Veckoanalys | Vecka 18

Starka rapporter och positivare konsumenter

Starka delårsrapporter och hög intensitet, kombinerat med centralbanksbesked och positiv makrostatistik präglade veckans marknadshändelser. I USA presenterades ytterligare stimulansförslag men börsutvecklingen var dock inte entydigt positiv och står delvis och väger.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Den amerikanska rapportsäsongen uppvisar så här långt en betydande styrka, när knappt 40 procent av bolagen nu rapporterat har hela 85 procent överträffat vinstprognoserna. IT-sektorn är återigen i topp med ett utfall där hela 97 procent av bolagen slagit estimaten. Ett perspektiv på utvecklingen är att titta på omsättningsökningen för några tongivande bolag; Alphabet, Amazon, Apple, Facebook och Microsoft. Bolagen uppvisade en samlad ökning på hela 41 procent det första kvartalet jämfört med förra året, vilket visar på den snabbaste tillväxttakten på många år. Vinsterna steg med hela 105 procent för de fem bolagen till 75 miljarder dollar i kvartalet. I den svenska rapportfloden sticker starka rapporter från Atlas Copco, Hexagon, Nordea och Evolution Gaming ut positivt.  Kursutvecklingen var synnerligen positiv för Evolution Gaming i samband med rapporten och börsvärdet är nu högre än för ett av stockholmbörsens tidigare största bolag, HM. Noteringen av Hemnet fick en flygande start, trots en värdering som stack ut på uppsidan, och aktien stängde på 160 kr i fredags. Noteringskursen var 115 kr vilket innebär en kursökning på knappt 40 procent den första veckan. Riskaptiten är onekligen fortsatt hög på finansmarknaderna.

Nasdaq på nya nivåer
Starka rapporter från tongivande bolag

Makrostatistik

Makroagendan var omfattande under veckan med både räntebesked från Fed och första kvartalets estimerade BNP-utfall från bland annat USA och Eurozonen. Räntebeskedet var i stort en upprepning av tidigare kommunicerat budskap från Fed, de ser nuvarande inflationstryck som tillfälligt och funderar inte ens att börja tänka på att minska stödköpen. Marknaderna reagerade dock med något högre räntor i de längre löptiderna och den amerikanska 10-åriga statobligationsräntan steg till 1,63 procent under veckan. Den amerikanska ekonomin växte, enligt ett första estimat, med 6,4 procent under det första kvartalet vilket var något lägre än snittförväntningarna på 6,5 procent. Den europeiska tillväxten var dock negativ och BNP krympte med 0,6 procent under det första kvartalet då särskilt Tyskland påverkade negativt, men det var ändå något bättre än förväntningarna. Vi har tidigare uppmärksammat det onormala förhållandet mellan börsutvecklingen och konsumentförtroendestatistiken genom att följsamheten historiskt har varit hög men sedan pandemiutbrottet gått isär rejält. I veckan kom dock mycket stark amerikansk konsumentförtroendestatistik. Utfallet blev 121,7, att jämföra med förväntningarna på 113 och föregånde månads utfall på 109. Gapet börjar således att stängas och konsumentförtroendet stöttas av vaccineringsprogression och massiva finanspolitiska stödåtgärder.

Konsumentförtroendet stiger rejält
Amerikanskt konsumentförtroende och S&P 500 index

MARKNAD & MAKRO | Innevarande vecka

Finansiella marknader

Rapportsäsongen kommer även under innevarande vecka att vara ett huvudnummer, även om bulken av de svenska storbolagsrapporterna nu är bakom oss. Sektorrotationen som tidigare syntes har dämpats och återigen återfinns mer tillväxtorienterade sektorer i topp sett till utvecklingen under april. Politik och makroekonomi står i vanlig ordning i fokus och så här lite drygt 100 dagar efter att Joe Biden tillträdde den amerikanska presidentposten kan vi konstatera att mycket har hänt i landet och i världen. Han har återanslutit USA till Parisavtalet och Världshälsoorganisationen WHO, drivit en effektiv vaccinationspolitik, fått igenom ett stimulanspaket i kongressen på 1 900 miljarder dollar, presenterat ett omfattande infrastrukturpaket liksom förslag på finansiering genom skattehöjningar och mycket mer därtill, inte minst kopplat till internationella relationer. Månaderna efter att en ny president svurits in anses sätta tonen för de kommande åren av presidentskap och hittills har Bidens handlingskraft varit stor. Demokraternas majoritet i kongressen är dock mycket knapp varför mängder av exekutiva ordrar har skrivits under. Nu väntar fortsatta förhandlingar kring skatte- och infrastrukturförslagen och motståndet kan antas bli tungt.

Utveckling globala sektorer 1M
Ink utd. SEK

Makrostatistik

Som brukligt inleds månaden med statistik över inköpschefernas humör och bland annat kommer Silf/Swedbank samt kinesiska Caixin. Inom tillverkningsindustrin fortsätter störningarna i de globala handelsflödena samt bristen på flera insatsvaror att påverka, men hög aktivitetsnivå ger också stöd för konjunkturell optimism. I Sverige syntes styrka inom både tillverkningsindustrin och tjänstesektorn förra månaden. I tjänstesektorn steg visserligen humöret inte lika kraftigt som under månaden dessförinnan, men utfallet låg för tredje månaden i rad över 60 och den höga aktivitetsnivån har för första gången sedan 2019 inneburit ett ökat nyanställningsbehov. Även i Kina syntes tilltagande återhämtning inom tjänstesektorn, mycket drivet av ökad inhemsk efterfrågan medan tillverkningsindustrin oväntat noterade lägre nivåer. Från svenskt håll får vi i veckan också ta del av hushållens konsumtion under mars månad och jämförelsetalen mot fjolåret lättar nu upp i och med situationen som rådde förra våren. På temat väntar dessutom detaljhandelsstatistik från eurozonen. Veckan avslutas med den viktiga amerikanska sysselsättningsrapporten. Under april väntas 978 000 nya jobb ha skapats utanför jordbrukssektorn samtidigt som arbetslösheten spås ha fortsatt falla och nu uppgå till 5,7 procent.

Inköpschefsindex
(Sammansatt)

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Utl. rapporter

Berkshire Hathaway (prel datum), Kennametal (efter USA-börsernas stängning)

Londonbörsen stängd

Tisdag

Rapporter

Ambea (kl 7.00), Railcare (kl 7.30), Adapteo (operativ uppdatering) (kl 8.00), Sobi (kl 8.00), Trianon (kl 8.00), Nolato (kl 15.00), IBT, Immunicum, NP3

Utl. rapporter

Pandora (ca kl 7.30), Jyske Bank (ca kl 8.00-8.30), Nokian Renkaat (kl 13.00), Digia (operativ uppdatering) (kl 14.00), Ocean Yield (kl 20.00), Demant (operativ uppdatering), NEL, Telenor, Activision Blizzard, Arconic (prel datum), Axa Group (operativ uppdatering, prel datum), Cummins (prel datum), Pfizer, Terex (prel datum), Twilio (prel datum)

Övrigt

Stämmor: Duni, Millicom, Nolato, Sobi, Storytel, TF Bank, Tomra m.fl.

Exklusive utdelning: Akelius (0:025 EUR i D-aktie kvartalsvis), Elos Medtech (1:50 SEK), Volati (10:00 SEK i preferensaktie, kvartalsvis)

Onsdag

Rapporter

G5 Entertainment (kl 7.30), Garo (kl 7.30), Projektengagemang (kl 7.30), Lindab (kl 7.40), Concentric (kl 8.00), Karnov (ca kl 8.00), SBB (ändrat datum från 27/4) (kl 8.00), Bergs Timber (kl 13.00), Securitas (kl 13.00), Arion Banki, Arise, Eastnine, FM Mattsson, Green Landscaping, Image Systems, IPC, Sagax (eftermiddag), Vicore Pharma

Utl. rapporter

Aker Solutions (kl 7.00), Uponor (kl 7.00), Novo Nordisk (kl 7.30), ISS (operativ uppdatering) (kl 8.00), Maersk (kl 8.00), Vestas (kl 8.00-8.30), Sampo (kl 8.30-9.00), Prosafe (kl 16.00), FLSmidth, General Motors, Paypal (prel datum), Samsung (prel datum), Trimble m.fl.

Övrigt

Stämmor: Addlife, Arise, Bergs Timber, Betsson, Billerud Korsnäs, Brinova, Collector, Enzymatica, Investor, Karolinska Development, Lindab, Medivir, Midsona, Mycronic, Sagax, SBB, Securitas,Veidekke m.fl. Exkl. utdeln.: Nolato (16:00 SEK) m.fl.

Torsdag

Rapporter

Academedia (kl 8.00), Humana (kl 8.00), John Mattson (kl 8.00), Leo Vegas (kl 8.00), Loomis (kl 8.00), Wästbygg (kl 8.00), Camurus (kl 13.00), Peab (kl 13.00), Attendo, Biogaia, Hufvudstaden (lunchtid), Instalco, Lucara Diamond (efter Torontobörsens stängning), Novotek, Oscar Properties, Prevas, Q-linea, Raysearch, Readly, Serneke, Xano mf.l.

Utl. rapporter

GN Store Nord (kl 7.00-7.30), Veidekke (kl 7.00), Outokumpu (ändrat datum från 5 maj) (kl 8.00), Coloplast (ca kl 12.00), Schibsted, Sparebank 1 SR-Bank, Zalando (kl 7.00), Air France-KLM (prel datum), Continental, Deutsche Telekom, Fresenius Medical Care, Mondi (operativ uppdatering), Sappi, Société Générale, Square (prel datum), Unicredit, Volkswagen m.fl.

Övrigt

Stämmor: Ahlstrom-Munksjö, Alimak, Beijer Electronics, Biogaia, Bure, Byggmax, Gränges, H&M, Hexatronic, Loomis, Mips, Norsk Hydro, Peab, Schibsted, Yara m.fl. Exklusive utdelning: Billerud Korsnäs (4:30 SEK), Boliden (6:00 SEK extra genom inlösen), Investor (10:00 SEK, första del utav totalt 14:00 SEK), Sagax (1:65 SEK i A- och B-aktie), Securitas (4:00 SEK), Veidekke (NOK 5,75)

Fredag

Rapporter

Catella (kl 7.00), Mekonomen (kl 7.30), NCAB (kl 7.30), Scandi Standard (kl 7.30), Boozt (kl 8.00), Odd Molly (kl 8.00), Etrion (kl 8.05), B3 Consulting, C-Rad, Duroc, Genova Property, K-Fastigheter, Medcap, Stendörren, Stendörren

Aker (kl 7.00), Pihlajalinna (kl 7.00), BMW, Credit Agricole, IAG, Siemens

Övrigt

Stämmor: -AAK, Lexington, Lundin Mining, Mekonomen, Odd Molly, Probi, Scandi Standard m.fl. Exklusive utdelning: Addnode (2:50 SEK), Alimak (2:00 SEK + extra 1:00 SEK), Biogaia (3:41 SEK), Bure (2:00 SEK), Byggmax (2:75 SEK), Gränges (1:10 SEK), Loomis (6:00 SEK), Mips (3:50 SEK), Norsk Hydro (NOK 1,25), Peab (4:50 SEK), Schibsted (NOK 2,00), Yara (NOK 20,00) m.fl.

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen