Hur kan ett företags hållbarhetsarbete skapa lönsamhet?
Vi har intervjuat hållbarhetsforskaren Elin Enfors-Kautsky, grundare och vd för Prosperous Planet, som är expert på företags hållbarhetsutmaningar och det arbete som klimatomställningen kommer att kräva.
Elin, du pratar ofta om begreppet Antropocen, vad betyder det och varför är det viktigt?
Jag tycker att Antropocen är ett bra begrepp att använda då man verkligen förstår att vi befinner oss i en helt ny kontext. Antropocen betyder människans geologiska tidsålder och är en beskrivning på var vi är just nu i historien. Vi människor har för första gången förmågan att driva förändring på planetär skala, vi kan förändra våra egna livsbetingelser i grunden, något som vi aldrig kunnat göra tidigare. Antropocen handlar om att vi människor påverkar precis allt på jorden idag. En del i detta är förändringstakten – att det går så oerhört snabbt. En annan del är den enorma komplexitet som vi måste förhålla oss till idag i en ”hyperconnectad” värld där allt hänger samman.
Hur har hållbarhetsutvecklingen tett sig?
På bara två generationer har världsbefolkningen tredubblats, energianvändningen har gått upp 7 gånger och den globala ekonomin har blivit 10 gånger större. Under de här två generationerna har afattigdomen minskat och jämställdheten ökat, i alla världsdelar.
Men den snabba socioekonomiska och tekniska utvecklingen har haft ett kraftigt avtryck i vår biosfär. Under samma period har koldioxidnivån i atmosfären skjutit i höjden, vi har förlorat ungefär 30 % av all tropisk regnskog och vi har gått in i ett globalt massutdöende av djurarter och växer. Vi tänjer på gränserna för vad vår planet tål. Enligt forskare har vi nio år på oss att faktiskt ändra vår utvecklingsväg för att inte klimatförändringen ska få oåterkalleliga effekter. Agenda 2030 syftar just till detta - att säkerställa en global hållbar utveckling inom planetens gränser.
Varför har klimatomställningen dröjt så pass länge?
Vi har länge känt till klimatförändringens effekter, men anledningen till att omställningen dröjt är främst för att konsekvenserna inte drabbat vår ekonomi med full kraft förrän ganska nyligen. Det finns även starka krafter i samhället som tjänar på business ”as usual”. Det finns till exempel mycket pengar knutna till fossilindustrin.
Vilka är de vanligaste misstagen företag gör i sitt hållbarhetsarbete?
Alla företag förstår inte vidden av Antropocen och vad det innebär, därför tar sig många an den här utmaningen på fel sätt. Om man inte ramar in problemen på rätt sätt kan man inte heller hitta rätt typ av lösningar. Många företag ägnar för mycket resurser åt att lindra symptomen på problemen när en bättre strategi kanske hade varit att ta tag i grundproblematiken. Man sätter gärna ett plåster på problemen och försöker kompensera sig ur hållbarhetsproblematiken, men det är inte hållbart. Lösningen handlar om att hitta affärsmodeller som är hållbara i kärnan.
Vilket hållbarhetsansvar bör företag egentligen ta?
Att prata om vilket ”ansvar” företag bör ta är lite märkligt egentligen. Att världen förändras så kraftigt som den gör är ju inte en fråga som företag egentligen kan välja om man vill ta hänsyn till eller inte. Jag ser det mer som en fråga om att vara med och skapa förutsättningar för sin egen framtida existens.
Om ett företag som handlar med kaffe samtidigt driver på klimatförändringen och förlusten av biologisk mångfald, då har man på sikt inget kaffe kvar att handla med. Det är en hållbar värdekedja, där det borde handla om självintresse snarare än externt ”ansvar”.
Utöver detta ser så ser vi också att kunder i allt högre grad värdesätter ett seriöst hållbarhetsarbete hos företag, och de är faktiskt beredda att betala mer för varor och tjänster som är hållbara.
Hur kan företag bidra till klimatomställningen?
Först behöver man analysera i vilken mån man för närvarande är med och driver en negativ utveckling, klimatmässigt, men även bredare miljömässigt och kanske också socialt. Sen behöver man identifiera och ta tag i grundproblemen, inte bara symptomen.
Ställ er frågan ”Hur kan vi driva utvecklingen för er bransch framåt och bli en del av lösningen i stället för att vara en del av problemet? Det räcker inte längre att se hållbarhet som en fråga om compliance, utan man måste titta på detta genom en innovationslins. ”Hur kan vi vidareutveckla vår affär genom att bidra till lösningar på de globala problemen, i vårt samhälle och i vår miljö?”
Vilka möjligheter finns det med företags hållbarhetsarbete?
Klimatomställningen utmanar företag att hitta nya vägar och tvingar fram en ny affärslogik och nya affärsmöjligheter. Genom att vara med och definiera framtiden så säkrar man också sin plats i den. Det räcker inte med ett ”less bad” tänk för att hitta hit, utan man behöver verkligen fundera på hur man som företag kan skapa ett positivt avtryck på samhället och miljön.
Ett steg på vägen – integrera pensionspolicyn i hållbarhetsarbete
Söderberg & Partners arbetar med att hjälpa företag att ta ansvar för det indirekta avtryck som uppkommer till följd av pensionssparandet, och spegla företagets hållbarhetsfokus i intern och extern kommunikation. Genom att integrera hållbarhet i pensionspolicy och i pensionsrådgivningen, samt följa upp hållbarhetsnivån i tjänstepensionskapitalet kan företag tillsammans med sina anställda arbeta för en mer hållbar framtid.