Veckoanalys | Vecka 20

Veckoanalys | Vecka 20

17 maj · 2021

Inflationsoro pressade tech-relaterat

Under föregående vecka syntes förnyad oro på finansiella marknader och förhållandevis stora marknadsrörelser. Har något försämrats i grunden för tillgångsslaget aktier eller är sentimentsförändringen mest sannolikt mer kortsiktig?

Finansiella marknader

Under föregående vecka syntes förnyad oro på finansiella marknader och förhållandevis stora marknadsrörelser. Sedan månadsskiftet har världsindex backat 0,4 procent. I kronor räknat syns en ännu svagare utveckling då kronförstärkning pressat avkastningen för en svensk investerare. Bakom det försämrade sentimentet finns framför allt den på nytt tilltagna inflationsoron och därmed också oron över att dagen då centralbankerna behöver börja kratta för nedtrappade stimulanser kommer allt närmare, trots en övergripande mjuk ton från desamma. Att en kortsiktig rekyl kan stå för dörren har vi på senare tid understrukit, men att det vi har sett skulle vara början på en mer omfattande och långtgående trendvändning till det sämre är fortsatt inte vårt huvudscenario. Återhämtningen senare under veckan gav stöd till vår bedömning. Att inflationen nu stiger beror till stor del på konjunkturell återhämtning och det är i grund och botten positivt för börsbolagen. Däremot innebär läget ändrade förutsättningar inom tillgångsslaget. Medan bolag med höga värderingar i större utsträckning än tidigare ifrågasätts gynnas nu många lägre värderade mer cykliska bolag, däribland banksektorn.

Svagare börs under april och inledningen av maj
MSCI ACWI (inkl. utdelningar, SEK)

Makrostatistik

En makrotung vecka är lagd till handlingarna. I tisdags presenterades tyska ZEW-index, där framtidsförväntningarna steg rejält och långt över konsensusprognoserna till 84,4 samtidigt som även nuläget förbättrades mer än väntat. Från svenska håll fick vi i onsdags bland annat ta del av inflationsutfallet för april och i likhet med siffran som kom in från USA senare samma dag steg den ordentligt. En tillfälligt hög inflation är dock helt i linje med förväntningarna i och med baseffekter och flaskhalsar, men viss oron för om den högre inflationen blir mer varaktig ritar ändå successivt om marknadskartan. Onsdagens statistikskörd bjöd därutöver på amerikanska NFIB över småföretagares framtidssyn och eurozonens industriproduktion under mars månad. NFIB visade att sentimentet förbättrades mer än väntat månad över månad medan industriproduktionen i eurozonen steg kraftigt år över år, om än inte fullt så mycket som väntat. Veckan avslutades med amerikansk detaljhandelsstatistik, Michiganindex över konsumenternas humör och amerikansk industriproduktion. Detaljhandeln var sämre än väntat och i nivå med föregående månad och Michiganindex föll i spåren av stigande inflation och därmed lägre realinkomster. Industriproduktionen utgjorde också viss besvikelse och steg mindre än väntat, negativt påverkad av bland annat halvledarbristen.

ZEW-indikator

Finansiella marknader

Efter den överraskande höga inflationen är det troligt att investerare håller en lite mer avvaktande inställning till börsen i det korta perspektivet. Samtidigt lämnar vi rapportsäsongen bakom oss och går in i ett tunnare nyhetsflöde. Fokus flyttas till inflations- och ränteutvecklingen, tempot i massvaccineringen och signalerna kring minskade restriktioner. För bolagen blir det intressant att se hur efterfrågemönstret ser ut i ett vaccinerat och mer öppet samhälle. Under rapportperioden var det uppenbart att analytikerna ännu en gång låg för lågt i sina estimat då de flesta bolagen slog förväntningarna. Som vi tidigare kommunicerat behövdes estimaten tas upp ytterligare, vilket nu sker. I det korta perspektivet finns däremot en viss osäkerhet i att komponentbrist och kostnadsinflation kan störa vinstutvecklingen. Lyfter vi blicken lite ger den framgångsrika vaccindistribution och den konjunkturella återhämtningen oss anledning att tro på en förbättrad efterfrågan. Vi ser kostnadsinflationen som mer tillfällig, vilket skulle få bolagens kostnadsbas att återgå till mer kontrollerad framöver och i ett sådant läge bör vinster och estimat fortsätta stiga. På torsdagen den 20:e släpper vi årets andra strategirapport där vi presenterar vad man kan vänta sig av utvecklingen på de finansiella marknaderna under sommarmånaderna.

Vinstutsikterna fortsätter att revideras upp
Vinsttillväxt kalenderår MSCI AC World

Makrostatistik

I veckan får vi intressant statistik från industrisektorn och även om framåtblickande indikatorer såsom inköpschefsindex indikerar en förbättrad situation går återhämtningen i industriproduktionen långsamt i stora delar av världen. I Kina inleddes året med en fortsatt snabb tillväxt inom industriproduktion, drivet av en ökad inhemsk efterfrågan och en stark export. Under föregående år lyckades Kina flytta fram sina positioner och ta marknadsandelar och idag är deras andel av den globala exporten högre än före krisen, med stöd av en hög global efterfrågan på konsumtionsvaror. Industriproduktionen kom natten till måndag in på 9,8 procent för april i årstakt, vilket var i linje med förväntningarna. Vi får också preliminär BNP-statistik från Eurozonen för det första kvartalet som väntas falla med 1,8 procent i årstakt. Vaccinförseningar och risker om ännu en förlorad turistsäsong gör att tillväxtprognosen för 2021 blir dämpad. Försäljnings- och prisutveckling på den amerikanska husmarknaden har varit väldigt stark och i veckan får vi statistik över antalet nystartade byggen som väntas fortsätta visa styrka. Vi ser det som troligt att den starka bostadsmarknaden fortsätter att bidra positivt till både konsumentförtroende och detaljhandel framöver. Veckan bjuder också på viktig inflationsstatistik från eurozonen där begränsade inflations- och tillväxtutsikterna gör det nödvändigt att den stöttande politiken förlängs.

Industriproduktion
Årstakt

Bridgestone, Ryanair​

Övrigt

Stämmor: Alzecure Pharma, Backaheden (ändrat datum från 13 april), Lidds, Organoclick, Raketech, Ranplan.

Exklusive utdelning: Kinnevik (första dag för handel utan rätt till inlösenaktier vid utskiftning utav aktier i Zalando)​. Övrigt: Oslobörsen stängd (nationaldag)

Rapporter

Björn Borg (kl 7.30), Addtech, Calliditas, Eolus Vind, Fasadgruppen, Tradedoubler​

Walmart (ca kl 13.00), Home Depot, Vodafone, BW LPG (kl 7.00)​

Övrigt

Stämmor: Acosense, Axkid, Axolot Solutions, Björn Borg, Calmark, Circhem, Clavister, Comintelli, Devport, Fram, Frill, Hoodin, Impact Coatings, Klimator, Kopparbergs, Magle Chemoswed, Medica Natumin, Moberg Pharma, MTG, Nimbus, Oscar Properties, Papilly, Paradox, Scibase, Sdiptech, Sinch, Sintercast, Solnaberg Property, Spectracure, Speqta, Tobii, Tradedoubler m.fl.​

Catena Media (kl 7.00), BTS (kl 8.00)​

Utl. rapporter

Aurubis (prel datum), Cisco, Telecom Italia, Tencent (prel datum), Mowi (kl 6.30), Simcorp (kl 8.00), Rockwool

Övrigt

Stämmor: Active Biotech, Copperstone Resources, Enorama Pharma, Eolus Vind, Footway, Green Landscaping, Hypefactors, Qliro, Renewcell, Rhovac, Sampo, Scandbook, Scandbook, Tethys Oil m.fl.​ Exklusive utdelning: Byggpartner (3:50 SEK), Fasadgruppen (0:60 SEK), Kopparbergs (6:75 SEK), Paradox (1:00 SEK), Sintercast (2:00 SEK halvårsvis), TGS (USD 0,14) m.fl.​ Övrigt: Hongkongbörsen stängd

Balco (kl 7.30), Abliva (kl 8.30), Endomines

Utl. rapporter

Applied Materials (prel datum), Lerøy Seafood Group (kl 6.30)

Övrigt

Stämmor: Abliva, Bonesupport, Chromogenics, Enviro, Feelgood, Ferroamp, Genovis, GIG, GIG, GPX Medical, Kebni, Livihop, Nepa, Nordic Paper, Oboya Horticulture, Stenocare, Wesc, Xspray, Zinzino m.fl.​

Exklusive utdelning: Drillcon (0:70 SEK), Eolus Vind (2:00 SEK), Munters (0:70 SEK), Sampo (1:70 EUR), Scandbook (0:80 SEK i stamaktie, 1:42 SEK i preferensaktie), Tethys Oil (2:00 SEK)

Rapporter

Viking Supply Ships (kl 8.30)

Deere

Övrigt

Stämmor: Abelco, Arcane Crypto, Awardit, Bio-Works, Concejo (ändrat datum från 18 maj), Creades (extra), Effnetplattformen, Eyeonid, Grängesberg Exploration, Hoylu, Spiffbet, Synact Pharma​

Exklusive utdelning: Cibus (0:08 EUR månadsvis), Nordic Paper (2:00 SEK), Zinzino (1:00 SEK + extra 0:25 SEK)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Veckoanalys | Vecka 38

20 september · 2021

Dystert septemberfacit och överraskande inflationssiffror

Börsutvecklingen har fortsatt på inslagen linje med en negativ avkastning för veckan. September ser med andra ord ut att leva upp till sitt historiskt svaga facit så här långt. Trots den svaga utvecklingen i Kina på sistone ställer vi oss fortsatt positiva till Tillväxtmarknader med stöd av en attraktivare värdering och ökade chanser för nya stimulanser.

Finansiella marknader

Börserna ser ut att fortsätta leva upp till sitt svaga septemberrykte. Med data som sträcker sig ända tillbaks till år 1945 har september månad visat upp ett dystert facit sett till historiken. Avkastningsmönstret verkar onekligen vara mer regel än undantag och historien ser så här långt ut att upprepa sig även i år. Det är i synnerhet tillväxtmarknaderna, med Kina i spetsen, som fortsätter tynga världsindex. Den kinesiska kredittillväxten har som bekant mattats av från fjolårets historiskt sett höga nivåer samtidigt som vågen av regleringsinitiativ, från den kommunistiska regimen i Kina, fortsätter avlösa varandra. Dessutom har det kommit allt fler indikationer på att den kinesiska fastighetsjätten Evergrande Group står inför den största rekonstruktionen i historien efter att ha ställt in utestående räntebetalningar. Värderingsmässigt har säljtrycket medfört att många asiatiska marknader nu handlas i linje med sina tioårssnitt, klart lägre än utvecklade marknader. Regleringsrisken bedömer vi kvarstår och motiverar en rabatt, men de långsiktiga utsikterna är fortsatt goda samtidigt som en tydligare avmattning i den kinesiska ekonomin kan öppna upp för nya finans- och penningpolitiska stimulanser framgent.

Fortsatt avmattning kan öppna upp för stimulanser

Makrostatistik

Veckan bjöd på en hel del inflationsstatistik, inte minst från USA men även på hemmaplan. Till att börja med kom amerikansk inflation ut något svagare än vad marknaden hade befarat vilket bidrog till viss inflationslättnad på mark-naderna. Utfallet kom efter flera månader av starkare inflation än väntat och även om det är för tidigt att dra långgående slutsatser bidrog trendbrottet sannolikt till en viss lättandes suck för Fed-direktionens tes om att den höga inflationen trots allt är övergående. De svenska inflationssiffrorna för augusti gick däremot på tvärs emot de amerikanska och landade på beskedliga 2,4 procent mot Riksbankens prognostiserade 1,43 procent. Justerat för energipriser (KPIF ex energi) steg däremot inflationen från 0,5 till 1,4 procent. Det är alltför tidigt att dra några slutsatser, men den överraskande starka siffran kan delvis bero på högre internationella priser, delvis på att normala säsongsmönster har förändrats över tid. I övrigt kom amerikansk detaljhandelsförsäljning ut starkare än väntat under augusti och visade inte på någon särskild avmattning till följd av ökad smittspridning eller flaskhalsar som marknaden i viss mån hade räknat med på förhand.

Amerikansk inflation kom ut svagare än väntat
CPI

Finansiella marknader

Räntemarknaderna fortsätter att präglas av artificiellt låga räntor då centralbankerna, genom sina enorma tillgångsköps-program, önskar hålla nere marknadsräntorna för att ytterligare stimulera ekonomierna. Vi väntar oss att realräntor börjar stiga under hösten vilket i sin tur även får räntan på nominella obligationer att stiga. Med stigande obligationsräntor (fallande kurser på obligationer) ser vi det fortsatt som meningsfullt att ha en lägre durations-/ränterisk i räntedelen av portföljen. Både för företag med bättre bedömd kreditkvalitet (Investment grade) som för de med sämre kreditkvalitet (High yield) är kreditspreadarna idag nere på historiskt mycket låga nivåer. Om och när Fed minskar sina stödköp kan förstås oroa vad gäller investeringar mot företagsobligationer och då särskilt inom investment grade där den underliggande räntan är en klart större del av den totala räntan som ges inom segmentet. Däremot borde inte kreditspreadarna påverkas allt för mycket då en minskning av balansräkningen bara kommer att göras under perioder med goda ekonomiska utsikter, varför vi inte oroas allt för mycket av stigande kreditspreadar trots dagens mycket låga nivåer.

Kreditspreadarna är idag på lägre nivåer än före coronakrisen

Makrostatistik

Vi står inför en tung centralbanksvecka med räntebesked från flera tongivande centralbanker. Viktigast för marknaden är självklart beskedet från Fed men efter den svaga sysselsättningsrapporten för augusti är inga taperingbesked att vänta på onsdag. Bank of England (BoE) har börjat diskutera både minskade tillgångsköp och räntehöjningar, vilket gör att sannolikheten att banken tar ett första steg nästa vecka, genom att avsluta tillgångsköpen i förtid har ökat. Vi räknar inte heller med några nya besked från Riksbanken på tisdag utan ser framför oss att de lämnar politiken oförändrad för fjärde mötet i rad. De har, till skillnad från både Fed och ECB, redan annonserat att de kommer avsluta sina tillgångsköp mot årsskiftet vilket kan tolkas som att Riksbanken ligger före både Fed och ECB i den penningpolitiska åtstramningen. Det ska dock ses i ljuset av att Riksbanken redan äger mer än 50 procent av utestående obligationsstock vilket medför vissa svårigheter. Veckan bjuder också på preliminära inköpschefsindex och dagens höga nivåer för inköpschefsindex vittnar om att vi kommer bevittna en god tillväxt närmaste kvartalen men indikatorerna kan inte stanna på dessa nivåer hur länge som helst utan kommer till sin natur att mattas av och åter normaliseras. Normalt sett leder PMI-tillväxten med ett par kvartal och har även en god följsamhet med börsutvecklingen. Fallande indikatorer är dock inte entydigt med en annalkande recession utan speglar bättre normaliseringsprocessen i ekonomin.

Räntemarknaden frikopplad från makromässigt läge

Stämmor: Volati (extra)

Tokyo- och Shanghaibörserna stängda

Övrigt

Stockholm Corporate Finance och Financial Hearings arrangerar kapitalmarknadsdag om fastigheter kl 8.00-16.30

Shanghaibörsen stängd

Stämmor: Rottneros (extra) Kapitalmarknadsdag: Nent kl 14.00

Exklusive utdelning: Cibus (0:08 EUR månadsvis)

Hongkongbörsen stängd

Aurora Cannabis (prel datum), Playtech

Övrigt

Kapitalmarknadsdag:  Xvivo kl 13.00-17.00, Sivers kl 14.00-17.00, Neste  Exklusive utdelning: Axfood (3:75 SEK, andra del utav totalt 7:50 SEK), Rottneros (0:45 SEK)

Tokyobörsen stängd

Blackberry (prel datum)

Övrigt

Exklusive utdelning: Castellum (3:45 SEK halvårsvis), Krona Public Real Estate (1:63 SEK, första del utav 3:25 SEK), Tieto Evry (0:66 EUR, andra del), Vitec (0:41 SEK kvartalsvis)

Veckoanalys | Vecka 37

13 september · 2021

Viss marknadssvaghet och tillväxtoro

Börsutvecklingen uppvisade viss svaghet då oron kring globala tillväxtutsikter var i fokus. Den upphöjda förväntningsbilden fick sig en törn av svaga sentimentssignaler från tyska ZEW samt Beige Book som visade på en avtagande amerikansk ekonomisk aktivitet.

Finansiella marknader

Marknadsutvecklingen präglades under veckan av svagare börser, något fallande räntor och en starkare dollar. Global tillväxt bromsar in från höga nivåer och det skapar såklart viss osäkerhet beträffande både vinstprognoser och penningpolitik. Vi bedömer dock att de grundläggande förutsättningarna är fortsatt gynnsamma för aktiemarknaderna. Lågt ränteläge och negativa realräntor ger starka motiv till att riskexponera kapital. Nya nedstängningar som en följd av smittskyddsåtgärder ger dock fortsatta störningar i leveranskedjor och avtryck i kommande bolagsresultat. Vi bedömer att kommande månader kommer att innebära större inslag av konjunkturoro på marknaderna och en högre volatilitet. Aktiemarknaderna har så här långt under året varit ovanligt förskonat från större rörelser men vi bedömer inte att rekyler och prisrörelser av den anledningen upphört att existera framöver. Det marknadsmässiga nyhetsflödet i Sverige dominerades av den tidigarelagda insynsförsäljningen av EQT-aktier och av att Assa Abloy kommunicerade deras hitintills största förvärv, av amerikanska HHI, för 37 miljarder kronor. Finansiellt innebär förvärvet att nettoskulden mer än fördubblas till 65 miljarder, vilket är cirka fyra gånger rörelsevinsten.

Amerikansk statsobligation 2 och 10 år

Makrostatistik

Veckan bjöd på sentimentsindikatorer där tyska ZEW visade på en mer dämpad bild av både nuläge och framtidsutsikter. Indexet över framtidsutsikterna föll till 26,5 från 40,4 månaden innan. Nuläget steg å andra sidan till 31,9 från föregående månads indexnivå på 29,3 men var lägre än prognosen på 33. Beige Book, sammanställningen över de olika amerikanska Fed-distriktens ekonomiska utveckling presenterades i onsdags. Sammantaget visade Beige Book en något avtagande aktivitet. ECB meddelade att de lämnar styrränta och tillgångsköp oförändrat i torsdags. Takten i tillgångsköpen justeras dock ned något, vilket är en anpassning efter de senaste månadernas högre tempo. I fredags presenterades amerikansk inflationsstatistik i form av PPI (producentprisindex). Utfallet var något högre, +0,7procent månad över månad, än förväntningarna på +0,6 procent men lägre än föregående månads utfall på +1,0 procent. Inflationsoron var påtaglig i våras men marknaden och centralbankerna gör bedömningen att den nuvarande höga inflationstakten är övergående. Den ryska centralbanken höjde styrräntan i veckan, vilket är ytterligare ett tecken på de kraftigt skilda förutsättningarna mellan de utvecklade länderna och flera länder på tillväxtmarknaderna.

USA: PPI och KPI

Finansiella marknader

Amerikanska börser har imponerat under året och ständigt noterat nya topprekord. Det är framför allt drivet av en god vinsttillväxt för bolagen och när fokus skiftat från mikro till makro, efter rapportsäsongens slut, framgår dessutom att USA besitter en starkare makromiljö jämfört med många andra delar av världen. Framåt ser vi fortsatt större tillväxtpotential i USA än många utvecklade länder och därmed större utrymme för ökade räntedifferenser. Det ger stöd till dollarn och starkare dollarutsikter i förhållande till andra valutor kan driva investerare till att allokera till amerikanska aktier. Vi väntar oss att de större bolagen fortsätter leverera en god lönsamhet, inte minst inom den betydande IT-sektorn där många bolag dessutom uppvisar stark strukturell tillväxt. Särskilt spännande blir det på tisdag då Apple, vilket är ett av sektorns största bolag, håller sitt traditionsenliga septemberevent där flera nya produkter väntas lanseras, bland annat Iphone 13 och Apple Watch 7. Utöver storbolagen ser vi också förutsättningar i de amerikanska småbolagen, som ger en ytterligare hävstång på den inhemska ekonomin. På indexnivå är de dessutom mer värdeinriktade, med en större andel banker som gynnas av stigande räntor och lägre kreditförluster än tidigare befarat. Vi upprepar därför vårt positiva betyg för amerikanska aktier.

USA har en högre lönsamhet i nästan alla sektorer
Avkastning på eget kapital (ROE)

Makrostatistik

Efter besvikelsen från augusti månads sysselsättningsrapport är det i veckan dags för Feds andra huvudparameter för den framtida penningpolitiken. Veckan bjuder på viktig inflationsstatistik som tillsammans med utvecklingen på arbetsmarknaden är avgörande för när åtstramningen av obligationsköpen kan påbörjas. Vi står fast vid vår tidigare bedömning att den senaste uppgången i inflationen i första hand är driven av tillfälliga faktorer såsom dyrare råvaror, högre transportkostnader, brist på halvledare och inte minst av högre priser på begagnade bilar. Faktorer som så småningom kommer att klinga av i takt med att baseffekterna och pandemirelaterade faktorer ebbar ut. På onsdag väntas svensk inflation komma in på 1,7 procent i årstakt och den amerikanska på 5,3 procent i årstakt. På torsdag får vi ta del av den så viktiga detaljhandelsstatistiken från USA där urholkad köpkraft från den stigande inflationen och avtagande finanspolitiska stimulanser bidrar till mer pessimistiska amerikanska hushåll, vilket börjar synas i den avtagande farten i detaljhandeln. Förhandstipsen tyder på en försvagning jämfört med föregående månad.

CPI

Utl. rapporter

Associated British Foods (operativ uppdatering)

Övrigt

Exklusive utdelning: Clas Ohlson (3:13 SEK, första del utav totalt 6:25 SEK)

Övrigt

Stämmor: GPX Medical (extra), Sectra  Exklusive utdelning: Sdiptech (2:00 SEK i preferensaktie kvartalsvis)

Kapitalmarknadsdagar:  Bakkafrost, Pandora

Inditex (på morgonen)

Kapitalmarknadsdag: ELUX PRO kl 8.00

Svolder (före börsöppning)

Chemometec

Övrigt

Stämmor:  Crunchfish (extra), Embracer, Saniona (extra), XXL (extra)

Kjell & Company: beräknad första dag för handel på First North

Övrigt

Stämmor: Frontline, Implantica (extra), Magnolia Bostad (extra)

Exklusive utdelning: XXL (NOK 0,99)

Veckoanalys | Vecka 36

6 september · 2021

Nya börsrekord trots avtagande tillväxttakt

Trots signaler om en avtagande tillväxttakt fortsätter världens börser att handlas på rekordnivåer. Vi lämnar augusti efter att Stockholmsbörsen noterat sin tionde raka månadsuppgång och vi uppmanar till ökad beredskap inför hösten. Föregående vecka avslutades med svag sysselsättningsstatistik vilket öppnar för en senare nedtrappningen av obligationsköpen och en annonsering i september känns nu osannolikt.

Finansiella marknader

Trots att vi nu kan förvänta oss fallande global tillväxttakt framöver så fortsätter aktiemarknaderna att sätta nya rekord. I svenska kronor steg globala aktieindex med 2,8 procent under augusti månad och indexet fick viss draghjälp av en något svagare svensk krona mot dollarn. Återigen var den amerikanska marknaden ledande men fick denna månad även stöd från tillväxtmarknader i allmänhet, och Asien i synnerhet, som rekylerat tillbaka något efter våren och sommarens kräftgång. Marknaden har förtroende för att Kina kan öka stimulanserna om det skulle behövas från den avmattning vi börjar se (mer nedan), vilket bidrar till börsoptimismen. Marknaden rider nu vidare på den ekonomiska återhämtningen i kombination med den fortsatt extremt stimulativa penningpolitiken, även om orosmolnen börjar hopa sig. Tillväxttakten börjar klinga av samtidigt som tillväxtutsikterna grusas av stigande osäkerhet kring deltavariantens spridning. På hemmaplan noterade Stockholmsbörsen i augusti sin tionde raka månadsuppgång, en obruten svit som inte upplevts under de senaste 30 åren.

S&P 500

Makrostatistik

Veckan bjöd på viktig konjunkturstatistik där Kinas inköpschefsindex för industrin sjönk till 49,2 i augusti mot väntat 50,2. Materialbrist, nya virusutbrott och försiktiga konsumenter påverkar och en väntad reaktion kan bli stödåtgärder från regeringen. Vi såg en annan styrka i USA där ISM överraskade positivt på 59,9 där nya order, produktion och lagernivåer bjöd på positiva bidrag samtidigt som sysselsättningskomponenten föll under 50. Med tanke på inbromsningen i Kina väntar vi oss även att ISM faller tillbaka under hösten. För svenskt vidkommande noterade industrins PMI en nedgång för fjärde månaden i rad men håller sig fortsatt på höga nivåer (60,1) och fortfarande över det historiska snittet på 55,7. Välkända problem med komponentbrist tynger världens industrier som mer eller mindre rört sig sidledes sen i höstas. Extra påtaglig blir komponentbristen inom bilindustrin, varför industriproduktionen i Japan pressades särskilt. Vi ser även problem på hemmaplan från Scania och Volvo som tvingas pausa produktionen av samma anledning. Veckan avslutades med sysselsättningsstatistik där nära en halv miljon färre nya jobb än väntat skapades. Efter enbart 235 000 nya jobb i augusti kan marknaden flytta förväntningarna till att nedtrappningen av obligationsköpen kan ske först nästa år.

USA: Antal sysselsatta
(NFP, miljoner personer)

Finansiella marknader

De globala marknaderna strävar fortsatt uppåt, med stöd av god vinstutveckling och penningpolitiskt stöd. Den explosiva tillväxtfasen efter förra årets tvärstopp är dock av allt att döma snart över och en lugnare utveckling är att vänta. Vi bedömer att det kan innebära perioder av börsoro kopplat till tillväxträdsla samt fortsatta snabba sektorrotationer nära förknippat med ränteutvecklingen. Centralbankernas agerande kring tillgångsköpsprogrammen är samtidigt kritiskt för räntenivåerna och kommande nedtrappning bör innebära ett högre ränteläge men givet en svagare ekonomisk utveckling skjuts denna nedtrappning sannolikt framåt i tiden. Investeringsklimat bedömer vi därför är fortsatt mycket gynnsamt, med nuvarande negativa realräntor vilket ger en hög riskaptit i brist på alternativ. Börsutvecklingen i år har dock varit onormalt förskonat från rekyler vilket bör beaktas framgent. Prisrörelser på fem till tio procent är i ett historiskt perspektiv normalt förekommande under ett börsår och kan innebära intressanta taktiska lägen.

Max drawdown & årsavkastning
MSCI AC World index (USD, inkl. utdelningar)

Makrostatistik

Denna vecka är inte lika makrostatistiskt omfattande som föregående men innehåller några presentationer som vi bedömer är intressanta. Imorgon, tisdag, presenteras exempelvis tyska ZEW-index. ZEW-indexet är en sammanställning över förväntansbild och nuläge bland tyska institutionella investerare och analytiker och ger en bild över de ekonomiska utsikterna. Trenden är, vilket andra liknande mätningar också visat på, ett förbättrat nuläge men fallande framtidsutsikter. Förväntningarna är att det samlade nuläget ska stiga 33,2 från föregående månads 29,3 och att framtidsutsikterna faller ytterligare till 30,0 från 40,4. På onsdag presenteras Beige Book, vilket är en sammanställning över det ekonomiska läget i de olika amerikanska Fed-distrikten. Beige Book är intressant av flera skäl, dels ger rapporten en beskrivande bild över eventuella skillnader mellan distrikten och dels är den ett underlag för den amerikanska centralbanken inför deras penningpolitiska beslut. Veckan avslutas med PPI (producentprisindex) och grossistlager från USA samt kinesisk fordonsstatistik över försäljningsutvecklingen. Även den ryska centralbanken kommer med ett räntebesked på fredag.

ZEW-index

Tata Steel (prel datum)

Stämmor: Swedish Stirling (extra), Yara

USA- och Torontobörserna stängda