Försämrad avdragsrätt för pensionssparande

Marknadsbrev, Hr-nytt

Försämrad avdragsrätt för pensionssparande

17 februari · 2015

Reglerna för avdrag för privat pensionssparande och IPS har ändrats från och med 2015. Under 2015 är maximal avdragsgill premie 1800 kronor och från och med 2016 har regeringen aviserat att avdraget helt ska slopas. Det är därför viktigt att avsluta pensionssparandet för att undvika dubbel inkomstskatt.

Två miljoner svenskar påverkas av förändringen som omfattar individuellt pensionssparande (IPS) och privat pensionsförsäkring. Det innebär att personer som inte avslutar sitt sparande betalar inkomstskatt både på pengar som sätts in i pensionsförsäkringen och på utbetalningen från pensionsförsäkringen. Det innebär med andra ord dubbel beskattning.

För en person som sparar 12 000 kr per år i tio år i pensionsförsäkring är sparandet värt cirka 144 000 kr efter tio år. Det innebär en extra skattebelastning på cirka 43 000 kr vid en marginalskatt på 30% och cirka 72 000 kr vid en marginalskatt på 50%.

Personer som saknar pensionsrätt i anställningen eller har inkomst av aktiv näringslivsverksamhet får även i fortsättningen göra avdrag beräknat utifrån inkomstens storlek. Befintligt kapital i IPS eller pensionsförsäkring kommer inte heller att påverkas av de förändrade villkoren.

De allra flesta bör alltså avsluta sitt privata pensionssparande. Det finns dock vissa enstaka fall där det är värt att tänka igenom sitt beslut trots dubbelbeskattningen. Det rör främst försäkringar som innehåller försäkringsskydd som är beroende av att premiebetalningen fortsätter, för personer som på grund av hälsotillstånd eller andra omständigheter kan ha svårt att kunna teckna nytt försäkringsskydd.

Här följer några tips på hur du kan fortsätta spara effektivt till pensionen

För dem som vill fortsätta spara på ett effektivt sätt till sin pension kan det vara en bra idé att flytta över sitt sparande från ett privat pensionssparande till andra sparformer. Ett bra alternativ för dem som vill kunna välja själva när och hur de ska disponera sitt kapital kan vara den relativt nya sparformen Investeringssparkontot (ISK). Fördelen med Investeringssparkontot är bland annat att det ger möjlighet att spara i fonder och aktier utan att behöva tänka på att redovisa alla transaktioner i deklarationen. För dem som däremot föredrar att öronmärka sitt sparande kan istället en kapitalförsäkring med bindningstid vara ett intressant alternativ. En kapitalförsäkring kan också vara ett alternativ för den som vill spara i traditionell förvaltning.

Ett annat alternativ, och kanske det alternativ som mest liknar privat pensionssparande, är löneväxling via arbetsgivaren. Många arbetsgivare erbjuder sina anställda så kallad löneväxling. Det innebär att den anställde kan avstå lön och istället betalar arbetsgivaren premien till en tjänstepensionsförsäkring. Premien är i normalfallet högre än det belopp som den anställde avstår eftersom premien kan räknas upp med ca 6% med oförändrad kostnad för arbetsgivaren.

Ett generellt tips för förbättrade avkastningsmöjligheter är att spara kontinuerligt samt att säkerställa att kapitalet ligger långsiktigt placerat till en rimlig avgift. Det kan också vara bra att ta hjälp av en placeringsrådgivare. Sparare som är missnöjda med sina nuvarande lösningar ska inte heller glömma bort att flytträtten gäller för nyare pensionslösningar.

– De flesta har ett behov av ett extra pensionssparande för att kunna gå i pension när de önskar och ha en bra levnadsstandard. Att spara 1 000 kr i månaden kan ge flera tusenlappar mer i pension och viktigt att komma ihåg är att det är du själv som ansvarar för din ekonomi och din pensionering, säger Walter Nuñez Ovtcharenko, Produktanalyschef på Söderberg & Partners.

De allra flesta ska alltså avsluta det avdragsgilla pensionssparandet, men samtidigt fortsätta att spara långsiktigt till pensionen, på ett eller annat sätt. Kontakta din rådgivare om du är osäker.

Privat Pensionsförsäkring

En pensionsförsäkring är ett sparande till ålderspension där premien är avdragsgill inom vissa ramar. T o m 2014 var premien avdragsgill mot inkomst av tjänst med upp till 12 000 kronor per år.  Utbetalningar från en pensionsförsäkring beskattas i inkomstslaget tjänst. Avkastningen i pensionsförsäkringen schablonbeskattas.

Individuellt pensionssparande IPS

Ett individuellt pensionssparande är ett pensionssparande som tillhandahålls av banker och värdepappersbolag. Samma skatteregler har tidigare gällt för IPS som för privat pensionsförsäkring.  Avkastningen i pensionsförsäkringen schablonbeskattas.

Investeringssparkonto ISK

Ett Investeringssparkonto, ISK, ger möjlighet att placera i aktier, fonder och andra värdepapper. En fördel med ISK, jämfört med vanligt fondsparande, är att avkastningen schablonbeskattas så att kunden inte behöver deklarera för vinst eller förlust vid omplaceringar samt att bankerna inte kan ta ut någon avgift för själva kontot. Avkastningsskatten betalas oavsett om kunden gjort vinst eller förlust. Skatten är dock förhållandevis låg för närvarande eftersom den baseras på statslåneräntan.

Kapitalförsäkring

En kapitalförsäkring är ett sparande där dina pengar investeras via ett försäkringsbolag, exempelvis i aktier, fonder eller värdepapper beroende på vilken sorts kapitalförsäkring kunden väljer. Även avkastning i kapitalförsäkring schablonbeskattas så att kunden inte behöver deklarera för vinst eller förlust. Avkastningsskatten betalas oavsett om kunden gjort vinst eller förlust. Skatten är dock förhållandevis låg för närvarande eftersom den baseras på statslåneräntan. Via kapitalförsäkring kan kunden via förmånstagarförordnande styra till vem eller vilka utbetalning ska ske vid dödsfall.

5 pensionsnyheter inför 2020

18 december · 2019

Vad bör du ha koll på under 2020? Vi delar med oss av 5 viktiga nyheter inom pensionsområdet.

Under året är det flera förändringar på gång inom pensionsområdet. Bland annat så höjs den lägsta åldern för att ta ut allmän pension, begreppet ”riktålder” införs och den nya flyttlagstiftningen förändras.

Pensionsnyheter 2020:

• Den lägsta åldern för att ta ut allmän pension höjs från 61 år till 62 år. Bakgrunden är att vi lever allt längre, och om vi skulle fortsätta gå i pension vid samma ålder som idag så leder det till att den inkomstgrundande pensionen blir lägre. Vi kommer se ytterligare höjningar framåt då lägsta åldern höjs till 63 år 2023 och till 64 år 2026.

• Begreppet ”riktålder för pension” införs i socialförsäkringsbalken för ett förbättrat grundskydd. Detta innebär att åldern när man som tidigast kan ta ut allmän pension kommer kopplas till medellivslängdens utveckling för att upprätthålla pensionsnivåerna nu när vi lever allt längre.

• Från och med 1 januari 2020 ändras vissa bestämmelser i lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS). Åldersgränsen för rätten att kvarstå i anställning höjs från 67 år till 68 år. Nästa steg i höjningen av LAS-åldern sker 2023, till 69 år. Syftet är att fler ska ha möjlighet att arbeta längre och att anställda själva ska kunna bestämma när de vill gå i pension. För arbetsgivare är det viktigt att uppdatera pensionspolicyn, dvs. om policyn inte sedan tidigare tar höjd för anställda som är äldre än 65 år.

• En annan viktig förändring är den nya flytträttslagstiftningen. Den nya lagstiftningen innehåller några förbättringar men i praktiken inga större förändringar. Riksdagen instruerade dock Regeringen, i samband med beslutet om ny lagstiftning, att skyndsamt återkomma med ett förslag till ny lagstiftning med syfte att sänka avgifterna för att flytta pensionskapital.

• En nyhet för dig som HR-ansvarig är att regeringen vill införa ett ingångsavdrag från 1 juli 2020, vilket innebär en minskad kostnad för arbetsgivare som anställer utsatta grupper t.ex. unga, långtidsarbetslösa eller nyanlända. Detta för att göra det mer attraktivt att anställa personer som står utanför arbetsmarknaden.

Behöver ditt bolag hjälp att uppdatera er pensionspolicy eller har du kanske funderingar hur pensionsflytten fungerar? Kontakta din rådgivare eller beskriv ditt ärende i formuläret nedan så återkommer våra experter till dig!

Ett steg på vägen mot enklare pensionsflytt

21 november · 2019

Efter många turer har riksdagen sagt ja till regeringens proposition. Lagändringarna som träder i kraft 1 januari 2020 syftar till att effektivisera möjligheterna att återköpa och flytta livförsäkringar.

Flytträtt innebär att du får flytta värdet i din pensionsförsäkring till ett annat försäkringsbolag. Det bolag som du flyttar från tar vanligtvis ut en avgift för flytten vilket har varit föremål för diskussion under en längre tid. Denna med flera frågeställningar reglas nu och ändringarna kommer att ske gradvis.

– Ur konsumentperspektiv är det största problemet idag att folk sitter fast i en massa gamla lösningar som är ganska dyra och som de inte kan göra något åt. Det kan handla om avgifter men det kanske största problemet är att kunder kan fastna i lågavkastande tillgångar. Du kanske har lejonparten i räntebärande tillgångar fast kunden egentligen vill investera i aktier, det har en enorm kostnad för konsumenten, säger Gustaf Rentzhog, koncernchef Söderberg & Partners i en artikel i Realtid.

Lagändringen är ett steg i rätt riktning och nedan har vi sammanfattat några av de viktigaste punkterna från lagändringarna:

• Hela värdet i en eller flera pensionsförsäkringar får flyttas till en annan pensionsförsäkring med samma person som försäkrad, utan några beskattningskonsekvenser.
  • Flytt ska kunna göras under tiden din pension betalas ut. Utbetalning får dock inte ha påbörjats från den försäkring som du vill flytta till.
  • Kravet på att den mottagande pensionsförsäkringen ska vara nytecknad slopas.
  • Kravet på att den mottagande försäkringen ska vara tecknad av försäkringstagaren i den ursprungliga försäkringen slopas. Men eftersom flytten fortfarande kräver godkännande från försäkringstagaren till den avgivande försäkringen (i normalfallet arbetsgivaren) så innebär förändringen väldigt lite i praktiken.

Riksdagen meddelade dock att regeringen skyndsamt bör återkomma till riksdagen med ett lagförslag som tydligt skiljer fond- och depåförsäkringar från traditionella livförsäkringar när det gäller vilka avgifter som får tas ut vid flytt och återköp. Syftet är att ytterligare begränsa avgifterna vid återköp och flytt av fond- och depåförsäkringar. Lagförslaget bör därför utformas utifrån nedanstående riktlinjer:

• Flyttavgifterna ska begränsas kraftigt. De ska enbart motsvara de direkta kostnaderna för den administrativa hanteringen av flytten.
  • Ett avgiftstak på flyttavgiften bör införas.
  • Flytträtten bör gälla för försäkringar tecknade både före och efter den 1 juli 2007, om inte avgörande skäl talar mot detta.
  • Fribelopp vid flytt av små försäkringsvärden och automatisk flytt av försäkringsvärden under fribeloppet vid byte av arbetsgivare ska prövas.

Förändringen kommer att ske gradvis och vi kommer därför att ha anledning att återkomma till detta ämne.

Egenföretagare: 5 tips för högre pension

15 november · 2019

Många tycker att det är svårt och krångligt med pensionen och skjuter det gärna på framtiden. Vi delar med oss av 5 snabba tips på hur du som egenföretagare kan få högre pension. För den som agerar för sent kan alternativen vara begränsade – så se till att agera nu!

Här delar vi med oss av 5 snabba tips som kan förbättra din situation både idag och i framtiden.

1. Säkerställ att du har tjänstepension

Tjänstepensionen är viktig även för dig som egenföretagare. Många egenföretagare glömmer lätt bort tjänstepensionen och riskerar då att bli framtidens fattigpensionärer. Ju tidigare du får koll på din pension – desto större möjlighet har du att påverka den. Som ett första steg gå igenom hur din pension ser ut idag för att skapa en bra bild över din framtida pension.

2. Få ut pengar ur bolaget till så låg kostnad som möjligt

Vill du få ut så mycket pengar som möjligt till en låg kostnad är tjänstepension ett bra alternativ. Till skillnad från lön så utgår inga sociala avgifter på pensionsavsättningar utan istället betalar man in en särskild löneskatt som är ca 6% lägre än sociala avgifter.

3. Se över ditt försäkringsskydd

Vad händer om jag blir sjukskriven? Vem får mina pengar om jag går bort? Försäkringar mot sådana händelser är ofta kopplade till pensionen. Väldigt få vet vad dessa försäkringar innebär trots att de kan vara helt avgörande för ens framtid om något händer. Det kan också vara så att man betalar stora summor i onödan, så säkerställ att du verkligen har rätt skydd utifrån dina förutsättningar.

4. Se över avgifterna i ditt pensionssparande

Många aktörer på pensionsmarknaden tar ut en avgift som dras på det totala beloppet på ditt pensionskonto varje år, trots utebliven service. Vid första anblick kan det se ut som småbelopp men över tid slår det ofta hårt på pensionen man får ut. Får du verkligen den service du betalar för? Med tydliga arvoden vet du priset på rådgivningen och avgör själv om du vill koppla på eller bort den.

5. Skapa förutsättningar för bra avkastning

Se till att du har förutsättningar för en så hög riskjusterad avkastning som möjligt. När du konstaterat vilken långsiktig risk du är bekväm med, se då till att de investeringsalternativ du har att välja på är väl analyserade. Om du inte har tid, intresse eller möjlighet, se till att hitta en pålitlig aktör som hjälper dig att vara proaktiv gällande dina placeringar.

Tycker du fortfarande att det känns komplext med pensionen? Vill du få en pensionslösning på plats eller säkerställa att du får ut så mycket som möjligt av din nuvarande lösning? Då kan det vara läge att ta hjälp av en pensionsrådgivare som är expert på området.

Läs mer om hur vi kan hjälpa dig som egenföretagare!