Veckoanalys | Vecka 2

10 januari · 2022

Händelserik start på det nya året

Årets första vecka bjöd både på stora marknadsrörelser och anmärkningsvärd makrostatistik. Vi fick se fallande börser och stigande räntor, bland annat påverkat av protokollet från Feds decembermöte. Dessutom presenterades högintressant data över amerikansk sysselsättning.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Det tomterally som många marknadsdeltagare spekulerat i och önskat sig inföll till sist, och många aktieindex nådde nya högstanivåer under mellandagarna, vilket toppade ett väldigt bra börsår runt om i världen. Veckans och tillika årets första handelsdag tog vid där det föregående året slutade och bland annat Stockholmsbörsen och det amerikanska aktieindexet S&P 500 stängde måndagen på nya toppnivåer. Optimismen på aktiemarknaden minskade dock i samband med att minutes, mötesprotokollet för Federal Open Market Committees decembermöte, släpptes under onsdagen. Federal Open Market Committee är den gren av den av den amerikanska centralbanken Fed som avgör penningpolitikens riktning, och protokollet visade att en minskning av Feds balansräkning kan bli en realitet redan till sommaren. I samband med att det presenterades föll den amerikanska börsen rejält, och värst var det för teknik och tillväxtinriktade Nasdaqbörsen, som föll med 3,3 procent under onsdagen. Samtidigt har vi sett kraftigt stigande räntor under veckan, där den amerikanska tioåriga statsobligationsräntan till exempel stigit från 1,5 procent till över 1,7 procent. På bolagsfronten fick Apple anledning att fira under måndagen då det blev det första börsnoterade bolaget att nå en värdering på 3 biljoner, alltså 3 000 miljarder dollar.

Apple först att nå den eftertraktade gränsen
Passerade momentärt 3000 miljarder dollar i måndags

imagei7zi.png

Makrostatistik

Första makroveckan för året inleddes med inköpschefsindex för tillverkningsindustrin från ett flertal länder där statistiken generellt sett toppade under våren och tidig sommar. Sedan dess har de  sjunkit mot mer normala, om än fortsatt höga, nivåer och veckans data var inget undantag. Försvagningen härrör främst från delindex över bland annat leveranstider och kan därför ses som positivt, då det visar på minskade flaskhalsproblem. I Kina däremot, som under ett tag legat runt gränsen mellan kontraktion och expansion, steg det inofficiella Caixin-indexet mer än väntat från 49,9 till 50,9 och indikerar nu tillväxt. Vidare presenterades data för inflationstakten inom Eurozonen som förväntades sjunka något men istället fortsatte stiga, dock i en lägre takt än vi upplevt tidigare under hösten. Till sist kom veckans kanske mest intressanta statistik, den amerikanska sysselsättningen. Dessvärre var den, likt förra månaden, en besvikelse när förändringen i antal anställda kom in på 199 000 mot väntade 400 000. Samtidigt sjönk andelen arbetslösa från 4,2 procent till 3,9 procent vilket bekräftar obalans på den amerikanska arbetsmarknaden och ger ytterligare grund till de senaste svängningarna bland Fed-ledamöterna mot det mer hökaktiga hållet. Marknaden prisar nu in 70 procent sannolikhet för en räntehöjning redan i mars vilket bidragit till de stigande räntorna.

Amerikansk arbetslöshet fortsätter att falla

MARKNAD & MAKRO | Innevarande vecka

Finansiella marknader

Årets inledning på finansmarknaderna har präglats av den mer hökaktiga kommunikationen från amerikanska Fed, samt den omfattande smittspridningen av omikronvarianten och geopolitisk osäkerhet beträffande Ukraina och Kazakstan. Centralbankernas agerande är och förblir sannolikt en av de viktigaste faktorerna för marknadsutvecklingen och i ett scenario med kraftigt högre räntor kan effekterna bli omfattande för finansiella tillgångar. Den snabbt förbättrade sysselsättningen och det höga inflationstrycket, signaler på en stark ekonomisk utveckling, är samtidigt anledningen till att Fed signalerar snabbare åtstramningar. Detta vittnar också om att deras tidigare antaganden om utvecklingen har varit i underkant. Samtidigt är en god konjunkturell utveckling naturligtvis positivt för efterfrågan för börsbolagen och vi ser också tidiga signaler på att den svåra situationen med komponentbrist och långa ledtider generellt förbättras. Räntor har rört sig uppåt och samtidigt har främst tillväxtorienterade aktier rekylerat. Givet en fortsatt stark ekonomisk utveckling bör ränteläget generellt stiga från nuvarande låga nivåer och vi bedömer att aktiemarknaderna trots detta bör utvecklas positivt i en högkonjunktur, vilket sammantaget gör att vi behåller vår positiva marknadssyn. Under året bedömer vi dock att ränteoro i perioder i hög grad kommer att påverka priserna på finansiella tillgångar.

US Government 10 year

image4xklc.png

Makrostatistik

Veckan är relativt omfattande beträffande makrostatistik, även om den huvudsakligen är amerikansk. I morgon, tisdag, presenteras NFIB, en sentimentsmätning för de amerikanska småbolagen. Månadens utfall estimeras till 98,7 vilket skulle vara något bättre än föregående månads utfall på 98,4. Onsdagen bjuder på inflationsstatistik, CPI, från USA där den höga årstakten i november på 6,8 procent väntas öka ytterligare och nu estimeras uppgå till 7,1 procent i december. Kärninflationen bedöms samtidigt stiga från 4,9 till 5,4 procent. Beige Book, Feds sammanställning över regional ekonomisk aktivitet, publiceras också på onsdag. Veckan avslutas med brittisk och amerikansk statistik över industriproduktion, det första tyska estimatet för BNP-utvecklingen för 2021 samt amerikansk detaljhandelsstatistik. Den amerikanska detaljhandeln bedöms uppvisa en oförändrad tillväxt under månaden.

Återhämtning i industriproduktionen

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Stämmor: Concejo (extra)

Exklusive utdelning: Clas Ohlson (3:12 SEK, andra del utav totalt 6:25 SEK)

Tisdag

Onsdag

Dustin (kl 8.00)

Övrigt

Stämmor: Fastator, Karolinska Development (extra)

Torsdag

Övrigt

Stämmor: Instalco (extra), Rizzo, Scandinavian Medical Solutions, Wise Group (extra)

Fredag

Utl. rapporter

Citigroup, Wells Fargo

Stämmor: Abliva (extra)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.