Analys av hållbarhetsarbetet i 1 500 fonder

7 augusti · 2015

Igår lanserade vi analysrapporten Hållbara Fonder, den tredje i vårt projekt att bedöma hur hållbara olika sparprodukter på den svenska marknaden är. Projektet, som påbörjades förra året, består av tre separata analyser. Vi analyserade först 12 stycken pensionsbolag (läs här), sedan 14 stycken fondförsäkringsbolag (läs här), och i rapporten som lanserades igår analyserar vi fonder från 33 stycken fondförvaltare. Tillsammans har de här aktörerna stor makt. De svenska pensionsbolagen förvaltar ett kapital motsvarande ungefär 2 000 miljarder kronor. För det kan man köpa de sju största bolagen på stockholmsbörsen – HM, Telia, Ericsson, och de fyra storbankerna. I fondförsäkringsbolagen finns ungefär 900 miljarder kronor, nästan hälften så mycket. Bolagen som ingår i fondförvaltaranalysen förvaltar motsvarande 130 000 miljarder kronor, vilket är en summa som är så stor att den är svår att illustrera med en inköpslista.

Pengar är makt, och det här är jättemycket pengar. När vi sparar via de här aktörerna lämnar vi ifrån oss makt och vi delegerar våra investeringsbeslut, och det är hur bolagen använder denna möjlighet som vi framförallt har undersökt i våra analyser.

Pensionsbolagsanalysen och fondförsäkringsanalysen kan sägas omfatta alla de viktigaste aktörerna på den svenska marknaden. Det har inte varit möjligt på samma sätt vad gäller fonder, så här har vi valt att i ett första steg analysera fonder från de viktigaste förvaltarna, för att sedan kunna analysera fler med samma metod. Dessa 33 fondbolag har totalt ungefär 1 500 fonder tillgängliga på den svenska marknaden, vilket är nästan hälften av de fonder vi analyserar finansiellt. Metodmässigt fokuserar vi på de två viktigaste aspekterna; påverkansarbete (”Ansvarsfullt ägande”) och hur man väljer in hållbara innehav i fonden (”Positivt urval”). Det finns ett litet antal fonder som är bättre än andra fonder på båda punkterna, och det är dessa som vi vill hjälpa sparare att hitta genom att ge fonderna ett grönt hållbarhetsbetyg. Sedan finns det fonder som är bra på det ena eller det andra, och dem har vi gett gult i betyg. Fonder som varken är bra på Ansvarsfullt ägande eller Positivt urval har vi gett ett rött betyg.

Röda fonder har alltså ingen eller en liten metod för att välja hållbara alternativ till fonden, och om fondbolaget arbetar med påverkansarbete är det mest reaktivt. Det vill säga, den ägaransvarige på fondbolaget kontaktar kanske ett bolag en fond har investerat i när de har hört talas om någon tveksamhet, och frågar vad som hänt och varför. Gröna fonder, å andra sidan, har både bra metoder för att välja ut hållbara innehav, och de har metoder för att hitta och påverka bolag som riskerar att råka ut för något innan det händer.

Våra strikta kriterier för gröna fonder gör att få passivt förvaltade fonder, såsom indexfonder, är gröna eftersom de inte kan välja sina innehav själva. Ett stort antal fonder är röda – t.ex. indexförvaltare utan fokus på ansvarsfullt ägande, och även många fonder inom andra tillgångsklasser. En annan intressant betraktelse är att nordiska bolag står sig relativt bra i undersökningen. Av det totala antalet undersökta fonder är 44 % röda, medan om man kollar på nordiska fonder så är antalet 36% röda. Mitt intryck är att det är mer legitimt med hållbarhetsarbete i framförallt Sverige och Norge. Det är också Norden- och Sverigefonder som har bättre genomsnittligt hållbarhetsbetyg än övriga kategorier.

Nedan visas de fonder som har fått allra högst poäng i analysen. Dessa fonder rankas högst om vi ser till hur bra verktyg och incitament förvaltarna har att välja ut hållbara innehav, och hur man arbetar som ansvarsfull ägare i regionen eller branschen som fonden investerar i. Läs mer om resultatet i rapporten.

Fond Fondförvaltare Kategori

DNB Global Emerging Markets SRI DNB Tillväxtmarknader
DNB Global Hållbar DNB Global
DNB Global SRI DNB Global
DNB Renewable Energy DNB Miljö
DNB Sverige Hållbar DNB Sverige
Nordea Klimatfond Nordea Miljö
Nordea Swedish Stars Nordea Sverige
Nordea-1 Emerging Stars Equity Nordea Tillväxtmarknader
Nordea-1 Nordic Stars Equity Nordea Norden
Parvest Enviromental Opportunites BNP Paribas Branschfonder, övriga
Parvest Global Environment BNP Paribas Miljö
Parvest Green Tigers BNP Paribas Miljö
Swedbank Robur Ethica Sverige Swedbank Robur Sverige
Swedbank Robur Ethica Sverige MEGA Swedbank Robur Sverige
Öhman Global Sustainable Brands Öhman Global
Öhman Nordisk Miljöfond Öhman Norden

Tipsen som tar dig från solstolen till kontorsstolen

11 augusti · 2020

Dags att börja jobba igen efter semestern? Att gå från sena sommarkvällar, långa sovmorgnar och spontanitet till arbetstider och rutiner är inte alltid helt enkelt. Att många dessutom kommer att återgå till att arbeta hemifrån i höst innebär extra utmaningar. Så, hur gör man en smidig övergång och kommer in i jobbtempot igen?

Under semestern håller vi inte lika hårt på våra vanor. Ledigheten och de ljusa nätterna gör att vi gärna stannar uppe lite längre och unnar oss långa sovmorgnar. Den största utmaningen med att börja jobba igen är oftast inte arbetet i sig utan att behöva passa tider och komma tillbaka in i rutinerna. För att underlätta omställningen finns det några enkla knep att ta till:

• Gör en prioriteringslista

Låt det ta lite tid att landa på jobbet igen. Räkna med ett par dagar där du ser över dina arbetsuppgifter och gör en prioriteringslista. Om möjligt, se till att inte ha några inplanerade möten de första dagarna efter semestern.

• Behåll semesterkänslan

Försök att hålla fast vid några av dina semestervanor och njut av sommaren även fast du jobbar. Det kan handla om att dricka morgonkaffet på altanen, ta ett morgondopp eller gå en kvällspromenad.

• Var snäll mot dig själv

Ät bra mat och motionera för att få så mycket energi som möjligt. När semestern tar slut funderar många på att ändra sin livsstil och skapa nya vanor. Vi är som mest förändringsbenägna vid denna tid på året, så ta tillfället i akt och skapa nya vanor som får dig att må bättre och som ger energi.

Arbetade du hemifrån på grund av coronapandemin och fortsätter att göra det efter semestern? Då är det viktigt att skapa tydliga gränser - var går gränsen mellan jobb och privatliv? Det är något som kanske låter enkelt, men för många är det svårt. En bra början är att följa samma tider och rutiner som när du är på din arbetsplats.

Tips för en lyckad arbetsdag när du arbetar hemifrån

• Gå ut och gå

Istället för restid, gå en promenad lika lång som du reser till och från arbetet, så får du en tydlig start och avslut på dagen.

• Ta fikapauser och ät i lugn och ro

Ta fikapauser som du vanligtvis gör på arbetsplatsen. Kanske kan du passa på att ringa en kollega eller vän för att få den uteblivna snick-snack stunden vid kaffemaskinen. Det är också viktigt att du tar en lite längre paus för att äta din mat. Avsätt samma tid som det vanligtvis tar för dig att köpa och äta din lunch.

• Öva på digital kommunikation

Var social och bli proffs på digitala möten. Boka in virtuella fikan, promenader och avstämningar. De företag som blir bäst på att hitta nya lösningar att kommunicera sitt erbjudande kommer att gå vinnande ur dessa utmanande tider.

• Undvik stillasittande

Res dig upp var 30:e minut. Gör 10 knäböj, 10 tåhävningar och veva runt med armarna. Det kan tyckas oviktigt, men forskning visar att det minimerar riskerna som följer med det livsfarliga stillasittandet. Använd kalendern och skriv in pauser, eller varför inte sätta larm på mobiltelefonen så du påminns om att ta en paus.

• Gör en To do list

Börja dagen med att göra en lista på dina arbetsuppgifter. Skriv listan i prioritetsordning och försök att bedöma rimlig tidsåtgång. På så sätt har du listan att luta dig mot under dagen för att lättare behålla fokus och inte tappa motivationen.

• Walk and Talk-möten

Rörelse och frisk luft sätter ofta igång tankeverksamheten och gör oss mer avspända och kreativa, så varför ta några av dina möten och avstämningar över en promenad?

Hur semestrar man i år?

8 juni · 2020

Fjäll, skogar, ängar, hav och öppna landskap – vilken tur att vi svenskar älskar att semestra i vårt eget land nu när coronapandemin slagit till. I år blir det en ”Svemester” och det kommer att vara hög efterfrågan på aktiviteter runtom i vårt land – så se till att börja planera semestern redan nu!

I och med coronautbrottet är det många som planerar för en ”Svemester”, dvs. att semestra inom Sverige. Eftersom många tänker i samma banor börjar det bli hög tid att planera ledigheten innan allt blir uppbokat. Passa på att redan nu boka boende, camping eller båt. Eller varför inte hyra eller köpa ett tält så att det blir extra lätt och flexibelt att hitta boplats? Det blir dessutom ett äventyr att slå upp sitt naturnära boende vid en sjö, i en skog eller på sina vänners tomt.

Vad längtar vi allra mest efter just nu? Att vara aktiva utomhus! Folk är trötta på att sitta hemma och vill inget hellre än att komma ut och röra på sig. Sverige är fullt av semesteraktiviteter utomhus, allt ifrån golf, ridning, dykkurs, boule, segling, simning, cykel, fiske eller surfa kajak. Eller varför inte en midnattssolsvandring på Kungsleden, Sörmlandsleden eller besöka något annat närliggande naturreservat?

Med anledning av covid-19 så har Folkhälsomyndigheten tidigare avrått från resor som är längre bort än 1–2 timmars resa. Men den 4 juni gick Regeringen ut med att restriktionerna hävs från och med den 13 juni. Det är nu fria resor inom Sverige för den som är frisk. Skulle det vara så att du fortfarande vill undvika resor och hålla dig nära hemma – varför inte lägga lite tid på att undersöka vilka smultronställen som finns i just din närhet?

Här kommer 6 tips på vad du kan göra på semestern:

Vandra – Det är enkelt, härligt och gratis. Dessutom får man vara utomhus och kan enkelt hålla avstånd till andra människor. Vandringstrenden har ökat lavinartat i Sverige, i år med över 70 procent, enligt Svenska Turistföreningen (STF). Det enda du behöver är ett par sköna skor och en god matsäck – sedan är du redo.

Upptäck en ny stad – Passa på att besöka en liten stad i närheten som du aldrig besökt tidigare. Blunda och sätt fingret på kartan över ditt närområde och se vart du hamnar. Visby kanske de flesta har koll på men har du varit i Mariefred, Vaxholm, Trosa, Hjo, Karlskrona, Söderköping eller Strängnäs? Eller varför inte turista i din egen stad? Det är lätt att bli hemmablind för allt vackert och spännande som ligger alldeles runt knuten.

Båtluffa – Om du bor i Stockholmsområdet kan du ta Vaxholmsbåten och besöka hur många fantastiska små öar som helst. Likaså om du håller till på Västkusten där du kan uppleva den Bohuslänska skärgården.

