5 tips för att vässa företagets tjänstepension

15 november · 2019

Är du ansvarig för de anställdas tjänstepension? Oavsett om ni har en pensionslösning på plats eller inte, så bör du alltid utvärdera och se över tjänstepensionslösningen kontinuerligt. Här kommer 5 tips på hur du kan vässa ditt företags tjänstepensionslösning.

1. Enkel och effektiv administration

Se till att du har ett enkelt och effektivt administrationsverktyg för att slippa pappersarbete, onödiga ledtider samt osäkerhet kring om ni sätter av rätt pension. Med ett bra administrationsverktyg kan ni säkerställa så att ni har rätt premier och inte missar att på- och avanmäla nyanställda respektive de som slutar.

2. Ha en uppdaterad pensionspolicy

Har du ansvar för er pensionspolicyn? Säkerställ att ni har en uppdaterad pensionspolicy som stämmer överens med er faktiska pensionslösning samt gällande regelverk. Anställningsavtal hänvisas ofta till företagets pensionspolicy, så det gäller att den är uppdaterad.

3. Bli skicklig på att kommunicera företagets förmåner

Bli en attraktiv arbetsgivare genom att lyfta era förmåner, däribland tjänstepension. Genom att sätta in arbetstagaren i frågan blir det tydligt att arbetsgivaren investerar en hel del pengar i medarbetarnas framtid. Medarbetaren behöver också förstå sin egen möjlighet att påverka det slutliga utfallet, dvs. hur mycket pensionsuttaget blir samt om man har rätt försäkringar kopplade till pensionen.

4. Ha koll på vad du och dina anställda betalar för

Se till att du och dina medarbetare aldrig betalar mer avgifter än vad ni erhåller service för. Avgifter får stor effekt på ens framtida uttag, och många betalar idag avgifter på sitt pensionssparande utan att få något tillbaka. Det är inte ovanligt att man betalar tusentals kronor i pensionsavgifter varje år utan att veta om det.

5. Ta hjälp av en expert

Ha ett bollplank när det dyker upp komplexa frågor kring tjänstepensionen. Se till att ha en personlig kontakt du kan ringa till och maila vid behov. När medarbetarna vänder sig till dig med svåra frågor kan det vara skönt att ha en expert på området att vända sig till.

Nöj dig inte med företagets befintliga lösning utan erbjud dina medarbetare den bästa lösningen på marknaden. Ställ din nuvarande lösning mot vår och jämför avgifter, försäkringar och placeringar.

Tycker du det känns krångligt att jämföra och göra ett eventuellt byte av pensionsplan? Det behöver det inte vara. Med rätt leverantör får du hjälp med bytet och slipper tidskrävande pappersarbete och administration.

Läs mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag med er pensionslösning!

Hur påverkas din tjänstepension när börsen skakar?

18 mars · 2020

I oroliga börstider dyker många frågor upp och det är inte alltid att svaren finns en ”googling bort”. Därför ser vi det mänskliga mötet och en nära dialog med kunder som vår viktigaste uppgift. Våra rådgivare är fullt upptagna med att prata med kunder och ge svar på frågor. Mattias Koch är en av våra pensionsrådgivare, nedan ger han en nulägesbild och några tips på vad man bör tänka på när det gäller sitt pensionssparande.

Jag har haft kontakt med snart ett 100-tal kunder under de senaste dagarna. Många har lyft luren redan efter ett par signaler, vilket är en stor skillnad mot vanliga dagar. De flesta sitter hemma och arbetar pga. coronautbrottet och vill gärna ha en snabb update beträffande sina placeringar.

I den långsiktiga strategin som vi kommit överens om med våra kunder, så är kraftiga börsfall något som har diskuterats. Men det finns alltid ett värde med repetition, för det är lätt att glömma, i synnerhet om oron växt i magen. För de allra flesta kunder så gäller det att hålla fast vid sin långsiktiga strategi, men för vissa kunder kan det vara aktuellt med mindre justeringar beroende på när pengarna behöver användas. Uppmaningen är att ta kontakt med din rådgivare om minnet sviker dig eller om du känner oro.

Vanligaste frågan från våra kunder just nu är vad vi tror om framtiden. Det mest troliga är en återhämtning, men risken för en djupare svacka finns såklart. Samt att återhämtningen kommer att ta längre tid ju längre länder är nedstängda.

Som vanligt är det viktigt att man med jämna mellanrum stämmer av följande:

• Vilken risk du vill ha på dina placeringar? Vid vilken nedgång blir du orolig?
  • Har placeringshorisonten ändrats?
  • Vilken buffert behövs vid oväntade händelser?
  • Vilket skydd gäller vid behov av sjukvård, vid dödsfall, långvarig sjukdom och olycksfall?
  • Vem är förmånstagare?
  • Testamente, framtidsfullmakter

Kanske ovan är något att diskutera nu när många av oss är samlade med våra familjer. Kanske kan det vara ett bra tillfälle att tänka långsiktigt och reflektera över hur man bör planera för framtiden.

Avslutningsvis, kontakta din rådgivare om du är orolig. Om du känner dig osäker på den strategi som ni under åren har diskuterat, dels avseende förvaltning men även gällande övriga händelser som sker i livet kan det vara läge att slå en pling till din rådgivare.

Coronaviruset - så hjälper vi dig

Har du koll på ditt orange kuvert?

19 februari · 2020

Nu är det orange kuvertet på väg ut till 5,9 miljoner pensionssparares fysiska eller digitala brevlådor. Ändå är det väldigt få personer som vet hur mycket de kommer att få i pension och vad som krävs för att få den pension som de önskar. För att trygga pensionsåren och nå sina drömmar och mål är det hög tid att se över sin situation. En bra start är att se över nuläget och hur mycket du kommer få i pension. Hur mycket behöver du spara för att nå dina mål?

Vi lever allt längre vilket medför att vi behöver arbeta längre eller sätta upp ett eget sparande för att pensionen ska räcka till den levnadsstandard du vill ha i framtiden. I nedanstående exempel visar vi hur stort pensionskapital och hur stort eget sparande som behövs vid vissa åldrar för att kunna få en pension motsvarande 70% av slutlönen för en person som planerar att gå i pension vid 65 respektive 67 års ålder.

För en 65-årig person som går i pension och som tjänat 35 000 kr i månaden så krävs ca 6 MSEK* i totalt pensionskapital för att kunna ta ut en pension om ca 70% av lönen, dvs 24 500 kr i månaden före skatt.

För en 67-årig person som går i pension och som tjänat 35 000 kr i månaden så krävs ca 5,5 MSEK* i totalt pensionskapital för att kunna ta ut en pension om ca 70% av lönen, dvs 24 500 kr i månaden före skatt.

* Givet att risknivån är låg i det placerade kapitalet när pensionen betalas ut.

Beloppen ovan inkluderar den allmänna pensionen. Pensionssparande avser tjänstepensionsavsättning från arbetsgivaren och eget sparande avser privat sparande av skattade medel i till exempel fonder eller ISK.
För att nå hela vägen med en vanlig löneutveckling och normala kollektivavtalade pensionsavtal krävs ett stort eget sparande fram till pensionen. Har man ett befintligt kapital kan placeringar och investeringar vara ett sätt att nå ännu längre.

Tabellen nedan visar ungefär vilka nivåer av sparande som krävs vid vilken ålder för att ”vara på spåret” på vägen till pensionen. Exemplen är baserade på medel- till lågriskplacering under din aktiva karriär.

tabell-pension4.PNG

Tjänstepensionssparandet ovan motsvarar den vanligaste nivån inom kollektivavtalen, dvs 4,5 % av lönen. För att nå det egna sparandet krävs för ovan exempel ett privat sparande om ca 2000 kr per månad för en 65-åring eller motsvarande ca 1000 kr per månad för en 67-åring.

Allt fler kommer in senare på arbetsmarknaden och det innebär också att det sparande som krävs både via tjänstepensionen och privat behöver vara högre för att kunna behålla samma pensionsnivå som tidigare generationer. Påfrestningarna på det allmänna pensionssystemet är också stort till följd av att allt fler kommer in sent eller inte alls på arbetsmarknaden.

Det är viktigt att ha kontroll på hur pensionssituationen ser ut. Både för att veta om sparandet behöver höjas men också för att känna sig tryggare med sin situation. Så öppna ditt orange kuvert och titta på hur din pensionsprognos ser ut. Analysera din situation och se över ditt privata sparande.

Om du redan har ett sparkapital bör du också se över hur du kan trygga det och få en så bra långsiktig avkastning som möjligt. Vill du ha hjälp med att sätta en plan för ditt kapital tillsammans med en expert på området? Kontakta oss för ett första möte.

Personlig rådgivning för dig med minst 500 000 kr i placerbart kapital.

5 pensionsnyheter inför 2020

18 december · 2019

Vad bör du ha koll på under 2020? Vi delar med oss av 5 viktiga nyheter inom pensionsområdet.

Under året är det flera förändringar på gång inom pensionsområdet. Bland annat så höjs den lägsta åldern för att ta ut allmän pension, begreppet ”riktålder” införs och den nya flyttlagstiftningen förändras.

Pensionsnyheter 2020:

• Den lägsta åldern för att ta ut allmän pension höjs från 61 år till 62 år. Bakgrunden är att vi lever allt längre, och om vi skulle fortsätta gå i pension vid samma ålder som idag så leder det till att den inkomstgrundande pensionen blir lägre. Vi kommer se ytterligare höjningar framåt då lägsta åldern höjs till 63 år 2023 och till 64 år 2026.

• Begreppet ”riktålder för pension” införs i socialförsäkringsbalken för ett förbättrat grundskydd. Detta innebär att åldern när man som tidigast kan ta ut allmän pension kommer kopplas till medellivslängdens utveckling för att upprätthålla pensionsnivåerna nu när vi lever allt längre.

• Från och med 1 januari 2020 ändras vissa bestämmelser i lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS). Åldersgränsen för rätten att kvarstå i anställning höjs från 67 år till 68 år. Nästa steg i höjningen av LAS-åldern sker 2023, till 69 år. Syftet är att fler ska ha möjlighet att arbeta längre och att anställda själva ska kunna bestämma när de vill gå i pension. För arbetsgivare är det viktigt att uppdatera pensionspolicyn, dvs. om policyn inte sedan tidigare tar höjd för anställda som är äldre än 65 år.

• En annan viktig förändring är den nya flytträttslagstiftningen. Den nya lagstiftningen innehåller några förbättringar men i praktiken inga större förändringar. Riksdagen instruerade dock Regeringen, i samband med beslutet om ny lagstiftning, att skyndsamt återkomma med ett förslag till ny lagstiftning med syfte att sänka avgifterna för att flytta pensionskapital.

• En nyhet för dig som HR-ansvarig är att regeringen vill införa ett ingångsavdrag från 1 juli 2020, vilket innebär en minskad kostnad för arbetsgivare som anställer utsatta grupper t.ex. unga, långtidsarbetslösa eller nyanlända. Detta för att göra det mer attraktivt att anställa personer som står utanför arbetsmarknaden.

Behöver ditt bolag hjälp att uppdatera er pensionspolicy eller har du kanske funderingar hur pensionsflytten fungerar? Kontakta din rådgivare eller beskriv ditt ärende i formuläret nedan så återkommer våra experter till dig!