Analys av hållbarhetsarbetet i 1 500 fonder

7 augusti · 2015

Igår lanserade vi analysrapporten Hållbara Fonder, den tredje i vårt projekt att bedöma hur hållbara olika sparprodukter på den svenska marknaden är. Projektet, som påbörjades förra året, består av tre separata analyser. Vi analyserade först 12 stycken pensionsbolag (läs här), sedan 14 stycken fondförsäkringsbolag (läs här), och i rapporten som lanserades igår analyserar vi fonder från 33 stycken fondförvaltare. Tillsammans har de här aktörerna stor makt. De svenska pensionsbolagen förvaltar ett kapital motsvarande ungefär 2 000 miljarder kronor. För det kan man köpa de sju största bolagen på stockholmsbörsen – HM, Telia, Ericsson, och de fyra storbankerna. I fondförsäkringsbolagen finns ungefär 900 miljarder kronor, nästan hälften så mycket. Bolagen som ingår i fondförvaltaranalysen förvaltar motsvarande 130 000 miljarder kronor, vilket är en summa som är så stor att den är svår att illustrera med en inköpslista.

Pengar är makt, och det här är jättemycket pengar. När vi sparar via de här aktörerna lämnar vi ifrån oss makt och vi delegerar våra investeringsbeslut, och det är hur bolagen använder denna möjlighet som vi framförallt har undersökt i våra analyser.

Pensionsbolagsanalysen och fondförsäkringsanalysen kan sägas omfatta alla de viktigaste aktörerna på den svenska marknaden. Det har inte varit möjligt på samma sätt vad gäller fonder, så här har vi valt att i ett första steg analysera fonder från de viktigaste förvaltarna, för att sedan kunna analysera fler med samma metod. Dessa 33 fondbolag har totalt ungefär 1 500 fonder tillgängliga på den svenska marknaden, vilket är nästan hälften av de fonder vi analyserar finansiellt. Metodmässigt fokuserar vi på de två viktigaste aspekterna; påverkansarbete (”Ansvarsfullt ägande”) och hur man väljer in hållbara innehav i fonden (”Positivt urval”). Det finns ett litet antal fonder som är bättre än andra fonder på båda punkterna, och det är dessa som vi vill hjälpa sparare att hitta genom att ge fonderna ett grönt hållbarhetsbetyg. Sedan finns det fonder som är bra på det ena eller det andra, och dem har vi gett gult i betyg. Fonder som varken är bra på Ansvarsfullt ägande eller Positivt urval har vi gett ett rött betyg.

Röda fonder har alltså ingen eller en liten metod för att välja hållbara alternativ till fonden, och om fondbolaget arbetar med påverkansarbete är det mest reaktivt. Det vill säga, den ägaransvarige på fondbolaget kontaktar kanske ett bolag en fond har investerat i när de har hört talas om någon tveksamhet, och frågar vad som hänt och varför. Gröna fonder, å andra sidan, har både bra metoder för att välja ut hållbara innehav, och de har metoder för att hitta och påverka bolag som riskerar att råka ut för något innan det händer.

Våra strikta kriterier för gröna fonder gör att få passivt förvaltade fonder, såsom indexfonder, är gröna eftersom de inte kan välja sina innehav själva. Ett stort antal fonder är röda – t.ex. indexförvaltare utan fokus på ansvarsfullt ägande, och även många fonder inom andra tillgångsklasser. En annan intressant betraktelse är att nordiska bolag står sig relativt bra i undersökningen. Av det totala antalet undersökta fonder är 44 % röda, medan om man kollar på nordiska fonder så är antalet 36% röda. Mitt intryck är att det är mer legitimt med hållbarhetsarbete i framförallt Sverige och Norge. Det är också Norden- och Sverigefonder som har bättre genomsnittligt hållbarhetsbetyg än övriga kategorier.

Nedan visas de fonder som har fått allra högst poäng i analysen. Dessa fonder rankas högst om vi ser till hur bra verktyg och incitament förvaltarna har att välja ut hållbara innehav, och hur man arbetar som ansvarsfull ägare i regionen eller branschen som fonden investerar i. Läs mer om resultatet i rapporten.

Fond Fondförvaltare Kategori

DNB Global Emerging Markets SRI DNB Tillväxtmarknader
DNB Global Hållbar DNB Global
DNB Global SRI DNB Global
DNB Renewable Energy DNB Miljö
DNB Sverige Hållbar DNB Sverige
Nordea Klimatfond Nordea Miljö
Nordea Swedish Stars Nordea Sverige
Nordea-1 Emerging Stars Equity Nordea Tillväxtmarknader
Nordea-1 Nordic Stars Equity Nordea Norden
Parvest Enviromental Opportunites BNP Paribas Branschfonder, övriga
Parvest Global Environment BNP Paribas Miljö
Parvest Green Tigers BNP Paribas Miljö
Swedbank Robur Ethica Sverige Swedbank Robur Sverige
Swedbank Robur Ethica Sverige MEGA Swedbank Robur Sverige
Öhman Global Sustainable Brands Öhman Global
Öhman Nordisk Miljöfond Öhman Norden

Hur påverkas din tjänstepension när börsen skakar?

18 mars · 2020

I oroliga börstider dyker många frågor upp och det är inte alltid att svaren finns en ”googling bort”. Därför ser vi det mänskliga mötet och en nära dialog med kunder som vår viktigaste uppgift. Våra rådgivare är fullt upptagna med att prata med kunder och ge svar på frågor. Mattias Koch är en av våra pensionsrådgivare, nedan ger han en nulägesbild och några tips på vad man bör tänka på när det gäller sitt pensionssparande.

Jag har haft kontakt med snart ett 100-tal kunder under de senaste dagarna. Många har lyft luren redan efter ett par signaler, vilket är en stor skillnad mot vanliga dagar. De flesta sitter hemma och arbetar pga. coronautbrottet och vill gärna ha en snabb update beträffande sina placeringar.

I den långsiktiga strategin som vi kommit överens om med våra kunder, så är kraftiga börsfall något som har diskuterats. Men det finns alltid ett värde med repetition, för det är lätt att glömma, i synnerhet om oron växt i magen. För de allra flesta kunder så gäller det att hålla fast vid sin långsiktiga strategi, men för vissa kunder kan det vara aktuellt med mindre justeringar beroende på när pengarna behöver användas. Uppmaningen är att ta kontakt med din rådgivare om minnet sviker dig eller om du känner oro.

Vanligaste frågan från våra kunder just nu är vad vi tror om framtiden. Det mest troliga är en återhämtning, men risken för en djupare svacka finns såklart. Samt att återhämtningen kommer att ta längre tid ju längre länder är nedstängda.

Som vanligt är det viktigt att man med jämna mellanrum stämmer av följande:

• Vilken risk du vill ha på dina placeringar? Vid vilken nedgång blir du orolig?
  • Har placeringshorisonten ändrats?
  • Vilken buffert behövs vid oväntade händelser?
  • Vilket skydd gäller vid behov av sjukvård, vid dödsfall, långvarig sjukdom och olycksfall?
  • Vem är förmånstagare?
  • Testamente, framtidsfullmakter

Kanske ovan är något att diskutera nu när många av oss är samlade med våra familjer. Kanske kan det vara ett bra tillfälle att tänka långsiktigt och reflektera över hur man bör planera för framtiden.

Avslutningsvis, kontakta din rådgivare om du är orolig. Om du känner dig osäker på den strategi som ni under åren har diskuterat, dels avseende förvaltning men även gällande övriga händelser som sker i livet kan det vara läge att slå en pling till din rådgivare.

Coronaviruset - så hjälper vi dig

Hur ska du agera när börsen svänger?

18 mars · 2020

Det har minst sagt varit turbulent på börsen de senaste veckorna. Det är kanske inte så konstigt när coronautbrottet får allt större konsekvenser och det är svårt att förutspå hur stora de kommer bli på lång sikt. Land efter land stänger ner både restauranger, affärer och till och med stora industrier. Ekonomin kommer onekligen få sig en rejäl smäll och börsen likaså.

Hur långt kan börsen sjunka?

Detta är såklart svårt att svara på, men det är klart att fallen kan bli riktigt stora på börsen. Det har varit väldigt stora svängningar den senaste tiden och många har skrikit om både skräck och panik på börsen. Men då måste man tänka efter och se nyktert på vad som har hänt. Precis som det har varit svårt för både myndigheter och privatpersoner att förstå vidden av det här virusutbrottet så har det varit minst lika svårt för börsen att ta till sig all information. Framförallt att försöka förstå vilken påverkan detta har på bolagens framtida vinster. Coronautbrottet skapar osäkerhet, och osäkerhet ger dessa svängningar. Börsfallet handlar inte om panik eller skräck. Tvärtom, det är rationellt i ett läge där väldigt många frågor dyker upp, utan att få några svar.

Vad ska man göra med sitt sparande?

Sitt still i båten. Eller snarare håll fast vid din långsiktiga strategi. När det stormar så mycket som det gör just nu så är det viktigt att komma ihåg att det var just sådana här situationer som din långsiktiga strategi ska hålla för. Du har troligen funderat över vilken risk du är beredd att ta, själv eller tillsammans med din rådgivare och placerat efter det. Det känns förstås aldrig roligt att se sina besparingar tappa i värde men det är viktigt att se till att man har aktier kvar i portföljen när det väl vänder.

Trots att börsen till och från hamnar i turbulens så har man som aktiesparare tiden med sig. Att det svänger är oundvikligt och rekyler på 10–15% är mycket vanliga. Vi kommer att få se liknande ras som vi sett nu även framåt. Trots det så är perioderna med negativ avkastning på börsen tämligen få, på en sexårsperiod nästan obefintliga.

Våra analyser av börsens utveckling (globalt index) under perioden 1970 till 2019 ger bra indikationer om hur man bör tänka. Det är tydligt att oavsett vilken topp man träffat under den här perioden så är man ikapp inom sex år. Aktiemarknaden är stormig till och från, för att inte säga brutal. När det stormar som mest kan det vara bra att ta ett djupt andetag, backa några steg och ta en nykter titt på statistiken. Håll fast vid din långsiktiga strategi – du har tiden med dig.

När vänder det?

Ja, den som säger sig ha svaret på det talar inte sanning. Varken jag eller någon annan kan eller bör ge sig på den typen av förutsägelser med tanke på att det just nu dyker upp fler oroväckande frågor än vad det ges svar. Men, inom en inte allt för lång tid så kommer vi kunna få fler svar än nya frågor. Vi kommer få svar om coronautbrottet men också om hur det påverkat ekonomin. Vi kan räkna med att det snart börjar komma viktig makrostatistik, prognoser och kvartalsrapporter. Med mer information kommer också det oroliga läget på börsen att dämpas, även om den kan komma att fortsätta sjunka i takt med att kunskapen över hur stor skada som är skedd ökar. Till slut kommer börsen att vända och när det väl vänder gäller det att ha kvar sina aktier i portföljen. Jag började jobba med aktiehandel i brinnande Asienkrisen 1998 och sedan dess har aktiemarknaden klarat av både terrorattacker, it-bubblor, greklandskris och Lehman-krasch. Börsen kommer att komma tillbaka även denna gång.

Joakim Bornold

Så hjälper vi dig

Sitter du hemma och oroar dig för ditt kapital eller vill sätta en långsiktig strategi framåt? Även om du har en plan att luta dig mot, kan det vara skönt att kunna lyfta luren och ringa din personliga rådgivare. På Söderberg & Partners tror vi på det personliga mötet och eftersom läget är som det är nu, så erbjuder vi även digitala face-to-face möten eller telefonmöten, beroende på vad du föredrar.

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Personlig rådgivning för dig med minst 500 000 kr i placerbart kapital.

Investeringstalesätt slår snett?

21 november · 2019

Börsuttryck finns det många, men ett känt svenskt sådant är ”Köp till sillen, sälj till kräftorna”, vilket betyder att aktiemarknaden förväntas utvecklas bra under sommarmånaderna. Det finns dock vissa som tror mer på det motsatta anglosaxiska uttrycket; ”Sell in May and go away; don’t come back until St. Leger’s Day”[1], vilket baseras på tron att sommarmånaderna är mindre lönsamma än resterande. Så frågan är, vilket investeringstalesätt slår oftast snett och vilket har för det mesta rätt?

Vad har funkat bäst?