Sov i en fyr – Tänk vad spännande att sova där fyrvaktare i århundraden bott och sett till att farkosterna kunnat åka över havet. Några tips på fyrar att besöka är Malören uppe i Kalix och runt Söderhamn finns flera fyrar. På Gotland finns också ett nytt ställe som heter Närsholmen.

Återupptäck en plats från barndomen – Res dit du var när du var liten, släktforska eller ta dig till platserna som dina mor- eller farföräldrar berättat om. Besök gamla trakter du inte sett på länge och väck gamla minnen till liv.

Njut av bad och stränder – Vad vore sommaren utan sol och bad? Att bara njuta av värmen, läsa en bok i en solstol, simma, spela strandtennis eller äta en glass eller två – semesterfeeling när den är som bäst!

Har dina anställda rätt skydd vid hemarbete?

30 april · 2020

I rådande situation jobbar många hemifrån. Därför har vi undersökt hur och när TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada) gäller vid hemarbete, och här har vi upptäckt flera luckor. I detta blogginlägg delar jag därför med mig hur du ska tänka som anställd och arbetsgivare, så rätt skydd finns om olyckan är framme!

Fredagen den 13:e mars var startskottet för utökat hemarbete för många svenskar. Nu har det gått ett tag och många av oss längtar tillbaka till kontoret, till kollegorna, och till vanliga rutiner. Men rekommenderat hemarbete är såklart ett litet pris att betala för att fördröja smittspridning.

Flera tror dock att vi kommer att få se betydligt mer hemarbete även efter pandemin. Detta innebär att behoven och arbetssituationen för såväl anställda som arbetsgivare kanske har förändrats för en längre tid framöver.

Funderingar kring arbetsmiljö- och arbetsgivaransvar, hur försäkringar täcker de anställda vid hemarbete har aktualiserats, inte bara under denna exceptionella situation men också för personal som normalt sett utgår från hemmet.

Vi har bett AFA Försäkring besvara hur TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada) gäller och TFA gäller bland annat för skador som orsakats av:

• olycksfall i arbetet
  • färdolycksfall, dvs. skador som har inträffat på väg till eller från arbetet
  • arbetssjukdom som varar mer än 90 dagar

Med utgångspunkt i att många jobbar hemifrån, har vi upptäckt att det finns en del luckor. Se bild nedan:

imagew7nbd.png

AFA Försäkring svarar bland annat att TFA inte gäller om en anställd som arbetar hemifrån råkar ut för en skada när den till exempel tar en paus och går ut och tar en nypa frisk luft. TFA gäller inte heller vid toalettbesök eller vid påtår av kaffet. Vem säger att inte olyckan är framme just då?

Många anställda har dock ofta en privat olycksfallsförsäkring som gäller dygnet runt, vilket är ett bra komplement, men långt ifrån alla har detta skydd. Vi är regel bättre på att försäkra våra barn än oss själva när det kommer till skydd vid olycksfall, vilket är förståeligt – men det kan vara läge att även se över ditt eget skydd nu!

Checklista för dig som anställd

• Undersök så att din privata olycksfallsförsäkring gäller dygnet runt

Saknar du skydd och önskar mer information? Hör gärna av dig till ditt försäkringbolag eller till din rådgivare på Söderberg & Partners.

Har du som arbetsgivare behov av att komplettera ert olycksfallsskydd vid distansarbete?

• kanske för en viss kategori anställda,
  • en viss period, eller
  • för personal som även i normala tider utgår från hemmet?

Vi på Söderberg & Partners har efter att ha uppmärksammat brister tagit fram en lösning som gäller vid olycksfall under distansarbete och som täcker olycksfallsskador när TFA inte gör det. Är du intresserad av att veta mer? Om du är kund – hör av dig till din rådgivare. Fyll annars i formuläret nedan så återkommer vi till dig.