En varm sommar hindrade inte studiemotiverade ungdomar att delta i årets Summer Camp

1 oktober · 2018

För femte året i rad arrangerade Söderberg & Partners Summer Camp och det blev som vanligt en riktig succé! I somras fick 100 studiemotiverande ungdomar en kostnadsfri lägervecka där undervisningen blandades med roliga aktiviteter och inspirerande föreläsningar och där ungdomarna skaffade nya vänner för livet.

- Årets Summer Camp var precis lika lyckat som tidigare år. Det som representerar Summer Camp 2018 var den otroliga gemenskapen som skapades på så kort tid och lärarnas förmåga att inspirera, berättar Johan Silfverswärd, projektledare på Söderberg & Partners.

Socialt ansvar och engagemang har alltid varit viktigt för Söderberg & Partners. En röd tråd i bolagets CSR-arbete är att de flesta projekt riktar sig mot barn och ungdomar. Summer Camp är en investering i framtiden där rätten till bra utbildning och roliga minnen inte ska vara olika beroende på vart du bor, vart du kommer ifrån eller vilka dina föräldrar är. Det är viljan och ambitionen som styr om du blir antagen till Summer Camp.

Summer Camp är ett kostnadsfritt läger för ungdomar mellan 14–16 som anordnas av Söderberg & Partners. De antagna ungdomarna samlas i Sigtuna för en lägervecka tillsammans med engagerade lärare som brinner för sina ämnen. Alla som deltar har själva ansökt om att få vara med och de flesta har dessutom blivit nominerade av t.ex. en lärare eller familjemedlem. Den gemensamma nämnaren för ungdomarna är deras höga studiemotivation, viljan att plugga samt stora drömmar och mål för framtiden.

- Här får ungdomarna chansen att träffa likasinnade och tillsammans skapas en stämning av att lärande är något roligt. Hela syftet med Summer Camp är att trycka på vikten av att studera och inspirera till vidareutbildning, berättar Johan Silfverswärd.

En solig lägervecka på Söderberg & Partners Summer Camp 2018

I år hölls Summer Camp mellan 25–31 juli, vilket bestod av varma och soliga dagar. Precis som tidigare år, pågår Summer Camp under en veckas tid med obligatorisk undervisning på förmiddagarna i ämnena matematik, kemi, fysik, biologi och engelska. Undervisningen bedrivs på engelska av lärare som undervisar vid utbildningsföretaget Lanterna Education.

På eftermiddagen är det fri tid och ungdomarna får då själva välja mellan olika aktiviteter som att baka pizza, spela fotboll eller delta i workshops anordnade av lärarna. Trots soliga dagar valde majoriteten av eleverna att delta i workshops istället för att bada och njuta av det fina vädret. Under lärarnas workshops tas fascinerade ämnen upp, bland annat svarta hål i rymden, kloning och hur man debatterar som en advokat.

- Deltagandet på alla workshops var helt fantastiskt! Det är spännande ämnen som diskuteras och lärarnas engagemang smittar verkligen av sig, berättar Johan Silfverswärd.

CSR-arbete med fokus på barn och ungdomar

Med Summer Camp vill Söderberg & Partners uppmuntra ungdomar att studera och samtidigt ta ett samhällsansvar. Ett återkommande tema i Söderberg & Partners CSR-arbete är att de flesta projekt riktar sig mot barn och ungdomar. Utöver Summer Camp så stöder bolaget bland annat Barn till ensamma mammor och Barncancerfonden.

Känner du någon som kan vara intresserad av Summer Camp?

Känner du en studiemotiverad ungdom i åldern 14–16 som borde vara med? Information om ansökan till Summer Camp 2019 kommer under första kvartalet nästa år. Håll utkik!

Nyfiken att veta mer om Söderberg & Partners? Följ Söderberg & Partners på Facebook.

Hållbart behöver inte vara dyrare

15 juni · 2021

Efterfrågan på hållbara fonder har aldrig varit större, och antalet nya fonder med hållbarhetskaraktär fortsätter att stiga. Samtidigt är det få privata sparare som har en tydlig uppfattning om hållbara fonders finansiella prestation. Många lever i tron att hållbara investeringar medför extra kostnader och att det innebär högre fondavgifter. Men en ny rapport från europeiska fondföreningen EFAMA visar på det motsatta – sparare offrar inte långsiktig avkastning eller betalar mer för hållbara fonder.

Var tredje svensk sparare investerar hållbart

Fondbolagens Förening har fyra år i rad undersökt svenska fondsparares attityd till hållbara investeringar. I årets undersökning uppgav 36 % av spararna att de har valt en fond på grund av dess hållbarhetskaraktär och majoriteten av spararna anser att det är viktigt att fonden de väljer är hållbar. Det är även intressant att hela 68 % av respondenterna inte hade en bestämd uppfattning om hur hållbara investerare presterar finansiellt. Det var 13 % som delade uppfattningen att avkastningen blir bättre jämfört med var tionde sparare som uppfattar att avkastningen är sämre, medan 9 % tror att hållbarheten inte påverkar avkastningen alls.

Antalet hållbara fonder ökar

Det är inte bara efterfrågan på hållbara fonder som ökar. Även antalet fonder som marknadsförs som hållbara har haft ett dramatisk uppsving de senaste fem åren. En undersökning av den europeiska fondföreningen EFAMA visar att hållbara fonder har ökat mer än dubbelt så mycket som traditionellt förvaltade fonder, och står numera för drygt 10 % av UCITS-fonder på den europeiska marknaden. En UCITS-fond är en fond som omfattas av ett EU-direktiv, vilket ger fonden tillstånd att marknadsföra sig fritt i samtliga EU-länder.

Hållbara fonder är i denna undersökning fonder som enligt prospektet eller fondbestämmelserna tar hänsyn till hållbarhetsfaktorer. Detta till skillnad från traditionellt förvaltade fonder som endast tittar på finansiella parametrar vid investeringsbeslut. Fortfarande står aktiefonder för den största delen av det hållbara utbudet, men andra fondkategorier såsom multi-asset har ökat lavinartat med hela 210 % sedan år 2016.

Myten om sämre avkastning

Trots att intresset för hållbarhet ökar finns det fortfarande investerare som inte väljer hållbara fonder med uppfattningen om att en annan inriktning på sparandet skulle kunna ge en högre avkastning. Precis som många andra studier visar EFAMA:s undersökning på motsatsen. Den årliga avkastningen mellan åren 2016 och 2020 var 10,4 % för hållbara fonder jämfört med 9,2 % för traditionella fonder. Detta beror till stor del på att det gick väldigt bra för hållbara fonder under coronakrisen då de var mindre exponerade för sektorer som påverkades allvarligt av krisen, särskilt energi och finansiella tjänster. Perioden innan coronakrisen avkastade de hållbara och traditionella fonderna likartat.

Myten om högre avgifter

EFAMA:s studie visar att det även är en missuppfattning att hållbara fonder är dyrare än traditionella fonder. En allt starkare konkurrens på fondmarknaden har lett till att nya hållbara aktiefonder tenderar att i genomsnitt vara något billigare än nya traditionella aktiefonder. När det kommer till räntefonder är priserna ungefär lika för hållbara och traditionella fonder. Detta trots att hållbara fonder kan ha extra kostnader för att erhålla inte bara finansiell analys utan även analys av hållbarhetsfaktorer, och de kan även behöva extra resurser för att hålla påverkansdialoger med bolag de är investerade i.

Studien presenterar inga förklaringar till att hållbara aktiefonder tenderar att vara billigare, men en möjlig förklaring skulle kunna vara att en större del av de hållbara aktiefonderna förvaltas med passiva strategier som generellt sett är billigare än de aktivt förvaltade aktiefonderna.

Sambandet mellan avgifter och fonders hållbarhetsnivå

Det är värt att notera att EFAMA har använt fondernas egna definition på hållbarhet som grund i klassificeringen av hållbara och traditionella fonder. Att en fond marknadsförs som hållbar säger väldigt lite om hur mycket hållbarhetsarbete fondförvaltaren lägger i sin förvaltning.

Söderberg & Parters har därför undersökt sambandet mellan avgifter och fonders hållbarhetsnivå i enlighet med vår hållbarhetsanalys. Enligt vår analysmodell är en hållbar fond en som har bra processer och metoder för att arbeta proaktivt, och att hållbarhet är avgörande i själva investeringsbesluten. Vår undersökning visade inga tydliga samband mellan hur hållbar vi anser att en fond är och fondens avgift. Det otydliga sambandet visar i stället att en förvaltare som klassificerar sin fond som hållbar inte nödvändigtvis sätter en högre avgift på fonden. Vår undersökning visar med andra ord att hållbara fonder, oaktat om de klassificerats som hållbara enligt förvaltaren eller enligt vår analysmodell, i snitt inte är dyrare.

Hållbara investeringar hos Söderberg & Partners

Hållbarhet är en viktig och naturlig del för Söderberg & Partners verksamhet och något som vi arbetar för att belysa i vår rådgivning och vårt erbjudande av finansiella produkter. Undersökningen som Fondbolagens Förening gjort visar även att många tycker det är svårt att hitta information om hållbara fonder. Som kund hos oss kan du ta del av våra hållbarhetsanalyser av finansiella produkter på vår onlinetjänst. Våra rådgivare hjälper också dig som kund att välja investeringar utifrån våra hållbarhetsanalyser.

Vill du veta mer eller har frågor? Fyll i formuläret nedan.

Hur kan företag arbeta för att uppfylla FN:s sociala hållbarhetsmål?

15 juni · 2021

Hur kan företag arbeta för att uppfylla FNs sociala hållbarhetsmål, Agenda 2030?  Vilket ansvar ska företag och medarbetare ta för ett hållbart arbetsliv? Vi har träffat Gabriel Wikström, nationell samordnare för Agenda 2030, som ger oss svar och berättar mer om vinningen med att prioritera social hållbarhet i sin verksamhet.

Hållbarhet går att definieras på många olika sätt. En enkel definition är att se på hållbarhet som ett sätt att hushålla med våra resurser. Många tänker då på att vi måste hushålla med våra naturresurser, se till att vi inte släpper ut växthusgaser, och att vår miljö och klimat är hållbar över tid. Men det handlar även om människor. Vi har intervjuat Gabriel Wikström, nationell samordnare för Agenda 2030, som arbetar för att Sverige ska uppnå FNs hållbarhetsmål.

Gabriel Wikström, nationell samordnare för Agenda 2030

Gabriel, vad handlar social hållbarhet om?

– Social hållbarhet handlar om att se till att de mänskliga resurserna, att de håller ett helt arbetsliv och liv. Att människor inte slits ut i förtid och behöver tvingas sluta arbeta, eller på annat sätt inte kan fullgöra sin potential. Det här är ett ansvar som inte bara ligger på individen, utan även på samhället och arbetsgivarna.

Varför är det viktigt för företag att arbeta med social hållbarhet?

– Medarbetarna är företagets viktigaste resurs och finns det produktivitetsbortfall på grund av ohälsa, dåligt ledaskap, brist på engagemang och fel värdegrunder då kommer det visa sig på nedre raden. Har vi inte kontroll över bolagets sociala hållbarhet finns det stora risker för både individ och bolag som kan påverka bolagsvärderingen.

Hur påverkas företag av medarbetares ohälsa?

– När det kommer till ohälsa på en arbetsplats har man tidigare ofta pratat om arbetsgivarnas sjuklöneansvar. Många företag har sett det som en stor pålaga som kommer innebära slutet för svenskt näringsliv, och politiker har sett det som lösningen på alla problem. Men sanningen är den att sjuklöneansvaret bara är en liten del av den stora helheten.

Det som företag förlorar mest på när det kommer till ohälsa i organisationen är faktiskt produktionsbortfallet. Detta är något som vi tidigare inte kunnat se eller mäta, och därför har vi inte heller haft kunskapen att dra rätt slutsatser eller göra något åt ohälsan som finns bland medarbetare. Företag har därför haft det svårt att vända en eventuell negativ utveckling och förbättra medarbetarnas hälsa och sin egen produktivitet.

Hur kan företag arbeta för hållbara medarbetare och hållbarhetsmålen i Agenda 2030?

– Vi behöver bli bättre på att mäta ohälsa, bli bättre på att arbeta proaktivt och veta vad man ska göra för att få medarbetare att må bättre. På så sätt får vi inte bara människor som kan räcka ett helt arbetsliv och liv, utan vi kommer även att få företag som står sig bättre i den inhemska och internationella konkurrensen.

Det är precis på det här sättet jag tycker att man borde se på hållbarhetsarbetet i stort eller Agenda 2030, de globala hållbarhetsmålen, det vill säga att det inte bara handlar om att vi ska göra en massa uppoffringar för att skapa ett mer hållbart samhälle. Ett hållbart samhälle kommer att göra våra liv och näringsliv bättre, vilket kommer innebära att vi kommer ha mer resurser att satsa på vår gemensamma välfärd.

Genom att se på hållbarhetsarbete på just det sättet kan vi alla bidra utifrån vår egen förmåga, och vi kan alla se till att vi snabbt närmar oss målet om det hållbara samhället och uppfylla FNs ambition om Agenda 2030, till just 2030.

Human Financial Wellness – kartlägger och beräknar företags produktivitet och livskraft

Att arbeta mer proaktivt för att skapa hållbara medarbetare, inte bara för lönsamheten, utan även för att kunna nå FN:s globala hållbarhetsmål samt säkerställa att Arbetsmiljöverkets lagkrav och föreskrifter efterlevs, krävs kunskap och riktade insatser. Vilket inte alltid är lätt. För att underlätta har Söderberg & Partners tagit fram en tjänst – Human Financial Wellness. Det är ett forskningsbaserat analytiskt hälso- ekonomiskt verktyg som kartlägger och beräknar produktivitet och livskraften i företagen genom att analysera bolagets arbetsmiljö, hälsa, sjukfrånvaro, ledarskap, engagemang, och hälsoinvesteringar. Med hjälp av verktyget kan man upptäcka problem och felinvesteringar i ett tidigt stadie och få riktade åtgärdsförslag för att hantera problemen.

Vill ni veta mer om social hållbarhet eller Human Financial Wellness?

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig för mer information.

Hur kan ett företags hållbarhetsarbete skapa lönsamhet?

20 april · 2021

På bara två generationer har vi gått från att vara en liten värld på en stor planet, till att vara en stor värld på en liten planet. Det har påverkat och förändrat dagens näringsliv då det tvingar fram ett annat förhållningssätt till företags hållbarhetsarbete. Vilket hållbarhetsansvar ska företag ta, och vilka möjligheter kan klimatomställningen och den bredare omställningen för en hållbar framtid leda till?

Vi har intervjuat hållbarhetsforskaren Elin Enfors-Kautsky, grundare och vd för Prosperous Planet, som är expert på företags hållbarhetsutmaningar och det arbete som klimatomställningen kommer att kräva.

Elin-Enfors-Kautsky.jpg
Elin Enfors-Kautsky, grundare och vd för Prosperous Planet

Elin, du pratar ofta om begreppet Antropocen, vad betyder det och varför är det viktigt?

Jag tycker att Antropocen är ett bra begrepp att använda då man verkligen förstår att vi befinner oss i en helt ny kontext. Antropocen betyder människans geologiska tidsålder och är en beskrivning på var vi är just nu i historien. Vi människor har för första gången förmågan att driva förändring på planetär skala, vi kan förändra våra egna livsbetingelser i grunden, något som vi aldrig kunnat göra tidigare. Antropocen handlar om att vi människor påverkar precis allt på jorden idag. En del i detta är förändringstakten – att det går så oerhört snabbt. En annan del är den enorma komplexitet som vi måste förhålla oss till idag i en ”hyperconnectad” värld där allt hänger samman.

Hur har hållbarhetsutvecklingen tett sig?

På bara två generationer har världsbefolkningen tredubblats, energianvändningen har gått upp 7 gånger och den globala ekonomin har blivit 10 gånger större. Under de här två generationerna har afattigdomen minskat och jämställdheten ökat, i alla världsdelar.

Men den snabba socioekonomiska och tekniska utvecklingen har haft ett kraftigt avtryck i vår biosfär. Under samma period har koldioxidnivån i atmosfären skjutit i höjden, vi har förlorat ungefär 30 % av all tropisk regnskog och vi har gått in i ett globalt massutdöende av djurarter och växer. Vi tänjer på gränserna för vad vår planet tål. Enligt forskare har vi nio år på oss att faktiskt ändra vår utvecklingsväg för att inte klimatförändringen ska få oåterkalleliga effekter. Agenda 2030 syftar just till detta - att säkerställa en global hållbar utveckling inom planetens gränser.

Varför har klimatomställningen dröjt så pass länge?

Vi har länge känt till klimatförändringens effekter, men anledningen till att omställningen dröjt är främst för att konsekvenserna inte drabbat vår ekonomi med full kraft förrän ganska nyligen. Det finns även starka krafter i samhället som tjänar på business ”as usual”. Det finns till exempel mycket pengar knutna till fossilindustrin.

Vilka är de vanligaste misstagen företag gör i sitt hållbarhetsarbete?

Alla företag förstår inte vidden av Antropocen och vad det innebär, därför tar sig många an den här utmaningen på fel sätt. Om man inte ramar in problemen på rätt sätt kan man inte heller hitta rätt typ av lösningar. Många företag ägnar för mycket resurser åt att lindra symptomen på problemen när en bättre strategi kanske hade varit att ta tag i grundproblematiken. Man sätter gärna ett plåster på problemen och försöker kompensera sig ur hållbarhetsproblematiken, men det är inte hållbart. Lösningen handlar om att hitta affärsmodeller som är hållbara i kärnan.

Vilket hållbarhetsansvar bör företag egentligen ta?

Att prata om vilket ”ansvar” företag bör ta är lite märkligt egentligen. Att världen förändras så kraftigt som den gör är ju inte en fråga som företag egentligen kan välja om man vill ta hänsyn till eller inte. Jag ser det mer som en fråga om att vara med och skapa förutsättningar för sin egen framtida existens.

Om ett företag som handlar med kaffe samtidigt driver på klimatförändringen och förlusten av biologisk mångfald, då har man på sikt inget kaffe kvar att handla med. Det är en hållbar värdekedja, där det borde handla om självintresse snarare än externt ”ansvar”.

Utöver detta ser så ser vi också att kunder i allt högre grad värdesätter ett seriöst hållbarhetsarbete hos företag, och de är faktiskt beredda att betala mer för varor och tjänster som är hållbara.

Hur kan företag bidra till klimatomställningen?

Först behöver man analysera i vilken mån man för närvarande är med och driver en negativ utveckling, klimatmässigt, men även bredare miljömässigt och kanske också socialt. Sen behöver man identifiera och ta tag i grundproblemen, inte bara symptomen.

Ställ er frågan ”Hur kan vi driva utvecklingen för er bransch framåt och bli en del av lösningen i stället för att vara en del av problemet? Det räcker inte längre att se hållbarhet som en fråga om compliance, utan man måste titta på detta genom en innovationslins. ”Hur kan vi vidareutveckla vår affär genom att bidra till lösningar på de globala problemen, i vårt samhälle och i vår miljö?”

Vilka möjligheter finns det med företags hållbarhetsarbete?

Klimatomställningen utmanar företag att hitta nya vägar och tvingar fram en ny affärslogik och nya affärsmöjligheter. Genom att vara med och definiera framtiden så säkrar man också sin plats i den. Det räcker inte med ett ”less bad” tänk för att hitta hit, utan man behöver verkligen fundera på hur man som företag kan skapa ett positivt avtryck på samhället och miljön.

Ett steg på vägen – integrera pensionspolicyn i hållbarhetsarbete

Söderberg & Partners arbetar med att hjälpa företag att ta ansvar för det indirekta avtryck som uppkommer till följd av pensionssparandet, och spegla företagets hållbarhetsfokus i intern och extern kommunikation. Genom att integrera hållbarhet i pensionspolicy och i pensionsrådgivningen, samt följa upp hållbarhetsnivån i tjänstepensionskapitalet kan företag tillsammans med sina anställda arbeta för en mer hållbar framtid.

Vill du veta mer? Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!