Veckoanalys | Vecka 28

Fallande räntor och viss nervositet inför rapportperioden

Högre volatilitet på marknaderna blev ett faktum då lite svagare makrostatistik och ett Fed-protokoll visade på oenighet kring tillgångsköpsprogrammen. Rapportperioden drar nu igång och en viss nervositet finns som vanligt bland marknadens aktörer. Hur hårt slår störningarna från komponentbrist och prisuppgångar från insatsråvaror på vinsterna?

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Rapportperioden drar de kommande veckorna igång på allvar och i samband med att ny information presenteras förväntar vi oss också större kursrörelser för enskilda bolag. Rapportutfallen bör bli väldigt starka vid en jämförelse med föregående år, som var mitt under de kanske mest lamslagna pandemimånaderna. Samtidigt är marknaden framåtblickande och letar efter signaler på om förbättringarna kan fortsätta eller om en utplaning är att vänta. Räntor med längre löptider har de senaste veckorna återigen vänt ner en hel del, vilket på nytt gynnat kursutvecklingen inom tillväxtsektorer, exempelvis IT. Ränteutvecklingen kan tolkas som att marknaden nu bedömer att tillväxttakten redan toppat eller att en stramare penningpolitik, med ett svagare konjunkturförlopp som följd, är att vänta. Vår bedömning är att penningpolitiken kommer vara stöttande och att kommande åtstramningar sker försiktigt och varsamt. Efter en betydande marknadsuppgång ökar dock känsligheten för stigande osäkerhet och även starka börsperioder har historiskt inneburit att rekyler på cirka 10 procent vid ett eller flera tillfällen under ett år är att betrakta som ett normalt mönster.

Fallande räntor ger förnyat stöd för tillväxtsektorer

Makrostatistik

Veckans större marknadspåverkande makrohändelser var dels det svagare utfallet från de amerikanska inköpscheferna i tjänsteindustrin, ISM non-manufactoring, och dels protokollet från det senaste Fed-mötet. Förväntansbilden var en viss avmattning för den viktiga tjänstesektorn i USA men det svagare utfallet, 60,1 mot väntade 63,5, fick marknaderna att reagera med kurspress på sektorer med mer konjunkturkänslig verksamhet och fortsatt fallande räntor för obligationer med längre löptider. Protokollet från det senaste Fed-mötet visade på viss oenighet huruvida när en nedtrappning av det pågående tillgångsköpsprogrammen ska påbörjas. Vi och marknaden förväntar oss mer vägledning under sommaren med konferensen i Jackson Hole mellan den 26:e till 28:e augusti är ett potentiellt viktigt datum för klargörande. Fed har samtidigt kommunicerat att de kommer att invänta data för utvecklingen innan de fattar beslut vilket innebär att marknadens fokus sannolikt är fortsatt mycket stort på inkommande makrostatistik.

USA: ISM

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Rapporter

Wihlborgs (kl 7.30), Kinnevik (kl 8.00), Micro Systemation (kl 8.00), Itab (kl 13.00)

Ocean Yield (kl 20.00)

Tisdag

Rapporter

Bufab (kl 7.00), TF Bank (kl 7.00), Elanders (kl 7.30), Nyfosa (kl 7.30), Xvivo (kl 7.30), Alligator (kl 8.00), GHP (kl 8.00), JM (kl 8.00), Creades (kl 8.30), Note (kl 8.30), OEM (kl 11.00), Xano (kl 13.00), Bulten (kl 13.30), Feelgood

Utl. rapporter

Nordic Semiconductor (kl 7.00), DNB (kl 7.30), Delta Air Lines (prel datum), JP Morgan (före USA-börsernas öppning), Wells Fargo (prel datum)

Onsdag

Rapporter

Afry (kl 7.00), Eastnine (kl 7.00), Tele2 (kl 7.00), Aligro (kl 7.30), Klövern (kl 7.30), Avanza (kl 7.45), Bergman & Beving (kl 7.45), Beijer Electronics (kl 8.00), HMS Networks (kl 8.00), Proact (kl 13.00), Lammhults (kl 14.00), NAXS (ca kl 17.45)

Utl. rapporter

Gjensidige Forsikring (kl 7.00), Sats (kl 7.00), Storebrand (kl 7.30), Entra, Nattopharma, Bank of America, BNP Paribas, Citigroup, Tullow Oil (prel datum)

Övrigt

Stämmor: Catena Media (extra) Exklusive utdelning: Creades (0:35 SEK, kvartalsvis)

Torsdag

Rapporter

Arjo (kl 7.00), Axfood (kl 7.00), Camurus (kl 7.00), SEB (ca kl 7.00), Collector (kl 7.30), Coor (kl 7.30), Duni (kl 7.45), AQ Group (kl 8.00), Bactiguard (kl 8.00), Byggmax (kl 8.00), Castellum (kl 8.00), Dedicare (kl 8.00), Hansa Biopharma (kl 8.00), Momentum (kl 8.00), Mycronic (kl 8.00), Nederman (kl 8.00), Orexo (kl 8.00), SBB (kl 8.00), Vitec (ca kl 8.00), Vitrolife (kl 8.00), Beijer Ref (kl 8.30), Eniro (kl 8.30), Knowit (kl 8.30), Formpipe (kl 8.45), Brinova (kl 9.00), BE Group (kl 12.00), Heba (kl 12.00), Rejlers (kl 12.00), Investor (kl 14.00) m.fl

Utl. rapporter

Adevinta (operativ uppdatering) (kl 7.00), Orkla (kl 7.00), XXL (kl 7.00), Finnair (kl 8.00), Akastor, Aker BP, Aker Solutions, Atea, Basware, Asos, Aurora Cannabis (prel datum), Delta Air Lines (prel datum), Fast Retailing (prel datum), Morgan Stanley (prel datum)

Övrigt

Stämmor: Irras (extra)

Fredag

Rapporter

Ericsson (kl 7.00), Essity (kl 7.00), Pandox (kl 7.00), Swedbank (kl 7.00), Bravida (kl 7.30), Gränges (kl 7.30), Husqvarna (kl 7.30), Lifco (kl 7.30), Scandic Hotels (kl 7.30), Volati (kl 7.45), Lime (kl 7.50), Cloetta (kl 8.00), Dometic (ca kl 8.00), Getinge (kl 8.00), Lagercrantz (kl 8.00), Mips (kl 8.00), Munters (kl 8.00), Nelly (kl 8.00), Nilörn (kl 8.00), Peab (kl 8.00), Semcon (kl 8.00), Svedbergs (kl 8.30), Net Insight (kl 8.45), Sandvik (kl 11.30), Autoliv (kl 12.00), Midway (kl 12.00), Sweco (ca kl 12.00), AAK (kl 13.00), Atlas Copco (kl 13.30) m.fl

Utl. rapporter

Tomra (kl 7.00), Verkkokauppa (kl 7.00), Elisa (kl 7.30), HK Scan (kl 7.30), Kemira (kl 7.30), Yara (kl 8.00), Elkem, Norske Skog, Schibsted, Topdanmark

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen