Veckoanalys | Vecka 47

Nya börsrekord och stark detaljhandel

Föregående vecka bjöd på en relativt lugn aktiemarknad, som stundtals var uppe och rörde sig på nya toppnoteringar. Detta drevs bland annat på av starka detaljhandelssiffror från USA, som visade på att komponentbrist och höga prisnivåer till trots så fortsätter handeln att öka.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Utbudsproblem i form av komponentbrist och brist på arbetskraft, i kombination med höga inflationssiffror, har under hösten bidragit till en del oro på marknaden. Därför togs det emot väl när siffrorna för detaljhandeln i USA kom in starkare än väntat (se mer nedan). Samtidigt har oljepriset rört sig nedåt under veckan, vilket även det uppskattas på aktiemarknaden. Ett högt oljepris adderar oönskad inflationspress, och effekten av detta har varit extra påtaglig när vi under hösten även haft inflationspress från andra håll. Vi bjöds dock inte endast på goda nyheter utan även en del orosmoln, framför allt i form av ökad smittspridning i Europa och följderna av detta. Som vi tidigare har lyft är smittspridningen något som marknaden följer och ökade restriktioner, framför allt i Österrike som inför lockdown i två delstater, dämpade optimismen något i slutet av veckan. På bolagsnivå kom det ett riktigt styrkebesked från halvledarföretaget Nvidia under veckan, som gjorde att bolagets aktie nådde nya rekordnivåer. Det faktum att de med råge överträffade förväntningarna gällande omsättningen bidrog även till optimism på marknaden i stort, då det ger hopp om att man kan hantera halvledarbristen relativt väl.

Halvledare går starkt på börsen
Nvidia och S&P 500 year to date

Makrostatistik

Även denna vecka kom att handla om inflation då vi inledningsvis fick statistik från Sverige där KPIF steg till 3,1 procent mot väntade 2,9 procent, främst drivet av prisökningar på nöje, som närmar sig nivåer likt innan pandemin, men även utbudsstörningar samt höga energipriser. Detta var den sista inflationsdatan inför Riksbankens räntebesked där vi inte väntar oss några förändringar mot vad som tidigare kommunicerats, förutom möjligen en revidering av inflationsprognosen. Även Storbritannien presenterade inflation över förväntan vilket ger ytterligare motiv för en räntehöjning nästa år, efter att BoE i november lämnade räntan oförändrad. I Eurozonen däremot kom inflationen in i linje med konsensus. Sammantaget är nivåerna, likt historiskt, högre för Storbritannien och USA jämfört med Eurozonen och Sverige, och än finns undergrupper till svenskt KPIF som fortfarande ligger under nivåerna innan pandemin. Vi väntar oss därför en fortsatt hög inflationstakt men med vyn att den är övergående. Vidare presenterades viktig amerikansk detaljhandel som överträffade förväntningarna när den under månaden steg med 1,7 procent mot väntade 1,4 procent. Industriproduktion steg även den och bilproduktionen återhämtade sig efter förra månadens fall, vilket kan bidra till att dämpa den höga inflationen i USA som till stor del varit driven av snabbt ökande priser på begagnade bilar.

Även svensk inflation på höga nivåer

MARKNAD & MAKRO | Innevarande vecka

Finansiella marknader

Inflationen och dess orsaker, verkan och implikationer är i hög grad i marknadsfokus. Är nuvarande höga inflationstryck övergående eller är det bestående? Kommunikationen från de tongivande centralbankerna är fortsatt att inflationstakten kommer att dämpas, vilket också är vår bedömning i nuläget. Kraftiga prisförändringar på bland annat insatsvaror och energi har en tydlig koppling till återöppnandet efter att covid-restriktionerna fasats ut och dessa effekter är betydande men också tillfälliga. Finansmarknaderna är också i stor utsträckning inställda på och prissatta för detta, men en osäkerhet finns för de politiska risker de kraftiga prisstegringarna kan medföra. Riskaptiten är fortsatt god vilket stigande börser och en hög affärsaktivitet bland börsbolagen är några exempel på. Vi bedömer att den starka marknadsutvecklingen har goda förutsättningar att fortsätta de kommande månaderna men vi ser också en ökad risk för priskorrigeringar då ökande smittspridning kan leda till förnyade nedstängningar i många länder och försämra de ekonomiska utsikterna på kort sikt. Företag med koppling till konsumentvaror kommer sannolikt också att vara i marknadsfokus denna vecka inför det för detaljhandeln viktiga Black Friday eventet, som går av stapeln den 26:e november, där leveransproblem riskerar att vara en begränsande faktor för omsättningen.

Nya rekord på aktiemarknaden

Makrostatistik

Veckan inleds med amerikansk husprisstatistik gällande befintliga bostäder. Prisutvecklingen har varit betydande i USA det senaste året då bostäder utgör en stor del av privatpersoners tillgångar och förmögenhet.  På tisdag presenteras preliminära inköpschefsindex från bland annat Frankrike, Tyskland, Storbritannien och USA. IFO – index, en sammanställning över det tyska affärsklimatet, presenteras på onsdag. De senaste månaderna har uppvisat en fallande tendens och förväntansbilden är nu att IFO – indexet ytterligare försvagas något från föregående månad. Amerikansk statistik över orderingång för varaktiga varor presenteras också under onsdagen. Inflationsstatistik från USA presenteras på torsdag samt Michigan – index, en konsumentförtroendemätning. Tysk BNP-statistik kommuniceras också under torsdagen.  Veckan avslutas med bland annat statistik över konsumentförtroende från både Frankrike och Italien.

Tyska IFO-index

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Rapporter

Netel (kl 7.00), Maha Energy (kl 7.30)

Stämmor: Doro (extra) Kapitalmarknadsdag: Getinge kl 15.00-17.00

Exklusive utdelning: Assa Abloy (1:95 SEK halvårsvis), Cibus (0:08 EUR månadsvis)

Tisdag

Multiq (kl 12.30)

BW Offshore (kl 7.30), GAP (efter USA-börsernas stängning) (kl 22.15), Dell

Övrigt

Stämmor: Empir (extra), Industrivärden (extra), JM (extra)  Kapitalmarknadsdag: AAK kl 12.30

Tokyobörsen stängd

Onsdag

Rapporter

Oncopeptides (ändrat datum från 4 november) (kl 8.00), Sensys Gatso (kl 8.30), Malmbergs (lunchtid)

Rockwool, Deere

Övrigt

Stämmor: Chr Hansen Kapitalmarknadsdag: Gjensidige Forsikring kl 9.00, Nobina kl 15.00

Torsdag

Rapporter

Elekta (kl 7.30), Strax (kl 8.55)

Utl. rapporter

Adevinta (kl 7.00), Avance Gas, Aviva (operativ uppdatering)

Övrigt

Kapitalmarknadsdag: Norske Skog kl 9.00 Exklusive utdelning: Autoliv (0:64 USD, kvartalsvis)

USA-börserna stängda

Fredag

TBD30

USA-börserna halvdag, stänger kl 19.00 svensk tid

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen