Veckoanalys | Vecka 31

2 augusti · 2021

Tongivande globala rapporter och nya tillväxtprognoser

Rapportsäsongen är fortsatt intensiv och veckan bjöd bland annat på resultaten från tongivande amerikanska teknologibolag. IMF justerade sina tillväxtprognoser med anledning av skillnader i vaccinationstakt och ökande smittspridning i olika delar av världen.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Finansmarknaderna fortsätter att uppvisa en viss slagighet, vilket dock brukar vara fallet under rapportsäsongen. Stora rörelser i enskilda bolag i samband med rapporter i kombination med både räntebesked från Fed och oro för kinesisk regleringsrisk präglade föregående veckas globala marknadsutveckling. Apple, Microsoft, Google, Facebook och Amazon tillhörde de rapporterande bolagen i veckan och generellt var både omsättning och vinstutvecklingen för de största bolagen riktigt starka. En viss tveksamhet, både från bolagen och marknaden, råder dock kring fortsättningen efter den explosiva efterfrågeökningen de senaste kvartalen. Av kursreaktionerna att döma var också förväntansbilden uppskruvad inför rapporterna och fallande kurser har varit ett faktum i samband med offentliggörandet trots starka resultat. Kinesiska myndigheter fortsätter att skapa oro för en allmänt hårdare regleringsvåg, hårda nedslag inom exempelvis utbildningssektorn föregående vecka fick marknaderna att reagera med ett omfattande säljtryck på börserna i Kina och Hongkong under inledningen av veckan. Kortsiktigt kan sannolikt osäkerheten bestå men samtidigt bedömer vi att de långsiktiga tillväxtutsikterna för regionen bör vara fortsatt gynnsamma.

Amerikanska IT-jättar uppvisar en stark utveckling

Makrostatistik

Av de makroekonomiskt betonade händelserna under veckan tilldrog sig Federal reserves räntebesked som vanligt stort marknadsintresse. Budskapet från tidigare möten upprepades, tillgångsköpen fortsätter och inflationen bedöms vara övergående. Den svenska KI-barometern visade på nytt en ny högstanivå vilket var tredje månaden i rad. Utfallet på 122,4 kan jämföras med föregående månads nivå på 119,8 och är framförallt drivet av en tillverkningsindustri på högvarv. Amerikansk husmarknadsstatistik visade på en fortsatt mycket stark prisutveckling under våren. IMF presenterade nya tillväxtprognoser, där i första hand enskilda länders prognostiserade tillväxt justerades beroende på vaccinations- och smittspridningsutveckling. Global tillväxt bedöms bli goda 6,0 procent i år vilket är oförändrat mot föregående prognos i april. Tillväxtprognosen för nästa år, revideras upp med 0,5 procent, till 4,9 procent. Denna vecka presenteras bland annat inköpschefsindex för tillverkningsindustrin och tjänstesektorn i de större ekonomierna. För amerikanska ISM prognostiseras industrins utfall falla tillbaka något, till 60,5, från föregående månads utfall på 60,6. Tjänstesektorn bedöms dock förbättras till 60,2 mot föregående månads utfall på 60,1. En nivå överstigande 50 indikerar en förbättring mot föregående månad.

KI-barometern på rekordnivå

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Linc

Utl. rapporter

Talenom, HSBC, Ingersoll-Rand, Kennametal (prel datum), Take Two (prel datum)

Stämmor: Citycon (extra), Feelgood (extra)

Övrigt: Torontobörsen stängd

Tisdag

IPC (kl 7.30), Adapteo (kl 8.00)

Utl. rapporter

Nokian Renkaat (kl 13.00), Activision Blizzard (prel datum), Arconic, Bayer (prel datum), BMW, Cummins (prel datum), Eli Lilly, Nippon Steel (prel datum), Pfeiffer Vacuum, Schaeffler (prel datum), Société Générale, Square (prel datum)

Onsdag

Mildef (kl 8.00)

Utl. rapporter

Metso Outotec (kl 8.00), Sampo (kl 8.30-9.00), General Motors (prel datum) (ca kl 13.30), Air France-KLM (prel datum), Barclays (prel datum), BP (prel datum), Commerzbank, Electronic Arts (efter USA-börsernas stängning), Lending Club (prel datum), Meritor (prel datum), Moderna (prel datum), Next (operativ uppdatering), Nyrstar (prel datum), Sony (prel datum), Voestalpine

Stämmor: Infrea (extra)

Exklusive utdelning: Akelius (0:025 EUR i D-aktie kvartalsvis), Volati (10:00 SEK i preferensaktie, kvartalsvis)

Torsdag

Active Biotech (kl 8.30)

Utl. rapporter

Caverion (kl 7.00), Novo Nordisk (kl 7.30), Citycon (kl 8.00), Outokumpu (kl 8.00), Revenio (kl 8.00), Zalando (kl 7.00), Aurubis, Axa Group (prel datum), British American Tobacco (prel datum), Continental, Credit Agricole (prel datum), Deutsche Telekom, Glencore, Lufthansa, Mondi, Nintendo, Prosieben, Sappi, Siemens (prel datum), Teva (prel datum), Toyota (prel datum), Unicredit

Stämmor: Real Heart (extra)

Fredag

Xspray (kl 8.00), Etrion (kl 8.05)

Utl. rapporter

Digia (kl 7.00), QT Group (kl 7.00), Maersk, Scanfil, Allianz, Bridgestone (prel datum), Draftkings, Marathon Oil (prel datum), Sumitomo Metal

Stämmor: Cellink (extra), Sydsvenska Hem (extra)

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.