Veckoanalys | Vecka 18

3 maj 2021

Veckoanalys | Vecka 18

3 maj · 2021

Starka rapporter och positivare konsumenter

Starka delårsrapporter och hög intensitet, kombinerat med centralbanksbesked och positiv makrostatistik präglade veckans marknadshändelser. I USA presenterades ytterligare stimulansförslag men börsutvecklingen var dock inte entydigt positiv och står delvis och väger.

Finansiella marknader

Den amerikanska rapportsäsongen uppvisar så här långt en betydande styrka, när knappt 40 procent av bolagen nu rapporterat har hela 85 procent överträffat vinstprognoserna. IT-sektorn är återigen i topp med ett utfall där hela 97 procent av bolagen slagit estimaten. Ett perspektiv på utvecklingen är att titta på omsättningsökningen för några tongivande bolag; Alphabet, Amazon, Apple, Facebook och Microsoft. Bolagen uppvisade en samlad ökning på hela 41 procent det första kvartalet jämfört med förra året, vilket visar på den snabbaste tillväxttakten på många år. Vinsterna steg med hela 105 procent för de fem bolagen till 75 miljarder dollar i kvartalet. I den svenska rapportfloden sticker starka rapporter från Atlas Copco, Hexagon, Nordea och Evolution Gaming ut positivt.  Kursutvecklingen var synnerligen positiv för Evolution Gaming i samband med rapporten och börsvärdet är nu högre än för ett av stockholmbörsens tidigare största bolag, HM. Noteringen av Hemnet fick en flygande start, trots en värdering som stack ut på uppsidan, och aktien stängde på 160 kr i fredags. Noteringskursen var 115 kr vilket innebär en kursökning på knappt 40 procent den första veckan. Riskaptiten är onekligen fortsatt hög på finansmarknaderna.

Nasdaq på nya nivåer
Starka rapporter från tongivande bolag

Makrostatistik

Makroagendan var omfattande under veckan med både räntebesked från Fed och första kvartalets estimerade BNP-utfall från bland annat USA och Eurozonen. Räntebeskedet var i stort en upprepning av tidigare kommunicerat budskap från Fed, de ser nuvarande inflationstryck som tillfälligt och funderar inte ens att börja tänka på att minska stödköpen. Marknaderna reagerade dock med något högre räntor i de längre löptiderna och den amerikanska 10-åriga statobligationsräntan steg till 1,63 procent under veckan. Den amerikanska ekonomin växte, enligt ett första estimat, med 6,4 procent under det första kvartalet vilket var något lägre än snittförväntningarna på 6,5 procent. Den europeiska tillväxten var dock negativ och BNP krympte med 0,6 procent under det första kvartalet då särskilt Tyskland påverkade negativt, men det var ändå något bättre än förväntningarna. Vi har tidigare uppmärksammat det onormala förhållandet mellan börsutvecklingen och konsumentförtroendestatistiken genom att följsamheten historiskt har varit hög men sedan pandemiutbrottet gått isär rejält. I veckan kom dock mycket stark amerikansk konsumentförtroendestatistik. Utfallet blev 121,7, att jämföra med förväntningarna på 113 och föregånde månads utfall på 109. Gapet börjar således att stängas och konsumentförtroendet stöttas av vaccineringsprogression och massiva finanspolitiska stödåtgärder.

Konsumentförtroendet stiger rejält
Amerikanskt konsumentförtroende och S&P 500 index

Finansiella marknader

Rapportsäsongen kommer även under innevarande vecka att vara ett huvudnummer, även om bulken av de svenska storbolagsrapporterna nu är bakom oss. Sektorrotationen som tidigare syntes har dämpats och återigen återfinns mer tillväxtorienterade sektorer i topp sett till utvecklingen under april. Politik och makroekonomi står i vanlig ordning i fokus och så här lite drygt 100 dagar efter att Joe Biden tillträdde den amerikanska presidentposten kan vi konstatera att mycket har hänt i landet och i världen. Han har återanslutit USA till Parisavtalet och Världshälsoorganisationen WHO, drivit en effektiv vaccinationspolitik, fått igenom ett stimulanspaket i kongressen på 1 900 miljarder dollar, presenterat ett omfattande infrastrukturpaket liksom förslag på finansiering genom skattehöjningar och mycket mer därtill, inte minst kopplat till internationella relationer. Månaderna efter att en ny president svurits in anses sätta tonen för de kommande åren av presidentskap och hittills har Bidens handlingskraft varit stor. Demokraternas majoritet i kongressen är dock mycket knapp varför mängder av exekutiva ordrar har skrivits under. Nu väntar fortsatta förhandlingar kring skatte- och infrastrukturförslagen och motståndet kan antas bli tungt.

Utveckling globala sektorer 1M
Ink utd. SEK

Makrostatistik

Som brukligt inleds månaden med statistik över inköpschefernas humör och bland annat kommer Silf/Swedbank samt kinesiska Caixin. Inom tillverkningsindustrin fortsätter störningarna i de globala handelsflödena samt bristen på flera insatsvaror att påverka, men hög aktivitetsnivå ger också stöd för konjunkturell optimism. I Sverige syntes styrka inom både tillverkningsindustrin och tjänstesektorn förra månaden. I tjänstesektorn steg visserligen humöret inte lika kraftigt som under månaden dessförinnan, men utfallet låg för tredje månaden i rad över 60 och den höga aktivitetsnivån har för första gången sedan 2019 inneburit ett ökat nyanställningsbehov. Även i Kina syntes tilltagande återhämtning inom tjänstesektorn, mycket drivet av ökad inhemsk efterfrågan medan tillverkningsindustrin oväntat noterade lägre nivåer. Från svenskt håll får vi i veckan också ta del av hushållens konsumtion under mars månad och jämförelsetalen mot fjolåret lättar nu upp i och med situationen som rådde förra våren. På temat väntar dessutom detaljhandelsstatistik från eurozonen. Veckan avslutas med den viktiga amerikanska sysselsättningsrapporten. Under april väntas 978 000 nya jobb ha skapats utanför jordbrukssektorn samtidigt som arbetslösheten spås ha fortsatt falla och nu uppgå till 5,7 procent.

Inköpschefsindex
(Sammansatt)

Utl. rapporter

Berkshire Hathaway (prel datum), Kennametal (efter USA-börsernas stängning)

Londonbörsen stängd

Rapporter

Ambea (kl 7.00), Railcare (kl 7.30), Adapteo (operativ uppdatering) (kl 8.00), Sobi (kl 8.00), Trianon (kl 8.00), Nolato (kl 15.00), IBT, Immunicum, NP3

Utl. rapporter

Pandora (ca kl 7.30), Jyske Bank (ca kl 8.00-8.30), Nokian Renkaat (kl 13.00), Digia (operativ uppdatering) (kl 14.00), Ocean Yield (kl 20.00), Demant (operativ uppdatering), NEL, Telenor, Activision Blizzard, Arconic (prel datum), Axa Group (operativ uppdatering, prel datum), Cummins (prel datum), Pfizer, Terex (prel datum), Twilio (prel datum)

Övrigt

Stämmor: Duni, Millicom, Nolato, Sobi, Storytel, TF Bank, Tomra m.fl.

Exklusive utdelning: Akelius (0:025 EUR i D-aktie kvartalsvis), Elos Medtech (1:50 SEK), Volati (10:00 SEK i preferensaktie, kvartalsvis)

Rapporter

G5 Entertainment (kl 7.30), Garo (kl 7.30), Projektengagemang (kl 7.30), Lindab (kl 7.40), Concentric (kl 8.00), Karnov (ca kl 8.00), SBB (ändrat datum från 27/4) (kl 8.00), Bergs Timber (kl 13.00), Securitas (kl 13.00), Arion Banki, Arise, Eastnine, FM Mattsson, Green Landscaping, Image Systems, IPC, Sagax (eftermiddag), Vicore Pharma

Utl. rapporter

Aker Solutions (kl 7.00), Uponor (kl 7.00), Novo Nordisk (kl 7.30), ISS (operativ uppdatering) (kl 8.00), Maersk (kl 8.00), Vestas (kl 8.00-8.30), Sampo (kl 8.30-9.00), Prosafe (kl 16.00), FLSmidth, General Motors, Paypal (prel datum), Samsung (prel datum), Trimble m.fl.

Övrigt

Stämmor: Addlife, Arise, Bergs Timber, Betsson, Billerud Korsnäs, Brinova, Collector, Enzymatica, Investor, Karolinska Development, Lindab, Medivir, Midsona, Mycronic, Sagax, SBB, Securitas,Veidekke m.fl. Exkl. utdeln.: Nolato (16:00 SEK) m.fl.

Rapporter

Academedia (kl 8.00), Humana (kl 8.00), John Mattson (kl 8.00), Leo Vegas (kl 8.00), Loomis (kl 8.00), Wästbygg (kl 8.00), Camurus (kl 13.00), Peab (kl 13.00), Attendo, Biogaia, Hufvudstaden (lunchtid), Instalco, Lucara Diamond (efter Torontobörsens stängning), Novotek, Oscar Properties, Prevas, Q-linea, Raysearch, Readly, Serneke, Xano mf.l.

Utl. rapporter

GN Store Nord (kl 7.00-7.30), Veidekke (kl 7.00), Outokumpu (ändrat datum från 5 maj) (kl 8.00), Coloplast (ca kl 12.00), Schibsted, Sparebank 1 SR-Bank, Zalando (kl 7.00), Air France-KLM (prel datum), Continental, Deutsche Telekom, Fresenius Medical Care, Mondi (operativ uppdatering), Sappi, Société Générale, Square (prel datum), Unicredit, Volkswagen m.fl.

