SPP utses till årets hållbara aktör

SPP utses till årets hållbara aktör

18 maj · 2016

Söderberg & Partners har instiftat ett nytt pris för att premiera de aktörer på sparmarknaden som lyckats bäst i sitt hållbarhetsarbete. I analysen utvärderas bland annat bolagens aktiva påverkansarbete samt hur väl de presterar i förhållande till varandra. Detta för att hela tiden skapa incitament för bolagen att utmana sig själva till att bli bättre.

– Genom att göra jämförande analyser skapar vi en morot för bolagen att utveckla sitt hållbarhetsarbete. Ett bolag som ligger i framkant i analysen kan snabbt halka efter om bolaget inte hela tiden arbetar för att bli bättre, beskriver Kajsa Brundin, som är ansvarig för produktanalyser på Söderberg & Partners.

I analysen är det just bolagens aktiva påverkansarbete och deras strävan efter kontinuerlig förbättring som Söderberg & Partners vill lyfta fram. Priset syftar till att identifiera de aktörer på sparmarknaden som verkligen är seriösa i sitt hållbarhetsarbete genom att sätta press på bolagen de väljer att investera i.

2015 utses SPP till årets hållbara aktör med motiveringen:

”SPP utses till årets hållbara aktör. SPP har arbetat med hållbarhet under en lång tid och lagt mycket tid och resurser på att utveckla egen analyskompetens inom området. Tack vare ett tydligt mål att tillhandahålla hållbara sparprodukter har SPP integrerat hållbarhetsarbetet väl inom både den traditionella förvaltningen, fondförsäkringen och i fondförvaltningen.”

– Utmärkelsen är en viktig bekräftelse på det arbete vi gör och sporrar oss att bli ännu bättre. Analysen är mycket gediget och kompetent genomförd, så feedbacken vi får är oerhört värdefull för vårt arbete framåt. Kanske särskilt den där de ser förbättringspotential även om beröm alltid är roligast, säger Sara Skärvad, Press- och Hållbarhetschef, SPP och fortsätter:

– Sen är det bra att en aktör som Söderberg & Partners driver hållbarhetsfrågan så hårt. Det gör att hållbarhet bryter mark och att fler i branschen ser potentialen och det ekonomiska värdet av ett hållbart agerande.

Söderberg & Partners hållbarhetsanalys utmärker sig från många andra metoder som bedömer fondförvaltarnas hållbarhetsarbete bland annat genom att den inte främst fokuserar på innehaven i olika portföljer. Söderberg & Partners analys syftar istället till att identifiera betydelsefulla bedömningsområden som tydliggör skillnaderna i det bakomliggande hållbarhetsarbetet för respektive sparprodukt. Den är också framtagen med hänsyn till att förutsättningarna för hållbarhetsarbetet ser olika ut beroende på om bolaget är ett livbolag, fondbolag eller erbjuder en enskild fond.

– Vi tittar på flera perspektiv i analysen och bedömer bland annat ansvarsfullt ägande och positivt urval. Det vill säga att vi tittar på betydligt fler och andra faktorer än enbart de investeringar som bolagen exkluderar ur sina portföljer. Priset för årets hållbara aktör är inte heller framtaget för att i första hand belöna de aktörer som presterat bäst. Det är skapat för att uppmuntra dem till innovation och nytänkande inom hållbar finans, säger Kajsa och fortsätter:

– Vår förhoppning är att analysen ska leda till att bolagen utvecklar bättre och mer hållbara sparprodukter. Det hoppas vi i sin tur ska leda till att spararna får fler attraktiva investeringsalternativ som ger en god och långsiktig avkastning.

Söderberg & Partners Strategirapport

18 januari · 2018

Sedan vår senaste betygsförändring i november har läget förblivit relativt oförändrat. Makroekonomiskt pekar statistiken fortsatt på expansion och sentimentet är mycket optimistiskt.

Vårt huvudscenario är en fortsatt god, men utplanande makroekonomisk utveckling, en inflation som förblir måttlig och centralbanker som minskar de penningpolitiska stimulanserna genom att agera med syfte att bibehålla ekonomisk stabilitet. De större riskerna vi ser är framförallt en inflation som stiger snabbare än väntat, geopolitisk chock av något slag, såsom ökade spänningar relaterade till Nordkorea eller tilltagande oro i Mellanöstern alternativt att skuldsituationen i Kina blir mer akut.

Läs mer här
Marknadsbrev

Investmentbolag bra alternativ till aktiefonder

6 oktober · 2017

Investmentbolag framstår som ett mycket bra alternativ till Sverigefonder. De senaste tio åren har investmentbolagen i snitt stigit med 159 procent, medan börsen bara gått upp med 44 procent. Det visar Söderberg & Partners genomgång av sektorn. Favoriterna är Kinnevik och Melker Schörling.

– Som kollektiv har investmentbolagen gått riktigt bra. Fem av de sex bolag vi tittat på har utvecklats klart bättre än börsen. Det sjätte i linje med börsen, säger Linda Jägerstad, analytiker på Söderberg & Partners.

Uppenbara fördelar med investmentbolag

Hon anser att det finns en rad uppenbara fördelar med att äga investmentbolag. Till skillnad mot flertalet fonder är investmentbolagen aktiva ägare. Förvisso är även en del fondbolag aktiva i sitt ägande, men de har inte lika stor möjlighet att påverka de bolag de äger.

– Ett tydligt exempel på detta är Melker Schörling, som är väldigt aktiva i samtliga sina innehav. I andra fall kanske det inte är lika lätt få igenom sin strategi, säger Linda Jägerstad och nämner Investors ägande i Ericsson.

En annan faktor som talar för investmentbolagen är de låga förvaltningskostnaderna. Dessa är klart lägre än de förvaltningsarvoden som fondbolagen tar ut. Antalet bolag som investmentbolagen äger är oftast färre än de fonderna äger. Dessutom har de allt som oftast plats i nomineringskommittéer eller i styrelser vilket bland annat medför att kännedomen om innehaven är bättre.

– Men det innebär också att riskspridningen ofta blir sämre än i en aktiefond. Detta är också en faktor som måste beaktas om valet står mellan en fond och ett investmentbolag. Det är också en stor skillnad mellan de olika investmentbolagen vilket gör att det kan bli missvisande att dra alla över en kam, säger Jägerstad.

Nagelfar innehaven

Det handlar också om vilken inriktning investment bolagen har. Melker Schörling har en koncentrerad portfölj med 100 procent noterade innehav. För till exempel Investor ser det annorlunda ut. Portföljen är mycket bredare och cirka 30 procent av substansvärdet är onoterat. Linda Jägerstad menar därför att det är viktig att titta på innehaven i respektive investmentbolag innan ett investeringsbeslut tas.

Söderberg & Partners har i sin genomgång av sektorn utgått från konjunkturläget och hur bolaget värderas i förhållande till substansvärdet (värdet av bolagets tillgångar och skulder). Utifrån dessa huvudkriterier anser Söderberg & Partners att två bolag är köpvärda: Kinnevik och Melker Schörling.

I Kinneviks fall är det exponeringen mot konsumentmarknaden på den digitala arenan som lockar. Melker Schörling har i sin portfölj en rad intressant bolag, där ett finns med på Söderberg och Partners Top Picks, nämligen Securitas. Därtill är kursen i förhållande till substansvärdet attraktiv för bägge bolagen.

Övriga investmentbolag får rekommendationen avvakta. Ratos ingår inte i genomgången av investmentbolagen på grund av att Per-Olof Söderberg är ordförande i Söderberg & Partners och dessutom sitter i Ratos styrelse.

Marknadsbrev

Så ska spararnas pensionsmakt öka

6 oktober · 2017

Intresset för hållbarhet och etiska investeringar ökar lavinartat. En opinionsundersökning som Söderberg & Partners genomfört visar att drygt hälften av Sveriges pensionsspararare vill spara till sin pension genom just hållbara investeringar. I dag är den möjligheten begränsad, men förändringens vindar blåser.

Söderberg & Partners har genomfört en opinionsundersökning bland svenska folket som resulterat i rapporten ”Pensionsmakt – En opinionsrapport om en maktförskjutning inom tjänstepensionssparandet”.

– Undersökningen visar att svenskar vill kunna använda sin tjänstepension för att spara hållbart. Men tyvärr är den möjligheten i dag starkt begränsad, berättar Kajsa Brundin, hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Så vill svenskarna att pensionen ska placeras

I undersökningen fick svenska folket svara på hur de vill att deras tjänstepensionskapital ska användas.

Bland det som framför allt prioriterades var att kapitalet ska placeras i bolag som inte använder barnarbete. Många vill även att deras pensionskapital ska placeras i företag som betalar skatt i Sverige och som bidrar till att jobb skapas här.

– Vi anser att pensionsbolagen definitivt bör lyssna på sina kunder, det vill säga spararna.  Som systemet ser ut i dag kan inte pensionsspararna använda sitt kapital till att påverka i någon större utsträckning och det vill vi ändra på, slår Kajsa Brundin fast.

Bot och bättring önskas

Det sparare i dag – i bästa fall – kan göra är att välja en fond med hållbarhetsprofil. Men spararna kan inte logga in på till exempel AMF Pension och be om att 10 procent av hens pensionspengar ska riktas till företag som betalar skatt i Sverige eller som är jämställda.

Söderberg & Partners anser att privatpersoner ska få styra över 15 procent av sitt kapital i tjänstepensionen.

– Ett tak på ungefär 15 procent är rimligt. På så sätt kan man motverka att sparare fattar beslut som leder till dålig diversifiering och alltför hög risk, berättar Kajsa Brundin.

Kan välja mellan flera påverkansprofiler

Hur ska då kapitalförvaltarna få reda på vad deras sparare vill rikta sitt tjänstepensionskapital mot? Söderberg & Partners föreslår ett antal påverkansprofiler (investeringsprofiler) som varje sparare kan välja mellan.

Här kan du se vilka investeringsprofiler påverkansprofiler som finns

Utökad flytträtt önskas och Riksdagen nästa

Den största utmaningen för att ge pensionsmakten till spararna är den begränsade flytträtten och Svenskt Näringslivs och fackförbundens ovilja att förändra dagens system, enligt Kajsa Brundin.

– Att övertyga dessa parter är troligen svårare än att vinna stöd bland sparare och politiker, berättar Kajsa Brundin.

Under Almedalsveckan höll Söderberg & Partners ett seminarium om pensionsmakt där bland annat riksdagsledamoten Per Åsling (C) medverkade. Därefter fick Söderberg & Partners en inbjudan från Per Åsling att arrangera ett seminarium på temat pensionsmakt i Riksdagen under hösten.