Veckoanalys | Vecka 36

6 september · 2021

Nya börsrekord trots avtagande tillväxttakt

Trots signaler om en avtagande tillväxttakt fortsätter världens börser att handlas på rekordnivåer. Vi lämnar augusti efter att Stockholmsbörsen noterat sin tionde raka månadsuppgång och vi uppmanar till ökad beredskap inför hösten. Föregående vecka avslutades med svag sysselsättningsstatistik vilket öppnar för en senare nedtrappningen av obligationsköpen och en annonsering i september känns nu osannolikt.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Trots att vi nu kan förvänta oss fallande global tillväxttakt framöver så fortsätter aktiemarknaderna att sätta nya rekord. I svenska kronor steg globala aktieindex med 2,8 procent under augusti månad och indexet fick viss draghjälp av en något svagare svensk krona mot dollarn. Återigen var den amerikanska marknaden ledande men fick denna månad även stöd från tillväxtmarknader i allmänhet, och Asien i synnerhet, som rekylerat tillbaka något efter våren och sommarens kräftgång. Marknaden har förtroende för att Kina kan öka stimulanserna om det skulle behövas från den avmattning vi börjar se (mer nedan), vilket bidrar till börsoptimismen. Marknaden rider nu vidare på den ekonomiska återhämtningen i kombination med den fortsatt extremt stimulativa penningpolitiken, även om orosmolnen börjar hopa sig. Tillväxttakten börjar klinga av samtidigt som tillväxtutsikterna grusas av stigande osäkerhet kring deltavariantens spridning. På hemmaplan noterade Stockholmsbörsen i augusti sin tionde raka månadsuppgång, en obruten svit som inte upplevts under de senaste 30 åren.

S&P 500

Makrostatistik

Veckan bjöd på viktig konjunkturstatistik där Kinas inköpschefsindex för industrin sjönk till 49,2 i augusti mot väntat 50,2. Materialbrist, nya virusutbrott och försiktiga konsumenter påverkar och en väntad reaktion kan bli stödåtgärder från regeringen. Vi såg en annan styrka i USA där ISM överraskade positivt på 59,9 där nya order, produktion och lagernivåer bjöd på positiva bidrag samtidigt som sysselsättningskomponenten föll under 50. Med tanke på inbromsningen i Kina väntar vi oss även att ISM faller tillbaka under hösten. För svenskt vidkommande noterade industrins PMI en nedgång för fjärde månaden i rad men håller sig fortsatt på höga nivåer (60,1) och fortfarande över det historiska snittet på 55,7. Välkända problem med komponentbrist tynger världens industrier som mer eller mindre rört sig sidledes sen i höstas. Extra påtaglig blir komponentbristen inom bilindustrin, varför industriproduktionen i Japan pressades särskilt. Vi ser även problem på hemmaplan från Scania och Volvo som tvingas pausa produktionen av samma anledning. Veckan avslutades med sysselsättningsstatistik där nära en halv miljon färre nya jobb än väntat skapades. Efter enbart 235 000 nya jobb i augusti kan marknaden flytta förväntningarna till att nedtrappningen av obligationsköpen kan ske först nästa år.

USA: Antal sysselsatta
(NFP, miljoner personer)

MARKNAD & MAKRO | Innevarande vecka

Finansiella marknader

De globala marknaderna strävar fortsatt uppåt, med stöd av god vinstutveckling och penningpolitiskt stöd. Den explosiva tillväxtfasen efter förra årets tvärstopp är dock av allt att döma snart över och en lugnare utveckling är att vänta. Vi bedömer att det kan innebära perioder av börsoro kopplat till tillväxträdsla samt fortsatta snabba sektorrotationer nära förknippat med ränteutvecklingen. Centralbankernas agerande kring tillgångsköpsprogrammen är samtidigt kritiskt för räntenivåerna och kommande nedtrappning bör innebära ett högre ränteläge men givet en svagare ekonomisk utveckling skjuts denna nedtrappning sannolikt framåt i tiden. Investeringsklimat bedömer vi därför är fortsatt mycket gynnsamt, med nuvarande negativa realräntor vilket ger en hög riskaptit i brist på alternativ. Börsutvecklingen i år har dock varit onormalt förskonat från rekyler vilket bör beaktas framgent. Prisrörelser på fem till tio procent är i ett historiskt perspektiv normalt förekommande under ett börsår och kan innebära intressanta taktiska lägen.

Max drawdown & årsavkastning
MSCI AC World index (USD, inkl. utdelningar)

Makrostatistik

Denna vecka är inte lika makrostatistiskt omfattande som föregående men innehåller några presentationer som vi bedömer är intressanta. Imorgon, tisdag, presenteras exempelvis tyska ZEW-index. ZEW-indexet är en sammanställning över förväntansbild och nuläge bland tyska institutionella investerare och analytiker och ger en bild över de ekonomiska utsikterna. Trenden är, vilket andra liknande mätningar också visat på, ett förbättrat nuläge men fallande framtidsutsikter. Förväntningarna är att det samlade nuläget ska stiga 33,2 från föregående månads 29,3 och att framtidsutsikterna faller ytterligare till 30,0 från 40,4. På onsdag presenteras Beige Book, vilket är en sammanställning över det ekonomiska läget i de olika amerikanska Fed-distrikten. Beige Book är intressant av flera skäl, dels ger rapporten en beskrivande bild över eventuella skillnader mellan distrikten och dels är den ett underlag för den amerikanska centralbanken inför deras penningpolitiska beslut. Veckan avslutas med PPI (producentprisindex) och grossistlager från USA samt kinesisk fordonsstatistik över försäljningsutvecklingen. Även den ryska centralbanken kommer med ett räntebesked på fredag.

ZEW-index

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Utl. rapporter

Tata Steel (prel datum)

Stämmor: Swedish Stirling (extra), Yara

USA- och Torontobörserna stängda

Tisdag

Övrigt

Stämmor: Bambuser (extra), Scibase (extra)

Exklusive utdelning: Yara (NOK 20,00)

Onsdag

Clas Ohlson (kl 7.00)

Övrigt

Exklusive utdelning: Autoliv (0:62 USD, kvartalsvis)

Torsdag

Utl. rapporter

Navistar (prel datum), ZTE (prel datum)

Övrigt

Stämmor: Bosjö Fastigheter (extra), Crunchfish (extra), Knowit (extra), Time People Group

Exklusive utdelning: Golden Ocean (USD 0,50), K2A (5:00 SEK kvartalsvis i preferensaktie)

Fredag

Övrigt

Stämmor: Clas Ohlson, Rizzo (extra)

Kapitalmarknadsdag: SBB kl 9.30-12.30

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.