Veckoanalys | Vecka 36

Nya börsrekord trots avtagande tillväxttakt

Trots signaler om en avtagande tillväxttakt fortsätter världens börser att handlas på rekordnivåer. Vi lämnar augusti efter att Stockholmsbörsen noterat sin tionde raka månadsuppgång och vi uppmanar till ökad beredskap inför hösten. Föregående vecka avslutades med svag sysselsättningsstatistik vilket öppnar för en senare nedtrappningen av obligationsköpen och en annonsering i september känns nu osannolikt.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Trots att vi nu kan förvänta oss fallande global tillväxttakt framöver så fortsätter aktiemarknaderna att sätta nya rekord. I svenska kronor steg globala aktieindex med 2,8 procent under augusti månad och indexet fick viss draghjälp av en något svagare svensk krona mot dollarn. Återigen var den amerikanska marknaden ledande men fick denna månad även stöd från tillväxtmarknader i allmänhet, och Asien i synnerhet, som rekylerat tillbaka något efter våren och sommarens kräftgång. Marknaden har förtroende för att Kina kan öka stimulanserna om det skulle behövas från den avmattning vi börjar se (mer nedan), vilket bidrar till börsoptimismen. Marknaden rider nu vidare på den ekonomiska återhämtningen i kombination med den fortsatt extremt stimulativa penningpolitiken, även om orosmolnen börjar hopa sig. Tillväxttakten börjar klinga av samtidigt som tillväxtutsikterna grusas av stigande osäkerhet kring deltavariantens spridning. På hemmaplan noterade Stockholmsbörsen i augusti sin tionde raka månadsuppgång, en obruten svit som inte upplevts under de senaste 30 åren.

S&P 500

Makrostatistik

Veckan bjöd på viktig konjunkturstatistik där Kinas inköpschefsindex för industrin sjönk till 49,2 i augusti mot väntat 50,2. Materialbrist, nya virusutbrott och försiktiga konsumenter påverkar och en väntad reaktion kan bli stödåtgärder från regeringen. Vi såg en annan styrka i USA där ISM överraskade positivt på 59,9 där nya order, produktion och lagernivåer bjöd på positiva bidrag samtidigt som sysselsättningskomponenten föll under 50. Med tanke på inbromsningen i Kina väntar vi oss även att ISM faller tillbaka under hösten. För svenskt vidkommande noterade industrins PMI en nedgång för fjärde månaden i rad men håller sig fortsatt på höga nivåer (60,1) och fortfarande över det historiska snittet på 55,7. Välkända problem med komponentbrist tynger världens industrier som mer eller mindre rört sig sidledes sen i höstas. Extra påtaglig blir komponentbristen inom bilindustrin, varför industriproduktionen i Japan pressades särskilt. Vi ser även problem på hemmaplan från Scania och Volvo som tvingas pausa produktionen av samma anledning. Veckan avslutades med sysselsättningsstatistik där nära en halv miljon färre nya jobb än väntat skapades. Efter enbart 235 000 nya jobb i augusti kan marknaden flytta förväntningarna till att nedtrappningen av obligationsköpen kan ske först nästa år.

USA: Antal sysselsatta
(NFP, miljoner personer)

MARKNAD & MAKRO | Innevarande vecka

Finansiella marknader

De globala marknaderna strävar fortsatt uppåt, med stöd av god vinstutveckling och penningpolitiskt stöd. Den explosiva tillväxtfasen efter förra årets tvärstopp är dock av allt att döma snart över och en lugnare utveckling är att vänta. Vi bedömer att det kan innebära perioder av börsoro kopplat till tillväxträdsla samt fortsatta snabba sektorrotationer nära förknippat med ränteutvecklingen. Centralbankernas agerande kring tillgångsköpsprogrammen är samtidigt kritiskt för räntenivåerna och kommande nedtrappning bör innebära ett högre ränteläge men givet en svagare ekonomisk utveckling skjuts denna nedtrappning sannolikt framåt i tiden. Investeringsklimat bedömer vi därför är fortsatt mycket gynnsamt, med nuvarande negativa realräntor vilket ger en hög riskaptit i brist på alternativ. Börsutvecklingen i år har dock varit onormalt förskonat från rekyler vilket bör beaktas framgent. Prisrörelser på fem till tio procent är i ett historiskt perspektiv normalt förekommande under ett börsår och kan innebära intressanta taktiska lägen.

Max drawdown & årsavkastning
MSCI AC World index (USD, inkl. utdelningar)

Makrostatistik

Denna vecka är inte lika makrostatistiskt omfattande som föregående men innehåller några presentationer som vi bedömer är intressanta. Imorgon, tisdag, presenteras exempelvis tyska ZEW-index. ZEW-indexet är en sammanställning över förväntansbild och nuläge bland tyska institutionella investerare och analytiker och ger en bild över de ekonomiska utsikterna. Trenden är, vilket andra liknande mätningar också visat på, ett förbättrat nuläge men fallande framtidsutsikter. Förväntningarna är att det samlade nuläget ska stiga 33,2 från föregående månads 29,3 och att framtidsutsikterna faller ytterligare till 30,0 från 40,4. På onsdag presenteras Beige Book, vilket är en sammanställning över det ekonomiska läget i de olika amerikanska Fed-distrikten. Beige Book är intressant av flera skäl, dels ger rapporten en beskrivande bild över eventuella skillnader mellan distrikten och dels är den ett underlag för den amerikanska centralbanken inför deras penningpolitiska beslut. Veckan avslutas med PPI (producentprisindex) och grossistlager från USA samt kinesisk fordonsstatistik över försäljningsutvecklingen. Även den ryska centralbanken kommer med ett räntebesked på fredag.

ZEW-index

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Utl. rapporter

Tata Steel (prel datum)

Stämmor: Swedish Stirling (extra), Yara

USA- och Torontobörserna stängda

Tisdag

Övrigt

Stämmor: Bambuser (extra), Scibase (extra)

Exklusive utdelning: Yara (NOK 20,00)

Onsdag

Clas Ohlson (kl 7.00)

Övrigt

Exklusive utdelning: Autoliv (0:62 USD, kvartalsvis)

Torsdag

Utl. rapporter

Navistar (prel datum), ZTE (prel datum)

Övrigt

Stämmor: Bosjö Fastigheter (extra), Crunchfish (extra), Knowit (extra), Time People Group

Exklusive utdelning: Golden Ocean (USD 0,50), K2A (5:00 SEK kvartalsvis i preferensaktie)

Fredag

Övrigt

Stämmor: Clas Ohlson, Rizzo (extra)

Kapitalmarknadsdag: SBB kl 9.30-12.30

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen