Försämrad avdragsrätt för pensionssparande

Marknadsbrev, Hr-nytt

Försämrad avdragsrätt för pensionssparande

17 februari · 2015

Reglerna för avdrag för privat pensionssparande och IPS har ändrats från och med 2015. Under 2015 är maximal avdragsgill premie 1800 kronor och från och med 2016 har regeringen aviserat att avdraget helt ska slopas. Det är därför viktigt att avsluta pensionssparandet för att undvika dubbel inkomstskatt.

Två miljoner svenskar påverkas av förändringen som omfattar individuellt pensionssparande (IPS) och privat pensionsförsäkring. Det innebär att personer som inte avslutar sitt sparande betalar inkomstskatt både på pengar som sätts in i pensionsförsäkringen och på utbetalningen från pensionsförsäkringen. Det innebär med andra ord dubbel beskattning.

För en person som sparar 12 000 kr per år i tio år i pensionsförsäkring är sparandet värt cirka 144 000 kr efter tio år. Det innebär en extra skattebelastning på cirka 43 000 kr vid en marginalskatt på 30% och cirka 72 000 kr vid en marginalskatt på 50%.

Personer som saknar pensionsrätt i anställningen eller har inkomst av aktiv näringslivsverksamhet får även i fortsättningen göra avdrag beräknat utifrån inkomstens storlek. Befintligt kapital i IPS eller pensionsförsäkring kommer inte heller att påverkas av de förändrade villkoren.

De allra flesta bör alltså avsluta sitt privata pensionssparande. Det finns dock vissa enstaka fall där det är värt att tänka igenom sitt beslut trots dubbelbeskattningen. Det rör främst försäkringar som innehåller försäkringsskydd som är beroende av att premiebetalningen fortsätter, för personer som på grund av hälsotillstånd eller andra omständigheter kan ha svårt att kunna teckna nytt försäkringsskydd.

Här följer några tips på hur du kan fortsätta spara effektivt till pensionen

För dem som vill fortsätta spara på ett effektivt sätt till sin pension kan det vara en bra idé att flytta över sitt sparande från ett privat pensionssparande till andra sparformer. Ett bra alternativ för dem som vill kunna välja själva när och hur de ska disponera sitt kapital kan vara den relativt nya sparformen Investeringssparkontot (ISK). Fördelen med Investeringssparkontot är bland annat att det ger möjlighet att spara i fonder och aktier utan att behöva tänka på att redovisa alla transaktioner i deklarationen. För dem som däremot föredrar att öronmärka sitt sparande kan istället en kapitalförsäkring med bindningstid vara ett intressant alternativ. En kapitalförsäkring kan också vara ett alternativ för den som vill spara i traditionell förvaltning.

Ett annat alternativ, och kanske det alternativ som mest liknar privat pensionssparande, är löneväxling via arbetsgivaren. Många arbetsgivare erbjuder sina anställda så kallad löneväxling. Det innebär att den anställde kan avstå lön och istället betalar arbetsgivaren premien till en tjänstepensionsförsäkring. Premien är i normalfallet högre än det belopp som den anställde avstår eftersom premien kan räknas upp med ca 6% med oförändrad kostnad för arbetsgivaren.

Ett generellt tips för förbättrade avkastningsmöjligheter är att spara kontinuerligt samt att säkerställa att kapitalet ligger långsiktigt placerat till en rimlig avgift. Det kan också vara bra att ta hjälp av en placeringsrådgivare. Sparare som är missnöjda med sina nuvarande lösningar ska inte heller glömma bort att flytträtten gäller för nyare pensionslösningar.

– De flesta har ett behov av ett extra pensionssparande för att kunna gå i pension när de önskar och ha en bra levnadsstandard. Att spara 1 000 kr i månaden kan ge flera tusenlappar mer i pension och viktigt att komma ihåg är att det är du själv som ansvarar för din ekonomi och din pensionering, säger Walter Nuñez Ovtcharenko, Produktanalyschef på Söderberg & Partners.

De allra flesta ska alltså avsluta det avdragsgilla pensionssparandet, men samtidigt fortsätta att spara långsiktigt till pensionen, på ett eller annat sätt. Kontakta din rådgivare om du är osäker.

Privat Pensionsförsäkring

En pensionsförsäkring är ett sparande till ålderspension där premien är avdragsgill inom vissa ramar. T o m 2014 var premien avdragsgill mot inkomst av tjänst med upp till 12 000 kronor per år.  Utbetalningar från en pensionsförsäkring beskattas i inkomstslaget tjänst. Avkastningen i pensionsförsäkringen schablonbeskattas.

Individuellt pensionssparande IPS

Ett individuellt pensionssparande är ett pensionssparande som tillhandahålls av banker och värdepappersbolag. Samma skatteregler har tidigare gällt för IPS som för privat pensionsförsäkring.  Avkastningen i pensionsförsäkringen schablonbeskattas.

Investeringssparkonto ISK

Ett Investeringssparkonto, ISK, ger möjlighet att placera i aktier, fonder och andra värdepapper. En fördel med ISK, jämfört med vanligt fondsparande, är att avkastningen schablonbeskattas så att kunden inte behöver deklarera för vinst eller förlust vid omplaceringar samt att bankerna inte kan ta ut någon avgift för själva kontot. Avkastningsskatten betalas oavsett om kunden gjort vinst eller förlust. Skatten är dock förhållandevis låg för närvarande eftersom den baseras på statslåneräntan.

Kapitalförsäkring

En kapitalförsäkring är ett sparande där dina pengar investeras via ett försäkringsbolag, exempelvis i aktier, fonder eller värdepapper beroende på vilken sorts kapitalförsäkring kunden väljer. Även avkastning i kapitalförsäkring schablonbeskattas så att kunden inte behöver deklarera för vinst eller förlust. Avkastningsskatten betalas oavsett om kunden gjort vinst eller förlust. Skatten är dock förhållandevis låg för närvarande eftersom den baseras på statslåneräntan. Via kapitalförsäkring kan kunden via förmånstagarförordnande styra till vem eller vilka utbetalning ska ske vid dödsfall.

Stor spricka mellan mål och förväntningar på pensionen

18 november · 2021

Hur stor del av din lön önskar du få ut i pension? Har du koll på vad som krävs för att nå dit? Enligt en ny rapport som Novus tagit fram tillsammans med Söderberg & Partners har över hälften av alla svenskar som mål att få mer än 71 procent av sin lön i pension, men det är bara 17 procent som faktiskt tror att de kommer att lyckas uppnå det.

Sprickan mellan mål och förväntningar på pensionen

Hur stor del av din lön har du som mål att få i pension när du slutar arbeta? Som är realistisk att du kan nå? När du bestämt dig för en siffra kan du börja fundera på hur stor andel du faktiskt tror att du kommer att få i pension? Är det samma siffra? Eller är ditt realistiska mål högre än vad du faktiskt tror att din pension kommer att bli?

Det är sannolikt så att ditt mål är något högre än dina förväntningar. Men hur stor är skillnaden? Några procent? 10 procent? 20 procent? Eller mer? Att det finns en skillnad mellan folks mål och förväntningar på pensionen är fullt rimligt och även allmänt vedertaget. Men hur stor är denna skillnad egentligen hos befolkningen generellt?

Vi på Söderberg & Partners gav Novus i uppdrag att genomföra en undersökning för att ta reda på svenska folkets mål och förväntningar på pensionen. Resultatet mynnade ut i rapporten ”Pensionssprickan” som visar på en spricka mellan mål och förväntningar som i vissa fall är alarmerande stor. Syftet med rapporten är att sätta ljus på utmaningen och lyfta frågan om vad som kan göras på samhällsnivå och på individnivå för att sprickan ska minska.

Låga förväntningar på att nå pensionsmålen

Av undersökningen framkommer det bland annat att mer än varannan svensk (59 procent) har som mål att få 71 procent eller mer av sin lön när de går i pension. På frågan om vad de förväntar sig att få ut svarar dock endast 17 procent att de faktiskt tror att de kommer att lyckas uppnå detta.

Bryter man ner svarsgrupperna i ytterligare nivåer visar det sig dessutom att nästan en tredjedel av svenskarna (28 procent) har som mål att få så mycket som 81 procent eller mer av sin lön i pension. En nivå som dessvärre endast 3 procent räknar med att kunna uppnå, vilket ytterligare förstärker bilden av en spricka mellan mål och förväntningar på pensionen.

– Det är verkligen oroväckande att sprickan mellan svenskarnas mål och förväntningar på pensionen är så pass stor. Det vilar ett stort eget ansvar på individer idag att själva ta hand om sitt pensionssparande, och i ett system som bygger på individuellt ansvar för pensionen måste det finnas en tro hos kollektivet på att deras engagemang och deras ansträngningar faktiskt kan hjälpa dem nå sina mål. Utan det riskerar en viktig nyckelkomponent i systemet att sättas ur spel, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj, informationschef Söderberg & Partners.

Du kan ta del av hela rapporten ”Pensionssprickan” här.

Har du frågor om rapporten ”Pensionssprickan”?

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig för vidare dialog.

Vad är viktigt att tänka på när man snart ska gå i pension?

16 november · 2021

Att gå i pension är en stor omställning i livet, man ska både hitta nya saker att fylla sina dagar med samtidigt som man står inför nya ekonomiska förutsättningar. Att behöva ställa om sin ekonomi är något som oroar många – hur ska man balansera intäkter mot utgifter och vad är viktigt att tänka på?

Att planera sin ekonomi inför beslut om att arbeta deltid eller gå i pension är en process som många kan uppleva som komplicerad. Människans beslutsprocess baseras ofta på fakta och sunda antaganden, men också känslor som växlar mellan uppfyllelse av positiva målbilder och oro över att levnadsstandarden kan bli lägre. Har man fattat rätt beslut kring sitt pensionssparande, eller har man tagit för lite risk i sin förvaltning av pensionskapitalet så att köpkraften sjunkit över tid på grund av skatter och inflation?

En undersökning som Pensionsmyndigheten genomfört visar att en överraskande hög andel av de som valt att lyfta pension före 65 års ålder ångrar sin val efter 2-3 år. I många fall tycks beslutet om att i förtid aktivera utbetalning av statlig pension ske utan att man beaktat konsekvenserna på kort eller lång sikt.

Tre viktiga saker att tänka på inför din pension

1. Planera ditt pensionsuttag i god tid innan du går i pension

Hur du bäst tar ut din pension kan vara komplext. Du behöver fundera över vilka intäkter i form av pensionsutbetalning som behövs för att täcka dina kostnader för det liv du vill leva som aktiv respektive mer passiv pensionär. Vill du få mer i utbetalning de första 5-10 åren eller vill du ha en mer jämn utbetalning? Utifrån det, i vilken ordning ska du ta ut dina tjänstepensioner och hur ska kvarvarande tjänstepension förvaltas? Förhoppningsvis ska din tjänstepension betalas ut under många år, därför är det viktigt att se över hur din pension förvaltas på bästa sätt.

2. Skaffa en överblick hur mycket du kommer att få i pension

Har du arbetat hos olika arbetsgivare under din arbetstid har du antagligen intjänad tjänstepension hos olika försäkringsbolag. Det är viktigt att få en överblick över all din intjänade tjänstepension, för att du ska kunna säkerställa vilka villkor som gäller och därmed kunna göra en plan för hur du vill ta ut din pension.

3. Vill du att dina efterlevande ska ta del av din kvarvarande tjänstepension?

Vill du att dina efterlevande ska få ta del av din kvarvarande tjänstepension den dagen du avlider behöver du ett återbetalningsskydd. Om du tar bort återbetalningsskyddet får du mer pengar till din tjänstepension samt arvsvinster, vilket betyder att när någon som valt bort återbetalningsskydd går bort går deras insparande tjänstepensionspengar till de jämnåriga som inte har något återbetalningsskydd. Om du avlider går även ditt kvarstående pensionskapital till jämnåriga utan återbetalningsskydd. Det är därför viktigt att se över vad som är bäst för dig och din eventuella familj.

Vi hjälper dig med planering och rådgivning

Det kan vara utmanande att på egen hand hitta rätt nivå och längd på utbetalning av sin pension. Det är viktigt att komma ihåg att upparbetat pensionskapital för en 65-åring är i behov av god förvaltning i förhoppningsvis ytterligare 35-45 år framåt då vi lever allt längre.

Söderberg & Partners har utvecklat ett särskilt rådgivningsformat för arbetsgivare och privatkunder ”Uttagsplanering av pensionskapital” där vi hjälper våra kunder att fatta medvetna beslut inför nedtrappning som yrkesarbetande eller heltidspensionär. Med vår utbetalningsrådgivning får du hjälp att både se över och planera ditt pensionsuttag samt genomföra eventuella ändringar på dina försäkringar för att optimera din pension. Vi hjälper dig att undvika fallgropar och ger dig en känsla av kontroll inför din pensionering.

Vill du veta mer? Fyll i formuläret nedan så kontakta vi dig för mer information och vidare dialog.

Personalcyklar som löneförmån - nytt hälsofrämjande erbjudande

16 november · 2021

Idag är det vanligt att anställda erbjuds en tjänstebil genom sin arbetsgivare - men att göra motsvarande med en cykel, som är bättre ur både ett miljö- och hälsoperspektiv, är inte lika vanligt. Varför är det så? Det var en av frågorna som grundarna till Personalcyklar ställde sig, och som blev grunden för deras affärsidé – förmånscyklar för anställda.

Skulle era medarbetare behöva och må bra av en pendlarcykel, el-cykel, mountainbike eller en racercykel? Nu kan vi på Söderberg & Partners genom Personalcyklar, en av Sveriges ledande aktörer inom förmånscyklar för anställda, hjälpa kunder att öka medarbetares välbefinnande och samtidigt göra något bra för miljön och samhället. Men vad innebär egentligen en förmånscykel och vilka ligger bakom Personalcyklar? Vi har träffat Björn Ekholm, en av grundarna till Personalcyklar, som berättar mer om verksamheten och deras erbjudande.

Hej Björn, när och varför startade ni Personalcyklar?

– Vi började starta upp verksamheten under hösten 2016. Vi märkte hur cyklar och cykling lyftes fram som en universallösning på de stora samhällsproblemen; klimat, folkhälsa och trafiksituationen i våra städer. Därför kände vi att det var helt rätt att starta en affärsverksamhet som bidrar till ett mer hållbart samhälle där cykeln står i fokus.

Vad innebär det att erbjuda medarbetare en förmånscykel?

–Medarbetarna får en mycket aktuell och uppskattad förmån samtidigt som arbetsgivaren tar ställning för hållbarhet och hälsa. Många företag söker med ljus och lykta efter konkreta verktyg för sitt hållbarhetsarbete, detta är ett sådant.

Vad kostar det att erbjuda sina medarbetare en förmånscykel?

– Absolut ingenting. Det kan vara helt kostnadsneutralt för arbetsgivaren. Sen kan man som arbetsgivare välja att subventionera erbjudandet för att ytterligare stimulera nyttjande av en cykel. Arbetsgivare bör se det här som en investering som betalar tillbaka sig i form av en friskare och mer produktiv personal. Förmånen bidrar också till att attrahera och behålla personal.

Vad innebär det för en medarbetare att teckna en förmånscykel?

– Det innebär att man hyr en cykel som företaget erbjuder. Medarbetarna betalar en månadskostnad som baseras på vilken typ av cykel och eventuella tillbehör man väljer. Det betyder att man kan lämna tillbaka cykeln efter hyresperioden. Sen kan man också välja att köpa loss den i slutet. Det ska i så fall göras till, vid tiden gällande, marknadspris enligt skattereglerna.

Vad får företag ut av att anlita era tjänster?

– Våra kunder får marknadens bästa och mest utvecklade koncept för förmånscyklar. Med oss får dom en partner som tar ansvar för hela processen, engagerar sig i medarbetarnas upplevelse av förmånen och hanterar det allra mesta av administrationen. Tjänsten ska vara enkel, trygg och förmånlig för alla inblandade parter.

Söderberg & Partners gick nyligen in som delägare i ert företag, hur kommer det sig och vad innebär det för er?

– Vi ser stora potentiella synergier mellan verksamheterna och varandras erbjudanden. Söderberg & Partners har satsat betydande resurser de senaste åren på att utveckla erbjudandet inom personalförmåner och personalhälsa då man ser en ökad efterfrågan från kunderna. För oss är samarbetet ett viktigt steg mot vårt mål att fler ska välja cykeln i stället för bilen. Affären ger oss dessutom resurser att skala upp verksamheten snabbare och öppnar upp möjligheter för expansion utanför Sverige.

Hur ser marknaden ut? Vad tror ni kommer hända framöver?

– Det händer väldigt mycket på den här marknaden just nu. Fler aktörer har fått upp ögonen för att cykelbranschen genomgår en förändring och förmånscykeln är en väsentlig del av den förändringen. I regeringens höstbudget ligger ett förslag om att sänka förmånsvärdet för cyklar, ett förslag som troligtvis kommer få efterfrågan att öka rejält när det går genom. Vi har som målsättning att vara marknadsledande på den privata marknaden för förmånscyklar och det innebär att vi kommer att ha en enorm tillväxt under kommande femårsperiod.

Vill ni veta mer om förmånscyklar?

Är ni intresserade av att erbjuda förmånscyklar till era medarbetare och vill veta mer? Fyll i formuläret nedan så kontaktar vår samarbetspartner Personalcyklar er för vidare dialog.