Summer Camp 2019 – ”Starkare tillsammans”

16 september · 2019

Den 22–28 juli gick Summer Camp av stapeln med ett nytt glatt och förväntansfullt gäng ungdomar från hela Sverige. För sjätte året i rad delar Söderberg & Partners ut stipendium till studiemotiverade ungdomar som får delta på en lägervecka bestående av undervisning och roliga aktiviteter.

Det är sjätte året i rad som Söderberg & Partners arrangerar sommarskolan tillsammans med Lanterna Education. Alla de 120 antagna ungdomarna har själva ansökt och de flesta har dessutom blivit nominerade av någon närstående som familj eller lärare. Elevens egen motivering är avgörande, men det är också viktigt att betyget i engelska håller en viss nivå eftersom all utbildning hålls på engelska. Ungdomarna kom i år från över 80 olika orter runt om i Sverige, men hade alla sak gemensamt – de var studiemotiverade och taggade på att lära sig nya saker.

- Årets Summer Camp präglades av ett sammansvetsat gäng. Det tog inte lång tid innan det infann sig en känsla av gemenskap. Förutom stort engagemang på lektionerna så var det sommarens finaste vecka, vilket innebar sol, bad och andra utomhusaktiviteter, berättar Johan Silfverswärd, projektledare på Söderberg & Partners.

Summer Camp 2019

I år ägde sommarlägret rum den 22–28 juli. Alla ungdomar sammanstrålade på Sigtunaskolan Humanistiska Läroverk där de möttes upp ambitiösa lärare från hela världen. Under förmiddagarna pågick obligatorisk undervisning i ämnena biologi, kemi, fysik, matematik och engelska. Därefter fanns möjlighet till olika aktiviteter som att bada, spela fotboll och baka. På fritiden erbjuds dessutom frivilliga workshops, och trots att det var en av de finaste sommarveckorna vädermässigt, så valde majoriteten av ungdomarna att delta på dessa. Här tar lärarna upp spännande ämnen som kloning, att knäcka koder och hur man tar sig till Mars. Under en workshops som hette ”how to save a life” fick eleverna lära sig att tänka som en läkare och t.ex. lära sig om olika symtom och kunna diagnostisera varandra. På kvällarna anordnades bland annat S&P Olympics och en talangjakt.

- Vi vet att lägret betyder mycket för ungdomarna. Här får de träffa likasinnade och uppmuntras till fortsatta studier. Vi vet att många fortsätter ha kontakt även efter lägret. De får vänner för livet. I våras hade ett gäng från förra årets Summer Camp återträff i Stockholm. Då passade de även på att besöka vårt huvudkontor, vilket var superkul, berättar Johan.

Fokus på barn och ungdomar

Socialt ansvar och engagemang har alltid legat högt på Söderberg & Partners agenda. En röd tråd i företagets CSR-arbete är fokus på barn och ungdomar. Summer Camp är ett av Söderberg & Partners största CSR-projekt där många medarbetare hjälper till. Alla medarbetare har rätt till en CSR-dag, vilket många använder i samband med Summer Camp. Ett annat stort projekt som hålls årligen är ett julkalas som drivs tillsammans med Barn till Ensamma Mammor. Du kan läsa mer om våra samarbeten här.

Känner du någon som kan vara intresserad av att delta på Summer Camp? Information om ansökan till Summer Camp 2020 kommer ut innan årsskiftet. Håll utkik!

Följ Söderberg & Partners Summer Camp på Facebook.

Bidra till en bättre värld med Hållbar tjänstepension

19 juni · 2019

Visste du att tjänstepensionskapitalet uppgår till över 2 300 miljarder kronor? Här finns stora möjligheter för företag och medarbetare att ta ansvar för sin hållbarhetspåverkan, och samtidigt öka engagemanget för tjänstepensionen.

Hur kan mitt tjänstepensionskapital bidra till en bättre värld?

Tjänstepensionskapitalet uppgår till 2 300 miljarder kronor. Kapitalet är placerat hos försäkringsbolag och i fonder där fondförvaltarna kan lyfta fram spararnas röster till ledningen. På så sätt har de möjlighet att påverka genom att ta upp och driva de frågor som är viktiga för spararna. Tjänstepensionskapitalet utgör alltså en enorm möjlighet att bedriva påverkansarbete.

Vad är Hållbar tjänstepension?

- Hållbar tjänstepension är en tjänst som hjälper företag att bidra till påverkansarbetet med sina egna tjänstepensionspremier. Många företag har en hållbarhetspolicy men har däremot inte inkluderat hållbarhet i pensionspolicyn. Oavsett hur långt företaget har kommit i sitt hållbarhetsarbete kan Hållbar tjänstepension hjälpa både företaget och de anställda. Till en början kan företag löpande följa upp tjänstepensionens hållbarhetsnivå och utvärdera dess effekter. För företag som vill arbeta mer aktivt med frågan, ger tjänsten möjlighet att påverka leverantörer att ta ansvar för hållbarhetsfrågor som de anställda tycker är viktiga, säger Lingyi Lu, hållbarhetsanalytiker på Söderberg & Partners.

Hållbar tjänstepension är en fristående lösning som enkelt kan implementeras hos företagen. Tjänsten består av ett grunderbjudande och två tilläggsnivåer som kan anpassas efter företagets behov med utgångspunkt från grunderbjudandet. I grunderbjudandet hjälper vi företagen att addera hållbarhet i pensionspolicyn. Företaget får också tillgång till en nulägesanalys om tjänstepensionens hållbarhetsnivå baserat på Söderberg & Partners hållbarhetsanalys. Därefter följs hållbarhetsnivån upp tillsammans med rådgivaren i avstämningsmöten och företaget sätter mål för kommande period tillsammans med rådgivaren.

För företag som vill ge sina anställda bättre underlag att fatta medvetna och hållbara beslut om sin tjänstepension hjälper vi kunden med den interna kommunikationen. Detta inkluderar introduktionsbrev till anställda, texter till intranätet och informationsbroschyrer, samt en onlineutbildning om hållbart sparande. Det går även att skala upp tjänsten ytterligare, med specifika anpassningar efter kundens behov. Här får anställda möjlighet att rösta på hållbarhetsfrågor som är allra viktigast för dem och tillgång till temabaserade specialanalyser och rapporter. Som exempel, när organisationer valt temat klimatförändring och minskat klimatavtryck som mål att jobba mot, kan vi göra mätningar på kapitalets klimatavtryck och rapportera detta till kunden. Vi kan även hjälpa till med den externa kommunikationen där hållbarhet i tjänstepension kan bli ett delmål i organisationens hållbarhetsarbete. Söderberg & Partners har också nyligen, på den internationella dagen mot barnarbete presenterat rapporten ”Vem arbetar för dina pengar? – En rapport om svenska sparpengar och risker med barnarbete”. Just barnarbete är en fråga som engagerar många sparare.

Förutom att ta ansvar för företagets hållbarhetspåverkan via tjänstepensionskapitalet ger konceptet möjlighet att öka intresset för tjänstepensionen.

- Det är viktigt att ställa sig frågan ”vilken värld vill jag gå i pension i?” Tjänstepensionskapitalet kan till en början kännas litet och man kan fundera över om ens egna pensionspremie verkligen gör skillnad. Men i takt med att tjänstepensionskapitalet växer, så växer också ditt kapitals möjlighet att skapa en positiv förändring. Och tillsammans är vi många, vilket blir en enorm kraft. Samtidigt som det över tid också kan påverka avkastningen positivt, säger Lingyi Lu.

Hållbar tjänstepension är en helhetslösning för företag som vill ta ansvar för sin hållbarhetspåverkan via tjänstepensionskapitalet. Generellt är intresset för tjänstepension svalt bland anställda, särskilt bland de yngre, trots att det är en viktig förmån som inte är en självklarhet. Intresset för hållbarhet och att bidra till en bättre värld är desto större, vilket ger konceptet Hållbar tjänstepension möjlighet att öka engagemanget hos medarbetare som via sin tjänstepension kan göra skillnad.

Vilka möjligheter eller verktyg har jag som kund idag att göra medvetna val kring min pension?

Våra kunder har tillgång till hållbarhetsanalyser av fonder, pensionsbolag och fondförsäkringsbolag. Vi har även en ny fondstrategi som heter ’Aktiv Påverkan’ för våra kunder. Strategin har ett hållbarhetsfokus och handlar specifikt om att påverka i frågor som är viktiga för spararna. Sist men inte minst, så kan företag ansluta sig till Hållbar tjänstepension för en bredare lösning som vänder sig till alla medarbetare.

Vill du veta mer om Hållbar tjänstepension? Kontakta oss via formuläret nedan så hör vi av oss till dig.

Hållbar tjänstepension

Påverka din framtid, idag.

17 oktober · 2018

Tjänstepensionsmarknaden i Sverige omfattar idag cirka 2000 miljarder kronor. De som förvaltar våra pensionspengar är några av de största aktörerna både på den svenska marknaden och internationellt. Kapitalmarknaden har därmed stor makt att bidra till ett mer hållbart samhälle, där spararnas krav på hållbarhet är avgörande.

Söderberg & Partners har lanserat en tjänst som hjälper företag att integrera sitt hållbarhetsarbete i sin pensionspolicy och löpande utvärdera och följa upp dess resultat och effekt. Tjänsten Hållbar tjänstepension är dessutom utformad som en fristående lösning – vilket innebär att den enkelt kan implementeras och aktiveras hos både befintliga kunder, och till företag som idag inte har en kundrelation till Söderberg & Partners.

Genom att integrera hållbarhet i pensionspolicyn och arbeta strukturerat med frågan får anställda inte bara möjligheten att ta del av våra hållbarhetsanalyser, utan också verktyg att påverka hur tjänstepensionskapitalet driver en hållbar utveckling. Alla Söderberg & Partners företagskunder har som grunderbjudande möjlighet att tillsammans med sin rådgivare upprätta en så kallad hållbar pensionspolicy och även erhålla en årsvis mätning av tjänstepensionskapitalets hållbarhetsnivå baserat på Söderberg & Partners hållbarhetsanalys.