Tittar man på de senaste 25 åren ser vi en tydlig vinnare på Stockholmsbörsen[2]: ”Sell in May”-strategin.[3] För investerare som har köpt i september och sålt i maj har avkastningen varit i genomsnitt 12,8 %, jämfört med en genomsnittlig avkastning på 1,4 % för de som har ”Köpt till sillen”.[4] Därtill är det tydligt att strategin ”Sell in May” oftare har gett en positiv avkastning än ”Köp till sillen”.

Köp till sillen vs. sell in may

graf-frida.png

2018 må ha varit ett år då det var rätt att köpa till sillen (Stockholmsbörsen avkastade 4,9 % mellan 22 juni 2018 och 7 augusti 2018), men 2019 var det inte lönsamt sett till Stockholmsbörsen över lag (mellan 21 juni 2019 och 7 augusti 2019 var avkastningen -4,3 %). Med det sagt är det sällan svart eller vitt, utan lönsamma bolag går att finna även på sommaren.

Säsongsmönstret på Stockholmsbörsen

I början av sommaren i år tog vi fram en en analys om säsongsmönstret på Stockholmsbörsen[5] med avsikt att ge en mer nyanserad bild. Huvudpunkterna från genomgången kan sammanfattas som:

• Genomsnittsavkastningen har varit lägre under sommaren, definierad som perioden 30/4 – 30/9, men historiskt sett förekommer det fler sommarperioder med positiv värdeutveckling än negativ. Några rimliga förklaringar till de svaga sommarperioderna är att handelsvolymerna minskar, insikt om bolagsprognoser erhålls och att utdelningssäsongen når sitt slut under sommaren.
  • Har året börjat bra, följs ofta våren av en positiv utveckling på börsen under sommarperioden. Faktum är att av de år med positiv börsutveckling under sommaren är det endast en sommarperiod som kommer efter att ha inlett året negativt.
  • Defensiva sektorer och kvalitetsbolag har utvecklats bättre under sommaren än cykliska sektorer och aktier. Därtill har småbolag genererat en högre genomsnittlig avkastning, men svenska storbolag har utvecklats positivt fler sommarperioder än småbolag.

Mycket av ovanstående resonemang är applicerbart på de två strategiernas utveckling. Historiskt sett förekommer fler år på Stockholmsbörsen då ”Köp till sillen” har gett en positiv avkastning än negativ. Och av dessa somrar kommer alla förutom en efter en ”Sell in May”-period med positiv börsutveckling. Därtill är det tydligt att vissa sektorer och bolagstyper, t.ex. kvalitets- och småbolag, fortsätter vara lönsamma under sommarperioden.

Vilken strategi ska man ha?

Sammantaget verkar det inte som att investeringstalesättet ”Köp till sillen, sälj till kräftorna” är särskilt framgångsrikt. Historiken indikerar dock inte heller att man ska anamma ”Sell in May and go away; don’t come back until St. Leger’s Day”-strategin och lämna Stockholmsbörsen helt under sommaren. Den genomsnittliga avkastningen för ”Köp till sillen” är ändå positiv (om än mer modest än för ”Sell in May”) och strategin har historiskt gett en positiv avkastning vid fler tillfällen än den gett en negativ.

Det finns skäl att överväga en sektorrotationsstrategi där man placerar om till mer defensiva sektorer under sommaren. Dock måste det poängteras att det är svårt att tajma marknaden över tid, så därför passar denna bättre för investerare med kortare investeringshorisont. En långsiktig investerare bör alltså inte stirra sig blind på Stockholmsbörsens säsongsmönster utan även ta hänsyn till andra faktorer, så som riskspridning och sparfrekvens (t.ex. månadssparande), vid val av investeringsstrategi.

[1] St Leger Day är en dag i mitten av september när den klassiska hästkapplöpningen med samma namn går av stapeln.

[2] Indexet som ligger till grund för beräkningarna i detta inlägg är SIXRX, vilket visar den genomsnittliga utvecklingen på Stockholmsbörsen inklusive utdelningar.

[3] Notera att tidsperioden för ”Köp till sillen” alltid är midsommar respektive år till 7/8, samt att det med ”Sell in May” menas perioden 15/9 ett år till 1/5 efterföljande år.

[4] Se fotnot 3.

[5] Indexet som ligger till grund för beräkningarna i analysen är OMXSPI inklusive utdelningar från 1996-01-31 till 2018-05-31.