Barn till Ensamma Mammor fyller tio år

Marknadsbrev

Barn till Ensamma Mammor fyller tio år

7 juni · 2017

Föreningen Barn till Ensamma Mammor har sedan 2007 arbetat för att skapa härliga barndomsminnen och oförglömliga upplevelser för barn som lever med sin ensamstående mamma under ekonomisk eller social utsatthet. Genom regelbundna träffar erbjuds medlemmarna olika aktiviteter och stöd, och framförallt en ovärderlig gemenskap.

Barn till Ensamma Mammor finns idag i Stockholm, Göteborg och Malmö. Förutom att erbjuda ensamstående mammor en kostnadsfri, barnvänlig och inspirerande verksamhet att delta i skapar organisationen en långsiktig samhällsförändring genom att öppna dörrar till arenor som medlemmarna annars exkluderas från. Resultatet blir en mer meningsfull och hanterbar vardag för familjerna samt ett mer naturligt deltagande i samhället.

Socialt ansvar och engagemang har alltid varit viktigt för oss på Söderberg & Partners. Vårt samhällsansvar fokuserar främst på barn och ungdomar, och att alla ska ha rätt till samma chans. Din framtid ska inte bestämmas utifrån vart du kommer utan vart du vill. En devis som går väl hand i hand med det arbete som Barn till Ensamma Mammor bedriver varje dag, året runt.

Vi började stödja Barn till Ensamma Mammor efter vår första kontakt med organisationen 2010. Under vår hittills sju år långa samverkan har vi årligen möjliggjort ett stort barnkalas, fullspäckat med roliga aktiviteter, uppträdanden och inspirerande lekar. Vi deltar också på organisationens så kallade Boomerangträffar två gånger per år, ett tillfälle när mammorna får chans till rådgivning av olika slag samt tillgång till samtalsterapeuter. På dessa träffar bidrar vi med både ekonomisk och juridisk rådgivning.

Vi tror att nyckeln till ett lyckat CSR-arbete är det personliga engagemanget. Det är först då det ger ett större, mer personligt värde. Våra medarbetare som engagerar sig i barnkalaset eller boomerangträffarna kan använda sig av sin CSR-dag, en dag vi erbjuder samtliga medarbetare då en arbetsdag får läggas på ett välgörande projekt. Att göra skillnad för andra människor ser vi som en viktig faktor för att både utvecklas som företag och som medmänniska. Och det fantastiska är att man får så mycket mer tillbaka än vad man ger. Att på barnkalaset se lyckan i barnens ögon när de får testa på de senaste VR-glasögonen, eller när Elsa från Frost kommer på besök – det är mycket värt.

Lisa Johansson

Ps. Vill du stödja Barn till Ensamma Mammors fortsatta arbete? Då går det bra att ge en gåva till Plusgiro 90 02 76-7 eller bankgiro 900-2767. Märk inbetalningen med ”Gåva till Barn till ensamma mammor”. El swisha till nr: 123 275 8621.

Från internat till digitalt – årets Summer Camp blev en succé

16 september · 2020

Istället för att ställa in årets Summer Camp ställde vi om. Årets sommarläger för 105 studiemotiverande ungdomar blev en digital lägervecka där temat hållbarhet stod i fokus. Med lärare från toppuniversitet runt om i världen var målet att inspirera eleverna att fortsätta sina studier och utveckla sin passion.

I somras anordnade Söderberg & Partners för sjunde året i rad Summer Camp, ett sommarläger för studiemotiverade ungdomar, tillsammans med Lanterna Education. På grund av rådande situation kunde inte årets läger äga rum på Sigtunas internatskola som planerat. Årets sommarläger blev istället en digital lägervecka.

– Att ha ett digitalt läger för ungdomar mitt i sommaren kändes som en liten uppförsbacke. Kommer eleverna tycka att lektionerna och lägret är inspirerande och kul även fast det sker hemifrån? Men det visade sig fungera över förväntan och passade målgruppen jättebra, säger Johanna Lindberg, projektledare på Söderberg & Partners.

105 studiemotiverade ungdomar

Ungdomarna, i åldern 14-16 år, som var antagna till årets Summer Camp hade tilldelats ett stipendium av Söderberg & Partners. Gemensamt för alla elever är att de är studiemotiverade och vill lära sig nya saker. Målet med stipendiet och lägret är att ungdomarna ska bli peppade på att fortsätta studera på universitet, fortsätta utvecklas och bli inspirerade av vad näringslivet har att ge.