Övrigt

Stämmor: Ahlstrom-Munksjö, Alimak, Beijer Electronics, Biogaia, Bure, Byggmax, Gränges, H&M, Hexatronic, Loomis, Mips, Norsk Hydro, Peab, Schibsted, Yara m.fl. Exklusive utdelning: Billerud Korsnäs (4:30 SEK), Boliden (6:00 SEK extra genom inlösen), Investor (10:00 SEK, första del utav totalt 14:00 SEK), Sagax (1:65 SEK i A- och B-aktie), Securitas (4:00 SEK), Veidekke (NOK 5,75)

Rapporter

Catella (kl 7.00), Mekonomen (kl 7.30), NCAB (kl 7.30), Scandi Standard (kl 7.30), Boozt (kl 8.00), Odd Molly (kl 8.00), Etrion (kl 8.05), B3 Consulting, C-Rad, Duroc, Genova Property, K-Fastigheter, Medcap, Stendörren, Stendörren

Aker (kl 7.00), Pihlajalinna (kl 7.00), BMW, Credit Agricole, IAG, Siemens

Övrigt

Stämmor: -AAK, Lexington, Lundin Mining, Mekonomen, Odd Molly, Probi, Scandi Standard m.fl. Exklusive utdelning: Addnode (2:50 SEK), Alimak (2:00 SEK + extra 1:00 SEK), Biogaia (3:41 SEK), Bure (2:00 SEK), Byggmax (2:75 SEK), Gränges (1:10 SEK), Loomis (6:00 SEK), Mips (3:50 SEK), Norsk Hydro (NOK 1,25), Peab (4:50 SEK), Schibsted (NOK 2,00), Yara (NOK 20,00) m.fl.

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Veckoanalys | Vecka 42

18 oktober · 2021

Amerikanska banker draglok för börsen

Föregående vecka uppvisade ett glatt börshumör där torsdagen bjöd på den största uppgången för den amerikanska börsen sedan i mars, där bland annat kvartalsrapporter från bankerna överträffade förväntningarna och agerade draglok. Vi fick även ta del av både nordisk och amerikansk inflationsdata, samt IMF:s prognos för de globala tillväxtutsikterna. Under veckan drar den svenska rapportsäsongen igång på allvar där Sandvik är först ut bland de större bolagen.

Finansiella marknader

Efter en svajig inledning på hösten klättrade börsen uppåt under veckan och återhämtade sig något. Detta drevs på av att antalet nya arbetssökande i USA sjönk till årslägsta och att USA:s producentpriser ökade mindre än väntat, samtidigt som de amerikanska bankerna överlag överträffade förväntningarna. Framför allt levererade bankernas investment banking-avdelningar rekordsiffror, vilket visar på en hög förvärvsaktivitet i marknaden. Den tioåriga amerikanska statsobligationsräntan föll något under veckan, och även detta gynnade börsen i allmänhet, och tillväxtbolagen i synnerhet. Som ett kvarliggande orosmoln har dock oljepriserna fortsatt uppåt och börjar nu närma sig de högsta noteringarna på sju år. Under veckan presenterades även protokollet från FED:s septembermöte som visar att de överväger att inleda sin minskning av tillgångsköpen under nästa månad. Minskningen skulle utgöras av 10 miljarder dollar i statsobligationer och 5 miljarder dollar i bostadsobligationer per månad, vilket är i linje med vår tidigare bedömning.

Globalt börsindex
Stark inledning på rapportsäsongen lyfte börserna

imageoawv.png

Makrostatistik

Ur makrosynpunkt har marknadens fokus framför allt legat på inflationssiffrorna, med bland annat amerikansk KPI som rapporterades i onsdags och svensk KPI som kom i torsdags. Den amerikanska inflationen steg i september till 5,4 procent på årsbasis jämfört med 5,3 procent i augusti, vilket var marginellt högre än förväntningarna om 5,3 procent även i september. Kärninflationen, justerat för mat och energipriser kom dock in på väntade 4,0 procent, vilket tydligt visar vilken effekt de höga energipriserna i dagsläget har. För svensk del kom KPIF, som mäter inflation med fast ränta och är det mått Riksbanken använder sig av, in på 2,8 procent vilket är högre än föregående månads 2,4 procent men lägre än förväntningarna om 3,0. Detta är den högsta svenska inflationen sedan oktober 2008, men även här ser vi en stor påverkan av de höga energipriserna. KPIF exklusive energi landade i september på 1,5 procent. Utöver inflationssiffror bjöds vi i tisdags på IMF:s World Economic Outlook, som kommunicerar IMF:s syn på utsikterna för den globala tillväxten. Den globala tillväxten väntas landa på 5,9 procent 2021, vilket är en nedrevidering från tidigare prognostiserade 6,0 procent, men fortfarande en hög siffra. Den globala prognosen för 2022 ligger kvar på 4,9 procent. Utsikterna för USA:s tillväxt 2021 togs ned från 7,0 till 6,0 procent, vilket sker till följd av något mer deppiga konsumenter, stigande energipriser och problem med stimulanspaketen.

