Veckoanalys | Vecka 17

26 april 2021

Veckoanalys | Vecka 17

26 april · 2021

Förnyad pandemioro och svårflörtad marknad

Förnyad pandemioro och nyheter om amerikanska skattehöjningar varvades med delårsrapporter och omvända vinstvarningar. Höga förväntningar gör läget spänt och resultatet blev en ganska blandad utveckling under veckan som gick.

Finansiella marknader

Tar vi en djupare titt på den svenska rapportsäsongen kan vi se förhållandevis svala rapportmottaganden, men också att tecknen på stark och tilltagande efterfrågan är flera. Halvledarbristen fortsätter att spela en central roll. Sandvikaktien föll, trots bolagets mycket starka orderingång och tal om sekventiell förbättring. Volvoaktien steg visserligen något i anslutning till rapporten, men uppgången får ändå ses som liten mot bakgrund av den senaste månadens dämpade aktieutveckling i kombination med en rekordstark marginal (drivet av starka volymer, högt kapacitetsutnyttjande, god kostnadskontroll och stor försäljning av lönsamma eftermarknadstjänster). Sammantaget har hittills nära nog lika många svenska storbolagsaktier stigit som fallit på rapportdagen. Utöver Volvo är Ericsson ett exempel på det förstnämnda. Aktien steg i spåren av ett bättre resultat än väntat liksom kommentarer om ett mycket starkt positivt momentum. SKF och Handelsbanken är, utöver Sandvik, två exempel på motsatsen. SKF föll efter stark kursuppgång under året samtidigt som prishöjningarna inte fullt ut motverkade kostnadsökningarna. I Handelsbankens rapport fanns också mer att önska och i synnerhet på kostnadssidan.

COVID-19 nya fall dagligen
Antal per miljon invånare, 7 dagars glidande medelvärde

Makrostatistik

Makroagendan var förhållandevis tunn under veckan som gick, men vi fick bland annat räntebesked från ECB. Som väntat håller centralbanken styrräntan oförändrad och de fortsätter även med sina förhöjda tillgångssköp. Inom euroområdet offentliggjordes hushållens preliminära konfidensindikator för april som fortsatte att förbättras månad över månad och mer än väntat. I regionen fick vi också ta del av månadens preliminära inköpschefsdata. Inom tillverkningsindustrin visade mätningen på rekordhöga 63,3 samtidigt som tjänstesektorn åter befinner sig i expansion. Rekordnivåer syntes även i USA och utfallen speglar delvis bristen på insatsvaror. Från andra sidan Atlanten fick vi också bostadsmarknadsstatistik, närmare bestämt försäljningen av befintliga och nya hem. Även om statistiken var svagare än estimerat visar den fortsatt stark aktivitet och höga priser. God amerikansk ekonomisk aktivitet syns också i Conference Board Leading Indicators, en ledande indikator avsedd att förutsäga ekonomisk aktivitet i närtid. Den steg kraftigt och mer än väntat under mars månad, med bidrag från samtliga komponenter. Landet var tidiga med att sätta in stora stödåtgärder och har dessutom genomdrivit en effektiv vaccindistribution, två viktiga förklaringsposter till den mycket snabba och robusta ekonomiska återhämtningen.

USA: Försäljning nya samt befintliga bostäder
(Antal miljoner)

MARKNAD & MAKRO | Innevarande vecka

Finansiella marknader

Drygt en månad efter att Nasdaq varit nere på korrektionsnivåer har det tekniktunga indexet tagit sig tillbaka nära rekordnivåerna från i början av februari. I veckan rapporterar flera av de stora teknikjättarna där investerare fokuserar på huruvida kommande rapporter kan upprätthålla rapportsäsongens tidiga styrka. På grund av fjolårets uteblivna guidning, som en effekt av pandemins osäkerhet, är spannet för analytikernas estimat stort men konsensusestimaten för Apples intäkter ligger runt 32 procent i årstillväxt. Uppfylls prognoserna blir detta Apples bästa kvartal sett till försäljning på minst fem år, vilket delvis är en effekt av lätta jämförelsetal från 2020. Rådande brist på halvledare, kan däremot leda till dyrare komponenter och tynga lönsamheten i det korta perspektivet. Även Microsoft rapporterar i veckan, som via tillväxten i plattformen Azure tar viktiga steg mot att bli den stora ledaren när det gäller att lagra i molnet. Kampen om ytterligare marknadsandelar tas upp med Amazon Web Services. För ovanlighetens skull väntas Amazons årliga vinsttillväxt på 97 procent ligga under sektornsnittet på 141 procent. Dock är det en effekt Amazons otroligt starka tillväxt i förhållande till sektorn under fjolåret.

Nasdaq handlas nära rekordnivåer
Avgörande blir veckans rapporter från Apple, Microsoft, Amazon, Facebook & Google

Makrostatistik

I veckan blir räntebeskeden från både Riksbanken och Fed huvudnumrena. Även om ingen förväntar sig någon förändring från Riksbanken, vilket bekräftades av inflationssiffrorna tidigare i april, blir det ändå högintressant att höra vad Riksbanken har att säga om läget. Från Fed, som har varit tydliga med att de kommer att acceptera en period av hög inflation, väntas inte heller några större förändringar. De är i ett vänteläge och väntar på att data ska bekräfta nuvarande prognosbild. Eftersom Fed indikerat att de sannolikt kommer sänka takten på obligationsköpen långt innan en räntehöjning övervägs, kommer marknadens fokus ligga på kommunikationen kring stödköpsprogrammen som idag uppgår till 120 miljarder dollar i månaden. Veckan bjuder även på konsumentförtroende från USA, Eurozonen och Sverige. Generellt brukar konsumentförtroende vara högt när börs och bostadsmarknad utvecklas väl eftersom hushållen ofta känner sig trygga med sin ekonomi, sina framtida jobb och inkomster. En konsekvens av det brukar vara en ökad konsumtionsnivån. Med en något släpande effekt har konsumentförtroendet i USA förstärkts och efter Bidens hushållscheckar väntas siffran stiga även för april månad. Avslutningsvis får vi IFO-index, som mäter det tyska affärsklimatet, där restriktionerna kopplade till coronapandemin fortsatt tynger delar av näringslivet.

Penningpolitiken ger stöd för marknadsutvecklingen
MSCI AC World & centralbankernas balansräkning (USA, Europa, Japan och Kina)

Rapporter

Fabege (kl 7.30), SSAB (kl 7.30), Beijer Alma (kl 8.00), Hanza (kl 8.00), Bravida (kl 12.00), Troax (kl 12.30), Coor (kl 13.00), Traction (kl 15.00)

Philips, Tesla (efter USA-börsernas stängning), Vale

Övrigt

Stämmor: Better Collective, Bravida, Cellink, Coor, Hanza, LED Ibond, Misen Energy, Nederman, Novus Group, Obstecare, Traction, Troax

Rapporter

ABB (kl 7.00), Arjo (kl 7.00), Billerud Korsnäs (ca kl 7.00), Pandox (kl 7.00), Swedbank (kl 7.00), Enea (kl 7.20), Collector (kl 7.30), Evolution (kl 7.30), Resurs (kl 7.30), Wihlborgs (kl 7.30), Boliden (kl 7.45), Inwido (kl 7.45), Volati (kl 7.45), Wallenstam (kl 8.00), Bilia (kl 8.30), Bure (kl 8.30), Electra (kl 10.30), Atlas Copco (ca kl 12.00), Malmbergs (kl 12.15), Alfa Laval (kl 12.45)

Utl. rapporter

3M, Alphabet, BP, Eli Lilly, General Electric, HSBC, Microsoft, Novartis, Starbucks (efter USA-börsernas stängning), Stryker, Texas Instruments, UBS

Övrigt

Stämmor: Alfa Laval, Arjo, Atlas Copco, Besqab, Bilia, Boliden, DNB, Electra, Elkem, Fenix, Firefly, IAR Systems, Jyske Bank (extra), Lammhults, Lime, Sandvik, Savosolar, S Tre Kronor Property, Wallenstam, Wihlborgs,

Rapporter

SEB (ca kl 7.00), NCC (kl 7.10), Kindred (kl 7.30), Klövern (kl 7.30), Nordic Paper (kl 7.30), Scandic Hotels (kl 7.30), Sinch (kl 7.30), Assa Abloy (kl 8.00), Electrolux (kl 8.00), Eltel (kl 8.00), JM (kl 8.00), Cellavision (kl 8.20), Medivir (kl 8.30), Formpipe (kl 8.45), Invisio (kl 11.00), Epiroc (ca kl 12.00), Hexpol (ca kl 12.00), Veoneer (kl 12.00), Nobia (kl 13.00)

Utl. rapporter

Apple, Boeing, Deutsche Bank, Facebook, Ford, Goodyear (prel datum), Qualcomm, Rockwell (prel datum) Sony, Spotify (före USA-börsernas öppning)

Övrigt

Stämmor:  Aker, Assa Abloy, Epiroc, Fortum, Front Ventures, Hexpol, Klövern, Resurs, Rottneros, Vitec, Vitrolife, Volati. Ex Utdelningar: Alfa Laval (5:50 SEK), Arjo (0:85 SEK), Atlas Copco (3:65 SEK, halvårsvis), Bilia (3:00 SEK halvårsvis), Boliden (8:25 SEK i ordinarie utdelning), Electra (3:25 SEK + extra 1:00 SEK), Sandvik (4:50 SEK + extra 2:00 SEK), Tre Kronor Property (2:05 SEK kvartalsvis), Wallenstam (0:60 SEK, halvårsvis), Wihlborgs (5:25 SEK)

Rapporter

Nordea (ca kl 6.30), Bonava (kl 7.00), Hexatronic (kl 7.00), Ica (kl 7.00), Intrum (kl 7.00), Nokia (kl 7.00), Tieto Evry (kl 7.00), Betsson (kl 7.30), Hoist (kl 7.30), Lundin Energy (kl 7.30), Mips (kl 7.30), Skanska (kl 7.30), Tobii (kl 7.30),  Midsona (kl 8.00), Nordnet (kl 8.00), Episurf Medical (kl 8.30), Knowit (kl 8.30), Latour (kl 8.30), ÅF Pöyry (kl 11.00), Millicom (kl 12.00), MTG (kl 14.00), Catena (kl 15.00), Corem Property (förmiddagen), Fagerhult, Holmen

Utl. rapporter

Airbus, Amazon, Caterpillar (prel datum), LG Electronics (prel datum), Lufthansa, McDonalds, Merck, Natwest Group, Nippon Steel (prel datum), Shell, Twitter (efter USA-börsernas stängning)

Övrigt

Stämmor: Bambuser, Catena, Cellavision, Eniro, Fagerhult, Flexqube, Gapwaves, GHP, Heba, Hexagon, Intrum, Kinnevik (ändrat datum från 10 maj), Nordnet. Ex Utdelningar: Aker (NOK 11,75), Assa Abloy (1:95 SEK, halvårsvis), Epiroc (1:25 SEK, halvårsvis), Nordnet (1:51 SEK), Resurs (2:68 SEK)

Rapporter

Cavotec (kl 7.00), Ratos (ca kl 7.00), Astra Zeneca (kl 8.00), Feelgood (kl 8.00), SCA (kl 8.00), Swedish Match (kl 8.15), CTT (kl 8.30)

Utl. rapporter

Alibaba (prel datum), Barclays, BNP Paribas, Chevron, Exxon Mobil, Japan Tobacco, Smurfit Kappa (operativ uppdatering)

Övrigt

Ex Utdelningar: Catena (3:75 SEK halvårsvis ), Cellavision (0:75 SEK), Corem Property (5:00 SEK i preferensaktie kvartalsvis), Corem Property (0:65 SEK i stamaktie), Dist IT (2:00 SEK), Fagerhult (0:50 SEK), GHP (0:50 SEK), Heba (1:30 SEK), Hexagon (0:65 EUR), Intrum (12:00 SEK), Medicover (0:07 EUR), Nobia (2:00 SEK)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Veckoanalys | Vecka 30

26 juli · 2021

Ökad osäkerhet och rapportflod

Vi är mitt i en spännande rapportsäsong samtidigt som smittspridningen på nytt väcker oro. Rapportmottagandena är något spretiga, men underliggande syns ett gott efterfrågeläge.

