Veckoanalys | Vecka 16

19 april 2021

Veckoanalys | Vecka 16

19 april · 2021

Marknaden tar stark inflation med ro

Marknaden tolkar den stigande inflationen som tillfällig vilket ledde till stigande börser under föregående vecka. Investerare verkar befarat en ännu högre siffra med tanke på att den 10-åriga statsobligationen föll. Vi anser inte att stigande inflationen i dagsläget utgör något akut hot mot aktier och behåller vår övervikt.

Finansiella marknader

Efter förra veckans starka inflationsdata (se mer nedan) förstärktes oron för en åtstramande penningpolitik. Aktiemarknaden har däremot tagit det hela med ro efter Feds kommunikation kring vad som klassas som tillfälligt stigande inflation. Marknadens positiva tolkning är dels att den är just tillfällig men också att stigande inflation historiskt har sammanfallit med stigande vinstmarginaler, då intäkterna tillåts öka mer än kostnaderna och att så skulle kunna vara fallet även nu. Börsen har historiskt levererat en god avkastning när inflationen varit hög – så länge tillväxten i realekonomin inte varit för låg. Vi anser inte att inflationen i sig som är farlig för börsen, utan kombinationen av en hög inflation och en mycket låg tillväxt. Den stigande inflationen i dagsläget utgör inte något akut hot mot aktier eftersom vi väntar oss en vaccindriven tillväxtboost under andra halvåret tillsammans med fortsatta stimulanser. Flera amerikanska storbanker rapporterade i veckan, som generellt var bättre på alla punkter och där återvinningarna av kreditförlusterna indikerar en tro på återhämtning av ekonomin, vilket kan ses som en positiv konjunkturindikator framåt.

Börsutveckling S&P 500 index

Makrostatistik

Oron för en åtstramande penningpolitik och stigande räntenivåer gör att arbetsmarknads- och framförallt inflationsdata hamnar i fokus. Köpstarka konsumenter med uppdämda konsumtionsbehov och näringsidkare som passar på att öka marginalerna när samhällen öppnar upp ökar risken för stigande prisnivåer. Mars inflationsstatistik kom in över förväntan på 2,6 procent i årstakt, framförallt drivet av högre tjänstepriser på transporter och hotelltjänster. Även om inflationen kan se hög ut för tillfället bör ökningen varit tillfällig på grund av baseffekter från fallande priser under starten av pandemin, flaskhalsar i industrin och höga energipriser. Värt att notera är däremot månadsförändringen på 0,6 procentenheter, den högsta på över tio år som inte påverkats av baseffekterna. Fed har däremot varit tydliga med att de kommer acceptera en period med hög inflation och viktigt för Feds respons blir hur löner och inflationsförväntningar reagerar framöver. Högre inflation drivet av ökad löneinflation förväntas ta tid och är mindre troligt i närtid. Inflationstakten i Sverige kom in i linje med marknadens och Riksbankens prognos där KPIF steg med 1,8 procent i årstakt i mars och bör inte påverka Riksbanken  räntebesked den 27:e april. Avslutningsvis fick vi amerikansk detaljhandel som steg 9,8 procent i månadstakt i mars, vilket indikerar en stigande efterfrågan av lyfta restriktioner och att hushållen är villiga att spendera hushållscheckarna.

CPI

imageatvbh.png

Finansiella marknader

Rapportsäsongen för årets första kvartal är nu i full sving och innevarande vecka bjuder på ett stort antal rapporter från tongivande bolag. På global bas bedömer vi att rapporterna från de amerikanska bolagen IBM och Intel kommer att tilldra sig ett betydande investerarintresse, med koppling till bristsituationen för halvledare. För svensk del kommer bland annat rapporter från Ericsson på onsdag och Volvo på torsdag. Volvo har redan kommunicerat ett kraftig negativ påverkan under kvartalet från just halvledarbrist. I fredagens rapportflöde finner vi Essity, Stora Enso, Telia och Autoliv för att nämna några av de större bolagen. Stockholmsbörsen har i år utvecklats starkt i ett globalt relativt perspektiv, ett utslag av kompositionen av bolag med en stor andel bank och cyklisk verkstad som gynnas i rådande konjunkturförstärkning. Samtidigt bedömer vi att marknadens starka prisutveckling är en risk in i rapporterna. För en fortsatt starkare utveckling för Stockholmsbörsen relativt omvärlden bör sannolikt en majoritet av de rapporterande bolagen överträffa estimaten med god marginal och ge en fortsatt positiv bedömning om en accelererande konjunkturåterhämtning.

Regional börsutveckling
Index TR. SEK

Makrostatistik

Veckan är något lugnare på statistikfronten än den föregående. Från USA presenteras bland annat Conference Board Leading Indicators vilket är en amerikansk ekonomisk ledande indikator avsedd att förutsäga framtida ekonomisk aktivitet. Det beräknas av The Conference Board, en icke-statlig organisation, som bestämmer indexets värde utifrån värdena på tio nyckelvariabler. Dessa variabler har historiskt vänt nedåt före en lågkonjunktur och uppåt före en högkonjunktur. Det senaste utfallet var 110,5 vilket var en förbättring från föregående månad med 0,2 procent. Återhämtningen har varit stark efter kollapsen förra våren och nu är förväntansbilden en förbättring med 0,6 procent. ECB lämnar räntebesked på torsdag, inga förändringar väntas. På torsdag presenteras också statistik över försäljningsutveckling och prisutveckling på den amerikanska husmarknaden. Prisutvecklingen har varit väldigt stark och utvecklingen visade föregånde månad på en prisökning på hela 15,8 procent jämfört med året innan. Försäljningsutveckling för nya hus i USA presenteras på fredag och här förväntas volymen uppgå till 910 000 vilket kan jämföras med föregående månads antal på 775 000 hus. Veckan avslutas också med preliminära inköpschefsiffror för tillverkningsindustrin från bland annat USA, Tyskland och Storbritannien.

Ledande indikatorer i USA

Rapporter

TF Bank (kl 7.00), Note (kl 8.30)

Coca-Cola (före USA-börsernas öppning), IBM

Övrigt

Ex Utdelningar: Elekta (0:90 SEK extra), Evolution (0:68 EUR). Svolder: presenterar substansvärde. Tre Kronor Property: anmälningstid i Svenska Handelsfastigheters bud väntas inledas 19 april (väntas avslutas 10 maj)

Rapporter

Bufab (kl 7.30), Avanza (kl 7.45), Byggmax (ca kl 8.00), Getinge (kl 8.00), Net Insight (kl 8.45), Sandvik (kl 11.30), Investor (ca kl 12.00), BE Group (kl 14.00), Profilgruppen (kl 14.00)

Utl. rapporter

Abbott Labs, Associated British Foods, Johnson & Johnson, Netflix, Procter & Gamble

Övrigt

Stämmor: Africa Oil, BE Group, Biofrigas, Bufab, Getinge, Kallebäck Property, Nordic Semiconductor, Privanet, Profilgruppen, SBF Bostad, Teqnion, Viafin Service

Rapporter

Ericsson (kl 7.00), SHB (kl 7.00), Nyfosa (kl 7.30), Xvivo (kl 7.30), Bioarctic (kl 8.00), Castellum (kl 8.00), Nelly (kl 8.00), Platzer (kl 8.00), Sintercast (kl 8.00), Midway (kl 12.00), Beijer Electronics (kl 13.00), Karo Pharma (kl 13.00)

BHP (operativ uppdatering), Roche (försäljningssiffror), Verizon, Whirlpool

Övrigt

Stämmor: AQ Group, Asarina Pharma, Capsek, DBP, Havsfrun, Industrivärden, Karo Pharma, Leading Edge Materials, Link Prop Investment, Midway, Nyfosa, Ocean Yield, Partnera, PGS, QBNK, Slottsviken Fastighet. Ex Utdelningar: Bufab (2:75 SEK), Getinge (3:00 SEK), Stolt-Nielsen (USD 0,25)

Rapporter

Kungsleden (kl 6.55), Axfood (kl 7.00), Tele2 (kl 7.00), Haldex (kl 7.20), Volvo (kl 7.20), EQT (ca kl 7.30), Gränges (kl 7.30), Husqvarna (kl 7.30), Nent (kl 7.30), Duni (kl 7.45), Thule (kl 7.45), Alimak (kl 8.00), AQ Group (kl 8.00), Dedicare (kl 8.00), Hansa Biopharma (kl 8.00), Kinnevik (kl 8.00), Munters (kl 8.00), Mycronic (kl 8.00), Proact (kl 8.00), Beijer Ref (kl 8.30), Eniro (kl 8.30), SKF (ca kl 8.45), Rejlers (kl 13.00), Trelleborg (ca kl 13.00), Fastpartner (kl 15.00-15.30)

Utl. rapporter

AT&T, Credit Suisse, Intel, Manpower (prel datum), Nucor, Orange (prel datum)

Övrigt

Ex Utdelningar: Cibus (0:07 EUR månadsvis), Havsfrun (1:50 SEK), Industrivärden (6:25 SEK + extra 2:00 SEK), Nyfosa (1:00 SEK extra samt 0:75 SEK i kvartalsvis ordinarie utdelning)

Rapporter

Diös (kl 7.00), Essity (kl 7.00), Telia (kl 7.00), Lifco (kl 7.30), Saab (kl 7.30), Stora Enso (kl 7.30), Cloetta (kl 8.00), Dometic (ca kl 8.00), HMS Networks (kl 8.00), Magnolia Bostad (kl 8.00), Probi (kl 8.00), Pricer (kl 8.30), Svedbergs (kl 8.30), AAK (kl 11.15), Autoliv (kl 12.00), NGS (lunchtid)

Utl. rapporter

Tomra (kl 7.00), XXL (kl 7.00), Metso Outotec (kl 8.00), Yara, American Express, Daimler, Honeywell, Kimberly-Clark

Övrigt

Ex Utdelningar: Concentric (3:50 SEK), Dedicare (2:50 SEK), Holmen (7:25 SEK + extra 3:50 SEK), Kungsleden (0:70 SEK kvartalsvis), OEM (7:50 SEK), Spotlight Group (1:10 SEK + extra 0:90 SEK), Sweco (2:20 SEK), Tele2 (3:00 SEK, halvårsvis), Thule (11:50 SEK, första del utav 15:50 SEK), Trelleborg (5:00 SEK)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Veckoanalys | Vecka 41

11 oktober · 2021

Skuldtaksoro i USA gav svajig börs

Börsen öppnade i oktober lika svajigt som den stängde i september, med stora dagliga rörelser. En stigande långränta och oroligheter kring skuldtaket i USA har lett till att globala börser sett rött under veckan, men en lösning under torsdagen lyfte marknaden. Fredagen levererade även amerikansk sysselsättningsdata för september månad, med enbart 194 000 nya jobb skapade, mot väntade 500 000.

Finansiella marknader

Under veckan har stort fokus legat på diskussionerna kring det amerikanska skuldtaket, där USA:s finansminister Janet Yellen pratat alarmistiskt om vad ett misslyckande att möta sina obligationer från USA:s sida skulle leda till. Oron kring detta färgade börser världen över i början av veckan och späddes på av att den amerikanska tioåriga statsobligations-räntan rörde sig upp på den högsta nivån sedan i juni. Även oljepriserna ökade och nådde treårshögsta efter att OPEC kommunicerat att de står fast vid sin planerade gradvisa ökning av oljeutbudet. Många oljeimportörer hade efterfrågat en snabbare ökning av utbudet och prisökningen adderade till oron för inflationstrycket. Goda nyheter kom dock under torsdagen i form av hopp om en ökad energitillgång i Europa, efter att Rysslands president Vladimir Putin antytt att ryska Gazprom skulle kunna öka sitt gasutbud för att stävja en europeisk energikris. Vad gäller den svenska aktiemarknaden är en av de största nyheterna offentliggörandet av att Volvo Cars kommer att börsnoteras. Någon värdering är ännu inte fast-ställd, men det ryktas om att detta kan komma att bli den största börsnoteringen någonsin i Sverige.

Stigande amerikanska räntor skapar börsoro

Makrostatistik

Veckan bjöd inledningsvis på statistik om den amerikanska tillverkningsindustrins orderingång. Orderingången ökade med 1,2 procent för augusti månad, vilket är bättre än estimaten om en ökning på 1,0 procent, och ger en signal om att efterfrågan fortsatt är stark inom industrin. Därefter följde presentationer av inköpschefsindex för tjänstesektorn, där både USA och Eurozonen överträffade de redan högt ställda förväntningarna. Eurozonens tjänste-PMI kom in på 56,4 och det amerikanska på hela 61,9. Dessa siffror indikerar att tjänstesektorn kommer igång rejält nu när allt fler restriktioner släpps. Detaljhandeln i Eurozonen gav ett svagare intryck då den endast växte med 0,3 procent jämfört med föregående månad, ställt mot estimaten på 0,8 procent. Än sämre var siffrorna över den tyska industrins orderingång för augusti, som kom in hela 7,7 procent lägre än föregående månad, vilket var långt sämre än den förväntade minskningen om 2,1 procent. Detta var den största nedgången i tyska industrins orderingång sedan april 2020. Avslutningsvis presenterades statistik över amerikansk sysselsättning för september i fredags. Den visade på att 194 000 nya arbeten skapats, vilket går att jämföra med förväntningarna på 500 000 nya jobb och siffran för föregående månad på 235 000. En låg siffra till trots så var påverkan liten på både aktie- och räntemarknaden och vi bedömer inte att detta kommer att få Fed att skjuta upp sina planer på att minska tillgångsköpen i november.

Global tillväxt fortsätter mattas av till mer normala nivåer
Sammansatt inköpschefsindex

Finansiella marknader

I och med att problemen med USA:s skuldtak skjuts på framtiden och att Europas energikris ser ut att få åtminstone en tillfällig lösning, om än från oönskat håll, så undanröjs två stora orosmoln för de finansiella marknaderna. Osäkerheten kring stigande långräntor och inflation kan dock fortsatt oroa marknaderna. Med det sagt så vidhåller vi vår syn om att den relativt höga inflationen är övergående, vilket talar för en fortsatt övervikt av aktier. Rapportsäsongen drar igång rejält under veckan där stort fokus ligger på de amerikanska bankerna som gynnas av högre räntor och snabbare lånetillväxt. Hittills har antalet vinstvarningar i Sverige varit modesta, med undantag för Nolato och Scandi Standard, där den sistnämnde visat sig ha det svårt att föra vidare kostnadsökningar ut mot kund. Kostnadsökningar som till stor del kommer prägla tredje kvartalets rapportsäsong i stort, i spåren av den pågående komponentsbristen. Huruvida det kommer att påverka bolagens marginaler, återstår givetvis att se men samtidigt är problemen välkända varför framåtblickande kommentarer kommer hamna i fokus. Vi väntar oss en fortsatt stark rapportsäsong men räknar samtidigt inte med lika breda positiva överraskningar likt tidigare kvartal. Efterfrågan är fortsatt stark, men det ansträngda läget kring komponenter innebär att högre vinster skjuts på framtiden, vilket ännu inte syns i prognoserna enligt vår bedömning.

Komponentbristen skjuter högre vinster på framtiden
Vinsttillväxt kalenderår MSCI AC World

Makrostatistik

Till att börja med kommer vi få ta del av kinesisk kredittillväxt under veckan, som möjligtvis skulle kunna ge en anvisning på huruvida den senaste avmattningen i ekonomin följts av ökade stimulanser. Ett samband som historiskt talat för kinesiska aktier (graf). Marknadens fokus kommer annars kretsa kring all inflationsstatistik som presenteras under veckan, inte minst den amerikanska KPI-statistiken som annonseras på onsdag. Även om amerikansk inflation befinner sig klart över målet, samtidigt som ett beslut kring tapering väntas kommuniceras under novembermötet, så kan septembersiffran ändå ge lite mer insyn kring hur varaktig den höga inflationen rentav är. På torsdag får vi motsvarande siffra från Sverige som väntas landa på hela 3 procent. Det skulle i så fall innebära den högsta inflationstakten sedan 2009, där inte minst energi-komponenten väntas utgöra en stor del av ökningen. Något som eventuellt skulle kunna få Riksbanken att justera upp sina inflationsprognoser framöver ifall de ser risker för spridningseffekter. Veckan avslutas med amerikansk detaljhandels-statistik och konsumentförtroende, där den förstnämnda väntas fortsätta mattas av i linje med det svaga konsument-förtroendet under augusti och september. Ett svagare utfall än väntat skulle ge antydan om en allt svagare amerikansk BNP-tillväxt under tredje kvartalet då konsumtionen idag utgör uppemot 80 procent av USA:s årliga BNP.

Ökade stimulanser kan ge stöd åt kinesiska aktier

imagegg5z5.png

Rapporter

Industrivärden (kl 7.30), Öresund (kl 8.00)

Torontobörsen stängd

Tryg (kl 7.30)

Creades (kl 8.30)

JP Morgan (ca kl 13.00), Asos, Delta Air Lines

Vitec (ca kl 8.00)

Utl. rapporter

Chr Hansen, Bank of America (kl 12.45), Wells Fargo (kl 13.00), Morgan Stanley (ca kl 13.30), Citigroup (ca kl 14.00), Alcoa (efter USA-börsernas stängning), Fast Retailing (prel datum)

Övrigt

Exklusive utdelning: Creades (0:35 SEK, kvartalsvis)

Hongkongbörsen stängd

Rapporter

Aligro (kl 7.30), Atrium Ljungberg (kl 7.30), Elanders (kl 7.30)

Utl. rapporter

Goldman Sachs (ca kl 14.30)

Övrigt

Exklusive utdelning: Chemometec (4:00 DKK), Husqvarna (1:60 SEK, andra del utav totalt 2:40 SEK)

Månadsutblick oktober

5 oktober · 2021

September levde upp till förhandstipsen om att vara en svag börsmånad och Stockholmsbörsen föll med hela 6,2 procent. Sett till historiken går vi däremot mot en säsongsmässigt starkare period. Vår globala temaförvaltare djupdyker i halvledarbristen och blickar framåt mot vad som ligger i korten. Avslutningsvis presenterar vi ett investeringsförslag i en sektor vi tycker ser intressant ut just nu.

MARKNADS­KOMMENTAR

Börsens säsongmönster spelar roll

I septembers marknadskommentar såg vi en ökad risk för rekyl och vi manade investerare till ökad beredskap. Rekylen är nu ett faktum, men bortom alla orosmoln börjar vi skönja en säsongsmässigt starkare period för aktier.

I vår förra marknadskommentar, som vi skickade ut för en månad sedan, såg vi en ökad risk för rekyl efter att Stockholmsbörsen noterat sin tionde raka månadsuppgång. En obruten svit som vi inte upplevt under de senaste 30 åren. När vi nu lämnar september bakom oss kan vi konstatera att sviten är bruten och att rekylen är ett faktum. Under september föll globala börser med 2,9 procent medan Stockholmsbörsen var ner 6,2 procent på månaden mätt i svenska kronor. Ser vi till data som sträcker sig ända tillbaks till år 1945 har september månad visat upp ett dystert facit sett till historiken. Säsongsmönstret ser därför ut att ha återupprepat sig även i år. Med vintern framför oss, med allt vad det innebär, kan vi dock glädjas över att vi närmar oss en säsongsmässigt starkare period. För historiskt sett har börsen över tid presterat bättre under vinterhalvåret, november till april.

Evergrande blev katalysatorn som utlöste rekylen

Efter årets starka utveckling var det inte mer än rimligt att vi kunde förvänta oss någon slags rekyl på börsen. Samtidigt gav vi oss in i en säsongsmässigt svag period för aktier (september till oktober) och alltfler mörka moln började sakteligen hopa sig på himlen. Vad historien har lärt oss är att finansmarknaderna sällan kan fokusera på flera saker på samma gång. Till en början kretsade allt kring Evergrande, för att sedan övergå i en tilltagen inflations- och ränteoro. Ett händelseförlopp som kom i spåren av att Fed tydligt signa-lerat att de ”snart” väntas minska på sina obligationsköp.  Evergrande fick med andra ord statuera exempel och blev marknadens svepskäl till att sälja av risktillgångar denna gång. Vi gör dock bedömningen att Kina kan hantera krisen för deras fastighetsutvecklare i allmänhet, och Evergrande i synnerhet. Sannolikheten att Kina ökar stimulanserna i närtid anser vi som relativt hög och mycket av faran ligger redan i prissättningen idag.

Börsens säsongsmönster spelar roll
Världsindex (MSCI AC World Total Return)

Historiskt sett har börsen över tid presterat bättre under vinterhalvåret, november till april.

Fortsatt övervikt mot tillväxtmarknader

Det har blivit lite av en perfekt storm kring de kinesiska finansmarknaderna under den senaste tiden och vi anser att oron delvis är befogad. Vi gör dock bedömningen att det långsiktiga tillväxtcaset är fortsatt intakt. Värderingsmässigt har det senaste säljtrycket medfört att många tillväxt-marknader nu handlas i linje med sina tioårssnitt vilket dessutom är klart lägre än bland utvecklade marknader. Regleringsrisken bedömer vi kvarstår och den stundande energiförsörjningskrisen motiverar en rabatt, men de långsiktiga utsikterna är fortsatt goda. Samtidigt ser vi att en tydligare avmattning i den kinesiska ekonomin kan öppna upp för nya finans- och penningpolitiska stimulanser framöver.

Vad gäller marknaderna i stort behåller vi vår övervikt mot aktier på grund av stark makro, stigande bolagsvinster och fortsatt låga räntor. Sammantaget talar det till aktiers fördel i förhållande till obligationer.

Dick Ingvarsson

Investeringsstrateg

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Den nya tidens olja: Halvledarna

I år har det varit mycket diskussioner om den rådande halvledarbristen. Låt oss överblicka orsakerna till den uppkomna situationen och blicka framåt mot vad som ligger i korten framöver. Vi blåser inte faran över än och ser den växande efterfrågan som en grundbult för att förstå företeelsen med den nya tidens olja.

Halvledare är något som kan ställas om från att leda ström till att vara isolerande, och vice versa. Grundämnet kisel är ett mycket vanligt halvledarmaterial och är idag ett avgörande element för tillverkning av transistorer, komponenter och microchip. Det engelska ordet för kisel är silicon vilket känns igen i Silicon Valley, världens epicenter för teknik och innovation, beläget söder om San Fransisco. Att tillverka enkla halvledare är rätt lätt. Dagens professionella halvledare är dock mycket komplicerade att tillverka och ofta placeras miljontals transistorer per kvadratmillimeter. Komplexiteten gör vallgravarna vida för nya aktörer på marknaden och det krävs gigantiska investeringar för att komma igång med en halvledarproduktion som kan konkurrera på globala villkor.  TSMC, Samsung och Intel är tre av världens största halvledartillverkare.

Halvledarbristens bakgrund

När pandemin fick sitt globala genombrott våren 2020 drog många fordonstillverkare tillbaka stora chiporder då efterfrågan bedömdes falla kraftigt. Det många då underskattade var den kraftigt ökade efterfrågan på elektronikprodukter via distansarbete och många ville förstärka sina hemmakontor. Andra aktörer övertog med andra ord den kapacitet som uppstod hos chiptillverkarna. Kort därefter visade det sig dock att det blev ett uppsving i efterfrågan på bilar, med tanke på att det ansågs vara betydligt mer coronasäkert att färdas i bil kontra att åka med kollektivtrafiken. I februari drabbades Texas av en ovanligt hård köldknäpp som gjorde flera miljoner människor strömlösa och vidare att flera personer miste livet. För chiptillverkare som NXP, Samsung och Infineon som alla har fabriker i delstaten ledde det till produktionsstörningar. När landet drabbades av sin värsta torka i modern tid och tyfonerna uteblev för första gången på 56 år, ledde det till ovanligt låga vattenreserver och stora tapp i chipproduktionen för världens ledande kretstillverkare TSMC.

Längre leveranstider är ett allt större problem

Halvledarproduktionen är otillräcklig för att möta efterfrågan.

Den nya tidens olja

Ett flertal experter beskriver halvledare som den nya tidens olja. Olja kan däremot lagras och förändras inte nämnvärt över tid. Halvledare produceras dock för särskilda ändamål och blir snabbt obsoleta. President Biden har aviserat en storslagen satsning på hemmaplan för att vända trenden med en sviktande amerikansk halvledartillverkning och samtidigt minska beroendet av asiatiska bolag. Väderfenomen, pandemieffekter och därpå följande obalanser i produktionen räcker dock inte till för att förklara halvledarbristen. Det handlar nämligen främst om en eskalerande efterfrågan som i sin tur beror på ett flertal omvälvande strukturella megatrender såsom elbilar, självkörande fordon, robotisering, automatisering, artificiell intelligens, förnybar energi och smarta städer. Dessa trender kommer att stärkas betydligt i flera decennier framöver, i en miljö som inte kan beskrivas som något annat än den mest innovativa tidsperiod som mänskligheten har skådat.  Det är några av de strukturella förändringar vi fokuserar på i förvaltningen av Global Tema.

Kristian Hahne

Portföljförvaltare

INVESTERINGS­RÅDGIVNING - TEMA

Investeringsmöjligheter i Hälsovårdssektorn

Nyligen lyftes Hälsovårdssektorn till grönt betyg i indikatorn. Anledningen är, något förenklat, tron på en lägre tillväxttakt framöver med bättre förutsättningar för defensiva sektorer dit hälsovård räknas. Handelsbanken Hälsovård Tema är Top Pick inom sektorn.

Vaccin mot börskollaps?

Tittar vi på ett urval av händelser (bild 1) som har lett till nedgångar på världsindex står det klart att hälsovårdsindex generellt klarat sig bättre. Denna egenskap ser vi även hos fonden Handelsbanken Hälsovård Tema som har utvecklats bättre än världsindex i samtliga nedgångar förutom en. Jämfört med hälsovårdsindex har fonden klarat sig bättre eller lika bra vid hälften av tillfällena.

Är bieffekten sämre avkastning på lång sikt?

Vi har pratat om hälsovårdssektorns defensiva karaktär men även avkastningen på längre sikt har varit bra (bild 2). På tio och tre års sikt har hälsovårdsindex levererat en högre årsavkastning än världsindex men något sämre på fem års sikt. Handelsbanken Hälsovård Tema har varit bättre än både världsindex och hälsovårdsindex under samtliga tre tidsperioder.

Läkarens portföljrecept

När vi väljer en fond baseras valet på vår bedömning om det finns förutsättningar för goda resultat i framtiden. Vi menar på att det inte är en slump att Handelsbanken Hälsovård Tema har levererat goda resultat historiskt. Det beror på en rad olika faktorer:

1. Investeringsprocess; Hälsovård Tema förvaltas enligt Handelsbankens Tematiska investeringsprocess med fyra övergripande huvudteman; Demografi, Produktivitet, Livsstilar och Miljö. Varje huvudtema består i sin tur av underteman som kan variera något över tid. De underteman som fonden har direkt exponering mot är Åldrande, Digitalisering, Medicinska framsteg, Säkerhet och Reglering, Strävanden och Hälsosam livsstil. Även om dessa teman inte styr valet av bolag i fonden så leder detta till att strukturera exponeringen för att skapa en god balans i fonden.

2. Portföljkonstruktion; 60-80% av fonden investeras i bolag som bedöms ha en stabil och lönsam tillväxt, 0-30% av fonden investeras i intäktsgenererande bolag och 0-30% i utvecklingsbolag. Vi menar att denna fördelning skapar de förutsättningar som har lett till att fonden både stått emot i turbulenta tider och följt med i goda tider på börsen.

3. Förvaltare; Sist men inte minst har Hälsovård Tema förvaltats av Astrid Samuelsson sedan 2007. Astrid har en lång erfarenhet av investeringar inom sektorn och har en läkarexamen i grunden. Hennes bakgrund, långa erfarenhet och kunskap inom sektorn ger henne en klar fördel att förvalta fonden.

imagejbgzs.png

Nader Hakimi Fard

Manager Research

Veckoanalys | Vecka 40

4 oktober · 2021

Höstrusket letade sig in på aktiemarknaderna

Vi lämnar september som levde upp till förhandstipsen om att vara en svag börsmånad. Månadsskifte betyder även att det tredje kvartalet är över och att det nu är dags för bolagen att presentera hur stigande råvarupriser, problem i leveranskedjorna och komponentbristen har hanterats. Utöver Q3-rapporter får vi även viktig statistik från arbetsmarknaden som är en avgörande parameter för åtstramningsplanerna.

Finansiella marknader

Under föregående vecka stängde vi september som levde upp till sitt rykte av att vara en svag börsmånad. Efter kinaoro, global inflationsstress och USA:s skuldtaksdiskussioner sjönk globala börser med 2,9 procent, efter ett visst stöd av en svagare svensk krona mot dollarn, samtidigt som Stockholmsbörsen föll med hela 6,2 procent under månaden. Föregående vecka präglades av snabbt stigande räntor efter oron för brist och stigande priser på energimarknaderna, vilket eldade på oron för inflation och tilltagna centralbanksåtgärder. Som tidigare kommunicerat väntar vi oss att både nominella och reala räntor rör sig uppåt i samband med att Fed annonserar en minskning av tillgångsköpen, troligtvis under sitt ordinarie möte i början av november. Vår bedömning är att implementeringen kan ske relativt omgående och att man minskar köpen av statsobligationer med 10 miljarder dollar samt köpen av bostadsobligationer med 5 miljarder per månad. Att vi lämnar september betyder även att det tredje kvartalet är avklarat och att vi nu står inför en rapportsäsong där bolagen ska presentera hur de har klarat stigande råvarupriser, problem i leveranskedjorna och komponentbristen.

September blev en svag börsmånad
Vi fick däremot stöd av en svagare svensk krona mot dollarn

Makrostatistik

Ny månad betyder som alltid även nytt inköpschefsindex där marknaden får reda på hur bolagens situation och förväntansbild ser ut. Statistiken fortsätter att bekräfta svaghet i Kinas ekonomiska återhämtning när Industri-PMI kom in på 49,6 i september, mot väntade 50,1 och tjänste-PMI på 53,2 mot väntade 49,8. Eftersom Kina historiskt har varit aktiva genom en rad olika regleringar för att motverka konjunktursvängningar väntar vi oss ökade stimulanser i närtid. De amerikanska hushållens konfidensindikator fortsatte ned för tredje månaden i rad, till 109,3 i september från 115,2 i augusti, vilket kan ses som en effekt av att de finanspolitiska stödpaketen börjar klinga av samtidigt som inflationsoron dämpar konsumenternas humör. En trolig utveckling är gradvis svagare konsumtionsnivåer från detaljhandeln efter att under hela pandemin ha gynnats av hemarbete, mindre resande och nöjen. Riksbankens protokoll bjöd inte på några nya besked från då de precis som i resten av centralbankerna fortsätter hävda att inflationsuppgången är tillfällig. Värt att nämna är även den japanska Tankan-undersökningen, vilket är en bedömning av konjunkturläget för de stora tillverkningsföretagen, som kom in starkare än väntat under det tredje kvartalet och landade på 18 mot förväntade 13.

Global tillväxt mattas av till mer normala nivåer
Sammansatt inköpschefsindex

imagek7lci.png

Finansiella marknader

Volatiliteten har ökat påtagligt och de större rörelserna bedömer vi är en konsekvens av ett flertal osäkerhetsfaktorer samtidigt. Tillväxt- och inflationsoron har dock delvis ett gemensamt ursprung, en hög ekonomisk aktivitet som skapar utbudsproblem vilket leder till både ett stigande pristryck och en tillväxthämmande utveckling. Centralbankernas kommunikation att krispolitiken ska skalas ned är också det en signal om att konjunkturutsikterna är goda men att vi ska förvänta oss stigande räntor. Nuvarande prisrörelser bör ses i spåren av en mycket stark utveckling tidigare under året, en utveckling som varit nästan onormalt stabil men också motiverad, givet kombinationen av stark konjunktur tillsammans med finans- och penningpolitiska stimulanser. Rapporterna för det tredje kvartalet närmar sig och ett flertal vinstvarningar indikerar att utfallen kan spreta mer än normalt, detta med anledning av bolagens individuella förmåga att hantera flaskhalsproblematiken. Vi har tidigare kommunicerat att vi bedömer att rekyler och högre volatilitet är att vänta under hösten och givet det vi vet idag betraktar vi dessa som tillfälliga med stöd av en stark underliggande trend.

Volatilitetsindex, VIX, S&P 500
CBOE (S&P 500)

imagen5t4r.png

Makrostatistik

Veckan inleds med statistik över amerikanska tillverkningsindustrins orderingång. Föregående månad visade på en ökning med 0,4 procent och för september förväntas orderingången öka med 0,9 procent. Inköpschefsindex för tjänstesektorn presenteras för en rad länder med början på tisdag. Motsvarande statistik, men för tillverkningsindustrin, visade generellt fortsatt en god aktivitet trots produktionsstörningar. Tjänstesektorn bör generellt visa på fortsatt god aktivitetsnivå även om en viss påverkan från förnyade virusutbrott kan dämpa utsikterna. Onsdagen bjuder bland annat på orderingången för den tyska tillverkningsindustrin och dagen efter presenteras mer tysk statistik, denna gång över utlandshandeln. Veckan avslutas med den kanske viktigaste statistiken ur ett marknadsperspektiv – amerikansk sysselsättning. Föregående månad visade på ett utfall tydligt under förväntningarna då 235 000 nya arbeten skapades. Förväntansbilden var då att ett utfall på 750 000 nya jobb. För september förväntas sysselsättningen öka med 500 000 nya jobb. Utvecklingen på arbetsmarknaden kan vara avgörande för när Fed beslutar sig att börja minska sina tillgångsköp och är därför av mycket stort intresse för marknadsaktörerna.

USA: Antal sysselsatta
(NFP, miljoner personer)

Stämmor: Stillfront (extra) Kapitalmarknadsdag: Senzime kl 14.00-16.30

Exklusive utdelning: Electrolux (17 SEK/aktie), Platzer (1:05 SEK, halvårsvis), Rejlers (3:50 SEK), Tele2 (3:00 SEK, halvårsvis), Nordea (0:72 EUR)