Veckoanalys | Vecka 43

25 oktober · 2021

Starka rapporter fortsätter driva börsen

Rapportsäsongen är i full gång och framför allt i USA så fortsätter bolag efter bolag att överträffa förväntningarna vilket driver börsen uppåt. Samtidigt börjar Feds novembermöte krypa allt närmare, och under veckan presenterades Fed:s sista Beige Book inför mötet, som kan komma att bli ett viktigt beslutsunderlag.

Finansiella marknader

Både i Sverige och globalt fortsatte börserna uppåt under veckan efter att fokus skiftade från de orosmoment som vi diskuterat de senaste veckorna till rådande rapportsäsongen. Överlag har rapporterna som kommit in varit starka och för omkring 84 procent av företagen i S&P 500, som hittills har rapporterat, har vinsterna slagit de samlade förväntningarna. Under onsdagen kom den senaste upplagan av Fed:s Beige Book som är en sammanställning av de 12 olika Fed-distriktens syn på de ekonomiska förhållandena. Beige Book bjöd inte på några sensationella nyheter, utan upprepade budskapen om att ekonomin växer i en måttlig men avtagande takt som hålls tillbaka av problem i försörjningskedjorna, brist på arbetskraft och osäkerhet kring Deltavarianten. Det mest anmärkningsvärda var att många av distrikten rapporterade en robust lönetillväxt, men trots detta rådde det delade meningar om huruvida den höga inflationstakten skulle bestå över de kommande tolv månaderna. Den mest anmärkningsvärda nyheten på bolagsfronten kom under torsdagsmorgonen svensk tid då det annonserades att USA:s ex-president Donald Trump via en SPAC ska börsnotera ett mediabolag, vilket fick Digital World Acquisition Corp, som SPAC-bolaget heter, att rusa med 357 procent under torsdagen.

S&P 500 index

Makrostatistik

Veckan som gått inleddes med att vi fick ta del av statistik över amerikansk industriproduktion för september, som förväntades öka med 0,2 procent men som istället minskade med 1,3 procent jämfört med föregående månad. Detta kan framför allt kopplas till den brist på halvledare och andra komponenter som råder, men även till svårigheterna som en del bolag har att hitta personal. Under onsdagen fick vi sedan brittisk inflationsdata där KPI ökade med 3,1 procent på årsbasis, vilket var strax under förväntningarna på 3,2 procent. Torsdagen bjöd på statistik över svensk arbetslöshet, som minskat till 8,2 procent under september från 8,5 procent i augusti. På temat arbetslöshet fick vi även siffror på antalet nya arbetslösa i USA, som var 290 000 under föregående vecka, ner från 300 000 veckan innan. Detta är den lägsta siffran sedan pandemin började. Vi fick även se en sänkning av den turkiska reporäntan med hela 2 procentenheter, från 18 till 16 procent, vilket fick den turkiska liran att tappa kraftigt i värde. Veckan avslutades med inköpschefsindex från bland annat USA och Eurozonen, där inköpscheferna inom tillverkning i USA och servicesektorn i Tyskland och Eurozonen hade en lite mer negativ framtidsbild än väntat, men som ändock visade på en överlag positiv framtidssyn.

Nytt tvåårslägsta för antalet nya arbetslösa i USA

image2ngzb.png

Finansiella marknader

Den nordiska rapportsäsongen drog igång på allvar under förra veckan och väntas tillta ytterligare under denna vecka, med inte mindre än 246 nordiska bolag som väntas bekänna färg. Generellt sett har storbolagens försäljningstillväxt inte riktigt nått upp till marknadens förväntningar, medan vinsten varit i stort sett som förväntat samtidigt som orderingången inom industrin återigen överraskat positivt. Med andra ord ser storbolagen, även denna gång, ut att ha lyckats försvara sina marginaler genom att skjuta över kostnadsökningar ut mot kund. Samtidigt väcker den fortsatt starka orderingången inom industrin en del frågor. Under rådande omständigheter kan det dock vara svårt att urskilja vad som i själva verket är faktiskt efterfrågan och vad som är lageruppbyggnad. Problemen kring logistik- och leveransproblemen väntas fortsätta framöver och en förklaring kan vara att en del bolag beställer mer för att säkerställa framtida leveranser. Men trots storbolagens förmåga att bibehålla sina marginaler, under starkt kostnadstryck, har kursreaktionerna inte följt vinstutvecklingen vilket vittnar om hur svåranalyserade niomånadersrapporterna är. Utöver rapportfloden väntas Volvo Cars börsnotering på torsdag bli veckans stora höjdpunkt. Framför allt efter att storägaren Geely lättat på kontrollen genom att konvertera sina röststarka A-aktier till B-aktier. Något som väntas blidka marknadens, till en början, minst svagt svala intresse för börs-noteringen.

imagea7dll.png

Makrostatistik

Veckan inleds med en riktig temperaturmätare över det tyska näringslivet, i form av det tyska IFO-indexet, där såväl nuläget och utsikter väntas fortsätta mattas av efter att ha fallit flera månader i streck. Dagen därpå väntas nya siffror över det amerikanska konsumentförtroendet från Conference Board, vilket väntas bli intressant eftersom det är den första månaden efter den sista statliga bidragsutbetalningen i september. På torsdag respektive fredag får vi även en rad preliminära BNP-siffror för det tredje kvartalet, däribland från USA, Eurozonen och Sverige. Utöver det väntas både Bank of Japan och ECB lämna sina räntebesked på torsdag. Några större överraskningar är inte att vänta och ECB kommer sannolikt inte att göra några ändringar vad gäller framtida tillgångsköp, vilket det väntas beslutas om först i december. Däremot kan ECB:s ordförande Christine Lagarde komma att tona ner den senaste tidens ränteuppgång genom att stå fast vid att inflationen fortsatt är övergående, vilket flertalet av hennes direktionsledamöter misslyckats med på sistone. Något som kan komma att stå henne dyrt då inflationen väntas fortsätta stiga framöver och fredagens inflationssiffra lär knappast bli något undantag.

Energipriser väntas fortsatt driva upp inflationen inom EU

imageip9cd.png

Rapporter

Ratos (ca kl 7.00), SSAB (kl 7.30)

AMD, Facebook, HSBC, Joyson (prel datum), Kimberly-Clark, Microsoft

Övrigt

Stämmor: Betsson (extra),Tobii (extra)

Rapporter

Tieto Evry (kl 7.00), Alfa Laval (kl 7.30), Betsson (kl 7.30), Volati (kl 7.45), SKF (kl 8.00)

Utl. rapporter

Kemira (kl 7.30), Finnair (kl 8.00), Ponsse (kl 8.00), Zwipe (kl 8.00), UPM (kl 8.30-9.00), Valmet (ca kl 12.00), DSV (före börsöppning), Norsk Hydro, Alphabet, Paccar, Texas Instruments, Twitter

Övrigt

Stämmor: Poolia (extra), Sinch (extra)

Exklusive utdelning: Bilia (3:00 SEK halvårsvis)

Rapporter

Trelleborg (kl 7.45), Assa Abloy (kl 8.00), Electrolux (kl 8.00), Leo Vegas (kl 8.00), Peab (kl 8.00), Swedish Match (kl 8.15)

Ford (kl 22.05), Banco Santander, Coca-Cola, Deutsche Bank, McDonalds, Spotify

Övrigt

Exklusive utdelning: Epiroc (1:25 SEK, halvårsvis), Kemira (0:29 EUR halvårsvis, prel datum), Telia (1:00 SEK, andra del utav totalt 2:00 SEK)

Rapporter

Ica (kl 7.00), Evolution (kl 7.30),Indutrade (ca kl 7.30), Scandic Hotels (kl 7.30), Skanska (kl 7.30), Hexagon (kl 8.00),Vattenfall

Utl. rapporter

Norwegian (kl 7.00), XXL (kl 7.00), Carlsberg (operativ uppdatering) (kl 8.00), Pareto Bank, Sparebank 1 SR-Bank, Telenor, Amazon (efter USA-börsernas stängning), Apple (efter USA-börsernas stängning), Samsung, Sanofi, Shell, Sony (prel datum), Starbucks, Volkswagen

Övrigt

Stämmor: H&M (extra), Nordnet (extra), SSAB (extra), Swedbank (extra)

Volvo Cars: beräknad första dag för handel på Stockholmsbörsen

Rapporter

Academedia (kl 8.00), Cloetta (kl 8.00), Momentum (kl 8.00), Nordnet (kl 8.00), SCA (kl 8.00), AAK (kl 13.00), Securitas (kl 13.00), Genova Property (före börsöppning),

Fiskars (kl 7.30), Danske Bank, Air France-KLM, BNP Paribas

Övrigt

Exklusive utdelning: Diös (1:65 SEK, halvårsvis), H&M (6:50 SEK extra), Swedbank (7:30 SEK), Wallenstam (0:60 SEK, halvårsvis)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Veckoanalys | Vecka 48

29 november · 2021

Oro kring virusmutation gav börs- och räntefall

Föregående vecka bjöd på turbulenta marknadsrörelser, detta i spåren av centralbankskommunikation men framförallt på stor osäkerhet kring en ny mutation av coronaviruset. Den tydliga riskaversionen i marknaden under fredagen gav fallande börser, lägre oljepris och lägre räntor.

Finansiella marknader

Veckan har varit händelserik med ett intensivt nyhetsflöde beträffande penningpolitiken, det politiska kaoset i Sverige och virusutvecklingen. Nuvarande centralbankschefen för amerikanska Federal Reserve, J. Powell, fick som väntat förnyat mandat och nuvarande penningpolitik, med en pågående åtstramning, kan fortlöpa. För svensk del har den politiska turbulensen såklart fått mycket mediautrymme, men givet det splittrade parlamentariska läget är påverkansgraden i ett marknadsperspektiv mycket begränsad innan det eventuellt förändras efter riksdagsvalet nästa år. Den nya virusmutationen, upptäckt i Sydafrika, bidrog till ökad osäkerhet under slutet av veckan. Informationen är ännu begränsad men även om det skulle visa sig vara en vaccinresistent mutation bedömer vi att beredskapen i samhället är betydligt bättre än tidigare, med en omfattande virusforskning och handlingsplaner på plats. På bolagsfronten rapporterade bland annat amerikanska Deere &Co, världens största tillverkare av maskiner till jord- och skogsbruk och delvis en konkurrent till Volvos anläggningsmaskiner, ett starkt resultat och höjde prognoserna för kommande år.

Volatilitetsindex
CBOE (S&P 500)

Makrostatistik

På makrosidan fick vi preliminära inköpschefsindex från bland annat Eurozonen, Storbritannien och USA. Trenden de senaste månaderna har varit fallande från nivåer över 50, vilket utgör gränsen mellan ökning och minskning från föregående månad. Veckans resultat var dock generellt över förväntningarna där vissa även steg. Avvikande var servicekomponenten i USA som föll till 57,0 mot ett estimat på stigning till 59,0. Framåt är det trots underliggande förbättringar rimligt att en negativ trend fortlöper, till följd av bland annat ökad negativ risk i form av virusspridning men även minskade leveransproblem vilket tidigare lyft totalindex. Tyska IFO-index har rört sig nedåt sedan i juni och onsdagens resultat följde trenden när det, likt förväntningarna, föll från 97,7 till 96,5. Även amerikanskt konsumentförtroende i form av Michigan index följde de senaste månadernas trend och föll, både det nuvarande och framåtblickande. Däremot pekade konsumtionen i USA, trots inflation, uppåt samtidigt som antalet nya arbetssökande minskade, vilket är positivt för den ekonomiska återhämtningen. På hemmaplan fick vi inga överraskningar när Riksbanken lämnade räntan oförändrad och prognosen är att den höjs under senare delen av 2024. Kommunikationen är fortsatt att inflationen är övergående och att stimulansprogrammen fortsätter enligt planerat.

Nya arbetssökande i USA på lägsta nivå sedan 1969

Finansiella marknader

Förra måndagen kommunicerade vi att smittspridningen skulle bli viktig att följa, och detta ställdes på sin spets när en ny variant av covid-19 upptäcktes under veckan. Forskare befarar att den nya varianten kan vara både mer smittsam och ha lättare att undgå immunförsvaret hos vaccinerade än den för nuvarande dominerande deltavarianten. Vi fick se starka negativa marknadsreaktioner på detta i fredags, och utvecklingen kring denna variant kommer ligga i marknadens fokus även under innevarande vecka. Givet vår uppfattning om samhällets goda beredskap så förväntar vi oss ändå att marknadsreaktionerna är mer begränsade än under pandemins början, men att veckan ändå kan komma att bli turbulent. Smittspridningen kan även påverka mycket annan statistik som marknaden följer, framför allt när den hamnar i fokus på det här sättet. Vi ser exempelvis att dess effekter på sysselsättningen och taperingtakten blir intressant att följa framgent. Om vi skulle röra oss mot mer nedstängningar ser vi att bolag som gynnas av distansarbete och underhållning i hemmet åter kan vinna marknadens favör, samtidigt som vissa råvaror så som olja samt bolag inom tjänstesektorn förmodligen skulle handlas nedåt.

Viruset kan ha stor effekt på oljepriset

Makrostatistik

Den intensiva makroveckan inleds med att data över ekonomiskt sentiment och konsumentförtroende i Eurozonen, samt preliminära tyska inflationssiffror, presenteras. Under tisdagen följs detta upp av tyska arbetslöshetssiffror, preliminära inflationssiffror för Eurozonen och amerikanskt konsumentförtroende. Den sistnämnda har haft en nedåtgående trend sedan sommaren, ökade i den senaste mätningen, men väntas vända nedåt igen. Under onsdagen ligger fokus på PMI inom tillverkning, vilket presenteras för bland andra Kina, Eurozonen USA och Sverige. Detta följs av arbetslöshetssiffror för Eurozonen under torsdagen, som förväntas minska från 7,4 till 7,3 procent. Veckan avslutas hektiskt på fredag med PMI för tjänstesektorn i Kina, Eurozonen och USA. Dessutom presenterar Eurozonen oktobers detaljhandelssiffror och från USA presenteras bland annat statistik över fabriksordrar, sysselsättning och arbetslöshet. Arbetslösheten väntas fortsätta minska från 4,6 % i oktober till 4,5 % i november, och det är fortsatt arbetstagarnas marknad med en hög efterfrågan på arbetskraft.

Arbetslösheten i USA väntas fortsätta minska

Rapporter

Anoto (prel datum), Concejo (ändrat datum från 30 november)

Rapporter

Volvo Cars (kl 7.00), Synsam (kl 7.30), SAS (kl 8.00)

Övrigt

Stämmor: Academedia, B3 Consulting (rapportpresentation), Storytel (extra) Exklusive utdelning: EQT (1:20 SEK halvårsvis)

Kapitalmarknadsdag: Tobii kl 9.30-16.30, Alfa Laval kl 10.00-12.00, Adevinta kl 13.00, Dustin kl 14.00-16.00

Kapitalmarknadsdag: Husqvarna kl 8.30-13.00, Epiroc kl 15.00

Övrigt

Stämmor: Coloplast, Momentum  Exklusive utdelning:  Lundin Mining (0:09 CAD)

Kapitalmarknadsdag: Trelleborg kl 13.00-16.30

Övrigt

Stämmor: New Wave (extra)

Exklusive utdelning: Coloplast (14:00 DKK)

Veckoanalys | Vecka 47

22 november · 2021

Nya börsrekord och stark detaljhandel

Föregående vecka bjöd på en relativt lugn aktiemarknad, som stundtals var uppe och rörde sig på nya toppnoteringar. Detta drevs bland annat på av starka detaljhandelssiffror från USA, som visade på att komponentbrist och höga prisnivåer till trots så fortsätter handeln att öka.

Finansiella marknader

Utbudsproblem i form av komponentbrist och brist på arbetskraft, i kombination med höga inflationssiffror, har under hösten bidragit till en del oro på marknaden. Därför togs det emot väl när siffrorna för detaljhandeln i USA kom in starkare än väntat (se mer nedan). Samtidigt har oljepriset rört sig nedåt under veckan, vilket även det uppskattas på aktiemarknaden. Ett högt oljepris adderar oönskad inflationspress, och effekten av detta har varit extra påtaglig när vi under hösten även haft inflationspress från andra håll. Vi bjöds dock inte endast på goda nyheter utan även en del orosmoln, framför allt i form av ökad smittspridning i Europa och följderna av detta. Som vi tidigare har lyft är smittspridningen något som marknaden följer och ökade restriktioner, framför allt i Österrike som inför lockdown i två delstater, dämpade optimismen något i slutet av veckan. På bolagsnivå kom det ett riktigt styrkebesked från halvledarföretaget Nvidia under veckan, som gjorde att bolagets aktie nådde nya rekordnivåer. Det faktum att de med råge överträffade förväntningarna gällande omsättningen bidrog även till optimism på marknaden i stort, då det ger hopp om att man kan hantera halvledarbristen relativt väl.

Halvledare går starkt på börsen
Nvidia och S&P 500 year to date

Makrostatistik

Även denna vecka kom att handla om inflation då vi inledningsvis fick statistik från Sverige där KPIF steg till 3,1 procent mot väntade 2,9 procent, främst drivet av prisökningar på nöje, som närmar sig nivåer likt innan pandemin, men även utbudsstörningar samt höga energipriser. Detta var den sista inflationsdatan inför Riksbankens räntebesked där vi inte väntar oss några förändringar mot vad som tidigare kommunicerats, förutom möjligen en revidering av inflationsprognosen. Även Storbritannien presenterade inflation över förväntan vilket ger ytterligare motiv för en räntehöjning nästa år, efter att BoE i november lämnade räntan oförändrad. I Eurozonen däremot kom inflationen in i linje med konsensus. Sammantaget är nivåerna, likt historiskt, högre för Storbritannien och USA jämfört med Eurozonen och Sverige, och än finns undergrupper till svenskt KPIF som fortfarande ligger under nivåerna innan pandemin. Vi väntar oss därför en fortsatt hög inflationstakt men med vyn att den är övergående. Vidare presenterades viktig amerikansk detaljhandel som överträffade förväntningarna när den under månaden steg med 1,7 procent mot väntade 1,4 procent. Industriproduktion steg även den och bilproduktionen återhämtade sig efter förra månadens fall, vilket kan bidra till att dämpa den höga inflationen i USA som till stor del varit driven av snabbt ökande priser på begagnade bilar.

Även svensk inflation på höga nivåer

imageifye5.png

Finansiella marknader

Inflationen och dess orsaker, verkan och implikationer är i hög grad i marknadsfokus. Är nuvarande höga inflationstryck övergående eller är det bestående? Kommunikationen från de tongivande centralbankerna är fortsatt att inflationstakten kommer att dämpas, vilket också är vår bedömning i nuläget. Kraftiga prisförändringar på bland annat insatsvaror och energi har en tydlig koppling till återöppnandet efter att covid-restriktionerna fasats ut och dessa effekter är betydande men också tillfälliga. Finansmarknaderna är också i stor utsträckning inställda på och prissatta för detta, men en osäkerhet finns för de politiska risker de kraftiga prisstegringarna kan medföra. Riskaptiten är fortsatt god vilket stigande börser och en hög affärsaktivitet bland börsbolagen är några exempel på. Vi bedömer att den starka marknadsutvecklingen har goda förutsättningar att fortsätta de kommande månaderna men vi ser också en ökad risk för priskorrigeringar då ökande smittspridning kan leda till förnyade nedstängningar i många länder och försämra de ekonomiska utsikterna på kort sikt. Företag med koppling till konsumentvaror kommer sannolikt också att vara i marknadsfokus denna vecka inför det för detaljhandeln viktiga Black Friday eventet, som går av stapeln den 26:e november, där leveransproblem riskerar att vara en begränsande faktor för omsättningen.

Nya rekord på aktiemarknaden

Makrostatistik

Veckan inleds med amerikansk husprisstatistik gällande befintliga bostäder. Prisutvecklingen har varit betydande i USA det senaste året då bostäder utgör en stor del av privatpersoners tillgångar och förmögenhet.  På tisdag presenteras preliminära inköpschefsindex från bland annat Frankrike, Tyskland, Storbritannien och USA. IFO – index, en sammanställning över det tyska affärsklimatet, presenteras på onsdag. De senaste månaderna har uppvisat en fallande tendens och förväntansbilden är nu att IFO – indexet ytterligare försvagas något från föregående månad. Amerikansk statistik över orderingång för varaktiga varor presenteras också under onsdagen. Inflationsstatistik från USA presenteras på torsdag samt Michigan – index, en konsumentförtroendemätning. Tysk BNP-statistik kommuniceras också under torsdagen.  Veckan avslutas med bland annat statistik över konsumentförtroende från både Frankrike och Italien.

Tyska IFO-index

image0skym.png

Rapporter

Netel (kl 7.00), Maha Energy (kl 7.30)

Stämmor: Doro (extra) Kapitalmarknadsdag: Getinge kl 15.00-17.00

Exklusive utdelning: Assa Abloy (1:95 SEK halvårsvis), Cibus (0:08 EUR månadsvis)

Multiq (kl 12.30)

BW Offshore (kl 7.30), GAP (efter USA-börsernas stängning) (kl 22.15), Dell

Övrigt

Stämmor: Empir (extra), Industrivärden (extra), JM (extra)  Kapitalmarknadsdag: AAK kl 12.30

Tokyobörsen stängd

Rapporter

Oncopeptides (ändrat datum från 4 november) (kl 8.00), Sensys Gatso (kl 8.30), Malmbergs (lunchtid)

Rockwool, Deere

Övrigt

Stämmor: Chr Hansen Kapitalmarknadsdag: Gjensidige Forsikring kl 9.00, Nobina kl 15.00

Rapporter

Elekta (kl 7.30), Strax (kl 8.55)

Utl. rapporter

Adevinta (kl 7.00), Avance Gas, Aviva (operativ uppdatering)

Övrigt

Kapitalmarknadsdag: Norske Skog kl 9.00 Exklusive utdelning: Autoliv (0:64 USD, kvartalsvis)

USA-börserna stängda

TBD30

USA-börserna halvdag, stänger kl 19.00 svensk tid

Veckoanalys | Vecka 46

15 november · 2021

Elbilsrally på aktiemarknaden

Den positiva sviten för den amerikanska aktiemarknaden bröts i samband med att den högsta amerikanska inflationen sedan 1990 presenterades. Utöver inflationen har elbilar legat i marknadens fokus under en mycket händelserik vecka.

Finansiella marknader

Veckan har bjudit på mycket intressant inflationsdata, och i USA presenterades under onsdagen den högsta inflationssiffran sedan 1990, vilket inte uppskattades av aktiemarknaden (se mer nedan). Efter mycket prat om huruvida inflationen är övergående eller ihållande var onsdagens siffror inte vad marknaden ville se. S&P 500 backade med 0,8 procent och tillväxttunga Nasdaq föll med 1,7 procent under dagen. I Sverige däremot bjöds vi inledningsvis på en lugn börs som rusade i slutet av veckan och stängde på nytt All Time High. Samtidigt har elbilsmarknaden haft en mycket händelserik vecka där vi fått se Tesla falla rejält efter att Elon Musk sålt av flera miljarder dollar i Tesla-aktier, ett beslut som han till synes outsourcade till en omröstning på Twitter. Vidare börsintroducerades Rivian under onsdagen, en elbilstillverkare där bland andra Amazon och Ford är storägare. När den första handelsdagen var avslutad hade Rivian, som ännu inte har någon omsättning, passerat Ford i börsvärde. Under COP26–mötet fick vi även ett löfte från många stora biltillverkare, bland andra Volvo, om att de skulle sluta sälja fossildrivna bilar till år 2040, vilket bidrog till en kraftig ökning av Volvos aktiekurs i slutet av veckan.

Tesla och elbilstillverkarna har ökat kraftigt
Tesla kontra S&P 500

Makrostatistik

Efter att ZEW-index har fallit sedan i maj överraskade den tyska statistiken med att komma in på 31,7 mot väntade 20,0, vilket antyder att investerare och analytiker har en något mer positiv syn på framtiden. Veckans huvudnummer var däremot amerikanskt KPI som kom in på 6,2 procent i årstakt, vilket var över förväntningarna på 5,8 procent. Utfallet är en följd av bland annat hög efterfrågan i kombination med utbudsstörningar, samt höga energipriser, vilka kan argumenteras vara övergående effekter av pandemin. Vidare har dock även lönetillväxten rapporterats ligga på höga nivåer, vilket är nödvändigt för att inte hushållens köpkraft ska urholkas och hämma ekonomisk tillväxt, men är även en faktor som skulle kunna bidra till en mer långvarig inflation och påverka centralbankernas beslut. Inflationsstatistiken som rapporterades av Tyskland och Kina kom båda in på lägre nivåer men i linje med konsensus. Producentprisindex i Kina överträffade dock förväntningarna vilket skulle kunna pressa upp inflationen ytterligare framåt. Till sist fick vi industriproduktionsdata för september där vi ser effekter av komponentsbristen. För Eurozonen var statistiken något över förväntningarna på -0,2 procent månad över månad medan Storbritanniens industriproduktion föll med -0,4 procent månad över månad mot väntade 0,2 procent.

Amerikansk inflation
CPI

imageifye5.png

Finansiella marknader

Den senaste tidens ränterörelser påverkar börserna i stor grad vilket gör det både intressant och viktigt att följa utvecklingen på framförallt den amerikanska 10-åriga statsobligationsräntan i närtid. Eftersom den reala 10-åriga räntan är nere nära historiska bottennivåer blir riktningen viktig att följa under kommande vecka då den till stor del påverkar de mer tillväxtorienterade sektorernas utveckling, vars intäkter ligger längre fram i tiden. Efter den höga inflationssiffran lär dock de nominella marknadsräntorna sannolikt stiga i det korta perspektivet. Som tidigare kommunicerat har de asiatiska och framförallt kinesiska börserna haft en svag kursutveckling sedan sommaren. Den kinesiska regeringens regleringsiver skapar frågetecken kring framtiden men förhoppning på ökade kinesiska stimulanser och en attraktiv värdering gör att vi ser positivt på regionen framåt. Samtidigt har småbolagen presterat relativt väl och är fortsatt intressanta på längre sikt, men i ett taktiskt perspektiv bedömer vi att de större bolagen kan prestera starkare härifrån.

Håll extra koll på räntemarknaden under veckan
De kraftiga ränterörelserna har stor påverkan på börsutvecklingen

Makrostatistik

Veckan öppnar med inflationsstatistik från Sverige och centralbankschefen Stefan Ingves väntar sig att inflation toppar någonstans över 3 procent under första halvåret 2022 och sjunker tillbaka när störningar i leveranskedjorna minskar. På onsdag presenteras inflationsdata för Eurozonen där HICP väntas komma in på 4,1 procent i årstakt. Samma dag presenteras inflationstakten i Storbritannien, vilket blir högst intressant efter att BoE lämnade räntan oförändrad i november. Troligt är däremot att en höjning sker någon gång i början av nästa år. Vi får också ta del av den så viktiga detaljhandeln i USA för oktober som väntas öka med 0,7 procent jämfört med tidigare månad. Viktigt att komma ihåg är att hushållen stressas av den höga inflationen som äter upp köpkraft. Det är den sista mätningen inför Black Friday som äger rum den 26 november, där det finns en risk att varubrist, leveransproblem och brist på komponenter ställer till det. Om inte den senaste trenden av att avstå shoppinghögtider som Black Friday ökat bland detaljhandelsföretagen, riskerar shoppinghelgen att skapa ännu större obalans i containerutbudet. På torsdag presenteras handelsdata från Japan där exporten ger oss en viktig vägledning kring hur efterfrågan i den globala handeln ser ut. Exporten väntas ha stigit med 9,9 procent under oktober jämfört med samma period föregående år.

Återhämtningen i detaljhandeln har varit kraftig
x1000

Africa Oil (efter kl 22)

Salzgitter