Söderberg & Partners inleder samarbete med Föräldravrålet

3 februari · 2020

Söderberg & Partners har donerat en miljon kronor till Föräldravrålet så att de kan fortsätta sitt arbete för ett bättre klimat för våra barn. Gåvan kommer att användas till att stötta Föräldravrålets arbete för att se till att Sveriges klimatpolitik är i linje med vad vetenskapen kräver, samt till att engagera fler föräldrar i klimatomställningen.

Föräldravrålets arbete

Det pågående klimathotet slår hårdast mot dem vi älskar allra mest – våra barn. Det är många föräldrar som känner oro inför framtiden och frustration över att dagens politik inte är i linje med vad vetenskapen kräver. Därför finns Föräldravrålet som är ett nätverk av 27 000 föräldrar som vill ge politikerna mod och kraft att ta de stora besluten. Det gör de genom ett aktivt påverkansarbete och folkbildningsinsatser. Föräldravrålet vill att alla partier ska:

• ge klimatomställningen högsta prioritet
  • göra det lätt för privatpersoner att leva klimatvänligt
  • göra Sverige till ett föregångsland inom klimatområdet

Organisationen startade 2012 och har sedan dess drivits av en liten grupp aktiva föräldrar på fritiden, mellan förskolehämtningar och fritidsaktiviteter. Trots bristen på resurser har de lyckats bygga upp ett nätverk av drygt 27 000 föräldrar och är i dag en av de stora ideella krafterna som blir inbjudna till möten med ministrar på högsta nivå för att prata klimatpolitik och föra fram barnens perspektiv. Föräldravrålet är även initiativtagare till den internationella samarbetsorganisationen Our Kids’ Climate, som samordnar 56 grupper av klimatföräldrar från 19 länder

- Föräldravrålet arbetar för ett bättre klimat för våra barn – ett oerhört viktigt arbete som vi vill stödja på alla sätt vi kan. Utöver att stötta deras verksamhet rent ekonomiskt hoppas vi även kunna bidra till att sprida och synliggöra deras viktiga arbete, säger Gustaf Rentzhog, vd för Söderberg & Partners.

Vad innebär gåvan för Föräldravrålet?

Samarbetet med Föräldravrålet inleddes i slutet av 2019. Med hjälp av gåvan har Föräldravrålet kunnat växla upp sitt arbete för att engagera ännu fler föräldrar i att påverka klimatpolitiken. Pengarna går till kommunikationsinsatser och projekt, samt att betala några personer att på deltid stötta upp den ideella gruppen som i dag driver nätverket.

Varför är det så viktigt att engagera just föräldrar i klimatomställningen?

Många föräldrar känner oro och frustration över klimatkrisen och den värld som våra barn växer upp i. Den bästa boten mot oro är att engagera sig tillsammans med andra. På så sätt skapar Föräldravrålet hopp och förändring.

- Föräldrar tar också viktiga familjebeslut när det gäller att leva mer klimatsmart och är dessutom duktiga på att påverka skolor och förskolor. Framför allt så är föräldrar en viktig väljargrupp som politiker lyssnar på. Om vi är många som signalerar att vi är redo för de stora tuffa besluten, så är det också mer troligt att politikerna vågar vara modiga och lägga fram ambitiösare klimatförslag, säger Frida Berry Eklund, talesperson för Föräldrarådet.

I och med samarbetet med Söderberg & Partners kommer Föräldravrålet att påbörja resan att växa. Nätverket har nya spännande projekt på gång och hoppas att fler vill vara med på resan. Har du erfarenheter, kunskaper eller tips som kan vara användbara? Eller andra frågor och tankar? Hör av dig till Frida Berry Eklund på Föräldravrålet på frida@foraldravralet.se.

Utöver Föräldravrålet stöttar Söderberg & Partners ett flertal andra organisationer med fokus på barn och ungdomar, däribland Rädda Barnen, Barn till Ensamma Mammor och Barncancerfonden. Läs mer om alla samarbeten här.

Hur hållbar är din tjänstepension?

17 november · 2020

Om vi visste hur våra pengar var investerade, om allt var transparent och om vi hade verktygen, skulle vi tänka och placera våra pengar annorlunda då? En betydande del av allt kapital på börsen är pensionspengar, därför är tjänstepensionen en viktig del i ett företags hållbarhetsarbete. Söderberg & Partners tjänst, Hållbar tjänstepension, hjälper företag att integrera hållbarhetsarbetet i pensionspolicyn så att medarbetare enkelt kan placera sin tjänstepension hållbart.

Tjänstepension – för många det största sparandet

De flesta företagen i Sverige arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor, men det är lätt att glömma bort medarbetarens tjänstepension och dess indirekta miljö- och samhällspåverkan. Vårt tjänstepensionskapital kommer för många att vara vårt största sparande. Idag förvaltas ca 2300 miljarder kronor i tjänstepensionssystemet, vilket utgör en betydande del av kapitalet på börsen. Finanssektorn och vårt tjänstepensionskapital har med andra ord en viktig roll att spela i hållbarhetsfrågan.

Hållbar tjänstepension – integrerar hållbarhetsarbetet i pensionspolicyn

Söderberg & Partners tjänst, Hållbar tjänstepension, hjälper företag att integrera sitt hållbarhetsarbete i sin pensionspolicy, och löpande utvärdera och följa upp dess resultat och effekt. Våra hållbarhetsanalytiker tar löpande fram hållbarhetsanalyser för att granska och visa vilka sparprodukter som är hållbara så att kunderna enkelt kan påverka genom sitt sparande.

- Hållbar tjänstepension är en tjänst som hjälper företag att bidra till påverkansarbetet med sina egna tjänstepensionspremier. Till en början kan företag löpande följa upp tjänstepensionens hållbarhetsnivå och utvärdera dess effekter. För företag som vill arbeta mer aktivt med frågan, ger tjänsten möjlighet att påverka fondbolag att ta ansvar för hållbarhetsfrågor som de anställda tycker är viktiga, säger Mattias Koch, Head of Client Relations Large Corp på Söderberg & Partners.

Förutom att ta ansvar för företagets hållbarhetspåverkan via tjänstepensionskapitalet hjälper konceptet företag att öka medarbetarnas engagemang avseende tjänstepension. På så sätt synliggörs en viktig förmån samtidigt som man ger de anställda möjlighet att placera mer hållbart.

- Det är viktigt att ställa sig frågan ”vilken värld vill jag gå i pension i?”. Tjänstepensionskapitalet kan till en början kännas litet och man kan fundera över om ens egna pensionspremie verkligen gör skillnad. Men i takt med att tjänstepensionskapitalet växer, så växer också ditt kapitals möjlighet att skapa en positiv förändring. Och tillsammans är vi många, vilket blir en enorm kraft. Samtidigt som det över tid också kan påverka avkastningen positivt, säger Lingyi Lu, hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Varför en hållbar tjänstepension?

• Stärka företagets hållbarhetsprofilering och attraherar medarbetare.
  • Sänder ett tydligt budskap om företagets kollektiva värdegrund till bland annat ägare, anställda och kunder.
  • Företaget och medarbetare tar gemensamt ansvar i hållbarhetsfrågor och arbetar mot gemensamma mål.
  • Ökar intresset för tjänstepensionen och engagerar medarbetare genom att ge dem möjlighet att rösta på de hjärtefrågor de tycker är viktigast.
  • Företag som signerat FN:s Global Compact får möjlighet att låta tjänstepensionen spegla detta ställningstagande – att ni investerar i enlighet med internationella normer för miljö, mänskliga rättigheter, arbetsvillkor och antikorruption.
  • Hjälper företag i arbetet att nå FN:s 17 hållbarhetsmål genom att påverka kapitalförvaltare att investera i enlighet med målen.

Hållbar tjänstepension kan vara en viktig strategisk fråga för er verksamhet. Vill du veta mer om vår tjänst Hållbar tjänstepension och hur vi kan hjälpa er? Fyll i formuläret nedan så tar vi kontakt med dig för en fortsatt diskussion.

Covid-19:s effekter på social hållbarhet och jämställdhet

17 november · 2020

Under pågående pandemi har kvinnor drabbats hårdast på den globala arbetsmarknaden. Det är ett problem som vi behöver adressera snarast, inte bara utifrån ett jämställdhetsperspektiv utan även när det kommer till den globala ekonomin. Det finns dock ljusglimtar som talar för att covid-19 också skulle kunna medföra positiva effekter på jämställdheten.

Kvinnor drabbas hårdare än män av covid-19

Jämställdhet mellan könen är långt ifrån en självklarhet och utvecklingen mot att brygga gapet har varit haltande de senaste fem åren enligt UN SDG Progress Report 2020. Den lilla förbättring vi har kunnat erfara riskerar att gå förlorad på grund av covid-19. Enligt en analys från McKinsey löper kvinnor 1,8 gånger större risk att förlora sina jobb än män. Kvinnor utgör 39 % av den globala arbetsstyrkan, men står för hela 54 % av de som har förlorat sina jobb under krisen (per maj, 2020).

En del av förklaringen ligger i att några av de sektorer som drabbats hårdast av pandemin har, i de flesta länder, en kvinnlig överrepresentation. Exempel på sektorer som pandemin slagit hårt mot är hotell och restaurangbranschen, detalj- och grossisthandel, och tjänster såsom konst och administration. En annan del av förklaringen är att kvinnor, i större utsträckning än män, har tillfälliga anställningar, deltidsjobb eller annan otrygg anställningsform.

Kan covid-19 bidra positivt till jämställdhet?

Det finns däremot en del ljuspunkter. Många företag har för första gången testat på att låta anställda arbeta hemifrån och ha distansmöten i större omfattning. Om detta blir bestående förändringar kan det leda till mer flexibla arbetsförhållanden, vilket kan leda till att jämställdheten ökar. De kvinnor som idag drar det tyngre lasset med barnavårdnad får det enklare att kombinera familjelivet med sitt arbete, och sociala normer och könsroller utmanas då båda parter spenderar mer tid i hemmet. Detta kan leda till att de kvinnor och män som arbetar hemifrån nu kan dela på ansvaret för barnavård och annat hushållsarbete, vilket the National Bureau of Economic Research (NBER) visat i en pågående studie.

Jämställdhet gynnar ekonomin

Effekten av ett ojämnställt samhälle kan slå hårt mot ekonomin om vi inte agerar. De scenarioanalyser som McKinsey har genomfört visar att effektiva åtgärder som minskar skillnaderna mellan hur kvinnor och män påverkas av covid-19 kan leda till ett högre globalt BNP år 2030, med 13 trillioner dollar. För maximal effekt måste dessa åtgärder ske nu. Att vänta till 2024 skulle innebära att den globala BNP år 2030 blir 5,4 trillioner dollar längre än i det bästa scenariot om vi agerar nu. Detta är i linje med World Economic Forum’s Global Gender Gap rapport 2020, som visar att minskad ojämlikhet mellan kön gynnar ekonomin, konkurrenskraften och beredskapen för framtiden. Samma rapport redovisar ett Global Gender Gap Index, där hamnade Sverige år 2020 på en fjärde plats, omsprungen av Finland. Underlag för indexet är bland annat kvinnlig representation i bolagsledning och styrelser.

Jämställdhet i bolagsledningar

Rapporten ”Delivering through Diversity” från McKinsey visar att bolag som är mest jämställda i sina ledningsgrupper har 21 % högre sannolikhet att överprestera jämfört med sitt branschsnitt i lönsamhet, och 27 % högre sannolikhet att överprestera i värdeskapande. Sambandet kan bekräftas i alla geografier och sektorer.

I Söderberg & Partners analysrapport Hållbara pensionsbolag 2019 presenterades en studie över hur svenska pensionsbolag som utser valberedningar och bolagsstyrelser arbetar med jämställdhetsfrågan.

- I studien kom vi fram till att andelen kvinnor i svenska bolagsstyrelser år 2018 var 43 %, vilket är en ökning från 2016. Siffran för kvinnlig representation i valberedningar var däremot lägre, i snitt 30 % mellan 2015 - 2018, säger Lingyi Lu, ansvarig för hållbarhetsanalyser på Söderberg & Partners.

Sedan pandemins utbrott har social hållbarhet blivit en allt viktigare fråga för svenska kapitalförvaltare och kapitalägare. Några exempel på svenska fondbolag som har arbetat med hållbarhet under covid-19 presenterades i analysrapporten Hållbara fonder 2020.

Att som privat investerare bidra till jämställdhet

Som privat investerare kan du påverka jämställdheten via placeringar i finansiella produkter som arbetar aktivt med frågan. Via dialoger med företagsledningar kan kapitalförvaltare och kapitalägare upplysa om fördelarna med en jämställd organisation och kräva konkreta åtgärder för att brygga gapet. Författarna till McKinsey-rapporten sammanfattar detta i tre steg. För investerare innebär de tre stegen:

1. Be företagsledningen rapportera hur covid-19 har påverkat kvinnor och män olika. Har fler kvinnor än män fått lämna sitt arbete eller fått avstå från en löneökning? Har färre kvinnor blivit befordrade? Hur ser könsfördelningen ut bland nyanställda?
  2. Uppmana till konkreta åtgärder såsom lika möjligheter till karriärutveckling, kompetensutbildning och att öppet uppmana sina anställda att dela barnavård och hushållsarbete lika.
  3. Hjälp företagen att identifiera andra möjligheter till ökad jämställdhet i hela värdekedjan och distributionskanaler, och se till att handla efter dessa. Ett exempel kan vara att finansiella tjänsteföretag kan säkerställa att deras produkter kommer kvinnliga entreprenörer till del, eller att It-bolag har ett jämställdhetstänk vid produktdesign.
För mer information och vidare dialog om social hållbarhet och jämställdhet kontakta Lingyi Lu, lingyi.lu@soderbergpartners.se, hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

5 tips för ett hållbart ledarskap

17 november · 2020

För att kunna bygga välmående företag med starka varumärken krävs en tydlig företagskultur där medarbetarna känner sig engagerade, motiverade och trygga. En viktig faktor för att uppnå det är ett hållbart ledarskap som skapar bästa förutsättningar för att driva verksamheten framåt. Både för organisationens resultat och medarbetarens välmående. Nedan kommer fem handfasta tips på hur du kan utveckla och arbeta med ett hållbart ledarskap.

1. Ha en positiv attityd

Negativa människor skapar ofta negativ stress. Genom att vara positiv i ditt bemötande med medarbetare och kollegor är chansen stor att du smittar av dig på dem och får en positiv respons tillbaka. I ett hållbart ledarskap bör man alltid lägga fokus på positiv feedback. Den negativa feedbacken, om den absolut måste förekomma, bör alltid vara konstruktiv. Att få höra positiv feedback kan lyfta en person till nya höjder medan den negativa feedbacken verkligen kan ha motsatt effekt.

2. Sluta chefa, börja leda

Forskning visar att många chefer lägger 75–90 % av sin tid på operativ verksamhet och 10–25 % åt att leda. Den viktigaste uppgiften som ledare är att se till att andra lyckas. För att det ska hända behövs troligtvis att vi kommunicerar mer, vilket är en viktig egenskap i det hållbara ledarskapet. Ledarskap handlar om att uppmärksamma andras och egna känslor och beteenden och använda den kunskapen klokt, för att nå gemensamma mål. Kommunikation handlar minst lika mycket om att lyssna som om att tala. Det aktiva lyssnandet är en mycket viktig del av det hållbara ledarskapet. Detta innebär att du lyssnar med fokus på den eller de individer du har framför dig. Du svävar inte iväg och börjar tänka på annat eller riktar fokus mot dig själv. Som chef behöver du lita på medarbetarens beslut och självständighet. Se på misstag som möjligheter till lärande, då kommer vinsterna av sig självt. Medarbetaren växer, relationen blir starkare, vilket bidrar till ökad trivsel och ökad produktivitet. Tid och engagemang betalar sig många gånger om och skapar en positiv spiral som ökar förtroendekapitalet i teamet.

3. Etablera en tydlig vision

Sikta mot stjärnorna. Men hur ser er stjärna ut? Det gäller att vara tydlig som ledare för att missförstånd och förvirring inte skall uppstå om vad som skall göras och hur. Genom att sätta tydliga mål och vision på pränt skapas ett djupare syfte med ert arbete. Hur ser er framtid ut? Hur tar ni er dit? Och varför? För att lyckas med detta behövs förmågan att entusiasmera i nuet och uthållighet över tid för att leda hållbart i förändring.

4. Sätt realistiska mål

Se till att målen som ni sätter är realistiska. Gör en plan för varje mål och prioritera tid och insatser.
Ställ dig själv frågan om du investerar din tid rätt. Gör du rätt prioriteringar? Får du rätt utväxling på det du gör? Kanske deltar du i möten eller gör fel prioriteringar av arbetssysslor som inte direkt leder till måluppfyllelse. Se till att era mål är mätbara, konkreta och realistiska.

5. Skapa kultur med teamkänsla

Uppmärksamma och beröm prestationer. Att ge positiv förstärkning skapar teamkänsla. Fokusera på de beteenden som du vill se mer av och undvik att kritisera och straffa oönskade beteenden, vilket i längden bara leder till stress och ohälsa både för mottagen och för avsändaren. Det är en konst att se till att alla talanger och färdigheter som finns i teamet utnyttjas. Att uppmuntra självständighet och personligt ledarskap skapar handlingskraftiga team. Se allas olikheter som styrkor. Skapa trygghet och en kultur där medarbetare vill och kan dela med sig av kunskaper och erfarenheter, detta kommer göra alla i teamet till vinnare. Odla värderingar och premiera dem. Det är värdefullt att reflektera kring vad som fungerar eller inte fungerar, analysera och vidta åtgärder. Det är viktigt att låta medarbetarna få chansen att anonymt berätta hur de uppfattar ledarskapet och organisationen. Det hållbara ledarskapet kräver att man tar sig tiden att reflektera över hur arbetsplatsen fungerar, och fundera på om det finns något som kan förbättras eller förändras för att optimera organisationen och ledarskapet mer hållbart.

Är du intresserade av att identifiera hur hållbart ledarskap fungerar i ditt företag? Med Human Financial Wellness kan vi visa hur mycket produktiviteten i ert bolag kan öka genom rätt investeringar i personal och hållbart ledarskap. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.