Summer Camp 2019 – ”Starkare tillsammans”

16 september · 2019

Den 22–28 juli gick Summer Camp av stapeln med ett nytt glatt och förväntansfullt gäng ungdomar från hela Sverige. För sjätte året i rad delar Söderberg & Partners ut stipendium till studiemotiverade ungdomar som får delta på en lägervecka bestående av undervisning och roliga aktiviteter.

Det är sjätte året i rad som Söderberg & Partners arrangerar sommarskolan tillsammans med Lanterna Education. Alla de 120 antagna ungdomarna har själva ansökt och de flesta har dessutom blivit nominerade av någon närstående som familj eller lärare. Elevens egen motivering är avgörande, men det är också viktigt att betyget i engelska håller en viss nivå eftersom all utbildning hålls på engelska. Ungdomarna kom i år från över 80 olika orter runt om i Sverige, men hade alla sak gemensamt – de var studiemotiverade och taggade på att lära sig nya saker.

- Årets Summer Camp präglades av ett sammansvetsat gäng. Det tog inte lång tid innan det infann sig en känsla av gemenskap. Förutom stort engagemang på lektionerna så var det sommarens finaste vecka, vilket innebar sol, bad och andra utomhusaktiviteter, berättar Johan Silfverswärd, projektledare på Söderberg & Partners.

Summer Camp 2019

I år ägde sommarlägret rum den 22–28 juli. Alla ungdomar sammanstrålade på Sigtunaskolan Humanistiska Läroverk där de möttes upp ambitiösa lärare från hela världen. Under förmiddagarna pågick obligatorisk undervisning i ämnena biologi, kemi, fysik, matematik och engelska. Därefter fanns möjlighet till olika aktiviteter som att bada, spela fotboll och baka. På fritiden erbjuds dessutom frivilliga workshops, och trots att det var en av de finaste sommarveckorna vädermässigt, så valde majoriteten av ungdomarna att delta på dessa. Här tar lärarna upp spännande ämnen som kloning, att knäcka koder och hur man tar sig till Mars. Under en workshops som hette ”how to save a life” fick eleverna lära sig att tänka som en läkare och t.ex. lära sig om olika symtom och kunna diagnostisera varandra. På kvällarna anordnades bland annat S&P Olympics och en talangjakt.

- Vi vet att lägret betyder mycket för ungdomarna. Här får de träffa likasinnade och uppmuntras till fortsatta studier. Vi vet att många fortsätter ha kontakt även efter lägret. De får vänner för livet. I våras hade ett gäng från förra årets Summer Camp återträff i Stockholm. Då passade de även på att besöka vårt huvudkontor, vilket var superkul, berättar Johan.

Fokus på barn och ungdomar

Socialt ansvar och engagemang har alltid legat högt på Söderberg & Partners agenda. En röd tråd i företagets CSR-arbete är fokus på barn och ungdomar. Summer Camp är ett av Söderberg & Partners största CSR-projekt där många medarbetare hjälper till. Alla medarbetare har rätt till en CSR-dag, vilket många använder i samband med Summer Camp. Ett annat stort projekt som hålls årligen är ett julkalas som drivs tillsammans med Barn till Ensamma Mammor. Du kan läsa mer om våra samarbeten här.

Känner du någon som kan vara intresserad av att delta på Summer Camp? Information om ansökan till Summer Camp 2020 kommer ut innan årsskiftet. Håll utkik!

Följ Söderberg & Partners Summer Camp på Facebook.

Personalcyklar som löneförmån - nytt hälsofrämjande erbjudande

16 november · 2021

Idag är det vanligt att anställda erbjuds en tjänstebil genom sin arbetsgivare - men att göra motsvarande med en cykel, som är bättre ur både ett miljö- och hälsoperspektiv, är inte lika vanligt. Varför är det så? Det var en av frågorna som grundarna till Personalcyklar ställde sig, och som blev grunden för deras affärsidé – förmånscyklar för anställda.

Skulle era medarbetare behöva och må bra av en pendlarcykel, el-cykel, mountainbike eller en racercykel? Nu kan vi på Söderberg & Partners genom Personalcyklar, en av Sveriges ledande aktörer inom förmånscyklar för anställda, hjälpa kunder att öka medarbetares välbefinnande och samtidigt göra något bra för miljön och samhället. Men vad innebär egentligen en förmånscykel och vilka ligger bakom Personalcyklar? Vi har träffat Björn Ekholm, en av grundarna till Personalcyklar, som berättar mer om verksamheten och deras erbjudande.

Hej Björn, när och varför startade ni Personalcyklar?

– Vi började starta upp verksamheten under hösten 2016. Vi märkte hur cyklar och cykling lyftes fram som en universallösning på de stora samhällsproblemen; klimat, folkhälsa och trafiksituationen i våra städer. Därför kände vi att det var helt rätt att starta en affärsverksamhet som bidrar till ett mer hållbart samhälle där cykeln står i fokus.

Vad innebär det att erbjuda medarbetare en förmånscykel?

–Medarbetarna får en mycket aktuell och uppskattad förmån samtidigt som arbetsgivaren tar ställning för hållbarhet och hälsa. Många företag söker med ljus och lykta efter konkreta verktyg för sitt hållbarhetsarbete, detta är ett sådant.

Vad kostar det att erbjuda sina medarbetare en förmånscykel?

– Absolut ingenting. Det kan vara helt kostnadsneutralt för arbetsgivaren. Sen kan man som arbetsgivare välja att subventionera erbjudandet för att ytterligare stimulera nyttjande av en cykel. Arbetsgivare bör se det här som en investering som betalar tillbaka sig i form av en friskare och mer produktiv personal. Förmånen bidrar också till att attrahera och behålla personal.

Vad innebär det för en medarbetare att teckna en förmånscykel?

– Det innebär att man hyr en cykel som företaget erbjuder. Medarbetarna betalar en månadskostnad som baseras på vilken typ av cykel och eventuella tillbehör man väljer. Det betyder att man kan lämna tillbaka cykeln efter hyresperioden. Sen kan man också välja att köpa loss den i slutet. Det ska i så fall göras till, vid tiden gällande, marknadspris enligt skattereglerna.

Vad får företag ut av att anlita era tjänster?

– Våra kunder får marknadens bästa och mest utvecklade koncept för förmånscyklar. Med oss får dom en partner som tar ansvar för hela processen, engagerar sig i medarbetarnas upplevelse av förmånen och hanterar det allra mesta av administrationen. Tjänsten ska vara enkel, trygg och förmånlig för alla inblandade parter.

Söderberg & Partners gick nyligen in som delägare i ert företag, hur kommer det sig och vad innebär det för er?

– Vi ser stora potentiella synergier mellan verksamheterna och varandras erbjudanden. Söderberg & Partners har satsat betydande resurser de senaste åren på att utveckla erbjudandet inom personalförmåner och personalhälsa då man ser en ökad efterfrågan från kunderna. För oss är samarbetet ett viktigt steg mot vårt mål att fler ska välja cykeln i stället för bilen. Affären ger oss dessutom resurser att skala upp verksamheten snabbare och öppnar upp möjligheter för expansion utanför Sverige.

Hur ser marknaden ut? Vad tror ni kommer hända framöver?

– Det händer väldigt mycket på den här marknaden just nu. Fler aktörer har fått upp ögonen för att cykelbranschen genomgår en förändring och förmånscykeln är en väsentlig del av den förändringen. I regeringens höstbudget ligger ett förslag om att sänka förmånsvärdet för cyklar, ett förslag som troligtvis kommer få efterfrågan att öka rejält när det går genom. Vi har som målsättning att vara marknadsledande på den privata marknaden för förmånscyklar och det innebär att vi kommer att ha en enorm tillväxt under kommande femårsperiod.

Vill ni veta mer om förmånscyklar?

Är ni intresserade av att erbjuda förmånscyklar till era medarbetare och vill veta mer? Fyll i formuläret nedan så kontaktar vår samarbetspartner Personalcyklar er för vidare dialog.

Kontakt

Hur hänger skatt och hållbarhet ihop?

5 oktober · 2021

När hållbarhet nämns tänker nog många på jordens ändliga resurser, miljöförstöring och klimatförändringar. Det är mindre vanligt att begreppet kopplas till skatt, men kan det vara så att det håller på att förändras?

Med hållbarhet avses vanligen goda sociala livsbetingelser utan att människans existens och förverkligande i samhället utarmar ekosystemens funktioner. Att de resurser som står till vårt förfogande används på ett sådant sätt att även framtida generationer har en jord att leva av och på. Skatt kommer främst in i hållbarhetsdiskussionen när det ses som priset vi betalar för ett fungerande och tryggt samhälle – att vi med skatten köper oss civilisation.

Det är nog få som har något att invända emot det påståendet, utan åsikterna går vanligen isär kring frågor som nivån på uttaget av skatt och personers vilja eller ovilja att betala densamma. Det som då är ett problem ur ett hållbarhetsperspektiv är skatteundandragande. En företeelse som får anses erodera de gemensamma resurserna som behövs för att i etappmål nå fram till ett hållbart samhälle. Här är det viktigt att göra distinktion mellan legitim och allmänt accepterad skatteplanering och ett skadligt skatteundandragande.

Att dra upp en klar gräns mellan undandragande och planering går inte, utan den gränsen är flytande och tenderar att skifta något i takt med den ekonomiska konjunkturen och den allmänna opinionen. Ett begrepp som torde vara en gränsövergång är artificiell, när ett företag eller individ inte kan motivera sitt handlande på annat sätt än att undvika skatt är nog gränsen mellan planering och undandragande passerad. Invändningen att det till exempel är företagsledningens skyldighet att öka intäkterna, minska kostnaderna – och då även skattekostnaden - för att maximera ägarnas utdelning är, förutom att vara kortsynt, enligt empiriska studier inte rätt väg för att maximera utdelningen. Däremot finns det studier som visar på att företag med vikande eller svagt resultat tenderar att i större utsträckning tillgripa sig av skatteundandragande metoder. Nöden har uppenbarligen inte någon lag, åtminstone inte enligt bolag med knappa resurser.

Bland förklaringsvariablerna kan anges att konsumenter tenderar att straffa företag som undandrar sig skatt och belöna företag som uppfattas som lojala med skattesystemet. Även skatteundandragandets natur tenderar att leda till ökade kostnader då den kräver komplexitet och ger opportunistiska befattningshavare utrymme att agera bortanför aktieägarnas kontroll.

En av flera faktorer som får anses verka för hållbarhet och motverka skatteundandragande är ett väl fungerande beskattningssystem, att det vilar på normer, förtroende och gemensamma åtaganden, vilket kräver att systemet uppfattas som legitimt och rättvist. Här ligger ett stort ansvar på lagstiftaren att lyckas med konststycket att formulera enkel och klar lagtext och att Skatteverket i sitt uppdrag agerar sakligt och opartiskt.

En annan faktor av stor betydelse är transparens vad gäller företags skatter, då det - om inte omintetgör - så i vart fall minskar en av förutsättningarna för skatteundandragande och ger konsumenterna ökad möjlighet att påverka normbildningen i samhället. Ett steg i den riktningen har regeringen redan tagit då det ska införas bestämmelser om skyldighet för företag att i en offentlig särskild rapport redovisa inkomstskatterättslig information om företaget. I vad som kan antas vara ett första steg berörs de största företagen, men som mycket annat kommer nog den informationsskyldigheten med tiden utvidgas till att även gälla ett större antal av företagen, se direktiv 2013/34/EU och Dir. 2021:46 Genomförande av EU-direktiv om offentlig land-för-land-rapportering och några frågor om års- och koncernredovisningar.

Avslutningsvis är det nog inte en förhastad slutsats att skatteundandragande inte underlättar att nå fram till ett hållbart samhälle, även om diskussionen om hur mycket och för vad som skatt tas ut kommer att fortsätta.

Har du frågor om hållbarhet kopplat till skatt?

Eller har du andra skatterelaterade frågor och funderingar? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Kontakt

Söderberg & Partners medarbetare samlade ihop över en halv miljon kronor till Rädda Barnen

28 september · 2021

Under Söderberg & Partners internationella hållbarhetsvecka samlade medarbetarna in, genom olika hållbarhetsutmaningar, 595 205 kronor till Rädda Barnen. Pengarna kommer att gå till projektet The Red Alert Campaign i Filipinerna som arbetar för att utbilda barn och ungdomar om klimatförändringarnas effekter och stärka deras röster i samhället.

Syftet med en hållbarhetsvecka

Den 20-24 september arrangerade Söderberg & Partners en internationell hållbarhetsvecka för sina medarbetare i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Nederländerna. Syftet med veckan var att inspirera och informera anställda inom Söderberg & Partners om ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet. Målet var att få medarbetarna att förstå helheten inom hållbarhet och hur den enskilda individen kan göra skillnad genom små beteendeförändringar.

– Alla hållbarhetsstudier som finns visar på att vi behöver agera nu, att vi måste ta ansvar för miljön, för annars väntar en katastrof. Här har vi som bolag en unik chans att skapa förändring och stå på frontlinjen. Vi har redan ett gediget hållbarhetsarbete, men genom en hållbarhetsvecka gör vi en riktad insats tillsammans som bidrar till en förändring direkt, säger Gustaf Rentzhog, vd Söderberg & Partners.

Under veckan fick varje medarbetare möjligheten att ägna tid åt hållbarhetsarbete då man kunde delta på föreläsningar, träningspass och andra digitala aktiviteter. Via en app genomfördes uppdrag och utmaningar med målet att minska sitt klimatavtryck. Varje utmaning och uppdrag genererade poäng som i sin tur omvandlades till pengar för Rädda Barnens räkning.

Samlade ihop över en halv miljon kronor till The Red Alert Campaign

I slutet av veckan hade våra medarbetare, genom hållbarhetsutmaningar, sparat in 139 ton koldioxid och därigenom samlat ihop 595 205 kronor till Rädda Barnen. De insamlade pengarna är öronmärkta till Rädda Barnens projekt The Red Alert Campaign i Filipinerna, ett land som är svårt utsatt för naturkatastrofer och sårbart till följd av klimatförändringarna. Syftet med projektet är att utbilda barn och ungdomar om klimatförändringen och stärka deras röster som kräver att beslutsfattare och andra myndigheter tar sitt ansvar.

Charlotte Rutegård och Gustaf Rentzhog

– Vi är så tacksamma för Söderberg & Partners och arbetet som deras medarbetare genomfört under hållbarhetsveckan. Tack vare deras insatser kommer nu närmare 600 000 kr gå till barn och ungdomar i Filippinerna, som är extra utsatta för de konsekvenser och den förödelse som klimatförändringarna skapar. Syftet med vårt projekt The Red Alert Campaign är att utbilda barn och unga om klimatförändringen och ge dem en samlad och stark röst. Målet är att skapa medvetenhet för att öka allmänhetens påtryckningar som kräver att beslutsfattare, myndigheter och andra institutioner tar sitt ansvar, säger Charlotte Rutegård, Partnership Manager Rädda Barnen.

Långt och gediget samarbete

Söderberg & Partners har under flera år haft ett samarbete med Rädda Barnen där vi bland annat donerat drygt 5 miljoner kronor till flyktingläger i Syrien. Just nu stöttar vi Centrum för stöd och behandling, där barn och ungdomar som har varit med om svåra händelser får stöd och behandling. Utöver detta har vi ett löpande samarbete kring fonden ’Aktiv Påverkan’ och dess arbete för att motverka barnarbete. Du kan läsa mer om detta i rapporten ”Vem arbetar för dina pengar?”.