Ny lagstiftning för enklare pensionsflytt

11 feb. 2021
Den 10 februari 2021 beslutade regeringen att ytterligare förbättra lagstiftningen gällande flytträtt, det vill säga flytt av din pensionsförsäkring. Vad innebär lagstiftningen och hur påverkar det dig? Vi har sammanställt det viktigaste du behöver veta.

Flytträtt - förändringar i lagstiftningen för enklare pensionsflytt

Flytträtt innebär att du får flytta värdet i din pensionsförsäkring till ett annat försäkringsbolag. Det bolag som du flyttar från tar vanligtvis ut en avgift för flytten, vilket har varit föremål för diskussion under en längre tid. Den 1 januari 2020 genomfördes vissa förändringar i lagstiftningen som syftade till att effektivisera möjligheterna att återköpa och flytta livförsäkringar – vilket var ett steg på vägen mot enklare pensionsflytt.

Ny lagstiftning från 1 april 2021

Den 10 februari 2021 beslutade regeringen om ytterligare förändring av lagstiftningen för att begränsa och sänka avgifterna vid flytt av fond-och depåförsäkringar. Den nya lagstiftningen innebär främst att försäkringsföretag vid flytt av sådana försäkringar endast får ta ut en avgift som motsvarar direkta kostnader för den administrativa hanteringen. Avgiften ska dock högst få uppgå till ett belopp som motsvarar 0,0127 prisbasbelopp (ca 600 kronor år 2021). Om försäkringens värde uppgår till högst ett prisbasbelopp (47 600 kronor år 2021) ska försäkringsföretaget inte få ta ut någon avgift för återköpet eller flytten. Lagstiftningen gäller även återköp av kapitalförsäkring.

– Den nya lagstiftningen innebär att avgiften för flytt av fond- och depåförsäkring blir väldigt låg. Det är självfallet positivt för kunderna, både direkt, men också indirekt genom ökad konkurrens. Det som påverkar den slutgiltiga pensionen är avgifter, avkastning samt hur stor premie som betalas. Många kommer att flytta sin försäkring för att få lägre avgifter men det är viktigt att alla relevanta aspekter tas i beaktande vid en flytt. Både villkor, avgifter och avkastning. I våra beslutsunderlag väger vi in fler aspekter som till exempel hållbarhet, utbud och försäkringsbolagens förmåga att tillhandahålla bra kvalité på sitt fondsortiment, säger Mattias Koch, Head of Client Relations på Söderberg & Partners.

De nya reglerna kommer att träda i kraft den 1 april 2021 och gäller även försäkringsavtal som har ingåtts efter den 30 juni 2007. Frågan kring flytt av försäkringar tecknade innan 1 juli 2007 kommer att utredas vidare.

Så påverkar det dig som kund hos Söderberg & Partners

Söderberg & Partners erbjuder redan löpande översyn och förbättringar av kostnader och avgifter via pensionslösningen Plusplan Modern. Effekterna av flyttlagstiftningen är med andra ord i linje med vårt erbjudande och får därför en mindre effekt för våra befintliga kunder.

– I praktiken så har vi redan hjälpt väldigt många av våra kunder att få lägre avgifter utan flyttavgift. Dels genom att ansluta våra kunder till vår upphandlade pensionsplan Plusplan Modern. Där har kunderna genom så kallad konvertering, utan flyttavgift, fått försäkringar till låga eller inga  försäkringsavgifter. När man flyttar in i Plusplan Modern sker det också oftast utan flyttavgift då det mottagande försäkringsbolaget har kompenserat spararen för flyttavgiften, säger Mattias Koch.

Har du frågor gällande de nya riktlinjerna eller frågor kring ditt pensionssparande? Fyll i formuläret nedan så hjälper vi dig.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Fyll i formuläret så blir du kontaktad.

Valfritt