Försämrad avdragsrätt för pensionssparande

Marknadsbrev, Hr-nytt

Försämrad avdragsrätt för pensionssparande

17 februari · 2015

Reglerna för avdrag för privat pensionssparande och IPS har ändrats från och med 2015. Under 2015 är maximal avdragsgill premie 1800 kronor och från och med 2016 har regeringen aviserat att avdraget helt ska slopas. Det är därför viktigt att avsluta pensionssparandet för att undvika dubbel inkomstskatt.

Två miljoner svenskar påverkas av förändringen som omfattar individuellt pensionssparande (IPS) och privat pensionsförsäkring. Det innebär att personer som inte avslutar sitt sparande betalar inkomstskatt både på pengar som sätts in i pensionsförsäkringen och på utbetalningen från pensionsförsäkringen. Det innebär med andra ord dubbel beskattning.

För en person som sparar 12 000 kr per år i tio år i pensionsförsäkring är sparandet värt cirka 144 000 kr efter tio år. Det innebär en extra skattebelastning på cirka 43 000 kr vid en marginalskatt på 30% och cirka 72 000 kr vid en marginalskatt på 50%.

Personer som saknar pensionsrätt i anställningen eller har inkomst av aktiv näringslivsverksamhet får även i fortsättningen göra avdrag beräknat utifrån inkomstens storlek. Befintligt kapital i IPS eller pensionsförsäkring kommer inte heller att påverkas av de förändrade villkoren.

De allra flesta bör alltså avsluta sitt privata pensionssparande. Det finns dock vissa enstaka fall där det är värt att tänka igenom sitt beslut trots dubbelbeskattningen. Det rör främst försäkringar som innehåller försäkringsskydd som är beroende av att premiebetalningen fortsätter, för personer som på grund av hälsotillstånd eller andra omständigheter kan ha svårt att kunna teckna nytt försäkringsskydd.

Här följer några tips på hur du kan fortsätta spara effektivt till pensionen

För dem som vill fortsätta spara på ett effektivt sätt till sin pension kan det vara en bra idé att flytta över sitt sparande från ett privat pensionssparande till andra sparformer. Ett bra alternativ för dem som vill kunna välja själva när och hur de ska disponera sitt kapital kan vara den relativt nya sparformen Investeringssparkontot (ISK). Fördelen med Investeringssparkontot är bland annat att det ger möjlighet att spara i fonder och aktier utan att behöva tänka på att redovisa alla transaktioner i deklarationen. För dem som däremot föredrar att öronmärka sitt sparande kan istället en kapitalförsäkring med bindningstid vara ett intressant alternativ. En kapitalförsäkring kan också vara ett alternativ för den som vill spara i traditionell förvaltning.

Ett annat alternativ, och kanske det alternativ som mest liknar privat pensionssparande, är löneväxling via arbetsgivaren. Många arbetsgivare erbjuder sina anställda så kallad löneväxling. Det innebär att den anställde kan avstå lön och istället betalar arbetsgivaren premien till en tjänstepensionsförsäkring. Premien är i normalfallet högre än det belopp som den anställde avstår eftersom premien kan räknas upp med ca 6% med oförändrad kostnad för arbetsgivaren.

Ett generellt tips för förbättrade avkastningsmöjligheter är att spara kontinuerligt samt att säkerställa att kapitalet ligger långsiktigt placerat till en rimlig avgift. Det kan också vara bra att ta hjälp av en placeringsrådgivare. Sparare som är missnöjda med sina nuvarande lösningar ska inte heller glömma bort att flytträtten gäller för nyare pensionslösningar.

– De flesta har ett behov av ett extra pensionssparande för att kunna gå i pension när de önskar och ha en bra levnadsstandard. Att spara 1 000 kr i månaden kan ge flera tusenlappar mer i pension och viktigt att komma ihåg är att det är du själv som ansvarar för din ekonomi och din pensionering, säger Walter Nuñez Ovtcharenko, Produktanalyschef på Söderberg & Partners.

De allra flesta ska alltså avsluta det avdragsgilla pensionssparandet, men samtidigt fortsätta att spara långsiktigt till pensionen, på ett eller annat sätt. Kontakta din rådgivare om du är osäker.

Privat Pensionsförsäkring

En pensionsförsäkring är ett sparande till ålderspension där premien är avdragsgill inom vissa ramar. T o m 2014 var premien avdragsgill mot inkomst av tjänst med upp till 12 000 kronor per år.  Utbetalningar från en pensionsförsäkring beskattas i inkomstslaget tjänst. Avkastningen i pensionsförsäkringen schablonbeskattas.

Individuellt pensionssparande IPS

Ett individuellt pensionssparande är ett pensionssparande som tillhandahålls av banker och värdepappersbolag. Samma skatteregler har tidigare gällt för IPS som för privat pensionsförsäkring.  Avkastningen i pensionsförsäkringen schablonbeskattas.

Investeringssparkonto ISK

Ett Investeringssparkonto, ISK, ger möjlighet att placera i aktier, fonder och andra värdepapper. En fördel med ISK, jämfört med vanligt fondsparande, är att avkastningen schablonbeskattas så att kunden inte behöver deklarera för vinst eller förlust vid omplaceringar samt att bankerna inte kan ta ut någon avgift för själva kontot. Avkastningsskatten betalas oavsett om kunden gjort vinst eller förlust. Skatten är dock förhållandevis låg för närvarande eftersom den baseras på statslåneräntan.

Kapitalförsäkring

En kapitalförsäkring är ett sparande där dina pengar investeras via ett försäkringsbolag, exempelvis i aktier, fonder eller värdepapper beroende på vilken sorts kapitalförsäkring kunden väljer. Även avkastning i kapitalförsäkring schablonbeskattas så att kunden inte behöver deklarera för vinst eller förlust. Avkastningsskatten betalas oavsett om kunden gjort vinst eller förlust. Skatten är dock förhållandevis låg för närvarande eftersom den baseras på statslåneräntan. Via kapitalförsäkring kan kunden via förmånstagarförordnande styra till vem eller vilka utbetalning ska ske vid dödsfall.

Har dina anställda rätt skydd vid hemarbete?

30 april · 2020

I rådande situation jobbar många hemifrån. Därför har vi undersökt hur och när TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada) gäller vid hemarbete, och här har vi upptäckt flera luckor. I detta blogginlägg delar jag därför med mig hur du ska tänka som anställd och arbetsgivare, så rätt skydd finns om olyckan är framme!

Fredagen den 13:e mars var startskottet för utökat hemarbete för många svenskar. Nu har det gått ett tag och många av oss längtar tillbaka till kontoret, till kollegorna, och till vanliga rutiner. Men rekommenderat hemarbete är såklart ett litet pris att betala för att fördröja smittspridning.

Flera tror dock att vi kommer att få se betydligt mer hemarbete även efter pandemin. Detta innebär att behoven och arbetssituationen för såväl anställda som arbetsgivare kanske har förändrats för en längre tid framöver.

Funderingar kring arbetsmiljö- och arbetsgivaransvar, hur försäkringar täcker de anställda vid hemarbete har aktualiserats, inte bara under denna exceptionella situation men också för personal som normalt sett utgår från hemmet.

Vi har bett AFA Försäkring besvara hur TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada) gäller och TFA gäller bland annat för skador som orsakats av:

• olycksfall i arbetet
  • färdolycksfall, dvs. skador som har inträffat på väg till eller från arbetet
  • arbetssjukdom som varar mer än 90 dagar

Med utgångspunkt i att många jobbar hemifrån, har vi upptäckt att det finns en del luckor. Se bild nedan:

imagew7nbd.png

AFA Försäkring svarar bland annat att TFA inte gäller om en anställd som arbetar hemifrån råkar ut för en skada när den till exempel tar en paus och går ut och tar en nypa frisk luft. TFA gäller inte heller vid toalettbesök eller vid påtår av kaffet. Vem säger att inte olyckan är framme just då?

Många anställda har dock ofta en privat olycksfallsförsäkring som gäller dygnet runt, vilket är ett bra komplement, men långt ifrån alla har detta skydd. Vi är regel bättre på att försäkra våra barn än oss själva när det kommer till skydd vid olycksfall, vilket är förståeligt – men det kan vara läge att även se över ditt eget skydd nu!

Checklista för dig som anställd

• Undersök så att din privata olycksfallsförsäkring gäller dygnet runt

Saknar du skydd och önskar mer information? Hör gärna av dig till ditt försäkringbolag eller till din rådgivare på Söderberg & Partners.

Har du som arbetsgivare behov av att komplettera ert olycksfallsskydd vid distansarbete?

• kanske för en viss kategori anställda,
  • en viss period, eller
  • för personal som även i normala tider utgår från hemmet?

Vi på Söderberg & Partners har efter att ha uppmärksammat brister tagit fram en lösning som gäller vid olycksfall under distansarbete och som täcker olycksfallsskador när TFA inte gör det. Är du intresserad av att veta mer? Om du är kund – hör av dig till din rådgivare. Fyll annars i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Corona – behöver jag vara orolig för mitt pensionskapital?

20 april · 2020

Även om världen är mitt uppe i en svår period plågad av coronaviruset finns anledning till framtidshopp. Historiskt har det nämligen varit ganska vanligt med ekonomiska krascher, där börserna och därmed även pensionskapitalet återkommit starkare än före föregående kris.

Utöver allmänpensionen har många svenskar sparande via PPM och tjänstepension. Sparandet sker via fonder och försäkringsbolag. Vanligtvis i aktier, räntor och fastigheter. Så numera är våra pensioner delvis beroende av utvecklingen på världens finansmarknader, vilket kan kännas oroligt i dessa tider.

Aktiemarknaden brukar repa sig efter stökiga perioder

Även om Stockholmsbörsen har svängt extra mycket i år är det inte första gången. Under perioden 1915 – 2015 har aktiemarknaden:

• fallit rejält sju av tio decennier
  • i snitt halverats innan börserna har repat sig (Marsh, Staunton & Dimson, 2001)

Men glädjande nog har de flesta större nedgångar historiskt vänt tillbaka uppåt igen efter 18–24 månader. Sett över en längre period har aktier givit ca 3–6% mer i avkastning per år jämfört med räntor (Marsch et al., 2001).  Det har historiskt därför lönat sig att stå ut med aktiemarknadens svängningar för att få bättre avkastning till pensionen.

Räntorna är orosmolnet för pensionen

Även om aktiemarknaden åkt jojo de senaste månaderna är det troligtvis ränteläget en pensionssparare bör vara mer långsiktigt orolig för. Idag får en sparare noll procent i sitt räntesparande. Och då har vi inte räknat med prisuppgången i samhället, inflationen, som medför att man tappar en till två procent i köpkraft per år. Därmed minskar pensionskapitalet i köpkraft för varje år som det är investerat i räntor.

Att placera i räntor för att undvika aktiers berg- och dalbana kan därför vara farligare i det långa loppet än att placera i aktier.

Viktiga tumregler när det är turbulent:

• Att sätta av till pensionen löpande – försök behålla pensionsavsättningen även under sämre ekonomiska perioder som nu
  • Ha förtröstan - förmodligen kommer det långsiktigt att löna sig att spara i aktier framför räntor. Våga därför investera i aktier till din pension även när det är stormigt

Är du befintlig kund som har frågor kring ditt pensionskapital? Kontakta din rådgivare. Hör annars av dig till oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Källa: Marsh, P. R., Staunton, M., & Dimson, E. (2001). Millenium Book II: 101 years of investment returns. London Business School

Hur påverkas din tjänstepension när börsen skakar?

18 mars · 2020

I oroliga börstider dyker många frågor upp och det är inte alltid att svaren finns en ”googling bort”. Därför ser vi det mänskliga mötet och en nära dialog med kunder som vår viktigaste uppgift. Våra rådgivare är fullt upptagna med att prata med kunder och ge svar på frågor. Mattias Koch är en av våra pensionsrådgivare, nedan ger han en nulägesbild och några tips på vad man bör tänka på när det gäller sitt pensionssparande.

Jag har haft kontakt med snart ett 100-tal kunder under de senaste dagarna. Många har lyft luren redan efter ett par signaler, vilket är en stor skillnad mot vanliga dagar. De flesta sitter hemma och arbetar pga. coronautbrottet och vill gärna ha en snabb update beträffande sina placeringar.

I den långsiktiga strategin som vi kommit överens om med våra kunder, så är kraftiga börsfall något som har diskuterats. Men det finns alltid ett värde med repetition, för det är lätt att glömma, i synnerhet om oron växt i magen. För de allra flesta kunder så gäller det att hålla fast vid sin långsiktiga strategi, men för vissa kunder kan det vara aktuellt med mindre justeringar beroende på när pengarna behöver användas. Uppmaningen är att ta kontakt med din rådgivare om minnet sviker dig eller om du känner oro.

Vanligaste frågan från våra kunder just nu är vad vi tror om framtiden. Det mest troliga är en återhämtning, men risken för en djupare svacka finns såklart. Samt att återhämtningen kommer att ta längre tid ju längre länder är nedstängda.

Som vanligt är det viktigt att man med jämna mellanrum stämmer av följande:

• Vilken risk du vill ha på dina placeringar? Vid vilken nedgång blir du orolig?
  • Har placeringshorisonten ändrats?
  • Vilken buffert behövs vid oväntade händelser?
  • Vilket skydd gäller vid behov av sjukvård, vid dödsfall, långvarig sjukdom och olycksfall?
  • Vem är förmånstagare?
  • Testamente, framtidsfullmakter

Kanske ovan är något att diskutera nu när många av oss är samlade med våra familjer. Kanske kan det vara ett bra tillfälle att tänka långsiktigt och reflektera över hur man bör planera för framtiden.

Avslutningsvis, kontakta din rådgivare om du är orolig. Om du känner dig osäker på den strategi som ni under åren har diskuterat, dels avseende förvaltning men även gällande övriga händelser som sker i livet kan det vara läge att slå en pling till din rådgivare.