Månadsutblick | November 2020

Månadsutblick november

2 november · 2020

Svag börs trots starka rapporter

Förväntningarna var höga inför rapportsäsongen, så trots goda resultat sjönk därför ändå aktiekurserna för många bolag efter rapport. Brist på stimulanspaket, ökad smittspridning av covid-19 och oro inför morgondagens presidentval i USA är andra orsaker som påverkat negativt. Bolagen i vår nordiska aktieportfölj stärkte dock vår tro på deras långsiktiga tillväxtförmåga.

Många jagar den förvaltningsstil som för tillfället går bäst på börsen, men för den långsiktige fondinvesteraren är det bättre att istället välja en bra mix bland stilar och fokusera på att hitta rätt förvaltare inom varje område.

Ladda ner månadsutblicken som PDF

MARKNADSKOMMENTAR

Krislägen och ljuspunkter

Det råder osäkerhet på börsen. Smittspridningen tilltar, den ekonomiska återhämtningen tappar fart och världens största ekonomi väljer ny president och kongress. Vad kan vi vänta oss av årets avslutande och vanligtvis starka börsmånader?

Oktober månad lider mot sitt slut och världsindex står idag lägre än vid förra månadsskiftet i kronor räknat. Förhoppningar om en snabb och stark ekonomisk återhämtning har under månaden blandats med en tilltagande osäkerhet relaterad till ökad smittspridning, pausade vaccinstudier och det amerikanska presidentvalet.

Dessutom har årets tredje rapportsäsong nått sitt crescendo. Föga förvånande har rapporterna inte levt upp till dopade marknadsförväntningar och på många sätt har börsen de senaste veckorna fått sig en välbehövlig verklighetsförankring.

Centralbanker – marknadens bästa vän

Diskussioner om ett nytt amerikanskt finanspolitiskt stimulanspaket har också påverkat humöret. Turerna har varit många och även om det i skrivande stund finns oenigheter finns också samförstånd kring en sak - stimulanspaket behövs.

Det är av stor vikt, för bortom bruset betyder det att marknaden och ekonomin borde kunna räkna med att fortsätta hållas under vingarna av ett samlat finans- och penningpolitiskt stöd, i grunden och botten möjliggjort av centralbankernas sedelpressar. Kommer det alltid att vara så? Nej det vore naturligtvis inte hållbart, men det finns heller inte skäl att tro på ett annat läge under en överskådlig framtid. Långsiktigt finns många frågetecken kopplat till det, men det är inget marknaden kommer att bry sig om idag.

Höga förväntningar och en stor dos osäkerhet är ofta ett recept på tvära kast. Så även idag, men som alltid gäller det att hålla blicken vid horisonten. Marknadsdrivande krafter finns i bred skara och de spänner mellan de som endast kan väntas få kortsiktig och marginell ekonomisk påverkan till de som kan ge en mycket omfattande och långsiktig åverkan på ekonomiska tillväxtförutsättningar. Jag skulle till exempel vilja påstå att det amerikanska valet hamnar på den förstnämnda planhalvan, medan en fortsatt kraftigt tilltagande smittspridning skulle sälla sig till den andra. Valfläsk förändrar nämligen sällan ekonomin radikalt och i synnerhet inte över en natt. Smittspridningen kan däremot ingen säga var den tar vägen och utdragna, omfattade restriktioner skulle definitivt pressa förutsättningarna för fortsatt ekonomisk återhämtning.

Ökad osäkerhet på börsen under hösten

MSCI ACWI (inkl. utdelningar, SEK)

imagef8rjo.png

Ökad osäkerhet har resulterat i en svagare börsutveckling under oktober månad, samtidigt som kronan har stärkts.

Svala rapportreaktioner, men återhämtningen fortgår

Den ekonomiska återhämtningen har som väntat tappat fart, framförallt i Europa, men lyfter vi blicken från svala rapportreaktioner kan vi ändå se att den fortgår. Det går bara inte så fort som marknaden hoppats på.

Kinesisk BNP växte till exempel långsammare än väntat under det tredje kvartalet, men samtidigt breddades och accelererade tillväxten framåt slutet av kvartalet, med stöd av både detaljhandel och industriproduktion. Dessutom fortsätter inköpschefsindex överlag att peka på expansion. Lägg ihop det med fortsatt stor samlad ekonomisk-politisk stimulansvilja och du har goda skäl att hålla åtminstone din strategiska vikt i aktier.

Linda Lyth

Investeringsstrateg

PORTFÖLJFÖRVALTNING - STRATEGI

Goda framtidsutsikter i våra portföljbolag

Våra bolag i S&P Nordiska Aktier har klarat utmaningarna under pandemin väl. Genom att hålla nere kostnader och satsa på forskning och utveckling har de bäddat för fortsatt lönsam tillväxt även framöver.

Rapportperioden för tredje kvartalet är i full gång och intresset är stort då osäkerheten kring pandemins påverkan på bolagen varit mycket stor. De många omvända vinstvarningarna (uppjustering av vinstprognoser) som kom i början av oktober ökade dock förhoppningarna om en mindre negativ utveckling.

Bolagen har klarat pandemin väl

Nu när facit kommit kan det konstateras att företagen, generellt sett, klarat utmaningarna mycket bättre än befarat. Vid en första anblick finns inte mycket spår av effekter från pandemin. Vinsterna i absoluta tal och vinstmarginalerna har försvarats på ett imponerande sätt, detta främst genom att hålla kostnaderna i schack.

Ett exempel är Autoliv, som ökade rörelsemarginalen från nio till drygt tio procent under tredje kvartalet i år jämfört med samma kvartal ifjol, trots ökade kostnader relaterade till covid-19 och en fallande produktion av lätta fordon med fyra procent under kvartalet. På samtliga marknader har bolaget klarat att behålla eller öka sina marknadsandelar.

Vi orkar äga trots kortsiktig oro

Vi har haft negativa kursreaktioner i några av bolagen, såsom Essity där svaghet inom Professional Hygiene vägde tyngre än uppjusterade finansiella mål för 2025. Trots en del negativa överraskningar fortsätter vi att vara ägare i flera av dessa bolag just för att framtidsutsikterna bedöms som goda. För att citera Warren Buffet ”Om du inte är villig att äga en aktie i tio år, tänk inte ens tanken på att äga den i tio minuter”.

Det är skillnad på fastighetsbolagen

Fastighetsbolagen Castellum och Fabege är båda innehav i S&P Nordiska aktier. Oro för att jobba-hemma trenden ska slå mot kontorsefterfrågan har hållit tillbaka branschen. Men som alltid måste man titta på enskilda bolag då skillnaden i förutsättningar är stora. Både Castellum och Fabege redovisade mycket bra rapporter med goda nivåer på omförhandlade hyreskontrakt och fortsatt utveckling av sina projekt.

Svalt mottagande av rapporterna

OMXS30

imagel1udm.png

Marknaden hade höga förväntningar inför rapporterna, och tillsammans med covid-19-oro blev det därför ett skäl att sälja ned börsen efteråt, trots goda resultat. Vi är dock fortsatt långsiktigt positiva till tillväxtförmågan i våra portföljbolag.

Bolagen har även en stark finansiell ställning; Fabege fortsätter återköp av aktier och Castellum meddelar redan nu att de har möjlighet att höja utdelningen även nästa år. Utvecklingen med mindre yta per anställd har pågått länge och kommer troligen fortsätta men rådande oro bedömer vi som överdriven. Vi är fortsatt ägare i båda bolagen och tror att de även framåt kan skapa värden genom sina projekt.

Välskötta bolag som investerar för framtiden

I samtliga innehav som rapporterat hittills får utfallet anses som tillfredställande givet omständigheterna. Minskade kostnader är inget bolagen kan ”leva på” långsiktigt utan det krävs även tillväxt i omsättningen.

Det är därför mycket positivt att bolagen lägger en bra grund för framtida tillväxt och värdeskapande genom att även i rådande situation investera i produktutveckling, innovation, marknadsföring med mera. Därmed finns goda möjligheter att våra portföljbolag kan fortsätta skapa värden och långsiktig avkastning till oss aktieägare.

Fredrik Lundqvist

Förvaltare S&P Nordiska Aktier

INVESTERINGSRÅDGIVNING - TEMA

Mixa fondstilar för bästa resultat

Skillnaden i avkastning mellan olika fondförvaltningsstilar har varit mycket stor på senare år. Vi bedömer dock att genom en bra mix av olika fondstilar ökar sannolikheten att överträffa marknaden på lång sikt.

I oktober publicerade vi fondbetygen för det fjärde kvartalet. Antalet förändringar överstiger inte det normala, men bland tusentals fonder att välja emellan, snabba marknadskast och en pågående pandemi är ett par kommentarer på sin plats.

Först och främst har centralbankernas insatser påverkat ränteutvecklingen under en längre tid, vilket har haft stor bäring på alla som varit investerad i marknaderna. Om vi först blickar mot ränte- och kreditmarknaden är det ganska tydligt att de fonder som var de stora förlorarna under krisen i mars, men som ändå behöll sin risknivå, har upplevt en stark rekyl tillbaka.

Stor skillnad i avkastning mellan värde och tillväxt

På aktiemarknaden har motsättningen mellan tillväxt- och värdeinriktade strategier hamnat på extrema nivåer och vi noterar att det påverkat vår betygssättningen inom de olika kategorierna. Starkast har skillnaden mellan tillväxt och värde varit på den nordamerikanska marknaden där det är tydligt att ”mer tillväxt” inom tillväxtkategorin varit en fördel och ”mindre värde” varit positivt inom värdekategorin.

Inriktningen på förvaltarstil har därmed haft stor påverkan och att bedöma en fonds kvaliteter går inte i alla lägen att göra genom en relativbedömning i en kategori. Detta blir än mer tydligt när vi noterar att avkastningen för olika stilar förändras markant över tid (se graf).

Top Picks – våra mest rekommenderade fonder

I ljuset av ovanstående är det två saker som vi skulle vilja lyfta fram – våra Top Picks och ”fondbuketter”. Våra mest rekommenderade fonder, Top Picks, är de fonder som vi tror extra mycket på och som går igenom en rad extra analyssteg för att säkerställa den förväntansbild vi har på fonderna givet olika marknadsscenarion. Vårt analysteam träffar förvaltarna regelbundet och stämmer av att investeringsprocessen följs.

Stilar kommer och går, skillnaden är historisk

image17xtc.png

Skillnaden mellan tillväxtbolag (ljusblå) och värdebolag (mörkblå) relativt börsen som helhet i USA är historiskt stor.

För en del långsiktigt intressanta analysområden använder vi oss dessutom av ”fondbuketter” där flera Top Picks läggs samman i en bukett för att skapa rätt avkastningsprofil. Det leder till att sannolikheten för att överträffa marknadssnittet ökar. Detta eftersom vi vet att de bästa förvaltarna har en stil som de är riktigt bra på, samtidigt som stilar kommer och går.

Laget före jaget ger stadga vid växlande trender

Vi vill på så sätt skapa en laguppställning som ska ge bra förutsättningar om matchen plötsligt ändrar karaktär. Hur bra Salah än är på att göra mål behöver vi även plats för en Van Dijk i laget. Eller en uppställning med Carnegie, Prior Nilsson och Handelsbanken i det svenska aktiefondslaget.

Magnus Danielsson

Chef Manager Research

Veckoanalys | Vecka 25

21 juni · 2021

Marknaden överraskas av Feds räntebana

Det är fullt fokus på inflation, ränteutveckling och framförallt centralbankernas agerande där marknaden spänt väntar på signaler om minskade stödåtgärder. Överraskningar kring Feds räntebana för med sig en stigande dollar, vilket bekräftar vår positiva syn på den amerikanska aktiemarknaden.

Finansiella marknader

Det är tydligt att inflationen, ränteutveckling och centralbankernas agerade är i marknadens fokus. Investerare väger konjunkturåterhämtning mot framtida nedtrappning av obligationsköpen från Fed och börserna uppvisade en avvaktande hållning inför det viktiga Fedbeskedet på onsdagen. Marknadsreaktionerna från räntebeskedet resulterade initialt i en starkare dollar, högre realräntor och fallande inflationsförväntningar. Den tidigarelagda räntehöjningen från Fed visar att de tar inflationen på större allvar än marknaden räknat med, vilket minskar risken för ett långsiktigt inflationsproblem och pressar långa inflationsförväntningarna. Vi ser det som möjligt dollarn stärks under sommaren, vilket gynnar vår regionsallokering med övervikt mot den amerikanska aktiemarknaden. Marknaden oroar sig för stigande räntor men samtidigt fortsätter tillgångsköpen ett tag till, vilket bidrar positivt och överlag ser vi miljön för aktier som gynnsam drivet av bolagens vinsttillväxt och tillväxten i likviditeten som fortsatt är hög, även om den vänt ned från höga nivåer.

Penningpolitiken är central för finansmarknaden
MSCI AC World & centralbankernas balansräkning (USA, Europa, Japan och Kina)

Makrostatistik

Veckans stora makrohändelse var centralbanksbeskedet från Fed där huvudfrågan förblir när Fed ska påbörja att minska sina obligationsköp. Fed vill dra ner på köpen men först när ekonomin har återhämtat sig väsentligt mer och även om Fedchefen inte nämnde explicit att de närmar sig nedtrappningen så ligger finansmarknaden steget före och är förberedd på att en åtstramning är inom räckhåll. Inflationsuppgången ses fortfarande som tillfällig medan Fed har blivit ännu mer optimistisk om tillväxtutsikterna. Arbetsmarknaden rör sig i rätt riktning men sysselsättningen är fortfarande för svag för Fed, vilket gör att vi bibehåller vår vy om att åtstramningen kommer påbörjas runt årsskiftet 2021/2022 men kommuniceras tidigare (troligtvis vid årsmötet i Jackson Hole). Överraskningen kom istället i Feds ”dot plot” där 11 ledamöter nu tror på två räntehöjningar 2023, vilket är upp från fem vid förra mötet. Även Norges Bank lämnade styrräntan oförändrad, på 0 procent, men preciserade samtidigt att styrräntan sannolikt kommer att höjas i september. Inflationstakten (HIKP) i euroområdet steg i linje med förväntningarna till 2,0 procent i maj jämfört med 1,6 procent i april. Under veckan fick vi också statistik från detaljhandeln och industrin i USA som både visade på en odramatisk men logisk tillväxtinbromsning. Svenska bostadspriser steg med 1,4 procent i maj vilket är en uppgång på 18 procent det senaste året.

Fed:s implicita styrränteprognos

imagexokis.png

Finansiella marknader

Finansmarknadens fokus på nyanser i centralbankernas kommunikation är, vilket vi också betonat under en längre tid, betydande. Efter en tillsynes något hökaktig förändring i räntebanan från Fed har dock räntorna fallit något i längre löptider samtidigt som dollarn stärkts. En tolkning kan vara att genom signalen visa marknaden att Fed förväntar sig en stark ekonomisk utveckling kommande år vilket skulle kunna minska risken för överhettning. Räntekurvan har flackat, då kortare löptider stigit och långa fallit, vilket medförde kurspress för banksektorn. Samtidigt är reaktionerna relativt begränsade och det är förhastat att dra långtgående slutsatser utifrån dessa. Trots viss slagighet i kursutveckling och ränterörelser bedömer vi att trenden uppåt är intakt på aktiemarknaderna även om naturligtvis riskerna ökar efter en längre uppgångsfas med understöd av ultralätt penningpolitik. Det bolagsspecifika informationsflödet är dock just nu begränsat inför rapportperioden som börjar i mitten av juli och vi bedömer därför att makrodrivna nyheter även de kommande veckorna blir styrande för kursutvecklingen på de globala aktiemarknaderna. Lokalt här i Sverige stormar det på den politiska arenan, med regeringskris och ett potentiellt extraval som väntar. I nuläget bedömer vi dock att den politiska turbulensen ger begränsat avtryck på finansmarknaderna, som i hög grad har en internationell koppling.

Nasdaq mot nya höjder?
Trots viss ränteoro visar tillväxtbolag styrka

x1000

imagevost.png

Makrostatistik

Veckan är något mindre intensiv än den föregående beträffande makrostatistisk rapportering. Imorgon, tisdag, presenteras dock amerikansk statistik över utvecklingen på husmarknaden. Prisutveckling, medianpris och försäljningsutveckling för befintliga bostäder är av vikt för den amerikanska konsumenten och därigenom hela ekonomin. Onsdagen bjuder på preliminära inköpschefsindex från en rad tongivande länder i Europa samt även från USA. Försäljnings –och prisutveckling för nybyggda hus i USA presenteras också samma dag och en högre aktivitet än föregående månad väntas. Utvecklingen på den amerikanska husmarknaden har, likt den svenska, varit oerhört stark under pandemin. Ett behov av större boyta och fokus på hemmet har varit starka drivkrafter bakom den stora efterfrågan på större bostäder. I USA och även i Sverige har nyproduktionen av framförallt småhus varit låg under en längre tid och när efterfrågan ökade snabbt blev det en betydande obalans. Pandemin och de olika åtgärderna som följde i spåren har skapat en lång rad obalanser vilket nu spiller över i bristsituationer, flaskhalsar och en i iallafall temporärt högre inflation i flertalet ekonomier. På torsdag presenteras tyska IFO-index, som förväntas stiga till 103,6 vilket kan jämföras med 102,9 föregående månad. Veckan avslutas med amerikansk inflationsstatistik, PCE – deflator, samt konsumentförtroendemätningen Michiganindex som förväntas stiga till 86,8 från föregående månads 86,4.

USA: Försäljning nya samt befintliga hem
(Antal, miljoner)

image5f1ba.png

Övrigt

Stämmor: Tobii (extra), Sens (extra)

Stämmor: Skistar (extra)

Exklusive utdelning: Cibus (0:08 EUR månadsvis)

Stämmor: Rizzo (extra), Studsvik

Exklusive utdelning: Vitec (0:41 SEK kvartalsvis)

RNB (kl 7.00)

Utl. rapporter

Fedex

Övrigt

Stämmor: Lundin Gold, Nordic Waterproofing (extra)

Exklusive utdelning: Studsvik (1:00 SEK)

Stockholmsbörsen och Helsingforsbörsen stängd

AKTIEINDEX

Ta del av aktuell börsutveckling på världens börser, i lokal valuta och i svenska kronor. Visa tabellen.

ÖVRIGA TILLGÅNGSSLAG

Ta del av de senaste utvecklingen på ränte-, valuta och råvarumarknaden. Visa tabellen.

ALLOKERING

Ta del av vår aktuella marknadssyn i form av vår taktiska allokeringsindikator. Visa indikatorn.

Analytikerna bakom veckoanalysen

Denna analys är framtagen av Söderberg & Partners Wealth Management AB (nedan Söderberg & Partners). Söderberg & Partners står under Finansinspektionens tillsyn. Som grund till analysen har källor använts som i god tro bedömts vara tillförlitliga. Data i tabeller och grafer sammanställs hos Nyhetsbyrån Direkt och används delvis som underlag i analysen. Andra källor till information som ligger till grund för analysen kan vara bolagsinformation och analysdatabaser. Söderberg & Partners kan inte garantera riktigheten i denna information eller ta på sig något ansvar för fullständighet. Vid de tillfällen som en potential i aktien eller en förväntat framtida målkurs anges ligger en eller flera kvantitativa värderingsmodeller i grunden. Beroende på bolagets verksamhetsstruktur och mognadsgrad görs en bedömning av huruvida en nyckeltalsjämförelse, kassaflödesmodell eller annan värderingsmetod är relevant. Dessa används även som underlag i betygsättningen som är en helhetsbedömning av aktiens förutsättningar att avvika från den breda aktiemarknadens utveckling. Om inte annat anges är tidshorisonten i analysen tre till sex månader. Hållbarhetsbetyget ska betraktas som ett betyg av hur det analyserade bolaget arbetar med hållbarhet, som ett fristående komplement till aktieanalysen och således inte som en delkomponent i aktiebetyget. Hållbarhetsbetyget ändras en gång per räkenskapsår och vanligtvis under månaderna som följer efter det att bolagets hållbarhetsrapport har lanserats.

Syftet med analysen är att ge Söderberg & Partners kunder allmän information och analysen utgör således inte en rekommendation eller ett personligt investeringsråd och bör inte ensam ligga till grund för ett investeringsbeslut. Investerare bör söka finansiell rådgivning angående lämpligheten i att investera i de värdepapper eller investeringsstrategier som diskuteras eller rekommenderas i denna analys och bör förstå att uttalanden om framtidsutsikter inte nödvändigtvis kommer att realiseras. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida resultat. Placeringar i värdepapper innebär alltid en ekonomisk risk. För aktier noterade på börs utanför Sverige kan avkastningen för investeringen även påverkas av valutakursutveckling.

Söderberg & Partners ansvarar inte för direkta eller indirekta skador eller förluster, inklusive men inte begränsat till, förlorad och utebliven vinst, som kan uppkomma till följd av användandet av denna rapport eller dess innehåll. Materialet får inte distribueras, citeras eller kopieras för användning utan Söderberg & Partners föregående godkännande.

