Veckoanalys | Vecka 13

29 mars 2021

Veckoanalys | Vecka 13

29 mars · 2021

Ett år efter börsernas bottennotering

Ett år sedan börsbotten har utvecklingen varit minst sagt imponerande. Vi ser goda förutsättningar även för börsutvecklingen 2021 men efter den starka årsavkastningen kan en mer modest utveckling vara att vänta. Veckans börshumör präglades av oror kring stimulanser, restriktioner i Europa och stopp i Suezkanalen.

Finansiella marknader

I veckan var det ett år sedan världens börser nådde sin bottennotering och sedan dess kan vi notera en uppgång med hela 77 procent. Även om vi bedömer förutsättningarna för aktiemarknaden som goda bör man inte vänta sig en lika stark utveckling efter en av de starkaste årsavkastningarna på flera decennier. Veckans börshumör var däremot dämpat efter att Fed-chefen Powell hintat om att framöver ta bort de ekonomiska stimulanser som agerat stöd under pandemin. Även finansminister Yellens bemötande av att Bidens långsiktiga satsningar på infrastruktur, grön omställning och utbildning, kan behövas finansieras via högre bolagsskatter sänkte investerarhumöret. Riskaptiten pressades även av förnyad oro för att återhämtningen återigen riskerar att skjutas framåt i tiden efter restriktioner som förlängts i Europa. Nyhetsrapporteringen fokuserade annars på stoppet i Suezkanalen där 12 procent av den globala varuhandeln passerar. Stoppet kan påverka leveranser till Sverige och råvarupriser har reagerat på nyheten med bland annat ett stigande oljepris.

Otrolig utveckling sedan börsernas bottennotering
Börsbotten noterades den 23 mars 2020

Makrostatistik

För euroområdet är splittringen mellan sektorer tydlig och trots att restriktioner har återinförts och förlängts visar industrin styrka samtidigt som tjänstesektorn återhämtade sig men kämpar i motvind. Veckans PMI-statistik visade att tillverkningsindustrin i euroområdet steg till 62,4 jämfört med 55,1 föregående månad, väntat var 55,0 och tjänstesektorn steg till 48,8 jämfört med 45,7 föregående månad, väntat var 46,0. Även om produktionen ökar och orderläget förbättrats det senaste halvåret ökar leveranstider och priser stiger. Vanligtvis tolkas det som positiva faktorer kopplade till en god konjunktur men det ser snarare ut att vara en effekt av till brist på komponenter och andra leveransstörningar drivet av snabba kast i efterfrågan. Den tilltagande oron för stigande inflation gör även att PPI (producentprisindex) hamnar i fokus. I Sverige steg PPI med 1,5 procent jämfört med föregående månad men stigande priser på insats- och råvaror gör att producentpriserna bör kunna stiga ytterligare framöver. Den starka kronan har dock bidragit till att priserna på konsumtionsvaror inte skenar. Oron för inflation i USA gör att alla inflationsindikatorer kommer att hamna i fokus och än så länge har producentpriser på mer bearbetade varor påverkats ganska lite av högre priser på råvaror och signaler om brister på transportkapacitet runt om i världen.

Globalt inköpschefsindex
Industrin visar styrka samtidigt som tjänstesektorn fortsätter pressas

imagezfec5.png

Finansiella marknader

Finansmarknaderna har trots en rejäl rörelse uppåt för de långa räntorna under året inte uppvisat större signaler på stress och VIX-index har successivt letat sig nedåt, även om det tillfälligt i perioder har dragit upp rejält. Vi bedömer att klimatet för finansiella tillgångar är fortsatt bra och att utsikterna för en kraftig återhämtning i både bolagsvinster och ekonomisk aktivitet är goda. Jämförelsetalen är dock lätta efter förra vårens kraftiga nedstängningar vilket måste beaktas de kommande månaderna. Återhämtningen ser dock på grund av olika pandemiåtgärder ut att bli ojämn i ett globalt perspektiv, där Kina var snabba på att genom olika åtgärder återställa den ekonomiska aktiviteten och går nu kanske in i en lugnare förändringstakt igen. USA har också genom massiva stödpaket och en framgångsrik vaccinutrullning nu en kraftig återhämtning men Europa släpar efter. I takt med snabbt ökande ekonomisk aktivitet uppenbarar sig också tydliga flaskhalsar kring framförallt transportkapacitet och halvledare, vilket ger en i varje fall kortsiktigt utmanade situation för många företag med globala leveranskedjor.

