Skip to main content Skip to main navigation

Utvärderar din försäkringsförmedlare rätt parametrar?

Utvärderar din försäkringsförmedlare rätt parametrar?

21 november · 2019

I offertjämförelsen är det är vanligt att man fokuserar på pris och kapacitet. Vi tycker det är viktigt att även väga in andra parametrar i utvärderingen av försäkringsgivarna, vilket jag berättar mer om nedan.

Med 20-års erfarenhet av försäkringsförmedling kan jag konstatera att de offertjämförelser som dagens industrikunder får efter avslutad upphandling är relativt standardiserade och onyanserade. De är också i huvudsak koncentrerade på pris och kapacitet, dvs premier och försäkringsbelopp. Så ser det ut hos majoriteten av våra konkurrenter. Givet komplexiteten i verksamheten hos många av industrikunderna är det förvånande att det skett så lite utveckling inom det här området. På Söderberg & Partners har man lagt ned ett stort arbete på att utveckla och skräddarsy offertjämförelsen utifrån kundens riskexponering där man också tittar på andra parametrar än kronor och mängd.

Kvalitetssäkrad analysmetod

Det jag också kan se är att villkorsanalyserna varierar stort i kvalité och utförande bland förmedlarna, även hos de lite större förmedlarna. Hos Söderberg & Partners är grunden för villkorsanalysen våra villkorsdatabaser, som innehåller i stort sett alla sakförsäkringsvillkor på den svenska marknaden. Villkorsanalysen görs av vårt analysteam som även tar hänsyn till vilken bransch kunden är verksam inom. Analysen görs utifrån kundens kompatibilitet med villkoren. Efter grundanalysen görs justeringar för den specifika kunden av en specialist i våra rådgivningsteam. Både villkorsdatabasen och analyserna uppdateras löpande av vårt analysteam för att vi alltid ska kunna ge kunden en relevant och aktuell villkorsanalys.

Ha med rätt parametrar i offertjämförelse

Utöver en kvalitetssäkrad arbetsmetod för att jämföra villkor har Söderberg & Partners dessutom lagt till två parametrar i offertjämförelsen som särskiljer oss från våra konkurrenter. Den första parametern är skaderegleringsrenommé, dvs. hur nöjd eller missnöjd våra kunder är med en viss försäkringsgivares skadereglering. Här har vi gjort en omfattande analys med hänsyn till ledtider, kvalité, professionalism, bransch och flexibilitet. Frågar ni mig så är detta oftast den absolut viktigaste parametern vid en offertjämförelse och något som enligt min mening borde vara en standard hos alla.

Den andra parametern är att vi betygsatt försäkringsgivarna efter deras hållbarhetsarbete och tittat på om deras skaderegleringsarbete är hållbart. Hur sker återställandet av en nedbrunnen byggnad? Är det med material som är mer miljövänliga och mer beständiga än tidigare använt material? Eller är det priset som får styra? En parameter som också den kan tyckas borde vara en självklarhet att ta med i en offertjämförelse idag.

Givet ovan vill jag sätta ljus på frågan om offertjämförelsens omfattning och parametrarnas relevans samt vikten av att vara medveten om att det finns skillnader i arbetsmetod hos de olika sakförsäkringsförmedlarna. Jag hoppas också att jag har väckt några tankar hos er försäkringsansvariga och att vi kan få utmana era nuvarande försäkringsförmedlare.  

Är ni intresserade eller har frågor kring detta? Hör av er till oss för en kostnadsfri utvärdering av era försäkringar.


Ta del av en kostnadsfri utvärdering av ditt företags försäkringar

Semestertider – Cyberbrottens högtid

8 juni · 2020

Semestertiderna närmar sig. Företag ändrar sina rutiner och har sommarpersonal på plats. Ordinarie personal läser jobbmejl från mobiltelefonen och använder sig av öppna WiFi-nätverk. Allt detta medför stora risker för nätfiske, bluffakturor och att bli hackad. Undvik att gå i cyberfällan genom att säkerställa ditt företags riskhantering inför semestern. 

Se upp för nätfiske när du läser mejlen

Under semestern är det vanligt att anställda ser över företagsmejlen i mobilen. Det ökar cyberbrottslingarnas möjlighet att genom mejl med bifogade dokument eller manipulerade länkar komma åt känslig information eller få åtkomst till företagets datasystem. Om man i solstolen ögnar igenom företagsmejlen är det lätt att missa signaler som annars skulle väcka misstanke. Det här beror ofta på att man lägger mindre tid än normalt på varje mejl samt att det är svårare att kontrollera avsändaradresser och länkar i mobilen än på datorn.

Det faktum att mejlen ses över allt mer sällan under semestern kan också innebära att man vid en snabb överblick vidarebefordrar något som framstår som relevant till en kollega på arbetsplatsen. Din vidarebefordran kan då uppfattas som en försäkran om innehållet, vilket gör att en annars uppmärksam kollega riskerar att föra in en skadlig programkod i företagets nätverk. Att vidarebefordra mejl på det här sättet medför särskilda risker eftersom en skadlig programkod i regel gör mer skada på arbetsdatorn än på mobilen.

Bluffakturor och vd-bedrägerier ökar under sommaren

Under sommaren använder sig företag ofta utav oerfaren semesterpersonal. Cyberbrottslingar kan utnyttja detta genom att skicka fakturor på tjänster eller varor ditt företag aldrig beställt. En annan typ av bedrägeri som ökar på sommaren är vd-bedrägerier där förövaren skickar falska mejl under vd-namnet och ber anställda på företaget att föra över stora summor pengar till ett angivet konto. För att minimera riskerna kring bluffakturor och andra cyberbedrägerier är det viktigt att göra semesterpersonalen medveten om den här typen av bedrägerier och att skapa rutiner för hur man hanterar misstänkta fall. Bristande kunskaper inom cybersäkerhet är ofta företagets svagaste punk men kan undvikas genom att ge alla nyanställda en grundläggande utbildning i dessa frågor.   

Färre personer och nya ansikten på arbetsplatsen

Att färre personer från den ordinarie arbetsstyrkan befinner sig på arbetsplatsen samtidigt som semesterpersonal fyller företagets kontor medför också risker. Under denna tid blir det enklare för utomstående att obemärkt ta sig in på arbetsplatsen för att på olika sätt få åtkomst till företagets nätverk. För att undvika detta bör man se över rutinerna kring vilka som kan ta sig in på företagets kontor under sommarmånaderna samt lösenordskydda samtliga datorer och mobiler noga.

Öppna WiFi-anslutningar innebär en risk

På semestern är det bekvämt att ansluta sig till caféets eller hotellets WiFi-nätverk, men det kan medföra stora risker. Sådana öppna nätverk är enkla att hacka och i värsta fall kan de helt kontrolleras av hackaren som då kan komma åt mejl, lösenord, bankuppgifter och annan känslig information. Om du inte har något annat alternativ än ett öppet WiFi så bör du undersöka att det faktiskt är hotellets WiFi-nätverk du loggar in på samt undvika nätshopping, bankappar och hemsidor som kräver lösenord. Tänk även på att det är säkrare att surfa via din mobiloperatör än via WiFi eftersom mobilsurfen är krypterad. 
   

6 tips för att minimera riskerna under semestern:

1. Se upp för mejl som innehåller många stavfel och som har en udda disposition. Skicka aldrig vidare sådana mejl till kollegor.

2. Var vaksam över mejl som innehåller en uppmaning för dig att göra något, särskilt om det anges en viss tidsfrist du måste hinna med.

3. Undvik att koppla upp jobbdator eller jobbmobil till ett okänt öppet WiFi-nätverk.

4. Skapa backup för alla dina enheter så att du har en kopia av all viktig information om din mobil eller dator skulle bli stulen eller förstöras under semestern.

5. Se till att hålla företagets datorer uppdaterade med ett starkt antivirusskydd.

6. Säkerställ att datorerna har en hårddiskkryptering och stäng av dem innan du går på semester.

Vill du kunna luta dig tillbaka i solstolen och känna dig trygg med att ditt företag har ett bra cyberskydd i semestertider? Vi på Söderberg & Partners hjälper dig gärna att se över ditt försäkringsskydd kopplat till cyberrisker. Hör av dig till din förmedlare eller fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

 

Kontakt

Behöver er verksamhet i utlandet vår hjälp?

8 juni · 2020

Är ert företag verksamt i fler länder än Sverige? Dyker det upp lokala utmaningar och frågeställningar kring risk- och försäkringsfrågor i landet? I tider som dessa blir det extra tydligt hur viktigt det är med stöttning från en rådgivare som kan hjälpa till med helheten, som har koll på reglerna i de olika länderna och som kan skräddarsy lösningar för er – så att ni kan fokusera på det ni gör bäst! 

Få hjälp med din verksamhet i andra länder

Söderberg & Partners har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland samt Nederländerna. Förutom att vi inom Söderberg & Partners gruppen är närvarande med egen personal och kontor i dessa länder, jobbar vi även med andra förmedlarfirmor över hela världen genom ett antal av världen största organisationer för försäkringsförmedlare.

Konceptuellt pratar vi om inom vilket vi hjälper våra kunder i fler än ett nordiskt land. I övriga länder i världen engagerar vi en eller fler nätverkspartners för att assistera vår kund med de utmaningar och frågeställningar som dyker upp lokalt i det landet. Vi hjälper också till på global nivå när det gäller verksamhetens risker och därmed behov av försäkringslösningar.

Det som är signifikant för S&P International är att våra partners är av ”samma skrot och korn” som Söderberg & Partners. Det är entreprenörsdrivna- och ägarledda försäkringsförmedlare vars viktigaste uppgift är att hjälpa våra och därmed sina kunder med rådgivning i diverse risk- och försäkringsfrågor. Tillsammans med våra partners hjälper vi våra kunder att få pensionslösningar på plats samt omhändertagande av personal gällande försäkringslösningar för deras säkerhet i andra länder. Det kan också handla om att hjälpa en kund som ska ingå ett avtal med en leverantör som kräver orimliga försäkringslösningar i sina avtal. Riskbesiktningar på lager eller tillverkningsenheter är också någonting som behövs genomföras regelbundet, dels för säkerheten vid fabriken men också för att moderbolaget ska ha kontroll på hur anläggningarna är i förhållande till varandra. Alla dessa bitar och mycket mer kan vi på S&P International tillsammans med våra samarbetspartners och nätverk hjälpa till med.

Samarbete inom nätverken för att få bästa lösningen på plats

S&P International är främst verksamma i de två ledande nätverken Assurex Global och Worldwide Broker Network (WBN). Gemensamt för båda nätverken är att medlemmarna består av representanter från olika förmedlarfirmor som regelbundet träffas och aktivt jobbar med frågor kring kundservice, affärsutveckling och prospekteringsfrågor. Det gör att vi redan innan vi tar emot en ny kund gemensamt över nätverken är i synk om hur vi gör för att bäst hantera vår multinationella kunds behov av service i de olika länderna.

Er kontaktperson på Söderberg & Partners har också med största sannolikhet träffat de personer som kommer ge service och råd till ert dotterbolag. Det borgar för en mycket bra koordinering av arbetsinsatserna och säkerställer att de Risk Management processer som är i kraft i moderbolaget, också ses över och implementeras med hjälp av försäkringsförmedlarna lokalt i respektive land ni som företag verkar i. Ingen fråga är för liten och för enkel att hantera – så kontakta er rådgivare på Söderberg & Partners idag. Om inte annat för att göra en översyn av ert globala försäkringsskydd!

För att komma i kontakt med S&P International kontakta er rådgivare eller kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig.

 

Kontakt

Så skyddar du företagets laptop och mobil när du jobbar hemifrån

20 april · 2020

Digitaliseringen innebär att allt fler företag förser sina medarbetare med mobiler och laptops som arbetsredskap. Utvecklingen har medfört att anställda och egenföretagare kan arbeta i princip var som helst. I coronatider har detta blivit extra tydligt då många arbetsgivare uppmuntrat medarbetare att jobba hemifrån för att minimera smittspridning. Men hur ser egentligen försäkringsskyddet ut för arbetsgivarens egendom när du arbetar på annan plats?

Idag väljer många medarbetare att arbeta hemifrån eller när man är på resande fot. En fråga som uppstår i samband med detta är hur de traditionella försäkringslösningarna täcker eventuella skador och stölder av sådan utrustning på olika platser. Det finns ofta ett samspel mellan en företagsförsäkring, hemförsäkring och tjänstereseförsäkring som avgör vilket skydd du har när du nyttjar företagets egendom på och utanför arbetsplatsen.

Hur ser försäkringsskyddet ut för arbetsgivarens egendom på följande platser?

På arbetsplatsen

Din företagsförsäkring täcker i regel stöld och skada av företagets egendom som befinner sig inom den ordinarie arbetsplatsen. Det innebär att egendom på arbetsplatsen kommer att ersättas vid exempelvis brand, vattenläckor, strömavbrott, inbrott och skadegörelse. Har du ett allrisktillägg kommer i regel även plötsliga och oförutsedda skador att ersättas, exempelvis om en anställd spiller kaffe över datorn. Det är dock viktigt att tänka på att laptops och mobiler klassas som stöldbegärlig egendom vilket innebär att de är förenade med särskilda aktsamhetskrav, ersättningstak och självrisker.

Om din laptop eller mobil skadas eller blir stulen kommer möjligheten till ersättning i hög grad bero på vilken självrisk och vilket ersättningstak som gäller. Det är därför viktigt att kolla upp att du har ett skydd som är väl anpassat till värdet på dina mobila enheter. Använder företaget avancerade laptops kan ett högt ersättningsbelopp vara viktigt, har man istället billigare produkter kan självrisken vara avgörande för om det är värt att nyttja försäkringen.

I hemmet eller på annan plats utanför kontoret

Den ordinarie företagsförsäkringen täcker i regel inte skador på arbetsgivarens egendom utanför arbetsplatsen. Det här är viktigt att tänka på om du tar hem din jobbdator eller tar med den på lunchen. Vill man skydda datorn i sådana situationer kan dock företagsförsäkringen ofta anpassas genom ett särskilt tilläggsvillkor. I ett sådant tillägg kan man välja vilken egendom man vill skydda och får då täckning för plötsliga och oförutsedda skador även utanför arbetsplatsen.

En vanlig missuppfattning kan vara att hemförsäkringen gäller utanför arbetsplatsen eftersom den i regel ersätter skador eller stöld av egendom du äger, hyr eller lånar. Hemförsäkringen omfattar dock endast lånad egendom som används för privat bruk. Om du tar hem företagets laptop kan det vara svårt att visa att den endast använts i privat syfte vilket innebär att hemförsäkringen inte kommer täcka eventuella skador eller stölder.

Vid tjänsteresa

Vid tjänsteresan ersätter tjänstereseförsäkringen företagets egendom vid exempelvis stöld, rån eller inbrott under tjänsteresan. För stöldbegärlig egendom som dator eller mobil kan det ställas vissa krav, exempelvis att de ska låsas in i skåp, resväska eller dylikt när man lämnar den tillfälliga bostaden. Följer man aktsamhetskraven kommer tjänstereseförsäkringen innebära ett gott skydd där ersättningen dessutom följer utan självrisk.

Det kan vara bra att ha i åtanke att tjänstereseförsäkringen inte gäller om du tappar bort mobil eller dator vid flygplats, hamn eller järnvägsstation trots att det skett under tjänsteresan. Tjänstereseförsäkringen avser alltså skada eller stöld av egendom och i regel inte borttappad egendom.

Vid privat semester

Tjänsteförsäkringen skyddar dig inte bara under själva tjänsteresan, utan den kan även gälla under semester som följer i direkt anslutning till tjänsteresan. Det innebär att egendomsskyddet då fortsätter att gälla under semestern. Här bör du dock ta reda på hur många dagar försäkringen gäller efter tjänsteresans slut eftersom detta kan skilja sig åt beroende på försäkring.

Om du tar med din jobbdator på en privat semester utan anknytning till tjänsteresa beror skyddet för arbetsgivarens egendom till stor del på omfattningen i din tjänstereseförsäkring. Vissa tjänstereseförsäkringar innehåller nämligen ett egendomsskydd även på dina privata resor som gäller utan självrisk. Däremot är det viktigt att tänka på att din hemförsäkring i regel inte omfattar företagets egendom oavsett om du är hemma eller ute på resande fot.

Behöver du hjälp med att se över egendomsskyddet i dina försäkringar? Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig.

 

Kontakt

Kontakta oss