Internationella lärare från toppuniversitet

Eleverna fick under en vecka ta del av engelskspråkig undervisning i biologi, engelska, fysik, kemi och matematik. Lärarna kommer från olika toppuniversitet i världen som t.ex. Harvard, Oxford och Cambridge. Temat hållbarhet stod i fokus och var en genomgående röd tråd i all undervisning.

– Att få vara med och ta del av lärarnas undervisning var verkligen inspirerande. Och att se hur fantastiskt duktiga och engagerade eleverna var – trots att undervisningen skedde bakom en skärm, var verkligen imponerande, säger Johanna Lindberg.

Undervisningen blandades med aktiviteter för att eleverna ska lära känna varandra och ha kul tillsammans. Något som på förhand kändes som den största utmaningen med ett digitalt läger, men det gick. Det blev många TikTok-filmer, quiz och utmaningar.

Uppskattat av eleverna

Trots att årets Summer Camp såg väldigt annorlunda ut mot tidigare år blev veckan en succé. Eleverna gav lägret ett helhetsbetyg på 4,6 av 5, och var mycket nöjda med veckan. En av anledningarna till att eleverna uppskattade lägret är att de fick träffa andra ungdomar med samma drivkraft. Många har fortsatt att hålla kontakten efter lägret och fått nya vänner för livet.

Arbetar för att ge barn en tryggare framtid

Socialt ansvar och engagemang är något som Söderberg & Partners alltid värnat om. Fokus ligger på att ge barn och ungdomar en tryggare och mer hållbar framtid. Summer Camp är ett av de största CSR-projekten där många av Söderberg & Partners medarbetare är engagerade och hjälper till. Här kan du läsa mer om CSR-projekten.

Känner du någon som kan vara intresserad av att delta på Summer Camp eller vill du veta mer?

Fyll i intresseanmälan nedan så kontaktar vi dig!

Intresseanmälan

Välmående medarbetare skapar finansiellt välmående företag

16 september · 2020

Allt fler medarbetare mår dåligt på sin arbetsplats. Det finns ofta brister i balansen mellan arbetsbelastning och återhämtning som i kombination med stress och livsstilsrelaterade problem hämmar engagemang och prestationsförmågan på arbetsplatsen. Söderberg & Partners vill vända den här trenden och möta utmaningarna. Vi lanserar inom kort en ny tjänst för att kunna hjälpa företag att skapa hållbara medarbetare och lönsamma organisationer.

Medarbetarna är företagets viktigaste tillgång

Idag ser vi en ökad trend av psykisk ohälsa, stress, ergonomi-, ledarskap- och livsstilsrelaterade problem på våra arbetsplatser som man behöver komma till bukt med för att skapa hållbara medarbetare och lönsamma organisationer. Medarbetarna är företagens viktigaste tillgångar, deras engagemang och kapacitet påverkar företagens resultat. Därför ökar behovet av att hantera och identifiera humankapitalets produktivitet samt risker i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön för att kunna förstå kostnaderna för dessa.

Hälsofrämjande åtgärder riskerar att bli en investering utan avkastning. Därför är det viktigt att kunna mäta, identifiera och säkerställa att rätt investeringar görs och att dessa skapar resultat. Det som inte mäts, blir heller inte gjort. Det är även viktigt att se över vilken ordning investeringarna ska göras och hur konkurrenskraftiga de är jämfört med konkurrenterna.

Många företag vill gärna jobba mer proaktivt för att skapa hållbara medarbetare, inte bara för lönsamheten, utan även för att kunna nå Agenda 2030, FN:s globala hållbarhetsmål samt säkerställa att Arbetsmiljöverkets lagkrav och föreskrifter efterlevs. Men att arbeta med detta i praktiken är inte alltid helt enkelt. Det krävs kunskap, riktade insatser och uppföljning.

Nytt erbjudande – Human Financial Wellness

För att hjälpa företag att se över humankapitalet lanserar Söderberg & Partners en ny tjänst - Human Financial Wellness. Det är ett forskningsbaserat analytiskt hälso- ekonomiskt verktyg som kartlägger och beräknar produktivitet och livskraften i företagen genom att analysera bolagets arbetsmiljö, hälsa, sjukfrånvaro, ledarskap, engagemang, och hälsoinvesteringar. Med hjälp av verktyget kan man upptäcka problem och felinvesteringar i ett tidigt stadie och få riktade åtgärdsförslag för att hantera problemen.

Eftersom företagets humankapital inte går att utläsa i den konventionella redovisningen i kronor och ören uppstår problem vid företagsvärderingen, men genom att kunna göra en analys av humankapitalet kan man få fram ett företags totala värde. Det blir även lättare att identifiera att rätt investeringar görs. Verktyget hjälper även till att skapa underlag för hållbarhetsredovisning, bolagsvärdering och strategiska verksamhetsbeslut.

Med Human Financial Wellness hjälper vi ditt företag att ligga i framkant inom hållbarhet, mångfald, inkludering och jämställdhet för att skapa en attraktiv arbetsplats där man behåller och attrahera nya talanger.

Låter det här intressant och kan vara något för ditt företag?
Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig för mer information.

Hållbara investeringar – en fallskärm i kristider

9 juni · 2020

Under kristider när det ena marknadsindexet störtdyker efter det andra, tycks hållbara investeringar prestera med bättre riskjusterad avkastning än sina traditionella motsvarigheter. Att investera hållbart är inte bara bra för miljön och samhället, utan också för din privatekonomi.

Generellt har hållbara investeringar genererat bättre riskjusterade resultat under det första kvartalet 2020. Hållbarhetsfonder sjönk i snitt med 12,2 % under början av året, medan deras jämförelseindex S&P 500 sjönk med ungefär det dubbla.1 Man kan likna hållbarhetsegenskaper hos investeringarna vid en fallskärm som dämpar nedgångarna. Fenomenet går att observera oavsett geografisk marknad. Index-serien MSCI ”ESG Leaders” består av de 50 % mest hållbara bolagen inom respektive bransch i olika geografiska regioner. Inom samtliga regioner har hållbarhetsindexet presterat bättre än motsvarande marknadsindex utan hållbarhetsfilter.9

En del av förklaringen i överprestationen ligger i att många investeringsprodukter med hållbarhetshänsyn har exkluderat bolag inom fossilt bränsle och energi. Covid-19 har inneburit minskad efterfrågan på fossilt bränsle och rekordlåga oljepriser, vilket har påverkat aktiekurserna i många bolag i energisektorn. Däremot har MSCI ”ESG Leaders” index-serien inte exkluderat fossila bränslen, vilket tyder på att hållbarhetskaraktären har bidragit till överprestationen över alla sektorer. Exkludering av olja är alltså inte hela förklaringen utan det handlar om bolagens inneboende egenskaper. Detta stödjs av ny forskning2 från University of California och University of Zurich som visar att hållbara aktier har varit mest motståndskraftiga under covid-19 kraschen. Detta kan inte förklaras av bolagens finansiella ställning och andra fundamentala nyckeltal. Hållbarhetshänsyn vid investeringsbeslut har därmed en positiv effekt på finansiell avkastning under kristider.

Det som ytterligare talar emot exkluderingar är påverkansaspekten, för om du vill göra skillnad på riktigt har exkluderingar begränsad effekt på hållbar utveckling. Då är det nämligen påverkansarbete som gäller.

Vad innebär det att exkludera?

Exkluderingar är i praktiken att sälja av aktier i hela branscher eller företag som anses kontroversiella enligt samhällsnormen. Exempel på detta kan vara företag som säljer vapen eller tobak. Vd:n på ett av världens största fondbolag har nyligen uttalat att man har planer på att exkludera termiskt kol i alla sina aktivt förvaltade fonder.3 I teorin har exkluderingar av detta slag ingen effekt på företagen. Eftersom aktier oftast handlas på börser kommer andra investerare att köpa aktier som har sålts, och därav blir effekten endast att aktierna byter ägare. Här kan man snarare fråga sig vilka de nya ägarna är och utifrån vilka värderingar de driver bolagen.

En empirisk studie över topp 200 publika företag med störst reserv av olja, gas och kol, visar att företagens aktiepriser påverkas negativt dagen då exkluderingsåtaganden görs publika4. Det finns dock ingen studie än som visar på att exkluderingar har faktiska effekter på företagens produktionsnivåer eller koldioxidutsläpp5. Att investerare väljer att exkludera kolbolag skickar dock ett tydligt signalvärde till samhället om vilka värderingar och normer de vill stödja. En del studier visar att denna stigmatisering av branscher skapar nya normer för hur företag bör agera och kan påskynda klimatomställningen. 6

Varför gör påverkansarbete större skillnad?

Ett alternativ till exkludering är påverkansarbete i syfte att förändra företagens verksamheter i en hållbar riktning. Detta kan ske via informella dialoger med bolagsledning och styrelse, representation på valberedningar där man utser en styrelse med hållbarhetskompetens, eller motionering och röstning på bolagsstämmor. Detta är förstås mer resurskrävande än exkludering men en ägare som lyckas skapa en god relation med bolaget de vill påverka, erhåller förtroende och bolaget blir mer lyhörd till de förändringar som ägaren föreslår.

- Ett framgångsexempel är påverkansdialogerna inom ramen för Climate Action 100+, där investerare har lyckats få några av väldens största oljebolag att sätta mål i linje med Parisavtalet, redovisa klimatrelaterade risker och skapa incitament för bolagsledning att minska verksamhetens koldioxidutsläpp, säger Lingyi Lu, ansvarig för hållbarhetsanalyser och ESG-investeringar på Söderberg & Partners.

Legitimitet viktigare än ägarandelens storlek

En vanlig (miss)uppfattning om hållbara investeringar är ägarandelens betydelse för påverkanspotentialen. Till skillnad från vad många tror är ett stort ägande i bolaget inte den mest avgörande faktorn för framgången vid bolagsdialoger i miljö- och sociala frågor. Snarare visar studier på att legitimitet är viktigast. Det kan handla om trovärdighet som en ansvarsfull investerare, vilket kan kopplas till kunnighet i sakfrågan och huruvida investeraren lyckas förmedla till företaget om affärsvärdet i att agera hållbart och ansvarsfullt. 7,8

Hur kan mina investeringar göra skillnad för en hållbar utveckling?

Att investera i en fond gör att man indirekt blir ägare i flertalet bolag. Om fonden dessutom är en ansvarsfull ägare med stor legitimitet, finns det således goda chanser att investeringarna bidrar till en bättre värld. Men trots att det finns många fonder på den svenska marknaden som arbetar aktivt med ägandeskap, så är det oftast inte möjligt att själv vara med och välja vilka frågor en fond ska bedriva påverkansarbete inom. Det vill vi på Söderberg & Partners ändra på genom vår nya produkt Aktiv Påverkan.

Vår hållbarhetsfond Aktiv Påverkan gör skillnad

Aktiv Påverkan är Söderberg & Partners flaggskeppsprodukt när det kommer till aktivt ägandeskap, där vi har tagit påverkansarbete ett steg längre genom att låta alla våra sparare rösta i vilka frågor de tycker är viktigast. Utifrån resultaten investerar vi sedan i svenska bolag där vi kan göra absolut störst skillnad i den vinnande frågan. Första frågan ut var barnarbete, där vi samarbetar med Rädda Barnens Centre for Child Rights and Business för att identifiera risker och hjälpa bolagen med att hantera barnarbetesfrågan i sina leverantörsled.

Brinner du för jämställdhet? Är det viktigt att företagen som du investerar i främjar arbete i Sverige? Eller är minskade koldioxidutsläpp din hjärtefråga? Välkommen att kontakta oss om du vill vara med och påverka vilken nästa fråga blir!

Referenser:

Bloomberg (2020-03-13), Older ESG Funds Outperform Their Newer Rivals in Market Tumult.

Mahmoud, Ola and Meyer, Julia, Sustainability in the Time of Uncertainty (2020).

3 The Guardian (2020-01-14), World's biggest fund manager vows to divest from thermal coal.

4 Dordi, T. & Weber, O. (2019) The impact of divestment announcements on the share price of fossil fuel stocks. Sustainability, 11: 3122.

5 Sjöström, E. (2020), Active ownership on environmental and social issues: What works? A summary of the recent academic literature, Misum, Stockholm School of Economics & Stockholm Sustainable Finance Centre.

6 Ayling, J. & Gunningham, N. (2017) Non-state governance and climate policy: the fossil fuel divestment movement, Climate Policy, 17(2): 131–149.

7 Gifford, J. (2010) Effective shareholder engagement: The factors that contribute to shareholder salience. Journal of Business Ethics, 92(1): 79–97.

8 Santos, J.C., Sealey, J. & Onuoha, AGC (2014). Shareholder engagement and Chevron’s policy 520 on human rights: The role played by the United States Jesuit Committee on Investment Responsibility. Socially Responsible Investment in the 21st Century: Does it make a difference for society? Emerald Group Publishing.

9 Nagy & Giese (2020-04-22), MSCI ESG Indexes during the coronavirus crisis, MSCI.