Veckoanalys | Vecka 4

24 januari · 2022

Osäkerhet präglade marknaderna

Veckans marknadsrörelser speglade en osäker geopolitisk situation med Ukraina i fokus. Osäkerhet hur den amerikanska centralbanken kommer att hantera inflation och balansräkning bidrog också i högsta grad till den svaga riskaptiten samtidigt som bolagsrapporterna började strömma in.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Osäkerhet är sällan kompatibelt med riskaptit vilket var tydligt under föregående vecka på finansmarknaderna. Amerikanska centralbankens tvärvändning kring penningpolitiken ger ett delvis nytt läge för finansiella tillgångar vilket finansmarknaderna nu försöker förhålla sig till. Konjunkturen är samtidigt stark, trots negativa pandemieffekter, vilket de initiala kvartalsrapporterna ger uttryck för. Sandvik rapporterade, som första större svenska verkstadsbolag, sina siffror i torsdags och visade på god orderingång generellt och i synnerhet deras mer kortcykliska verksamhet utvecklas starkt. Även amerikanska Alcoa, världens näst största aluminiumproducent rapporterade väldigt starka siffror med en tydlig koppling till global efterfrågan. Microsoft höjde intresset för spelsektorn rejält genom att i veckan lägga bud på spelutvecklaren Activision Blizzard i en affär värd motsvarande 623 miljarder kronor. Trenden där de största IT-bolagen fokuserar på innehåll är tydlig där konkurrensen om positionerna på nya Metaverse-plattformar skapar en konsolidering. I Kina sänktes styrräntan för första gången på två år i ett första steg att stimulera ekonomin på nytt och parera inbromsningen som skett. Vi bedömer att det sannolikt kommer fler successiva stimulansåtgärder i Kina.

Stigande osäkerhet speglas i VIX index
CBOE (S&P 500)

Makrostatistik

Makroveckan inleddes med den tyska sentimentsindikatorn, som visade en betydligt försämrad nulägesbild när ZEW-indexet, troligen till följd av omikrons framfart och påverkan på produktions- och leveranstider, föll från -7,2 till -10,2 mot väntade -8,5. Mer positiva var istället framtidsutsikterna som kom in högre än väntade 32,0, när det steg till hela 51,7 från 29,9, vilket tyder på en tro om att effekterna blir kortvariga. Likartat överträffade ZEW-index för Eurozonen estimaten gällande framtidsutsikterna. Under onsdagen och torsdagen presenterades de intressanta inflationssiffrorna för bland annat Eurozonen, Storbritannien och Tyskland som, likt förra veckans inflationsstatistik, inte bjöd  på några överraskningar utan generellt sett kom in i linje med estimaten. För Eurozonen landade inflationen på 5,0 procent i årstakt medan kärninflationen håller sig på mer normala nivåer om 2,6 procent. Detta tyder på att mycket ännu är drivet av energi, vilket dock kan leda till mer långvariga effekter i kombination med exempelvis obalanserna på arbetsmarknaden. Veckan avslutades med detaljhandelsstatistik som även den, likt föregående veckas amerikanska statistik, väntades falla för både Kanada och Storbritannien, vilket också skedde. Dock föll statistiken för Storbritannien markant mer än estimatet på 3,4 procent, och landade istället på –0,9 procent i årstakt mot föregående 4,3 procent. Även detta är troligen en effekt av omikron.

Hög inflaton men normal kärninflation i Eurozonen
Detta visar på att ökningen i energipriserna fortsatt har stor påverkan

MARKNAD & MAKRO | Innevarande vecka

Finansiella marknader

Många har uppmärksammat den skakiga inledning på året som vi har upplevt på de finansiella marknaderna. Den generella trenden är att räntan och oljepriset rört sig relativt stadigt uppåt, och att aktiemarknaden rört sig nedåt. Att räntan rör sig uppåt är en naturlig följd av att Fed har kommunicerat att både en höjning av den amerikanska reporäntan och en minskning Feds balansräkning är att vänta. Det här har dock fört med sig mycket osäkerhet på marknaden, och det är framför allt denna osäkerhet, i kombination med vinsthemtagningar från de kraftiga uppgångarna i fjol, som fått aktiemarknaden att svaja. Den här oron kommer att bestå den närmsta tiden då marknaden inväntar utfallet av den ändrade centralbankspolitiken, och späds på ytterligare av konflikten mellan Ryssland och Ukraina. Kommunikationen kring dessa frågor kommer därför vara högintressanta ur ett marknadsperspektiv i veckan. Däremot innebär den här osäkerheten inte att man ska överge aktiemarknaden. Många bolag går fortsatt bra och presenterar starka kvartalsrapporter, med vinster som än en gång överträffar förväntningarna. Således kommer vi även rikta ett stort fokus mot den pågående rapportsäsongen under veckan, då vi bland annat får ta del av rapporter från både amerikanska jättar som Microsoft och Apple och svenska jättar som Atlas Copco, SEB, H&M och Telia, bland många fler.

Tuff start på året för världens aktiemarknader
Total procentuell avkastning på SIX RX och S&P 500

Makrostatistik

Vad gäller makrostatistik inleds veckan med preliminära siffror för inköpschefsindex från många av de viktigaste ekonomierna, bland annat Japan, Eurozonen, Storbritannien och USA, presenteras nu under måndagen. Förväntningarna överlag är att siffrorna kommer att minska marginellt, men att de fortsätta ligga på höga nivåer och fortsätta indikera ljusnande marknadsutsikter. Detta följs upp av högintressant data från IMF under tisdagen, då de släpper sin uppdaterade World Economic Outlook, som bland annat innefattar IMF:s globala tillväxtprognoser. Då vi nyligen har sett finanspolitiska stimulansprogram i USA stöta på patrull, samtidigt som Kina har växlat upp sina stimulanser, blir det intressant att se om detta kan leda till en nedrevidering av USA:s och en upprevidering av Kinas prognostiserade tillväxt jämfört med oktoberprognosen. Detta följs upp av ett FOMC-möte som hålls under tisdag och onsdag, och som kulminerar med ett räntebesked från Fed. Förväntningarna är att räntan kommer lämnas oförändrad i januari, men att den kan komma att höjas i mars. Dessutom presenteras amerikanska BNP-siffror på torsdag och svenska på fredag. Veckan avslutas med kinesiska inköpschefsindex på söndag.

Globala PMI:er
Tillverkningssektorns inköpschefsindex tyder på fortsatt förbättring

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Paccar (prel datum), Philips

Stämmor: Millicom (extra)

Tisdag

Rapporter

Ericsson (ca kl 7.00), TF Bank (kl 7.00), Atlas Copco (ca kl 12.00)

Utl. rapporter

Tryg (ca kl 7.30), Coloplast (kl 12.00), Netcompany, Microsoft (efter USA-börsernas stängning), Texas Instruments

Stämmor: Prosafe (extra)

Onsdag

Rapporter

EQT, Essity (kl 7.00), Byggmax (kl 8.00), HMS Networks (kl 8.00), Epiroc (ca kl 11.30)

Utl. rapporter

Intel (efter USA-börsernas stängning), Tesla (efter USA-börsernas stängning)

Torsdag

SEB (ca kl 7.00), SAS (kl 8.00),

Pareto Bank, Apple (efter USA-börsernas stängning), McDonalds,  Samsung, SAP

Fredag

Rapporter

BHG (kl 7.00), Telia (kl 7.00), Volvo (kl 7.20), SSAB (kl 7.30), Stora Enso (kl 7.30), Electrolux (kl 8.00), Getinge (kl 8.00), H&M (kl 8.00),  SCA (kl 8.00),  Autoliv (kl 12.00),  Holmen (lunchtid)

Övrigt

Exklusive utdelning: Creades (3:50 SEK kvartalsvis), Fastpartner (1:25 SEK i stamaktie D kvartalsvis), NP3 (0:50 SEK i preferensaktie, kvartalsvis)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.