Veckoanalys | Vecka 17

26 april 2021

Veckoanalys | Vecka 17

26 april · 2021

Förnyad pandemioro och svårflörtad marknad

Förnyad pandemioro och nyheter om amerikanska skattehöjningar varvades med delårsrapporter och omvända vinstvarningar. Höga förväntningar gör läget spänt och resultatet blev en ganska blandad utveckling under veckan som gick.

Finansiella marknader

Tar vi en djupare titt på den svenska rapportsäsongen kan vi se förhållandevis svala rapportmottaganden, men också att tecknen på stark och tilltagande efterfrågan är flera. Halvledarbristen fortsätter att spela en central roll. Sandvikaktien föll, trots bolagets mycket starka orderingång och tal om sekventiell förbättring. Volvoaktien steg visserligen något i anslutning till rapporten, men uppgången får ändå ses som liten mot bakgrund av den senaste månadens dämpade aktieutveckling i kombination med en rekordstark marginal (drivet av starka volymer, högt kapacitetsutnyttjande, god kostnadskontroll och stor försäljning av lönsamma eftermarknadstjänster). Sammantaget har hittills nära nog lika många svenska storbolagsaktier stigit som fallit på rapportdagen. Utöver Volvo är Ericsson ett exempel på det förstnämnda. Aktien steg i spåren av ett bättre resultat än väntat liksom kommentarer om ett mycket starkt positivt momentum. SKF och Handelsbanken är, utöver Sandvik, två exempel på motsatsen. SKF föll efter stark kursuppgång under året samtidigt som prishöjningarna inte fullt ut motverkade kostnadsökningarna. I Handelsbankens rapport fanns också mer att önska och i synnerhet på kostnadssidan.

COVID-19 nya fall dagligen
Antal per miljon invånare, 7 dagars glidande medelvärde

Makrostatistik

Makroagendan var förhållandevis tunn under veckan som gick, men vi fick bland annat räntebesked från ECB. Som väntat håller centralbanken styrräntan oförändrad och de fortsätter även med sina förhöjda tillgångssköp. Inom euroområdet offentliggjordes hushållens preliminära konfidensindikator för april som fortsatte att förbättras månad över månad och mer än väntat. I regionen fick vi också ta del av månadens preliminära inköpschefsdata. Inom tillverkningsindustrin visade mätningen på rekordhöga 63,3 samtidigt som tjänstesektorn åter befinner sig i expansion. Rekordnivåer syntes även i USA och utfallen speglar delvis bristen på insatsvaror. Från andra sidan Atlanten fick vi också bostadsmarknadsstatistik, närmare bestämt försäljningen av befintliga och nya hem. Även om statistiken var svagare än estimerat visar den fortsatt stark aktivitet och höga priser. God amerikansk ekonomisk aktivitet syns också i Conference Board Leading Indicators, en ledande indikator avsedd att förutsäga ekonomisk aktivitet i närtid. Den steg kraftigt och mer än väntat under mars månad, med bidrag från samtliga komponenter. Landet var tidiga med att sätta in stora stödåtgärder och har dessutom genomdrivit en effektiv vaccindistribution, två viktiga förklaringsposter till den mycket snabba och robusta ekonomiska återhämtningen.

USA: Försäljning nya samt befintliga bostäder
(Antal miljoner)

Finansiella marknader

Drygt en månad efter att Nasdaq varit nere på korrektionsnivåer har det tekniktunga indexet tagit sig tillbaka nära rekordnivåerna från i början av februari. I veckan rapporterar flera av de stora teknikjättarna där investerare fokuserar på huruvida kommande rapporter kan upprätthålla rapportsäsongens tidiga styrka. På grund av fjolårets uteblivna guidning, som en effekt av pandemins osäkerhet, är spannet för analytikernas estimat stort men konsensusestimaten för Apples intäkter ligger runt 32 procent i årstillväxt. Uppfylls prognoserna blir detta Apples bästa kvartal sett till försäljning på minst fem år, vilket delvis är en effekt av lätta jämförelsetal från 2020. Rådande brist på halvledare, kan däremot leda till dyrare komponenter och tynga lönsamheten i det korta perspektivet. Även Microsoft rapporterar i veckan, som via tillväxten i plattformen Azure tar viktiga steg mot att bli den stora ledaren när det gäller att lagra i molnet. Kampen om ytterligare marknadsandelar tas upp med Amazon Web Services. För ovanlighetens skull väntas Amazons årliga vinsttillväxt på 97 procent ligga under sektornsnittet på 141 procent. Dock är det en effekt Amazons otroligt starka tillväxt i förhållande till sektorn under fjolåret.

Nasdaq handlas nära rekordnivåer
Avgörande blir veckans rapporter från Apple, Microsoft, Amazon, Facebook & Google

Makrostatistik

I veckan blir räntebeskeden från både Riksbanken och Fed huvudnumrena. Även om ingen förväntar sig någon förändring från Riksbanken, vilket bekräftades av inflationssiffrorna tidigare i april, blir det ändå högintressant att höra vad Riksbanken har att säga om läget. Från Fed, som har varit tydliga med att de kommer att acceptera en period av hög inflation, väntas inte heller några större förändringar. De är i ett vänteläge och väntar på att data ska bekräfta nuvarande prognosbild. Eftersom Fed indikerat att de sannolikt kommer sänka takten på obligationsköpen långt innan en räntehöjning övervägs, kommer marknadens fokus ligga på kommunikationen kring stödköpsprogrammen som idag uppgår till 120 miljarder dollar i månaden. Veckan bjuder även på konsumentförtroende från USA, Eurozonen och Sverige. Generellt brukar konsumentförtroende vara högt när börs och bostadsmarknad utvecklas väl eftersom hushållen ofta känner sig trygga med sin ekonomi, sina framtida jobb och inkomster. En konsekvens av det brukar vara en ökad konsumtionsnivån. Med en något släpande effekt har konsumentförtroendet i USA förstärkts och efter Bidens hushållscheckar väntas siffran stiga även för april månad. Avslutningsvis får vi IFO-index, som mäter det tyska affärsklimatet, där restriktionerna kopplade till coronapandemin fortsatt tynger delar av näringslivet.

Penningpolitiken ger stöd för marknadsutvecklingen
MSCI AC World & centralbankernas balansräkning (USA, Europa, Japan och Kina)

Rapporter

Fabege (kl 7.30), SSAB (kl 7.30), Beijer Alma (kl 8.00), Hanza (kl 8.00), Bravida (kl 12.00), Troax (kl 12.30), Coor (kl 13.00), Traction (kl 15.00)

Philips, Tesla (efter USA-börsernas stängning), Vale

Övrigt

Stämmor: Better Collective, Bravida, Cellink, Coor, Hanza, LED Ibond, Misen Energy, Nederman, Novus Group, Obstecare, Traction, Troax

Rapporter

ABB (kl 7.00), Arjo (kl 7.00), Billerud Korsnäs (ca kl 7.00), Pandox (kl 7.00), Swedbank (kl 7.00), Enea (kl 7.20), Collector (kl 7.30), Evolution (kl 7.30), Resurs (kl 7.30), Wihlborgs (kl 7.30), Boliden (kl 7.45), Inwido (kl 7.45), Volati (kl 7.45), Wallenstam (kl 8.00), Bilia (kl 8.30), Bure (kl 8.30), Electra (kl 10.30), Atlas Copco (ca kl 12.00), Malmbergs (kl 12.15), Alfa Laval (kl 12.45)

Utl. rapporter

3M, Alphabet, BP, Eli Lilly, General Electric, HSBC, Microsoft, Novartis, Starbucks (efter USA-börsernas stängning), Stryker, Texas Instruments, UBS

Övrigt

Stämmor: Alfa Laval, Arjo, Atlas Copco, Besqab, Bilia, Boliden, DNB, Electra, Elkem, Fenix, Firefly, IAR Systems, Jyske Bank (extra), Lammhults, Lime, Sandvik, Savosolar, S Tre Kronor Property, Wallenstam, Wihlborgs,

Rapporter

SEB (ca kl 7.00), NCC (kl 7.10), Kindred (kl 7.30), Klövern (kl 7.30), Nordic Paper (kl 7.30), Scandic Hotels (kl 7.30), Sinch (kl 7.30), Assa Abloy (kl 8.00), Electrolux (kl 8.00), Eltel (kl 8.00), JM (kl 8.00), Cellavision (kl 8.20), Medivir (kl 8.30), Formpipe (kl 8.45), Invisio (kl 11.00), Epiroc (ca kl 12.00), Hexpol (ca kl 12.00), Veoneer (kl 12.00), Nobia (kl 13.00)

Utl. rapporter

Apple, Boeing, Deutsche Bank, Facebook, Ford, Goodyear (prel datum), Qualcomm, Rockwell (prel datum) Sony, Spotify (före USA-börsernas öppning)

Övrigt

Stämmor:  Aker, Assa Abloy, Epiroc, Fortum, Front Ventures, Hexpol, Klövern, Resurs, Rottneros, Vitec, Vitrolife, Volati. Ex Utdelningar: Alfa Laval (5:50 SEK), Arjo (0:85 SEK), Atlas Copco (3:65 SEK, halvårsvis), Bilia (3:00 SEK halvårsvis), Boliden (8:25 SEK i ordinarie utdelning), Electra (3:25 SEK + extra 1:00 SEK), Sandvik (4:50 SEK + extra 2:00 SEK), Tre Kronor Property (2:05 SEK kvartalsvis), Wallenstam (0:60 SEK, halvårsvis), Wihlborgs (5:25 SEK)

Rapporter

Nordea (ca kl 6.30), Bonava (kl 7.00), Hexatronic (kl 7.00), Ica (kl 7.00), Intrum (kl 7.00), Nokia (kl 7.00), Tieto Evry (kl 7.00), Betsson (kl 7.30), Hoist (kl 7.30), Lundin Energy (kl 7.30), Mips (kl 7.30), Skanska (kl 7.30), Tobii (kl 7.30),  Midsona (kl 8.00), Nordnet (kl 8.00), Episurf Medical (kl 8.30), Knowit (kl 8.30), Latour (kl 8.30), ÅF Pöyry (kl 11.00), Millicom (kl 12.00), MTG (kl 14.00), Catena (kl 15.00), Corem Property (förmiddagen), Fagerhult, Holmen

Utl. rapporter

Airbus, Amazon, Caterpillar (prel datum), LG Electronics (prel datum), Lufthansa, McDonalds, Merck, Natwest Group, Nippon Steel (prel datum), Shell, Twitter (efter USA-börsernas stängning)

Övrigt

Stämmor: Bambuser, Catena, Cellavision, Eniro, Fagerhult, Flexqube, Gapwaves, GHP, Heba, Hexagon, Intrum, Kinnevik (ändrat datum från 10 maj), Nordnet. Ex Utdelningar: Aker (NOK 11,75), Assa Abloy (1:95 SEK, halvårsvis), Epiroc (1:25 SEK, halvårsvis), Nordnet (1:51 SEK), Resurs (2:68 SEK)

Rapporter

Cavotec (kl 7.00), Ratos (ca kl 7.00), Astra Zeneca (kl 8.00), Feelgood (kl 8.00), SCA (kl 8.00), Swedish Match (kl 8.15), CTT (kl 8.30)

Utl. rapporter

Alibaba (prel datum), Barclays, BNP Paribas, Chevron, Exxon Mobil, Japan Tobacco, Smurfit Kappa (operativ uppdatering)

Övrigt

Ex Utdelningar: Catena (3:75 SEK halvårsvis ), Cellavision (0:75 SEK), Corem Property (5:00 SEK i preferensaktie kvartalsvis), Corem Property (0:65 SEK i stamaktie), Dist IT (2:00 SEK), Fagerhult (0:50 SEK), GHP (0:50 SEK), Heba (1:30 SEK), Hexagon (0:65 EUR), Intrum (12:00 SEK), Medicover (0:07 EUR), Nobia (2:00 SEK)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Månadsutblick maj

7 maj · 2021

Medvinden fortsätter på världens börser men vad skulle kunna hejda uppgången och få börserna på fall i den muntra och aktiemarknadsmässigt positiva miljö som råder? Samtidigt genomgår världen ett enormt teknikskifte och strukturella förändringar sker i konsumtionstrender. Det skapar goda förutsättningar för framtidsinriktade tematiska investeringar.

MARKNADS­KOMMENTAR

Fortsatt medvind på börsen

I takt med att nu även den tröga makrostatistiken, framför allt i USA, kommer in på rekordnivåer så fortsätter världens börser mot nya all-time high.

April månad fortsatt på det första kvartalets inslagna väg och börsuppgången var stark, särskilt i Sverige. I anslutning till sin 100:ade dag som president annonserade Biden den tredje delen i sitt BBB-program (The Build Back Better Agenda). Denna tredje del, American Families Plan, var tydligt inriktad mot ökat socialt skyddsnät och förbättringar för den minst bemedlade delen av befolkningen. Precis som utlovat i valrörelsen skall denna tredje del finansieras med höjda skatter för den rikaste delen av befolkningen, men inte ens förslaget om en dubblering av reavinstskatten skrämde aktiemarknaden i någon större utsträckning.

Bolagsrapporterna för årets första kvartal rullas i skrivande stund ut och det är generellt högt ställda förväntningar som bolagen dessutom överträffar ordentligt hittills. Den oro som tidigare funnits om att högre inköpskostnader skulle leda till sämre marginaler är inget vi ser tecken på än, men kanske kommer det längre fram under året, särskilt om man ska tro de signaler som ges från världens inköpschefsindex. Ser man till några av de mest tongivande amerikanska IT-jättarna Alphabet (Google), Amazon, Apple, Facebook och Microsoft så visade dessa bolag sammantaget en omsättningstillväxt på hela 41 procent jämfört med ifjol, samtidigt som vinsterna steg med fantastiska 105 procent. Det är inte bara de världsledande IT-bolagen som vittnar om en stark utveckling utan det gäller generellt brett över de flesta branscherna, möjligtvis fastigheter undantaget.

Vad kan få börsen på fall?

I denna muntra och aktiemarknadsmässigt positiva miljö, vad kan möjligtvis hejda uppgången och få börserna på fall? Bland de mer kända riskerna, även om de inte tillskrivs den högsta sannolikheten, är en eskalering av de geopolitiska riskerna och då framför allt mellan Kina och Taiwan. Den som trodde att USA skulle ändra utrikespolitisk riktning mot Kina med en ny president vid rodret har fått tänka om och Biden tillsammans med andra bundsförvanter har tydligt givit sitt stöd åt Taiwan. I teorin ska prisförändringar i börsindex spegla konfliktens påverkan på global BNP. I praktiken blir dock ofta rörelserna kortsiktigt oproportionerligt stora. Om vi skulle få se en eskalering av konflikten, med efterföljande börsfall, ser vi det närmare som ett bra tillfälle att öka på sin aktieexponering.

Geopolitiskt Risk Index (GPR)
USA och Kina (genomsnitt)

Förhöjda geopolitiska risker mellan USA och Kina.

En annan och mer konkret risk är centralbankernas agerande framöver. I takt med att konjunkturen förbättras så ökar marknadens oro för att centralbankerna, och då främst amerikanska Fed, ska minska med sina penningpolitiska stimulanser. En minskning av Feds stödköp av obligationer är ofrånkomlig vid någon tidpunkt framöver, men i den centralbanksdopade värld vi nu lever i blir förstås varje andetag om minskade stödköp en källa till oro. Än så länge är kommunikationen från Fed att detta inte leder till högre inflation men ju bättre makrostatistik vi nu får in, desto större blir trycket på Fed att ändra inriktning på sin penningpolitik.

Mats Gunnå

Investeringsstrateg

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Framtidens globala megatrender

Världen genomgår nu ett enormt teknikskifte som präglas av en väldig innovationskraft. Samtidigt ser vi strukturella förändringar i konsumtionstrender. Dessa faktorer utgör en bra grogrund för framtidsinriktade tematiska investeringar.

Vi kommer att få se en robust tillväxt ge stöd åt ekonomin i närtid, men är den tilltagande inflationen att räkna med på längre sikt? De strukturella utmaningar som har hämmat ekonomin och som i ett historiskt perspektiv har hållit nere den ekonomiska tillväxten på låga nivåer är fortsatt rådande. Vi bevittnar ett enormt skuldberg som har utökats kraftigt det senaste året. Samtidigt ser vi en alltmer åldrande befolkning i den utvecklade världen och Kina och likaledes ett teknikskifte som präglas av en enorm innovationskraft. Dessa faktorer utgör en bra grogrund för framtidsinriktade tematiska investeringar, såsom till exempel disruptiv teknik och konsumenttrender.

Imponerande vinsttillväxt bland IT-bolagen

Numera är det mycket mer än endast datorer och telefoner som är uppkopplade mot internet. Även sensorer i bilar, elmätare, klockor, lås och maskiner med mera berörs. Fenomenet kallas för sakernas internet och man räknar med att 5,5 miljoner nya prylar kopplas upp mot nätet varje dag.   Alla uppkopplade saker genererar stora mängder data, vilket ställer höga krav på lagringslösningar och analysverktyg.

Tekniksektorn har visserligen fått en högre värdering de senaste åren, men det gäller även världsindex i stort. Jämförelserna med IT-bubblan runt millennieskiftet haltar, då de ledande teknikbolagen idag präglas av starka balansräkningar och en imponerande vinstutveckling. När vi nu sett 40 procent av de amerikanska bolagen rapporterat kan vi konstatera att IT-sektorn återigen är i topp med ett utfall där hela 97 procent av bolagen har slagit estimaten.

Sällanköpsektorn kan gynnas av stigande konsumtion

Innevarande kvartal kan medföra den största tillväxtökningen för personlig konsumtion i modern tid.

Konsumenttrender gynnas av återöppnandet av ekonomin

Avkastningen inom sektorn sällanköpsvaror har noggrant följt tillväxten för personliga konsumtionsutgifter de senaste decennierna. PCE (personal consumption expenditures) används för att mäta inflation men speglar också om konsumtionen gör sin del för att öka den ekonomiska tillväxten. Ekonomer räknar med att det pågående kvartalet, kommer att medföra den största tillväxtökningen för personlig konsumtion i modern tid. På lång sikt rekommenderar vi konsumenttrender som drar nytta av den växande medelklassen, konsumentbeteenden bland millennials samt utbredningen av den digitala konsumtionen. Den växande medelklassen går framåt med kraft, inte minst med tanke på den starka tillströmningen av unga asiater. Redan idag är millennials den generation som har de högsta inkomsterna och de kommer att stärka greppet ytterligare framöver. Att handla digitalt såväl som hållbart, kommer att sätta tonen för den globala konsumtionen alltmer i framtiden.

Vid frågor om de globala megatrenderna välkomnas du ta kontakt med din rådgivare.

Kristian Hahne

Portföljförvaltare

INVESTERINGS­RÅDGIVNING - TEMA

Bättre möjligheter på utländsk räntemarknad

I dessa tider med rådande lågräntemiljö händer det sällan något intressant på räntemarknaden, och tur är väl kanske det. Men i takt med att även amerikanska räntor sänkts till noll så har det faktiskt hänt en del på räntemarknaden som skapar lite möjligheter.

Sedan i somras har obligationsräntorna stigit en hel, och då framför allt i USA. Räntan på investeringar i företagsobligationer med bättre rating, så kallad Investment Grade, har stigit till 2,2 procent i dollartermer vilket är klart högre än räntan på svenska motsvarigheter. Tidigare har dock problemet varit att kostnaden för att valutasäkra tillbaka dollarräntan till svenska kronor har varit hög och ätit upp mervärdet av att investera i amerikanska räntepapper. Men i och med att styrräntorna i både USA och Sverige nu är i princip noll så har även den årliga kostnaden för att valutasäkra dollar till kronor sjunkit drastiskt, från ca 3,2 procent i slutet av 2018 till dagens kostnad om 0,4 procent. Det får till följd att man idag får den högsta valutasäkrade räntan från amerikanska företagsobligationer (Investment Grade) på nära fem år. Då bortser vi från krisperioden i fjol då räntan steg kraftigt på grund av kraftigt stigande kreditspreadar.

Det finns därför gott fog för att ersätta exponering mot svenska och nordiska företagsobligationer med mer amerikanska eller globala motsvarigheter. Man får helt enkelt bättre betalt för risken.

Årlig kostnad att valutasäkra dollar till kronor

Eftersom styrräntorna i både USA och Sverige nu är i princip noll så har även den årliga kostnaden för att valutasäkra dollar till kronor sjunkit drastiskt, från ca 3,2 procent i slutet av 2018 till dagens kostnad om 0,4 procent.

Vilka bra fonder ger utländsk ränteexponering?

Att tänka på vid investeringar i utländska räntefonder är att fonden är valutasäkrad till svenska kronor, annars kommer en stor del av risken i investeringen att utgöras av valutakursrisk, det vill säga hur den svenska kronan presterar i förhållande till dollar, euro etc.

Vi rekommenderar främst följande två fonder vid investeringar i globala företagsobligationer med Investment Grade-rating: Legg Mason WA Short Duration Blue Chip Bond Fund samt PIMCO Global Investment Grade Credit ESG Fund. Båda finns valutasäkrade till svenska kronor och investerar en övervägande del av sitt kapital mot den amerikanska marknaden för företagsobligationer med Investment Grade-rating. PIMCO:s fond har en högre ränterisk (längre duration) varför den är mer känslig för stigande räntor, varför Legg Masons fond bör väljas om man vill minska just den risken.

Mats Gunnå

Investeringsstrateg

3 maj 2021

Veckoanalys | Vecka 18

3 maj · 2021

Starka rapporter och positivare konsumenter

Starka delårsrapporter och hög intensitet, kombinerat med centralbanksbesked och positiv makrostatistik präglade veckans marknadshändelser. I USA presenterades ytterligare stimulansförslag men börsutvecklingen var dock inte entydigt positiv och står delvis och väger.

Finansiella marknader

Den amerikanska rapportsäsongen uppvisar så här långt en betydande styrka, när knappt 40 procent av bolagen nu rapporterat har hela 85 procent överträffat vinstprognoserna. IT-sektorn är återigen i topp med ett utfall där hela 97 procent av bolagen slagit estimaten. Ett perspektiv på utvecklingen är att titta på omsättningsökningen för några tongivande bolag; Alphabet, Amazon, Apple, Facebook och Microsoft. Bolagen uppvisade en samlad ökning på hela 41 procent det första kvartalet jämfört med förra året, vilket visar på den snabbaste tillväxttakten på många år. Vinsterna steg med hela 105 procent för de fem bolagen till 75 miljarder dollar i kvartalet. I den svenska rapportfloden sticker starka rapporter från Atlas Copco, Hexagon, Nordea och Evolution Gaming ut positivt.  Kursutvecklingen var synnerligen positiv för Evolution Gaming i samband med rapporten och börsvärdet är nu högre än för ett av stockholmbörsens tidigare största bolag, HM. Noteringen av Hemnet fick en flygande start, trots en värdering som stack ut på uppsidan, och aktien stängde på 160 kr i fredags. Noteringskursen var 115 kr vilket innebär en kursökning på knappt 40 procent den första veckan. Riskaptiten är onekligen fortsatt hög på finansmarknaderna.

Nasdaq på nya nivåer
Starka rapporter från tongivande bolag

Makrostatistik

Makroagendan var omfattande under veckan med både räntebesked från Fed och första kvartalets estimerade BNP-utfall från bland annat USA och Eurozonen. Räntebeskedet var i stort en upprepning av tidigare kommunicerat budskap från Fed, de ser nuvarande inflationstryck som tillfälligt och funderar inte ens att börja tänka på att minska stödköpen. Marknaderna reagerade dock med något högre räntor i de längre löptiderna och den amerikanska 10-åriga statobligationsräntan steg till 1,63 procent under veckan. Den amerikanska ekonomin växte, enligt ett första estimat, med 6,4 procent under det första kvartalet vilket var något lägre än snittförväntningarna på 6,5 procent. Den europeiska tillväxten var dock negativ och BNP krympte med 0,6 procent under det första kvartalet då särskilt Tyskland påverkade negativt, men det var ändå något bättre än förväntningarna. Vi har tidigare uppmärksammat det onormala förhållandet mellan börsutvecklingen och konsumentförtroendestatistiken genom att följsamheten historiskt har varit hög men sedan pandemiutbrottet gått isär rejält. I veckan kom dock mycket stark amerikansk konsumentförtroendestatistik. Utfallet blev 121,7, att jämföra med förväntningarna på 113 och föregånde månads utfall på 109. Gapet börjar således att stängas och konsumentförtroendet stöttas av vaccineringsprogression och massiva finanspolitiska stödåtgärder.

Konsumentförtroendet stiger rejält
Amerikanskt konsumentförtroende och S&P 500 index

Finansiella marknader

Rapportsäsongen kommer även under innevarande vecka att vara ett huvudnummer, även om bulken av de svenska storbolagsrapporterna nu är bakom oss. Sektorrotationen som tidigare syntes har dämpats och återigen återfinns mer tillväxtorienterade sektorer i topp sett till utvecklingen under april. Politik och makroekonomi står i vanlig ordning i fokus och så här lite drygt 100 dagar efter att Joe Biden tillträdde den amerikanska presidentposten kan vi konstatera att mycket har hänt i landet och i världen. Han har återanslutit USA till Parisavtalet och Världshälsoorganisationen WHO, drivit en effektiv vaccinationspolitik, fått igenom ett stimulanspaket i kongressen på 1 900 miljarder dollar, presenterat ett omfattande infrastrukturpaket liksom förslag på finansiering genom skattehöjningar och mycket mer därtill, inte minst kopplat till internationella relationer. Månaderna efter att en ny president svurits in anses sätta tonen för de kommande åren av presidentskap och hittills har Bidens handlingskraft varit stor. Demokraternas majoritet i kongressen är dock mycket knapp varför mängder av exekutiva ordrar har skrivits under. Nu väntar fortsatta förhandlingar kring skatte- och infrastrukturförslagen och motståndet kan antas bli tungt.

Utveckling globala sektorer 1M
Ink utd. SEK

Makrostatistik

Som brukligt inleds månaden med statistik över inköpschefernas humör och bland annat kommer Silf/Swedbank samt kinesiska Caixin. Inom tillverkningsindustrin fortsätter störningarna i de globala handelsflödena samt bristen på flera insatsvaror att påverka, men hög aktivitetsnivå ger också stöd för konjunkturell optimism. I Sverige syntes styrka inom både tillverkningsindustrin och tjänstesektorn förra månaden. I tjänstesektorn steg visserligen humöret inte lika kraftigt som under månaden dessförinnan, men utfallet låg för tredje månaden i rad över 60 och den höga aktivitetsnivån har för första gången sedan 2019 inneburit ett ökat nyanställningsbehov. Även i Kina syntes tilltagande återhämtning inom tjänstesektorn, mycket drivet av ökad inhemsk efterfrågan medan tillverkningsindustrin oväntat noterade lägre nivåer. Från svenskt håll får vi i veckan också ta del av hushållens konsumtion under mars månad och jämförelsetalen mot fjolåret lättar nu upp i och med situationen som rådde förra våren. På temat väntar dessutom detaljhandelsstatistik från eurozonen. Veckan avslutas med den viktiga amerikanska sysselsättningsrapporten. Under april väntas 978 000 nya jobb ha skapats utanför jordbrukssektorn samtidigt som arbetslösheten spås ha fortsatt falla och nu uppgå till 5,7 procent.

Inköpschefsindex
(Sammansatt)

Utl. rapporter

Berkshire Hathaway (prel datum), Kennametal (efter USA-börsernas stängning)

Londonbörsen stängd

Rapporter

Ambea (kl 7.00), Railcare (kl 7.30), Adapteo (operativ uppdatering) (kl 8.00), Sobi (kl 8.00), Trianon (kl 8.00), Nolato (kl 15.00), IBT, Immunicum, NP3

Utl. rapporter

Pandora (ca kl 7.30), Jyske Bank (ca kl 8.00-8.30), Nokian Renkaat (kl 13.00), Digia (operativ uppdatering) (kl 14.00), Ocean Yield (kl 20.00), Demant (operativ uppdatering), NEL, Telenor, Activision Blizzard, Arconic (prel datum), Axa Group (operativ uppdatering, prel datum), Cummins (prel datum), Pfizer, Terex (prel datum), Twilio (prel datum)

Övrigt

Stämmor: Duni, Millicom, Nolato, Sobi, Storytel, TF Bank, Tomra m.fl.

Exklusive utdelning: Akelius (0:025 EUR i D-aktie kvartalsvis), Elos Medtech (1:50 SEK), Volati (10:00 SEK i preferensaktie, kvartalsvis)

Rapporter

G5 Entertainment (kl 7.30), Garo (kl 7.30), Projektengagemang (kl 7.30), Lindab (kl 7.40), Concentric (kl 8.00), Karnov (ca kl 8.00), SBB (ändrat datum från 27/4) (kl 8.00), Bergs Timber (kl 13.00), Securitas (kl 13.00), Arion Banki, Arise, Eastnine, FM Mattsson, Green Landscaping, Image Systems, IPC, Sagax (eftermiddag), Vicore Pharma

Utl. rapporter

Aker Solutions (kl 7.00), Uponor (kl 7.00), Novo Nordisk (kl 7.30), ISS (operativ uppdatering) (kl 8.00), Maersk (kl 8.00), Vestas (kl 8.00-8.30), Sampo (kl 8.30-9.00), Prosafe (kl 16.00), FLSmidth, General Motors, Paypal (prel datum), Samsung (prel datum), Trimble m.fl.

Övrigt

Stämmor: Addlife, Arise, Bergs Timber, Betsson, Billerud Korsnäs, Brinova, Collector, Enzymatica, Investor, Karolinska Development, Lindab, Medivir, Midsona, Mycronic, Sagax, SBB, Securitas,Veidekke m.fl. Exkl. utdeln.: Nolato (16:00 SEK) m.fl.

Rapporter

Academedia (kl 8.00), Humana (kl 8.00), John Mattson (kl 8.00), Leo Vegas (kl 8.00), Loomis (kl 8.00), Wästbygg (kl 8.00), Camurus (kl 13.00), Peab (kl 13.00), Attendo, Biogaia, Hufvudstaden (lunchtid), Instalco, Lucara Diamond (efter Torontobörsens stängning), Novotek, Oscar Properties, Prevas, Q-linea, Raysearch, Readly, Serneke, Xano mf.l.

Utl. rapporter

GN Store Nord (kl 7.00-7.30), Veidekke (kl 7.00), Outokumpu (ändrat datum från 5 maj) (kl 8.00), Coloplast (ca kl 12.00), Schibsted, Sparebank 1 SR-Bank, Zalando (kl 7.00), Air France-KLM (prel datum), Continental, Deutsche Telekom, Fresenius Medical Care, Mondi (operativ uppdatering), Sappi, Société Générale, Square (prel datum), Unicredit, Volkswagen m.fl.

Övrigt

Stämmor: Ahlstrom-Munksjö, Alimak, Beijer Electronics, Biogaia, Bure, Byggmax, Gränges, H&M, Hexatronic, Loomis, Mips, Norsk Hydro, Peab, Schibsted, Yara m.fl. Exklusive utdelning: Billerud Korsnäs (4:30 SEK), Boliden (6:00 SEK extra genom inlösen), Investor (10:00 SEK, första del utav totalt 14:00 SEK), Sagax (1:65 SEK i A- och B-aktie), Securitas (4:00 SEK), Veidekke (NOK 5,75)

Rapporter

Catella (kl 7.00), Mekonomen (kl 7.30), NCAB (kl 7.30), Scandi Standard (kl 7.30), Boozt (kl 8.00), Odd Molly (kl 8.00), Etrion (kl 8.05), B3 Consulting, C-Rad, Duroc, Genova Property, K-Fastigheter, Medcap, Stendörren, Stendörren

Aker (kl 7.00), Pihlajalinna (kl 7.00), BMW, Credit Agricole, IAG, Siemens

Övrigt

Stämmor: -AAK, Lexington, Lundin Mining, Mekonomen, Odd Molly, Probi, Scandi Standard m.fl. Exklusive utdelning: Addnode (2:50 SEK), Alimak (2:00 SEK + extra 1:00 SEK), Biogaia (3:41 SEK), Bure (2:00 SEK), Byggmax (2:75 SEK), Gränges (1:10 SEK), Loomis (6:00 SEK), Mips (3:50 SEK), Norsk Hydro (NOK 1,25), Peab (4:50 SEK), Schibsted (NOK 2,00), Yara (NOK 20,00) m.fl.

19 april 2021

Veckoanalys | Vecka 16

19 april · 2021

Marknaden tar stark inflation med ro

Marknaden tolkar den stigande inflationen som tillfällig vilket ledde till stigande börser under föregående vecka. Investerare verkar befarat en ännu högre siffra med tanke på att den 10-åriga statsobligationen föll. Vi anser inte att stigande inflationen i dagsläget utgör något akut hot mot aktier och behåller vår övervikt.

Finansiella marknader

Efter förra veckans starka inflationsdata (se mer nedan) förstärktes oron för en åtstramande penningpolitik. Aktiemarknaden har däremot tagit det hela med ro efter Feds kommunikation kring vad som klassas som tillfälligt stigande inflation. Marknadens positiva tolkning är dels att den är just tillfällig men också att stigande inflation historiskt har sammanfallit med stigande vinstmarginaler, då intäkterna tillåts öka mer än kostnaderna och att så skulle kunna vara fallet även nu. Börsen har historiskt levererat en god avkastning när inflationen varit hög – så länge tillväxten i realekonomin inte varit för låg. Vi anser inte att inflationen i sig som är farlig för börsen, utan kombinationen av en hög inflation och en mycket låg tillväxt. Den stigande inflationen i dagsläget utgör inte något akut hot mot aktier eftersom vi väntar oss en vaccindriven tillväxtboost under andra halvåret tillsammans med fortsatta stimulanser. Flera amerikanska storbanker rapporterade i veckan, som generellt var bättre på alla punkter och där återvinningarna av kreditförlusterna indikerar en tro på återhämtning av ekonomin, vilket kan ses som en positiv konjunkturindikator framåt.

