Veckoanalys | Vecka 43

25 oktober · 2021

Starka rapporter fortsätter driva börsen

Rapportsäsongen är i full gång och framför allt i USA så fortsätter bolag efter bolag att överträffa förväntningarna vilket driver börsen uppåt. Samtidigt börjar Feds novembermöte krypa allt närmare, och under veckan presenterades Fed:s sista Beige Book inför mötet, som kan komma att bli ett viktigt beslutsunderlag.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Både i Sverige och globalt fortsatte börserna uppåt under veckan efter att fokus skiftade från de orosmoment som vi diskuterat de senaste veckorna till rådande rapportsäsongen. Överlag har rapporterna som kommit in varit starka och för omkring 84 procent av företagen i S&P 500, som hittills har rapporterat, har vinsterna slagit de samlade förväntningarna. Under onsdagen kom den senaste upplagan av Fed:s Beige Book som är en sammanställning av de 12 olika Fed-distriktens syn på de ekonomiska förhållandena. Beige Book bjöd inte på några sensationella nyheter, utan upprepade budskapen om att ekonomin växer i en måttlig men avtagande takt som hålls tillbaka av problem i försörjningskedjorna, brist på arbetskraft och osäkerhet kring Deltavarianten. Det mest anmärkningsvärda var att många av distrikten rapporterade en robust lönetillväxt, men trots detta rådde det delade meningar om huruvida den höga inflationstakten skulle bestå över de kommande tolv månaderna. Den mest anmärkningsvärda nyheten på bolagsfronten kom under torsdagsmorgonen svensk tid då det annonserades att USA:s ex-president Donald Trump via en SPAC ska börsnotera ett mediabolag, vilket fick Digital World Acquisition Corp, som SPAC-bolaget heter, att rusa med 357 procent under torsdagen.

S&P 500 index

Makrostatistik

Veckan som gått inleddes med att vi fick ta del av statistik över amerikansk industriproduktion för september, som förväntades öka med 0,2 procent men som istället minskade med 1,3 procent jämfört med föregående månad. Detta kan framför allt kopplas till den brist på halvledare och andra komponenter som råder, men även till svårigheterna som en del bolag har att hitta personal. Under onsdagen fick vi sedan brittisk inflationsdata där KPI ökade med 3,1 procent på årsbasis, vilket var strax under förväntningarna på 3,2 procent. Torsdagen bjöd på statistik över svensk arbetslöshet, som minskat till 8,2 procent under september från 8,5 procent i augusti. På temat arbetslöshet fick vi även siffror på antalet nya arbetslösa i USA, som var 290 000 under föregående vecka, ner från 300 000 veckan innan. Detta är den lägsta siffran sedan pandemin började. Vi fick även se en sänkning av den turkiska reporäntan med hela 2 procentenheter, från 18 till 16 procent, vilket fick den turkiska liran att tappa kraftigt i värde. Veckan avslutades med inköpschefsindex från bland annat USA och Eurozonen, där inköpscheferna inom tillverkning i USA och servicesektorn i Tyskland och Eurozonen hade en lite mer negativ framtidsbild än väntat, men som ändock visade på en överlag positiv framtidssyn.

Nytt tvåårslägsta för antalet nya arbetslösa i USA

image2ngzb.png

MARKNAD & MAKRO | Innevarande vecka

Finansiella marknader

Den nordiska rapportsäsongen drog igång på allvar under förra veckan och väntas tillta ytterligare under denna vecka, med inte mindre än 246 nordiska bolag som väntas bekänna färg. Generellt sett har storbolagens försäljningstillväxt inte riktigt nått upp till marknadens förväntningar, medan vinsten varit i stort sett som förväntat samtidigt som orderingången inom industrin återigen överraskat positivt. Med andra ord ser storbolagen, även denna gång, ut att ha lyckats försvara sina marginaler genom att skjuta över kostnadsökningar ut mot kund. Samtidigt väcker den fortsatt starka orderingången inom industrin en del frågor. Under rådande omständigheter kan det dock vara svårt att urskilja vad som i själva verket är faktiskt efterfrågan och vad som är lageruppbyggnad. Problemen kring logistik- och leveransproblemen väntas fortsätta framöver och en förklaring kan vara att en del bolag beställer mer för att säkerställa framtida leveranser. Men trots storbolagens förmåga att bibehålla sina marginaler, under starkt kostnadstryck, har kursreaktionerna inte följt vinstutvecklingen vilket vittnar om hur svåranalyserade niomånadersrapporterna är. Utöver rapportfloden väntas Volvo Cars börsnotering på torsdag bli veckans stora höjdpunkt. Framför allt efter att storägaren Geely lättat på kontrollen genom att konvertera sina röststarka A-aktier till B-aktier. Något som väntas blidka marknadens, till en början, minst svagt svala intresse för börs-noteringen.

imagea7dll.png

Makrostatistik

Veckan inleds med en riktig temperaturmätare över det tyska näringslivet, i form av det tyska IFO-indexet, där såväl nuläget och utsikter väntas fortsätta mattas av efter att ha fallit flera månader i streck. Dagen därpå väntas nya siffror över det amerikanska konsumentförtroendet från Conference Board, vilket väntas bli intressant eftersom det är den första månaden efter den sista statliga bidragsutbetalningen i september. På torsdag respektive fredag får vi även en rad preliminära BNP-siffror för det tredje kvartalet, däribland från USA, Eurozonen och Sverige. Utöver det väntas både Bank of Japan och ECB lämna sina räntebesked på torsdag. Några större överraskningar är inte att vänta och ECB kommer sannolikt inte att göra några ändringar vad gäller framtida tillgångsköp, vilket det väntas beslutas om först i december. Däremot kan ECB:s ordförande Christine Lagarde komma att tona ner den senaste tidens ränteuppgång genom att stå fast vid att inflationen fortsatt är övergående, vilket flertalet av hennes direktionsledamöter misslyckats med på sistone. Något som kan komma att stå henne dyrt då inflationen väntas fortsätta stiga framöver och fredagens inflationssiffra lär knappast bli något undantag.

Energipriser väntas fortsatt driva upp inflationen inom EU

imageip9cd.png

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Rapporter

Ratos (ca kl 7.00), SSAB (kl 7.30)

AMD, Facebook, HSBC, Joyson (prel datum), Kimberly-Clark, Microsoft

Övrigt

Stämmor: Betsson (extra),Tobii (extra)

Tisdag

Rapporter

Tieto Evry (kl 7.00), Alfa Laval (kl 7.30), Betsson (kl 7.30), Volati (kl 7.45), SKF (kl 8.00)

Utl. rapporter

Kemira (kl 7.30), Finnair (kl 8.00), Ponsse (kl 8.00), Zwipe (kl 8.00), UPM (kl 8.30-9.00), Valmet (ca kl 12.00), DSV (före börsöppning), Norsk Hydro, Alphabet, Paccar, Texas Instruments, Twitter

Övrigt

Stämmor: Poolia (extra), Sinch (extra)

Exklusive utdelning: Bilia (3:00 SEK halvårsvis)

Onsdag

Rapporter

Trelleborg (kl 7.45), Assa Abloy (kl 8.00), Electrolux (kl 8.00), Leo Vegas (kl 8.00), Peab (kl 8.00), Swedish Match (kl 8.15)

Ford (kl 22.05), Banco Santander, Coca-Cola, Deutsche Bank, McDonalds, Spotify

Övrigt

Exklusive utdelning: Epiroc (1:25 SEK, halvårsvis), Kemira (0:29 EUR halvårsvis, prel datum), Telia (1:00 SEK, andra del utav totalt 2:00 SEK)

Torsdag

Rapporter

Ica (kl 7.00), Evolution (kl 7.30),Indutrade (ca kl 7.30), Scandic Hotels (kl 7.30), Skanska (kl 7.30), Hexagon (kl 8.00),Vattenfall

Utl. rapporter

Norwegian (kl 7.00), XXL (kl 7.00), Carlsberg (operativ uppdatering) (kl 8.00), Pareto Bank, Sparebank 1 SR-Bank, Telenor, Amazon (efter USA-börsernas stängning), Apple (efter USA-börsernas stängning), Samsung, Sanofi, Shell, Sony (prel datum), Starbucks, Volkswagen

Övrigt

Stämmor: H&M (extra), Nordnet (extra), SSAB (extra), Swedbank (extra)

Volvo Cars: beräknad första dag för handel på Stockholmsbörsen

Fredag

Rapporter

Academedia (kl 8.00), Cloetta (kl 8.00), Momentum (kl 8.00), Nordnet (kl 8.00), SCA (kl 8.00), AAK (kl 13.00), Securitas (kl 13.00), Genova Property (före börsöppning),

Fiskars (kl 7.30), Danske Bank, Air France-KLM, BNP Paribas

Övrigt

Exklusive utdelning: Diös (1:65 SEK, halvårsvis), H&M (6:50 SEK extra), Swedbank (7:30 SEK), Wallenstam (0:60 SEK, halvårsvis)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.