Finansiella marknader

En händelserik vecka, som inleddes med nedgångar men avslutades i mer positiva tongångar, ligger nu bakom oss. Den ökade osäkerheten tillskrevs i första hand den hastiga framfarten av deltavarianten av coronaviruset, vilken riskerar att medföra sänkt fart i världens ekonomiska återhämtning. Rapportsäsongen är i full gång och bidrar även den till rörelse. Under veckan kom exempelvis delårsrapporter från en rad svenska storbolag, däribland Volvo och Nordea. Volvo föll något, i grund och botten kopplat till brist på kapacitet och insatsvaror samt högre råvarupriser, men återhämtade sig senare under veckan. Nordea, som var sist ut bland de svenska storbankerna, överträffade genomgående marknadens förväntningar och steg närmare fyra procent på rapportdagen. Ser vi till rapportskörden i sin helhet hittills kan vi konstatera att efterfrågeläget i många bolag är starkt, men att fortsatta problem på utbudssidan bromsar och ger avtryck i marginalerna. Runt hälften av bolagen har stigit på rapport. I övrigt enades OPEC+ förra söndagen om att öka produktionen av olja då efterfrågan väntas öka i spåren av att pandemin lättar. Det fick oljepriset på fall, men även här syntes senare återhämtning.

Hastig nedgång följdes av återhämtning
MSCI ACWI (ink utdelningar, SEK)

Makrostatistik

När det gäller mer makroekonomiskt betonade händelser och indikatorer var veckan desto lugnare. Den europeiska centralbanken ECB lämnade räntebesked där det framgick att de som väntat håller fast vid sin penningpolitik och i sin skriftliga kommunikation framgår nu tydligare att inflationen varaktigt ska ligga över två procent för att de ska höja räntan. Vi fick också ta del av preliminära inköpschefsindex från framför allt USA och eurozonen. De visar att humöret bland inköpscheferna fortsätter att vara gott och bättre än föregående månad i eurozonen, men marginellt mindre optimistiskt månad över månad i USA. Under innevarande vecka väntar desto mer datapunkter så som tyska IFO-index, en del amerikansk husmarknadsstatistik och den svenska konjunkturbarometern. I första hand är dock blickarna riktade mot amerikanska centralbanken Fed och deras räntebesked på onsdag. Inflationsoron har mildrats då allt fler uppfattar den högre inflationen som tillfällig, men marknaden fortsätter naturligtvis att leta signaler beträffande den eventuellt kommande nedtrappningen av stimulanser.

Tyskland: Affärsklimat
Tyskt affärsklimat har starkt samband med BNP-tillväxt

Lockheed Martin, Philips, Ryanair, Tesla

Rapporter

Eltel (ca kl 8.00), Hexagon (kl 8.00), Hanza (ca kl 8.30)

Utl. rapporter

Uponor (kl 7.00), Neste (ca kl 8.00), 3M (före USA-börsernas öppning), AMD (prel datum), Amgen (prel datum), BP (prel datum), Juniper Networks, LVMH (prel datum), McDonalds (prel datum), Microsoft, Paccar (prel datum), Starbucks (efter USA-börsernas stängning), Stryker, Telecom Italia

Rapporter

Lundin Energy (kl 7.30), Traton (kl 8.00), VNV Global (kl 8.00), Arion Banki (efter börsöppning), Lundin Mining (efter kl 22)

Utl. rapporter

Subsea 7 (kl 6.00), Equinor (kl 7.00), Konecranes (kl 7.30), Sanoma (kl 7.30), Metsä Board (kl 11.00), Cargotec (kl 12.30), Banco Santander, Barclays, British American Tobacco, Deutsche Bank, Ford, General Motors (prel datum), Hitachi Construction (prel datum), MAN, Paypal (prel datum), Pfizer, Qualcomm, Rockwell (prel datum), Smurfit Kappa, Vale

Stämmor: MTG (extra)

Rapporter

Nokia (kl 7.00), Astra Zeneca (kl 8.00), Atvexa (kl 8.00), Millicom (kl 12.00), Bergs Timber (kl 13.00), Securitas (kl 13.00), C-Rad (före börsöppning)

Utl. rapporter

Fiskars (kl 7.30), DNO, DSV Panalpina, Acerinox, Airbus (prel datum), Airbus, Alphabet (prel datum), Altria, Amazon, Arcelor Mittal, Baxter, Boston Scientific (prel datum), Bristol-Myers Squibb (prel datum), BT Group, BT Group, Credit Suisse, Drägerwerk, Facebook (prel datum), Int Paper (prel datum), Joyson (prel datum), L´Oreal (prel datum), LG Electronics (prel datum), Merck, Sanofi, Shell, Spotify (prel datum), Stanley Black & Decker (prel datum), Telefonica (prel datum), Terex (prel datum), US Steel (efter USA-börsernas stängning), Volkswagen

Övrigt

Exklusive utdelning: Fastpartner (1:25 SEK i stamaktie D kvartalsvis), NP3 (0:50 SEK i preferensaktie, kvartalsvis), TGS (USD 0,14)

Cavotec (kl 7.00), Medcap

Utl. rapporter

YIT (ca kl 8.00), Air France-KLM, Berkshire Hathaway (prel datum), British American Tobacco, Caterpillar (prel datum), Chevron (prel datum), Exxon Mobil (prel datum), Fresenius Medical Care, Goodyear (prel datum), IAG, Japan Tobacco, Samsung (prel datum), Schneider Electric, Stellantis (prel datum)

Veckoanalys | Vecka 29

19 juli · 2021

Rapportperiod, inflation och extremväder

Vi är nu mitt inne i både värmebölja och rapportperiod. Trots att omvända vinstvarningar har ramlat in med ok frekvens samt att en hög andel av bolagen slår förväntningarna har mottagandet från marknaden ej varit enkom positivt. På makrofronten har inflationsdata varit i fokus, trots avvikelser både på upp- och nedsidan har reaktionen från marknaden varit modest. Slutligen har vi åter blivit påminda om hur extremt väder kan påverka människors vardag på ett brutalt sätt.

Finansiella marknader

Som förväntat har bolagsrapporterna generellt kommit in starkt. Detta har dock ej medfört några större kursrörelser på aggregerad nivå, svenska aktier upp ett par procent på veckan medan amerikanska är ned med motsvarande. Förklaringar kan vara att mer positiva nyheter redan funnits inprisade i kurserna jämfört med analytikernas estimat samt att bolagen inte riktigt mäktat med att guida på en nivå som marknaden hade önskat. Vi får även inte underskatta att vi är inne i en lång period med stigande börskurser och att en del investerare helt enkelt kan ha tagit tillfälle i akt att ta hem lite vinst i och med den ökade likviditet en rapportperiod medför. På räntemarknaden är det sommarstiltje, amerikansk inflationsdata på 13-årshögsta genererade en rörelse för amerikanska 2-åriga statsobligationer på två räntepunkter. Extremt väder i Europa med kraftiga skyfall har i skrivande stund orsakat 125 dödsfall samt över 1000 fortsatt saknade. Trots att det är sekundärt i en pågående tragedi som detta har marknadsreaktionerna hittills varit mycket små trots stora materiella skador. Dock har debatten angående klimatförändringar och dess implikationer för oss människor redan tagit ny fart i tex Tyskland, efterfrågan för olika typer av hållbara investeringar kommer högst troligt att fortsätta öka under överskådlig tid.

USA: KPI och 2-årig amerikansk statsobligation

Makrostatistik

Under veckan fick vi ny inflationsdata från bland annat Sverige och USA, utfallen visar tydligt på skillnader mellan regioner dels vad gäller strategier för hantering av pandemin men också hur konsumtionsmönster, mätt i KPI-korgar, skiljer sig åt. Hemmavid sjönk inflationen åter under Riksbankens mål, mätt som KPIF, från 2,1 % till 1,6 %. Fallet var förväntat och tillsammans med senaste Riksbanksprotokollet som publicerades i veckan förstärks bilden av en fortsatt penninngpolitik i linje med den som förs idag. I USA överraskade inflationen rejält på uppsidan och kom in på hela 5,4 % mätt i årstakt. En bidragande faktor som fått en hel del publicitet senaste kvartalet är kraftigt stigande priser på begagnade bilar. Trots detta var reaktionerna på aktie- och obligationsmarknaderna tämligen modesta vilket signalerar att marknaden fortsatt ej ser de höga talen som varaktiga utan mer som följdeffekter av den pågående pandemin.

Begagnade bilpriser i USA

Rapporter

Assa Abloy (kl 8.00), Boule Diagnostics (kl 8.30), Indutrade (kl 9.30), Nobia (kl 12.00), Corem Property, Zetadisplay

Utl. rapporter

Orion (kl 11.00), IBM (prel datum), Manpower (prel datum)

Övrigt

Stämmor:  Endomines (extra), Seatwirl (extra), Sprint Bioscience (extra) Exklusive utdelning: - Dividend Sweden (0:25 SEK extra, andra del utav 0:50 SEK)

Rapporter

Billerud Korsnäs (kl 7.00), Bonava (kl 7.00), SKF (kl 7.00), Stendörren (kl 7.00), Tieto Evry (kl 7.00), Cellavision (kl 7.20), Volvo (kl 7.20), Alfa Laval (kl 7.30), Nordic Paper (kl 7.30), Qliro (kl 7.30), Lindab (kl 7.40), Alimak (kl 8.00), Arise (kl 8.00), Electrolux (kl 8.00), Nordic Waterproofing (kl 8.00), Swedish Match (kl 8.15), Eniro (ändrat datum) (kl 8.30), Pricer (kl 8.30), Epiroc (kl 11.30), MTG (kl 14.00), Nolato (kl 14.00), Vattenfall (kl 8.00)

Utl. rapporter

Atria (kl 7.00), Telenor (kl 7.00), Oriola (kl 7.30), Wärtsilä (kl 7.30), Kone (kl 11.30), Pareto Bank, BHP (operativ uppdatering), Coca-Cola (prel datum), Lockheed Martin (prel datum), Netflix (efter USA-börsernas stängning), UBS

Rapporter

Nordea (ca kl 6.30), Telia (kl 7.00), NCC (kl 7.10), Evolution (kl 7.30), Hoist (kl 7.30), Saab (kl 7.30), SSAB (kl 7.30), Stora Enso (kl 7.30), Thule (kl 7.45), Concentric (kl 8.00), Sobi (kl 8.00), Prevas (kl 8.30), Addnode (kl 10.30), Studsvik (kl 11.30)

Utl. rapporter

Alma Media (kl 7.00), SRV Yhtiöt (kl 7.30), Acerinox (prel datum), ASML, Coca-Cola (före USA-börsernas öppning), Daimler, Novartis, Texas Instruments (prel datum), Verizon

Övrigt

Stämmor: Brighter, Jondetech (extra)

Rapporter

ABB (kl 7.00), BHG (kl 7.00), Fingerprint Cards (kl 7.00), Intrum (kl 7.00), Betsson (kl 7.30), NCAB (kl 7.30), Nent (kl 7.30), Resurs (kl 7.30), Actic (kl 7.45), Boliden (kl 7.45), Annehem (kl 8.00), Attendo (kl 8.00), CTT (kl 8.00), ELUX PRO (kl 8.00), Karo Pharma (kl 8.00), Micro Systemation (kl 8.00), Midsona (kl 8.00), Invisio (kl 8.30), VBG (kl 11.00), Trelleborg (kl 13.00), EQT m.fl

Utl. rapporter

REC Silicon (kl 7.00), TGS (kl 7.00), Huhtamäki (kl 7.30), PGS (kl 8.00), UPM-Kymmene (kl 8.30-9.00), Valmet (ca kl 13.00)Abbott Labs, AT&T, Dow (prel datum), Freeport-Mcmoran (prel datum), Nucor (prel datum), Roche, Snap (efter USA-börsernas stängning), Twitter, Unilever, Whirlpool