Amerikansk inflation
CPI

imageq91gc.png

Finansiella marknader

Sandvik är ett av de första OMXS30-bolagen att rapportera och bland de 10 största verkstadsbolagen är förväntansbilden en total resultattillväxt på drygt 30 procent i år, cirka 10 procent under 2022 och 2023, vilket skulle räcka långt om det förverkligas. Tillfälliga flaskhalsar som påverkar årets kvartal kan accepteras men alltför försiktiga framåtblickande kommentarer kommer tas emot negativt. Vi befinner oss i ett starkt konjunkturläge där efterfrågan generellt är stark just nu vilket väntas bli tydligt i orderingången för byggbolagens rapporter. Vi får även svenska bankrapporter där marknaden knappast lär ha överseende med negativa överraskningar efter årets starka kursutveckling. Intressant blir att se hur mycket överskottskapital de har och hur det ska distribueras. SEB har tidigare sagt att återköp ska prioriteras och Nordea, som redan delat ut 7,3 kronor per aktie efter utdelningsrestriktionerna drogs tillbaka, har fått godkänt av ECB att göra återköp på drygt 20 miljarder kronor. Ett kvartal av stigande långräntor har gynnat bankerna, vars marginaler förbättras men det motsatta gäller för fastighetsbolagen som också rapporterar i veckan. För tillväxtbolagen spelar värdering allt större roll när räntorna stiger, varför högt värderade tillväxtbolag måste leverera en fortsatt fin tillväxt under Q3 och framförallt i utsikterna för kommande kvartal. Annars är risken stor att marknaden kan bli besviken och värderingsmultiplarna pressas.

Värdering sektorer Sverige
P/E (12m framåtblickande)

Makrostatistik

Under natten till måndag fick vi viktig statistik från Kina i form av BNP-siffror för det tredje kvartalet, industriproduktion och detaljhandelssiffror för september. Minskade investeringar i fastigheter och stigande energipriser, vilket tvingat produktion att stänga ned, pressade BNP som växte med 4,9 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Det kan sättas i relation till 7,9 procent under det andra kvartalet och analytikernas förväntningar på 5,2 procent. Inbromsningen i industriproduktionen för september visar att avmattningen tilltog under det tredje kvartalet. Samtidigt fortsätter dock detaljhandeln öka i god takt i september med 16,4 procent i årstakt. Data över industriproduktionen i USA får vi även ta del av under måndagen där förväntansbilden indikerar en försiktig förbättring jämfört med föregående månad, trots industrins leverantörsproblem och stigande kostnader för insatsvaror. Vi väntar oss att komponentbristen och flaskhalsproblemen kommer att bestå en bra bit in i 2022, vilket gör att produktiviteten inom industrin riskerar att fortsatt hamna under press. Signaler om framtiden inom industrin får vi även ta del av i form av preliminära inköpschefsindex för USA, Eurozonen, Japan och Australien under veckan. Efter förra veckans inflationsfokus följs den upp av septemberstatistik från Eurozonen som väntas komma in på 3,4 procent i årstakt. Europas energiförsörjningskris med skenande energipriser bör inte fullt ut vara representerade i septembers siffror. Veckan bjuder även på arbetslöshetssiffror från Sverige för september.

Industriproduktion
Flaskhalsar inom industrin dämpar produktiviteten

Rapporter

TF Bank (kl 7.00), Avanza (kl 7.45), Sandvik (kl 11.30), Investor (ca kl 12.00)

Philips

Övrigt

Exklusive utdelning: Sectra (första dag för handel utan rätt till inlösenprogram 0:90 SEK/aktie efter split)

Ericsson (kl 7.00), Tele2 (kl 7.00), Castellum (kl 8.00),

Utl. rapporter

Basware (kl 7.45), Entra, BHP (operativ uppdatering), Johnson & Johnson, Netflix, Procter & Gamble

Rapporter

SEB (ca kl 7.00), Fabege (kl 7.30), Husqvarna (ca kl 7.30), Getinge (kl 8.00), Kinnevik (kl 8.00),

Utl. rapporter

Elisa (kl 7.30), Orion (kl 11.00), Gjensidige Forsikring, Nattopharma, REC Silicon, Yara, IBM (prel datum), Roche (försäljningssiffror), Tesla (efter USA-börsernas stängning), Verizon

Rapporter

Nordea (ca kl 6.30), ABB (kl 7.00), Axfood (kl 7.00), Swedbank (kl 7.00), Telia (kl 7.00), Volvo (kl 7.20), 0), Lime (kl 7.50), Atlas Copco (kl 12.00)

