Hur fungerar koldioxidavtryck?

7 oktober · 2015

Jag skrev nyligen en artikel till Nordisk försäkringstidskrift (Läs här) om koldioxidavtryck. Jag tycker att ämnet är så pass intressant att jag tänkte blogga om det också.

Inom hållbar förvaltning har klimatpåverkan den senaste tiden framstått som den viktigaste och mest aktuella miljöfrågan. Vi ser ett ökat fokus från politiker och allmänheten, och en bidragande orsak också FNs Klimatkonferens i Paris i december. Ett initiativ inför konferensen är Montréal Carbon Pledge, där de som skriver på initiativet förbinder sig att rapportera koldioxidavtrycket i sina investeringar senast den 1 december. Vi kan skryta med att flera svenska aktörer var föregångare i initiativet. Idag har 74 aktörer skrivit under och 13 % av dessa är svenska aktörer. Men i initiativets tidigare skede, exempelvis när 16 stycken hade skrivit under var hela 31 % av dessa svenska. I dessa ”early adopters” hittar vi Nordea, AP1, AP3 och AP4, samt Öhman fonder och Folksam. Läs mer om Montréal Carbon Pledge och vilka som har skrivit under på deras hemsida.

Varför är mätning av koldioxidavtryck intressant? En anledning är talesättet att ”det som mäts blir gjort”. Genom att mäta, följa och jämföra exponeringen mot koldioxidutsläpp i innehaven ökar incitamentet för förvaltarna att ta hänsyn till koldioxidexponeringen i sina portföljer.

Koldioxidbubblan

Fler och fler börjar enas om att exponering mot koldioxidexponering är en reell risk. Om målet att hålla den globala uppvärmningen under 2ᵒC ska uppnås, kan inte allt fossilt bränsle som finns på bolagens balansräkningar säljas och förbrukas. Dessa fossila bränslen brukar kallas “stranded assets”, och är en högst reell finansiell risk att ta hänsyn till som kapitalförvaltare. Idén att det finns en bubbla på marknaden för bolag inom industrin fossila bränslen brukar benämnas ”carbon bubble”. Begreppet lanserades av Carbon Tracker Initiative i en rapport från 2011, som konstaterade att vi redan 2011 hade förbrukat en tredjedel av det fossila bränsle som vi kan förbruka enligt den budget som är satt för 2000-2050 för att hålla 2ᵒC-målet.

Tre scope av koldioxidutsläpp

Greenhouse Gas Protocol (GHG) har definierat tre så kallade scope, ett sätt att klassificera ett bolags utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser.

– Scope 1: direkta utsläpp (utsläppskällor ägda eller kontrollerade av bolaget)
– Scope 2: indirekta utsläpp från konsumtion av el, värme eller ånga
– Scope 3: andra indireka utsläpp, såsom utsläpp vid tillverkningen hos underleverantörer, transporter via fordon som inte är direkt ägda av företaget, outsourcad verksamhet, avfallshantering och energiförbrukning som inte täcks av scope 2

Det vanligaste är att följa och rapportera scope 1 och 2. Scope 3 rapporteras mer sällan, men flera kapitalförvaltare följer detta i vissa industrier som är speciellt exponerade mot koldioxid, såsom utilities.

Praktiskt går det ofta till så att kapitalförvaltaren köper in koldioxiddata för sina innehav från en extern leverantör. Fondens eller förvaltarens koldioxidavtryck beräknas sedan baserat hur stor andel av företaget ägandet motsvarar, och jämförs sedan ofta med avtrycket i ett relevant jämförelseindex.

Initial problem

När koldioxidavtryck först började rapporteras hade metoden stora problem – två dataleverantörer kunde komma fram till vitt skilda siffror för samma portfölj. Även enkla saker, såsom vilken enhet som ska användas, orsakade problem. För en analytiker inom fordonsindustrin kan det vara en viktig övning att jämföra koldioxidutsläpp per producerad enhet, men detta mått kan inte jämföras emellan industrier och är därför inte intressant på portföljnivå. Kapitalförvaltare fokuserar nu på två huvudsakliga mått – ton koldioxidekvivalenter per intäkt i miljoner dollar, och ton koldioxidekvivalenter per marknadsvärde i miljoner dollar. På senaste tiden har resultaten från olika externa leverantörer dessutom börjat konvergera, vilket kan vara ett tecken på att metoden börjar mogna. Detta gäller framförallt för scope 1 och 2, medan tillgängligheten och kvaliteten på data för scope 3 fortfarande är bristfällig.

Att rapportera koldioxidavtryck på portföljer har fördelen att det är något konkret mätbart inom hållbarhet, ett område som annars domineras av kvalitativa faktorer. Så, även om det säkerligen kommer att förekomma vissa fel och vi ännu inte har de bästa mätmetoderna, är det bra med ökat fokus på frågan.

Vattenavtryck i framtiden?

Koldioxidavtryck som begrepp har alltså kommit en bra bit på väg. Nu börjar allt fler argumentera för förbättrad rapportering kring vattenförbrukning och vattenrisk. Vatten börjar bli en bristvara i flera områden. Vattenbrist kan inverka på handel och varuförsörjning och leda till ökade kostnader för företag. En del av problemet är att efterfrågan på färskvatten har fördubblats under de senaste 50 åren. Dessutom är det sannolikt att läget förvärras – enligt beräkningar kommer efterfrågan på vatten överstiga tillgången med ungefär 40 % år 2030 (källa: Water 2030 Global Water Supply and Demand model). Intressant i sammanhanhet är att vattenförbrukning och koldioxidförbrukning ofta korrelerar – många av de viktigaste energikällorna, såsom kärnkraft och kolkraft, förbrukar extremt mycket vatten. Är nästa trend vattenavtryck?

Hur påverkas din tjänstepension när börsen skakar?

18 mars · 2020

I oroliga börstider dyker många frågor upp och det är inte alltid att svaren finns en ”googling bort”. Därför ser vi det mänskliga mötet och en nära dialog med kunder som vår viktigaste uppgift. Våra rådgivare är fullt upptagna med att prata med kunder och ge svar på frågor. Mattias Koch är en av våra pensionsrådgivare, nedan ger han en nulägesbild och några tips på vad man bör tänka på när det gäller sitt pensionssparande.

Jag har haft kontakt med snart ett 100-tal kunder under de senaste dagarna. Många har lyft luren redan efter ett par signaler, vilket är en stor skillnad mot vanliga dagar. De flesta sitter hemma och arbetar pga. coronautbrottet och vill gärna ha en snabb update beträffande sina placeringar.

I den långsiktiga strategin som vi kommit överens om med våra kunder, så är kraftiga börsfall något som har diskuterats. Men det finns alltid ett värde med repetition, för det är lätt att glömma, i synnerhet om oron växt i magen. För de allra flesta kunder så gäller det att hålla fast vid sin långsiktiga strategi, men för vissa kunder kan det vara aktuellt med mindre justeringar beroende på när pengarna behöver användas. Uppmaningen är att ta kontakt med din rådgivare om minnet sviker dig eller om du känner oro.

Vanligaste frågan från våra kunder just nu är vad vi tror om framtiden. Det mest troliga är en återhämtning, men risken för en djupare svacka finns såklart. Samt att återhämtningen kommer att ta längre tid ju längre länder är nedstängda.

Som vanligt är det viktigt att man med jämna mellanrum stämmer av följande:

• Vilken risk du vill ha på dina placeringar? Vid vilken nedgång blir du orolig?
  • Har placeringshorisonten ändrats?
  • Vilken buffert behövs vid oväntade händelser?
  • Vilket skydd gäller vid behov av sjukvård, vid dödsfall, långvarig sjukdom och olycksfall?
  • Vem är förmånstagare?
  • Testamente, framtidsfullmakter

Kanske ovan är något att diskutera nu när många av oss är samlade med våra familjer. Kanske kan det vara ett bra tillfälle att tänka långsiktigt och reflektera över hur man bör planera för framtiden.

Avslutningsvis, kontakta din rådgivare om du är orolig. Om du känner dig osäker på den strategi som ni under åren har diskuterat, dels avseende förvaltning men även gällande övriga händelser som sker i livet kan det vara läge att slå en pling till din rådgivare.

Coronaviruset - så hjälper vi dig

Hur ska du agera när börsen svänger?

18 mars · 2020

Det har minst sagt varit turbulent på börsen de senaste veckorna. Det är kanske inte så konstigt när coronautbrottet får allt större konsekvenser och det är svårt att förutspå hur stora de kommer bli på lång sikt. Land efter land stänger ner både restauranger, affärer och till och med stora industrier. Ekonomin kommer onekligen få sig en rejäl smäll och börsen likaså.

Hur långt kan börsen sjunka?

Detta är såklart svårt att svara på, men det är klart att fallen kan bli riktigt stora på börsen. Det har varit väldigt stora svängningar den senaste tiden och många har skrikit om både skräck och panik på börsen. Men då måste man tänka efter och se nyktert på vad som har hänt. Precis som det har varit svårt för både myndigheter och privatpersoner att förstå vidden av det här virusutbrottet så har det varit minst lika svårt för börsen att ta till sig all information. Framförallt att försöka förstå vilken påverkan detta har på bolagens framtida vinster. Coronautbrottet skapar osäkerhet, och osäkerhet ger dessa svängningar. Börsfallet handlar inte om panik eller skräck. Tvärtom, det är rationellt i ett läge där väldigt många frågor dyker upp, utan att få några svar.

Vad ska man göra med sitt sparande?

Sitt still i båten. Eller snarare håll fast vid din långsiktiga strategi. När det stormar så mycket som det gör just nu så är det viktigt att komma ihåg att det var just sådana här situationer som din långsiktiga strategi ska hålla för. Du har troligen funderat över vilken risk du är beredd att ta, själv eller tillsammans med din rådgivare och placerat efter det. Det känns förstås aldrig roligt att se sina besparingar tappa i värde men det är viktigt att se till att man har aktier kvar i portföljen när det väl vänder.

Trots att börsen till och från hamnar i turbulens så har man som aktiesparare tiden med sig. Att det svänger är oundvikligt och rekyler på 10–15% är mycket vanliga. Vi kommer att få se liknande ras som vi sett nu även framåt. Trots det så är perioderna med negativ avkastning på börsen tämligen få, på en sexårsperiod nästan obefintliga.

Våra analyser av börsens utveckling (globalt index) under perioden 1970 till 2019 ger bra indikationer om hur man bör tänka. Det är tydligt att oavsett vilken topp man träffat under den här perioden så är man ikapp inom sex år. Aktiemarknaden är stormig till och från, för att inte säga brutal. När det stormar som mest kan det vara bra att ta ett djupt andetag, backa några steg och ta en nykter titt på statistiken. Håll fast vid din långsiktiga strategi – du har tiden med dig.

När vänder det?

Ja, den som säger sig ha svaret på det talar inte sanning. Varken jag eller någon annan kan eller bör ge sig på den typen av förutsägelser med tanke på att det just nu dyker upp fler oroväckande frågor än vad det ges svar. Men, inom en inte allt för lång tid så kommer vi kunna få fler svar än nya frågor. Vi kommer få svar om coronautbrottet men också om hur det påverkat ekonomin. Vi kan räkna med att det snart börjar komma viktig makrostatistik, prognoser och kvartalsrapporter. Med mer information kommer också det oroliga läget på börsen att dämpas, även om den kan komma att fortsätta sjunka i takt med att kunskapen över hur stor skada som är skedd ökar. Till slut kommer börsen att vända och när det väl vänder gäller det att ha kvar sina aktier i portföljen. Jag började jobba med aktiehandel i brinnande Asienkrisen 1998 och sedan dess har aktiemarknaden klarat av både terrorattacker, it-bubblor, greklandskris och Lehman-krasch. Börsen kommer att komma tillbaka även denna gång.

Joakim Bornold

Så hjälper vi dig

Sitter du hemma och oroar dig för ditt kapital eller vill sätta en långsiktig strategi framåt? Även om du har en plan att luta dig mot, kan det vara skönt att kunna lyfta luren och ringa din personliga rådgivare. På Söderberg & Partners tror vi på det personliga mötet och eftersom läget är som det är nu, så erbjuder vi även digitala face-to-face möten eller telefonmöten, beroende på vad du föredrar.

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Personlig rådgivning för dig med minst 500 000 kr i placerbart kapital.

Investeringstalesätt slår snett?

21 november · 2019

Börsuttryck finns det många, men ett känt svenskt sådant är ”Köp till sillen, sälj till kräftorna”, vilket betyder att aktiemarknaden förväntas utvecklas bra under sommarmånaderna. Det finns dock vissa som tror mer på det motsatta anglosaxiska uttrycket; ”Sell in May and go away; don’t come back until St. Leger’s Day”[1], vilket baseras på tron att sommarmånaderna är mindre lönsamma än resterande. Så frågan är, vilket investeringstalesätt slår oftast snett och vilket har för det mesta rätt?

Vad har funkat bäst?

Tittar man på de senaste 25 åren ser vi en tydlig vinnare på Stockholmsbörsen[2]: ”Sell in May”-strategin.[3] För investerare som har köpt i september och sålt i maj har avkastningen varit i genomsnitt 12,8 %, jämfört med en genomsnittlig avkastning på 1,4 % för de som har ”Köpt till sillen”.[4] Därtill är det tydligt att strategin ”Sell in May” oftare har gett en positiv avkastning än ”Köp till sillen”.

Köp till sillen vs. sell in may

graf-frida.png

2018 må ha varit ett år då det var rätt att köpa till sillen (Stockholmsbörsen avkastade 4,9 % mellan 22 juni 2018 och 7 augusti 2018), men 2019 var det inte lönsamt sett till Stockholmsbörsen över lag (mellan 21 juni 2019 och 7 augusti 2019 var avkastningen -4,3 %). Med det sagt är det sällan svart eller vitt, utan lönsamma bolag går att finna även på sommaren.

Säsongsmönstret på Stockholmsbörsen

I början av sommaren i år tog vi fram en en analys om säsongsmönstret på Stockholmsbörsen[5] med avsikt att ge en mer nyanserad bild. Huvudpunkterna från genomgången kan sammanfattas som:

• Genomsnittsavkastningen har varit lägre under sommaren, definierad som perioden 30/4 – 30/9, men historiskt sett förekommer det fler sommarperioder med positiv värdeutveckling än negativ. Några rimliga förklaringar till de svaga sommarperioderna är att handelsvolymerna minskar, insikt om bolagsprognoser erhålls och att utdelningssäsongen når sitt slut under sommaren.
  • Har året börjat bra, följs ofta våren av en positiv utveckling på börsen under sommarperioden. Faktum är att av de år med positiv börsutveckling under sommaren är det endast en sommarperiod som kommer efter att ha inlett året negativt.
  • Defensiva sektorer och kvalitetsbolag har utvecklats bättre under sommaren än cykliska sektorer och aktier. Därtill har småbolag genererat en högre genomsnittlig avkastning, men svenska storbolag har utvecklats positivt fler sommarperioder än småbolag.

Mycket av ovanstående resonemang är applicerbart på de två strategiernas utveckling. Historiskt sett förekommer fler år på Stockholmsbörsen då ”Köp till sillen” har gett en positiv avkastning än negativ. Och av dessa somrar kommer alla förutom en efter en ”Sell in May”-period med positiv börsutveckling. Därtill är det tydligt att vissa sektorer och bolagstyper, t.ex. kvalitets- och småbolag, fortsätter vara lönsamma under sommarperioden.

Vilken strategi ska man ha?

Sammantaget verkar det inte som att investeringstalesättet ”Köp till sillen, sälj till kräftorna” är särskilt framgångsrikt. Historiken indikerar dock inte heller att man ska anamma ”Sell in May and go away; don’t come back until St. Leger’s Day”-strategin och lämna Stockholmsbörsen helt under sommaren. Den genomsnittliga avkastningen för ”Köp till sillen” är ändå positiv (om än mer modest än för ”Sell in May”) och strategin har historiskt gett en positiv avkastning vid fler tillfällen än den gett en negativ.

Det finns skäl att överväga en sektorrotationsstrategi där man placerar om till mer defensiva sektorer under sommaren. Dock måste det poängteras att det är svårt att tajma marknaden över tid, så därför passar denna bättre för investerare med kortare investeringshorisont. En långsiktig investerare bör alltså inte stirra sig blind på Stockholmsbörsens säsongsmönster utan även ta hänsyn till andra faktorer, så som riskspridning och sparfrekvens (t.ex. månadssparande), vid val av investeringsstrategi.

[1] St Leger Day är en dag i mitten av september när den klassiska hästkapplöpningen med samma namn går av stapeln.

[2] Indexet som ligger till grund för beräkningarna i detta inlägg är SIXRX, vilket visar den genomsnittliga utvecklingen på Stockholmsbörsen inklusive utdelningar.

[3] Notera att tidsperioden för ”Köp till sillen” alltid är midsommar respektive år till 7/8, samt att det med ”Sell in May” menas perioden 15/9 ett år till 1/5 efterföljande år.

[4] Se fotnot 3.

[5] Indexet som ligger till grund för beräkningarna i analysen är OMXSPI inklusive utdelningar från 1996-01-31 till 2018-05-31.