Veckoanalys | Vecka 33

Börsen växeldrar till nya rekordnivåer

Veckan stängde på plus när godkännandet av infrastrukturpaketet och inflationsstatistiken hjälpte börshumöret. De amerikanska långräntorna fortsätter att ha sin tydliga påverkan på börserna och efter sommarens nedgång har 10-åringen slutat falla. Vi väntar oss att årets rotationstrender fortsätter och positionerar oss därefter.

MARKNAD & MAKRO | Föregående vecka

Finansiella marknader

Globala börser visade upp en försiktigt positiv utveckling under föregående vecka där den amerikanska senatens godkännande av infrastrukturpaketet på 1000 miljarder dollar (550 miljarder dollar satsas på vägar, broar mm.) bidrog positivt till börshumöret. Samtidigt satte inte inflationsstatistiken (mer nedan), som marknaden nervöst väntat på, stopp för börsoptimismen. Långa marknadsräntor har sedan i våras fallit tillbaka och när vi blickar framåt ser vi en återhämtning av räntenivåerna som mest troligt. Samtidigt har året präglats av rotationer på rotationer där börsens sektorer växeldrar för att sätta nya rekordnivåer. Givet att vi får högre räntenivåer bör vi återigen se en stark utveckling för mer värdebaserade aktiesektorer efter tillväxtsektorernas starka sommarutveckling. Sektorer som växeldrar, vilket vi sett hittills under året anser vi kommer fortsätta prägla höstens börsutveckling när marknaden väger kraften i den ekonomiska återhämtningen.

Tillväxt rel. värdebolag
MSCI ACWI ink. utd. (USD)

Makrostatistik

Även om Feds fokus i huvudsak legat på amerikansk arbetsmarknad var veckans huvudnummer inflationen, då den också utgör en viktig del i Feds räntepolitik och den planerade åtstramningen. Det breda inflationsmåttet landade på 5,3 procent i juli samtidigt som kärninflationen föll från 4,5 procent till 4,3 procent i årstakt. Vi bedömer inflationsuppgången som tillfällig då flera pandemieffekter börjar klinga av och ser vi till marknadsreaktionerna anses toppen av inflationen nu vara nära. Värt att notera är däremot uppgången i amerikanskt producentprisindex som dock vittnar om att ett högre inflationstryck kan bestå. Höstens stora fråga blir när och hur den penningpolitiska åtstramningen sker och för Fed blir det en stor utmaning att trappa ned tillgångsköpen utan att skrämma marknaden för mycket. På onsdag släpps protokollet från Feds senaste räntemöte där investerare söker ytterligare ledtrådar. Veckan bjöd även på konsumentförtroende där det framgick att amerikanska konsumenter var deppigare än väntat när statistiken kom in på 70,2 i augusti jämfört med 81,2 i juli. Veckan avslutades med svensk inflation som kom in högre än både marknadens och Riksbankens förväntningar. KPIF (inflation med fast ränta) kom in på 1,7 procent i årstakt där framför allt elpriserna bidrog till uppgången.

Amerikansk inflation
CPI

BÖRS- & BOLAGSHÄNDELSER

Måndag

Övrigt

Stämmor: Awardit (extra), Funded By Me (extra)

Exklusive utdelning: Eastnine (0:75 SEK, kvartalsvis)

Tisdag

Rapporter

New Wave (kl 7.00), Arctic Paper (kl 8.00), Cint (kl 8.00), Troax (kl 12.30), IAR Systems (kl 13.00), Novotek (kl 14.00), Genova Property (före börsöppning), Revolutionrace

Pandora (ca kl 7.30), Fortum (ca kl 8.00), Jyske Bank, BHP, BHP, Home Depot

Stämmor: Curando Nordic (extra), EQL Pharma

Onsdag

Rapporter

Ica (kl 7.00), Balco (kl 7.30), BTS (kl 8.00), Cellink (kl 8.00), Cibus (kl 8.00), Ovzon (kl 8.00), Sintercast (kl 8.00), Starbreeze (kl 8.00), Sensys Gatso (kl 8.30), Havsfrun

Utl. rapporter

Selvaag Bolig (kl 7.00), Netcompany (kl 7.30), Carlsberg (kl 8.00), Coloplast, GIG, GIG, Lundbeck, Next Biometrics, Rockwool, China Unicom (prel datum), Cisco (efter börsstängning), Nvidia, Tencent, TJX

Stämmor: Arla Plast (extra), Dataproces

Torsdag

Rapporter

Calliditas (kl 7.00), Fasadgruppen (kl 7.30), Railcare (kl 7.30), Egetis Therapeutics (kl 8.00), John Mattson (kl 8.00), Karolinska Development (kl 8.00), Nibe (kl 8.00), Oasmia (kl 8.00), Oncopeptides (kl 8.00), Sivers (kl 8.00), Abliva (kl 8.30), Bure (kl 8.30), Empir (kl 8.30), Endomines (kl 8.30), Medivir (kl 8.30), Christian Berner (kl 12.00), Immunovia (kl 16.00), Holmen (lunchtid)

Utl. rapporter

Lerøy Seafood Group (kl 6.30), Kojamo (kl 7.00), NEL (kl 7.00), GN Store Nord, Green Mobility, Prosafe, Veidekke, Applied Materials, Global Fashion Group (på morgonen)

Övrigt

Stämmor: Lumito (extra) Exklusive utdelning: Genova Property (2:62 SEK i preferensaktie)

Fredag

Rapporter

Catella (kl 7.00), Björn Borg (kl 7.30), Mekonomen (kl 7.30), Tobii (kl 7.30), B3 Consulting (kl 8.00), Hemnet (kl 8.00), Humana (kl 8.00), Duroc (kl 8.30), Ortivus (kl 8.30), Wise Group (kl 8.30), Anoto, Beijer Alma, Image Systems, TBD30

Deere

Stämmor: IDL Biotech (extra), Safeture, Stenocare

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen