ABK09 – vad gäller egentligen för företag med uthyrd konsult?

24 juni 2025
Vilket ansvar har du som arbetsgivare, om du hyr ut konsulter? Det kan vara komplext att sätta sig in i, särskilt när det kommer till försäkringar och avtal. Men det finns ett regelverk, ABK09, som sammanfattar alla allmänna bestämmelser för konsultuppdrag. Så vad är ABK09, vad menas med konsultförsäkring – och vad ska du som hyr ut konsulter tänka på?

Vad är ABK och ABK09?

ABK är en förkortning av de standardavtal som reglerar konsultuppdrag inom tekniska yrken – som exempelvis arkitekter, ingenjörer och andra specialister. ABK09 är den senaste versionen av dessa bestämmelser. Den ersätter tidigare versioner som till exempel ABK96.

ABK09 står för Allmänna bestämmelser för konsultuppdrag inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet, och är ett standardavtal som ofta används när ett företag anlitar eller hyr in en teknisk konsult.

Avtalet reglerar bland annat:

  • konsultens ansvar och skyldigheter
  • ersättning och betalning
  • tider och leveransvillkor
  • ansvarsperiod och försäkringskrav.

Det är ett frivilligt avtal – men ofta inskrivet som en självklar del i upphandlings- och projektavtal, särskilt inom bygg, teknik och fastighet.

Vad är konsultförsäkring och vad kräver ABK09?

Som arbetsgivare har du ansvar för att dina uthyrda konsulter är rätt försäkrade – även om de arbetar på uppdrag åt en annan kund. Som teknisk konsult är det flera skydd som är viktiga att ha, där de flesta finns samlade i en så kallad Teknisk konsultansvarsförsäkring. I en sådan konsultförsäkring ingår bland annat ansvarsförsäkring och rättsskyddsförsäkring. Utöver detta kan det vara bra att även ha tecknat tjänstereseförsäkring och olycksfallsförsäkring. Här följer kortfattad information om de olika delarna:

  • Ansvarsförsäkring – skyddar både medarbetaren och företaget vid skadeståndsanspråk om något skulle gå fel i uppdraget.
  • Rättsskyddsförsäkring – En rättslig tvist leder ofta till stora kostnader - i värsta fall kan du behöva betala skadestånd, rättegångskostnader och advokatkostnader för både dig och din motpart.
  • Tjänstereseförsäkring – skyddar konsulten vid resor i jobbet, men även när medarbetaren utför ärenden i tjänsten eller går på kundmöten. Det innebär att de flesta medarbetare är i behov av en tjänstereseförsäkring.
  • Olycksfallsförsäkring – om en olycka sker under arbetstid täcker den kostnader för vård, rehabilitering och eventuell bestående invaliditet.

ABK09 ställer tydliga krav på att konsulten ska ha ansvarsförsäkring. Om ansvarsförsäkringen innehåller begränsningar (till exempel i maxbelopp eller undantag), får skyddet inte vara sämre än det som anges i ABK09.

Kravet finns för att skydda både konsulten och beställaren om något skulle gå fel under uppdraget. Försäkringen ska då täcka skadeståndsansvar som kan uppstå enligt avtalet och ska vara gällande under hela uppdragets tid samt under konsultens ansvarstid. Ansvarstiden kan vara 5 eller 10 år beroende på typ av uppdrag.

Beställaren har rätt att begära att konsultbolaget visar upp ett försäkringsbevis eller annan dokumentation som bekräftar att försäkringen finns och uppfyller kraven i avtalet.

Vilka företag behöver konsultförsäkring som möter krav i ABK09?

Det är många företag som behöver ett försäkringsskydd som uppfyller alla krav i ABK09. Här är några exempel på yrken som behöver så kallad konsultförsäkring:

  • Byggkonsulter
  • IT-konsulter
  • Ingenjörer
  • Arkitekter
  • Projektledare
  • Miljökonsulter

3 tips till dig som hyr ut konsulter

Vi har sammanställt tre försäkringstips på vad du som arbetsgivare bör se över.

  1. Säkerställ att ni har rätt försäkringsskydd. Se över att det täcker det som krävs enligt ABK09. Det är också klokt att ta dig tid att göra en försäkringsgenomgång innan avtalet skrivs under. Ta även tillfället i akt att se över om företaget kan få bättre skydd i form av försäkringar som har mer generösa villkor till en bra premie. Det kan en försäkringsrådgivare hjälpa dig med.
  2. Stäm av specifika krav från uppdragsgivaren. Ibland kräver uppdragsgivaren att vissa försäkringar ska tecknas. Det kan stå angivet i avtalet eller i upphandlingsunderlaget.
  3. Gå igenom konsultavtalet innan uppdraget börjar. Många tvister handlar om otydliga formuleringar eller förväntningar som inte stämde överens. Något som kan bli mycket kostsamt längre fram.

Ta hjälp av en rådgivare

Regelverken är många i ABK09 och försäkringsvillkor kan vara svåra att tolka. En försäkringsrådgivare kan hjälpa dig att:

  • säkerställa att era försäkringar täcker det som krävs
  • tolka och jämföra villkor
  • ge dig rådgivning och stöd vid skadereglering.

Vill du få hjälp att se över om ditt företag har rätt skydd – och om ni kan få bättre villkor till en bra premie? 

Fyll i formuläret nedan, så kontaktar vi dig.

 

Kontakta oss

Vill du ha hjälp att se över företagets försäkringsbehov? Fyll i formuläret så blir du kontaktad.