Veckoanalys | Vecka 23

Stockholmsbörsen nådde ny rekordnivå

Under föregående vecka syntes uppgångar på många aktiemarknader. OECD skruvade upp sina tillväxtprognoser och G7-länderna enades om en global minimiskatt.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

En lugn vecka på finansmarknaderna är lagd till handlingarna. Stockholmsbörsen nådde nya rekordnivåer och många andra utvecklade marknader stängde lätt upp. OECD höjde sin globala tillväxtprognos till 5,8 procent från tidigare 5,6 procent för innevarande år. Den ekonomiska samarbetsorganisationen menar att den globala återhämtningen fortsätter i takt med ökad vaccination, även om utvecklingen är ojämn och osäkerheten stor. Till andra betydande nyheter under veckan kom i lördags beskedet att G7-länderna efter år av diskussioner nu har enats om att förbinda sig till en global minimiskatt för företag om 15 procent. Syftet med skatten är att förhindra stora multinationella företag att flytta sina vinster till länder med de lägsta bolagsskatterna. Många teknikjättar som Google, Facebook, Apple och Amazon kan tvingas betala avsevärt mer i skatt men beskedet var samtidigt förhållandevis väntat, även om det har rått en oenighet bland annat kring vilken nivå som är lämplig.

OMXSPI inklusive utdelningar

Makrostatistik

Som brukligt vid månadsskifte offentliggjordes en hel del inköpschefstatistik, bland annat svenska Silf/Swedbank, kinesiska Caixin och amerikanska ISM. Utfallet pekade på ett tydligt pristryck uppåt och en fortsatt god återhämtning med övergripande höga noteringar, om än lägre i Kina än i USA och Sverige. Vi fick också preliminära inflationssiffror från eurozonen för maj månad som visade en årlig prisökningstakt om 2,0 procent, att jämföra med marknadsestimatet om 1,9 procent. Kärninflationen låg på 0,9 procent mot förra månadens 0,7 procent. Veckan avslutades med detaljhandelsstatistik från eurozonen och den amerikanska sysselsättningsrapporten. Detaljhandeln föll mer än väntat, främst drivet av större nationer som Frankrike och Tyskland till följd av nedstängningar. Sysselsättningsrapporten från USA kom in svagare än väntat då den visade att antalet sysselsatta utanför jordbrukssektorn i landet ökade med 559 000 personer mot prognostiserade 650 000. Samtidigt sjönk arbetslösheten något mer än vad marknaden väntat sig, till 5,8 procent från föregående månads 6,1 procent.

ISM och världsindex

MARKNAD & MAKRO | Innevarande vecka

Finansiella marknader

Vi upplever just nu en urstark makrobild och tillväxtutsikterna ser starka ut åtminstone närmaste året. Samtidigt har haft vi en lika stark aktiemarknad det senaste året, men vad händer om makrobilden börjar svalna av? Historisk har vi sett en stark korrelation mellan förändringstakten i olika makroindikatorer som ISM (inköpschefsindex) och börsen. En ISM-siffra över 50 indikerar en ökad ekonomisk aktivitet jämfört med månaden innan och ett tal under 50 antyder avmattning. Frågan som blir intressant är vad som sker med börsen om ISM, som idag står i 61,2 faller tillbaka till 50 under de närmaste tolv månaderna givet det starka sambandet. Ett fall i ISM till 50 är till att börja med svårt att hitta belägg för historiskt i en återhämtningsfas, då måste vi förmodligen tillbaka mot recession igen. Baserat på historiska korrelationer så finns det dock stöd för dagens nivåer på MSCI AC World, även om vi ser det som osannolikt att ISM skulle falla tillbaka till 50-nivån inom de kommande tolv månaderna. Slutsatsen är att börsen orkar med mindre bra makro under de närmsta tolv månaderna.

Börsen orkar hålla uppe trots försvagad makro

Makrostatistik

Inflationen fortsätter att vara det i särklass viktigaste för finansmarknaderna just nu. I veckan får vi inflationsstatistik från USA, Kina och Sverige samtidigt som ECB och Kanadas centralbank presenterar sina räntebesked. Efter april månads skyhöga CPI i USA på 4,2 procent i årstakt, högt över förväntansbilden, är den stora frågan huruvida den är övergående eller om Fed och marknaderna måste börja ställa in sig på en ny miljö med högre inflationstal. Baseffekter och pandemirelaterade komponentbrister ligger bakom den höga inflationstakten och vi bedömer att den faller tillbaka när konsumtions- och produktionsmönster normaliseras igen. Marknaden väntar sig en amerikansk inflationstakt i maj på 4,6 procent i årstakt. Vi väntar oss att ECB fortsätter med nollränta och det råder inget tvivel om att de vill avveckla sitt stödköpsprogrammen PEPP men problem med vaccineringen begränsar både tillväxt och inflationsutsikterna vilket gör det nödvändigt att den stimulativa penningpolitiken förlängs. Då den kanadensiska centralbanken i april meddelande att stödköpen kommer att minska och att de räknar med att åter höja styrräntan under slutet av 2022, väntar vi oss inga större nyheter vid detta möte. För svenskt vidkommande ligger förväntansbilden för inflationen på 2 procent i årstakt.

Högsta inflationen på över tio år
Övergående eller inte?

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Övrigt

Kapitalmarknadsdag: Elekta (kl 14.00 – 16.45)

Tisdag

Onsdag

Bioarctic (kl 8.00)

Utl. rapporter

Inditex, Voestalpine

Övrigt

Exklusive utdelning: K2A (5:00 SEK kvartalsvis i preferensaktie), K-Fastigheter (5:00 SEK kvartalsvis i preferensaktie)

Torsdag

Systemair (kl 8.00)

Stämmor: Kindred (extra)

Fredag

Svolder

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen