Hållbara fondförsäkringar?

13 apr. 2015
Kajsa Brundin
Chef för Investment Management

Imorgon är det äntligen dags! Vi lanserar vår analys av hur hållbara de svenska fondförsäkringsbolagen är.

En fondförsäkring är en pensionsförsäkring där du själv kan välja vilka fonder dina pensionspengar ska placeras i, utifrån en lista av fonder som försäkringsbolaget har valt ut. De största skillnaderna mellan en traditionell pensionsförsäkring och en fondförsäkring är just att du själv får bestämma, samt att det inte finns någon garanti så om du gör ett dåligt val blir pensionen lidande. Fondförsäkringsbolagen i analysen har spartillgångar motsvarande ungefär 900 miljarder kronor, men har inte utsatts för någon granskning tidigare.

I höstas lanserades vår första hållbarhetsanalys, av de traditionella pensionsbolagen. Den var intressant att göra och se resultatet av, men om jag får säga det själv tycker jag att den här analysen är ännu mer intressant. En anledning är att det inte har gjorts någon hållbarhetsanalys av fondförsäkringsbolagen tidigare. Vi bryter ny mark, och hjälper till att sprida kunskap mellan bolagen om hur man kan jobba med hållbarhet.

Ett roligt exempel är att vi har ställt frågan om fondförsäkringsbolagen arbetar med påverkansarbete gentemot de bolag som fonderna har investerat i. 9 av 10 bolag förklarade för oss att ”nej, det går inte om vi inte är direkta aktieägare i företaget.” Men det tionde bolaget svarar att ”javisst, det är aldrig någon som frågar om vi formellt står som ägare”. Jag hoppas att vår analys ger tips och idéer till bolagen hur de skulle kunna arbeta bättre.

Varför ska man välja ett hållbart fondförsäkringsbolag? En kompis till mig har just bestämt placering för sin pension. Hon fick frågan ”är du intresserad av etik?” och svarade ”nej, bara så hög avkastning som möjligt med det lilla pensionskapital jag har”. Lite senare kom vi in på en intressant debatt om mänskliga rättigheter i Sydostasien, och att även vissa svenska företag verkar kunna spela efter andra regler där, och vad man kan göra åt det. Jag tror egentligen inte att min kompis är ointresserad av etik, men jag tror att när frågan ställs på det sättet blir det som att hon måste prioritera mellan pension och etik. Vi borde istället fokusera på fördelarna med hållbara investeringar och ansvarsfullt ägande, att duktiga hållbara förvaltare väljer ut de bolag som är bäst positionerade inför framtida resursbrister och andra förändringar. Och duktiga hållbara fondförsäkringsbolag förenklar för spararna att göra bra val. Men mer om det i rapporten, som släpps imorgon.