Försämrad avdragsrätt för pensionssparande

17 feb. 2015
Reglerna för avdrag för privat pensionssparande och IPS har ändrats från och med 2015. Under 2015 är maximal avdragsgill premie 1800 kronor och från och med 2016 har regeringen aviserat att avdraget helt ska slopas. Det är därför viktigt att avsluta pensionssparandet för att undvika dubbel inkomstskatt.

Två miljoner svenskar påverkas av förändringen som omfattar individuellt pensionssparande (IPS) och privat pensionsförsäkring. Det innebär att personer som inte avslutar sitt sparande betalar inkomstskatt både på pengar som sätts in i pensionsförsäkringen och på utbetalningen från pensionsförsäkringen. Det innebär med andra ord dubbel beskattning.

För en person som sparar 12 000 kr per år i tio år i pensionsförsäkring är sparandet värt cirka 144 000 kr efter tio år. Det innebär en extra skattebelastning på cirka 43 000 kr vid en marginalskatt på 30% och cirka 72 000 kr vid en marginalskatt på 50%.

Personer som saknar pensionsrätt i anställningen eller har inkomst av aktiv näringslivsverksamhet får även i fortsättningen göra avdrag beräknat utifrån inkomstens storlek. Befintligt kapital i IPS eller pensionsförsäkring kommer inte heller att påverkas av de förändrade villkoren.

De allra flesta bör alltså avsluta sitt privata pensionssparande. Det finns dock vissa enstaka fall där det är värt att tänka igenom sitt beslut trots dubbelbeskattningen. Det rör främst försäkringar som innehåller försäkringsskydd som är beroende av att premiebetalningen fortsätter, för personer som på grund av hälsotillstånd eller andra omständigheter kan ha svårt att kunna teckna nytt försäkringsskydd.

Här följer några tips på hur du kan fortsätta spara effektivt till pensionen

För dem som vill fortsätta spara på ett effektivt sätt till sin pension kan det vara en bra idé att flytta över sitt sparande från ett privat pensionssparande till andra sparformer. Ett bra alternativ för dem som vill kunna välja själva när och hur de ska disponera sitt kapital kan vara den relativt nya sparformen Investeringssparkontot (ISK). Fördelen med Investeringssparkontot är bland annat att det ger möjlighet att spara i fonder och aktier utan att behöva tänka på att redovisa alla transaktioner i deklarationen. För dem som däremot föredrar att öronmärka sitt sparande kan istället en kapitalförsäkring med bindningstid vara ett intressant alternativ. En kapitalförsäkring kan också vara ett alternativ för den som vill spara i traditionell förvaltning.

Ett annat alternativ, och kanske det alternativ som mest liknar privat pensionssparande, är löneväxling via arbetsgivaren. Många arbetsgivare erbjuder sina anställda så kallad löneväxling. Det innebär att den anställde kan avstå lön och istället betalar arbetsgivaren premien till en tjänstepensionsförsäkring. Premien är i normalfallet högre än det belopp som den anställde avstår eftersom premien kan räknas upp med ca 6% med oförändrad kostnad för arbetsgivaren.

Ett generellt tips för förbättrade avkastningsmöjligheter är att spara kontinuerligt samt att säkerställa att kapitalet ligger långsiktigt placerat till en rimlig avgift. Det kan också vara bra att ta hjälp av en placeringsrådgivare. Sparare som är missnöjda med sina nuvarande lösningar ska inte heller glömma bort att flytträtten gäller för nyare pensionslösningar.

– De flesta har ett behov av ett extra pensionssparande för att kunna gå i pension när de önskar och ha en bra levnadsstandard. Att spara 1 000 kr i månaden kan ge flera tusenlappar mer i pension och viktigt att komma ihåg är att det är du själv som ansvarar för din ekonomi och din pensionering, säger Walter Nuñez Ovtcharenko, Produktanalyschef på Söderberg & Partners.

De allra flesta ska alltså avsluta det avdragsgilla pensionssparandet, men samtidigt fortsätta att spara långsiktigt till pensionen, på ett eller annat sätt. Kontakta din rådgivare om du är osäker.

Privat Pensionsförsäkring

En pensionsförsäkring är ett sparande till ålderspension där premien är avdragsgill inom vissa ramar. T o m 2014 var premien avdragsgill mot inkomst av tjänst med upp till 12 000 kronor per år.  Utbetalningar från en pensionsförsäkring beskattas i inkomstslaget tjänst. Avkastningen i pensionsförsäkringen schablonbeskattas.

Individuellt pensionssparande IPS

Ett individuellt pensionssparande är ett pensionssparande som tillhandahålls av banker och värdepappersbolag. Samma skatteregler har tidigare gällt för IPS som för privat pensionsförsäkring.  Avkastningen i pensionsförsäkringen schablonbeskattas.

Investeringssparkonto ISK

Ett Investeringssparkonto, ISK, ger möjlighet att placera i aktier, fonder och andra värdepapper. En fördel med ISK, jämfört med vanligt fondsparande, är att avkastningen schablonbeskattas så att kunden inte behöver deklarera för vinst eller förlust vid omplaceringar samt att bankerna inte kan ta ut någon avgift för själva kontot. Avkastningsskatten betalas oavsett om kunden gjort vinst eller förlust. Skatten är dock förhållandevis låg för närvarande eftersom den baseras på statslåneräntan.

Kapitalförsäkring

En kapitalförsäkring är ett sparande där dina pengar investeras via ett försäkringsbolag, exempelvis i aktier, fonder eller värdepapper beroende på vilken sorts kapitalförsäkring kunden väljer. Även avkastning i kapitalförsäkring schablonbeskattas så att kunden inte behöver deklarera för vinst eller förlust. Avkastningsskatten betalas oavsett om kunden gjort vinst eller förlust. Skatten är dock förhållandevis låg för närvarande eftersom den baseras på statslåneräntan. Via kapitalförsäkring kan kunden via förmånstagarförordnande styra till vem eller vilka utbetalning ska ske vid dödsfall.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.

Valfritt