Slut på skattefria pensioner i Portugal

19 juni · 2019

Portugal har länge varit paradiset för pensionärer med värme och lägre skatt. Nu görs avtalet om för att stoppa skatterabatten. Hur påverkar detta dig som bor i Portugal, eller har funderingar på att flytta dit?

Torsdagen den 16 maj undertecknades en överenskommelse mellan Sverige och Portugal om ändring av skatteavtalet länderna emellan. Ändringsförslagen är flera men det som fått mest uppmärksamhet är utan tvekan det som behandlar beskattning av pension. Genom ändringen kommer det inte längre vara möjligt att flytta till Portugal för att ta ut pensioner från tidigare privat anställning skattefritt.

Vad gäller idag?

Har man lämnat Sverige och permanent bosatt sig i Portugal beskattas privat tjänstepension endast i Portugal. Skattelättnaden gäller enbart pensionärer som haft privat arbetsgivare eller egna bolag. Eftersom Portugal inte beskattar pensionsinkomst utbetald från Sverige om mottagaren har så kallad NHR-status (non-habitual resident), innebär detta att den slutliga skatten på pensionsinkomst blir 0 kr. Detta har varit till glädje för både pensionären och portugisiska statskassan som, även om de bjuder på inkomstskatten, förväntar sig andra fördelar som ökade indirekta skatteintäkter i form av moms och punktskatter etc.

Hur påverkar de nya skattereglerna tjänstepensionen för svenskar i Portugal?

Den ändring som nu är aktuell innebär att Sverige ska få beskatta tjänstepension som anses härröra från Sverige. Enligt den föreslagna ändringen ska pensionen anses härröra från Sverige om premier eller betalningar avseende sådan inkomst har fått dras av vid beskattningen i Sverige. En tjänstepension där premierna fått dras av i Sverige av arbetsgivaren eller en direktpension där utbetalning av pension får dras av fångas således in.

Om både Sverige och Portugal har antagit protokollet som lag senast den 1 december 2019 innebär detta att Sverige kommer ta ut skatt på de hittills skattefria pensionerna från och med den 1 januari 2020, förutsatt att de anses härröra från Sverige. Detta gäller då till exempel tjänstepension från privat anställning som inte beskattas i Portugal.

Om Portugal skulle börja beskatta sådan pensionsinkomst ska ändringen tillämpas först från och med den 1 januari 2023.

De aktuella ändringarna väcker en lång rad med frågor vi ännu inte har svaret på. Kommer Portugal börja beskatta pensioner? Hur många svenska pensionärer kommer flytta till Portugal efter skatteändringen? Vad betyder ändringarna för övriga Europa, kommer fler pensionärer välja att bosätta sig i andra länder framåt?

Behöver du hjälp med att ta reda på hur de nya skattereglerna kommer påverka dig? Fyll i formuläret nedan så återkommer våra skatteexperter till dig.

5 tips för en lönsammare deklaration

2 mars · 2020

Vid den här tiden på året går många och funderar över deklarationen. Finns det några nya avdrag eller är det bäst att bara godkänna deklarationen, snabbt och enkelt via Skatteverkets digitala kanaler?

– Det kan löna sig att ägna någon minut och granska det förifyllda, säger Pernilla Ask Nordström, Skattejurist på Söderberg & Partners.

Årets inkomstdeklaration bjuder inte på några större nyheter under 2020. Alla som bara ska godkänna sin deklaration, utan ändringar eller tillägg och som gör det digitalt senast den 31 mars kan i år få sin skatteåterbäring redan i april.

– Å ena sidan låter det enkelt och bra, säger Pernilla Ask Nordström, å andra sidan kan det bidra till att många godkänner deklarationen för snabbt och missar möjliga avdrag.

Pernilla Ask Nordström ger rådet att först tänka igenom om det finns något som kan påverka deklarationen.

– Med tanke på att över sex miljoner svenskar godkände fjolårets deklaration utan att göra någon ändring kan man fundera över om någon missade att göra avdrag eller inte kände till vad man kan har rätt att göra avdrag för, säger hon. Godkända avdrag kan ge pengar tillbaka eller mindre kvarskatt. Det är värt att gå igenom deklarationen innan man godkänner den.

Vad kan man tänka på när man går igenom deklarationen?

Har du köpt rut- eller rottjänster?

– Kom då ihåg att makar eller sambor som äger en fastighet tillsammans kan fördela rotavdraget sinsemellan och få en fördel om till exempel den ena partnern har för låg skattepliktig inkomst för att beviljas rotavdrag, säger Pernilla Ask Nordström.

Tänk också på att rut- och rotavdraget endast gäller kostnaden för arbetet inklusive moms. Material och verktyg, parkeringsavgifter och resekostnader till och från arbetsplatsen får inte räknas med. Det totala beloppet får inte överstiga 50 000 kronor per person och år.

Har ni gemensamma lån?

Då kan makar och sambor fördela räntekostnaden för att få en större del av skattereduktionen.

Har du sålt en lägenhet eller fastighet och begärt uppskov?

– Då kan det bli intressant att återföra hela eller delar av uppskovsbeloppet i förtid, det vill säga att vinsten från försäljningen återförs till beskattning. På så sätt kan man kvitta en förlust ifall att det saknas andra vinster, säger Pernilla Ask Nordström.

När ett uppskovsbelopp återförs till beskattning kan det också ge effekt om den skattepliktiga inkomsten är för låg för att kunna utnyttja rotavdraget.

Har du sparande utanför Sverige?

Sparande i fonder och aktier i annat land ska tas upp i din svenska deklaration.

– Det är din skyldighet att redovisa sparandet även om du inte får någon kontrolluppgift eller att summan är förifylld i din deklaration, säger Pernilla Ask Nordström.

Sparar du i aktier?

Med ett investeringssparkonto (ISK) är det enkelt att spara i aktier, fonder och värdepapper utan depå. ISK-sparandet redovisas med en schablonintäkt som skickas till Skatteverket och blir förifyllda i deklarationen.

Pernilla Ask Nordström påpekar att man ska vara medveten om att man i och med schablonintäkten kan få en oförutsedd restskatt eftersom skatten betalas i efterhand. Men man kan också se det som ett uppskov med skattebetalningen. Hon påminner avslutningsvis om att möjligheten att göra avdrag för förvaltningskostnader slopades 2016.

Viktiga datum 2020

31 mars är sista dagen att godkänna deklarationen digitalt, utan ändringar och tillägg, för att få skatteåterbäring mellan den 7–8 april.

4 maj vid midnatt är sista tidpunkten för att skicka in inkomstdeklarationen för inkomståret 2019. Lämna in deklarationen i tid så riskerar du inte eventuella förseningsavgifter på upp till 3 750 kronor.

9–12 juni betalas skatteåterbäringen ut till de som deklarerat senast den 4 maj på papper eller digitalt.

4–7 augusti är datumet för återbäring för de som har haft anstånd och deklarerat senast den 15 juni. Eventuell kvarskatt meddelas också i augusti.

12 november ska eventuell kvarskatt vara inbetald av personer som fick slutskattebeskedet i augusti.

12 december ska eventuell kvarskatt vara inbetald av personer som fick slutskattebeskedet i september.

12 mars 2021 skall eventuell kvarskatt vara inbetald av personer som fick slutskattebeskedet i december.

Har du frågor om din deklaration?

Du är varmt välkommen att kontakta oss på Söderberg & Partners Skatteavdelning. Våra skatterådgivare är redo att förenkla det som verkar krångligt. Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig!

Använd vår rådgivning och få hjälp med din deklaration och redovisning av t.ex.:

• Aktieförsäljning
  • Näringsverksamhet
  • Delägarskap i fåmansbolag
  • Beräkningar av kvarskatt
  • Fylla i blanketter

Dags att se över kapitalförsäkring i trädabolag inför årsskiftet

21 november · 2019

Under senare år har allt fler ägare till fåmansbolag valt att lägga trädabolagets finansiella tillgångar i kapitalförsäkringar. Mycket för att förenkla redovisningen av de finansiella tillgångarna i väntan på att den 5-åriga karensperioden enligt 3:12 regelverket ska löpa ut. Det finns dock några saker man behöver hålla koll på för att optimera situationen.

Vad är ett trädabolag?

Trädabolag, eller karensbolag, är ett bolag som vanligen har upphört med sin verksamhet och där ägaren inte längre är aktiv. Syftet är ofta att ägaren vill komma ifrån den vanligen mer skattemässigt tyngande 3:12-bestämmelserna som gäller ”kvalificerade aktier”. Skatten på utdelning på aktie som inte är kvalificerad är vanligen 25%. Skattereglerna är dock komplicerade och det finns flera faktorer som påverkar.

Lågbeskattad utdelning under trädaperioden

Under trädaperioden eller karensperioden som det också kallas får man tillgodoräkna sig ett årligt schablonbelopp för lågbeskattad utdelning. En rekommendation är att ta ut denna lågbeskattade utdelning inom den 5-åriga trädaperioden. Den möjligheten kan inte skjutas upp och nyttjas senare utan när trädaperioden är över försvinner möjligheten.

När år sex kommer planerar man ofta att dela ut hela bolagets kapital till ägaren. För att kunna göra det krävs dock att det finns fritt eget kapital i bolaget. Detta fastställs på ordinarie årsstämma. Om det vid den tiden finns övervärden i kapitalförsäkringar, måste dessa avyttras för att skapa ett fritt kapital. Detta är viktigt att göra detta innan bokslutsdagen det femte året i trädaperioden, för att då kunna fastställa resultatet och vinsten och därmed säkra utdelningsbart fritt eget kapital.

Planera och ha framförhållning

I och med att trädaperioden är så pass lång som fem år krävs både framförhållning och planering för att skapa de bästa förutsättningarna. Det är viktigt att hålla reda på vilket år man är på i trädaperioden, och att i tid realisera latent resultat så att det under det sjätte året ingår i det fria egna kapitalet. Missar man detta behöver man vänta ett år till innan hela kapitalet kan delas ut, vilket kanske inte går i linje med den plan man lagt upp för sin framtida ekonomi.

Så kort sagt är det viktigt att tänka igenom hela karensperioden och ha god framförhållning och genomtänkt planering inför utdelningstidpunkten för att kunna tillgodoräkna sig fördelaktig beskattning.

Är detta något du och ditt bolag skulle behöva få hjälp med? Fyll i formuläret nedan så återkommer våra experter till dig. Vi kan även hjälpa dig med ditt företags redovisning, bokslut, rapportering, moms, inkomstdeklaration, lön och andra företagstjänster.

Slutet nära för skattefria pensioner i Portugal?

21 november · 2019

Portugal har under lång tid varit uppskattat av pensionärer för värmen och ett förmånligt skattesystem. Vi har tidigare skrivit om att det gynnsamma skattesystemet är under omarbetning – men hur ser status ut nu?

Hur ser skatteavtalet ut?

Enligt det nu gällande skatteavtalet beskattas tjänstepension som huvudregel endast i Portugal. Detta gäller då enbart pensionärer som har tjänstepension från privat anställning eller eget bolag. Eftersom Portugal inte beskattar pensionsinkomst utbetald från Sverige om mottagaren har så kallad NHR-status (non-habitual resident), innebär detta att den slutliga skatten på pensionsinkomst blir 0 kr.

Hur ser ändringsförslagen ut?

I maj undertecknade Sverige och Portugal ett tillägg till det gällande skatteavtalet. Ändringsförslagen i tillägget är flera men vad gäller fördelningen av beskattningsanspråket av tjänstepension så ska den nya ordningen vara att Sverige får beskatta tjänstepension som anses härröra från Sverige. Tjänstepensionen ska anses härröra från Sverige om premier eller betalningar avseende sådan inkomst har fått dras av vid beskattningen i Sverige. Det innebär till exempel att en tjänstepension där de inbetalda premierna har fått dras av vid arbetsgivarens beskattning i Sverige eller en direktpension där utbetalning av pension får dras av vid företagets beskattning således omfattas av ändringen.

Ändringen ska träda i kraft tidigast den 1 januari 2020, och från svensk sida är saken klar då riksdagen den 13 november 2019 röstade igenom regeringens förslag om ändring av avtalet.

Hur Portugal klarar av att ta ärendet förbi sin lagstiftande församling återstår att se. Det har dock på sistone börjat cirkulera uppgifter i nyheterna om att Portugals nytillträdda regering avser att införa en skatt på dessa pensioner. Så även om inget är klart än så ska man nog inte bli överraskad om de också klarar av att få ett godkännande för avtalsändringarna. Om Portugal antar ändringarna ska den nya avtalslydelsen därefter kunna börja tillämpas.

Vad innebär detta för våra pensionärer?

Om både Sverige och Portugal antar protokollet som lag nu under hösten innebär detta att Sverige kommer ta ut skatt på de hittills skattefria pensionerna från och med den 1 januari 2020. Men om Portugal beslutar sig för att också börja beskatta de hittills skattefria pensionerna så ska Sverige börja ta ut svensk skatt först från och med den 1 januari 2023.

Att det blir ändringar är ett som är säkert, och mer exakt hur det blir med skatten på tjänstepension från Sverige kan vi förväntas få klarhet i redan under hösten.