En varm sommar hindrade inte studiemotiverade ungdomar att delta i årets Summer Camp

1 okt. 2018
För femte året i rad arrangerade Söderberg & Partners Summer Camp och det blev som vanligt en riktig succé! I somras fick 100 studiemotiverande ungdomar en kostnadsfri lägervecka där undervisningen blandades med roliga aktiviteter och inspirerande föreläsningar och där ungdomarna skaffade nya vänner för livet.

- Årets Summer Camp var precis lika lyckat som tidigare år. Det som representerar Summer Camp 2018 var den otroliga gemenskapen som skapades på så kort tid och lärarnas förmåga att inspirera, berättar Johan Silfverswärd, projektledare på Söderberg & Partners.

Socialt ansvar och engagemang har alltid varit viktigt för Söderberg & Partners. En röd tråd i bolagets CSR-arbete är att de flesta projekt riktar sig mot barn och ungdomar. Summer Camp är en investering i framtiden där rätten till bra utbildning och roliga minnen inte ska vara olika beroende på vart du bor, vart du kommer ifrån eller vilka dina föräldrar är. Det är viljan och ambitionen som styr om du blir antagen till Summer Camp.

Summer Camp är ett kostnadsfritt läger för ungdomar mellan 14–16 som anordnas av Söderberg & Partners. De antagna ungdomarna samlas i Sigtuna för en lägervecka tillsammans med engagerade lärare som brinner för sina ämnen. Alla som deltar har själva ansökt om att få vara med och de flesta har dessutom blivit nominerade av t.ex. en lärare eller familjemedlem. Den gemensamma nämnaren för ungdomarna är deras höga studiemotivation, viljan att plugga samt stora drömmar och mål för framtiden.

- Här får ungdomarna chansen att träffa likasinnade och tillsammans skapas en stämning av att lärande är något roligt. Hela syftet med Summer Camp är att trycka på vikten av att studera och inspirera till vidareutbildning, berättar Johan Silfverswärd.

En solig lägervecka på Söderberg & Partners Summer Camp 2018

I år hölls Summer Camp mellan 25–31 juli, vilket bestod av varma och soliga dagar. Precis som tidigare år, pågår Summer Camp under en veckas tid med obligatorisk undervisning på förmiddagarna i ämnena matematik, kemi, fysik, biologi och engelska. Undervisningen bedrivs på engelska av lärare som undervisar vid utbildningsföretaget Lanterna Education.

På eftermiddagen är det fri tid och ungdomarna får då själva välja mellan olika aktiviteter som att baka pizza, spela fotboll eller delta i workshops anordnade av lärarna. Trots soliga dagar valde majoriteten av eleverna att delta i workshops istället för att bada och njuta av det fina vädret. Under lärarnas workshops tas fascinerade ämnen upp, bland annat svarta hål i rymden, kloning och hur man debatterar som en advokat.

- Deltagandet på alla workshops var helt fantastiskt! Det är spännande ämnen som diskuteras och lärarnas engagemang smittar verkligen av sig, berättar Johan Silfverswärd.

CSR-arbete med fokus på barn och ungdomar

Med Summer Camp vill Söderberg & Partners uppmuntra ungdomar att studera och samtidigt ta ett samhällsansvar. Ett återkommande tema i Söderberg & Partners CSR-arbete är att de flesta projekt riktar sig mot barn och ungdomar. Utöver Summer Camp så stöder bolaget bland annat Barn till ensamma mammor och Barncancerfonden.

Känner du någon som kan vara intresserad av Summer Camp?

Känner du en studiemotiverad ungdom i åldern 14–16 som borde vara med? Information om ansökan till Summer Camp 2019 kommer under första kvartalet nästa år. Håll utkik!

Nyfiken att veta mer om Söderberg & Partners? Följ Söderberg & Partners på Facebook.