Veckoanalys | Vecka 3

Fokusskifte från makro till rapportsäsongen

Likt årets första vecka så präglades marknaden under föregående vecka av nyheter om hur centralbankerna, och då framför allt amerikanska Fed, har för avsikt att hantera den höga inflationstakten. Det sammanföll med att det under veckan även presenterades inflationssiffror för december för bland annat USA och Sverige. Dessutom inleddes rapportsäsongen för Q4 i USA, där storbankerna var bland de första ut.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Aktiemarknaden har under veckan gett uttryck för en oro kopplad till ovissheten om centralbankernas kommande agerande för att hantera inflationen, och effekten detta agerande kommer ha på ekonomin. Marknaden har stundtals skiftat om rejält, både under och mellan dagarna. Dessa rörelser har som sagt i hög grad varit kopplade till centralbanksrelaterade nyheter. Förra veckan rörde det sig om utfrågningen i senaten av Powell under tisdagen och Brainard under torsdagen, som hölls för att bekräfta nomineringen av dem som ordförande respektive vice ordförande för Fed. Allt mer tyder nu på att Fed kommer höja den amerikanska reporäntan redan i mars, vilket snart är fullt inprisat av marknaden. Utöver ränteoro fick vi även ta del av inledningen av den amerikanska rapportsäsongen för Q4. Fyra stora finansinstitutioner, JP Morgan, Citi, Wells Fargo och Blackrock, presenterade sina kvartalsrapporter under fredagen, och samtliga dessa överträffade vinstförväntningarna. Trots detta möttes rapporterna dock av ett ljummet mottagande. Även halvledarproducenten TSMC slog vinstförväntningarna, och presenterade dessutom en rekordvinst, vilket togs emot väl.

En räntehöjning i mars blir allt mer aktuell

Makrostatistik

Veckan bjöd på mycket intressant makrostatistik, och inleddes med NFIB, en sentimentsmätning för amerikanska småbolag, under tisdagen. Utfallet estimerades till 98,7 mot förra månadens 98,4, men landade på 98,9 och överträffade förväntningarna. Under onsdagen fick vi ta del av amerikansk inflationsdata. Inflationen kom in på höga men väntade 7,0 procent, medan kärninflationen var marginellt högre än estimaten på 5,5 procent jämfört med väntade 5,4 procent för december. För november låg siffrorna på 6,8 respektive 4,9 procent. Under fredagen följde svensk inflation där KPIF kom in på 4,1 procent och KPIF exklusive energi på 1,7% för december. Motsvarande siffror för november var 3,6 respektive 1,9 procent. Detta indikerar att det fortsatt var de kraftigt stigande energipriserna som drev den svenska inflationen. Fredagen bjöd även på tyska BNP-estimat, som indikerar en tillväxt på väntade 2,7%. Den fullspäckade makrofredagen tog inte slut där, utan vi fick dessutom ta del av amerikanska försäljningssiffror för detaljhandeln, som kom in långt under estimaten. Väntat var att försäljningen i detaljhandeln skulle vara oförändrad, men istället sjönk den 1,9 procent från november till december. Det här ska dock ses i ljuset av ett år med väldigt tillväxt inom detaljhandeln, i och med att försäljningen under året ökade med över 19 procent jämfört med 2020.

Högsta inflatonen på många år
Mycket beror dock på den kraftiga ökningen av energipriserna

MARKNAD & MAKRO | Innevarande vecka

Finansiella marknader

Finansmarknaderna uppvisar en slagig tendens när de nya förutsättningarna kring främst amerikansk penningpolitik nu ska beaktas. Den amerikanska centralbanken, Fed, har kommunicerat att krisstöden ska avvecklas i en relativt rask takt och stimulanserna har onekligen inneburit ett betydande bidrag till den höga riskaptiten de senaste åren. Förbättrad sysselsättning och högt inflationstryck är samtidigt signaler på en stark ekonomisk utveckling och vi bedömer att stigande vinster för börsbolagen, likt det historiska mönstret, kan kompensera för ett stigande ränteläge och ge stöd för aktiemarknaderna ytterligare en tid. Efter en period av makrofokuserade marknader är vi dock i inledningen av en ny rapportperiod med ett dominerande bolagsspecifikt nyhetsflöde. Har den starka konjunkturen och företagens intjäningsförmåga återigen underskattats av marknadsaktörerna? Eller har fortsatta störningar i leveranskedjorna och prisökningar drabbat marginalerna i större utsträckning än befarat? Vi bedömer att den underliggande efterfrågesituationen är generellt fortsatt mycket stark för börsbolagen. Vi ser med spänning fram mot den intensiva rapportperioden med en försiktigt positiv syn på börsbolagens leveransförmåga och utsikter.

Första räntehöjningen inga problem för aktiemarknaden
Problem för börsen brukar snarare uppstå mot slutet av en räntehöjningsperiod

Makrostatistik

Veckan är något mindre omfattande beträffande makrostatistik än den föregående men på tisdag presenterar tyska ZEW sin månatliga sentimentsindikator. Marknadens estimat är att indexet över framtidsutsikterna stiger till 32,7 från föregående månads 29,9. Nulägesbilden förväntas samtidigt försvagas något till -7,5 från föregående månads mätning på -7,4. Tisdagen bjuder också på amerikansk husprisstatistik från NAHB samt räntebesked från Bank of Japan. Den japanska centralbanken förväntas stå fast vid en styrränta på –0,1 procent. Mer amerikansk husprisstatistik för december presenteras på onsdag och torsdag i form av bygglov, husstarter samt omsättningen beträffande befintliga bostäder. Veckan avslutas med detaljhandelsstatistik från bland annat Storbritannien och Kanada på fredag.

ZEW-index

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Real Fastigheter (extra), Scape Technologies (extra), Xintela (extra)

USA-börserna stängda

Tisdag

Utl. rapporter

Bank of America (kl 12.45), Goldman Sachs (ca kl 13.30)

Stämmor: Atvexa

Onsdag

EQT (ca kl 7.00)

Utl. rapporter

Morgan Stanley (ca kl 13.30), Alcoa (efter USA-börsernas stängning) (ca kl 23.00), ASML, BHP (operativ uppdatering), Procter & Gamble (före USA-börsernas öppning)

Torsdag

Aligro (kl 7.30), Avanza (kl 7.45), Sandvik (ca kl 8.00)

Utl. rapporter

Associated British Foods (operativ uppdatering), Netflix (efter USA-börsernas stängning)

Fredag

Investor (ca kl 8.15)

Exklusive utdelning: Cibus (0:08 EUR månadsvis)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen