Veckoanalys | Vecka 48

Oro kring virusmutation gav börs- och räntefall

Föregående vecka bjöd på turbulenta marknadsrörelser, detta i spåren av centralbankskommunikation men framförallt på stor osäkerhet kring en ny mutation av coronaviruset. Den tydliga riskaversionen i marknaden under fredagen gav fallande börser, lägre oljepris och lägre räntor.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Veckan har varit händelserik med ett intensivt nyhetsflöde beträffande penningpolitiken, det politiska kaoset i Sverige och virusutvecklingen. Nuvarande centralbankschefen för amerikanska Federal Reserve, J. Powell, fick som väntat förnyat mandat och nuvarande penningpolitik, med en pågående åtstramning, kan fortlöpa. För svensk del har den politiska turbulensen såklart fått mycket mediautrymme, men givet det splittrade parlamentariska läget är påverkansgraden i ett marknadsperspektiv mycket begränsad innan det eventuellt förändras efter riksdagsvalet nästa år. Den nya virusmutationen, upptäckt i Sydafrika, bidrog till ökad osäkerhet under slutet av veckan. Informationen är ännu begränsad men även om det skulle visa sig vara en vaccinresistent mutation bedömer vi att beredskapen i samhället är betydligt bättre än tidigare, med en omfattande virusforskning och handlingsplaner på plats. På bolagsfronten rapporterade bland annat amerikanska Deere &Co, världens största tillverkare av maskiner till jord- och skogsbruk och delvis en konkurrent till Volvos anläggningsmaskiner, ett starkt resultat och höjde prognoserna för kommande år.

Volatilitetsindex
CBOE (S&P 500)

Makrostatistik

På makrosidan fick vi preliminära inköpschefsindex från bland annat Eurozonen, Storbritannien och USA. Trenden de senaste månaderna har varit fallande från nivåer över 50, vilket utgör gränsen mellan ökning och minskning från föregående månad. Veckans resultat var dock generellt över förväntningarna där vissa även steg. Avvikande var servicekomponenten i USA som föll till 57,0 mot ett estimat på stigning till 59,0. Framåt är det trots underliggande förbättringar rimligt att en negativ trend fortlöper, till följd av bland annat ökad negativ risk i form av virusspridning men även minskade leveransproblem vilket tidigare lyft totalindex. Tyska IFO-index har rört sig nedåt sedan i juni och onsdagens resultat följde trenden när det, likt förväntningarna, föll från 97,7 till 96,5. Även amerikanskt konsumentförtroende i form av Michigan index följde de senaste månadernas trend och föll, både det nuvarande och framåtblickande. Däremot pekade konsumtionen i USA, trots inflation, uppåt samtidigt som antalet nya arbetssökande minskade, vilket är positivt för den ekonomiska återhämtningen. På hemmaplan fick vi inga överraskningar när Riksbanken lämnade räntan oförändrad och prognosen är att den höjs under senare delen av 2024. Kommunikationen är fortsatt att inflationen är övergående och att stimulansprogrammen fortsätter enligt planerat.

Nya arbetssökande i USA på lägsta nivå sedan 1969

MARKNAD & MAKRO | Innevarande vecka

Finansiella marknader

Förra måndagen kommunicerade vi att smittspridningen skulle bli viktig att följa, och detta ställdes på sin spets när en ny variant av covid-19 upptäcktes under veckan. Forskare befarar att den nya varianten kan vara både mer smittsam och ha lättare att undgå immunförsvaret hos vaccinerade än den för nuvarande dominerande deltavarianten. Vi fick se starka negativa marknadsreaktioner på detta i fredags, och utvecklingen kring denna variant kommer ligga i marknadens fokus även under innevarande vecka. Givet vår uppfattning om samhällets goda beredskap så förväntar vi oss ändå att marknadsreaktionerna är mer begränsade än under pandemins början, men att veckan ändå kan komma att bli turbulent. Smittspridningen kan även påverka mycket annan statistik som marknaden följer, framför allt när den hamnar i fokus på det här sättet. Vi ser exempelvis att dess effekter på sysselsättningen och taperingtakten blir intressant att följa framgent. Om vi skulle röra oss mot mer nedstängningar ser vi att bolag som gynnas av distansarbete och underhållning i hemmet åter kan vinna marknadens favör, samtidigt som vissa råvaror så som olja samt bolag inom tjänstesektorn förmodligen skulle handlas nedåt.

Viruset kan ha stor effekt på oljepriset

Makrostatistik

Den intensiva makroveckan inleds med att data över ekonomiskt sentiment och konsumentförtroende i Eurozonen, samt preliminära tyska inflationssiffror, presenteras. Under tisdagen följs detta upp av tyska arbetslöshetssiffror, preliminära inflationssiffror för Eurozonen och amerikanskt konsumentförtroende. Den sistnämnda har haft en nedåtgående trend sedan sommaren, ökade i den senaste mätningen, men väntas vända nedåt igen. Under onsdagen ligger fokus på PMI inom tillverkning, vilket presenteras för bland andra Kina, Eurozonen USA och Sverige. Detta följs av arbetslöshetssiffror för Eurozonen under torsdagen, som förväntas minska från 7,4 till 7,3 procent. Veckan avslutas hektiskt på fredag med PMI för tjänstesektorn i Kina, Eurozonen och USA. Dessutom presenterar Eurozonen oktobers detaljhandelssiffror och från USA presenteras bland annat statistik över fabriksordrar, sysselsättning och arbetslöshet. Arbetslösheten väntas fortsätta minska från 4,6 % i oktober till 4,5 % i november, och det är fortsatt arbetstagarnas marknad med en hög efterfrågan på arbetskraft.

Arbetslösheten i USA väntas fortsätta minska

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Anoto (prel datum), Concejo (ändrat datum från 30 november)

Tisdag

Volvo Cars (kl 7.00), Synsam (kl 7.30), SAS (kl 8.00)

Övrigt

Stämmor: Academedia, B3 Consulting (rapportpresentation), Storytel (extra) Exklusive utdelning: EQT (1:20 SEK halvårsvis)

Kapitalmarknadsdag: Tobii kl 9.30-16.30, Alfa Laval kl 10.00-12.00, Adevinta kl 13.00, Dustin kl 14.00-16.00

Onsdag

Kapitalmarknadsdag: Husqvarna kl 8.30-13.00, Epiroc kl 15.00

Torsdag

Övrigt

Stämmor: Coloplast, Momentum  Exklusive utdelning:  Lundin Mining (0:09 CAD)

Kapitalmarknadsdag: Trelleborg kl 13.00-16.30

Fredag

Övrigt

Stämmor: New Wave (extra)

Exklusive utdelning: Coloplast (14:00 DKK)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen