5 tips för att vässa företagets tjänstepension

15 november · 2019

Är du ansvarig för de anställdas tjänstepension? Oavsett om ni har en pensionslösning på plats eller inte, så bör du alltid utvärdera och se över tjänstepensionslösningen kontinuerligt. Här kommer 5 tips på hur du kan vässa ditt företags tjänstepensionslösning.

1. Enkel och effektiv administration

Se till att du har ett enkelt och effektivt administrationsverktyg för att slippa pappersarbete, onödiga ledtider samt osäkerhet kring om ni sätter av rätt pension. Med ett bra administrationsverktyg kan ni säkerställa så att ni har rätt premier och inte missar att på- och avanmäla nyanställda respektive de som slutar.

2. Ha en uppdaterad pensionspolicy

Har du ansvar för er pensionspolicyn? Säkerställ att ni har en uppdaterad pensionspolicy som stämmer överens med er faktiska pensionslösning samt gällande regelverk. Anställningsavtal hänvisas ofta till företagets pensionspolicy, så det gäller att den är uppdaterad.

3. Bli skicklig på att kommunicera företagets förmåner

Bli en attraktiv arbetsgivare genom att lyfta era förmåner, däribland tjänstepension. Genom att sätta in arbetstagaren i frågan blir det tydligt att arbetsgivaren investerar en hel del pengar i medarbetarnas framtid. Medarbetaren behöver också förstå sin egen möjlighet att påverka det slutliga utfallet, dvs. hur mycket pensionsuttaget blir samt om man har rätt försäkringar kopplade till pensionen.

4. Ha koll på vad du och dina anställda betalar för

Se till att du och dina medarbetare aldrig betalar mer avgifter än vad ni erhåller service för. Avgifter får stor effekt på ens framtida uttag, och många betalar idag avgifter på sitt pensionssparande utan att få något tillbaka. Det är inte ovanligt att man betalar tusentals kronor i pensionsavgifter varje år utan att veta om det.

5. Ta hjälp av en expert

Ha ett bollplank när det dyker upp komplexa frågor kring tjänstepensionen. Se till att ha en personlig kontakt du kan ringa till och maila vid behov. När medarbetarna vänder sig till dig med svåra frågor kan det vara skönt att ha en expert på området att vända sig till.

Nöj dig inte med företagets befintliga lösning utan erbjud dina medarbetare den bästa lösningen på marknaden. Ställ din nuvarande lösning mot vår och jämför avgifter, försäkringar och placeringar.

Tycker du det känns krångligt att jämföra och göra ett eventuellt byte av pensionsplan? Det behöver det inte vara. Med rätt leverantör får du hjälp med bytet och slipper tidskrävande pappersarbete och administration.

Läs mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag med er pensionslösning!

Stor spricka mellan mål och förväntningar på pensionen

18 november · 2021

Hur stor del av din lön önskar du få ut i pension? Har du koll på vad som krävs för att nå dit? Enligt en ny rapport som Novus tagit fram tillsammans med Söderberg & Partners har över hälften av alla svenskar som mål att få mer än 71 procent av sin lön i pension, men det är bara 17 procent som faktiskt tror att de kommer att lyckas uppnå det.

Sprickan mellan mål och förväntningar på pensionen

Hur stor del av din lön har du som mål att få i pension när du slutar arbeta? Som är realistisk att du kan nå? När du bestämt dig för en siffra kan du börja fundera på hur stor andel du faktiskt tror att du kommer att få i pension? Är det samma siffra? Eller är ditt realistiska mål högre än vad du faktiskt tror att din pension kommer att bli?

Det är sannolikt så att ditt mål är något högre än dina förväntningar. Men hur stor är skillnaden? Några procent? 10 procent? 20 procent? Eller mer? Att det finns en skillnad mellan folks mål och förväntningar på pensionen är fullt rimligt och även allmänt vedertaget. Men hur stor är denna skillnad egentligen hos befolkningen generellt?

Vi på Söderberg & Partners gav Novus i uppdrag att genomföra en undersökning för att ta reda på svenska folkets mål och förväntningar på pensionen. Resultatet mynnade ut i rapporten ”Pensionssprickan” som visar på en spricka mellan mål och förväntningar som i vissa fall är alarmerande stor. Syftet med rapporten är att sätta ljus på utmaningen och lyfta frågan om vad som kan göras på samhällsnivå och på individnivå för att sprickan ska minska.

Låga förväntningar på att nå pensionsmålen

Av undersökningen framkommer det bland annat att mer än varannan svensk (59 procent) har som mål att få 71 procent eller mer av sin lön när de går i pension. På frågan om vad de förväntar sig att få ut svarar dock endast 17 procent att de faktiskt tror att de kommer att lyckas uppnå detta.

Bryter man ner svarsgrupperna i ytterligare nivåer visar det sig dessutom att nästan en tredjedel av svenskarna (28 procent) har som mål att få så mycket som 81 procent eller mer av sin lön i pension. En nivå som dessvärre endast 3 procent räknar med att kunna uppnå, vilket ytterligare förstärker bilden av en spricka mellan mål och förväntningar på pensionen.

– Det är verkligen oroväckande att sprickan mellan svenskarnas mål och förväntningar på pensionen är så pass stor. Det vilar ett stort eget ansvar på individer idag att själva ta hand om sitt pensionssparande, och i ett system som bygger på individuellt ansvar för pensionen måste det finnas en tro hos kollektivet på att deras engagemang och deras ansträngningar faktiskt kan hjälpa dem nå sina mål. Utan det riskerar en viktig nyckelkomponent i systemet att sättas ur spel, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj, informationschef Söderberg & Partners.

Du kan ta del av hela rapporten ”Pensionssprickan” här.

Har du frågor om rapporten ”Pensionssprickan”?

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig för vidare dialog.

Vad är viktigt att tänka på när man snart ska gå i pension?

16 november · 2021

Att gå i pension är en stor omställning i livet, man ska både hitta nya saker att fylla sina dagar med samtidigt som man står inför nya ekonomiska förutsättningar. Att behöva ställa om sin ekonomi är något som oroar många – hur ska man balansera intäkter mot utgifter och vad är viktigt att tänka på?

Att planera sin ekonomi inför beslut om att arbeta deltid eller gå i pension är en process som många kan uppleva som komplicerad. Människans beslutsprocess baseras ofta på fakta och sunda antaganden, men också känslor som växlar mellan uppfyllelse av positiva målbilder och oro över att levnadsstandarden kan bli lägre. Har man fattat rätt beslut kring sitt pensionssparande, eller har man tagit för lite risk i sin förvaltning av pensionskapitalet så att köpkraften sjunkit över tid på grund av skatter och inflation?

En undersökning som Pensionsmyndigheten genomfört visar att en överraskande hög andel av de som valt att lyfta pension före 65 års ålder ångrar sin val efter 2-3 år. I många fall tycks beslutet om att i förtid aktivera utbetalning av statlig pension ske utan att man beaktat konsekvenserna på kort eller lång sikt.

Tre viktiga saker att tänka på inför din pension

1. Planera ditt pensionsuttag i god tid innan du går i pension

Hur du bäst tar ut din pension kan vara komplext. Du behöver fundera över vilka intäkter i form av pensionsutbetalning som behövs för att täcka dina kostnader för det liv du vill leva som aktiv respektive mer passiv pensionär. Vill du få mer i utbetalning de första 5-10 åren eller vill du ha en mer jämn utbetalning? Utifrån det, i vilken ordning ska du ta ut dina tjänstepensioner och hur ska kvarvarande tjänstepension förvaltas? Förhoppningsvis ska din tjänstepension betalas ut under många år, därför är det viktigt att se över hur din pension förvaltas på bästa sätt.

2. Skaffa en överblick hur mycket du kommer att få i pension

Har du arbetat hos olika arbetsgivare under din arbetstid har du antagligen intjänad tjänstepension hos olika försäkringsbolag. Det är viktigt att få en överblick över all din intjänade tjänstepension, för att du ska kunna säkerställa vilka villkor som gäller och därmed kunna göra en plan för hur du vill ta ut din pension.

3. Vill du att dina efterlevande ska ta del av din kvarvarande tjänstepension?

Vill du att dina efterlevande ska få ta del av din kvarvarande tjänstepension den dagen du avlider behöver du ett återbetalningsskydd. Om du tar bort återbetalningsskyddet får du mer pengar till din tjänstepension samt arvsvinster, vilket betyder att när någon som valt bort återbetalningsskydd går bort går deras insparande tjänstepensionspengar till de jämnåriga som inte har något återbetalningsskydd. Om du avlider går även ditt kvarstående pensionskapital till jämnåriga utan återbetalningsskydd. Det är därför viktigt att se över vad som är bäst för dig och din eventuella familj.

Vi hjälper dig med planering och rådgivning

Det kan vara utmanande att på egen hand hitta rätt nivå och längd på utbetalning av sin pension. Det är viktigt att komma ihåg att upparbetat pensionskapital för en 65-åring är i behov av god förvaltning i förhoppningsvis ytterligare 35-45 år framåt då vi lever allt längre.

Söderberg & Partners har utvecklat ett särskilt rådgivningsformat för arbetsgivare och privatkunder ”Uttagsplanering av pensionskapital” där vi hjälper våra kunder att fatta medvetna beslut inför nedtrappning som yrkesarbetande eller heltidspensionär. Med vår utbetalningsrådgivning får du hjälp att både se över och planera ditt pensionsuttag samt genomföra eventuella ändringar på dina försäkringar för att optimera din pension. Vi hjälper dig att undvika fallgropar och ger dig en känsla av kontroll inför din pensionering.

Vill du veta mer? Fyll i formuläret nedan så kontakta vi dig för mer information och vidare dialog.

Personalcyklar som löneförmån - nytt hälsofrämjande erbjudande

16 november · 2021

Idag är det vanligt att anställda erbjuds en tjänstebil genom sin arbetsgivare - men att göra motsvarande med en cykel, som är bättre ur både ett miljö- och hälsoperspektiv, är inte lika vanligt. Varför är det så? Det var en av frågorna som grundarna till Personalcyklar ställde sig, och som blev grunden för deras affärsidé – förmånscyklar för anställda.

Skulle era medarbetare behöva och må bra av en pendlarcykel, el-cykel, mountainbike eller en racercykel? Nu kan vi på Söderberg & Partners genom Personalcyklar, en av Sveriges ledande aktörer inom förmånscyklar för anställda, hjälpa kunder att öka medarbetares välbefinnande och samtidigt göra något bra för miljön och samhället. Men vad innebär egentligen en förmånscykel och vilka ligger bakom Personalcyklar? Vi har träffat Björn Ekholm, en av grundarna till Personalcyklar, som berättar mer om verksamheten och deras erbjudande.

Hej Björn, när och varför startade ni Personalcyklar?

– Vi började starta upp verksamheten under hösten 2016. Vi märkte hur cyklar och cykling lyftes fram som en universallösning på de stora samhällsproblemen; klimat, folkhälsa och trafiksituationen i våra städer. Därför kände vi att det var helt rätt att starta en affärsverksamhet som bidrar till ett mer hållbart samhälle där cykeln står i fokus.

Vad innebär det att erbjuda medarbetare en förmånscykel?

–Medarbetarna får en mycket aktuell och uppskattad förmån samtidigt som arbetsgivaren tar ställning för hållbarhet och hälsa. Många företag söker med ljus och lykta efter konkreta verktyg för sitt hållbarhetsarbete, detta är ett sådant.

Vad kostar det att erbjuda sina medarbetare en förmånscykel?

– Absolut ingenting. Det kan vara helt kostnadsneutralt för arbetsgivaren. Sen kan man som arbetsgivare välja att subventionera erbjudandet för att ytterligare stimulera nyttjande av en cykel. Arbetsgivare bör se det här som en investering som betalar tillbaka sig i form av en friskare och mer produktiv personal. Förmånen bidrar också till att attrahera och behålla personal.

Vad innebär det för en medarbetare att teckna en förmånscykel?

– Det innebär att man hyr en cykel som företaget erbjuder. Medarbetarna betalar en månadskostnad som baseras på vilken typ av cykel och eventuella tillbehör man väljer. Det betyder att man kan lämna tillbaka cykeln efter hyresperioden. Sen kan man också välja att köpa loss den i slutet. Det ska i så fall göras till, vid tiden gällande, marknadspris enligt skattereglerna.

Vad får företag ut av att anlita era tjänster?

– Våra kunder får marknadens bästa och mest utvecklade koncept för förmånscyklar. Med oss får dom en partner som tar ansvar för hela processen, engagerar sig i medarbetarnas upplevelse av förmånen och hanterar det allra mesta av administrationen. Tjänsten ska vara enkel, trygg och förmånlig för alla inblandade parter.

Söderberg & Partners gick nyligen in som delägare i ert företag, hur kommer det sig och vad innebär det för er?

– Vi ser stora potentiella synergier mellan verksamheterna och varandras erbjudanden. Söderberg & Partners har satsat betydande resurser de senaste åren på att utveckla erbjudandet inom personalförmåner och personalhälsa då man ser en ökad efterfrågan från kunderna. För oss är samarbetet ett viktigt steg mot vårt mål att fler ska välja cykeln i stället för bilen. Affären ger oss dessutom resurser att skala upp verksamheten snabbare och öppnar upp möjligheter för expansion utanför Sverige.

Hur ser marknaden ut? Vad tror ni kommer hända framöver?

– Det händer väldigt mycket på den här marknaden just nu. Fler aktörer har fått upp ögonen för att cykelbranschen genomgår en förändring och förmånscykeln är en väsentlig del av den förändringen. I regeringens höstbudget ligger ett förslag om att sänka förmånsvärdet för cyklar, ett förslag som troligtvis kommer få efterfrågan att öka rejält när det går genom. Vi har som målsättning att vara marknadsledande på den privata marknaden för förmånscyklar och det innebär att vi kommer att ha en enorm tillväxt under kommande femårsperiod.

Vill ni veta mer om förmånscyklar?

Är ni intresserade av att erbjuda förmånscyklar till era medarbetare och vill veta mer? Fyll i formuläret nedan så kontaktar vår samarbetspartner Personalcyklar er för vidare dialog.