Försämrad avdragsrätt för pensionssparande

Marknadsbrev, Hr-nytt

Försämrad avdragsrätt för pensionssparande

17 februari · 2015

Reglerna för avdrag för privat pensionssparande och IPS har ändrats från och med 2015. Under 2015 är maximal avdragsgill premie 1800 kronor och från och med 2016 har regeringen aviserat att avdraget helt ska slopas. Det är därför viktigt att avsluta pensionssparandet för att undvika dubbel inkomstskatt.

Två miljoner svenskar påverkas av förändringen som omfattar individuellt pensionssparande (IPS) och privat pensionsförsäkring. Det innebär att personer som inte avslutar sitt sparande betalar inkomstskatt både på pengar som sätts in i pensionsförsäkringen och på utbetalningen från pensionsförsäkringen. Det innebär med andra ord dubbel beskattning.

För en person som sparar 12 000 kr per år i tio år i pensionsförsäkring är sparandet värt cirka 144 000 kr efter tio år. Det innebär en extra skattebelastning på cirka 43 000 kr vid en marginalskatt på 30% och cirka 72 000 kr vid en marginalskatt på 50%.

Personer som saknar pensionsrätt i anställningen eller har inkomst av aktiv näringslivsverksamhet får även i fortsättningen göra avdrag beräknat utifrån inkomstens storlek. Befintligt kapital i IPS eller pensionsförsäkring kommer inte heller att påverkas av de förändrade villkoren.

De allra flesta bör alltså avsluta sitt privata pensionssparande. Det finns dock vissa enstaka fall där det är värt att tänka igenom sitt beslut trots dubbelbeskattningen. Det rör främst försäkringar som innehåller försäkringsskydd som är beroende av att premiebetalningen fortsätter, för personer som på grund av hälsotillstånd eller andra omständigheter kan ha svårt att kunna teckna nytt försäkringsskydd.

Här följer några tips på hur du kan fortsätta spara effektivt till pensionen

För dem som vill fortsätta spara på ett effektivt sätt till sin pension kan det vara en bra idé att flytta över sitt sparande från ett privat pensionssparande till andra sparformer. Ett bra alternativ för dem som vill kunna välja själva när och hur de ska disponera sitt kapital kan vara den relativt nya sparformen Investeringssparkontot (ISK). Fördelen med Investeringssparkontot är bland annat att det ger möjlighet att spara i fonder och aktier utan att behöva tänka på att redovisa alla transaktioner i deklarationen. För dem som däremot föredrar att öronmärka sitt sparande kan istället en kapitalförsäkring med bindningstid vara ett intressant alternativ. En kapitalförsäkring kan också vara ett alternativ för den som vill spara i traditionell förvaltning.

Ett annat alternativ, och kanske det alternativ som mest liknar privat pensionssparande, är löneväxling via arbetsgivaren. Många arbetsgivare erbjuder sina anställda så kallad löneväxling. Det innebär att den anställde kan avstå lön och istället betalar arbetsgivaren premien till en tjänstepensionsförsäkring. Premien är i normalfallet högre än det belopp som den anställde avstår eftersom premien kan räknas upp med ca 6% med oförändrad kostnad för arbetsgivaren.

Ett generellt tips för förbättrade avkastningsmöjligheter är att spara kontinuerligt samt att säkerställa att kapitalet ligger långsiktigt placerat till en rimlig avgift. Det kan också vara bra att ta hjälp av en placeringsrådgivare. Sparare som är missnöjda med sina nuvarande lösningar ska inte heller glömma bort att flytträtten gäller för nyare pensionslösningar.

– De flesta har ett behov av ett extra pensionssparande för att kunna gå i pension när de önskar och ha en bra levnadsstandard. Att spara 1 000 kr i månaden kan ge flera tusenlappar mer i pension och viktigt att komma ihåg är att det är du själv som ansvarar för din ekonomi och din pensionering, säger Walter Nuñez Ovtcharenko, Produktanalyschef på Söderberg & Partners.

De allra flesta ska alltså avsluta det avdragsgilla pensionssparandet, men samtidigt fortsätta att spara långsiktigt till pensionen, på ett eller annat sätt. Kontakta din rådgivare om du är osäker.

Privat Pensionsförsäkring

En pensionsförsäkring är ett sparande till ålderspension där premien är avdragsgill inom vissa ramar. T o m 2014 var premien avdragsgill mot inkomst av tjänst med upp till 12 000 kronor per år.  Utbetalningar från en pensionsförsäkring beskattas i inkomstslaget tjänst. Avkastningen i pensionsförsäkringen schablonbeskattas.

Individuellt pensionssparande IPS

Ett individuellt pensionssparande är ett pensionssparande som tillhandahålls av banker och värdepappersbolag. Samma skatteregler har tidigare gällt för IPS som för privat pensionsförsäkring.  Avkastningen i pensionsförsäkringen schablonbeskattas.

Investeringssparkonto ISK

Ett Investeringssparkonto, ISK, ger möjlighet att placera i aktier, fonder och andra värdepapper. En fördel med ISK, jämfört med vanligt fondsparande, är att avkastningen schablonbeskattas så att kunden inte behöver deklarera för vinst eller förlust vid omplaceringar samt att bankerna inte kan ta ut någon avgift för själva kontot. Avkastningsskatten betalas oavsett om kunden gjort vinst eller förlust. Skatten är dock förhållandevis låg för närvarande eftersom den baseras på statslåneräntan.

Kapitalförsäkring

En kapitalförsäkring är ett sparande där dina pengar investeras via ett försäkringsbolag, exempelvis i aktier, fonder eller värdepapper beroende på vilken sorts kapitalförsäkring kunden väljer. Även avkastning i kapitalförsäkring schablonbeskattas så att kunden inte behöver deklarera för vinst eller förlust. Avkastningsskatten betalas oavsett om kunden gjort vinst eller förlust. Skatten är dock förhållandevis låg för närvarande eftersom den baseras på statslåneräntan. Via kapitalförsäkring kan kunden via förmånstagarförordnande styra till vem eller vilka utbetalning ska ske vid dödsfall.

Nytt ställningstagande kring förmånsbeskattning av sjukvårdsförsäkring

24 juni · 2019

Sedan den 1 juli 2018 gäller bestämmelser som innebär att förmånen av en sjukvårdsförsäkring som betalas av arbetsgivaren ska värderas till ett belopp som motsvarar premien som arbetsgivaren betalar för försäkringen. I bestämmelserna berörs även att om en sjukvårdsförsäkring omfattar både skattepliktiga och skattefria insatser, vilket nästan alltid är fallet, ska premien proportioneras på en skattepliktig och en skattefri del.

Försäkringsbolagen gjorde inför införandet av bestämmelserna, med stöd av Skatteverket, egna uppskattningar om denna proportionering och många kom fram till att drygt 70% av premien var skattepliktig. Både högre och lägre procentsatser förekom.

Den 10:e juni 2019 publicerade Skatteverket ett nytt ställningstagande i frågan om förmånsbeskattning av sjukvårdsförsäkring. Det nya ställningstagandet har drivits fram genom en begäran från Svensk Försäkring och branschrepresentanter mot bakgrund av de sedan 1 juli 2018 gällande bestämmelserna.

I Skatteverkets ställningstagande konstateras att den skattepliktiga förmånen (”förmånsvärdet”) av en sjukvårdsförsäkring kan beräknas till 60% av försäkringspremien. Det nya ställningstagandet anger ingen tidpunkt från när den nya nivån ska gälla. Eftersom tidpunkt inte är angiven i ställningstagandet konstaterar bland annat branchorganisationen Svensk Försäkring att det nya beräkningsunderlaget kan gälla retroaktivt från och med när bestämmelsen trädde i kraft under fjolåret.

Tänkbar skatteeffekt för medarbetare och arbetsgivare

Om vi utgår från att 70% av premien hittills varit föremål för förmånsbeskattning och antar att en anställd medarbetare per den första juli 2018 hade en årspremie om 4 200 kr och marginalskatt om 30%, beräknades dennes förmånsvärde till 2 940 kr och en total förmånsskatt om 882 kr. Givet det nya ställningstagandet beräknas istället förmånsvärdet till 2 520 kr och den totala förmånsskatten landar på 756 kr.

Mer information?

För specifika frågor gällande skatter i allmänhet eller förmånsbeskattningen av sjukvårdsförsäkring bör frågor riktas direkt till en skatteexpert och/eller Skatteverket.

För generella frågor, eller frågor om just er försäkring, kontakta din rådgivare.

Bidra till en bättre värld med Hållbar tjänstepension

19 juni · 2019

Visste du att tjänstepensionskapitalet uppgår till över 2 300 miljarder kronor? Här finns stora möjligheter för företag och medarbetare att ta ansvar för sin hållbarhetspåverkan, och samtidigt öka engagemanget för tjänstepensionen.

Hur kan mitt tjänstepensionskapital bidra till en bättre värld?

Tjänstepensionskapitalet uppgår till 2 300 miljarder kronor. Kapitalet är placerat hos försäkringsbolag och i fonder där fondförvaltarna kan lyfta fram spararnas röster till ledningen. På så sätt har de möjlighet att påverka genom att ta upp och driva de frågor som är viktiga för spararna. Tjänstepensionskapitalet utgör alltså en enorm möjlighet att bedriva påverkansarbete.

Vad är Hållbar tjänstepension?

- Hållbar tjänstepension är en tjänst som hjälper företag att bidra till påverkansarbetet med sina egna tjänstepensionspremier. Många företag har en hållbarhetspolicy men har däremot inte inkluderat hållbarhet i pensionspolicyn. Oavsett hur långt företaget har kommit i sitt hållbarhetsarbete kan Hållbar tjänstepension hjälpa både företaget och de anställda. Till en början kan företag löpande följa upp tjänstepensionens hållbarhetsnivå och utvärdera dess effekter. För företag som vill arbeta mer aktivt med frågan, ger tjänsten möjlighet att påverka leverantörer att ta ansvar för hållbarhetsfrågor som de anställda tycker är viktiga, säger Lingyi Lu, hållbarhetsanalytiker på Söderberg & Partners.

Hållbar tjänstepension är en fristående lösning som enkelt kan implementeras hos företagen. Tjänsten består av ett grunderbjudande och två tilläggsnivåer som kan anpassas efter företagets behov med utgångspunkt från grunderbjudandet. I grunderbjudandet hjälper vi företagen att addera hållbarhet i pensionspolicyn. Företaget får också tillgång till en nulägesanalys om tjänstepensionens hållbarhetsnivå baserat på Söderberg & Partners hållbarhetsanalys. Därefter följs hållbarhetsnivån upp tillsammans med rådgivaren i avstämningsmöten och företaget sätter mål för kommande period tillsammans med rådgivaren.

För företag som vill ge sina anställda bättre underlag att fatta medvetna och hållbara beslut om sin tjänstepension hjälper vi kunden med den interna kommunikationen. Detta inkluderar introduktionsbrev till anställda, texter till intranätet och informationsbroschyrer, samt en onlineutbildning om hållbart sparande. Det går även att skala upp tjänsten ytterligare, med specifika anpassningar efter kundens behov. Här får anställda möjlighet att rösta på hållbarhetsfrågor som är allra viktigast för dem och tillgång till temabaserade specialanalyser och rapporter. Som exempel, när organisationer valt temat klimatförändring och minskat klimatavtryck som mål att jobba mot, kan vi göra mätningar på kapitalets klimatavtryck och rapportera detta till kunden. Vi kan även hjälpa till med den externa kommunikationen där hållbarhet i tjänstepension kan bli ett delmål i organisationens hållbarhetsarbete. Söderberg & Partners har också nyligen, på den internationella dagen mot barnarbete presenterat rapporten ”Vem arbetar för dina pengar? – En rapport om svenska sparpengar och risker med barnarbete”. Just barnarbete är en fråga som engagerar många sparare.

