Veckoanalys | Vecka 25

Marknaden överraskas av Feds räntebana

Det är fullt fokus på inflation, ränteutveckling och framförallt centralbankernas agerande där marknaden spänt väntar på signaler om minskade stödåtgärder. Överraskningar kring Feds räntebana för med sig en stigande dollar, vilket bekräftar vår positiva syn på den amerikanska aktiemarknaden.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Det är tydligt att inflationen, ränteutveckling och centralbankernas agerade är i marknadens fokus. Investerare väger konjunkturåterhämtning mot framtida nedtrappning av obligationsköpen från Fed och börserna uppvisade en avvaktande hållning inför det viktiga Fedbeskedet på onsdagen. Marknadsreaktionerna från räntebeskedet resulterade initialt i en starkare dollar, högre realräntor och fallande inflationsförväntningar. Den tidigarelagda räntehöjningen från Fed visar att de tar inflationen på större allvar än marknaden räknat med, vilket minskar risken för ett långsiktigt inflationsproblem och pressar långa inflationsförväntningarna. Vi ser det som möjligt dollarn stärks under sommaren, vilket gynnar vår regionsallokering med övervikt mot den amerikanska aktiemarknaden. Marknaden oroar sig för stigande räntor men samtidigt fortsätter tillgångsköpen ett tag till, vilket bidrar positivt och överlag ser vi miljön för aktier som gynnsam drivet av bolagens vinsttillväxt och tillväxten i likviditeten som fortsatt är hög, även om den vänt ned från höga nivåer.

Penningpolitiken är central för finansmarknaden
MSCI AC World & centralbankernas balansräkning (USA, Europa, Japan och Kina)

Makrostatistik

Veckans stora makrohändelse var centralbanksbeskedet från Fed där huvudfrågan förblir när Fed ska påbörja att minska sina obligationsköp. Fed vill dra ner på köpen men först när ekonomin har återhämtat sig väsentligt mer och även om Fedchefen inte nämnde explicit att de närmar sig nedtrappningen så ligger finansmarknaden steget före och är förberedd på att en åtstramning är inom räckhåll. Inflationsuppgången ses fortfarande som tillfällig medan Fed har blivit ännu mer optimistisk om tillväxtutsikterna. Arbetsmarknaden rör sig i rätt riktning men sysselsättningen är fortfarande för svag för Fed, vilket gör att vi bibehåller vår vy om att åtstramningen kommer påbörjas runt årsskiftet 2021/2022 men kommuniceras tidigare (troligtvis vid årsmötet i Jackson Hole). Överraskningen kom istället i Feds ”dot plot” där 11 ledamöter nu tror på två räntehöjningar 2023, vilket är upp från fem vid förra mötet. Även Norges Bank lämnade styrräntan oförändrad, på 0 procent, men preciserade samtidigt att styrräntan sannolikt kommer att höjas i september. Inflationstakten (HIKP) i euroområdet steg i linje med förväntningarna till 2,0 procent i maj jämfört med 1,6 procent i april. Under veckan fick vi också statistik från detaljhandeln och industrin i USA som både visade på en odramatisk men logisk tillväxtinbromsning. Svenska bostadspriser steg med 1,4 procent i maj vilket är en uppgång på 18 procent det senaste året.

Fed:s implicita styrränteprognos

MARKNAD & MAKRO | Innevarande vecka

Finansiella marknader

Finansmarknadens fokus på nyanser i centralbankernas kommunikation är, vilket vi också betonat under en längre tid, betydande. Efter en tillsynes något hökaktig förändring i räntebanan från Fed har dock räntorna fallit något i längre löptider samtidigt som dollarn stärkts. En tolkning kan vara att genom signalen visa marknaden att Fed förväntar sig en stark ekonomisk utveckling kommande år vilket skulle kunna minska risken för överhettning. Räntekurvan har flackat, då kortare löptider stigit och långa fallit, vilket medförde kurspress för banksektorn. Samtidigt är reaktionerna relativt begränsade och det är förhastat att dra långtgående slutsatser utifrån dessa. Trots viss slagighet i kursutveckling och ränterörelser bedömer vi att trenden uppåt är intakt på aktiemarknaderna även om naturligtvis riskerna ökar efter en längre uppgångsfas med understöd av ultralätt penningpolitik. Det bolagsspecifika informationsflödet är dock just nu begränsat inför rapportperioden som börjar i mitten av juli och vi bedömer därför att makrodrivna nyheter även de kommande veckorna blir styrande för kursutvecklingen på de globala aktiemarknaderna. Lokalt här i Sverige stormar det på den politiska arenan, med regeringskris och ett potentiellt extraval som väntar. I nuläget bedömer vi dock att den politiska turbulensen ger begränsat avtryck på finansmarknaderna, som i hög grad har en internationell koppling.

Nasdaq mot nya höjder?
Trots viss ränteoro visar tillväxtbolag styrka

x1000

Makrostatistik

Veckan är något mindre intensiv än den föregående beträffande makrostatistisk rapportering. Imorgon, tisdag, presenteras dock amerikansk statistik över utvecklingen på husmarknaden. Prisutveckling, medianpris och försäljningsutveckling för befintliga bostäder är av vikt för den amerikanska konsumenten och därigenom hela ekonomin. Onsdagen bjuder på preliminära inköpschefsindex från en rad tongivande länder i Europa samt även från USA. Försäljnings –och prisutveckling för nybyggda hus i USA presenteras också samma dag och en högre aktivitet än föregående månad väntas. Utvecklingen på den amerikanska husmarknaden har, likt den svenska, varit oerhört stark under pandemin. Ett behov av större boyta och fokus på hemmet har varit starka drivkrafter bakom den stora efterfrågan på större bostäder. I USA och även i Sverige har nyproduktionen av framförallt småhus varit låg under en längre tid och när efterfrågan ökade snabbt blev det en betydande obalans. Pandemin och de olika åtgärderna som följde i spåren har skapat en lång rad obalanser vilket nu spiller över i bristsituationer, flaskhalsar och en i iallafall temporärt högre inflation i flertalet ekonomier. På torsdag presenteras tyska IFO-index, som förväntas stiga till 103,6 vilket kan jämföras med 102,9 föregående månad. Veckan avslutas med amerikansk inflationsstatistik, PCE – deflator, samt konsumentförtroendemätningen Michiganindex som förväntas stiga till 86,8 från föregående månads 86,4.

USA: Försäljning nya samt befintliga hem
(Antal, miljoner)

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Stämmor: Tobii (extra), Sens (extra)

Tisdag

Stämmor: Skistar (extra)

Exklusive utdelning: Cibus (0:08 EUR månadsvis)

Onsdag

Stämmor: Rizzo (extra), Studsvik

Exklusive utdelning: Vitec (0:41 SEK kvartalsvis)

Torsdag

RNB (kl 7.00)

Utl. rapporter

Fedex

Stämmor: Lundin Gold, Nordic Waterproofing (extra)

Exklusive utdelning: Studsvik (1:00 SEK)

Fredag

Stockholmsbörsen och Helsingforsbörsen stängd

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen