Summer Camp 2019 – ”Starkare tillsammans”

16 september · 2019

Den 22–28 juli gick Summer Camp av stapeln med ett nytt glatt och förväntansfullt gäng ungdomar från hela Sverige. För sjätte året i rad delar Söderberg & Partners ut stipendium till studiemotiverade ungdomar som får delta på en lägervecka bestående av undervisning och roliga aktiviteter.

Det är sjätte året i rad som Söderberg & Partners arrangerar sommarskolan tillsammans med Lanterna Education. Alla de 120 antagna ungdomarna har själva ansökt och de flesta har dessutom blivit nominerade av någon närstående som familj eller lärare. Elevens egen motivering är avgörande, men det är också viktigt att betyget i engelska håller en viss nivå eftersom all utbildning hålls på engelska. Ungdomarna kom i år från över 80 olika orter runt om i Sverige, men hade alla sak gemensamt – de var studiemotiverade och taggade på att lära sig nya saker.

- Årets Summer Camp präglades av ett sammansvetsat gäng. Det tog inte lång tid innan det infann sig en känsla av gemenskap. Förutom stort engagemang på lektionerna så var det sommarens finaste vecka, vilket innebar sol, bad och andra utomhusaktiviteter, berättar Johan Silfverswärd, projektledare på Söderberg & Partners.

Summer Camp 2019

I år ägde sommarlägret rum den 22–28 juli. Alla ungdomar sammanstrålade på Sigtunaskolan Humanistiska Läroverk där de möttes upp ambitiösa lärare från hela världen. Under förmiddagarna pågick obligatorisk undervisning i ämnena biologi, kemi, fysik, matematik och engelska. Därefter fanns möjlighet till olika aktiviteter som att bada, spela fotboll och baka. På fritiden erbjuds dessutom frivilliga workshops, och trots att det var en av de finaste sommarveckorna vädermässigt, så valde majoriteten av ungdomarna att delta på dessa. Här tar lärarna upp spännande ämnen som kloning, att knäcka koder och hur man tar sig till Mars. Under en workshops som hette ”how to save a life” fick eleverna lära sig att tänka som en läkare och t.ex. lära sig om olika symtom och kunna diagnostisera varandra. På kvällarna anordnades bland annat S&P Olympics och en talangjakt.

- Vi vet att lägret betyder mycket för ungdomarna. Här får de träffa likasinnade och uppmuntras till fortsatta studier. Vi vet att många fortsätter ha kontakt även efter lägret. De får vänner för livet. I våras hade ett gäng från förra årets Summer Camp återträff i Stockholm. Då passade de även på att besöka vårt huvudkontor, vilket var superkul, berättar Johan.

Fokus på barn och ungdomar

Socialt ansvar och engagemang har alltid legat högt på Söderberg & Partners agenda. En röd tråd i företagets CSR-arbete är fokus på barn och ungdomar. Summer Camp är ett av Söderberg & Partners största CSR-projekt där många medarbetare hjälper till. Alla medarbetare har rätt till en CSR-dag, vilket många använder i samband med Summer Camp. Ett annat stort projekt som hålls årligen är ett julkalas som drivs tillsammans med Barn till Ensamma Mammor. Du kan läsa mer om våra samarbeten här.

Känner du någon som kan vara intresserad av att delta på Summer Camp? Information om ansökan till Summer Camp 2020 kommer ut innan årsskiftet. Håll utkik!

Följ Söderberg & Partners Summer Camp på Facebook.

Hållbara investeringar – en fallskärm i kristider

9 juni · 2020

Under kristider när det ena marknadsindexet störtdyker efter det andra, tycks hållbara investeringar prestera med bättre riskjusterad avkastning än sina traditionella motsvarigheter. Att investera hållbart är inte bara bra för miljön och samhället, utan också för din privatekonomi.

Generellt har hållbara investeringar genererat bättre riskjusterade resultat under det första kvartalet 2020. Hållbarhetsfonder sjönk i snitt med 12,2 % under början av året, medan deras jämförelseindex S&P 500 sjönk med ungefär det dubbla.1 Man kan likna hållbarhetsegenskaper hos investeringarna vid en fallskärm som dämpar nedgångarna. Fenomenet går att observera oavsett geografisk marknad. Index-serien MSCI ”ESG Leaders” består av de 50 % mest hållbara bolagen inom respektive bransch i olika geografiska regioner. Inom samtliga regioner har hållbarhetsindexet presterat bättre än motsvarande marknadsindex utan hållbarhetsfilter.9

En del av förklaringen i överprestationen ligger i att många investeringsprodukter med hållbarhetshänsyn har exkluderat bolag inom fossilt bränsle och energi. Covid-19 har inneburit minskad efterfrågan på fossilt bränsle och rekordlåga oljepriser, vilket har påverkat aktiekurserna i många bolag i energisektorn. Däremot har MSCI ”ESG Leaders” index-serien inte exkluderat fossila bränslen, vilket tyder på att hållbarhetskaraktären har bidragit till överprestationen över alla sektorer. Exkludering av olja är alltså inte hela förklaringen utan det handlar om bolagens inneboende egenskaper. Detta stödjs av ny forskning2 från University of California och University of Zurich som visar att hållbara aktier har varit mest motståndskraftiga under covid-19 kraschen. Detta kan inte förklaras av bolagens finansiella ställning och andra fundamentala nyckeltal. Hållbarhetshänsyn vid investeringsbeslut har därmed en positiv effekt på finansiell avkastning under kristider.

Det som ytterligare talar emot exkluderingar är påverkansaspekten, för om du vill göra skillnad på riktigt har exkluderingar begränsad effekt på hållbar utveckling. Då är det nämligen påverkansarbete som gäller.

Vad innebär det att exkludera?

Exkluderingar är i praktiken att sälja av aktier i hela branscher eller företag som anses kontroversiella enligt samhällsnormen. Exempel på detta kan vara företag som säljer vapen eller tobak. Vd:n på ett av världens största fondbolag har nyligen uttalat att man har planer på att exkludera termiskt kol i alla sina aktivt förvaltade fonder.3 I teorin har exkluderingar av detta slag ingen effekt på företagen. Eftersom aktier oftast handlas på börser kommer andra investerare att köpa aktier som har sålts, och därav blir effekten endast att aktierna byter ägare. Här kan man snarare fråga sig vilka de nya ägarna är och utifrån vilka värderingar de driver bolagen.

En empirisk studie över topp 200 publika företag med störst reserv av olja, gas och kol, visar att företagens aktiepriser påverkas negativt dagen då exkluderingsåtaganden görs publika4. Det finns dock ingen studie än som visar på att exkluderingar har faktiska effekter på företagens produktionsnivåer eller koldioxidutsläpp5. Att investerare väljer att exkludera kolbolag skickar dock ett tydligt signalvärde till samhället om vilka värderingar och normer de vill stödja. En del studier visar att denna stigmatisering av branscher skapar nya normer för hur företag bör agera och kan påskynda klimatomställningen. 6

Varför gör påverkansarbete större skillnad?

Ett alternativ till exkludering är påverkansarbete i syfte att förändra företagens verksamheter i en hållbar riktning. Detta kan ske via informella dialoger med bolagsledning och styrelse, representation på valberedningar där man utser en styrelse med hållbarhetskompetens, eller motionering och röstning på bolagsstämmor. Detta är förstås mer resurskrävande än exkludering men en ägare som lyckas skapa en god relation med bolaget de vill påverka, erhåller förtroende och bolaget blir mer lyhörd till de förändringar som ägaren föreslår.

- Ett framgångsexempel är påverkansdialogerna inom ramen för Climate Action 100+, där investerare har lyckats få några av väldens största oljebolag att sätta mål i linje med Parisavtalet, redovisa klimatrelaterade risker och skapa incitament för bolagsledning att minska verksamhetens koldioxidutsläpp, säger Lingyi Lu, ansvarig för hållbarhetsanalyser och ESG-investeringar på Söderberg & Partners.

Legitimitet viktigare än ägarandelens storlek

En vanlig (miss)uppfattning om hållbara investeringar är ägarandelens betydelse för påverkanspotentialen. Till skillnad från vad många tror är ett stort ägande i bolaget inte den mest avgörande faktorn för framgången vid bolagsdialoger i miljö- och sociala frågor. Snarare visar studier på att legitimitet är viktigast. Det kan handla om trovärdighet som en ansvarsfull investerare, vilket kan kopplas till kunnighet i sakfrågan och huruvida investeraren lyckas förmedla till företaget om affärsvärdet i att agera hållbart och ansvarsfullt. 7,8

Hur kan mina investeringar göra skillnad för en hållbar utveckling?

Att investera i en fond gör att man indirekt blir ägare i flertalet bolag. Om fonden dessutom är en ansvarsfull ägare med stor legitimitet, finns det således goda chanser att investeringarna bidrar till en bättre värld. Men trots att det finns många fonder på den svenska marknaden som arbetar aktivt med ägandeskap, så är det oftast inte möjligt att själv vara med och välja vilka frågor en fond ska bedriva påverkansarbete inom. Det vill vi på Söderberg & Partners ändra på genom vår nya produkt Aktiv Påverkan.

Vår hållbarhetsfond Aktiv Påverkan gör skillnad

Aktiv Påverkan är Söderberg & Partners flaggskeppsprodukt när det kommer till aktivt ägandeskap, där vi har tagit påverkansarbete ett steg längre genom att låta alla våra sparare rösta i vilka frågor de tycker är viktigast. Utifrån resultaten investerar vi sedan i svenska bolag där vi kan göra absolut störst skillnad i den vinnande frågan. Första frågan ut var barnarbete, där vi samarbetar med Rädda Barnens Centre for Child Rights and Business för att identifiera risker och hjälpa bolagen med att hantera barnarbetesfrågan i sina leverantörsled.

Brinner du för jämställdhet? Är det viktigt att företagen som du investerar i främjar arbete i Sverige? Eller är minskade koldioxidutsläpp din hjärtefråga? Välkommen att kontakta oss om du vill vara med och påverka vilken nästa fråga blir!

Referenser:

Bloomberg (2020-03-13), Older ESG Funds Outperform Their Newer Rivals in Market Tumult.

Mahmoud, Ola and Meyer, Julia, Sustainability in the Time of Uncertainty (2020).

3 The Guardian (2020-01-14), World's biggest fund manager vows to divest from thermal coal.

4 Dordi, T. & Weber, O. (2019) The impact of divestment announcements on the share price of fossil fuel stocks. Sustainability, 11: 3122.

5 Sjöström, E. (2020), Active ownership on environmental and social issues: What works? A summary of the recent academic literature, Misum, Stockholm School of Economics & Stockholm Sustainable Finance Centre.

6 Ayling, J. & Gunningham, N. (2017) Non-state governance and climate policy: the fossil fuel divestment movement, Climate Policy, 17(2): 131–149.

7 Gifford, J. (2010) Effective shareholder engagement: The factors that contribute to shareholder salience. Journal of Business Ethics, 92(1): 79–97.

8 Santos, J.C., Sealey, J. & Onuoha, AGC (2014). Shareholder engagement and Chevron’s policy 520 on human rights: The role played by the United States Jesuit Committee on Investment Responsibility. Socially Responsible Investment in the 21st Century: Does it make a difference for society? Emerald Group Publishing.

9 Nagy & Giese (2020-04-22), MSCI ESG Indexes during the coronavirus crisis, MSCI.

Söderberg & Partners inleder samarbete med Föräldravrålet

3 februari · 2020

Söderberg & Partners har donerat en miljon kronor till Föräldravrålet så att de kan fortsätta sitt arbete för ett bättre klimat för våra barn. Gåvan kommer att användas till att stötta Föräldravrålets arbete för att se till att Sveriges klimatpolitik är i linje med vad vetenskapen kräver, samt till att engagera fler föräldrar i klimatomställningen.

Föräldravrålets arbete

Det pågående klimathotet slår hårdast mot dem vi älskar allra mest – våra barn. Det är många föräldrar som känner oro inför framtiden och frustration över att dagens politik inte är i linje med vad vetenskapen kräver. Därför finns Föräldravrålet som är ett nätverk av 27 000 föräldrar som vill ge politikerna mod och kraft att ta de stora besluten. Det gör de genom ett aktivt påverkansarbete och folkbildningsinsatser. Föräldravrålet vill att alla partier ska:

• ge klimatomställningen högsta prioritet
  • göra det lätt för privatpersoner att leva klimatvänligt
  • göra Sverige till ett föregångsland inom klimatområdet

Organisationen startade 2012 och har sedan dess drivits av en liten grupp aktiva föräldrar på fritiden, mellan förskolehämtningar och fritidsaktiviteter. Trots bristen på resurser har de lyckats bygga upp ett nätverk av drygt 27 000 föräldrar och är i dag en av de stora ideella krafterna som blir inbjudna till möten med ministrar på högsta nivå för att prata klimatpolitik och föra fram barnens perspektiv. Föräldravrålet är även initiativtagare till den internationella samarbetsorganisationen Our Kids’ Climate, som samordnar 56 grupper av klimatföräldrar från 19 länder

- Föräldravrålet arbetar för ett bättre klimat för våra barn – ett oerhört viktigt arbete som vi vill stödja på alla sätt vi kan. Utöver att stötta deras verksamhet rent ekonomiskt hoppas vi även kunna bidra till att sprida och synliggöra deras viktiga arbete, säger Gustaf Rentzhog, vd för Söderberg & Partners.

Vad innebär gåvan för Föräldravrålet?

Samarbetet med Föräldravrålet inleddes i slutet av 2019. Med hjälp av gåvan har Föräldravrålet kunnat växla upp sitt arbete för att engagera ännu fler föräldrar i att påverka klimatpolitiken. Pengarna går till kommunikationsinsatser och projekt, samt att betala några personer att på deltid stötta upp den ideella gruppen som i dag driver nätverket.

Varför är det så viktigt att engagera just föräldrar i klimatomställningen?

Många föräldrar känner oro och frustration över klimatkrisen och den värld som våra barn växer upp i. Den bästa boten mot oro är att engagera sig tillsammans med andra. På så sätt skapar Föräldravrålet hopp och förändring.

- Föräldrar tar också viktiga familjebeslut när det gäller att leva mer klimatsmart och är dessutom duktiga på att påverka skolor och förskolor. Framför allt så är föräldrar en viktig väljargrupp som politiker lyssnar på. Om vi är många som signalerar att vi är redo för de stora tuffa besluten, så är det också mer troligt att politikerna vågar vara modiga och lägga fram ambitiösare klimatförslag, säger Frida Berry Eklund, talesperson för Föräldrarådet.

I och med samarbetet med Söderberg & Partners kommer Föräldravrålet att påbörja resan att växa. Nätverket har nya spännande projekt på gång och hoppas att fler vill vara med på resan. Har du erfarenheter, kunskaper eller tips som kan vara användbara? Eller andra frågor och tankar? Hör av dig till Frida Berry Eklund på Föräldravrålet på frida@foraldravralet.se.

Utöver Föräldravrålet stöttar Söderberg & Partners ett flertal andra organisationer med fokus på barn och ungdomar, däribland Rädda Barnen, Barn till Ensamma Mammor och Barncancerfonden. Läs mer om alla samarbeten här.

Bidra till en bättre värld med Hållbar tjänstepension

19 juni · 2019

Visste du att tjänstepensionskapitalet uppgår till över 2 300 miljarder kronor? Här finns stora möjligheter för företag och medarbetare att ta ansvar för sin hållbarhetspåverkan, och samtidigt öka engagemanget för tjänstepensionen.

Hur kan mitt tjänstepensionskapital bidra till en bättre värld?

Tjänstepensionskapitalet uppgår till 2 300 miljarder kronor. Kapitalet är placerat hos försäkringsbolag och i fonder där fondförvaltarna kan lyfta fram spararnas röster till ledningen. På så sätt har de möjlighet att påverka genom att ta upp och driva de frågor som är viktiga för spararna. Tjänstepensionskapitalet utgör alltså en enorm möjlighet att bedriva påverkansarbete.

Vad är Hållbar tjänstepension?

- Hållbar tjänstepension är en tjänst som hjälper företag att bidra till påverkansarbetet med sina egna tjänstepensionspremier. Många företag har en hållbarhetspolicy men har däremot inte inkluderat hållbarhet i pensionspolicyn. Oavsett hur långt företaget har kommit i sitt hållbarhetsarbete kan Hållbar tjänstepension hjälpa både företaget och de anställda. Till en början kan företag löpande följa upp tjänstepensionens hållbarhetsnivå och utvärdera dess effekter. För företag som vill arbeta mer aktivt med frågan, ger tjänsten möjlighet att påverka leverantörer att ta ansvar för hållbarhetsfrågor som de anställda tycker är viktiga, säger Lingyi Lu, hållbarhetsanalytiker på Söderberg & Partners.

Hållbar tjänstepension är en fristående lösning som enkelt kan implementeras hos företagen. Tjänsten består av ett grunderbjudande och två tilläggsnivåer som kan anpassas efter företagets behov med utgångspunkt från grunderbjudandet. I grunderbjudandet hjälper vi företagen att addera hållbarhet i pensionspolicyn. Företaget får också tillgång till en nulägesanalys om tjänstepensionens hållbarhetsnivå baserat på Söderberg & Partners hållbarhetsanalys. Därefter följs hållbarhetsnivån upp tillsammans med rådgivaren i avstämningsmöten och företaget sätter mål för kommande period tillsammans med rådgivaren.

För företag som vill ge sina anställda bättre underlag att fatta medvetna och hållbara beslut om sin tjänstepension hjälper vi kunden med den interna kommunikationen. Detta inkluderar introduktionsbrev till anställda, texter till intranätet och informationsbroschyrer, samt en onlineutbildning om hållbart sparande. Det går även att skala upp tjänsten ytterligare, med specifika anpassningar efter kundens behov. Här får anställda möjlighet att rösta på hållbarhetsfrågor som är allra viktigast för dem och tillgång till temabaserade specialanalyser och rapporter. Som exempel, när organisationer valt temat klimatförändring och minskat klimatavtryck som mål att jobba mot, kan vi göra mätningar på kapitalets klimatavtryck och rapportera detta till kunden. Vi kan även hjälpa till med den externa kommunikationen där hållbarhet i tjänstepension kan bli ett delmål i organisationens hållbarhetsarbete. Söderberg & Partners har också nyligen, på den internationella dagen mot barnarbete presenterat rapporten ”Vem arbetar för dina pengar? – En rapport om svenska sparpengar och risker med barnarbete”. Just barnarbete är en fråga som engagerar många sparare.

Förutom att ta ansvar för företagets hållbarhetspåverkan via tjänstepensionskapitalet ger konceptet möjlighet att öka intresset för tjänstepensionen.

- Det är viktigt att ställa sig frågan ”vilken värld vill jag gå i pension i?” Tjänstepensionskapitalet kan till en början kännas litet och man kan fundera över om ens egna pensionspremie verkligen gör skillnad. Men i takt med att tjänstepensionskapitalet växer, så växer också ditt kapitals möjlighet att skapa en positiv förändring. Och tillsammans är vi många, vilket blir en enorm kraft. Samtidigt som det över tid också kan påverka avkastningen positivt, säger Lingyi Lu.

Hållbar tjänstepension är en helhetslösning för företag som vill ta ansvar för sin hållbarhetspåverkan via tjänstepensionskapitalet. Generellt är intresset för tjänstepension svalt bland anställda, särskilt bland de yngre, trots att det är en viktig förmån som inte är en självklarhet. Intresset för hållbarhet och att bidra till en bättre värld är desto större, vilket ger konceptet Hållbar tjänstepension möjlighet att öka engagemanget hos medarbetare som via sin tjänstepension kan göra skillnad.

Vilka möjligheter eller verktyg har jag som kund idag att göra medvetna val kring min pension?

Våra kunder har tillgång till hållbarhetsanalyser av fonder, pensionsbolag och fondförsäkringsbolag. Vi har även en ny fondstrategi som heter ’Aktiv Påverkan’ för våra kunder. Strategin har ett hållbarhetsfokus och handlar specifikt om att påverka i frågor som är viktiga för spararna. Sist men inte minst, så kan företag ansluta sig till Hållbar tjänstepension för en bredare lösning som vänder sig till alla medarbetare.

Vill du veta mer om Hållbar tjänstepension? Kontakta oss via formuläret nedan så hör vi av oss till dig.