Förutom att ta ansvar för företagets hållbarhetspåverkan via tjänstepensionskapitalet ger konceptet möjlighet att öka intresset för tjänstepensionen.

- Det är viktigt att ställa sig frågan ”vilken värld vill jag gå i pension i?” Tjänstepensionskapitalet kan till en början kännas litet och man kan fundera över om ens egna pensionspremie verkligen gör skillnad. Men i takt med att tjänstepensionskapitalet växer, så växer också ditt kapitals möjlighet att skapa en positiv förändring. Och tillsammans är vi många, vilket blir en enorm kraft. Samtidigt som det över tid också kan påverka avkastningen positivt, säger Lingyi Lu.

Hållbar tjänstepension är en helhetslösning för företag som vill ta ansvar för sin hållbarhetspåverkan via tjänstepensionskapitalet. Generellt är intresset för tjänstepension svalt bland anställda, särskilt bland de yngre, trots att det är en viktig förmån som inte är en självklarhet. Intresset för hållbarhet och att bidra till en bättre värld är desto större, vilket ger konceptet Hållbar tjänstepension möjlighet att öka engagemanget hos medarbetare som via sin tjänstepension kan göra skillnad.

Vilka möjligheter eller verktyg har jag som kund idag att göra medvetna val kring min pension?

Våra kunder har tillgång till hållbarhetsanalyser av fonder, pensionsbolag och fondförsäkringsbolag. Vi har även en ny fondstrategi som heter ’Aktiv Påverkan’ för våra kunder. Strategin har ett hållbarhetsfokus och handlar specifikt om att påverka i frågor som är viktiga för spararna. Sist men inte minst, så kan företag ansluta sig till Hållbar tjänstepension för en bredare lösning som vänder sig till alla medarbetare.

Vill du veta mer om Hållbar tjänstepension? Kontakta oss via formuläret nedan så hör vi av oss till dig.

Lägre pension på grund av kortare utbetalningstid?

18 april · 2019

Vi lever allt längre, vilket gör att vi borde planera för ett längre pensionärsliv. Men istället ser vi en trend där människor i ökad omfattning väljer att ta ut sina pensioner tidigare och begränsar sina uttag till 5-10 år istället för att ta ut den livsvarigt. Varför lockar snabba uttag och vad blir konsekvenserna för individen och samhället?

Vilka trender kring pensionsuttag ser vi?

Allt fler väljer att ta ut sina pensioner tidigare och snabbare utan att djupgående reflektera över hur gammal man tror sig bli och hur man ska klara sin ekonomi över tid. Paradoxen är att denna grupp väljer att ta ut tjänstepensionen under en kortare tid, samtidigt som vi lever allt längre.

Vår livslängd ökar, vilket innebär att vi har flera år att finansiera som icke yrkesarbetande i jämförelse med tidigare generationer. I och med valfriheten kring uttag av tjänstepension läggs mycket ansvar på individen och många blundar inför effekten av att vi kommer leva längre. Om du exempelvis bestämmer dig för att börja med dina uttag vid 65 och fördela uttagen över 5 år innebär det att tjänstepensionen slutar trilla in vid 70. Om du håller hälsan vid liv och blir 90 år gammal innebär det att du ska kunna försörja dig under 20 år efter att tjänstepensionen delats ut. Om pensionen tas ut under kort tid och pengarna förvaltas på egen hand gäller det att hushålla med resurserna samt beakta eventuella marginalskatteffekter.

Vilka utmaningar står den yngre befolkningen inför?

Det finns en bild bland yngre att de kommer få samma förutsättningar som de äldre pensionärerna idag. Skillnaden är att de äldre har haft förmånsbestämd tjänstepension där man omfattats av livsvariga pensioner som utbetalats oavsett hur gammal du är. För de yngre som har premiebestämd tjänstepension kommer det skilja sig kraftigt. Tänker man inte till ordentligt kring sin pension kan en kraftigt försämrad levnadsstandard vänta.

Är tidigare pensionsuttag och temporärt uttag av pensioner alltid dåligt? Det kan finnas hälsoskäl eller en total ekonomisk situation som kan innebära att det är ett bra beslut. Men i ljuset av ökad livslängd och vetskap om att vi tenderar att välja alternativ som ger närliggande tillfredställelse finns det skäl att lyfta problematiken.

Varför lockar snabb uttagstid?

• Man vill ta ut pensionen medan man har hälsan.
  • I hopp om större utbetalningar tar man ut pensionen för att själv aktivt placera pengarna.
  • Saknar man godkända förmånstagare vill man säkerställa att närstående får pengarna.
  • Akuta behov får individer att blunda för de långsiktiga konsekvenserna, vilket gör att man väljer snabb uttagstid.

Det finns olika skäl till varför man väljer att ta ut tjänstepensionen under en begränsad tid. Många tänker att man spenderar mer pengar i början av sitt pensionärsliv än när man blir äldre. Studier visar dock att kostnaden inte är märkbart lägre som äldre. På sikt kan man dessutom se att de kommer bli dyrare för de som vill ha tillgång till kvalitativ vård och service. Man ska därför inte underskatta behovet av resurser när man blir äldre om man vill hålla en viss standard.

Med den nya friheten som vi har idag är det svårt att göra en relevant bedömning av de egna behoven i framtiden. Utöver de egna privatekonomiska konsekvenserna riskerar närstående, arbetsgivare och i slutändan samhället att påverkas. Det är också orsaken till den politiskt gränsöverskridande samsynen om att ändra regelverket.

Vad händer framåt?

Framöver kan vi se nya avtalsregler om tjänstepension som lär innebära att vi inte får påbörja utbetalning av pension så tidigt som idag. Det finns incitament hos politiker att ändra regelverket så att individens beslut inte ska innebära ökad belastning på samhället. Man ser risker med att snabba uttag av tjänstepensionen kan komma att kosta staten mycket pengar i form av ekonomiskt stöd om pensionen högre upp i åldrarna inte täcker de privata behoven. Den bredpolitiska tillsatta Pensionsgruppen arbetar därför för att få till följande punkter:

• Lägsta uttagsålder kan ändras.
  • Uttagstiderna ska ses över.
  • Möjlighet att pausa utbetalningar.
  • Ökade möjligheter att tjäna in pension efter 65. Idag upphör rätt till tjänstepensionspremier i de flesta kollektiv- och frivilliga bolagsavtal vid 65 års ålder.

Vad kan vi göra under tiden?

Den nya förändringen är svår att hantera och många tar beslut utan att beakta de egna privatekonomiska konsekvenserna på sikt. Fram tills vi har lärt oss hantera detta, blir rådgivning och vägledning i användandet av exempelvis digitala verktyg viktigt. Då besluten är komplexa är det svårt att enbart via digitala plattformar säkerställa att innebörd av analyser tolkas rätt av användaren, vilket innebär att behovet av personlig rådgivning ökar.

Inom Söderberg & Partners noterar vi att allt fler företag väljer att erbjuda rådgivning till medarbetare som närmar sig pension. Ur ett arbetargivarperspektiv har dessa rådgivningar två syften. Den ena är att rådgivningen kan resultera i att duktiga medarbetare utifrån ökad kunskap känner sig motiverade att fortsätta jobba och därmed stärka upp sin ekonomi som pensionär. För det andra innebär det att man ger ett stöd som innebär att övergången till ett liv som pensionär blir tryggare.

Är detta något din verksamhet behöver hjälp med? Fyll i formuläret nedan.