Veckoanalys | Vecka 30

26 juli · 2021

Ökad osäkerhet och rapportflod

Vi är mitt i en spännande rapportsäsong samtidigt som smittspridningen på nytt väcker oro. Rapportmottagandena är något spretiga, men underliggande syns ett gott efterfrågeläge.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

En händelserik vecka, som inleddes med nedgångar men avslutades i mer positiva tongångar, ligger nu bakom oss. Den ökade osäkerheten tillskrevs i första hand den hastiga framfarten av deltavarianten av coronaviruset, vilken riskerar att medföra sänkt fart i världens ekonomiska återhämtning. Rapportsäsongen är i full gång och bidrar även den till rörelse. Under veckan kom exempelvis delårsrapporter från en rad svenska storbolag, däribland Volvo och Nordea. Volvo föll något, i grund och botten kopplat till brist på kapacitet och insatsvaror samt högre råvarupriser, men återhämtade sig senare under veckan. Nordea, som var sist ut bland de svenska storbankerna, överträffade genomgående marknadens förväntningar och steg närmare fyra procent på rapportdagen. Ser vi till rapportskörden i sin helhet hittills kan vi konstatera att efterfrågeläget i många bolag är starkt, men att fortsatta problem på utbudssidan bromsar och ger avtryck i marginalerna. Runt hälften av bolagen har stigit på rapport. I övrigt enades OPEC+ förra söndagen om att öka produktionen av olja då efterfrågan väntas öka i spåren av att pandemin lättar. Det fick oljepriset på fall, men även här syntes senare återhämtning.

Hastig nedgång följdes av återhämtning
MSCI ACWI (ink utdelningar, SEK)

Makrostatistik

När det gäller mer makroekonomiskt betonade händelser och indikatorer var veckan desto lugnare. Den europeiska centralbanken ECB lämnade räntebesked där det framgick att de som väntat håller fast vid sin penningpolitik och i sin skriftliga kommunikation framgår nu tydligare att inflationen varaktigt ska ligga över två procent för att de ska höja räntan. Vi fick också ta del av preliminära inköpschefsindex från framför allt USA och eurozonen. De visar att humöret bland inköpscheferna fortsätter att vara gott och bättre än föregående månad i eurozonen, men marginellt mindre optimistiskt månad över månad i USA. Under innevarande vecka väntar desto mer datapunkter så som tyska IFO-index, en del amerikansk husmarknadsstatistik och den svenska konjunkturbarometern. I första hand är dock blickarna riktade mot amerikanska centralbanken Fed och deras räntebesked på onsdag. Inflationsoron har mildrats då allt fler uppfattar den högre inflationen som tillfällig, men marknaden fortsätter naturligtvis att leta signaler beträffande den eventuellt kommande nedtrappningen av stimulanser.

Tyskland: Affärsklimat
Tyskt affärsklimat har starkt samband med BNP-tillväxt

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Lockheed Martin, Philips, Ryanair, Tesla

Tisdag

Rapporter

Eltel (ca kl 8.00), Hexagon (kl 8.00), Hanza (ca kl 8.30)

Utl. rapporter

Uponor (kl 7.00), Neste (ca kl 8.00), 3M (före USA-börsernas öppning), AMD (prel datum), Amgen (prel datum), BP (prel datum), Juniper Networks, LVMH (prel datum), McDonalds (prel datum), Microsoft, Paccar (prel datum), Starbucks (efter USA-börsernas stängning), Stryker, Telecom Italia

Onsdag

Rapporter

Lundin Energy (kl 7.30), Traton (kl 8.00), VNV Global (kl 8.00), Arion Banki (efter börsöppning), Lundin Mining (efter kl 22)

Utl. rapporter

Subsea 7 (kl 6.00), Equinor (kl 7.00), Konecranes (kl 7.30), Sanoma (kl 7.30), Metsä Board (kl 11.00), Cargotec (kl 12.30), Banco Santander, Barclays, British American Tobacco, Deutsche Bank, Ford, General Motors (prel datum), Hitachi Construction (prel datum), MAN, Paypal (prel datum), Pfizer, Qualcomm, Rockwell (prel datum), Smurfit Kappa, Vale

Övrigt

Stämmor: MTG (extra)

Torsdag

Rapporter

Nokia (kl 7.00), Astra Zeneca (kl 8.00), Atvexa (kl 8.00), Millicom (kl 12.00), Bergs Timber (kl 13.00), Securitas (kl 13.00), C-Rad (före börsöppning)

Utl. rapporter

Fiskars (kl 7.30), DNO, DSV Panalpina, Acerinox, Airbus (prel datum), Airbus, Alphabet (prel datum), Altria, Amazon, Arcelor Mittal, Baxter, Boston Scientific (prel datum), Bristol-Myers Squibb (prel datum), BT Group, BT Group, Credit Suisse, Drägerwerk, Facebook (prel datum), Int Paper (prel datum), Joyson (prel datum), L´Oreal (prel datum), LG Electronics (prel datum), Merck, Sanofi, Shell, Spotify (prel datum), Stanley Black & Decker (prel datum), Telefonica (prel datum), Terex (prel datum), US Steel (efter USA-börsernas stängning), Volkswagen

Övrigt

Exklusive utdelning: Fastpartner (1:25 SEK i stamaktie D kvartalsvis), NP3 (0:50 SEK i preferensaktie, kvartalsvis), TGS (USD 0,14)

Fredag

Cavotec (kl 7.00), Medcap

Utl. rapporter

YIT (ca kl 8.00), Air France-KLM, Berkshire Hathaway (prel datum), British American Tobacco, Caterpillar (prel datum), Chevron (prel datum), Exxon Mobil (prel datum), Fresenius Medical Care, Goodyear (prel datum), IAG, Japan Tobacco, Samsung (prel datum), Schneider Electric, Stellantis (prel datum)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.