Övrigt

Stämmor: - Fractal (extra), Exklusive utdelning: Cibus (0:07 EUR månadsvis)

Övrigt: Tokyobörsen stängd

Rapporter

Ambea (kl 7.00), Poolia (kl 7.00), Kindred (kl 7.30), Skanska (kl 7.30), Medicover (kl 7.45), Bilia (kl 8.00), Loomis (kl 8.00), Nordnet (kl 8.00), SCA (kl 8.00), Infrea (kl 8.30), Moment Group (kl 8.30), Veoneer (kl 12.00), Fenix

Utl. rapporter

Stockmann (kl 7.00), Danske Bank (kl 7.30), Kesko (kl 8.00), Neles (ca kl 8.00), Tikkurila (kl 8.00), Norsk Hydro, American Express (ca kl 13.00), Amazon (prel datum), American Express (prel datum), Honeywell (prel datum), Intel (prel datum), Kimberly-Clark, Komatsu (prel datum), Vodafone (operativ uppdatering)

Veckoanalys | Vecka 28

12 juli · 2021

Fallande räntor och viss nervositet inför rapportperioden

Högre volatilitet på marknaderna blev ett faktum då lite svagare makrostatistik och ett Fed-protokoll visade på oenighet kring tillgångsköpsprogrammen. Rapportperioden drar nu igång och en viss nervositet finns som vanligt bland marknadens aktörer. Hur hårt slår störningarna från komponentbrist och prisuppgångar från insatsråvaror på vinsterna?

Finansiella marknader

Rapportperioden drar de kommande veckorna igång på allvar och i samband med att ny information presenteras förväntar vi oss också större kursrörelser för enskilda bolag. Rapportutfallen bör bli väldigt starka vid en jämförelse med föregående år, som var mitt under de kanske mest lamslagna pandemimånaderna. Samtidigt är marknaden framåtblickande och letar efter signaler på om förbättringarna kan fortsätta eller om en utplaning är att vänta. Räntor med längre löptider har de senaste veckorna återigen vänt ner en hel del, vilket på nytt gynnat kursutvecklingen inom tillväxtsektorer, exempelvis IT. Ränteutvecklingen kan tolkas som att marknaden nu bedömer att tillväxttakten redan toppat eller att en stramare penningpolitik, med ett svagare konjunkturförlopp som följd, är att vänta. Vår bedömning är att penningpolitiken kommer vara stöttande och att kommande åtstramningar sker försiktigt och varsamt. Efter en betydande marknadsuppgång ökar dock känsligheten för stigande osäkerhet och även starka börsperioder har historiskt inneburit att rekyler på cirka 10 procent vid ett eller flera tillfällen under ett år är att betrakta som ett normalt mönster.

Fallande räntor ger förnyat stöd för tillväxtsektorer

imagepoqd.png

Makrostatistik

Veckans större marknadspåverkande makrohändelser var dels det svagare utfallet från de amerikanska inköpscheferna i tjänsteindustrin, ISM non-manufactoring, och dels protokollet från det senaste Fed-mötet. Förväntansbilden var en viss avmattning för den viktiga tjänstesektorn i USA men det svagare utfallet, 60,1 mot väntade 63,5, fick marknaderna att reagera med kurspress på sektorer med mer konjunkturkänslig verksamhet och fortsatt fallande räntor för obligationer med längre löptider. Protokollet från det senaste Fed-mötet visade på viss oenighet huruvida när en nedtrappning av det pågående tillgångsköpsprogrammen ska påbörjas. Vi och marknaden förväntar oss mer vägledning under sommaren med konferensen i Jackson Hole mellan den 26:e till 28:e augusti är ett potentiellt viktigt datum för klargörande. Fed har samtidigt kommunicerat att de kommer att invänta data för utvecklingen innan de fattar beslut vilket innebär att marknadens fokus sannolikt är fortsatt mycket stort på inkommande makrostatistik.

USA: ISM

imagezl0fb.png

Rapporter

Wihlborgs (kl 7.30), Kinnevik (kl 8.00), Micro Systemation (kl 8.00), Itab (kl 13.00)