Hållbar tjänstepension ger möjlighet till aktiv påverkan

För den som vill arbeta mer aktivt med frågan, ger tjänsten Hållbar tjänstepension verktyg för kommunikation om hållbart sparande med de anställda. Det handlar bland annat om tillgång till online-utbildning och löpande information om hur förvaltarna arbetar med hållbarhetsfrågor. Det är också viktigt att engagera medarbetare med både utbildning och verktyg för att hitta bra hållbara alternativ.

Det går också att skala upp tjänsten till att även omfatta löpande stöd och rådgivning kring företagets interna, - och externa kommunikation kring hållbarhetsarbetet. Detta för att tydliggöra hur arbetsgivaren arbetar med hållbarhetsfrågor för såväl personal och leverantörer som kunder, ägare och kapitalförvaltare.

- Det som gör konceptet unikt är uppföljningen och påverkansmöjligheterna. Medan marknaden är kvar i det gamla tänket att ’välja bort’, dvs. exkludera innehav i branscher av etiska skäl, tar vi ett kliv framåt mot att aktivt påverka leverantörer att ta ansvar för hållbarhetsfrågor. Det gör vi i samarbete med företagets medarbetare i de frågor som är viktigast för dem, säger Kajsa Brundin, ansvarig för Hållbarhet och Produktanalyser på Söderberg & Partners.

För många företag är hållbarhet en högt prioriterad fråga. Företagen vill öka intresset för tjänstepensionen och medvetenheten om vilken värdefull förmån det är. I arbetet med att höja hållbarhetsnivån i de anställdas pensionslösningar kan företaget använda flera olika verktyg som Söderberg & Partners erbjuder. Medarbetare kan exempelvis guidas till hållbara val i vårt digitala rådgivningsverktyg, iRåd, för att få ut det mesta av alla delar i Hållbar tjänstepension.

Nyfiken att veta mer om Hållbar tjänstepension? Kontakta oss så kan vi berätta mer om tjänsten!

Blogg

Vi tar klimatförändringarna på allvar – följer de andra med?

12 oktober · 2018

Sällan har en fråga varit mer aktuell än vad klimatförändringarna är just nu.

I somras lärde vi oss ett nytt ord: klimatångest. Visst kunde vi njuta på badstranden mer än någonsin förr. Men många kan nog relatera till den där känslan, en knut i magen, när vi tänker på sommarens skogsbränder och torra åkrar. Där har vi klimatångesten.

IPCC* skriver i den senaste rapporten att vi sannolikt når en genomsnittlig global temperaturökning på 1,5°C mellan 2030 och 2053 om vi fortsätter i nuvarande takt. Att begränsa uppvärmningen till 1,5°C är möjligt inom fysikens lagar, men det skulle kräva förändringar i en takt och omfattning som vi aldrig tidigare skådat, enligt IPCC.

Samma dag som IPCC:s rapport publiceras delas Nobels Ekonomipris 2018 ut till två forskare för forskning om ”hur vi kan uppnå uthållig och hållbar ekonomisk tillväxt i världen”. Hur klimatförändringar påverkar ekonomiska modeller, och hur vi kan uppnå bästa klimatnytta genom investeringar är alltså så centrala frågor inom ekonomi idag att de tilldelas Riksbankens pris i Alfred Nobels minne.

Kanske känner du också igen dig i att klimatförändringar och miljö dyker upp allt oftare i samtal med vänner och bekanta? Det är tyvärr inte en slump att frågan kommer upp överallt.

Söderberg & Partners medarbetare först att bli klimatpositiva

Vi har sedan flera år tillbaka arbetat med hållbarhetsanalyser av olika slag, för att hjälpa sparare att hitta de sparprodukter som har bäst möjligheter att vara med och bidra inom miljö- och samhällsfrågor. Självklart ska vi också göra vår del i det praktiska arbetet, och vi är miljöcertifierade enligt ISO 14001 sedan 2016, men vi kände att vi vill göra mer. Våra medarbetare och kunder vill att vi ska vara i framkant inom klimatfrågan.

Därför har vi valt att gå ett steg längre än vad vi sett andra företag göra. Vi har valt att klimatkompensera för alla våra medarbetare, i alla länder och under alla olika varumärken under Söderberg & Partners-paraplyet. Det gäller dessutom på fritiden. Hur har vi räknat? Gå in på We Don’t Have Time Climate Positive Employees för detaljerna. Vi på Söderberg & Partners vill uppmana alla i finansbranschen att följa med. Detta är något vi kan göra tillsammans!

* IPCC, Intergovernmental Panel on Climate Change, är FN:s klimatpanel. Organisationen har bildats för att förse världen med ett vetenskapligt perspektiv över det rådande kunskapsläget om klimatförändring och dess miljömässiga och socioekonomiska påverkan.