Söderberg & Partners hantering av intressekonflikter inom investeringsrekommendationer är central och bolaget har antagit interna riktlinjer för att garantera integritet och oberoende för analytiker samt för att identifiera, eliminera, undvika, hantera och/eller offentliggöra faktiska eller potentiella intressekonflikter som rör analytiker eller Söderberg & Partners som bolag. Riktlinjerna innehåller regler om, bland annat men inte begränsat till, förbud mot gynnsamma rekommendationer, reglering av egen handel avseende de instrument som en analys omfattar (där handel inte får ske förrän det att två handelsdagar förflutit från att den aktuella analysen gjorts tillgänglig för mottagarna av den) samt ett generellt förbud mot egen handel i de instrument som en analys omfattar i strid med gällande rekommendationer. Det kan förekomma att analytiker eller närstående personer har innehav i de värdepapper som de utarbetar en rekommendation för. Om den som utarbetat eller ansvarar för rekommendationen eller någon närstående juridisk person har ett väsentligt intresse i det finansiella instrument som rekommendationen avser anges detta tydligt i analysen. Vid osäkerhet i fråga om intressekonflikter skall frågan tas upp till den verkställande direktörens behandling.

Veckoanalys | Vecka 24

14 juni · 2021

Begränsade marknadsreaktioner på hög inflation

Högre inflation än väntat i USA fick delvis motsatt förväntad effekt, med fallande räntor i längre löptider och positivbörsutveckling. ECB kommunicerade en fortsatt stimulativ penningpolitik och Biden-administrationens infrastrukturpaket möter politiskt motstånd men nya alternativa lösningar är att vänta.

Finansiella marknader

Föregående vecka blev en relativt beskedlig tillställning på finansmarknaderna. Stockholmsbörsen handlades stabilt kring  nya rekordnivåer men tillväxt- och teknikinriktade Nasdaq uppvisade en tydligt starkare utveckling. Räntemarknaderna var också lugna trots en något högre inflationstakt i USA än förväntat och långa räntor föll tillbaka något under veckan. I spåren av något fallande räntor ökade intresset på nytt för tillväxtinriktade bolag samtidigt som exempelvis banksektorn på global bas rekylerade. Ett visst marknadsfokus riktades också till den politiska utvecklingen kring Biden-administrationens betydande infrastrukturpaket, där motståndet i kongressen nu leder till nya förslag och kompromisser för att kunna besluta om denna ytterligare stora finanspolitiska stimulans för den amerikanska ekonomin. Utvecklingen för kryptovalutor fortsätter att karaktäriseras av tvära kast, men fick visst stöd i veckan då El Salvador beslutat att Bitcoin nu är ett officiellt betalningsmedel i landet. De senaste månaderna har framförallt de kinesiska myndigheterna kraftfullt reglerat och förbjudit användning och produktion och det råder onekligen starkt delade meningar om framtidsutsikterna för de extremt volatila kryptovalutorna.

Amerikansk statsobligation 2 och 10 år

Makrostatistik

Veckan bjöd på en rad viktig statistik och centralbanksbesked, men marknadsreaktionerna var i de flesta fallen modesta. I tisdags presenterades tyska ZEW-indexet, vilket är en sentimentsindikator bland tyska marknadsaktörer. Utfallet var något svagare än väntat beträffande framtidsutsikterna, dock visade sentimentet över nuläget en kraftig förbättring. Amerikanskt småföretagarindex, NFIB, uppvisade samlat en något svagare bild än förväntningarna men var väldigt nära utfallet föregående månad. ECB lämnade som väntat ränta och tillgångsköpsprogram oförändrade. Kommunikationen är fortsatt väldigt ”duvaktig” även om centralbanken höjde prognoserna för både tillväxt och inflation. ECB förväntar sig nu att ekonomierna i Euroområdet ska uppvisa en tillväxt på över 4,5 procent både i år och nästkommande år. De ser också det nuvarande högre inflationstrycket som tillfälligt, ett budskap eller slutsats som marknaderna onekligen nu har tagit till sig då torsdagens amerikanska inflationsstatistik på nytt överraskade på uppsidan. Till skillnad från föregående tillfällen utlöstes ingen omedelbar inflationsoro med stigande räntor och marknadsturbulens. Centralbankerna, både Fed och ECB, har kommunicerat tydligt att de ser inflationstrycket som övergående med hänvisning till en kombination av baseffekter och nuvarande öppningsfas i ekonomierna.

Amerikansk inflation
CPI

imagedwx0g.png

Finansiella marknader

Marknadens oro för nedjusterade stimulanser från den amerikanska centralbanken Fed har mildrats, men detta fortsätter icke desto mindre att vara en viktig faktor för marknadsutsikterna framgent. Vi befinner oss i en säsongsmässigt svagare period för aktier, men utsikterna under resterande del av året förblir ljusa tack vare stark ekonomisk återhämtning och försiktig centralbankspolitik. Under den mest semesterbetonade delen av sommaren tenderar volymerna att gå ner varför också rörelserna i enskilda papper kan bli större. Om en dryg månad är det dags för en ny rapportsäsong och efter fortsatt uppskruvade vinstförväntningar, men mer dämpade marknadsrörelser, är värderingarna nu lägre än snittet det senaste året. Strax efter årsskiftet var exempelvis det globala P/E-talet 19,7 jämfört med dagens 18,7. För USA var P/E-multipeln 22,9 men är idag 21,7. I ett längre perspektiv är vinstmultiplarna fortfarande höga och generellt högre än både fem- och tioårssnittet. I relation till ränteläget, som mest sannolikt förblir lågt under en överskådlig framtid, kan vi ändock konstatera att det idag finns bättre fundamentalt stöd till kursnivåerna och trendriktningen ger anledning till fortsatt optimism.

Höga värderinar rel. historiskt snitt, men fallande
P/E (12m framåtblickande)

Makrostatistik

Veckan inleds idag måndag med industriproduktionssiffror för april månad från eurozonen. Under mars var den årliga tillväxttakten i industriproduktionen i regionen den högsta någonsin, men ändå lägre än väntat och månad över månad var tillväxten nära noll, bland annat tyngd av den låga produktionen av varaktiga konsumentvaror. Industriproduktionsstatistik får vi även imorgon tisdag från USA, men tisdagens viktigaste makrostatistik blir detaljhandeln under maj månad från samma land. Här väntas en tillbakagång om 0,4 procent månad över månad. På onsdag får vi bland annat ta del av ett räntebesked från FED och därefter i vanlig ordning en pressträff med centralbankschefen Jerome Powell. Förväntningarna ligger på en oförändrad styrränta, men marknaden bevakar noga kommunikationen kring ledamöternas bedömning av den ekonomiska situationen och eventuellt minskade stödköp senare i år. Inflationsökningen tillskrivs av majoriteten av ledamöterna i första hand ett antal mer tillfälliga faktorer och även om arbetsmarknaden rör sig i rätt riktning är sysselsättningen fortsatt låg. Avslutningsvis bjuds vi under torsdagen på ytterligare amerikanska statistik, i form av maj månads ledande indikatorer och Philadelphia Fed index för juni.

Fed:s implicita styrränteprognos

Hongkongbörsen stängd

Stämmor: Empir (extra), G5 Entertainment

Kapitalmarknadsdag: Equinor

Övrigt

Exklusive utdelning: G5 Entertainment (6:25 SEK)

Skistar (kl 7.30)

Stämmor: Infront

Kapitalmarknadsdag: Alimak

Övrigt

Stämmor: Artificial Solutions, Azelio (extra)

7 juni 2021

Veckoanalys | Vecka 23

7 juni · 2021

Stockholmsbörsen nådde ny rekordnivå

Under föregående vecka syntes uppgångar på många aktiemarknader. OECD skruvade upp sina tillväxtprognoser och G7-länderna enades om en global minimiskatt.

Finansiella marknader

En lugn vecka på finansmarknaderna är lagd till handlingarna. Stockholmsbörsen nådde nya rekordnivåer och många andra utvecklade marknader stängde lätt upp. OECD höjde sin globala tillväxtprognos till 5,8 procent från tidigare 5,6 procent för innevarande år. Den ekonomiska samarbetsorganisationen menar att den globala återhämtningen fortsätter i takt med ökad vaccination, även om utvecklingen är ojämn och osäkerheten stor. Till andra betydande nyheter under veckan kom i lördags beskedet att G7-länderna efter år av diskussioner nu har enats om att förbinda sig till en global minimiskatt för företag om 15 procent. Syftet med skatten är att förhindra stora multinationella företag att flytta sina vinster till länder med de lägsta bolagsskatterna. Många teknikjättar som Google, Facebook, Apple och Amazon kan tvingas betala avsevärt mer i skatt men beskedet var samtidigt förhållandevis väntat, även om det har rått en oenighet bland annat kring vilken nivå som är lämplig.

OMXSPI inklusive utdelningar

Makrostatistik

Som brukligt vid månadsskifte offentliggjordes en hel del inköpschefstatistik, bland annat svenska Silf/Swedbank, kinesiska Caixin och amerikanska ISM. Utfallet pekade på ett tydligt pristryck uppåt och en fortsatt god återhämtning med övergripande höga noteringar, om än lägre i Kina än i USA och Sverige. Vi fick också preliminära inflationssiffror från eurozonen för maj månad som visade en årlig prisökningstakt om 2,0 procent, att jämföra med marknadsestimatet om 1,9 procent. Kärninflationen låg på 0,9 procent mot förra månadens 0,7 procent. Veckan avslutades med detaljhandelsstatistik från eurozonen och den amerikanska sysselsättningsrapporten. Detaljhandeln föll mer än väntat, främst drivet av större nationer som Frankrike och Tyskland till följd av nedstängningar. Sysselsättningsrapporten från USA kom in svagare än väntat då den visade att antalet sysselsatta utanför jordbrukssektorn i landet ökade med 559 000 personer mot prognostiserade 650 000. Samtidigt sjönk arbetslösheten något mer än vad marknaden väntat sig, till 5,8 procent från föregående månads 6,1 procent.

ISM och världsindex

Finansiella marknader

Vi upplever just nu en urstark makrobild och tillväxtutsikterna ser starka ut åtminstone närmaste året. Samtidigt har haft vi en lika stark aktiemarknad det senaste året, men vad händer om makrobilden börjar svalna av? Historisk har vi sett en stark korrelation mellan förändringstakten i olika makroindikatorer som ISM (inköpschefsindex) och börsen. En ISM-siffra över 50 indikerar en ökad ekonomisk aktivitet jämfört med månaden innan och ett tal under 50 antyder avmattning. Frågan som blir intressant är vad som sker med börsen om ISM, som idag står i 61,2 faller tillbaka till 50 under de närmaste tolv månaderna givet det starka sambandet. Ett fall i ISM till 50 är till att börja med svårt att hitta belägg för historiskt i en återhämtningsfas, då måste vi förmodligen tillbaka mot recession igen. Baserat på historiska korrelationer så finns det dock stöd för dagens nivåer på MSCI AC World, även om vi ser det som osannolikt att ISM skulle falla tillbaka till 50-nivån inom de kommande tolv månaderna. Slutsatsen är att börsen orkar med mindre bra makro under de närmsta tolv månaderna.

Börsen orkar hålla uppe trots försvagad makro

imagec67oe.png

Makrostatistik

Inflationen fortsätter att vara det i särklass viktigaste för finansmarknaderna just nu. I veckan får vi inflationsstatistik från USA, Kina och Sverige samtidigt som ECB och Kanadas centralbank presenterar sina räntebesked. Efter april månads skyhöga CPI i USA på 4,2 procent i årstakt, högt över förväntansbilden, är den stora frågan huruvida den är övergående eller om Fed och marknaderna måste börja ställa in sig på en ny miljö med högre inflationstal. Baseffekter och pandemirelaterade komponentbrister ligger bakom den höga inflationstakten och vi bedömer att den faller tillbaka när konsumtions- och produktionsmönster normaliseras igen. Marknaden väntar sig en amerikansk inflationstakt i maj på 4,6 procent i årstakt. Vi väntar oss att ECB fortsätter med nollränta och det råder inget tvivel om att de vill avveckla sitt stödköpsprogrammen PEPP men problem med vaccineringen begränsar både tillväxt och inflationsutsikterna vilket gör det nödvändigt att den stimulativa penningpolitiken förlängs. Då den kanadensiska centralbanken i april meddelande att stödköpen kommer att minska och att de räknar med att åter höja styrräntan under slutet av 2022, väntar vi oss inga större nyheter vid detta möte. För svenskt vidkommande ligger förväntansbilden för inflationen på 2 procent i årstakt.

Högsta inflationen på över tio år
Övergående eller inte?

Övrigt

Kapitalmarknadsdag: Elekta (kl 14.00 – 16.45)