PlusKonsult – en omfattande och smidig konsultförsäkring

16 september · 2019

Söderberg & Partners har utvecklat PlusKonsult som är en företagsförsäkring för konsulter med en omsättning upp till 15 MSEK. PlusKonsult är utvecklad med fokus på att vara enkel att förstå och lätt att teckna samtidigt som produkten erbjuder ett omfattande skydd.

Varför ska du välja PlusKonsult?

Det finns olika risker som behöver försäkras beroende på vilken bransch du är verksam inom. Som konsult kan det därför vara svårt att hitta en försäkringslösning som är anpassad efter just din verksamhet. PlusKonsult förenklar processen att hitta en bra försäkring genom ett system där du som kund endast behöver uppge omsättning och antal anställda för att få ett försäkringsskydd som är anpassat för branschen där bolaget är verksamt.

Innehållet i försäkringen är utarbetat genom omfattande villkorsanalyser och ett nära samarbete med Moderna Försäkringar. Till exempel innehåller den enskilt viktigaste försäkringen ’konsultansvarsförsäkringen’ via PlusKonsult flera tillägg som Söderberg & Partners identifierat som viktiga för att ge konsulter ett extra starkt skydd. Konsultansvarsförsäkringen är en ansvarsförsäkring för rena förmögenhetsskador som skyddar företaget vid skadeståndsskyldighet och kostnader som kan uppkomma på grund av felaktigt utförda tjänster.

Vem vänder sig PlusKonsult till?

PlusKonsult vänder sig till konsultbolag med en omsättning upp till 15 MSEK. Produkten möter det växande behovet av en omfattande konsultförsäkring som är lätt att både förstå och teckna. Alla bolag drar dessutom nytta av en gemensam upphandlingskraft som erbjuder bättre villkor till en konkurrenskraftig premie. Vissa konsultgrupper är dock exkluderade från lösningen då de anses vara särskilt riskfyllda. Exempel på dessa är konsulter som ägnar sig åt juridisk rådgivning, skatterådgivning, revision, finansiell rådgivning och patentrådgivning.

Play

Tre paket som är anpassade efter dina behov

PlusKonsult finns i tre storlekar som är anpassade efter dina behov och vilka risker ditt bolag utsätts för. Vilken försäkringsnivå passar dig?

Small – För konsultföretag som behöver ett grundläggande skydd

Small ger ett brett skydd för skador som har samband med din rådgivande verksamhet. Som konsult kan försummade tjänster eller felaktiga råd leda till såväl ekonomiska som fysiska skador för dina kunder som du kan bli ansvarig för. Paketet ger skydd för dessa skador samt eventuella skadestånd och rättstvister som kan uppstå i samband med dem. Paketet täcker även ekonomiska skador som drabbar ditt företag om någon anställd begår brott i tjänsten. Det kan handla om exempelvis stöld av pengar, förskingring eller dataintrång.

Försäkringar som ingår: Konsultansvarsförsäkring, Ansvarsförsäkring för sak- och personskada, Förmögenhetsbrottsförsäkring och Rättsskyddsförsäkring.

Medium – För konsultföretag med tillägg för egendom och tjänsteresa

Medium skyddar, förutom din rådgivande verksamhet, även den egendom som du använder i ditt arbete. Det här paketet rekommenderas om du har ett kontor eftersom du då kan drabbas av både egendomsskador och verksamhetsavbrott till följd av exempelvis en brand, ett inbrott eller någon annan oförutsedd händelse. Dessutom skyddas du mot plötsliga och oförutsedda fysiska skador på datorer och surfplattor som du använder i din verksamhet.

Paketet innehåller även en tjänstereseförsäkring vilket innebär att den här lösningen lämpar sig för dig som reser mycket mellan uppdrag. Det här skyddet omfattar tjänsteresor i hela världen. Dessutom ger paketets olycksfallsförsäkring skydd för dig och dina anställda vid olycksfall under arbetstid samt under färd till och från arbetet.

Försäkringar som ingår (utöver försäkringar som ingår i Small): Egendomsförsäkring, Avbrotts- och extrakostnadsförsäkring, Tjänstereseförsäkring, Allriskförsäkring för dator och surfplatta och Kollektiv olycksfallsförsäkring.

Large – Ett omfattande skydd för konsultföretag med tillägg för cyberförsäkring

Large rekommenderas främst för data- och IT-konsulter. I dagens digitaliserade samhälle har dock de flesta företag någon form av exponering som kan skyddas av ett cybertillägg vilket innebär att även andra konsultgrupper kan behöva tillägget. Det gäller främst dig som bedriver mycket av din verksamhet online och framförallt om du hanterar känslig information som exempelvis personuppgifter.

Försäkring som ingår (utöver försäkringar som ingår i Medium): Cyberförsäkring.

PlusKonsult håller högsta kvalitét

För att du som kund ska vara trygg i att du är kontinuerligt försäkrad i en marknadsledande försäkringslösning konkurrensutsätter Söderberg & Partners PlusKonsult löpande. I detta arbete utvärderas villkor, priser och service på hela konsultförsäkringsmarknaden för att säkerställa att PlusKonsult hela tiden håller högsta kvalitet och ger dig som kund bästa möjliga skydd.

Är du intresserad av att veta mer om PlusKonsult? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Coronaviruset – så skyddas du på tjänsteresan

6 april · 2020

Coronaviruset har under den senaste tiden haft en stor inverkan på vårt resande. Många har fått avboka eller avbryta sina planerade resor och resebolagen har ställt in en mängd avgångar. Dessa händelser väcker frågor om vilket reseskydd man egentligen har i nuvarande situation.

Idag har många företagare och anställda tjänstereseförsäkringar, men i den här typen av sammanhang kan det vara bra att se över sitt försäkringsskydd och vad tjänstereseförsäkringen täcker för skador.

Se över följande delar i försäkringsskyddet:

• I vilka delar av världen gäller försäkringen?
  • Vad gäller om resan är bokad och betald men UD avråder från att åka?
  • Vad gäller om man redan befinner sig i ett drabbat område som UD och/eller försäkringsbolaget avråder från att befinna sig i?
  • Vad händer om den resande blir sjuk under tjänsteresan och blir inlagd på sjukhus?

Många tjänstereseförsäkringar erbjuder ett skydd inom hela världen men undantar vissa länder eller delar av ett land som Utrikesdepartementet avråder från att åka till. UD avråder sedan den 14 mars 2020 från icke nödvändiga resor till alla länder. Avrådan gäller till och med den 15 juni, varefter en ny bedömning kommer att göras. Du kan läsa mer om UD:s reseavrådan här. Sedan tidigare gäller även en avrådan från alla resor till Hubei-provinsen i Kina och Iran. Som resenär bör man hålla sig uppdaterad om läget i de länder man planerar att resa till. Det kan man göra på UD:s hemsida eller via appen UD Resklar.

Söderberg & Partners har i samarbete med ERV tagit fram PlusTjänsteresa som är en heltäckande produkt som ger ett omfattande skydd på dina resor. Även om du har ett omfattande grundskydd är det viktigt att hålla sig uppdaterad i den föränderliga situation som råder. Vi rekommenderar därför att alltid kontakta ditt försäkringsbolag eller din rådgivare innan du bokar en resa utomlands. Detta för att kunna uppdatera dig om hur försäkringsskyddet ser ut vid den aktuella tidpunkten och på den plats du planerar att resa till. Genom den här kontakten kan du även få värdefull information om hur försäkringsbolagets assistans på platsen fungerar för tillfället.

Viktigt att tänka på om du står inför en tjänsteresa

Om du redan bokat en resa och det sker en plötslig och oförutsedd händelse som medför att du inte rimligen kan genomföra resan erbjuder tjänstereseförsäkringar olika typer av ersättningar beroende på hur omfattande produkten är. Söderberg & Partners produkt PlusTjänsteresa inkluderar ett omfattande avbeställningsskydd. Medan många andra tjänstereseförsäkringar endast täcker avbokningar på grund av sjukdom eller olycksfall täcker PlusTjänsteresa även avbokningar som beror på UD:s avrådan.

Ifall du redan befinner dig i ett område som ERV, UD eller annan myndighet råder dig att lämna ersätter PlusTjänsteresa kostnader för resan tillbaka till bosättningslandet. I evakueringsskyddet igår även kostnader för mat, boende och lokala transporter i samband med hemresan samt inköp av kläder om du evakueras utan ditt bagage.

Om du blir sjuk under tjänsteresan ersätts nödvändiga och skäliga sjukvårdskostnader oavsett om du blir smittad av coronaviruset eller annan sjukdom. Förutom rena vårdkostnader omfattar skyddet bland annat mediciner, sjuktransporter, resekostnader och extrakostnader vid sjukhusvistelse. Blir du inlagd på sjukhus längre än tre dagar för en akut sjukdom täcker försäkringen även kostnader för tre närstående personers resa till dig samt deras omkostnader.

För mer information så kontakta din rådgivare på Söderberg & Partners eller fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Behöver ni hjälp med att se över företagets försäkringslösning? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till er.

Risk- och försäkringstjänster vid förvärv av företag

18 februari · 2020

Arbetar du med företagsförvärv? Oroar du dig för att inte hinna genomlysa målföretagets risker på ett adekvat sätt innan avtalet skrivs under? Lugn – vi har tagit fram en förenklad rapport så att du snabbt får en överblick över det tänkta förvärvsobjektets riskbild.

Inom Söderberg & Partners enhet Transactional Services hjälper vi våra kunder med olika typer av försäkringar och tjänster i samband med företagsförvärv såsom transaktionsförsäkring och due diligence-rapporter.

Behov av genomgång även vid mindre förvärv

Produkterna och tjänsterna blir oftast aktuella vid lite större och mer komplexa förvärv. Då vi även har sett ett behov av någon typ av systematisk genomgång av företags risker och försäkringar vid mindre förvärv (någonstans i spannet 20–100 MSEK) har vi tagit fram en förenklad due diligence-rapport benämnd S&P Insurance Audit. Utifrån grunddata i ett frågeformulär tar rapporten upp flera viktiga punkter.

Rapporten Insurance Audit innehåller följande delar:

• Nuvarande kostnader för risk- och försäkringstjänster
  • Uppskattade framtida kostnader för risk- och försäkringstjänster samt rekommendationer vad gäller omfattningen efter förvärvet
  • Analys av skadestatistiken
  • Kritiska punkter att ta hänsyn till vid förvärvet
  • Eventuella ”red flags”, dvs något i risk- och försäkringsbilden som kan bli förvärvskritisk. Ett exempel på detta är en skadestatistik som kan riskera att företaget hamnar i s.k. försäkringsnöd.

Få överblick över riskbilden

Med vår rapport S&P Insurance Audit är tanken att man som ansvarig för företagens förvärv ska få en snabb överblick vad gäller det tänkta förvärvsobjektets riskbild. Ofta kommer risk och försäkring i skymundan när det gäller mindre förvärv, dels för att den traditionella due diligence-processen kan var tung och tidskrävande och dels kostsam. Ett mindre förvärv kan också ha dolda risker i form av produkter med säkerhetsbrister, oförsäkrade exponeringar och försäkringsvillkor som är illa anpassade för verksamheten i fråga. Det kan också var fråga om dålig eller obefintlig hantering av ansvarsrisker i ingångna avtal eller eftersatt skadeförebyggande arbete.

Vår genomgång tar 1–3 arbetsdagar och arbetsbördan för förvärvsansvarig är betydligt mindre än vid de stora due dilligence-processerna. Viktigt att understryka är att det är en förenklad genomgång, men som kan avslöja grundläggande fel för en mindre kostnad i sammanhanget. S&P Insurance Audit säkerställer att även de mindre förvärven kvalitetssäkras vad gäller risk och försäkring.

Har du frågor om vår rapport S&P Insurance Audit eller några av våra andra förvärvsrelaterade försäkringstjänster? Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig!

Så väljer du rätt företagsförsäkring

3 februari · 2020

När du ska teckna en försäkring märker du snabbt att det finns en djungel av olika försäkringsbolag och komplexa försäkringsvillkor att navigera sig genom. För att underlätta din beslutsprocess har vi sammanställt 5 saker att tänka på vid val av försäkring.

Se över behovet

Det är du själv som kan er verksamhet bäst. Börja med att kartlägga och värdera företagets risker utifrån ett verksamhetsperspektiv. Fundera sedan över hur eventuella risker kan leda till skador och drabba er i form av kostnader. Är det värt att försäkra sig mot risken eller kan ni göra egna avsättningar?

Bedöm priset

Försäkringsbolagen har någorlunda fria tyglar när det kommer till att sätta det pris (premie) de vill på en försäkring. När du bedömer priset av en försäkring bör du fundera över vad det kostar att betala en årspremie och ställa det mot hur stor risk det är samt vad det skulle kosta om en olycka faktiskt inträffade. Ofta är det tryggare att betala en lägre men förutsägbar summa än att riskera en stor kostnad när du minst anar det. Du kan också vara med och påverka premien genom att välja hur hög självrisk du är villig att betala i händelse av skada.

Förstå vad du köper

Var noggrann med att läsa igenom försäkringsvillkor och annan dokumentation så att du faktiskt förstår vad du köpt och vad du får för den premie du betalar. Ställ frågor om vad som ingår eller vad som undantas från försäkringen. Finns det t.ex. viktiga tillägg som är extra betydelsefulla för den verksamhet som ni bedriver?

Jämför och utvärdera

Detta är en av de viktigaste men ofta förbisedda punkterna. Innan du väljer att teckna en försäkring bör du se till att ha ett par alternativa lösningar att välja mellan. Du bör särskilt beakta premien i relation till villkor, finansiell styrka och skadeservice hos försäkringsbolagen. Försäkringskunder blir ofta kvar hos samma bolag som man tidigare valt på grund av gammal vana. Detta är något som ofta straffar sig i form av en dyrare premie än vad som vore nödvändigt.

Ta hjälp av en expert

Se till att ha ett bollplank när det dyker upp komplexa frågor kring försäkringen. Extra skönt är det med en personlig kontakt du kan ringa till och maila vid behov.

Genom att använda er av en försäkringsexpert ökar ni kvalitetssäkringen av företagets riskhantering. Ni får dessutom oftast tillgång till bättre villkor än vad som normalt erbjuds genom försäkringsbolagens standardlösningar och en lägre premie, då rådgivningsföretaget kan dra nytta av sin storlek i form av kundvolym.

Tycker du det känns krångligt att jämföra och göra ett eventuellt byte av er försäkringslösning? Det behöver det inte vara. Hos oss får du hjälp med bytet och slipper tidskrävande pappersarbete och administration. Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig!