
Riskerarar företaget skadestånd? Ha rätt försäkring på plats

Är det vanligt att kräva skadestånd från företag?
Det har blivit allt vanligare med skadestånd mellan företag – särskilt i affärssammanhang där leveranser, tjänster eller avtal inte uppfylls som förväntat. Ett typiskt exempel är skadestånd vid försenad leverans. Det är ett vanligt krav från företag som kan uppstå när ett bolag orsakar fördröjningar i en affärskedja och därmed ekonomisk skada för kunden.
Tvister gällande avtal, upphovsrätt, konsulttjänster eller bristande säkerhet kan också leda till skadeståndskrav, vilket gör det viktigt att förstå riskerna redan innan problemet uppstår.
Vilka kan kräva skadestånd från mitt företag?
Att kräva skadestånd av företag blir allt vanligare och kraven kan vara både ogrundade och befogade. De kan komma från flera olika aktörer, av ett flertal olika skäl. Kravet om skadestånd kan komma från bland annat:
- företag som anser sig blivit drabbade ekonomiskt av något som ditt företag har gjort eller inte gjort i en leveranskedja
- kunder som inte fått det de blivit lovade
- leverantörer som lidit skada av avtalsbrott
- samarbetspartners som påverkas negativt av företagets agerande myndigheter vid regelbrott.
Kort sagt – alla som anser att ditt företag har orsakat dem ekonomisk skada skulle kunna rikta ett skadeståndskrav mot er.
Skydda företaget mot skadestånd med rätt försäkring
Om du redan från början säkerställer att ni skriver tydliga avtal, har kvalitetssäkrade rutiner och dokumenterar löpande, så minskar risken för att hamna i en konflikt längre fram.
Utöver det, är det viktigt att företaget har en ansvarsförsäkring. Det kan ofta vara bra att kombinera den med en rättsskyddsförsäkring, för att få ett komplett skydd som ger ersättning för både kostnader för juridisk hjälp och ett eventuellt skadestånd. Men kom ihåg att olika försäkringar täcker olika typer av skador.
En del försäkringar erbjuder ett sämre skydd med undantag eller begränsningar. När du tecknar en försäkring är det därför viktigt att du säkerställer att skyddet matchar verksamhetens riskprofil. Här är några frågor som du bör titta närmare på:
- Vad täcker försäkringen – och vilka undantag finns? Vissa försäkringar täcker bara person- och sakskador, inte ekonomiska förluster utan fysisk skada.
- Är skyddet anpassat efter verksamhet och bransch? En konsult behöver exempelvis ett annat skydd än ett byggbolag. Säkerställ att du väljer rätt typ av ansvarsvarsförsäkring.
- Vilket försäkringsbelopp och vilken självrisk gäller? Kontrollera hur mycket som ersätts om ett krav skulle riktas mot er och hur mycket som företaget själva måste betala om olyckan skulle vara framme.
- Behöver ni någon tilläggsförsäkring? Ett bra försäkringsskydd ska alltid utgå från företagets unika riskprofil. Om ni står inför specifika risker som inte täcks av ansvarsförsäkringen?
- Finns ett retroaktivt skydd? Det är viktigt att försäkringen även gäller retroaktivt, om något krav skulle riktas mot företaget en tid efter att uppdraget är slutfört.
- Finns det krav på försäkring från din kund? Vissa uppdragsgivare kräver att ni har en specifik typ av ansvarsförsäkring.
En försäkringsförmedlare kan hjälpa dig att hitta rätt skydd, jämföra villkor – och undvika fallgropar.
Finns det skadeståndskrav som försäkring inte skyddar mot?
Ja, det finns skadestånd som du inte kan försäkra dig själv eller företaget mot – och i vissa fall är det faktiskt förbjudet enligt lag. Enligt svensk rätt får du exempelvis inte teckna en försäkring som täcker böter, sanktionsavgifter eller andra straffrättsliga sanktioner som har döms ut av myndigheter eller domstol. Det gäller till exempel om ett företag bryter mot miljölagar, arbetsmiljöregler eller konkurrenslagstiftning. I dessa fall ska ansvaret vara personligt och kunna kännas ekonomiskt – och därför får inte risken överföras till ett försäkringsbolag.
Utöver det som lagen förbjuder, begränsar även försäkringsbolagens egna villkor vad du kan försäkra. Vanliga undantag är i försäkringar är:
- skador som orsakats medvetet (uppsåtligt)
- ansvar som enligt avtal överstiger det som är normalt i branschen
- ekonomiska förluster utan konkret sak- eller personskada
- vissa typer av immateriella skador eller ren förmögenhetsskada.
Det är därför minst lika viktigt att förstå dina avtal – som att välja rätt försäkring.
Kan skadestånd riktas mot mig personligen?
Om du är företagsledare, har en ledande befattning eller sitter i en styrelse, kan du få skadeståndskrav riktade mot dig personligen. Det kan ske till följd av du anses ha agerat vårdslöst eller uppsåtligt i tjänsten.
Det kan också bli aktuellt vid brott mot aktiebolagslagen eller skattebestämmelser, vilket gör det extra viktigt att ha ett bra chefs- och ledarskapsskydd. Du kan skydda företagets ledning mot skadestånd med en vd- och styrelseansvarsförsäkring. Det ger ett bra skydd, men som nämndes ovan, gäller den inte mot alla typ av skadestånd eller sanktionsavgifter.
Vi ser över företagets försäkringsskydd mot skadestånd
En del företag står med otillräckligt skydd när olyckan är framme. Andra skulle kunna få bättre villkor till en lägre kostnad.
Vi kan hjälpa dig att se över företagets försäkringar!
Fyll i formuläret nedan, så kontaktar vi dig.
Kontakta oss