Volatilitetsindex
CBOE (S&P 500)

Makrostatistik

Kommande vecka presenteras initialt konsumentförtroendestatistik från Frankrike av INSEE, förväntansbilden är en viss tillbakagång till 90 från föregående månads nivå på 91. Från USA presenteras på tisdag både husprisindex, från Case-Schiller, samt Conference Boards Consumer Confidence. Föregående månadsmätning på 91,3 förväntas överträffas rejält, med ett prognostiserat utfall på 96. Utsikterna stöttas av det senaste stimulanspaketet med direkta stimulanser till hushållen bland annat genom checkar. På onsdag förväntas Biden-administrationen presentera ett betydande infrastrukturpaket vid ett framträdande i Pittsburg. I samband med månadsskiftet på torsdag är det som brukligt en uppsjö av inköpschefsindex från industrin från flertalet större länder, däribland USA (ISM) och Tyskland. Den mycket statistik intensiva veckan avslutas med amerikansk sysselsättning. Förväntningarna är relativt höga, 600 000 nya arbeten utanför jordbrukssektorn är medianen på prognoserna, vilket kan jämföras med föregående månadens utfall på 379 000 nya jobb.

USA: Konsumenternas humör och S&P 500

imagevllbh.png

Övrigt

Stämmor: Bonäsudden, SRV Yhtiöt. Ex. utdelning: ABB (0:80 CHF), Dividend (första handelsdag utan rätt till utdelning av Plexian), Gofore (0:24 EUR), Neles (0:18 EUR).

Blackberry.

Övrigt

Stämmor: Alefarm Brewing, Avanza, CGIT, Detection Technology, Ericsson, Fleming Properties, Höegh LNG (ekstra), Konecranes, Lundin Energy, NCC, Neste, Nokian Renkaat, Relais, Rovio, SEB, Skanska, UPM-Kymmene. Ex. utdelning: Alm Equity (2:10 SEK i preferensaktie kvartalsvis), Corem Property (5:00 SEK i preferensaktie kvartalsvis),  Klövern (0:13 SEK i stamaktie halvårsvis, 5:00 SEK i preferensaktie kvartalsvis), Sagax (0:50 SEK kvartalsvis i D-aktie, 0:50 SEK kvartalsvis ), SBB (0:15 SEK i B-aktie kvartalsvis, 0:50 SEK kvartalsvis i D-aktie), m.fl.

H&M (kl 8.00).

Övrigt

Stämmor: Bonava, CLS (extra), Fellow Finance, Halmslätten, Incoax (extra), Ivisys, Mandel Design (extra), Next Games, Outokumpu, Platzer, Quickbit (extra), Volvo. Ex. utdelningar: Avanza (0:85 SEK), Ericsson (1:00 SEK, halvårsvis), Fleming Properties (0:18 EUR kvartalsvis), Heimstaden (5:00 SEK i preferensaktie kvartalsvis), Lundin Energy (0:45 USD kvartalsvis), NCC (2:50 SEK, halvårsvis), SEB (4:10 SEK), Skanska (6:50 SEK + 3:00 SEK extra). Övrigt: Börs: halvdag på Oslobörsen.

Utl. rapporter

Next, Sinotruk (prel datum).

Övrigt

Ex. utdelning: Bonava (3:65 SEK, första del), Halmslätten (2:00 SEK kvartalsvis), Platzer (1:05 SEK, halvårsvis), SBB (8:75 SEK i preferensaktie kvartalsvis), Volvo (6:00 SEK samt extra 9:00 SEK). Övrigt: Börs: Oslobörsen stängd, Köpenhamnsbörsen stängd, Stockholmsbörsen stänger kl 13.00.

Övrigt

Övrigt: Börs: stängt på de nordiska börserna, Londonbörsen stängd, USA- och Torontobörserna stängda, Frankfurtbörsen stängd, Hongkongbörsen stängd.

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Veckoanalys | Vecka 38

20 september · 2021

Dystert septemberfacit och överraskande inflationssiffror

Börsutvecklingen har fortsatt på inslagen linje med en negativ avkastning för veckan. September ser med andra ord ut att leva upp till sitt historiskt svaga facit så här långt. Trots den svaga utvecklingen i Kina på sistone ställer vi oss fortsatt positiva till Tillväxtmarknader med stöd av en attraktivare värdering och ökade chanser för nya stimulanser.

Finansiella marknader

Börserna ser ut att fortsätta leva upp till sitt svaga septemberrykte. Med data som sträcker sig ända tillbaks till år 1945 har september månad visat upp ett dystert facit sett till historiken. Avkastningsmönstret verkar onekligen vara mer regel än undantag och historien ser så här långt ut att upprepa sig även i år. Det är i synnerhet tillväxtmarknaderna, med Kina i spetsen, som fortsätter tynga världsindex. Den kinesiska kredittillväxten har som bekant mattats av från fjolårets historiskt sett höga nivåer samtidigt som vågen av regleringsinitiativ, från den kommunistiska regimen i Kina, fortsätter avlösa varandra. Dessutom har det kommit allt fler indikationer på att den kinesiska fastighetsjätten Evergrande Group står inför den största rekonstruktionen i historien efter att ha ställt in utestående räntebetalningar. Värderingsmässigt har säljtrycket medfört att många asiatiska marknader nu handlas i linje med sina tioårssnitt, klart lägre än utvecklade marknader. Regleringsrisken bedömer vi kvarstår och motiverar en rabatt, men de långsiktiga utsikterna är fortsatt goda samtidigt som en tydligare avmattning i den kinesiska ekonomin kan öppna upp för nya finans- och penningpolitiska stimulanser framgent.

Fortsatt avmattning kan öppna upp för stimulanser

Makrostatistik

Veckan bjöd på en hel del inflationsstatistik, inte minst från USA men även på hemmaplan. Till att börja med kom amerikansk inflation ut något svagare än vad marknaden hade befarat vilket bidrog till viss inflationslättnad på mark-naderna. Utfallet kom efter flera månader av starkare inflation än väntat och även om det är för tidigt att dra långgående slutsatser bidrog trendbrottet sannolikt till en viss lättandes suck för Fed-direktionens tes om att den höga inflationen trots allt är övergående. De svenska inflationssiffrorna för augusti gick däremot på tvärs emot de amerikanska och landade på beskedliga 2,4 procent mot Riksbankens prognostiserade 1,43 procent. Justerat för energipriser (KPIF ex energi) steg däremot inflationen från 0,5 till 1,4 procent. Det är alltför tidigt att dra några slutsatser, men den överraskande starka siffran kan delvis bero på högre internationella priser, delvis på att normala säsongsmönster har förändrats över tid. I övrigt kom amerikansk detaljhandelsförsäljning ut starkare än väntat under augusti och visade inte på någon särskild avmattning till följd av ökad smittspridning eller flaskhalsar som marknaden i viss mån hade räknat med på förhand.

Amerikansk inflation kom ut svagare än väntat
CPI

Finansiella marknader

Räntemarknaderna fortsätter att präglas av artificiellt låga räntor då centralbankerna, genom sina enorma tillgångsköps-program, önskar hålla nere marknadsräntorna för att ytterligare stimulera ekonomierna. Vi väntar oss att realräntor börjar stiga under hösten vilket i sin tur även får räntan på nominella obligationer att stiga. Med stigande obligationsräntor (fallande kurser på obligationer) ser vi det fortsatt som meningsfullt att ha en lägre durations-/ränterisk i räntedelen av portföljen. Både för företag med bättre bedömd kreditkvalitet (Investment grade) som för de med sämre kreditkvalitet (High yield) är kreditspreadarna idag nere på historiskt mycket låga nivåer. Om och när Fed minskar sina stödköp kan förstås oroa vad gäller investeringar mot företagsobligationer och då särskilt inom investment grade där den underliggande räntan är en klart större del av den totala räntan som ges inom segmentet. Däremot borde inte kreditspreadarna påverkas allt för mycket då en minskning av balansräkningen bara kommer att göras under perioder med goda ekonomiska utsikter, varför vi inte oroas allt för mycket av stigande kreditspreadar trots dagens mycket låga nivåer.

Kreditspreadarna är idag på lägre nivåer än före coronakrisen

Makrostatistik

Vi står inför en tung centralbanksvecka med räntebesked från flera tongivande centralbanker. Viktigast för marknaden är självklart beskedet från Fed men efter den svaga sysselsättningsrapporten för augusti är inga taperingbesked att vänta på onsdag. Bank of England (BoE) har börjat diskutera både minskade tillgångsköp och räntehöjningar, vilket gör att sannolikheten att banken tar ett första steg nästa vecka, genom att avsluta tillgångsköpen i förtid har ökat. Vi räknar inte heller med några nya besked från Riksbanken på tisdag utan ser framför oss att de lämnar politiken oförändrad för fjärde mötet i rad. De har, till skillnad från både Fed och ECB, redan annonserat att de kommer avsluta sina tillgångsköp mot årsskiftet vilket kan tolkas som att Riksbanken ligger före både Fed och ECB i den penningpolitiska åtstramningen. Det ska dock ses i ljuset av att Riksbanken redan äger mer än 50 procent av utestående obligationsstock vilket medför vissa svårigheter. Veckan bjuder också på preliminära inköpschefsindex och dagens höga nivåer för inköpschefsindex vittnar om att vi kommer bevittna en god tillväxt närmaste kvartalen men indikatorerna kan inte stanna på dessa nivåer hur länge som helst utan kommer till sin natur att mattas av och åter normaliseras. Normalt sett leder PMI-tillväxten med ett par kvartal och har även en god följsamhet med börsutvecklingen. Fallande indikatorer är dock inte entydigt med en annalkande recession utan speglar bättre normaliseringsprocessen i ekonomin.

Räntemarknaden frikopplad från makromässigt läge

Stämmor: Volati (extra)

Tokyo- och Shanghaibörserna stängda

Övrigt

Stockholm Corporate Finance och Financial Hearings arrangerar kapitalmarknadsdag om fastigheter kl 8.00-16.30

Shanghaibörsen stängd

Stämmor: Rottneros (extra) Kapitalmarknadsdag: Nent kl 14.00

Exklusive utdelning: Cibus (0:08 EUR månadsvis)

Hongkongbörsen stängd

Aurora Cannabis (prel datum), Playtech

Övrigt

Kapitalmarknadsdag:  Xvivo kl 13.00-17.00, Sivers kl 14.00-17.00, Neste  Exklusive utdelning: Axfood (3:75 SEK, andra del utav totalt 7:50 SEK), Rottneros (0:45 SEK)

Tokyobörsen stängd

Blackberry (prel datum)

Övrigt

Exklusive utdelning: Castellum (3:45 SEK halvårsvis), Krona Public Real Estate (1:63 SEK, första del utav 3:25 SEK), Tieto Evry (0:66 EUR, andra del), Vitec (0:41 SEK kvartalsvis)

Veckoanalys | Vecka 37

13 september · 2021

Viss marknadssvaghet och tillväxtoro

Börsutvecklingen uppvisade viss svaghet då oron kring globala tillväxtutsikter var i fokus. Den upphöjda förväntningsbilden fick sig en törn av svaga sentimentssignaler från tyska ZEW samt Beige Book som visade på en avtagande amerikansk ekonomisk aktivitet.

Finansiella marknader

Marknadsutvecklingen präglades under veckan av svagare börser, något fallande räntor och en starkare dollar. Global tillväxt bromsar in från höga nivåer och det skapar såklart viss osäkerhet beträffande både vinstprognoser och penningpolitik. Vi bedömer dock att de grundläggande förutsättningarna är fortsatt gynnsamma för aktiemarknaderna. Lågt ränteläge och negativa realräntor ger starka motiv till att riskexponera kapital. Nya nedstängningar som en följd av smittskyddsåtgärder ger dock fortsatta störningar i leveranskedjor och avtryck i kommande bolagsresultat. Vi bedömer att kommande månader kommer att innebära större inslag av konjunkturoro på marknaderna och en högre volatilitet. Aktiemarknaderna har så här långt under året varit ovanligt förskonat från större rörelser men vi bedömer inte att rekyler och prisrörelser av den anledningen upphört att existera framöver. Det marknadsmässiga nyhetsflödet i Sverige dominerades av den tidigarelagda insynsförsäljningen av EQT-aktier och av att Assa Abloy kommunicerade deras hitintills största förvärv, av amerikanska HHI, för 37 miljarder kronor. Finansiellt innebär förvärvet att nettoskulden mer än fördubblas till 65 miljarder, vilket är cirka fyra gånger rörelsevinsten.

Amerikansk statsobligation 2 och 10 år

Makrostatistik

Veckan bjöd på sentimentsindikatorer där tyska ZEW visade på en mer dämpad bild av både nuläge och framtidsutsikter. Indexet över framtidsutsikterna föll till 26,5 från 40,4 månaden innan. Nuläget steg å andra sidan till 31,9 från föregående månads indexnivå på 29,3 men var lägre än prognosen på 33. Beige Book, sammanställningen över de olika amerikanska Fed-distriktens ekonomiska utveckling presenterades i onsdags. Sammantaget visade Beige Book en något avtagande aktivitet. ECB meddelade att de lämnar styrränta och tillgångsköp oförändrat i torsdags. Takten i tillgångsköpen justeras dock ned något, vilket är en anpassning efter de senaste månadernas högre tempo. I fredags presenterades amerikansk inflationsstatistik i form av PPI (producentprisindex). Utfallet var något högre, +0,7procent månad över månad, än förväntningarna på +0,6 procent men lägre än föregående månads utfall på +1,0 procent. Inflationsoron var påtaglig i våras men marknaden och centralbankerna gör bedömningen att den nuvarande höga inflationstakten är övergående. Den ryska centralbanken höjde styrräntan i veckan, vilket är ytterligare ett tecken på de kraftigt skilda förutsättningarna mellan de utvecklade länderna och flera länder på tillväxtmarknaderna.

USA: PPI och KPI

Finansiella marknader

Amerikanska börser har imponerat under året och ständigt noterat nya topprekord. Det är framför allt drivet av en god vinsttillväxt för bolagen och när fokus skiftat från mikro till makro, efter rapportsäsongens slut, framgår dessutom att USA besitter en starkare makromiljö jämfört med många andra delar av världen. Framåt ser vi fortsatt större tillväxtpotential i USA än många utvecklade länder och därmed större utrymme för ökade räntedifferenser. Det ger stöd till dollarn och starkare dollarutsikter i förhållande till andra valutor kan driva investerare till att allokera till amerikanska aktier. Vi väntar oss att de större bolagen fortsätter leverera en god lönsamhet, inte minst inom den betydande IT-sektorn där många bolag dessutom uppvisar stark strukturell tillväxt. Särskilt spännande blir det på tisdag då Apple, vilket är ett av sektorns största bolag, håller sitt traditionsenliga septemberevent där flera nya produkter väntas lanseras, bland annat Iphone 13 och Apple Watch 7. Utöver storbolagen ser vi också förutsättningar i de amerikanska småbolagen, som ger en ytterligare hävstång på den inhemska ekonomin. På indexnivå är de dessutom mer värdeinriktade, med en större andel banker som gynnas av stigande räntor och lägre kreditförluster än tidigare befarat. Vi upprepar därför vårt positiva betyg för amerikanska aktier.

USA har en högre lönsamhet i nästan alla sektorer
Avkastning på eget kapital (ROE)

Makrostatistik

Efter besvikelsen från augusti månads sysselsättningsrapport är det i veckan dags för Feds andra huvudparameter för den framtida penningpolitiken. Veckan bjuder på viktig inflationsstatistik som tillsammans med utvecklingen på arbetsmarknaden är avgörande för när åtstramningen av obligationsköpen kan påbörjas. Vi står fast vid vår tidigare bedömning att den senaste uppgången i inflationen i första hand är driven av tillfälliga faktorer såsom dyrare råvaror, högre transportkostnader, brist på halvledare och inte minst av högre priser på begagnade bilar. Faktorer som så småningom kommer att klinga av i takt med att baseffekterna och pandemirelaterade faktorer ebbar ut. På onsdag väntas svensk inflation komma in på 1,7 procent i årstakt och den amerikanska på 5,3 procent i årstakt. På torsdag får vi ta del av den så viktiga detaljhandelsstatistiken från USA där urholkad köpkraft från den stigande inflationen och avtagande finanspolitiska stimulanser bidrar till mer pessimistiska amerikanska hushåll, vilket börjar synas i den avtagande farten i detaljhandeln. Förhandstipsen tyder på en försvagning jämfört med föregående månad.

CPI

Utl. rapporter

Associated British Foods (operativ uppdatering)

Övrigt

Exklusive utdelning: Clas Ohlson (3:13 SEK, första del utav totalt 6:25 SEK)

Övrigt

Stämmor: GPX Medical (extra), Sectra  Exklusive utdelning: Sdiptech (2:00 SEK i preferensaktie kvartalsvis)

Kapitalmarknadsdagar:  Bakkafrost, Pandora

Inditex (på morgonen)

Kapitalmarknadsdag: ELUX PRO kl 8.00

Svolder (före börsöppning)

Chemometec

Övrigt

Stämmor:  Crunchfish (extra), Embracer, Saniona (extra), XXL (extra)

Kjell & Company: beräknad första dag för handel på First North

Övrigt

Stämmor: Frontline, Implantica (extra), Magnolia Bostad (extra)

Exklusive utdelning: XXL (NOK 0,99)

Veckoanalys | Vecka 36

6 september · 2021

Nya börsrekord trots avtagande tillväxttakt

Trots signaler om en avtagande tillväxttakt fortsätter världens börser att handlas på rekordnivåer. Vi lämnar augusti efter att Stockholmsbörsen noterat sin tionde raka månadsuppgång och vi uppmanar till ökad beredskap inför hösten. Föregående vecka avslutades med svag sysselsättningsstatistik vilket öppnar för en senare nedtrappningen av obligationsköpen och en annonsering i september känns nu osannolikt.

Finansiella marknader

Trots att vi nu kan förvänta oss fallande global tillväxttakt framöver så fortsätter aktiemarknaderna att sätta nya rekord. I svenska kronor steg globala aktieindex med 2,8 procent under augusti månad och indexet fick viss draghjälp av en något svagare svensk krona mot dollarn. Återigen var den amerikanska marknaden ledande men fick denna månad även stöd från tillväxtmarknader i allmänhet, och Asien i synnerhet, som rekylerat tillbaka något efter våren och sommarens kräftgång. Marknaden har förtroende för att Kina kan öka stimulanserna om det skulle behövas från den avmattning vi börjar se (mer nedan), vilket bidrar till börsoptimismen. Marknaden rider nu vidare på den ekonomiska återhämtningen i kombination med den fortsatt extremt stimulativa penningpolitiken, även om orosmolnen börjar hopa sig. Tillväxttakten börjar klinga av samtidigt som tillväxtutsikterna grusas av stigande osäkerhet kring deltavariantens spridning. På hemmaplan noterade Stockholmsbörsen i augusti sin tionde raka månadsuppgång, en obruten svit som inte upplevts under de senaste 30 åren.

S&P 500

Makrostatistik

Veckan bjöd på viktig konjunkturstatistik där Kinas inköpschefsindex för industrin sjönk till 49,2 i augusti mot väntat 50,2. Materialbrist, nya virusutbrott och försiktiga konsumenter påverkar och en väntad reaktion kan bli stödåtgärder från regeringen. Vi såg en annan styrka i USA där ISM överraskade positivt på 59,9 där nya order, produktion och lagernivåer bjöd på positiva bidrag samtidigt som sysselsättningskomponenten föll under 50. Med tanke på inbromsningen i Kina väntar vi oss även att ISM faller tillbaka under hösten. För svenskt vidkommande noterade industrins PMI en nedgång för fjärde månaden i rad men håller sig fortsatt på höga nivåer (60,1) och fortfarande över det historiska snittet på 55,7. Välkända problem med komponentbrist tynger världens industrier som mer eller mindre rört sig sidledes sen i höstas. Extra påtaglig blir komponentbristen inom bilindustrin, varför industriproduktionen i Japan pressades särskilt. Vi ser även problem på hemmaplan från Scania och Volvo som tvingas pausa produktionen av samma anledning. Veckan avslutades med sysselsättningsstatistik där nära en halv miljon färre nya jobb än väntat skapades. Efter enbart 235 000 nya jobb i augusti kan marknaden flytta förväntningarna till att nedtrappningen av obligationsköpen kan ske först nästa år.

USA: Antal sysselsatta
(NFP, miljoner personer)

Finansiella marknader

De globala marknaderna strävar fortsatt uppåt, med stöd av god vinstutveckling och penningpolitiskt stöd. Den explosiva tillväxtfasen efter förra årets tvärstopp är dock av allt att döma snart över och en lugnare utveckling är att vänta. Vi bedömer att det kan innebära perioder av börsoro kopplat till tillväxträdsla samt fortsatta snabba sektorrotationer nära förknippat med ränteutvecklingen. Centralbankernas agerande kring tillgångsköpsprogrammen är samtidigt kritiskt för räntenivåerna och kommande nedtrappning bör innebära ett högre ränteläge men givet en svagare ekonomisk utveckling skjuts denna nedtrappning sannolikt framåt i tiden. Investeringsklimat bedömer vi därför är fortsatt mycket gynnsamt, med nuvarande negativa realräntor vilket ger en hög riskaptit i brist på alternativ. Börsutvecklingen i år har dock varit onormalt förskonat från rekyler vilket bör beaktas framgent. Prisrörelser på fem till tio procent är i ett historiskt perspektiv normalt förekommande under ett börsår och kan innebära intressanta taktiska lägen.

Max drawdown & årsavkastning
MSCI AC World index (USD, inkl. utdelningar)

Makrostatistik

Denna vecka är inte lika makrostatistiskt omfattande som föregående men innehåller några presentationer som vi bedömer är intressanta. Imorgon, tisdag, presenteras exempelvis tyska ZEW-index. ZEW-indexet är en sammanställning över förväntansbild och nuläge bland tyska institutionella investerare och analytiker och ger en bild över de ekonomiska utsikterna. Trenden är, vilket andra liknande mätningar också visat på, ett förbättrat nuläge men fallande framtidsutsikter. Förväntningarna är att det samlade nuläget ska stiga 33,2 från föregående månads 29,3 och att framtidsutsikterna faller ytterligare till 30,0 från 40,4. På onsdag presenteras Beige Book, vilket är en sammanställning över det ekonomiska läget i de olika amerikanska Fed-distrikten. Beige Book är intressant av flera skäl, dels ger rapporten en beskrivande bild över eventuella skillnader mellan distrikten och dels är den ett underlag för den amerikanska centralbanken inför deras penningpolitiska beslut. Veckan avslutas med PPI (producentprisindex) och grossistlager från USA samt kinesisk fordonsstatistik över försäljningsutvecklingen. Även den ryska centralbanken kommer med ett räntebesked på fredag.

ZEW-index

Tata Steel (prel datum)

Stämmor: Swedish Stirling (extra), Yara

USA- och Torontobörserna stängda