Hur fungerar koldioxidavtryck?

7 oktober · 2015

Jag skrev nyligen en artikel till Nordisk försäkringstidskrift (Läs här) om koldioxidavtryck. Jag tycker att ämnet är så pass intressant att jag tänkte blogga om det också.

Inom hållbar förvaltning har klimatpåverkan den senaste tiden framstått som den viktigaste och mest aktuella miljöfrågan. Vi ser ett ökat fokus från politiker och allmänheten, och en bidragande orsak också FNs Klimatkonferens i Paris i december. Ett initiativ inför konferensen är Montréal Carbon Pledge, där de som skriver på initiativet förbinder sig att rapportera koldioxidavtrycket i sina investeringar senast den 1 december. Vi kan skryta med att flera svenska aktörer var föregångare i initiativet. Idag har 74 aktörer skrivit under och 13 % av dessa är svenska aktörer. Men i initiativets tidigare skede, exempelvis när 16 stycken hade skrivit under var hela 31 % av dessa svenska. I dessa ”early adopters” hittar vi Nordea, AP1, AP3 och AP4, samt Öhman fonder och Folksam. Läs mer om Montréal Carbon Pledge och vilka som har skrivit under på deras hemsida.

Varför är mätning av koldioxidavtryck intressant? En anledning är talesättet att ”det som mäts blir gjort”. Genom att mäta, följa och jämföra exponeringen mot koldioxidutsläpp i innehaven ökar incitamentet för förvaltarna att ta hänsyn till koldioxidexponeringen i sina portföljer.

Koldioxidbubblan

Fler och fler börjar enas om att exponering mot koldioxidexponering är en reell risk. Om målet att hålla den globala uppvärmningen under 2ᵒC ska uppnås, kan inte allt fossilt bränsle som finns på bolagens balansräkningar säljas och förbrukas. Dessa fossila bränslen brukar kallas “stranded assets”, och är en högst reell finansiell risk att ta hänsyn till som kapitalförvaltare. Idén att det finns en bubbla på marknaden för bolag inom industrin fossila bränslen brukar benämnas ”carbon bubble”. Begreppet lanserades av Carbon Tracker Initiative i en rapport från 2011, som konstaterade att vi redan 2011 hade förbrukat en tredjedel av det fossila bränsle som vi kan förbruka enligt den budget som är satt för 2000-2050 för att hålla 2ᵒC-målet.

Tre scope av koldioxidutsläpp

Greenhouse Gas Protocol (GHG) har definierat tre så kallade scope, ett sätt att klassificera ett bolags utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser.

– Scope 1: direkta utsläpp (utsläppskällor ägda eller kontrollerade av bolaget)
– Scope 2: indirekta utsläpp från konsumtion av el, värme eller ånga
– Scope 3: andra indireka utsläpp, såsom utsläpp vid tillverkningen hos underleverantörer, transporter via fordon som inte är direkt ägda av företaget, outsourcad verksamhet, avfallshantering och energiförbrukning som inte täcks av scope 2

Det vanligaste är att följa och rapportera scope 1 och 2. Scope 3 rapporteras mer sällan, men flera kapitalförvaltare följer detta i vissa industrier som är speciellt exponerade mot koldioxid, såsom utilities.

Praktiskt går det ofta till så att kapitalförvaltaren köper in koldioxiddata för sina innehav från en extern leverantör. Fondens eller förvaltarens koldioxidavtryck beräknas sedan baserat hur stor andel av företaget ägandet motsvarar, och jämförs sedan ofta med avtrycket i ett relevant jämförelseindex.

Initial problem

När koldioxidavtryck först började rapporteras hade metoden stora problem – två dataleverantörer kunde komma fram till vitt skilda siffror för samma portfölj. Även enkla saker, såsom vilken enhet som ska användas, orsakade problem. För en analytiker inom fordonsindustrin kan det vara en viktig övning att jämföra koldioxidutsläpp per producerad enhet, men detta mått kan inte jämföras emellan industrier och är därför inte intressant på portföljnivå. Kapitalförvaltare fokuserar nu på två huvudsakliga mått – ton koldioxidekvivalenter per intäkt i miljoner dollar, och ton koldioxidekvivalenter per marknadsvärde i miljoner dollar. På senaste tiden har resultaten från olika externa leverantörer dessutom börjat konvergera, vilket kan vara ett tecken på att metoden börjar mogna. Detta gäller framförallt för scope 1 och 2, medan tillgängligheten och kvaliteten på data för scope 3 fortfarande är bristfällig.

Att rapportera koldioxidavtryck på portföljer har fördelen att det är något konkret mätbart inom hållbarhet, ett område som annars domineras av kvalitativa faktorer. Så, även om det säkerligen kommer att förekomma vissa fel och vi ännu inte har de bästa mätmetoderna, är det bra med ökat fokus på frågan.

Vattenavtryck i framtiden?

Koldioxidavtryck som begrepp har alltså kommit en bra bit på väg. Nu börjar allt fler argumentera för förbättrad rapportering kring vattenförbrukning och vattenrisk. Vatten börjar bli en bristvara i flera områden. Vattenbrist kan inverka på handel och varuförsörjning och leda till ökade kostnader för företag. En del av problemet är att efterfrågan på färskvatten har fördubblats under de senaste 50 åren. Dessutom är det sannolikt att läget förvärras – enligt beräkningar kommer efterfrågan på vatten överstiga tillgången med ungefär 40 % år 2030 (källa: Water 2030 Global Water Supply and Demand model). Intressant i sammanhanhet är att vattenförbrukning och koldioxidförbrukning ofta korrelerar – många av de viktigaste energikällorna, såsom kärnkraft och kolkraft, förbrukar extremt mycket vatten. Är nästa trend vattenavtryck?

Tipsen som tar dig från solstolen till kontorsstolen

11 augusti · 2020

Dags att börja jobba igen efter semestern? Att gå från sena sommarkvällar, långa sovmorgnar och spontanitet till arbetstider och rutiner är inte alltid helt enkelt. Att många dessutom kommer att återgå till att arbeta hemifrån i höst innebär extra utmaningar. Så, hur gör man en smidig övergång och kommer in i jobbtempot igen?

Under semestern håller vi inte lika hårt på våra vanor. Ledigheten och de ljusa nätterna gör att vi gärna stannar uppe lite längre och unnar oss långa sovmorgnar. Den största utmaningen med att börja jobba igen är oftast inte arbetet i sig utan att behöva passa tider och komma tillbaka in i rutinerna. För att underlätta omställningen finns det några enkla knep att ta till:

• Gör en prioriteringslista

Låt det ta lite tid att landa på jobbet igen. Räkna med ett par dagar där du ser över dina arbetsuppgifter och gör en prioriteringslista. Om möjligt, se till att inte ha några inplanerade möten de första dagarna efter semestern.

• Behåll semesterkänslan

Försök att hålla fast vid några av dina semestervanor och njut av sommaren även fast du jobbar. Det kan handla om att dricka morgonkaffet på altanen, ta ett morgondopp eller gå en kvällspromenad.

• Var snäll mot dig själv

Ät bra mat och motionera för att få så mycket energi som möjligt. När semestern tar slut funderar många på att ändra sin livsstil och skapa nya vanor. Vi är som mest förändringsbenägna vid denna tid på året, så ta tillfället i akt och skapa nya vanor som får dig att må bättre och som ger energi.

Arbetade du hemifrån på grund av coronapandemin och fortsätter att göra det efter semestern? Då är det viktigt att skapa tydliga gränser - var går gränsen mellan jobb och privatliv? Det är något som kanske låter enkelt, men för många är det svårt. En bra början är att följa samma tider och rutiner som när du är på din arbetsplats.

Tips för en lyckad arbetsdag när du arbetar hemifrån

• Gå ut och gå

Istället för restid, gå en promenad lika lång som du reser till och från arbetet, så får du en tydlig start och avslut på dagen.

• Ta fikapauser och ät i lugn och ro

Ta fikapauser som du vanligtvis gör på arbetsplatsen. Kanske kan du passa på att ringa en kollega eller vän för att få den uteblivna snick-snack stunden vid kaffemaskinen. Det är också viktigt att du tar en lite längre paus för att äta din mat. Avsätt samma tid som det vanligtvis tar för dig att köpa och äta din lunch.

• Öva på digital kommunikation

Var social och bli proffs på digitala möten. Boka in virtuella fikan, promenader och avstämningar. De företag som blir bäst på att hitta nya lösningar att kommunicera sitt erbjudande kommer att gå vinnande ur dessa utmanande tider.

• Undvik stillasittande

Res dig upp var 30:e minut. Gör 10 knäböj, 10 tåhävningar och veva runt med armarna. Det kan tyckas oviktigt, men forskning visar att det minimerar riskerna som följer med det livsfarliga stillasittandet. Använd kalendern och skriv in pauser, eller varför inte sätta larm på mobiltelefonen så du påminns om att ta en paus.

• Gör en To do list

Börja dagen med att göra en lista på dina arbetsuppgifter. Skriv listan i prioritetsordning och försök att bedöma rimlig tidsåtgång. På så sätt har du listan att luta dig mot under dagen för att lättare behålla fokus och inte tappa motivationen.

• Walk and Talk-möten

Rörelse och frisk luft sätter ofta igång tankeverksamheten och gör oss mer avspända och kreativa, så varför ta några av dina möten och avstämningar över en promenad?

Hur semestrar man i år?

8 juni · 2020

Fjäll, skogar, ängar, hav och öppna landskap – vilken tur att vi svenskar älskar att semestra i vårt eget land nu när coronapandemin slagit till. I år blir det en ”Svemester” och det kommer att vara hög efterfrågan på aktiviteter runtom i vårt land – så se till att börja planera semestern redan nu!

I och med coronautbrottet är det många som planerar för en ”Svemester”, dvs. att semestra inom Sverige. Eftersom många tänker i samma banor börjar det bli hög tid att planera ledigheten innan allt blir uppbokat. Passa på att redan nu boka boende, camping eller båt. Eller varför inte hyra eller köpa ett tält så att det blir extra lätt och flexibelt att hitta boplats? Det blir dessutom ett äventyr att slå upp sitt naturnära boende vid en sjö, i en skog eller på sina vänners tomt.

Vad längtar vi allra mest efter just nu? Att vara aktiva utomhus! Folk är trötta på att sitta hemma och vill inget hellre än att komma ut och röra på sig. Sverige är fullt av semesteraktiviteter utomhus, allt ifrån golf, ridning, dykkurs, boule, segling, simning, cykel, fiske eller surfa kajak. Eller varför inte en midnattssolsvandring på Kungsleden, Sörmlandsleden eller besöka något annat närliggande naturreservat?

Med anledning av covid-19 så har Folkhälsomyndigheten tidigare avrått från resor som är längre bort än 1–2 timmars resa. Men den 4 juni gick Regeringen ut med att restriktionerna hävs från och med den 13 juni. Det är nu fria resor inom Sverige för den som är frisk. Skulle det vara så att du fortfarande vill undvika resor och hålla dig nära hemma – varför inte lägga lite tid på att undersöka vilka smultronställen som finns i just din närhet?

Här kommer 6 tips på vad du kan göra på semestern:

Vandra – Det är enkelt, härligt och gratis. Dessutom får man vara utomhus och kan enkelt hålla avstånd till andra människor. Vandringstrenden har ökat lavinartat i Sverige, i år med över 70 procent, enligt Svenska Turistföreningen (STF). Det enda du behöver är ett par sköna skor och en god matsäck – sedan är du redo.

Upptäck en ny stad – Passa på att besöka en liten stad i närheten som du aldrig besökt tidigare. Blunda och sätt fingret på kartan över ditt närområde och se vart du hamnar. Visby kanske de flesta har koll på men har du varit i Mariefred, Vaxholm, Trosa, Hjo, Karlskrona, Söderköping eller Strängnäs? Eller varför inte turista i din egen stad? Det är lätt att bli hemmablind för allt vackert och spännande som ligger alldeles runt knuten.

Båtluffa – Om du bor i Stockholmsområdet kan du ta Vaxholmsbåten och besöka hur många fantastiska små öar som helst. Likaså om du håller till på Västkusten där du kan uppleva den Bohuslänska skärgården.

Sov i en fyr – Tänk vad spännande att sova där fyrvaktare i århundraden bott och sett till att farkosterna kunnat åka över havet. Några tips på fyrar att besöka är Malören uppe i Kalix och runt Söderhamn finns flera fyrar. På Gotland finns också ett nytt ställe som heter Närsholmen.

Återupptäck en plats från barndomen – Res dit du var när du var liten, släktforska eller ta dig till platserna som dina mor- eller farföräldrar berättat om. Besök gamla trakter du inte sett på länge och väck gamla minnen till liv.

Njut av bad och stränder – Vad vore sommaren utan sol och bad? Att bara njuta av värmen, läsa en bok i en solstol, simma, spela strandtennis eller äta en glass eller två – semesterfeeling när den är som bäst!

Har dina anställda rätt skydd vid hemarbete?

30 april · 2020

I rådande situation jobbar många hemifrån. Därför har vi undersökt hur och när TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada) gäller vid hemarbete, och här har vi upptäckt flera luckor. I detta blogginlägg delar jag därför med mig hur du ska tänka som anställd och arbetsgivare, så rätt skydd finns om olyckan är framme!

Fredagen den 13:e mars var startskottet för utökat hemarbete för många svenskar. Nu har det gått ett tag och många av oss längtar tillbaka till kontoret, till kollegorna, och till vanliga rutiner. Men rekommenderat hemarbete är såklart ett litet pris att betala för att fördröja smittspridning.

Flera tror dock att vi kommer att få se betydligt mer hemarbete även efter pandemin. Detta innebär att behoven och arbetssituationen för såväl anställda som arbetsgivare kanske har förändrats för en längre tid framöver.

Funderingar kring arbetsmiljö- och arbetsgivaransvar, hur försäkringar täcker de anställda vid hemarbete har aktualiserats, inte bara under denna exceptionella situation men också för personal som normalt sett utgår från hemmet.

Vi har bett AFA Försäkring besvara hur TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada) gäller och TFA gäller bland annat för skador som orsakats av:

• olycksfall i arbetet
  • färdolycksfall, dvs. skador som har inträffat på väg till eller från arbetet
  • arbetssjukdom som varar mer än 90 dagar

Med utgångspunkt i att många jobbar hemifrån, har vi upptäckt att det finns en del luckor. Se bild nedan:

imagew7nbd.png

AFA Försäkring svarar bland annat att TFA inte gäller om en anställd som arbetar hemifrån råkar ut för en skada när den till exempel tar en paus och går ut och tar en nypa frisk luft. TFA gäller inte heller vid toalettbesök eller vid påtår av kaffet. Vem säger att inte olyckan är framme just då?

Många anställda har dock ofta en privat olycksfallsförsäkring som gäller dygnet runt, vilket är ett bra komplement, men långt ifrån alla har detta skydd. Vi är regel bättre på att försäkra våra barn än oss själva när det kommer till skydd vid olycksfall, vilket är förståeligt – men det kan vara läge att även se över ditt eget skydd nu!

Checklista för dig som anställd

• Undersök så att din privata olycksfallsförsäkring gäller dygnet runt

Saknar du skydd och önskar mer information? Hör gärna av dig till ditt försäkringbolag eller till din rådgivare på Söderberg & Partners.

Har du som arbetsgivare behov av att komplettera ert olycksfallsskydd vid distansarbete?

• kanske för en viss kategori anställda,
  • en viss period, eller
  • för personal som även i normala tider utgår från hemmet?

Vi på Söderberg & Partners har efter att ha uppmärksammat brister tagit fram en lösning som gäller vid olycksfall under distansarbete och som täcker olycksfallsskador när TFA inte gör det. Är du intresserad av att veta mer? Om du är kund – hör av dig till din rådgivare. Fyll annars i formuläret nedan så återkommer vi till dig.