Börsutveckling S&P 500 index

Makrostatistik

Oron för en åtstramande penningpolitik och stigande räntenivåer gör att arbetsmarknads- och framförallt inflationsdata hamnar i fokus. Köpstarka konsumenter med uppdämda konsumtionsbehov och näringsidkare som passar på att öka marginalerna när samhällen öppnar upp ökar risken för stigande prisnivåer. Mars inflationsstatistik kom in över förväntan på 2,6 procent i årstakt, framförallt drivet av högre tjänstepriser på transporter och hotelltjänster. Även om inflationen kan se hög ut för tillfället bör ökningen varit tillfällig på grund av baseffekter från fallande priser under starten av pandemin, flaskhalsar i industrin och höga energipriser. Värt att notera är däremot månadsförändringen på 0,6 procentenheter, den högsta på över tio år som inte påverkats av baseffekterna. Fed har däremot varit tydliga med att de kommer acceptera en period med hög inflation och viktigt för Feds respons blir hur löner och inflationsförväntningar reagerar framöver. Högre inflation drivet av ökad löneinflation förväntas ta tid och är mindre troligt i närtid. Inflationstakten i Sverige kom in i linje med marknadens och Riksbankens prognos där KPIF steg med 1,8 procent i årstakt i mars och bör inte påverka Riksbanken  räntebesked den 27:e april. Avslutningsvis fick vi amerikansk detaljhandel som steg 9,8 procent i månadstakt i mars, vilket indikerar en stigande efterfrågan av lyfta restriktioner och att hushållen är villiga att spendera hushållscheckarna.

CPI

imageatvbh.png

Finansiella marknader

Rapportsäsongen för årets första kvartal är nu i full sving och innevarande vecka bjuder på ett stort antal rapporter från tongivande bolag. På global bas bedömer vi att rapporterna från de amerikanska bolagen IBM och Intel kommer att tilldra sig ett betydande investerarintresse, med koppling till bristsituationen för halvledare. För svensk del kommer bland annat rapporter från Ericsson på onsdag och Volvo på torsdag. Volvo har redan kommunicerat ett kraftig negativ påverkan under kvartalet från just halvledarbrist. I fredagens rapportflöde finner vi Essity, Stora Enso, Telia och Autoliv för att nämna några av de större bolagen. Stockholmsbörsen har i år utvecklats starkt i ett globalt relativt perspektiv, ett utslag av kompositionen av bolag med en stor andel bank och cyklisk verkstad som gynnas i rådande konjunkturförstärkning. Samtidigt bedömer vi att marknadens starka prisutveckling är en risk in i rapporterna. För en fortsatt starkare utveckling för Stockholmsbörsen relativt omvärlden bör sannolikt en majoritet av de rapporterande bolagen överträffa estimaten med god marginal och ge en fortsatt positiv bedömning om en accelererande konjunkturåterhämtning.

Regional börsutveckling
Index TR. SEK

Makrostatistik

Veckan är något lugnare på statistikfronten än den föregående. Från USA presenteras bland annat Conference Board Leading Indicators vilket är en amerikansk ekonomisk ledande indikator avsedd att förutsäga framtida ekonomisk aktivitet. Det beräknas av The Conference Board, en icke-statlig organisation, som bestämmer indexets värde utifrån värdena på tio nyckelvariabler. Dessa variabler har historiskt vänt nedåt före en lågkonjunktur och uppåt före en högkonjunktur. Det senaste utfallet var 110,5 vilket var en förbättring från föregående månad med 0,2 procent. Återhämtningen har varit stark efter kollapsen förra våren och nu är förväntansbilden en förbättring med 0,6 procent. ECB lämnar räntebesked på torsdag, inga förändringar väntas. På torsdag presenteras också statistik över försäljningsutveckling och prisutveckling på den amerikanska husmarknaden. Prisutvecklingen har varit väldigt stark och utvecklingen visade föregånde månad på en prisökning på hela 15,8 procent jämfört med året innan. Försäljningsutveckling för nya hus i USA presenteras på fredag och här förväntas volymen uppgå till 910 000 vilket kan jämföras med föregående månads antal på 775 000 hus. Veckan avslutas också med preliminära inköpschefsiffror för tillverkningsindustrin från bland annat USA, Tyskland och Storbritannien.

Ledande indikatorer i USA

Rapporter

TF Bank (kl 7.00), Note (kl 8.30)

Coca-Cola (före USA-börsernas öppning), IBM