Veckoanalys | Vecka 37

13 september · 2021

Viss marknadssvaghet och tillväxtoro

Börsutvecklingen uppvisade viss svaghet då oron kring globala tillväxtutsikter var i fokus. Den upphöjda förväntningsbilden fick sig en törn av svaga sentimentssignaler från tyska ZEW samt Beige Book som visade på en avtagande amerikansk ekonomisk aktivitet.

Finansiella marknader

Marknadsutvecklingen präglades under veckan av svagare börser, något fallande räntor och en starkare dollar. Global tillväxt bromsar in från höga nivåer och det skapar såklart viss osäkerhet beträffande både vinstprognoser och penningpolitik. Vi bedömer dock att de grundläggande förutsättningarna är fortsatt gynnsamma för aktiemarknaderna. Lågt ränteläge och negativa realräntor ger starka motiv till att riskexponera kapital. Nya nedstängningar som en följd av smittskyddsåtgärder ger dock fortsatta störningar i leveranskedjor och avtryck i kommande bolagsresultat. Vi bedömer att kommande månader kommer att innebära större inslag av konjunkturoro på marknaderna och en högre volatilitet. Aktiemarknaderna har så här långt under året varit ovanligt förskonat från större rörelser men vi bedömer inte att rekyler och prisrörelser av den anledningen upphört att existera framöver. Det marknadsmässiga nyhetsflödet i Sverige dominerades av den tidigarelagda insynsförsäljningen av EQT-aktier och av att Assa Abloy kommunicerade deras hitintills största förvärv, av amerikanska HHI, för 37 miljarder kronor. Finansiellt innebär förvärvet att nettoskulden mer än fördubblas till 65 miljarder, vilket är cirka fyra gånger rörelsevinsten.

Amerikansk statsobligation 2 och 10 år

Makrostatistik

Veckan bjöd på sentimentsindikatorer där tyska ZEW visade på en mer dämpad bild av både nuläge och framtidsutsikter. Indexet över framtidsutsikterna föll till 26,5 från 40,4 månaden innan. Nuläget steg å andra sidan till 31,9 från föregående månads indexnivå på 29,3 men var lägre än prognosen på 33. Beige Book, sammanställningen över de olika amerikanska Fed-distriktens ekonomiska utveckling presenterades i onsdags. Sammantaget visade Beige Book en något avtagande aktivitet. ECB meddelade att de lämnar styrränta och tillgångsköp oförändrat i torsdags. Takten i tillgångsköpen justeras dock ned något, vilket är en anpassning efter de senaste månadernas högre tempo. I fredags presenterades amerikansk inflationsstatistik i form av PPI (producentprisindex). Utfallet var något högre, +0,7procent månad över månad, än förväntningarna på +0,6 procent men lägre än föregående månads utfall på +1,0 procent. Inflationsoron var påtaglig i våras men marknaden och centralbankerna gör bedömningen att den nuvarande höga inflationstakten är övergående. Den ryska centralbanken höjde styrräntan i veckan, vilket är ytterligare ett tecken på de kraftigt skilda förutsättningarna mellan de utvecklade länderna och flera länder på tillväxtmarknaderna.

USA: PPI och KPI

Finansiella marknader

Amerikanska börser har imponerat under året och ständigt noterat nya topprekord. Det är framför allt drivet av en god vinsttillväxt för bolagen och när fokus skiftat från mikro till makro, efter rapportsäsongens slut, framgår dessutom att USA besitter en starkare makromiljö jämfört med många andra delar av världen. Framåt ser vi fortsatt större tillväxtpotential i USA än många utvecklade länder och därmed större utrymme för ökade räntedifferenser. Det ger stöd till dollarn och starkare dollarutsikter i förhållande till andra valutor kan driva investerare till att allokera till amerikanska aktier. Vi väntar oss att de större bolagen fortsätter leverera en god lönsamhet, inte minst inom den betydande IT-sektorn där många bolag dessutom uppvisar stark strukturell tillväxt. Särskilt spännande blir det på tisdag då Apple, vilket är ett av sektorns största bolag, håller sitt traditionsenliga septemberevent där flera nya produkter väntas lanseras, bland annat Iphone 13 och Apple Watch 7. Utöver storbolagen ser vi också förutsättningar i de amerikanska småbolagen, som ger en ytterligare hävstång på den inhemska ekonomin. På indexnivå är de dessutom mer värdeinriktade, med en större andel banker som gynnas av stigande räntor och lägre kreditförluster än tidigare befarat. Vi upprepar därför vårt positiva betyg för amerikanska aktier.

USA har en högre lönsamhet i nästan alla sektorer
Avkastning på eget kapital (ROE)

Makrostatistik

Efter besvikelsen från augusti månads sysselsättningsrapport är det i veckan dags för Feds andra huvudparameter för den framtida penningpolitiken. Veckan bjuder på viktig inflationsstatistik som tillsammans med utvecklingen på arbetsmarknaden är avgörande för när åtstramningen av obligationsköpen kan påbörjas. Vi står fast vid vår tidigare bedömning att den senaste uppgången i inflationen i första hand är driven av tillfälliga faktorer såsom dyrare råvaror, högre transportkostnader, brist på halvledare och inte minst av högre priser på begagnade bilar. Faktorer som så småningom kommer att klinga av i takt med att baseffekterna och pandemirelaterade faktorer ebbar ut. På onsdag väntas svensk inflation komma in på 1,7 procent i årstakt och den amerikanska på 5,3 procent i årstakt. På torsdag får vi ta del av den så viktiga detaljhandelsstatistiken från USA där urholkad köpkraft från den stigande inflationen och avtagande finanspolitiska stimulanser bidrar till mer pessimistiska amerikanska hushåll, vilket börjar synas i den avtagande farten i detaljhandeln. Förhandstipsen tyder på en försvagning jämfört med föregående månad.

CPI

Utl. rapporter

Associated British Foods (operativ uppdatering)

Övrigt

Exklusive utdelning: Clas Ohlson (3:13 SEK, första del utav totalt 6:25 SEK)

Övrigt

Stämmor: GPX Medical (extra), Sectra  Exklusive utdelning: Sdiptech (2:00 SEK i preferensaktie kvartalsvis)

Kapitalmarknadsdagar:  Bakkafrost, Pandora

Inditex (på morgonen)

Kapitalmarknadsdag: ELUX PRO kl 8.00

Svolder (före börsöppning)

Chemometec

Övrigt

Stämmor:  Crunchfish (extra), Embracer, Saniona (extra), XXL (extra)

Kjell & Company: beräknad första dag för handel på First North

Övrigt

Stämmor: Frontline, Implantica (extra), Magnolia Bostad (extra)

Exklusive utdelning: XXL (NOK 0,99)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Veckoanalys | Vecka 4

24 januari · 2022

Osäkerhet präglade marknaderna

Veckans marknadsrörelser speglade en osäker geopolitisk situation med Ukraina i fokus. Osäkerhet hur den amerikanska centralbanken kommer att hantera inflation och balansräkning bidrog också i högsta grad till den svaga riskaptiten samtidigt som bolagsrapporterna började strömma in.

Finansiella marknader

Osäkerhet är sällan kompatibelt med riskaptit vilket var tydligt under föregående vecka på finansmarknaderna. Amerikanska centralbankens tvärvändning kring penningpolitiken ger ett delvis nytt läge för finansiella tillgångar vilket finansmarknaderna nu försöker förhålla sig till. Konjunkturen är samtidigt stark, trots negativa pandemieffekter, vilket de initiala kvartalsrapporterna ger uttryck för. Sandvik rapporterade, som första större svenska verkstadsbolag, sina siffror i torsdags och visade på god orderingång generellt och i synnerhet deras mer kortcykliska verksamhet utvecklas starkt. Även amerikanska Alcoa, världens näst största aluminiumproducent rapporterade väldigt starka siffror med en tydlig koppling till global efterfrågan. Microsoft höjde intresset för spelsektorn rejält genom att i veckan lägga bud på spelutvecklaren Activision Blizzard i en affär värd motsvarande 623 miljarder kronor. Trenden där de största IT-bolagen fokuserar på innehåll är tydlig där konkurrensen om positionerna på nya Metaverse-plattformar skapar en konsolidering. I Kina sänktes styrräntan för första gången på två år i ett första steg att stimulera ekonomin på nytt och parera inbromsningen som skett. Vi bedömer att det sannolikt kommer fler successiva stimulansåtgärder i Kina.

Stigande osäkerhet speglas i VIX index
CBOE (S&P 500)

Makrostatistik

Makroveckan inleddes med den tyska sentimentsindikatorn, som visade en betydligt försämrad nulägesbild när ZEW-indexet, troligen till följd av omikrons framfart och påverkan på produktions- och leveranstider, föll från -7,2 till -10,2 mot väntade -8,5. Mer positiva var istället framtidsutsikterna som kom in högre än väntade 32,0, när det steg till hela 51,7 från 29,9, vilket tyder på en tro om att effekterna blir kortvariga. Likartat överträffade ZEW-index för Eurozonen estimaten gällande framtidsutsikterna. Under onsdagen och torsdagen presenterades de intressanta inflationssiffrorna för bland annat Eurozonen, Storbritannien och Tyskland som, likt förra veckans inflationsstatistik, inte bjöd  på några överraskningar utan generellt sett kom in i linje med estimaten. För Eurozonen landade inflationen på 5,0 procent i årstakt medan kärninflationen håller sig på mer normala nivåer om 2,6 procent. Detta tyder på att mycket ännu är drivet av energi, vilket dock kan leda till mer långvariga effekter i kombination med exempelvis obalanserna på arbetsmarknaden. Veckan avslutades med detaljhandelsstatistik som även den, likt föregående veckas amerikanska statistik, väntades falla för både Kanada och Storbritannien, vilket också skedde. Dock föll statistiken för Storbritannien markant mer än estimatet på 3,4 procent, och landade istället på –0,9 procent i årstakt mot föregående 4,3 procent. Även detta är troligen en effekt av omikron.

Hög inflaton men normal kärninflation i Eurozonen
Detta visar på att ökningen i energipriserna fortsatt har stor påverkan

Finansiella marknader

Många har uppmärksammat den skakiga inledning på året som vi har upplevt på de finansiella marknaderna. Den generella trenden är att räntan och oljepriset rört sig relativt stadigt uppåt, och att aktiemarknaden rört sig nedåt. Att räntan rör sig uppåt är en naturlig följd av att Fed har kommunicerat att både en höjning av den amerikanska reporäntan och en minskning Feds balansräkning är att vänta. Det här har dock fört med sig mycket osäkerhet på marknaden, och det är framför allt denna osäkerhet, i kombination med vinsthemtagningar från de kraftiga uppgångarna i fjol, som fått aktiemarknaden att svaja. Den här oron kommer att bestå den närmsta tiden då marknaden inväntar utfallet av den ändrade centralbankspolitiken, och späds på ytterligare av konflikten mellan Ryssland och Ukraina. Kommunikationen kring dessa frågor kommer därför vara högintressanta ur ett marknadsperspektiv i veckan. Däremot innebär den här osäkerheten inte att man ska överge aktiemarknaden. Många bolag går fortsatt bra och presenterar starka kvartalsrapporter, med vinster som än en gång överträffar förväntningarna. Således kommer vi även rikta ett stort fokus mot den pågående rapportsäsongen under veckan, då vi bland annat får ta del av rapporter från både amerikanska jättar som Microsoft och Apple och svenska jättar som Atlas Copco, SEB, H&M och Telia, bland många fler.

Tuff start på året för världens aktiemarknader
Total procentuell avkastning på SIX RX och S&P 500

Makrostatistik

Vad gäller makrostatistik inleds veckan med preliminära siffror för inköpschefsindex från många av de viktigaste ekonomierna, bland annat Japan, Eurozonen, Storbritannien och USA, presenteras nu under måndagen. Förväntningarna överlag är att siffrorna kommer att minska marginellt, men att de fortsätta ligga på höga nivåer och fortsätta indikera ljusnande marknadsutsikter. Detta följs upp av högintressant data från IMF under tisdagen, då de släpper sin uppdaterade World Economic Outlook, som bland annat innefattar IMF:s globala tillväxtprognoser. Då vi nyligen har sett finanspolitiska stimulansprogram i USA stöta på patrull, samtidigt som Kina har växlat upp sina stimulanser, blir det intressant att se om detta kan leda till en nedrevidering av USA:s och en upprevidering av Kinas prognostiserade tillväxt jämfört med oktoberprognosen. Detta följs upp av ett FOMC-möte som hålls under tisdag och onsdag, och som kulminerar med ett räntebesked från Fed. Förväntningarna är att räntan kommer lämnas oförändrad i januari, men att den kan komma att höjas i mars. Dessutom presenteras amerikanska BNP-siffror på torsdag och svenska på fredag. Veckan avslutas med kinesiska inköpschefsindex på söndag.

Globala PMI:er
Tillverkningssektorns inköpschefsindex tyder på fortsatt förbättring

Paccar (prel datum), Philips

Stämmor: Millicom (extra)

Rapporter

Ericsson (ca kl 7.00), TF Bank (kl 7.00), Atlas Copco (ca kl 12.00)

Utl. rapporter

Tryg (ca kl 7.30), Coloplast (kl 12.00), Netcompany, Microsoft (efter USA-börsernas stängning), Texas Instruments

Stämmor: Prosafe (extra)

Rapporter

EQT, Essity (kl 7.00), Byggmax (kl 8.00), HMS Networks (kl 8.00), Epiroc (ca kl 11.30)

Utl. rapporter

Intel (efter USA-börsernas stängning), Tesla (efter USA-börsernas stängning)

SEB (ca kl 7.00), SAS (kl 8.00),

Pareto Bank, Apple (efter USA-börsernas stängning), McDonalds,  Samsung, SAP

Rapporter

BHG (kl 7.00), Telia (kl 7.00), Volvo (kl 7.20), SSAB (kl 7.30), Stora Enso (kl 7.30), Electrolux (kl 8.00), Getinge (kl 8.00), H&M (kl 8.00),  SCA (kl 8.00),  Autoliv (kl 12.00),  Holmen (lunchtid)

Övrigt

Exklusive utdelning: Creades (3:50 SEK kvartalsvis), Fastpartner (1:25 SEK i stamaktie D kvartalsvis), NP3 (0:50 SEK i preferensaktie, kvartalsvis)

Veckoanalys | Vecka 3

17 januari · 2022

Fokusskifte från makro till rapportsäsongen

Likt årets första vecka så präglades marknaden under föregående vecka av nyheter om hur centralbankerna, och då framför allt amerikanska Fed, har för avsikt att hantera den höga inflationstakten. Det sammanföll med att det under veckan även presenterades inflationssiffror för december för bland annat USA och Sverige. Dessutom inleddes rapportsäsongen för Q4 i USA, där storbankerna var bland de första ut.

Finansiella marknader

Aktiemarknaden har under veckan gett uttryck för en oro kopplad till ovissheten om centralbankernas kommande agerande för att hantera inflationen, och effekten detta agerande kommer ha på ekonomin. Marknaden har stundtals skiftat om rejält, både under och mellan dagarna. Dessa rörelser har som sagt i hög grad varit kopplade till centralbanksrelaterade nyheter. Förra veckan rörde det sig om utfrågningen i senaten av Powell under tisdagen och Brainard under torsdagen, som hölls för att bekräfta nomineringen av dem som ordförande respektive vice ordförande för Fed. Allt mer tyder nu på att Fed kommer höja den amerikanska reporäntan redan i mars, vilket snart är fullt inprisat av marknaden. Utöver ränteoro fick vi även ta del av inledningen av den amerikanska rapportsäsongen för Q4. Fyra stora finansinstitutioner, JP Morgan, Citi, Wells Fargo och Blackrock, presenterade sina kvartalsrapporter under fredagen, och samtliga dessa överträffade vinstförväntningarna. Trots detta möttes rapporterna dock av ett ljummet mottagande. Även halvledarproducenten TSMC slog vinstförväntningarna, och presenterade dessutom en rekordvinst, vilket togs emot väl.

En räntehöjning i mars blir allt mer aktuell

Makrostatistik

Veckan bjöd på mycket intressant makrostatistik, och inleddes med NFIB, en sentimentsmätning för amerikanska småbolag, under tisdagen. Utfallet estimerades till 98,7 mot förra månadens 98,4, men landade på 98,9 och överträffade förväntningarna. Under onsdagen fick vi ta del av amerikansk inflationsdata. Inflationen kom in på höga men väntade 7,0 procent, medan kärninflationen var marginellt högre än estimaten på 5,5 procent jämfört med väntade 5,4 procent för december. För november låg siffrorna på 6,8 respektive 4,9 procent. Under fredagen följde svensk inflation där KPIF kom in på 4,1 procent och KPIF exklusive energi på 1,7% för december. Motsvarande siffror för november var 3,6 respektive 1,9 procent. Detta indikerar att det fortsatt var de kraftigt stigande energipriserna som drev den svenska inflationen. Fredagen bjöd även på tyska BNP-estimat, som indikerar en tillväxt på väntade 2,7%. Den fullspäckade makrofredagen tog inte slut där, utan vi fick dessutom ta del av amerikanska försäljningssiffror för detaljhandeln, som kom in långt under estimaten. Väntat var att försäljningen i detaljhandeln skulle vara oförändrad, men istället sjönk den 1,9 procent från november till december. Det här ska dock ses i ljuset av ett år med väldigt tillväxt inom detaljhandeln, i och med att försäljningen under året ökade med över 19 procent jämfört med 2020.

Högsta inflatonen på många år
Mycket beror dock på den kraftiga ökningen av energipriserna

Finansiella marknader

Finansmarknaderna uppvisar en slagig tendens när de nya förutsättningarna kring främst amerikansk penningpolitik nu ska beaktas. Den amerikanska centralbanken, Fed, har kommunicerat att krisstöden ska avvecklas i en relativt rask takt och stimulanserna har onekligen inneburit ett betydande bidrag till den höga riskaptiten de senaste åren. Förbättrad sysselsättning och högt inflationstryck är samtidigt signaler på en stark ekonomisk utveckling och vi bedömer att stigande vinster för börsbolagen, likt det historiska mönstret, kan kompensera för ett stigande ränteläge och ge stöd för aktiemarknaderna ytterligare en tid. Efter en period av makrofokuserade marknader är vi dock i inledningen av en ny rapportperiod med ett dominerande bolagsspecifikt nyhetsflöde. Har den starka konjunkturen och företagens intjäningsförmåga återigen underskattats av marknadsaktörerna? Eller har fortsatta störningar i leveranskedjorna och prisökningar drabbat marginalerna i större utsträckning än befarat? Vi bedömer att den underliggande efterfrågesituationen är generellt fortsatt mycket stark för börsbolagen. Vi ser med spänning fram mot den intensiva rapportperioden med en försiktigt positiv syn på börsbolagens leveransförmåga och utsikter.

