Veckoanalys | Vecka 28

12 juli · 2021

Fallande räntor och viss nervositet inför rapportperioden

Högre volatilitet på marknaderna blev ett faktum då lite svagare makrostatistik och ett Fed-protokoll visade på oenighet kring tillgångsköpsprogrammen. Rapportperioden drar nu igång och en viss nervositet finns som vanligt bland marknadens aktörer. Hur hårt slår störningarna från komponentbrist och prisuppgångar från insatsråvaror på vinsterna?

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Rapportperioden drar de kommande veckorna igång på allvar och i samband med att ny information presenteras förväntar vi oss också större kursrörelser för enskilda bolag. Rapportutfallen bör bli väldigt starka vid en jämförelse med föregående år, som var mitt under de kanske mest lamslagna pandemimånaderna. Samtidigt är marknaden framåtblickande och letar efter signaler på om förbättringarna kan fortsätta eller om en utplaning är att vänta. Räntor med längre löptider har de senaste veckorna återigen vänt ner en hel del, vilket på nytt gynnat kursutvecklingen inom tillväxtsektorer, exempelvis IT. Ränteutvecklingen kan tolkas som att marknaden nu bedömer att tillväxttakten redan toppat eller att en stramare penningpolitik, med ett svagare konjunkturförlopp som följd, är att vänta. Vår bedömning är att penningpolitiken kommer vara stöttande och att kommande åtstramningar sker försiktigt och varsamt. Efter en betydande marknadsuppgång ökar dock känsligheten för stigande osäkerhet och även starka börsperioder har historiskt inneburit att rekyler på cirka 10 procent vid ett eller flera tillfällen under ett år är att betrakta som ett normalt mönster.

Fallande räntor ger förnyat stöd för tillväxtsektorer

imagepoqd.png

Makrostatistik

Veckans större marknadspåverkande makrohändelser var dels det svagare utfallet från de amerikanska inköpscheferna i tjänsteindustrin, ISM non-manufactoring, och dels protokollet från det senaste Fed-mötet. Förväntansbilden var en viss avmattning för den viktiga tjänstesektorn i USA men det svagare utfallet, 60,1 mot väntade 63,5, fick marknaderna att reagera med kurspress på sektorer med mer konjunkturkänslig verksamhet och fortsatt fallande räntor för obligationer med längre löptider. Protokollet från det senaste Fed-mötet visade på viss oenighet huruvida när en nedtrappning av det pågående tillgångsköpsprogrammen ska påbörjas. Vi och marknaden förväntar oss mer vägledning under sommaren med konferensen i Jackson Hole mellan den 26:e till 28:e augusti är ett potentiellt viktigt datum för klargörande. Fed har samtidigt kommunicerat att de kommer att invänta data för utvecklingen innan de fattar beslut vilket innebär att marknadens fokus sannolikt är fortsatt mycket stort på inkommande makrostatistik.

USA: ISM

imagezl0fb.png

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Rapporter

Wihlborgs (kl 7.30), Kinnevik (kl 8.00), Micro Systemation (kl 8.00), Itab (kl 13.00)

Ocean Yield (kl 20.00)

Tisdag

Rapporter

Bufab (kl 7.00), TF Bank (kl 7.00), Elanders (kl 7.30), Nyfosa (kl 7.30), Xvivo (kl 7.30), Alligator (kl 8.00), GHP (kl 8.00), JM (kl 8.00), Creades (kl 8.30), Note (kl 8.30), OEM (kl 11.00), Xano (kl 13.00), Bulten (kl 13.30), Feelgood

Utl. rapporter

Nordic Semiconductor (kl 7.00), DNB (kl 7.30), Delta Air Lines (prel datum), JP Morgan (före USA-börsernas öppning), Wells Fargo (prel datum)

Onsdag

Rapporter

Afry (kl 7.00), Eastnine (kl 7.00), Tele2 (kl 7.00), Aligro (kl 7.30), Klövern (kl 7.30), Avanza (kl 7.45), Bergman & Beving (kl 7.45), Beijer Electronics (kl 8.00), HMS Networks (kl 8.00), Proact (kl 13.00), Lammhults (kl 14.00), NAXS (ca kl 17.45)

Utl. rapporter

Gjensidige Forsikring (kl 7.00), Sats (kl 7.00), Storebrand (kl 7.30), Entra, Nattopharma, Bank of America, BNP Paribas, Citigroup, Tullow Oil (prel datum)

Övrigt

Stämmor: Catena Media (extra) Exklusive utdelning: Creades (0:35 SEK, kvartalsvis)

Torsdag

Rapporter

Arjo (kl 7.00), Axfood (kl 7.00), Camurus (kl 7.00), SEB (ca kl 7.00), Collector (kl 7.30), Coor (kl 7.30), Duni (kl 7.45), AQ Group (kl 8.00), Bactiguard (kl 8.00), Byggmax (kl 8.00), Castellum (kl 8.00), Dedicare (kl 8.00), Hansa Biopharma (kl 8.00), Momentum (kl 8.00), Mycronic (kl 8.00), Nederman (kl 8.00), Orexo (kl 8.00), SBB (kl 8.00), Vitec (ca kl 8.00), Vitrolife (kl 8.00), Beijer Ref (kl 8.30), Eniro (kl 8.30), Knowit (kl 8.30), Formpipe (kl 8.45), Brinova (kl 9.00), BE Group (kl 12.00), Heba (kl 12.00), Rejlers (kl 12.00), Investor (kl 14.00) m.fl

Utl. rapporter

Adevinta (operativ uppdatering) (kl 7.00), Orkla (kl 7.00), XXL (kl 7.00), Finnair (kl 8.00), Akastor, Aker BP, Aker Solutions, Atea, Basware, Asos, Aurora Cannabis (prel datum), Delta Air Lines (prel datum), Fast Retailing (prel datum), Morgan Stanley (prel datum)

Övrigt

Stämmor: Irras (extra)

Fredag

Rapporter

Ericsson (kl 7.00), Essity (kl 7.00), Pandox (kl 7.00), Swedbank (kl 7.00), Bravida (kl 7.30), Gränges (kl 7.30), Husqvarna (kl 7.30), Lifco (kl 7.30), Scandic Hotels (kl 7.30), Volati (kl 7.45), Lime (kl 7.50), Cloetta (kl 8.00), Dometic (ca kl 8.00), Getinge (kl 8.00), Lagercrantz (kl 8.00), Mips (kl 8.00), Munters (kl 8.00), Nelly (kl 8.00), Nilörn (kl 8.00), Peab (kl 8.00), Semcon (kl 8.00), Svedbergs (kl 8.30), Net Insight (kl 8.45), Sandvik (kl 11.30), Autoliv (kl 12.00), Midway (kl 12.00), Sweco (ca kl 12.00), AAK (kl 13.00), Atlas Copco (kl 13.30) m.fl

Utl. rapporter

Tomra (kl 7.00), Verkkokauppa (kl 7.00), Elisa (kl 7.30), HK Scan (kl 7.30), Kemira (kl 7.30), Yara (kl 8.00), Elkem, Norske Skog, Schibsted, Topdanmark

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.