Veckoanalys | Vecka 16

19 april 2021

Veckoanalys | Vecka 16

19 april · 2021

Marknaden tar stark inflation med ro

Marknaden tolkar den stigande inflationen som tillfällig vilket ledde till stigande börser under föregående vecka. Investerare verkar befarat en ännu högre siffra med tanke på att den 10-åriga statsobligationen föll. Vi anser inte att stigande inflationen i dagsläget utgör något akut hot mot aktier och behåller vår övervikt.

Finansiella marknader

Efter förra veckans starka inflationsdata (se mer nedan) förstärktes oron för en åtstramande penningpolitik. Aktiemarknaden har däremot tagit det hela med ro efter Feds kommunikation kring vad som klassas som tillfälligt stigande inflation. Marknadens positiva tolkning är dels att den är just tillfällig men också att stigande inflation historiskt har sammanfallit med stigande vinstmarginaler, då intäkterna tillåts öka mer än kostnaderna och att så skulle kunna vara fallet även nu. Börsen har historiskt levererat en god avkastning när inflationen varit hög – så länge tillväxten i realekonomin inte varit för låg. Vi anser inte att inflationen i sig som är farlig för börsen, utan kombinationen av en hög inflation och en mycket låg tillväxt. Den stigande inflationen i dagsläget utgör inte något akut hot mot aktier eftersom vi väntar oss en vaccindriven tillväxtboost under andra halvåret tillsammans med fortsatta stimulanser. Flera amerikanska storbanker rapporterade i veckan, som generellt var bättre på alla punkter och där återvinningarna av kreditförlusterna indikerar en tro på återhämtning av ekonomin, vilket kan ses som en positiv konjunkturindikator framåt.

Börsutveckling S&P 500 index

Makrostatistik

Oron för en åtstramande penningpolitik och stigande räntenivåer gör att arbetsmarknads- och framförallt inflationsdata hamnar i fokus. Köpstarka konsumenter med uppdämda konsumtionsbehov och näringsidkare som passar på att öka marginalerna när samhällen öppnar upp ökar risken för stigande prisnivåer. Mars inflationsstatistik kom in över förväntan på 2,6 procent i årstakt, framförallt drivet av högre tjänstepriser på transporter och hotelltjänster. Även om inflationen kan se hög ut för tillfället bör ökningen varit tillfällig på grund av baseffekter från fallande priser under starten av pandemin, flaskhalsar i industrin och höga energipriser. Värt att notera är däremot månadsförändringen på 0,6 procentenheter, den högsta på över tio år som inte påverkats av baseffekterna. Fed har däremot varit tydliga med att de kommer acceptera en period med hög inflation och viktigt för Feds respons blir hur löner och inflationsförväntningar reagerar framöver. Högre inflation drivet av ökad löneinflation förväntas ta tid och är mindre troligt i närtid. Inflationstakten i Sverige kom in i linje med marknadens och Riksbankens prognos där KPIF steg med 1,8 procent i årstakt i mars och bör inte påverka Riksbanken  räntebesked den 27:e april. Avslutningsvis fick vi amerikansk detaljhandel som steg 9,8 procent i månadstakt i mars, vilket indikerar en stigande efterfrågan av lyfta restriktioner och att hushållen är villiga att spendera hushållscheckarna.

CPI

imageatvbh.png

Finansiella marknader

Rapportsäsongen för årets första kvartal är nu i full sving och innevarande vecka bjuder på ett stort antal rapporter från tongivande bolag. På global bas bedömer vi att rapporterna från de amerikanska bolagen IBM och Intel kommer att tilldra sig ett betydande investerarintresse, med koppling till bristsituationen för halvledare. För svensk del kommer bland annat rapporter från Ericsson på onsdag och Volvo på torsdag. Volvo har redan kommunicerat ett kraftig negativ påverkan under kvartalet från just halvledarbrist. I fredagens rapportflöde finner vi Essity, Stora Enso, Telia och Autoliv för att nämna några av de större bolagen. Stockholmsbörsen har i år utvecklats starkt i ett globalt relativt perspektiv, ett utslag av kompositionen av bolag med en stor andel bank och cyklisk verkstad som gynnas i rådande konjunkturförstärkning. Samtidigt bedömer vi att marknadens starka prisutveckling är en risk in i rapporterna. För en fortsatt starkare utveckling för Stockholmsbörsen relativt omvärlden bör sannolikt en majoritet av de rapporterande bolagen överträffa estimaten med god marginal och ge en fortsatt positiv bedömning om en accelererande konjunkturåterhämtning.

Regional börsutveckling
Index TR. SEK

Makrostatistik

Veckan är något lugnare på statistikfronten än den föregående. Från USA presenteras bland annat Conference Board Leading Indicators vilket är en amerikansk ekonomisk ledande indikator avsedd att förutsäga framtida ekonomisk aktivitet. Det beräknas av The Conference Board, en icke-statlig organisation, som bestämmer indexets värde utifrån värdena på tio nyckelvariabler. Dessa variabler har historiskt vänt nedåt före en lågkonjunktur och uppåt före en högkonjunktur. Det senaste utfallet var 110,5 vilket var en förbättring från föregående månad med 0,2 procent. Återhämtningen har varit stark efter kollapsen förra våren och nu är förväntansbilden en förbättring med 0,6 procent. ECB lämnar räntebesked på torsdag, inga förändringar väntas. På torsdag presenteras också statistik över försäljningsutveckling och prisutveckling på den amerikanska husmarknaden. Prisutvecklingen har varit väldigt stark och utvecklingen visade föregånde månad på en prisökning på hela 15,8 procent jämfört med året innan. Försäljningsutveckling för nya hus i USA presenteras på fredag och här förväntas volymen uppgå till 910 000 vilket kan jämföras med föregående månads antal på 775 000 hus. Veckan avslutas också med preliminära inköpschefsiffror för tillverkningsindustrin från bland annat USA, Tyskland och Storbritannien.

Ledande indikatorer i USA

Rapporter

TF Bank (kl 7.00), Note (kl 8.30)

Coca-Cola (före USA-börsernas öppning), IBM

Övrigt

Ex Utdelningar: Elekta (0:90 SEK extra), Evolution (0:68 EUR). Svolder: presenterar substansvärde. Tre Kronor Property: anmälningstid i Svenska Handelsfastigheters bud väntas inledas 19 april (väntas avslutas 10 maj)

Rapporter

Bufab (kl 7.30), Avanza (kl 7.45), Byggmax (ca kl 8.00), Getinge (kl 8.00), Net Insight (kl 8.45), Sandvik (kl 11.30), Investor (ca kl 12.00), BE Group (kl 14.00), Profilgruppen (kl 14.00)

Utl. rapporter

Abbott Labs, Associated British Foods, Johnson & Johnson, Netflix, Procter & Gamble

Övrigt

Stämmor: Africa Oil, BE Group, Biofrigas, Bufab, Getinge, Kallebäck Property, Nordic Semiconductor, Privanet, Profilgruppen, SBF Bostad, Teqnion, Viafin Service

Rapporter

Ericsson (kl 7.00), SHB (kl 7.00), Nyfosa (kl 7.30), Xvivo (kl 7.30), Bioarctic (kl 8.00), Castellum (kl 8.00), Nelly (kl 8.00), Platzer (kl 8.00), Sintercast (kl 8.00), Midway (kl 12.00), Beijer Electronics (kl 13.00), Karo Pharma (kl 13.00)

BHP (operativ uppdatering), Roche (försäljningssiffror), Verizon, Whirlpool

Övrigt

Stämmor: AQ Group, Asarina Pharma, Capsek, DBP, Havsfrun, Industrivärden, Karo Pharma, Leading Edge Materials, Link Prop Investment, Midway, Nyfosa, Ocean Yield, Partnera, PGS, QBNK, Slottsviken Fastighet. Ex Utdelningar: Bufab (2:75 SEK), Getinge (3:00 SEK), Stolt-Nielsen (USD 0,25)

Rapporter

Kungsleden (kl 6.55), Axfood (kl 7.00), Tele2 (kl 7.00), Haldex (kl 7.20), Volvo (kl 7.20), EQT (ca kl 7.30), Gränges (kl 7.30), Husqvarna (kl 7.30), Nent (kl 7.30), Duni (kl 7.45), Thule (kl 7.45), Alimak (kl 8.00), AQ Group (kl 8.00), Dedicare (kl 8.00), Hansa Biopharma (kl 8.00), Kinnevik (kl 8.00), Munters (kl 8.00), Mycronic (kl 8.00), Proact (kl 8.00), Beijer Ref (kl 8.30), Eniro (kl 8.30), SKF (ca kl 8.45), Rejlers (kl 13.00), Trelleborg (ca kl 13.00), Fastpartner (kl 15.00-15.30)

Utl. rapporter

AT&T, Credit Suisse, Intel, Manpower (prel datum), Nucor, Orange (prel datum)

Övrigt

Ex Utdelningar: Cibus (0:07 EUR månadsvis), Havsfrun (1:50 SEK), Industrivärden (6:25 SEK + extra 2:00 SEK), Nyfosa (1:00 SEK extra samt 0:75 SEK i kvartalsvis ordinarie utdelning)

Rapporter

Diös (kl 7.00), Essity (kl 7.00), Telia (kl 7.00), Lifco (kl 7.30), Saab (kl 7.30), Stora Enso (kl 7.30), Cloetta (kl 8.00), Dometic (ca kl 8.00), HMS Networks (kl 8.00), Magnolia Bostad (kl 8.00), Probi (kl 8.00), Pricer (kl 8.30), Svedbergs (kl 8.30), AAK (kl 11.15), Autoliv (kl 12.00), NGS (lunchtid)

Utl. rapporter

Tomra (kl 7.00), XXL (kl 7.00), Metso Outotec (kl 8.00), Yara, American Express, Daimler, Honeywell, Kimberly-Clark

Övrigt

Ex Utdelningar: Concentric (3:50 SEK), Dedicare (2:50 SEK), Holmen (7:25 SEK + extra 3:50 SEK), Kungsleden (0:70 SEK kvartalsvis), OEM (7:50 SEK), Spotlight Group (1:10 SEK + extra 0:90 SEK), Sweco (2:20 SEK), Tele2 (3:00 SEK, halvårsvis), Thule (11:50 SEK, första del utav 15:50 SEK), Trelleborg (5:00 SEK)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Veckoanalys | Vecka 3

17 januari · 2022

Fokusskifte från makro till rapportsäsongen

Likt årets första vecka så präglades marknaden under föregående vecka av nyheter om hur centralbankerna, och då framför allt amerikanska Fed, har för avsikt att hantera den höga inflationstakten. Det sammanföll med att det under veckan även presenterades inflationssiffror för december för bland annat USA och Sverige. Dessutom inleddes rapportsäsongen för Q4 i USA, där storbankerna var bland de första ut.

Finansiella marknader

Aktiemarknaden har under veckan gett uttryck för en oro kopplad till ovissheten om centralbankernas kommande agerande för att hantera inflationen, och effekten detta agerande kommer ha på ekonomin. Marknaden har stundtals skiftat om rejält, både under och mellan dagarna. Dessa rörelser har som sagt i hög grad varit kopplade till centralbanksrelaterade nyheter. Förra veckan rörde det sig om utfrågningen i senaten av Powell under tisdagen och Brainard under torsdagen, som hölls för att bekräfta nomineringen av dem som ordförande respektive vice ordförande för Fed. Allt mer tyder nu på att Fed kommer höja den amerikanska reporäntan redan i mars, vilket snart är fullt inprisat av marknaden. Utöver ränteoro fick vi även ta del av inledningen av den amerikanska rapportsäsongen för Q4. Fyra stora finansinstitutioner, JP Morgan, Citi, Wells Fargo och Blackrock, presenterade sina kvartalsrapporter under fredagen, och samtliga dessa överträffade vinstförväntningarna. Trots detta möttes rapporterna dock av ett ljummet mottagande. Även halvledarproducenten TSMC slog vinstförväntningarna, och presenterade dessutom en rekordvinst, vilket togs emot väl.

En räntehöjning i mars blir allt mer aktuell

Makrostatistik

Veckan bjöd på mycket intressant makrostatistik, och inleddes med NFIB, en sentimentsmätning för amerikanska småbolag, under tisdagen. Utfallet estimerades till 98,7 mot förra månadens 98,4, men landade på 98,9 och överträffade förväntningarna. Under onsdagen fick vi ta del av amerikansk inflationsdata. Inflationen kom in på höga men väntade 7,0 procent, medan kärninflationen var marginellt högre än estimaten på 5,5 procent jämfört med väntade 5,4 procent för december. För november låg siffrorna på 6,8 respektive 4,9 procent. Under fredagen följde svensk inflation där KPIF kom in på 4,1 procent och KPIF exklusive energi på 1,7% för december. Motsvarande siffror för november var 3,6 respektive 1,9 procent. Detta indikerar att det fortsatt var de kraftigt stigande energipriserna som drev den svenska inflationen. Fredagen bjöd även på tyska BNP-estimat, som indikerar en tillväxt på väntade 2,7%. Den fullspäckade makrofredagen tog inte slut där, utan vi fick dessutom ta del av amerikanska försäljningssiffror för detaljhandeln, som kom in långt under estimaten. Väntat var att försäljningen i detaljhandeln skulle vara oförändrad, men istället sjönk den 1,9 procent från november till december. Det här ska dock ses i ljuset av ett år med väldigt tillväxt inom detaljhandeln, i och med att försäljningen under året ökade med över 19 procent jämfört med 2020.

Högsta inflatonen på många år
Mycket beror dock på den kraftiga ökningen av energipriserna

Finansiella marknader

Finansmarknaderna uppvisar en slagig tendens när de nya förutsättningarna kring främst amerikansk penningpolitik nu ska beaktas. Den amerikanska centralbanken, Fed, har kommunicerat att krisstöden ska avvecklas i en relativt rask takt och stimulanserna har onekligen inneburit ett betydande bidrag till den höga riskaptiten de senaste åren. Förbättrad sysselsättning och högt inflationstryck är samtidigt signaler på en stark ekonomisk utveckling och vi bedömer att stigande vinster för börsbolagen, likt det historiska mönstret, kan kompensera för ett stigande ränteläge och ge stöd för aktiemarknaderna ytterligare en tid. Efter en period av makrofokuserade marknader är vi dock i inledningen av en ny rapportperiod med ett dominerande bolagsspecifikt nyhetsflöde. Har den starka konjunkturen och företagens intjäningsförmåga återigen underskattats av marknadsaktörerna? Eller har fortsatta störningar i leveranskedjorna och prisökningar drabbat marginalerna i större utsträckning än befarat? Vi bedömer att den underliggande efterfrågesituationen är generellt fortsatt mycket stark för börsbolagen. Vi ser med spänning fram mot den intensiva rapportperioden med en försiktigt positiv syn på börsbolagens leveransförmåga och utsikter.

Första räntehöjningen inga problem för aktiemarknaden
Problem för börsen brukar snarare uppstå mot slutet av en räntehöjningsperiod

Makrostatistik

Veckan är något mindre omfattande beträffande makrostatistik än den föregående men på tisdag presenterar tyska ZEW sin månatliga sentimentsindikator. Marknadens estimat är att indexet över framtidsutsikterna stiger till 32,7 från föregående månads 29,9. Nulägesbilden förväntas samtidigt försvagas något till -7,5 från föregående månads mätning på -7,4. Tisdagen bjuder också på amerikansk husprisstatistik från NAHB samt räntebesked från Bank of Japan. Den japanska centralbanken förväntas stå fast vid en styrränta på –0,1 procent. Mer amerikansk husprisstatistik för december presenteras på onsdag och torsdag i form av bygglov, husstarter samt omsättningen beträffande befintliga bostäder. Veckan avslutas med detaljhandelsstatistik från bland annat Storbritannien och Kanada på fredag.

ZEW-index

Rapporter

Real Fastigheter (extra), Scape Technologies (extra), Xintela (extra)

USA-börserna stängda

Utl. rapporter

Bank of America (kl 12.45), Goldman Sachs (ca kl 13.30)

Stämmor: Atvexa

EQT (ca kl 7.00)

Utl. rapporter

Morgan Stanley (ca kl 13.30), Alcoa (efter USA-börsernas stängning) (ca kl 23.00), ASML, BHP (operativ uppdatering), Procter & Gamble (före USA-börsernas öppning)

Rapporter

Aligro (kl 7.30), Avanza (kl 7.45), Sandvik (ca kl 8.00)

Utl. rapporter

Associated British Foods (operativ uppdatering), Netflix (efter USA-börsernas stängning)

Investor (ca kl 8.15)

Övrigt

Exklusive utdelning: Cibus (0:08 EUR månadsvis)

Veckoanalys | Vecka 2

10 januari · 2022

Händelserik start på det nya året

Årets första vecka bjöd både på stora marknadsrörelser och anmärkningsvärd makrostatistik. Vi fick se fallande börser och stigande räntor, bland annat påverkat av protokollet från Feds decembermöte. Dessutom presenterades högintressant data över amerikansk sysselsättning.

Finansiella marknader

Det tomterally som många marknadsdeltagare spekulerat i och önskat sig inföll till sist, och många aktieindex nådde nya högstanivåer under mellandagarna, vilket toppade ett väldigt bra börsår runt om i världen. Veckans och tillika årets första handelsdag tog vid där det föregående året slutade och bland annat Stockholmsbörsen och det amerikanska aktieindexet S&P 500 stängde måndagen på nya toppnivåer. Optimismen på aktiemarknaden minskade dock i samband med att minutes, mötesprotokollet för Federal Open Market Committees decembermöte, släpptes under onsdagen. Federal Open Market Committee är den gren av den av den amerikanska centralbanken Fed som avgör penningpolitikens riktning, och protokollet visade att en minskning av Feds balansräkning kan bli en realitet redan till sommaren. I samband med att det presenterades föll den amerikanska börsen rejält, och värst var det för teknik och tillväxtinriktade Nasdaqbörsen, som föll med 3,3 procent under onsdagen. Samtidigt har vi sett kraftigt stigande räntor under veckan, där den amerikanska tioåriga statsobligationsräntan till exempel stigit från 1,5 procent till över 1,7 procent. På bolagsfronten fick Apple anledning att fira under måndagen då det blev det första börsnoterade bolaget att nå en värdering på 3 biljoner, alltså 3 000 miljarder dollar.

Apple först att nå den eftertraktade gränsen
Passerade momentärt 3000 miljarder dollar i måndags

imagei7zi.png

Makrostatistik

Första makroveckan för året inleddes med inköpschefsindex för tillverkningsindustrin från ett flertal länder där statistiken generellt sett toppade under våren och tidig sommar. Sedan dess har de  sjunkit mot mer normala, om än fortsatt höga, nivåer och veckans data var inget undantag. Försvagningen härrör främst från delindex över bland annat leveranstider och kan därför ses som positivt, då det visar på minskade flaskhalsproblem. I Kina däremot, som under ett tag legat runt gränsen mellan kontraktion och expansion, steg det inofficiella Caixin-indexet mer än väntat från 49,9 till 50,9 och indikerar nu tillväxt. Vidare presenterades data för inflationstakten inom Eurozonen som förväntades sjunka något men istället fortsatte stiga, dock i en lägre takt än vi upplevt tidigare under hösten. Till sist kom veckans kanske mest intressanta statistik, den amerikanska sysselsättningen. Dessvärre var den, likt förra månaden, en besvikelse när förändringen i antal anställda kom in på 199 000 mot väntade 400 000. Samtidigt sjönk andelen arbetslösa från 4,2 procent till 3,9 procent vilket bekräftar obalans på den amerikanska arbetsmarknaden och ger ytterligare grund till de senaste svängningarna bland Fed-ledamöterna mot det mer hökaktiga hållet. Marknaden prisar nu in 70 procent sannolikhet för en räntehöjning redan i mars vilket bidragit till de stigande räntorna.

Amerikansk arbetslöshet fortsätter att falla

Finansiella marknader

Årets inledning på finansmarknaderna har präglats av den mer hökaktiga kommunikationen från amerikanska Fed, samt den omfattande smittspridningen av omikronvarianten och geopolitisk osäkerhet beträffande Ukraina och Kazakstan. Centralbankernas agerande är och förblir sannolikt en av de viktigaste faktorerna för marknadsutvecklingen och i ett scenario med kraftigt högre räntor kan effekterna bli omfattande för finansiella tillgångar. Den snabbt förbättrade sysselsättningen och det höga inflationstrycket, signaler på en stark ekonomisk utveckling, är samtidigt anledningen till att Fed signalerar snabbare åtstramningar. Detta vittnar också om att deras tidigare antaganden om utvecklingen har varit i underkant. Samtidigt är en god konjunkturell utveckling naturligtvis positivt för efterfrågan för börsbolagen och vi ser också tidiga signaler på att den svåra situationen med komponentbrist och långa ledtider generellt förbättras. Räntor har rört sig uppåt och samtidigt har främst tillväxtorienterade aktier rekylerat. Givet en fortsatt stark ekonomisk utveckling bör ränteläget generellt stiga från nuvarande låga nivåer och vi bedömer att aktiemarknaderna trots detta bör utvecklas positivt i en högkonjunktur, vilket sammantaget gör att vi behåller vår positiva marknadssyn. Under året bedömer vi dock att ränteoro i perioder i hög grad kommer att påverka priserna på finansiella tillgångar.

US Government 10 year

image4xklc.png

Makrostatistik

Veckan är relativt omfattande beträffande makrostatistik, även om den huvudsakligen är amerikansk. I morgon, tisdag, presenteras NFIB, en sentimentsmätning för de amerikanska småbolagen. Månadens utfall estimeras till 98,7 vilket skulle vara något bättre än föregående månads utfall på 98,4. Onsdagen bjuder på inflationsstatistik, CPI, från USA där den höga årstakten i november på 6,8 procent väntas öka ytterligare och nu estimeras uppgå till 7,1 procent i december. Kärninflationen bedöms samtidigt stiga från 4,9 till 5,4 procent. Beige Book, Feds sammanställning över regional ekonomisk aktivitet, publiceras också på onsdag. Veckan avslutas med brittisk och amerikansk statistik över industriproduktion, det första tyska estimatet för BNP-utvecklingen för 2021 samt amerikansk detaljhandelsstatistik. Den amerikanska detaljhandeln bedöms uppvisa en oförändrad tillväxt under månaden.

Återhämtning i industriproduktionen

Stämmor: Concejo (extra)

Exklusive utdelning: Clas Ohlson (3:12 SEK, andra del utav totalt 6:25 SEK)

Dustin (kl 8.00)

Övrigt

Stämmor: Fastator, Karolinska Development (extra)

Övrigt

Stämmor: Instalco (extra), Rizzo, Scandinavian Medical Solutions, Wise Group (extra)

Citigroup, Wells Fargo

Stämmor: Abliva (extra)

Månadsutblick januari

7 januari · 2022

Börserna gick urstarkt under fjolåret. Med minskade stimulanser från världens centralbanker och regeringar räknar vår chefsstrateg Carl Christian Ottander med att årets börsutveckling blir mer normaliserad. Vår Nordiska aktieportfölj avslutade året starkt, där bl a budet på ICA hjälpte till. Om året bjuder på liknande överraskningar återstår att se men Fredrik Lundqvist, som förvaltar portföljen, ser stor långsiktig potential i ABB och NENT. Vi tar in en ny spännande hedgefond i vårt utbud. Candriam har öppnat en SEK-klass för oss i sin framgångsrika marknads-neutrala aktiehedgefond. Trots låg marknadsexponering har fonden haft en imponerande avkastning.

MARKNADS­KOMMENTAR

Efter stimulansrallyt väntas lugnare börs

Året och månaden avslutades med julrally på aktiemarknaderna då osäkerheten kring den nya virusvarianten, omikron, minskat något. När stimulanserna nu skalas ned väntas en lugnare börs framöver.

Månaden inleddes med ett tydligt riskavert marknadsklimat där osäkerheten var påtaglig kring karaktären för den nya virusvarianten, omikron. Den amerikanska centralbanken bytte också fot kring hur de ser på den höga inflationstakten och kommunicerade en snabbare nedtrappning av tillgångsköpsprogrammet än tidigare samt tre räntehöjningar under 2022.

Reaktionerna på räntemarknaden var dock initialt mycket begränsade på beskedet men efter en viss turbulens kan nu en viss dragning uppåt för räntorna konstateras.

Omikron smittsam men verkar ge mildare symptom

Pandemin och smittspridningen utvecklas tyvärr i helt fel riktning och flertalet länder inför nya restriktioner för att begränsa smittspridningen. Kunskapen om den nya virusvarianten, omikron, har dock ökat och de slutsatser som kan konstateras i nuläget är att den är mycket smittsam men att fallen med allvarliga symptom är begränsat.

Befintliga vaccin ger också ett skydd och från vaccinforskningen är kommunikationen övertygade om att det inom kort kommer att kunna distribuera vaccin anpassat till den nya varianten.

Lugnare utveckling när penningkranarna skruvas åt

Efter den starka återhämtningen efter pandemiutbrottet under våren 2020 , delvis drivet av enorma penning- och finanspolitiska stimulanser och uppdämda behov, är nu en lugnare utveckling att vänta.

Stimulanserna skalas tillbaka och räntenivåerna bör stiga, om än från låga nivåer. Konjunkturutsikterna är samtidigt goda där investeringstakten för exempelvis energiomställning kommer att vara hög i flera år framåt men vinstutvecklingen blir av allt att döma lägre kommande år efter 2021 års fenomenala utveckling.

Fantastisk utveckling för globala aktier under 2021

imageh8gsa.png

En positiv avslutning på ett starkt börsår där världsindex steg med cirka 30 procent i svenska kronor.

Signaler om kinesiska stimulanser ger hopp inför 2022

Den kinesiska inbromsningen har varit påtaglig under året. Nedslaget mot tidigare oreglerade sektorer och den krisande fastighetsutvecklaren Evergrande under andra halvåret fick stora återverkningar på tillväxtmarknaderna.

Den kinesiska kredittillväxten har samtidigt fallit tillbaka till en takt där de kinesiska myndigheterna historiskt har börjat stimulera ekonomin igen. De senaste månaderna har också kreditvillkoren förbättrats även om det tar tid för stimulanserna att ge synbar ekonomisk effekt.

Inför 2022 saknas det inte risker för marknadsutvecklingen men vi bedömer samtidigt att förutsättningarna är goda för fortsatt vinsttillväxt i bolagen. Stramare penningpolitik i USA, en pandemi som inte är över samt inflationsdrivande flaskhalsproblematik ställs mot en stark konjunktur, lättare penningpolitik i Kina och låga, om än stigande, räntor. Därtill finns en rad geopolitiska spänningar som kan utvecklas till det sämre. Därmed är det upplagt för ett händelserikt år i ett marknadsperspektiv, med goda taktiska möjligheter.

Carl Christian Ottander

Chief Equity Strategist

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

NENT väntas skapa stora värden över tid

2021 var ett ovanligt år för Stockholmsbörsen i den meningen att korrektionerna var få och börsen aldrig var nere på minus. Våra portföljinnehav fortsätter utvecklas väl och vissa av innehaven står inför stora förändringar under det kommande året.

2021 blev ett ytterligare starkt börsår med en uppgång på 39 procent för Stockholmsbörsen. Fram till och med augusti var utvecklingen relativt odramatisk medan september och andra halvan av november bjöd på nedgångar på cirka tio procent.

Dessa rörelser spelar dock mindre roll för den långsiktige investeraren och tittar vi tillbaka tre år har Stockholmsbörsen avkastat cirka 115 procent, inklusive utdelningar! Det är lätt att fokusera på de kortsiktiga rörelserna medan chanserna till avkastning ökar dramatiskt om man bortser från dessa och istället höjer blicken.

Utvecklingen av innehaven i Nordiska enskilda aktier hade stor spridning där Nibe, Latour och Novo Nordisk utvecklades mycket starkt medan Nordic Entertainment Group (NENT), Securitas och BHG Group utvecklades svagast.

Som vanligt bjöd året på överraskningar. I portföljen överraskade budet på ICA Gruppen värt 107 Mdr SEK, då bud av denna storlek är tämligen ovanliga. Överraskningar kommer säkert under 2022 också, men flera positiva och spännande förändringar i portföljbolagen har redan annonserats.

ABB fortsätter transformeras

ABB, ett av våra större innehav i portföljen, fortsätter ”förändringsresan” som påbörjades för några år sedan. Bolaget har bland annat decentraliserat organisationen, vilket innefattar beslutsfattande och ansvar, samtidigt som icke-strategiska verksamheter har sålts. Underpresterande verksamheter ska även prioritera lönsamhet framöver för att i nästa steg fokusera på tillväxt. Vår syn är att denna ”resa” är långt ifrån färdig och att mycket av arbetet återstår. Vi upplever därmed en fortsatt god potential i ABB.

Bolagets nästa stora steg är noteringen av divisionen E-mobility (laddinfrastruktur) som kommer tydliggöra värden som finns i koncernen och som samtidigt kommer skapa förutsättningar för fortsatt fokusering och tillväxt.

Totalt antal Viaplay-abonnenter

imagek4sbb.png

Under perioden Q4 2019 till Q3 2021 har antalet Viaplay-abonnenter ökat med 59 procent.

NENT - på väg att bli en internationell streamingspelare

Streamingbolaget NENT har under 2021 etablerat sig i fem nya länder, däribland USA, och ska under inledningen av 2022 lanseras i Nederländerna och i Storbritannien mot slutet av året. Bolaget uppsatta mål är att nå 2,2 miljoner Viaplay-abonnenter utanför Norden i år och uppemot 6 miljoner användare år 2025.

Hittills har bolaget lyckats uppnå sina mål och vi bedömer att bolaget har goda förutsättningar att fortsätta göra det, mycket tack vare affärsmodellens relativt höga skalbarhet och satsning på innehåll, inte minst inom sport.

NENT hade en svagt positiv utveckling under fjolåret, men vår tro är fortsatt att bolaget kan nå sina långsiktigt mycket ambitiösa mål och därmed skapa stora värden över tid. Vi väljer därför att höja blicken.

Fredrik Lundqvist

Förvaltare Nordiska Aktier

INVESTERINGS­RÅDGIVNING - TEMA

Stabil hedgefond med bra avkastning

Det finns många hedgefonder att välja mellan men det är bara ett fåtal som vi bedömer har förutsätt-ningar att leverera bra avkastning. Candriams marknadsneutrala aktiehedgefond tillhör denna exklusiva skara, och vi har nu gjort den tillgänglig för S&Ps kunder.

I slutet av 2021 lanserade Candriam (Conviction AND Responsibility in Asset Management) en fondandelsklass i svenska kronor av hedgefonden Absolute Return Equity Market Neutral. Som namnet indikerar följer fonden en strategi som kallas aktiemarknadsneutral. Det innebär att fonden har förutsättningar att skapa positiv avkastning på börsen även under stökiga perioder.

När vi analyserar denna typ av hedgefonder börjar vi ofta med att kolla på fondens historiska nettoexponering, med det menar vi summan av aktier som fonden har köpt minus aktier fonden har sålt uttryckt som andel av fondens totala tillgångar.

En hög siffra indikerar att historisk avkastning kommer från aktierisk, och att fonden då kan få svårt i nedgångar. En låg siffra är därmed bättre. Bilden nedan visar nettoexponeringen i blått, och vi ser att fonden har sedan oktober 2020 legat under tio procent i nettoexponering mot aktiemarknaden.

Två kompetterade strategier

Förvaltarens ambition är att utnyttja prisavvikelser som uppstår på grund av stora flöden, huvudsakligen från indexfonder, när aktier inkluderas eller exkluderas i globala aktieindex. Teamet fokuserar på statistisk data och försöker identifiera vilka aktier och när förändringar kommer att leda till felprissättningar på kort och medellång sikt. Detta görs på två olika sätt:

”Index Rebalancing” siktar på att identifiera indexförändringar i stora index som kan komma att generera stora flöden från passiva fonder. Fonden tar då en position i en aktie som kommer in i index innan förändringar sker. Sedan reverseras det till en negativ position efter indexreba-lanseringen (säljer fler aktier än vad fonden tidigare köpt).

”Relative value” baseras på samma logik, men identifierar aktier som brukar samvariera men vars pris har börjat avvika mot varandra. Köpta och negativa positioner kombineras och hålls tills skillnaden i pris mellan aktierna har normaliserats.

imagem661b.png

Nettoexponeringen, blå linje, har legat kring tio procent sen start. Trots det har avkastningen varit mycket god.

Bra långsiktig avkastning

Strategin lanserades i UCITS i början på 2019 och hade en tuff start som delvis berodde på extraordinärt mycket ”buy backs”. Fonden återhämtade sig under andra halvan av året. Därefter har den uppvisat en stabil och attraktiv avkastning.

Nedan är årsavkastning for euroandelsklassen:
2019 :    + 0,5 %
2020:  + 14,3 %
2021:    + 12,1 %

Fondens risk väntas vara relativt låg. Förväntad årlig volatilitet är mellan 5-8 procent (som jämförelse ligger en vanlig aktiefond normalt kring 15-25 procent).

Per Johannessen

Analytiker Manager Research