Första räntehöjningen inga problem för aktiemarknaden
Problem för börsen brukar snarare uppstå mot slutet av en räntehöjningsperiod

Makrostatistik

Veckan är något mindre omfattande beträffande makrostatistik än den föregående men på tisdag presenterar tyska ZEW sin månatliga sentimentsindikator. Marknadens estimat är att indexet över framtidsutsikterna stiger till 32,7 från föregående månads 29,9. Nulägesbilden förväntas samtidigt försvagas något till -7,5 från föregående månads mätning på -7,4. Tisdagen bjuder också på amerikansk husprisstatistik från NAHB samt räntebesked från Bank of Japan. Den japanska centralbanken förväntas stå fast vid en styrränta på –0,1 procent. Mer amerikansk husprisstatistik för december presenteras på onsdag och torsdag i form av bygglov, husstarter samt omsättningen beträffande befintliga bostäder. Veckan avslutas med detaljhandelsstatistik från bland annat Storbritannien och Kanada på fredag.

ZEW-index

Rapporter

Real Fastigheter (extra), Scape Technologies (extra), Xintela (extra)

USA-börserna stängda

Utl. rapporter

Bank of America (kl 12.45), Goldman Sachs (ca kl 13.30)

Stämmor: Atvexa

EQT (ca kl 7.00)

Utl. rapporter

Morgan Stanley (ca kl 13.30), Alcoa (efter USA-börsernas stängning) (ca kl 23.00), ASML, BHP (operativ uppdatering), Procter & Gamble (före USA-börsernas öppning)

Rapporter

Aligro (kl 7.30), Avanza (kl 7.45), Sandvik (ca kl 8.00)

Utl. rapporter

Associated British Foods (operativ uppdatering), Netflix (efter USA-börsernas stängning)

Investor (ca kl 8.15)

Övrigt

Exklusive utdelning: Cibus (0:08 EUR månadsvis)

Veckoanalys | Vecka 2

10 januari · 2022

Händelserik start på det nya året

Årets första vecka bjöd både på stora marknadsrörelser och anmärkningsvärd makrostatistik. Vi fick se fallande börser och stigande räntor, bland annat påverkat av protokollet från Feds decembermöte. Dessutom presenterades högintressant data över amerikansk sysselsättning.

Finansiella marknader

Det tomterally som många marknadsdeltagare spekulerat i och önskat sig inföll till sist, och många aktieindex nådde nya högstanivåer under mellandagarna, vilket toppade ett väldigt bra börsår runt om i världen. Veckans och tillika årets första handelsdag tog vid där det föregående året slutade och bland annat Stockholmsbörsen och det amerikanska aktieindexet S&P 500 stängde måndagen på nya toppnivåer. Optimismen på aktiemarknaden minskade dock i samband med att minutes, mötesprotokollet för Federal Open Market Committees decembermöte, släpptes under onsdagen. Federal Open Market Committee är den gren av den av den amerikanska centralbanken Fed som avgör penningpolitikens riktning, och protokollet visade att en minskning av Feds balansräkning kan bli en realitet redan till sommaren. I samband med att det presenterades föll den amerikanska börsen rejält, och värst var det för teknik och tillväxtinriktade Nasdaqbörsen, som föll med 3,3 procent under onsdagen. Samtidigt har vi sett kraftigt stigande räntor under veckan, där den amerikanska tioåriga statsobligationsräntan till exempel stigit från 1,5 procent till över 1,7 procent. På bolagsfronten fick Apple anledning att fira under måndagen då det blev det första börsnoterade bolaget att nå en värdering på 3 biljoner, alltså 3 000 miljarder dollar.

Apple först att nå den eftertraktade gränsen
Passerade momentärt 3000 miljarder dollar i måndags

imagei7zi.png

Makrostatistik

Första makroveckan för året inleddes med inköpschefsindex för tillverkningsindustrin från ett flertal länder där statistiken generellt sett toppade under våren och tidig sommar. Sedan dess har de  sjunkit mot mer normala, om än fortsatt höga, nivåer och veckans data var inget undantag. Försvagningen härrör främst från delindex över bland annat leveranstider och kan därför ses som positivt, då det visar på minskade flaskhalsproblem. I Kina däremot, som under ett tag legat runt gränsen mellan kontraktion och expansion, steg det inofficiella Caixin-indexet mer än väntat från 49,9 till 50,9 och indikerar nu tillväxt. Vidare presenterades data för inflationstakten inom Eurozonen som förväntades sjunka något men istället fortsatte stiga, dock i en lägre takt än vi upplevt tidigare under hösten. Till sist kom veckans kanske mest intressanta statistik, den amerikanska sysselsättningen. Dessvärre var den, likt förra månaden, en besvikelse när förändringen i antal anställda kom in på 199 000 mot väntade 400 000. Samtidigt sjönk andelen arbetslösa från 4,2 procent till 3,9 procent vilket bekräftar obalans på den amerikanska arbetsmarknaden och ger ytterligare grund till de senaste svängningarna bland Fed-ledamöterna mot det mer hökaktiga hållet. Marknaden prisar nu in 70 procent sannolikhet för en räntehöjning redan i mars vilket bidragit till de stigande räntorna.

Amerikansk arbetslöshet fortsätter att falla

Finansiella marknader

Årets inledning på finansmarknaderna har präglats av den mer hökaktiga kommunikationen från amerikanska Fed, samt den omfattande smittspridningen av omikronvarianten och geopolitisk osäkerhet beträffande Ukraina och Kazakstan. Centralbankernas agerande är och förblir sannolikt en av de viktigaste faktorerna för marknadsutvecklingen och i ett scenario med kraftigt högre räntor kan effekterna bli omfattande för finansiella tillgångar. Den snabbt förbättrade sysselsättningen och det höga inflationstrycket, signaler på en stark ekonomisk utveckling, är samtidigt anledningen till att Fed signalerar snabbare åtstramningar. Detta vittnar också om att deras tidigare antaganden om utvecklingen har varit i underkant. Samtidigt är en god konjunkturell utveckling naturligtvis positivt för efterfrågan för börsbolagen och vi ser också tidiga signaler på att den svåra situationen med komponentbrist och långa ledtider generellt förbättras. Räntor har rört sig uppåt och samtidigt har främst tillväxtorienterade aktier rekylerat. Givet en fortsatt stark ekonomisk utveckling bör ränteläget generellt stiga från nuvarande låga nivåer och vi bedömer att aktiemarknaderna trots detta bör utvecklas positivt i en högkonjunktur, vilket sammantaget gör att vi behåller vår positiva marknadssyn. Under året bedömer vi dock att ränteoro i perioder i hög grad kommer att påverka priserna på finansiella tillgångar.

US Government 10 year

image4xklc.png

Makrostatistik

Veckan är relativt omfattande beträffande makrostatistik, även om den huvudsakligen är amerikansk. I morgon, tisdag, presenteras NFIB, en sentimentsmätning för de amerikanska småbolagen. Månadens utfall estimeras till 98,7 vilket skulle vara något bättre än föregående månads utfall på 98,4. Onsdagen bjuder på inflationsstatistik, CPI, från USA där den höga årstakten i november på 6,8 procent väntas öka ytterligare och nu estimeras uppgå till 7,1 procent i december. Kärninflationen bedöms samtidigt stiga från 4,9 till 5,4 procent. Beige Book, Feds sammanställning över regional ekonomisk aktivitet, publiceras också på onsdag. Veckan avslutas med brittisk och amerikansk statistik över industriproduktion, det första tyska estimatet för BNP-utvecklingen för 2021 samt amerikansk detaljhandelsstatistik. Den amerikanska detaljhandeln bedöms uppvisa en oförändrad tillväxt under månaden.

Återhämtning i industriproduktionen

Stämmor: Concejo (extra)

Exklusive utdelning: Clas Ohlson (3:12 SEK, andra del utav totalt 6:25 SEK)

Dustin (kl 8.00)