En varm sommar hindrade inte studiemotiverade ungdomar att delta i årets Summer Camp

1 oktober · 2018

För femte året i rad arrangerade Söderberg & Partners Summer Camp och det blev som vanligt en riktig succé! I somras fick 100 studiemotiverande ungdomar en kostnadsfri lägervecka där undervisningen blandades med roliga aktiviteter och inspirerande föreläsningar och där ungdomarna skaffade nya vänner för livet.

- Årets Summer Camp var precis lika lyckat som tidigare år. Det som representerar Summer Camp 2018 var den otroliga gemenskapen som skapades på så kort tid och lärarnas förmåga att inspirera, berättar Johan Silfverswärd, projektledare på Söderberg & Partners.

Socialt ansvar och engagemang har alltid varit viktigt för Söderberg & Partners. En röd tråd i bolagets CSR-arbete är att de flesta projekt riktar sig mot barn och ungdomar. Summer Camp är en investering i framtiden där rätten till bra utbildning och roliga minnen inte ska vara olika beroende på vart du bor, vart du kommer ifrån eller vilka dina föräldrar är. Det är viljan och ambitionen som styr om du blir antagen till Summer Camp.

Summer Camp är ett kostnadsfritt läger för ungdomar mellan 14–16 som anordnas av Söderberg & Partners. De antagna ungdomarna samlas i Sigtuna för en lägervecka tillsammans med engagerade lärare som brinner för sina ämnen. Alla som deltar har själva ansökt om att få vara med och de flesta har dessutom blivit nominerade av t.ex. en lärare eller familjemedlem. Den gemensamma nämnaren för ungdomarna är deras höga studiemotivation, viljan att plugga samt stora drömmar och mål för framtiden.

- Här får ungdomarna chansen att träffa likasinnade och tillsammans skapas en stämning av att lärande är något roligt. Hela syftet med Summer Camp är att trycka på vikten av att studera och inspirera till vidareutbildning, berättar Johan Silfverswärd.

En solig lägervecka på Söderberg & Partners Summer Camp 2018

I år hölls Summer Camp mellan 25–31 juli, vilket bestod av varma och soliga dagar. Precis som tidigare år, pågår Summer Camp under en veckas tid med obligatorisk undervisning på förmiddagarna i ämnena matematik, kemi, fysik, biologi och engelska. Undervisningen bedrivs på engelska av lärare som undervisar vid utbildningsföretaget Lanterna Education.

På eftermiddagen är det fri tid och ungdomarna får då själva välja mellan olika aktiviteter som att baka pizza, spela fotboll eller delta i workshops anordnade av lärarna. Trots soliga dagar valde majoriteten av eleverna att delta i workshops istället för att bada och njuta av det fina vädret. Under lärarnas workshops tas fascinerade ämnen upp, bland annat svarta hål i rymden, kloning och hur man debatterar som en advokat.

- Deltagandet på alla workshops var helt fantastiskt! Det är spännande ämnen som diskuteras och lärarnas engagemang smittar verkligen av sig, berättar Johan Silfverswärd.

CSR-arbete med fokus på barn och ungdomar

Med Summer Camp vill Söderberg & Partners uppmuntra ungdomar att studera och samtidigt ta ett samhällsansvar. Ett återkommande tema i Söderberg & Partners CSR-arbete är att de flesta projekt riktar sig mot barn och ungdomar. Utöver Summer Camp så stöder bolaget bland annat Barn till ensamma mammor och Barncancerfonden.

Känner du någon som kan vara intresserad av Summer Camp?

Känner du en studiemotiverad ungdom i åldern 14–16 som borde vara med? Information om ansökan till Summer Camp 2019 kommer under första kvartalet nästa år. Håll utkik!

Nyfiken att veta mer om Söderberg & Partners? Följ Söderberg & Partners på Facebook.

Hållbara investeringar – en fallskärm i kristider

9 juni · 2020

Under kristider när det ena marknadsindexet störtdyker efter det andra, tycks hållbara investeringar prestera med bättre riskjusterad avkastning än sina traditionella motsvarigheter. Att investera hållbart är inte bara bra för miljön och samhället, utan också för din privatekonomi.

Generellt har hållbara investeringar genererat bättre riskjusterade resultat under det första kvartalet 2020. Hållbarhetsfonder sjönk i snitt med 12,2 % under början av året, medan deras jämförelseindex S&P 500 sjönk med ungefär det dubbla.1 Man kan likna hållbarhetsegenskaper hos investeringarna vid en fallskärm som dämpar nedgångarna. Fenomenet går att observera oavsett geografisk marknad. Index-serien MSCI ”ESG Leaders” består av de 50 % mest hållbara bolagen inom respektive bransch i olika geografiska regioner. Inom samtliga regioner har hållbarhetsindexet presterat bättre än motsvarande marknadsindex utan hållbarhetsfilter.9

En del av förklaringen i överprestationen ligger i att många investeringsprodukter med hållbarhetshänsyn har exkluderat bolag inom fossilt bränsle och energi. Covid-19 har inneburit minskad efterfrågan på fossilt bränsle och rekordlåga oljepriser, vilket har påverkat aktiekurserna i många bolag i energisektorn. Däremot har MSCI ”ESG Leaders” index-serien inte exkluderat fossila bränslen, vilket tyder på att hållbarhetskaraktären har bidragit till överprestationen över alla sektorer. Exkludering av olja är alltså inte hela förklaringen utan det handlar om bolagens inneboende egenskaper. Detta stödjs av ny forskning2 från University of California och University of Zurich som visar att hållbara aktier har varit mest motståndskraftiga under covid-19 kraschen. Detta kan inte förklaras av bolagens finansiella ställning och andra fundamentala nyckeltal. Hållbarhetshänsyn vid investeringsbeslut har därmed en positiv effekt på finansiell avkastning under kristider.

Det som ytterligare talar emot exkluderingar är påverkansaspekten, för om du vill göra skillnad på riktigt har exkluderingar begränsad effekt på hållbar utveckling. Då är det nämligen påverkansarbete som gäller.

Vad innebär det att exkludera?

Exkluderingar är i praktiken att sälja av aktier i hela branscher eller företag som anses kontroversiella enligt samhällsnormen. Exempel på detta kan vara företag som säljer vapen eller tobak. Vd:n på ett av världens största fondbolag har nyligen uttalat att man har planer på att exkludera termiskt kol i alla sina aktivt förvaltade fonder.3 I teorin har exkluderingar av detta slag ingen effekt på företagen. Eftersom aktier oftast handlas på börser kommer andra investerare att köpa aktier som har sålts, och därav blir effekten endast att aktierna byter ägare. Här kan man snarare fråga sig vilka de nya ägarna är och utifrån vilka värderingar de driver bolagen.

En empirisk studie över topp 200 publika företag med störst reserv av olja, gas och kol, visar att företagens aktiepriser påverkas negativt dagen då exkluderingsåtaganden görs publika4. Det finns dock ingen studie än som visar på att exkluderingar har faktiska effekter på företagens produktionsnivåer eller koldioxidutsläpp5. Att investerare väljer att exkludera kolbolag skickar dock ett tydligt signalvärde till samhället om vilka värderingar och normer de vill stödja. En del studier visar att denna stigmatisering av branscher skapar nya normer för hur företag bör agera och kan påskynda klimatomställningen. 6

Varför gör påverkansarbete större skillnad?

Ett alternativ till exkludering är påverkansarbete i syfte att förändra företagens verksamheter i en hållbar riktning. Detta kan ske via informella dialoger med bolagsledning och styrelse, representation på valberedningar där man utser en styrelse med hållbarhetskompetens, eller motionering och röstning på bolagsstämmor. Detta är förstås mer resurskrävande än exkludering men en ägare som lyckas skapa en god relation med bolaget de vill påverka, erhåller förtroende och bolaget blir mer lyhörd till de förändringar som ägaren föreslår.

- Ett framgångsexempel är påverkansdialogerna inom ramen för Climate Action 100+, där investerare har lyckats få några av väldens största oljebolag att sätta mål i linje med Parisavtalet, redovisa klimatrelaterade risker och skapa incitament för bolagsledning att minska verksamhetens koldioxidutsläpp, säger Lingyi Lu, ansvarig för hållbarhetsanalyser och ESG-investeringar på Söderberg & Partners.

Legitimitet viktigare än ägarandelens storlek

En vanlig (miss)uppfattning om hållbara investeringar är ägarandelens betydelse för påverkanspotentialen. Till skillnad från vad många tror är ett stort ägande i bolaget inte den mest avgörande faktorn för framgången vid bolagsdialoger i miljö- och sociala frågor. Snarare visar studier på att legitimitet är viktigast. Det kan handla om trovärdighet som en ansvarsfull investerare, vilket kan kopplas till kunnighet i sakfrågan och huruvida investeraren lyckas förmedla till företaget om affärsvärdet i att agera hållbart och ansvarsfullt. 7,8

Hur kan mina investeringar göra skillnad för en hållbar utveckling?

Att investera i en fond gör att man indirekt blir ägare i flertalet bolag. Om fonden dessutom är en ansvarsfull ägare med stor legitimitet, finns det således goda chanser att investeringarna bidrar till en bättre värld. Men trots att det finns många fonder på den svenska marknaden som arbetar aktivt med ägandeskap, så är det oftast inte möjligt att själv vara med och välja vilka frågor en fond ska bedriva påverkansarbete inom. Det vill vi på Söderberg & Partners ändra på genom vår nya produkt Aktiv Påverkan.

Vår hållbarhetsfond Aktiv Påverkan gör skillnad

Aktiv Påverkan är Söderberg & Partners flaggskeppsprodukt när det kommer till aktivt ägandeskap, där vi har tagit påverkansarbete ett steg längre genom att låta alla våra sparare rösta i vilka frågor de tycker är viktigast. Utifrån resultaten investerar vi sedan i svenska bolag där vi kan göra absolut störst skillnad i den vinnande frågan. Första frågan ut var barnarbete, där vi samarbetar med Rädda Barnens Centre for Child Rights and Business för att identifiera risker och hjälpa bolagen med att hantera barnarbetesfrågan i sina leverantörsled.

Brinner du för jämställdhet? Är det viktigt att företagen som du investerar i främjar arbete i Sverige? Eller är minskade koldioxidutsläpp din hjärtefråga? Välkommen att kontakta oss om du vill vara med och påverka vilken nästa fråga blir!

Referenser:

Bloomberg (2020-03-13), Older ESG Funds Outperform Their Newer Rivals in Market Tumult.

Mahmoud, Ola and Meyer, Julia, Sustainability in the Time of Uncertainty (2020).

3 The Guardian (2020-01-14), World's biggest fund manager vows to divest from thermal coal.

4 Dordi, T. & Weber, O. (2019) The impact of divestment announcements on the share price of fossil fuel stocks. Sustainability, 11: 3122.

5 Sjöström, E. (2020), Active ownership on environmental and social issues: What works? A summary of the recent academic literature, Misum, Stockholm School of Economics & Stockholm Sustainable Finance Centre.

6 Ayling, J. & Gunningham, N. (2017) Non-state governance and climate policy: the fossil fuel divestment movement, Climate Policy, 17(2): 131–149.

7 Gifford, J. (2010) Effective shareholder engagement: The factors that contribute to shareholder salience. Journal of Business Ethics, 92(1): 79–97.

8 Santos, J.C., Sealey, J. & Onuoha, AGC (2014). Shareholder engagement and Chevron’s policy 520 on human rights: The role played by the United States Jesuit Committee on Investment Responsibility. Socially Responsible Investment in the 21st Century: Does it make a difference for society? Emerald Group Publishing.

9 Nagy & Giese (2020-04-22), MSCI ESG Indexes during the coronavirus crisis, MSCI.

Söderberg & Partners inleder samarbete med Föräldravrålet

3 februari · 2020

Söderberg & Partners har donerat en miljon kronor till Föräldravrålet så att de kan fortsätta sitt arbete för ett bättre klimat för våra barn. Gåvan kommer att användas till att stötta Föräldravrålets arbete för att se till att Sveriges klimatpolitik är i linje med vad vetenskapen kräver, samt till att engagera fler föräldrar i klimatomställningen.

Föräldravrålets arbete

Det pågående klimathotet slår hårdast mot dem vi älskar allra mest – våra barn. Det är många föräldrar som känner oro inför framtiden och frustration över att dagens politik inte är i linje med vad vetenskapen kräver. Därför finns Föräldravrålet som är ett nätverk av 27 000 föräldrar som vill ge politikerna mod och kraft att ta de stora besluten. Det gör de genom ett aktivt påverkansarbete och folkbildningsinsatser. Föräldravrålet vill att alla partier ska:

• ge klimatomställningen högsta prioritet
  • göra det lätt för privatpersoner att leva klimatvänligt
  • göra Sverige till ett föregångsland inom klimatområdet

Organisationen startade 2012 och har sedan dess drivits av en liten grupp aktiva föräldrar på fritiden, mellan förskolehämtningar och fritidsaktiviteter. Trots bristen på resurser har de lyckats bygga upp ett nätverk av drygt 27 000 föräldrar och är i dag en av de stora ideella krafterna som blir inbjudna till möten med ministrar på högsta nivå för att prata klimatpolitik och föra fram barnens perspektiv. Föräldravrålet är även initiativtagare till den internationella samarbetsorganisationen Our Kids’ Climate, som samordnar 56 grupper av klimatföräldrar från 19 länder

- Föräldravrålet arbetar för ett bättre klimat för våra barn – ett oerhört viktigt arbete som vi vill stödja på alla sätt vi kan. Utöver att stötta deras verksamhet rent ekonomiskt hoppas vi även kunna bidra till att sprida och synliggöra deras viktiga arbete, säger Gustaf Rentzhog, vd för Söderberg & Partners.

Vad innebär gåvan för Föräldravrålet?

Samarbetet med Föräldravrålet inleddes i slutet av 2019. Med hjälp av gåvan har Föräldravrålet kunnat växla upp sitt arbete för att engagera ännu fler föräldrar i att påverka klimatpolitiken. Pengarna går till kommunikationsinsatser och projekt, samt att betala några personer att på deltid stötta upp den ideella gruppen som i dag driver nätverket.

Varför är det så viktigt att engagera just föräldrar i klimatomställningen?

Många föräldrar känner oro och frustration över klimatkrisen och den värld som våra barn växer upp i. Den bästa boten mot oro är att engagera sig tillsammans med andra. På så sätt skapar Föräldravrålet hopp och förändring.

- Föräldrar tar också viktiga familjebeslut när det gäller att leva mer klimatsmart och är dessutom duktiga på att påverka skolor och förskolor. Framför allt så är föräldrar en viktig väljargrupp som politiker lyssnar på. Om vi är många som signalerar att vi är redo för de stora tuffa besluten, så är det också mer troligt att politikerna vågar vara modiga och lägga fram ambitiösare klimatförslag, säger Frida Berry Eklund, talesperson för Föräldrarådet.

I och med samarbetet med Söderberg & Partners kommer Föräldravrålet att påbörja resan att växa. Nätverket har nya spännande projekt på gång och hoppas att fler vill vara med på resan. Har du erfarenheter, kunskaper eller tips som kan vara användbara? Eller andra frågor och tankar? Hör av dig till Frida Berry Eklund på Föräldravrålet på frida@foraldravralet.se.