Utl. rapporter

Barclays (kl 8.00), AT&T (före USA-börsernas öppning), Freeport-Mcmoran, Goodyear (prel datum), Intel, Nucor, Snap, Unilever (operativ uppdatering)

Övrigt

Stämmor: Kinnevik (extra), SHB (extra)

Exklusive utdelning: Cibus (0:08 EUR månadsvis)

Rapporter

Essity (kl 7.00), Knowit (kl 7.30), Lifco (kl 7.30), Saab (kl 7.30), Boliden (kl 7.45), Volati (kl 7.45), Wallenstam (kl 8.00), Autoliv (kl 12.00), Holmen (lunchtid)

Utl. rapporter

American Express, Honeywell, Whirlpool (före USA-börsens öppning)

Övrigt

Stämmor: Odd Molly (extra)

Exklusive utdelning: Atlas Copco (3:65 SEK, halvårsvis), SHB (A-aktier i Industrivärden, motsvarande cirka 4:42 SEK per aktie i Handelsbanken)

Veckoanalys | Vecka 41

11 oktober · 2021

Skuldtaksoro i USA gav svajig börs

Börsen öppnade i oktober lika svajigt som den stängde i september, med stora dagliga rörelser. En stigande långränta och oroligheter kring skuldtaket i USA har lett till att globala börser sett rött under veckan, men en lösning under torsdagen lyfte marknaden. Fredagen levererade även amerikansk sysselsättningsdata för september månad, med enbart 194 000 nya jobb skapade, mot väntade 500 000.

Finansiella marknader

Under veckan har stort fokus legat på diskussionerna kring det amerikanska skuldtaket, där USA:s finansminister Janet Yellen pratat alarmistiskt om vad ett misslyckande att möta sina obligationer från USA:s sida skulle leda till. Oron kring detta färgade börser världen över i början av veckan och späddes på av att den amerikanska tioåriga statsobligations-räntan rörde sig upp på den högsta nivån sedan i juni. Även oljepriserna ökade och nådde treårshögsta efter att OPEC kommunicerat att de står fast vid sin planerade gradvisa ökning av oljeutbudet. Många oljeimportörer hade efterfrågat en snabbare ökning av utbudet och prisökningen adderade till oron för inflationstrycket. Goda nyheter kom dock under torsdagen i form av hopp om en ökad energitillgång i Europa, efter att Rysslands president Vladimir Putin antytt att ryska Gazprom skulle kunna öka sitt gasutbud för att stävja en europeisk energikris. Vad gäller den svenska aktiemarknaden är en av de största nyheterna offentliggörandet av att Volvo Cars kommer att börsnoteras. Någon värdering är ännu inte fast-ställd, men det ryktas om att detta kan komma att bli den största börsnoteringen någonsin i Sverige.

Stigande amerikanska räntor skapar börsoro

Makrostatistik

Veckan bjöd inledningsvis på statistik om den amerikanska tillverkningsindustrins orderingång. Orderingången ökade med 1,2 procent för augusti månad, vilket är bättre än estimaten om en ökning på 1,0 procent, och ger en signal om att efterfrågan fortsatt är stark inom industrin. Därefter följde presentationer av inköpschefsindex för tjänstesektorn, där både USA och Eurozonen överträffade de redan högt ställda förväntningarna. Eurozonens tjänste-PMI kom in på 56,4 och det amerikanska på hela 61,9. Dessa siffror indikerar att tjänstesektorn kommer igång rejält nu när allt fler restriktioner släpps. Detaljhandeln i Eurozonen gav ett svagare intryck då den endast växte med 0,3 procent jämfört med föregående månad, ställt mot estimaten på 0,8 procent. Än sämre var siffrorna över den tyska industrins orderingång för augusti, som kom in hela 7,7 procent lägre än föregående månad, vilket var långt sämre än den förväntade minskningen om 2,1 procent. Detta var den största nedgången i tyska industrins orderingång sedan april 2020. Avslutningsvis presenterades statistik över amerikansk sysselsättning för september i fredags. Den visade på att 194 000 nya arbeten skapats, vilket går att jämföra med förväntningarna på 500 000 nya jobb och siffran för föregående månad på 235 000. En låg siffra till trots så var påverkan liten på både aktie- och räntemarknaden och vi bedömer inte att detta kommer att få Fed att skjuta upp sina planer på att minska tillgångsköpen i november.

Global tillväxt fortsätter mattas av till mer normala nivåer
Sammansatt inköpschefsindex

Finansiella marknader

I och med att problemen med USA:s skuldtak skjuts på framtiden och att Europas energikris ser ut att få åtminstone en tillfällig lösning, om än från oönskat håll, så undanröjs två stora orosmoln för de finansiella marknaderna. Osäkerheten kring stigande långräntor och inflation kan dock fortsatt oroa marknaderna. Med det sagt så vidhåller vi vår syn om att den relativt höga inflationen är övergående, vilket talar för en fortsatt övervikt av aktier. Rapportsäsongen drar igång rejält under veckan där stort fokus ligger på de amerikanska bankerna som gynnas av högre räntor och snabbare lånetillväxt. Hittills har antalet vinstvarningar i Sverige varit modesta, med undantag för Nolato och Scandi Standard, där den sistnämnde visat sig ha det svårt att föra vidare kostnadsökningar ut mot kund. Kostnadsökningar som till stor del kommer prägla tredje kvartalets rapportsäsong i stort, i spåren av den pågående komponentsbristen. Huruvida det kommer att påverka bolagens marginaler, återstår givetvis att se men samtidigt är problemen välkända varför framåtblickande kommentarer kommer hamna i fokus. Vi väntar oss en fortsatt stark rapportsäsong men räknar samtidigt inte med lika breda positiva överraskningar likt tidigare kvartal. Efterfrågan är fortsatt stark, men det ansträngda läget kring komponenter innebär att högre vinster skjuts på framtiden, vilket ännu inte syns i prognoserna enligt vår bedömning.

Komponentbristen skjuter högre vinster på framtiden
Vinsttillväxt kalenderår MSCI AC World

Makrostatistik

Till att börja med kommer vi få ta del av kinesisk kredittillväxt under veckan, som möjligtvis skulle kunna ge en anvisning på huruvida den senaste avmattningen i ekonomin följts av ökade stimulanser. Ett samband som historiskt talat för kinesiska aktier (graf). Marknadens fokus kommer annars kretsa kring all inflationsstatistik som presenteras under veckan, inte minst den amerikanska KPI-statistiken som annonseras på onsdag. Även om amerikansk inflation befinner sig klart över målet, samtidigt som ett beslut kring tapering väntas kommuniceras under novembermötet, så kan septembersiffran ändå ge lite mer insyn kring hur varaktig den höga inflationen rentav är. På torsdag får vi motsvarande siffra från Sverige som väntas landa på hela 3 procent. Det skulle i så fall innebära den högsta inflationstakten sedan 2009, där inte minst energi-komponenten väntas utgöra en stor del av ökningen. Något som eventuellt skulle kunna få Riksbanken att justera upp sina inflationsprognoser framöver ifall de ser risker för spridningseffekter. Veckan avslutas med amerikansk detaljhandels-statistik och konsumentförtroende, där den förstnämnda väntas fortsätta mattas av i linje med det svaga konsument-förtroendet under augusti och september. Ett svagare utfall än väntat skulle ge antydan om en allt svagare amerikansk BNP-tillväxt under tredje kvartalet då konsumtionen idag utgör uppemot 80 procent av USA:s årliga BNP.

Ökade stimulanser kan ge stöd åt kinesiska aktier

imagegg5z5.png

Rapporter

Industrivärden (kl 7.30), Öresund (kl 8.00)

Torontobörsen stängd

Tryg (kl 7.30)

Creades (kl 8.30)

JP Morgan (ca kl 13.00), Asos, Delta Air Lines

Vitec (ca kl 8.00)

Utl. rapporter

Chr Hansen, Bank of America (kl 12.45), Wells Fargo (kl 13.00), Morgan Stanley (ca kl 13.30), Citigroup (ca kl 14.00), Alcoa (efter USA-börsernas stängning), Fast Retailing (prel datum)

Övrigt

Exklusive utdelning: Creades (0:35 SEK, kvartalsvis)

Hongkongbörsen stängd

Rapporter

Aligro (kl 7.30), Atrium Ljungberg (kl 7.30), Elanders (kl 7.30)

Utl. rapporter

Goldman Sachs (ca kl 14.30)

Övrigt

Exklusive utdelning: Chemometec (4:00 DKK), Husqvarna (1:60 SEK, andra del utav totalt 2:40 SEK)

Månadsutblick oktober

5 oktober · 2021

September levde upp till förhandstipsen om att vara en svag börsmånad och Stockholmsbörsen föll med hela 6,2 procent. Sett till historiken går vi däremot mot en säsongsmässigt starkare period. Vår globala temaförvaltare djupdyker i halvledarbristen och blickar framåt mot vad som ligger i korten. Avslutningsvis presenterar vi ett investeringsförslag i en sektor vi tycker ser intressant ut just nu.

MARKNADS­KOMMENTAR

Börsens säsongmönster spelar roll

I septembers marknadskommentar såg vi en ökad risk för rekyl och vi manade investerare till ökad beredskap. Rekylen är nu ett faktum, men bortom alla orosmoln börjar vi skönja en säsongsmässigt starkare period för aktier.

I vår förra marknadskommentar, som vi skickade ut för en månad sedan, såg vi en ökad risk för rekyl efter att Stockholmsbörsen noterat sin tionde raka månadsuppgång. En obruten svit som vi inte upplevt under de senaste 30 åren. När vi nu lämnar september bakom oss kan vi konstatera att sviten är bruten och att rekylen är ett faktum. Under september föll globala börser med 2,9 procent medan Stockholmsbörsen var ner 6,2 procent på månaden mätt i svenska kronor. Ser vi till data som sträcker sig ända tillbaks till år 1945 har september månad visat upp ett dystert facit sett till historiken. Säsongsmönstret ser därför ut att ha återupprepat sig även i år. Med vintern framför oss, med allt vad det innebär, kan vi dock glädjas över att vi närmar oss en säsongsmässigt starkare period. För historiskt sett har börsen över tid presterat bättre under vinterhalvåret, november till april.

Evergrande blev katalysatorn som utlöste rekylen

Efter årets starka utveckling var det inte mer än rimligt att vi kunde förvänta oss någon slags rekyl på börsen. Samtidigt gav vi oss in i en säsongsmässigt svag period för aktier (september till oktober) och alltfler mörka moln började sakteligen hopa sig på himlen. Vad historien har lärt oss är att finansmarknaderna sällan kan fokusera på flera saker på samma gång. Till en början kretsade allt kring Evergrande, för att sedan övergå i en tilltagen inflations- och ränteoro. Ett händelseförlopp som kom i spåren av att Fed tydligt signa-lerat att de ”snart” väntas minska på sina obligationsköp.  Evergrande fick med andra ord statuera exempel och blev marknadens svepskäl till att sälja av risktillgångar denna gång. Vi gör dock bedömningen att Kina kan hantera krisen för deras fastighetsutvecklare i allmänhet, och Evergrande i synnerhet. Sannolikheten att Kina ökar stimulanserna i närtid anser vi som relativt hög och mycket av faran ligger redan i prissättningen idag.

Börsens säsongsmönster spelar roll
Världsindex (MSCI AC World Total Return)

Historiskt sett har börsen över tid presterat bättre under vinterhalvåret, november till april.

Fortsatt övervikt mot tillväxtmarknader

Det har blivit lite av en perfekt storm kring de kinesiska finansmarknaderna under den senaste tiden och vi anser att oron delvis är befogad. Vi gör dock bedömningen att det långsiktiga tillväxtcaset är fortsatt intakt. Värderingsmässigt har det senaste säljtrycket medfört att många tillväxt-marknader nu handlas i linje med sina tioårssnitt vilket dessutom är klart lägre än bland utvecklade marknader. Regleringsrisken bedömer vi kvarstår och den stundande energiförsörjningskrisen motiverar en rabatt, men de långsiktiga utsikterna är fortsatt goda. Samtidigt ser vi att en tydligare avmattning i den kinesiska ekonomin kan öppna upp för nya finans- och penningpolitiska stimulanser framöver.

Vad gäller marknaderna i stort behåller vi vår övervikt mot aktier på grund av stark makro, stigande bolagsvinster och fortsatt låga räntor. Sammantaget talar det till aktiers fördel i förhållande till obligationer.

Dick Ingvarsson

Investeringsstrateg

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Den nya tidens olja: Halvledarna

I år har det varit mycket diskussioner om den rådande halvledarbristen. Låt oss överblicka orsakerna till den uppkomna situationen och blicka framåt mot vad som ligger i korten framöver. Vi blåser inte faran över än och ser den växande efterfrågan som en grundbult för att förstå företeelsen med den nya tidens olja.

Halvledare är något som kan ställas om från att leda ström till att vara isolerande, och vice versa. Grundämnet kisel är ett mycket vanligt halvledarmaterial och är idag ett avgörande element för tillverkning av transistorer, komponenter och microchip. Det engelska ordet för kisel är silicon vilket känns igen i Silicon Valley, världens epicenter för teknik och innovation, beläget söder om San Fransisco. Att tillverka enkla halvledare är rätt lätt. Dagens professionella halvledare är dock mycket komplicerade att tillverka och ofta placeras miljontals transistorer per kvadratmillimeter. Komplexiteten gör vallgravarna vida för nya aktörer på marknaden och det krävs gigantiska investeringar för att komma igång med en halvledarproduktion som kan konkurrera på globala villkor.  TSMC, Samsung och Intel är tre av världens största halvledartillverkare.

Halvledarbristens bakgrund

När pandemin fick sitt globala genombrott våren 2020 drog många fordonstillverkare tillbaka stora chiporder då efterfrågan bedömdes falla kraftigt. Det många då underskattade var den kraftigt ökade efterfrågan på elektronikprodukter via distansarbete och många ville förstärka sina hemmakontor. Andra aktörer övertog med andra ord den kapacitet som uppstod hos chiptillverkarna. Kort därefter visade det sig dock att det blev ett uppsving i efterfrågan på bilar, med tanke på att det ansågs vara betydligt mer coronasäkert att färdas i bil kontra att åka med kollektivtrafiken. I februari drabbades Texas av en ovanligt hård köldknäpp som gjorde flera miljoner människor strömlösa och vidare att flera personer miste livet. För chiptillverkare som NXP, Samsung och Infineon som alla har fabriker i delstaten ledde det till produktionsstörningar. När landet drabbades av sin värsta torka i modern tid och tyfonerna uteblev för första gången på 56 år, ledde det till ovanligt låga vattenreserver och stora tapp i chipproduktionen för världens ledande kretstillverkare TSMC.

Längre leveranstider är ett allt större problem

Halvledarproduktionen är otillräcklig för att möta efterfrågan.

Den nya tidens olja

Ett flertal experter beskriver halvledare som den nya tidens olja. Olja kan däremot lagras och förändras inte nämnvärt över tid. Halvledare produceras dock för särskilda ändamål och blir snabbt obsoleta. President Biden har aviserat en storslagen satsning på hemmaplan för att vända trenden med en sviktande amerikansk halvledartillverkning och samtidigt minska beroendet av asiatiska bolag. Väderfenomen, pandemieffekter och därpå följande obalanser i produktionen räcker dock inte till för att förklara halvledarbristen. Det handlar nämligen främst om en eskalerande efterfrågan som i sin tur beror på ett flertal omvälvande strukturella megatrender såsom elbilar, självkörande fordon, robotisering, automatisering, artificiell intelligens, förnybar energi och smarta städer. Dessa trender kommer att stärkas betydligt i flera decennier framöver, i en miljö som inte kan beskrivas som något annat än den mest innovativa tidsperiod som mänskligheten har skådat.  Det är några av de strukturella förändringar vi fokuserar på i förvaltningen av Global Tema.

Kristian Hahne

Portföljförvaltare

INVESTERINGS­RÅDGIVNING - TEMA

Investeringsmöjligheter i Hälsovårdssektorn

Nyligen lyftes Hälsovårdssektorn till grönt betyg i indikatorn. Anledningen är, något förenklat, tron på en lägre tillväxttakt framöver med bättre förutsättningar för defensiva sektorer dit hälsovård räknas. Handelsbanken Hälsovård Tema är Top Pick inom sektorn.

Vaccin mot börskollaps?

Tittar vi på ett urval av händelser (bild 1) som har lett till nedgångar på världsindex står det klart att hälsovårdsindex generellt klarat sig bättre. Denna egenskap ser vi även hos fonden Handelsbanken Hälsovård Tema som har utvecklats bättre än världsindex i samtliga nedgångar förutom en. Jämfört med hälsovårdsindex har fonden klarat sig bättre eller lika bra vid hälften av tillfällena.

Är bieffekten sämre avkastning på lång sikt?

Vi har pratat om hälsovårdssektorns defensiva karaktär men även avkastningen på längre sikt har varit bra (bild 2). På tio och tre års sikt har hälsovårdsindex levererat en högre årsavkastning än världsindex men något sämre på fem års sikt. Handelsbanken Hälsovård Tema har varit bättre än både världsindex och hälsovårdsindex under samtliga tre tidsperioder.

Läkarens portföljrecept

När vi väljer en fond baseras valet på vår bedömning om det finns förutsättningar för goda resultat i framtiden. Vi menar på att det inte är en slump att Handelsbanken Hälsovård Tema har levererat goda resultat historiskt. Det beror på en rad olika faktorer:

1. Investeringsprocess; Hälsovård Tema förvaltas enligt Handelsbankens Tematiska investeringsprocess med fyra övergripande huvudteman; Demografi, Produktivitet, Livsstilar och Miljö. Varje huvudtema består i sin tur av underteman som kan variera något över tid. De underteman som fonden har direkt exponering mot är Åldrande, Digitalisering, Medicinska framsteg, Säkerhet och Reglering, Strävanden och Hälsosam livsstil. Även om dessa teman inte styr valet av bolag i fonden så leder detta till att strukturera exponeringen för att skapa en god balans i fonden.

2. Portföljkonstruktion; 60-80% av fonden investeras i bolag som bedöms ha en stabil och lönsam tillväxt, 0-30% av fonden investeras i intäktsgenererande bolag och 0-30% i utvecklingsbolag. Vi menar att denna fördelning skapar de förutsättningar som har lett till att fonden både stått emot i turbulenta tider och följt med i goda tider på börsen.

3. Förvaltare; Sist men inte minst har Hälsovård Tema förvaltats av Astrid Samuelsson sedan 2007. Astrid har en lång erfarenhet av investeringar inom sektorn och har en läkarexamen i grunden. Hennes bakgrund, långa erfarenhet och kunskap inom sektorn ger henne en klar fördel att förvalta fonden.

imagejbgzs.png

Nader Hakimi Fard