Veckoanalys | Vecka 17

26 april 2021

Veckoanalys | Vecka 17

26 april · 2021

Förnyad pandemioro och svårflörtad marknad

Förnyad pandemioro och nyheter om amerikanska skattehöjningar varvades med delårsrapporter och omvända vinstvarningar. Höga förväntningar gör läget spänt och resultatet blev en ganska blandad utveckling under veckan som gick.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Tar vi en djupare titt på den svenska rapportsäsongen kan vi se förhållandevis svala rapportmottaganden, men också att tecknen på stark och tilltagande efterfrågan är flera. Halvledarbristen fortsätter att spela en central roll. Sandvikaktien föll, trots bolagets mycket starka orderingång och tal om sekventiell förbättring. Volvoaktien steg visserligen något i anslutning till rapporten, men uppgången får ändå ses som liten mot bakgrund av den senaste månadens dämpade aktieutveckling i kombination med en rekordstark marginal (drivet av starka volymer, högt kapacitetsutnyttjande, god kostnadskontroll och stor försäljning av lönsamma eftermarknadstjänster). Sammantaget har hittills nära nog lika många svenska storbolagsaktier stigit som fallit på rapportdagen. Utöver Volvo är Ericsson ett exempel på det förstnämnda. Aktien steg i spåren av ett bättre resultat än väntat liksom kommentarer om ett mycket starkt positivt momentum. SKF och Handelsbanken är, utöver Sandvik, två exempel på motsatsen. SKF föll efter stark kursuppgång under året samtidigt som prishöjningarna inte fullt ut motverkade kostnadsökningarna. I Handelsbankens rapport fanns också mer att önska och i synnerhet på kostnadssidan.

COVID-19 nya fall dagligen
Antal per miljon invånare, 7 dagars glidande medelvärde

Makrostatistik

Makroagendan var förhållandevis tunn under veckan som gick, men vi fick bland annat räntebesked från ECB. Som väntat håller centralbanken styrräntan oförändrad och de fortsätter även med sina förhöjda tillgångssköp. Inom euroområdet offentliggjordes hushållens preliminära konfidensindikator för april som fortsatte att förbättras månad över månad och mer än väntat. I regionen fick vi också ta del av månadens preliminära inköpschefsdata. Inom tillverkningsindustrin visade mätningen på rekordhöga 63,3 samtidigt som tjänstesektorn åter befinner sig i expansion. Rekordnivåer syntes även i USA och utfallen speglar delvis bristen på insatsvaror. Från andra sidan Atlanten fick vi också bostadsmarknadsstatistik, närmare bestämt försäljningen av befintliga och nya hem. Även om statistiken var svagare än estimerat visar den fortsatt stark aktivitet och höga priser. God amerikansk ekonomisk aktivitet syns också i Conference Board Leading Indicators, en ledande indikator avsedd att förutsäga ekonomisk aktivitet i närtid. Den steg kraftigt och mer än väntat under mars månad, med bidrag från samtliga komponenter. Landet var tidiga med att sätta in stora stödåtgärder och har dessutom genomdrivit en effektiv vaccindistribution, två viktiga förklaringsposter till den mycket snabba och robusta ekonomiska återhämtningen.

USA: Försäljning nya samt befintliga bostäder
(Antal miljoner)

MARKNAD & MAKRO | Innevarande vecka

Finansiella marknader

Drygt en månad efter att Nasdaq varit nere på korrektionsnivåer har det tekniktunga indexet tagit sig tillbaka nära rekordnivåerna från i början av februari. I veckan rapporterar flera av de stora teknikjättarna där investerare fokuserar på huruvida kommande rapporter kan upprätthålla rapportsäsongens tidiga styrka. På grund av fjolårets uteblivna guidning, som en effekt av pandemins osäkerhet, är spannet för analytikernas estimat stort men konsensusestimaten för Apples intäkter ligger runt 32 procent i årstillväxt. Uppfylls prognoserna blir detta Apples bästa kvartal sett till försäljning på minst fem år, vilket delvis är en effekt av lätta jämförelsetal från 2020. Rådande brist på halvledare, kan däremot leda till dyrare komponenter och tynga lönsamheten i det korta perspektivet. Även Microsoft rapporterar i veckan, som via tillväxten i plattformen Azure tar viktiga steg mot att bli den stora ledaren när det gäller att lagra i molnet. Kampen om ytterligare marknadsandelar tas upp med Amazon Web Services. För ovanlighetens skull väntas Amazons årliga vinsttillväxt på 97 procent ligga under sektornsnittet på 141 procent. Dock är det en effekt Amazons otroligt starka tillväxt i förhållande till sektorn under fjolåret.

Nasdaq handlas nära rekordnivåer
Avgörande blir veckans rapporter från Apple, Microsoft, Amazon, Facebook & Google

Makrostatistik

I veckan blir räntebeskeden från både Riksbanken och Fed huvudnumrena. Även om ingen förväntar sig någon förändring från Riksbanken, vilket bekräftades av inflationssiffrorna tidigare i april, blir det ändå högintressant att höra vad Riksbanken har att säga om läget. Från Fed, som har varit tydliga med att de kommer att acceptera en period av hög inflation, väntas inte heller några större förändringar. De är i ett vänteläge och väntar på att data ska bekräfta nuvarande prognosbild. Eftersom Fed indikerat att de sannolikt kommer sänka takten på obligationsköpen långt innan en räntehöjning övervägs, kommer marknadens fokus ligga på kommunikationen kring stödköpsprogrammen som idag uppgår till 120 miljarder dollar i månaden. Veckan bjuder även på konsumentförtroende från USA, Eurozonen och Sverige. Generellt brukar konsumentförtroende vara högt när börs och bostadsmarknad utvecklas väl eftersom hushållen ofta känner sig trygga med sin ekonomi, sina framtida jobb och inkomster. En konsekvens av det brukar vara en ökad konsumtionsnivån. Med en något släpande effekt har konsumentförtroendet i USA förstärkts och efter Bidens hushållscheckar väntas siffran stiga även för april månad. Avslutningsvis får vi IFO-index, som mäter det tyska affärsklimatet, där restriktionerna kopplade till coronapandemin fortsatt tynger delar av näringslivet.

Penningpolitiken ger stöd för marknadsutvecklingen
MSCI AC World & centralbankernas balansräkning (USA, Europa, Japan och Kina)

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Rapporter

Fabege (kl 7.30), SSAB (kl 7.30), Beijer Alma (kl 8.00), Hanza (kl 8.00), Bravida (kl 12.00), Troax (kl 12.30), Coor (kl 13.00), Traction (kl 15.00)

Philips, Tesla (efter USA-börsernas stängning), Vale

Övrigt

Stämmor: Better Collective, Bravida, Cellink, Coor, Hanza, LED Ibond, Misen Energy, Nederman, Novus Group, Obstecare, Traction, Troax

Tisdag

Rapporter

ABB (kl 7.00), Arjo (kl 7.00), Billerud Korsnäs (ca kl 7.00), Pandox (kl 7.00), Swedbank (kl 7.00), Enea (kl 7.20), Collector (kl 7.30), Evolution (kl 7.30), Resurs (kl 7.30), Wihlborgs (kl 7.30), Boliden (kl 7.45), Inwido (kl 7.45), Volati (kl 7.45), Wallenstam (kl 8.00), Bilia (kl 8.30), Bure (kl 8.30), Electra (kl 10.30), Atlas Copco (ca kl 12.00), Malmbergs (kl 12.15), Alfa Laval (kl 12.45)

Utl. rapporter

3M, Alphabet, BP, Eli Lilly, General Electric, HSBC, Microsoft, Novartis, Starbucks (efter USA-börsernas stängning), Stryker, Texas Instruments, UBS

Övrigt

Stämmor: Alfa Laval, Arjo, Atlas Copco, Besqab, Bilia, Boliden, DNB, Electra, Elkem, Fenix, Firefly, IAR Systems, Jyske Bank (extra), Lammhults, Lime, Sandvik, Savosolar, S Tre Kronor Property, Wallenstam, Wihlborgs,

Onsdag

Rapporter

SEB (ca kl 7.00), NCC (kl 7.10), Kindred (kl 7.30), Klövern (kl 7.30), Nordic Paper (kl 7.30), Scandic Hotels (kl 7.30), Sinch (kl 7.30), Assa Abloy (kl 8.00), Electrolux (kl 8.00), Eltel (kl 8.00), JM (kl 8.00), Cellavision (kl 8.20), Medivir (kl 8.30), Formpipe (kl 8.45), Invisio (kl 11.00), Epiroc (ca kl 12.00), Hexpol (ca kl 12.00), Veoneer (kl 12.00), Nobia (kl 13.00)

Utl. rapporter

Apple, Boeing, Deutsche Bank, Facebook, Ford, Goodyear (prel datum), Qualcomm, Rockwell (prel datum) Sony, Spotify (före USA-börsernas öppning)

Övrigt

Stämmor:  Aker, Assa Abloy, Epiroc, Fortum, Front Ventures, Hexpol, Klövern, Resurs, Rottneros, Vitec, Vitrolife, Volati. Ex Utdelningar: Alfa Laval (5:50 SEK), Arjo (0:85 SEK), Atlas Copco (3:65 SEK, halvårsvis), Bilia (3:00 SEK halvårsvis), Boliden (8:25 SEK i ordinarie utdelning), Electra (3:25 SEK + extra 1:00 SEK), Sandvik (4:50 SEK + extra 2:00 SEK), Tre Kronor Property (2:05 SEK kvartalsvis), Wallenstam (0:60 SEK, halvårsvis), Wihlborgs (5:25 SEK)

Torsdag

Rapporter

Nordea (ca kl 6.30), Bonava (kl 7.00), Hexatronic (kl 7.00), Ica (kl 7.00), Intrum (kl 7.00), Nokia (kl 7.00), Tieto Evry (kl 7.00), Betsson (kl 7.30), Hoist (kl 7.30), Lundin Energy (kl 7.30), Mips (kl 7.30), Skanska (kl 7.30), Tobii (kl 7.30),  Midsona (kl 8.00), Nordnet (kl 8.00), Episurf Medical (kl 8.30), Knowit (kl 8.30), Latour (kl 8.30), ÅF Pöyry (kl 11.00), Millicom (kl 12.00), MTG (kl 14.00), Catena (kl 15.00), Corem Property (förmiddagen), Fagerhult, Holmen

Utl. rapporter

Airbus, Amazon, Caterpillar (prel datum), LG Electronics (prel datum), Lufthansa, McDonalds, Merck, Natwest Group, Nippon Steel (prel datum), Shell, Twitter (efter USA-börsernas stängning)

Övrigt

Stämmor: Bambuser, Catena, Cellavision, Eniro, Fagerhult, Flexqube, Gapwaves, GHP, Heba, Hexagon, Intrum, Kinnevik (ändrat datum från 10 maj), Nordnet. Ex Utdelningar: Aker (NOK 11,75), Assa Abloy (1:95 SEK, halvårsvis), Epiroc (1:25 SEK, halvårsvis), Nordnet (1:51 SEK), Resurs (2:68 SEK)

Fredag

Rapporter

Cavotec (kl 7.00), Ratos (ca kl 7.00), Astra Zeneca (kl 8.00), Feelgood (kl 8.00), SCA (kl 8.00), Swedish Match (kl 8.15), CTT (kl 8.30)

Utl. rapporter

Alibaba (prel datum), Barclays, BNP Paribas, Chevron, Exxon Mobil, Japan Tobacco, Smurfit Kappa (operativ uppdatering)

Övrigt

Ex Utdelningar: Catena (3:75 SEK halvårsvis ), Cellavision (0:75 SEK), Corem Property (5:00 SEK i preferensaktie kvartalsvis), Corem Property (0:65 SEK i stamaktie), Dist IT (2:00 SEK), Fagerhult (0:50 SEK), GHP (0:50 SEK), Heba (1:30 SEK), Hexagon (0:65 EUR), Intrum (12:00 SEK), Medicover (0:07 EUR), Nobia (2:00 SEK)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.