Utöver Föräldravrålet stöttar Söderberg & Partners ett flertal andra organisationer med fokus på barn och ungdomar, däribland Rädda Barnen, Barn till Ensamma Mammor och Barncancerfonden. Läs mer om alla samarbeten här.

Summer Camp 2019 – ”Starkare tillsammans”

16 september · 2019

Den 22–28 juli gick Summer Camp av stapeln med ett nytt glatt och förväntansfullt gäng ungdomar från hela Sverige. För sjätte året i rad delar Söderberg & Partners ut stipendium till studiemotiverade ungdomar som får delta på en lägervecka bestående av undervisning och roliga aktiviteter.

Det är sjätte året i rad som Söderberg & Partners arrangerar sommarskolan tillsammans med Lanterna Education. Alla de 120 antagna ungdomarna har själva ansökt och de flesta har dessutom blivit nominerade av någon närstående som familj eller lärare. Elevens egen motivering är avgörande, men det är också viktigt att betyget i engelska håller en viss nivå eftersom all utbildning hålls på engelska. Ungdomarna kom i år från över 80 olika orter runt om i Sverige, men hade alla sak gemensamt – de var studiemotiverade och taggade på att lära sig nya saker.

- Årets Summer Camp präglades av ett sammansvetsat gäng. Det tog inte lång tid innan det infann sig en känsla av gemenskap. Förutom stort engagemang på lektionerna så var det sommarens finaste vecka, vilket innebar sol, bad och andra utomhusaktiviteter, berättar Johan Silfverswärd, projektledare på Söderberg & Partners.

Summer Camp 2019

I år ägde sommarlägret rum den 22–28 juli. Alla ungdomar sammanstrålade på Sigtunaskolan Humanistiska Läroverk där de möttes upp ambitiösa lärare från hela världen. Under förmiddagarna pågick obligatorisk undervisning i ämnena biologi, kemi, fysik, matematik och engelska. Därefter fanns möjlighet till olika aktiviteter som att bada, spela fotboll och baka. På fritiden erbjuds dessutom frivilliga workshops, och trots att det var en av de finaste sommarveckorna vädermässigt, så valde majoriteten av ungdomarna att delta på dessa. Här tar lärarna upp spännande ämnen som kloning, att knäcka koder och hur man tar sig till Mars. Under en workshops som hette ”how to save a life” fick eleverna lära sig att tänka som en läkare och t.ex. lära sig om olika symtom och kunna diagnostisera varandra. På kvällarna anordnades bland annat S&P Olympics och en talangjakt.

- Vi vet att lägret betyder mycket för ungdomarna. Här får de träffa likasinnade och uppmuntras till fortsatta studier. Vi vet att många fortsätter ha kontakt även efter lägret. De får vänner för livet. I våras hade ett gäng från förra årets Summer Camp återträff i Stockholm. Då passade de även på att besöka vårt huvudkontor, vilket var superkul, berättar Johan.

Fokus på barn och ungdomar

Socialt ansvar och engagemang har alltid legat högt på Söderberg & Partners agenda. En röd tråd i företagets CSR-arbete är fokus på barn och ungdomar. Summer Camp är ett av Söderberg & Partners största CSR-projekt där många medarbetare hjälper till. Alla medarbetare har rätt till en CSR-dag, vilket många använder i samband med Summer Camp. Ett annat stort projekt som hålls årligen är ett julkalas som drivs tillsammans med Barn till Ensamma Mammor. Du kan läsa mer om våra samarbeten här.

Känner du någon som kan vara intresserad av att delta på Summer Camp? Information om ansökan till Summer Camp 2020 kommer ut innan årsskiftet. Håll utkik!

Följ Söderberg & Partners Summer Camp på Facebook.