Veckoanalys | Vecka 14

6 april 2021

Veckoanalys | Vecka 14

6 april · 2021

Med anledning av det nya kunderbjudandet görs anpassningar i Söderberg & Partners taktiska allokeringsindikator. Dessa anpassningar har givit upphov till betygsförändringar. Hoppa till allokeringsavsnittet för att läsa mer.

Betydande infrastruktursatsningar i USA

Marginellt stigande långräntor och positiv börsutveckling under dagarna innan påsk. Till huvudnyheterna hörde Bidens infrastruktursatsning och återöppnandet av Suezkanalen efter det nästan veckolånga stoppet till följd av grundstötningen av Ever Given.

Finansiella marknader

Den något förkortade påskveckan bjöd summerad på börsuppgångar. Efter nästan en hel veckas stopp i Suezkanalen kom lastfartyget Ever Given slutligen loss under måndagen. Stoppet orsakade stora skador och påfrestade redan pressade leverantörskedjor världen över. Det amerikanska mediebolaget Viacoms besked om misslyckad finansieringsrunda resulterade omfattande tvångsförsäljningar av aktier i hårt belånade investeringsbolaget Archegos Capital. Det gav ringar på vattnet i banksektorn som föll under måndagen, men repade sig senare under veckan. Det inträffade ger ljus på riskerna med en ihållande, stark börsutveckling som dopats av omfattande stimulanser. Biden-administrationen presenterad som väntat ett betydande infrastrukturpaket vid sitt framträdande i Pittsburg. Biden avser investera drygt 2 000 miljarder dollar på vägar och broar, utöka bredbandstillgång och stärka forskningsanslag. Högre företagsskatter ska finansiera satsningarna och presidenten ser en höjning av den amerikanska företagsskatten från 21 procent till 28 procent som rimligt, liksom högre skatter på företags intäkter i utlandet.

Fortsatt stark utveckling på börsen
MSCI ACWI (inkl. utledningar, SEK)

Makrostatistik

Veckan inleddes med Dallas fed index som visar på aktviteten inom statens tillverkningsindustri och noterade 28,9, den högsta indexnivån sedan augusti 2018. Tisdagen statistikskörd bjöd på konjunkturindikatorer från både Sverige och EMU vilka båda steg. I Sverige drivet av tillverkningsindustrin och i eurozonen av förtroendeförbättringar i samtliga näringslivsgrenar och bland konsumenter. Från USA fick vi på lite samma tema Conference Boards Consumer Confidence där både nuläget och framtidskomponenten steg. Från andra sidan av Atlanten fick vi dessutom amerikankt husprisindex från Case-Schiller som i linje med förväntningarna steg med 11 procent år över år. På onsdagen släpptes europeisk preliminär inflationsstatistik som visade att kärninflationen i eurozonen i mars var lägre än väntat då den uppgick till 0,9 procent i årstakt mot prognostiserade 1,1 procent. I samband med månadsskiftet på torsdagen kom som brukligt en uppsjö inköpschefsindex från industrin från flertalet större länder, däribland USA (ISM). ISM steg kraftigt men delvis som resultatet av tröghet i leverantörskedjor. Den mycket statistikintensiva veckan avslutades med en stark amerikansk sysselsättningsrapport. 916 000 nya jobb skapades mot väntade 647 000 och arbetslösheten landade nära förväntningarna, på 6,0 procent.

KI-barometern steg tack vare stark tillverkningsindustri

Finansiella marknader

Vi går in i april månad och närmar oss rapportsäsongen för det första kvartalet. Under 2020 imponerade framförallt de svenska bolagens kostnadskontroll men i år har osäkerheten på kostnadssidan ökat på grund av komponentbrist och produktionsstörningar samtidigt som insats- och råvaror har blivit dyrare på kort tid. Efter positiva vinstrevideringar finns en risk att industribolagen, vars kostnader kan ha ökat under Q1, står inför större utmaningar nu än under höstens rapporter. När dessutom vår största exportmarknad Europa fortsatt tampas med nedstängningar riskerar efterfrågan att pressas. Riskerna ser vi däremot som kortsiktiga och förändrar inte vår långsiktigt positiva syn på bolagen. Samtidigt bör den negativa effekten mildras av en svagare krona för de större svenska exportbolagen under det första kvartalet. I och med att vi går in i det andra kvartalet drar utdelningssäsongen igång på riktigt på den svenska börsen vilket brukar resultera i en motvind för kronan. Utöver bolagsrapporter kommer marknadshumöret påverkas av ränteutvecklingen och balansera mellan smittspridning och vaccinationer och mellan restriktioner och stimulanser.

Stockholmsbörsen

imagefllp.png

Makrostatistik

Efter en oväntat stor uppgång i Kinas tjänste-PMI, efter att regeringen lättat på virusrestriktioner, visade samma data i USA den högsta nivån som någonsin registrerats sedan 1997. Tjänste-PMI från ISM steg från 55,3 i februari till 63,7 i mars. Samtidigt fortsatte Japans tjänstesektor att backa för 14:e månaden i rad. På onsdag är det dags för eurozonen att presentera sina PMI-siffror där vaccinförseningar och förlängda restriktioner kan tynga utfallet som likt tidigare månad väntas komma in på 48,8. Vi får även inflationsdata från Kina och med tanke på att kredittillväxten, som är en god indikator för kinesisk tillväxt, har mattats av den senaste tiden finns risk på nedsidan även där. I veckan får vi också industriproduktion Sverige och efter att både produktionen och orderläget förbättrats det senaste halvåret väntas den fortsätta på samma inslagna väg även för februari månad. Brist på komponenter och andra leveransstörningar lär inte ha hunnit slå igenom fullt ut i februari månads data. På onsdagen publiceras protokollet från det senaste räntebeskedet från Fed som blir högintressant, där marknaden kommer leta efter nya kommentarer om inflationen och synen på räntemarknadens utveckling.

Globalt inköpschefsindex
Stark återhämtning för tjänstesektorn efter hopp om minskade restriktioner

Stämmor: Bosjö Fastigheter, Cloetta, Nanoform. Övrigt Hongkongbörsen stängd

Övrigt

Stämmor: Logistri, Mälaråsen, Ponsse, Rockwool, Stockmann, Wirtek. Ex. Utdelningar: Bosjö Fastigheter (2:00 SEK kvartalsvis), Cloetta (0:75 SEK)

Övrigt

Stämmor:  Elisa, Erria, Heimstaden, HK Scan, Nokia, NP Investor, NP Investor, Storebrand, Vestas. Ex Utdelningar: Footway (2:00 SEK kvartalsvis i preferensaktie), Logistri (2:25 SEK kvartalsvis), Mälaråsen (2:50 SEK, kvartalsvis), Rockwool (32:00 DKK), Wirtek (0:20 DKK)

Nobina (kl 8.00), Industrivärden

Fast Retailing

Övrigt

Stämmor: Akelius, B3 Consulting (extra), Bakkafrost, Esen Esports, Invent Medic (extra), Ossdsign (extra).

Ex Utdelningar: HK Scan (0:03 EUR), Link Prop Investment (2:00 SE kvartalsvis), Solnaberg Property (2:00 SE kvartalsvis + extra 0:50 SEK kvartalsvis), Storebrand (NOK 3,25), Vestas (1:14 EUR)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Med anledning av det nya kunderbjudandet görs anpassningar i Söderberg & Partners taktiska allokeringsindikator. Dessa anpassningar har givit upphov till följande betygsförändringar:

• Tillgångsslaget Alternativa höjs ett steg, till ett gult betyg (från ett orange)
  • Tillgångsslaget Räntor sänks ett steg, till ett orange betyg (från ett gult)
  • Inom Aktier sänks betyget för Europa ett steg, till ett orange betyg (från ett gult)

Motiveringar

Tillgångsslag Alternativa/Räntor

För att bättre spegla den långsiktiga inriktningen i det nya kunderbjudandet höjer vi betyget för alternativa investeringar och sänker betyget för räntor. Med det vill vi illustrera vår långsiktigt positiva syn på tillgångsslaget Alternativa i den lågräntemiljö vi verkar i och förväntar oss att fortsätta verka i under lång tid framöver. Vårt gröna betyg på aktier finansieras således av ett orange betyg på räntor vilket bättre speglar de relativa avkastningsutsikterna mellan aktier och räntor i rådande del av konjunkturcykeln.

Aktier

I det nya kunderbjudandet renodlas regionsindikatorn då Norden bryts ut ur Europa, tillväxtmarknader slås samman globalt och Japan tas upp i Asien/Stillahavet. I samband med det sänker vi betyget för Europa till orange. Regionen som numera inte innefattar Norden är hårt drabbad av en tredje virusvåg, begränsad vaccintillgång och problematisk vaccindistribution. Vi ser en påtaglig risk för en allt tydligare divergens i ekonomisk återhämtning mellan USA och Europa, till Europas nackdel och ett europeiskt aktieindex har dessutom en mindre fördelaktig sektorkomposition baserat på rådande klimat, där till exempel dagligvarubolag väger tungt.

Räntor

I det nya kunderbjudandet förändras större delen av indikatorn för räntemarknaden. Den nya uppdelningen innebär en tydligare fördelning mellan olika kreditkvaliteter; Stat & Bostad, Investment Grade samt High Yield, samtidigt som vi fortsätter att uttrycka vår syn på duration/ränterisk samt spreadduration/kreditrisk genom reglagen. Vi förespråkar fortsatt låg ränterisk som skydd mot prisförändringar baserat på stigande marknadsräntor, men också ett mer balanserat risktagande mellan de tre segmenten vad gäller kreditkvalitet.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Veckoanalys | Vecka 25

21 juni · 2021

Marknaden överraskas av Feds räntebana

Det är fullt fokus på inflation, ränteutveckling och framförallt centralbankernas agerande där marknaden spänt väntar på signaler om minskade stödåtgärder. Överraskningar kring Feds räntebana för med sig en stigande dollar, vilket bekräftar vår positiva syn på den amerikanska aktiemarknaden.

Finansiella marknader

Det är tydligt att inflationen, ränteutveckling och centralbankernas agerade är i marknadens fokus. Investerare väger konjunkturåterhämtning mot framtida nedtrappning av obligationsköpen från Fed och börserna uppvisade en avvaktande hållning inför det viktiga Fedbeskedet på onsdagen. Marknadsreaktionerna från räntebeskedet resulterade initialt i en starkare dollar, högre realräntor och fallande inflationsförväntningar. Den tidigarelagda räntehöjningen från Fed visar att de tar inflationen på större allvar än marknaden räknat med, vilket minskar risken för ett långsiktigt inflationsproblem och pressar långa inflationsförväntningarna. Vi ser det som möjligt dollarn stärks under sommaren, vilket gynnar vår regionsallokering med övervikt mot den amerikanska aktiemarknaden. Marknaden oroar sig för stigande räntor men samtidigt fortsätter tillgångsköpen ett tag till, vilket bidrar positivt och överlag ser vi miljön för aktier som gynnsam drivet av bolagens vinsttillväxt och tillväxten i likviditeten som fortsatt är hög, även om den vänt ned från höga nivåer.

Penningpolitiken är central för finansmarknaden
MSCI AC World & centralbankernas balansräkning (USA, Europa, Japan och Kina)

Makrostatistik

Veckans stora makrohändelse var centralbanksbeskedet från Fed där huvudfrågan förblir när Fed ska påbörja att minska sina obligationsköp. Fed vill dra ner på köpen men först när ekonomin har återhämtat sig väsentligt mer och även om Fedchefen inte nämnde explicit att de närmar sig nedtrappningen så ligger finansmarknaden steget före och är förberedd på att en åtstramning är inom räckhåll. Inflationsuppgången ses fortfarande som tillfällig medan Fed har blivit ännu mer optimistisk om tillväxtutsikterna. Arbetsmarknaden rör sig i rätt riktning men sysselsättningen är fortfarande för svag för Fed, vilket gör att vi bibehåller vår vy om att åtstramningen kommer påbörjas runt årsskiftet 2021/2022 men kommuniceras tidigare (troligtvis vid årsmötet i Jackson Hole). Överraskningen kom istället i Feds ”dot plot” där 11 ledamöter nu tror på två räntehöjningar 2023, vilket är upp från fem vid förra mötet. Även Norges Bank lämnade styrräntan oförändrad, på 0 procent, men preciserade samtidigt att styrräntan sannolikt kommer att höjas i september. Inflationstakten (HIKP) i euroområdet steg i linje med förväntningarna till 2,0 procent i maj jämfört med 1,6 procent i april. Under veckan fick vi också statistik från detaljhandeln och industrin i USA som både visade på en odramatisk men logisk tillväxtinbromsning. Svenska bostadspriser steg med 1,4 procent i maj vilket är en uppgång på 18 procent det senaste året.

Fed:s implicita styrränteprognos

imagexokis.png

Finansiella marknader

Finansmarknadens fokus på nyanser i centralbankernas kommunikation är, vilket vi också betonat under en längre tid, betydande. Efter en tillsynes något hökaktig förändring i räntebanan från Fed har dock räntorna fallit något i längre löptider samtidigt som dollarn stärkts. En tolkning kan vara att genom signalen visa marknaden att Fed förväntar sig en stark ekonomisk utveckling kommande år vilket skulle kunna minska risken för överhettning. Räntekurvan har flackat, då kortare löptider stigit och långa fallit, vilket medförde kurspress för banksektorn. Samtidigt är reaktionerna relativt begränsade och det är förhastat att dra långtgående slutsatser utifrån dessa. Trots viss slagighet i kursutveckling och ränterörelser bedömer vi att trenden uppåt är intakt på aktiemarknaderna även om naturligtvis riskerna ökar efter en längre uppgångsfas med understöd av ultralätt penningpolitik. Det bolagsspecifika informationsflödet är dock just nu begränsat inför rapportperioden som börjar i mitten av juli och vi bedömer därför att makrodrivna nyheter även de kommande veckorna blir styrande för kursutvecklingen på de globala aktiemarknaderna. Lokalt här i Sverige stormar det på den politiska arenan, med regeringskris och ett potentiellt extraval som väntar. I nuläget bedömer vi dock att den politiska turbulensen ger begränsat avtryck på finansmarknaderna, som i hög grad har en internationell koppling.

Nasdaq mot nya höjder?
Trots viss ränteoro visar tillväxtbolag styrka

x1000

imagevost.png

Makrostatistik

Veckan är något mindre intensiv än den föregående beträffande makrostatistisk rapportering. Imorgon, tisdag, presenteras dock amerikansk statistik över utvecklingen på husmarknaden. Prisutveckling, medianpris och försäljningsutveckling för befintliga bostäder är av vikt för den amerikanska konsumenten och därigenom hela ekonomin. Onsdagen bjuder på preliminära inköpschefsindex från en rad tongivande länder i Europa samt även från USA. Försäljnings –och prisutveckling för nybyggda hus i USA presenteras också samma dag och en högre aktivitet än föregående månad väntas. Utvecklingen på den amerikanska husmarknaden har, likt den svenska, varit oerhört stark under pandemin. Ett behov av större boyta och fokus på hemmet har varit starka drivkrafter bakom den stora efterfrågan på större bostäder. I USA och även i Sverige har nyproduktionen av framförallt småhus varit låg under en längre tid och när efterfrågan ökade snabbt blev det en betydande obalans. Pandemin och de olika åtgärderna som följde i spåren har skapat en lång rad obalanser vilket nu spiller över i bristsituationer, flaskhalsar och en i iallafall temporärt högre inflation i flertalet ekonomier. På torsdag presenteras tyska IFO-index, som förväntas stiga till 103,6 vilket kan jämföras med 102,9 föregående månad. Veckan avslutas med amerikansk inflationsstatistik, PCE – deflator, samt konsumentförtroendemätningen Michiganindex som förväntas stiga till 86,8 från föregående månads 86,4.

USA: Försäljning nya samt befintliga hem
(Antal, miljoner)

image5f1ba.png

Övrigt

Stämmor: Tobii (extra), Sens (extra)

Stämmor: Skistar (extra)

Exklusive utdelning: Cibus (0:08 EUR månadsvis)

Stämmor: Rizzo (extra), Studsvik

Exklusive utdelning: Vitec (0:41 SEK kvartalsvis)

RNB (kl 7.00)

Fedex

Övrigt

Stämmor: Lundin Gold, Nordic Waterproofing (extra)

Exklusive utdelning: Studsvik (1:00 SEK)

Stockholmsbörsen och Helsingforsbörsen stängd

Veckoanalys | Vecka 24

14 juni · 2021

Begränsade marknadsreaktioner på hög inflation

Högre inflation än väntat i USA fick delvis motsatt förväntad effekt, med fallande räntor i längre löptider och positivbörsutveckling. ECB kommunicerade en fortsatt stimulativ penningpolitik och Biden-administrationens infrastrukturpaket möter politiskt motstånd men nya alternativa lösningar är att vänta.

Finansiella marknader

Föregående vecka blev en relativt beskedlig tillställning på finansmarknaderna. Stockholmsbörsen handlades stabilt kring  nya rekordnivåer men tillväxt- och teknikinriktade Nasdaq uppvisade en tydligt starkare utveckling. Räntemarknaderna var också lugna trots en något högre inflationstakt i USA än förväntat och långa räntor föll tillbaka något under veckan. I spåren av något fallande räntor ökade intresset på nytt för tillväxtinriktade bolag samtidigt som exempelvis banksektorn på global bas rekylerade. Ett visst marknadsfokus riktades också till den politiska utvecklingen kring Biden-administrationens betydande infrastrukturpaket, där motståndet i kongressen nu leder till nya förslag och kompromisser för att kunna besluta om denna ytterligare stora finanspolitiska stimulans för den amerikanska ekonomin. Utvecklingen för kryptovalutor fortsätter att karaktäriseras av tvära kast, men fick visst stöd i veckan då El Salvador beslutat att Bitcoin nu är ett officiellt betalningsmedel i landet. De senaste månaderna har framförallt de kinesiska myndigheterna kraftfullt reglerat och förbjudit användning och produktion och det råder onekligen starkt delade meningar om framtidsutsikterna för de extremt volatila kryptovalutorna.

Amerikansk statsobligation 2 och 10 år

Makrostatistik

Veckan bjöd på en rad viktig statistik och centralbanksbesked, men marknadsreaktionerna var i de flesta fallen modesta. I tisdags presenterades tyska ZEW-indexet, vilket är en sentimentsindikator bland tyska marknadsaktörer. Utfallet var något svagare än väntat beträffande framtidsutsikterna, dock visade sentimentet över nuläget en kraftig förbättring. Amerikanskt småföretagarindex, NFIB, uppvisade samlat en något svagare bild än förväntningarna men var väldigt nära utfallet föregående månad. ECB lämnade som väntat ränta och tillgångsköpsprogram oförändrade. Kommunikationen är fortsatt väldigt ”duvaktig” även om centralbanken höjde prognoserna för både tillväxt och inflation. ECB förväntar sig nu att ekonomierna i Euroområdet ska uppvisa en tillväxt på över 4,5 procent både i år och nästkommande år. De ser också det nuvarande högre inflationstrycket som tillfälligt, ett budskap eller slutsats som marknaderna onekligen nu har tagit till sig då torsdagens amerikanska inflationsstatistik på nytt överraskade på uppsidan. Till skillnad från föregående tillfällen utlöstes ingen omedelbar inflationsoro med stigande räntor och marknadsturbulens. Centralbankerna, både Fed och ECB, har kommunicerat tydligt att de ser inflationstrycket som övergående med hänvisning till en kombination av baseffekter och nuvarande öppningsfas i ekonomierna.

Amerikansk inflation
CPI

imagedwx0g.png

Finansiella marknader

Marknadens oro för nedjusterade stimulanser från den amerikanska centralbanken Fed har mildrats, men detta fortsätter icke desto mindre att vara en viktig faktor för marknadsutsikterna framgent. Vi befinner oss i en säsongsmässigt svagare period för aktier, men utsikterna under resterande del av året förblir ljusa tack vare stark ekonomisk återhämtning och försiktig centralbankspolitik. Under den mest semesterbetonade delen av sommaren tenderar volymerna att gå ner varför också rörelserna i enskilda papper kan bli större. Om en dryg månad är det dags för en ny rapportsäsong och efter fortsatt uppskruvade vinstförväntningar, men mer dämpade marknadsrörelser, är värderingarna nu lägre än snittet det senaste året. Strax efter årsskiftet var exempelvis det globala P/E-talet 19,7 jämfört med dagens 18,7. För USA var P/E-multipeln 22,9 men är idag 21,7. I ett längre perspektiv är vinstmultiplarna fortfarande höga och generellt högre än både fem- och tioårssnittet. I relation till ränteläget, som mest sannolikt förblir lågt under en överskådlig framtid, kan vi ändock konstatera att det idag finns bättre fundamentalt stöd till kursnivåerna och trendriktningen ger anledning till fortsatt optimism.

Höga värderinar rel. historiskt snitt, men fallande
P/E (12m framåtblickande)

Makrostatistik

Veckan inleds idag måndag med industriproduktionssiffror för april månad från eurozonen. Under mars var den årliga tillväxttakten i industriproduktionen i regionen den högsta någonsin, men ändå lägre än väntat och månad över månad var tillväxten nära noll, bland annat tyngd av den låga produktionen av varaktiga konsumentvaror. Industriproduktionsstatistik får vi även imorgon tisdag från USA, men tisdagens viktigaste makrostatistik blir detaljhandeln under maj månad från samma land. Här väntas en tillbakagång om 0,4 procent månad över månad. På onsdag får vi bland annat ta del av ett räntebesked från FED och därefter i vanlig ordning en pressträff med centralbankschefen Jerome Powell. Förväntningarna ligger på en oförändrad styrränta, men marknaden bevakar noga kommunikationen kring ledamöternas bedömning av den ekonomiska situationen och eventuellt minskade stödköp senare i år. Inflationsökningen tillskrivs av majoriteten av ledamöterna i första hand ett antal mer tillfälliga faktorer och även om arbetsmarknaden rör sig i rätt riktning är sysselsättningen fortsatt låg. Avslutningsvis bjuds vi under torsdagen på ytterligare amerikanska statistik, i form av maj månads ledande indikatorer och Philadelphia Fed index för juni.

Fed:s implicita styrränteprognos

Hongkongbörsen stängd

Stämmor: Empir (extra), G5 Entertainment

Kapitalmarknadsdag: Equinor

Övrigt

Exklusive utdelning: G5 Entertainment (6:25 SEK)

Skistar (kl 7.30)

Stämmor: Infront

Kapitalmarknadsdag: Alimak

Övrigt

Stämmor: Artificial Solutions, Azelio (extra)

7 juni 2021

Veckoanalys | Vecka 23

7 juni · 2021

Stockholmsbörsen nådde ny rekordnivå

Under föregående vecka syntes uppgångar på många aktiemarknader. OECD skruvade upp sina tillväxtprognoser och G7-länderna enades om en global minimiskatt.

Finansiella marknader

En lugn vecka på finansmarknaderna är lagd till handlingarna. Stockholmsbörsen nådde nya rekordnivåer och många andra utvecklade marknader stängde lätt upp. OECD höjde sin globala tillväxtprognos till 5,8 procent från tidigare 5,6 procent för innevarande år. Den ekonomiska samarbetsorganisationen menar att den globala återhämtningen fortsätter i takt med ökad vaccination, även om utvecklingen är ojämn och osäkerheten stor. Till andra betydande nyheter under veckan kom i lördags beskedet att G7-länderna efter år av diskussioner nu har enats om att förbinda sig till en global minimiskatt för företag om 15 procent. Syftet med skatten är att förhindra stora multinationella företag att flytta sina vinster till länder med de lägsta bolagsskatterna. Många teknikjättar som Google, Facebook, Apple och Amazon kan tvingas betala avsevärt mer i skatt men beskedet var samtidigt förhållandevis väntat, även om det har rått en oenighet bland annat kring vilken nivå som är lämplig.

OMXSPI inklusive utdelningar

Makrostatistik

Som brukligt vid månadsskifte offentliggjordes en hel del inköpschefstatistik, bland annat svenska Silf/Swedbank, kinesiska Caixin och amerikanska ISM. Utfallet pekade på ett tydligt pristryck uppåt och en fortsatt god återhämtning med övergripande höga noteringar, om än lägre i Kina än i USA och Sverige. Vi fick också preliminära inflationssiffror från eurozonen för maj månad som visade en årlig prisökningstakt om 2,0 procent, att jämföra med marknadsestimatet om 1,9 procent. Kärninflationen låg på 0,9 procent mot förra månadens 0,7 procent. Veckan avslutades med detaljhandelsstatistik från eurozonen och den amerikanska sysselsättningsrapporten. Detaljhandeln föll mer än väntat, främst drivet av större nationer som Frankrike och Tyskland till följd av nedstängningar. Sysselsättningsrapporten från USA kom in svagare än väntat då den visade att antalet sysselsatta utanför jordbrukssektorn i landet ökade med 559 000 personer mot prognostiserade 650 000. Samtidigt sjönk arbetslösheten något mer än vad marknaden väntat sig, till 5,8 procent från föregående månads 6,1 procent.

ISM och världsindex

Finansiella marknader

Vi upplever just nu en urstark makrobild och tillväxtutsikterna ser starka ut åtminstone närmaste året. Samtidigt har haft vi en lika stark aktiemarknad det senaste året, men vad händer om makrobilden börjar svalna av? Historisk har vi sett en stark korrelation mellan förändringstakten i olika makroindikatorer som ISM (inköpschefsindex) och börsen. En ISM-siffra över 50 indikerar en ökad ekonomisk aktivitet jämfört med månaden innan och ett tal under 50 antyder avmattning. Frågan som blir intressant är vad som sker med börsen om ISM, som idag står i 61,2 faller tillbaka till 50 under de närmaste tolv månaderna givet det starka sambandet. Ett fall i ISM till 50 är till att börja med svårt att hitta belägg för historiskt i en återhämtningsfas, då måste vi förmodligen tillbaka mot recession igen. Baserat på historiska korrelationer så finns det dock stöd för dagens nivåer på MSCI AC World, även om vi ser det som osannolikt att ISM skulle falla tillbaka till 50-nivån inom de kommande tolv månaderna. Slutsatsen är att börsen orkar med mindre bra makro under de närmsta tolv månaderna.

Börsen orkar hålla uppe trots försvagad makro

imagec67oe.png

Makrostatistik

Inflationen fortsätter att vara det i särklass viktigaste för finansmarknaderna just nu. I veckan får vi inflationsstatistik från USA, Kina och Sverige samtidigt som ECB och Kanadas centralbank presenterar sina räntebesked. Efter april månads skyhöga CPI i USA på 4,2 procent i årstakt, högt över förväntansbilden, är den stora frågan huruvida den är övergående eller om Fed och marknaderna måste börja ställa in sig på en ny miljö med högre inflationstal. Baseffekter och pandemirelaterade komponentbrister ligger bakom den höga inflationstakten och vi bedömer att den faller tillbaka när konsumtions- och produktionsmönster normaliseras igen. Marknaden väntar sig en amerikansk inflationstakt i maj på 4,6 procent i årstakt. Vi väntar oss att ECB fortsätter med nollränta och det råder inget tvivel om att de vill avveckla sitt stödköpsprogrammen PEPP men problem med vaccineringen begränsar både tillväxt och inflationsutsikterna vilket gör det nödvändigt att den stimulativa penningpolitiken förlängs. Då den kanadensiska centralbanken i april meddelande att stödköpen kommer att minska och att de räknar med att åter höja styrräntan under slutet av 2022, väntar vi oss inga större nyheter vid detta möte. För svenskt vidkommande ligger förväntansbilden för inflationen på 2 procent i årstakt.

Högsta inflationen på över tio år
Övergående eller inte?

Övrigt

Kapitalmarknadsdag: Elekta (kl 14.00 – 16.45)