Analys av hållbarhetsarbetet i 1 500 fonder

7 augusti · 2015

Igår lanserade vi analysrapporten Hållbara Fonder, den tredje i vårt projekt att bedöma hur hållbara olika sparprodukter på den svenska marknaden är. Projektet, som påbörjades förra året, består av tre separata analyser. Vi analyserade först 12 stycken pensionsbolag (läs här), sedan 14 stycken fondförsäkringsbolag (läs här), och i rapporten som lanserades igår analyserar vi fonder från 33 stycken fondförvaltare. Tillsammans har de här aktörerna stor makt. De svenska pensionsbolagen förvaltar ett kapital motsvarande ungefär 2 000 miljarder kronor. För det kan man köpa de sju största bolagen på stockholmsbörsen – HM, Telia, Ericsson, och de fyra storbankerna. I fondförsäkringsbolagen finns ungefär 900 miljarder kronor, nästan hälften så mycket. Bolagen som ingår i fondförvaltaranalysen förvaltar motsvarande 130 000 miljarder kronor, vilket är en summa som är så stor att den är svår att illustrera med en inköpslista.

Pengar är makt, och det här är jättemycket pengar. När vi sparar via de här aktörerna lämnar vi ifrån oss makt och vi delegerar våra investeringsbeslut, och det är hur bolagen använder denna möjlighet som vi framförallt har undersökt i våra analyser.

Pensionsbolagsanalysen och fondförsäkringsanalysen kan sägas omfatta alla de viktigaste aktörerna på den svenska marknaden. Det har inte varit möjligt på samma sätt vad gäller fonder, så här har vi valt att i ett första steg analysera fonder från de viktigaste förvaltarna, för att sedan kunna analysera fler med samma metod. Dessa 33 fondbolag har totalt ungefär 1 500 fonder tillgängliga på den svenska marknaden, vilket är nästan hälften av de fonder vi analyserar finansiellt. Metodmässigt fokuserar vi på de två viktigaste aspekterna; påverkansarbete (”Ansvarsfullt ägande”) och hur man väljer in hållbara innehav i fonden (”Positivt urval”). Det finns ett litet antal fonder som är bättre än andra fonder på båda punkterna, och det är dessa som vi vill hjälpa sparare att hitta genom att ge fonderna ett grönt hållbarhetsbetyg. Sedan finns det fonder som är bra på det ena eller det andra, och dem har vi gett gult i betyg. Fonder som varken är bra på Ansvarsfullt ägande eller Positivt urval har vi gett ett rött betyg.

Röda fonder har alltså ingen eller en liten metod för att välja hållbara alternativ till fonden, och om fondbolaget arbetar med påverkansarbete är det mest reaktivt. Det vill säga, den ägaransvarige på fondbolaget kontaktar kanske ett bolag en fond har investerat i när de har hört talas om någon tveksamhet, och frågar vad som hänt och varför. Gröna fonder, å andra sidan, har både bra metoder för att välja ut hållbara innehav, och de har metoder för att hitta och påverka bolag som riskerar att råka ut för något innan det händer.

Våra strikta kriterier för gröna fonder gör att få passivt förvaltade fonder, såsom indexfonder, är gröna eftersom de inte kan välja sina innehav själva. Ett stort antal fonder är röda – t.ex. indexförvaltare utan fokus på ansvarsfullt ägande, och även många fonder inom andra tillgångsklasser. En annan intressant betraktelse är att nordiska bolag står sig relativt bra i undersökningen. Av det totala antalet undersökta fonder är 44 % röda, medan om man kollar på nordiska fonder så är antalet 36% röda. Mitt intryck är att det är mer legitimt med hållbarhetsarbete i framförallt Sverige och Norge. Det är också Norden- och Sverigefonder som har bättre genomsnittligt hållbarhetsbetyg än övriga kategorier.

Nedan visas de fonder som har fått allra högst poäng i analysen. Dessa fonder rankas högst om vi ser till hur bra verktyg och incitament förvaltarna har att välja ut hållbara innehav, och hur man arbetar som ansvarsfull ägare i regionen eller branschen som fonden investerar i. Läs mer om resultatet i rapporten.

Fond Fondförvaltare Kategori

DNB Global Emerging Markets SRI DNB Tillväxtmarknader
DNB Global Hållbar DNB Global
DNB Global SRI DNB Global
DNB Renewable Energy DNB Miljö
DNB Sverige Hållbar DNB Sverige
Nordea Klimatfond Nordea Miljö
Nordea Swedish Stars Nordea Sverige
Nordea-1 Emerging Stars Equity Nordea Tillväxtmarknader
Nordea-1 Nordic Stars Equity Nordea Norden
Parvest Enviromental Opportunites BNP Paribas Branschfonder, övriga
Parvest Global Environment BNP Paribas Miljö
Parvest Green Tigers BNP Paribas Miljö
Swedbank Robur Ethica Sverige Swedbank Robur Sverige
Swedbank Robur Ethica Sverige MEGA Swedbank Robur Sverige
Öhman Global Sustainable Brands Öhman Global
Öhman Nordisk Miljöfond Öhman Norden

Riksdagsvalet, regeringen och skatterna

8 november · 2018

Vad har hänt sedan valet 2014?

Årets riksdagsval blev i sitt resultat inte så väldigt annorlunda än 2014 års val. Vid en titt i backspegeln av vad som skattemässigt ändrats under de senaste fyra åren så har den rödgröna regeringen hunnit med en del. De har bland annat dragit ner på ROT och RUT, minskning av jobbskatteavdraget, infört förmånsbeskattning av sjukvårdsförsäkring och flygskatt samt beslutat om sänkning av bolagsskatten i ett första steg med 0,6%. Större förändringar har dragits tillbaka innan de lagts fram i riksdagen, som ändring av 3:12-beskattningen, bankskatten, exitskatten och vinster i välfärden som röstades ner utan att någon blev överraskad av det.

Sammanfattningsvis har en del ändringar gjorts men inga mer genomgripande förändringar för de allra flesta. När man blickar framåt så framstår det inte som en osannolik prognos för den kommande mandatperioden med tanke på hur mandaten fördelat sig i riksdagen. Om det nu inte blir nyval, det vill säga. För den som är hågad att slå vad om nyval eller inte, är oddsen nu ca 3–4 gånger pengarna på att det inte blir nyval och endast insatsen och lite till på att det blir nyval.

Vad händer framåt?

Det är ju inte så att vi saknar regering, då vi har en övergångsregering fram till dess att ny regering utses. Rekordet för en övergångsregering innehas för stunden av Belgien där en övergångsregering blev sittande i mer än 500 dagar efter deras val 2010. Något nyval i Sverige kan det inte heller bli i en handvändning eftersom övergångsregeringen inte kan besluta om det. Det som ligger närmast till hands för att det ska bli nyval är att talmannens förslag till statsminister röstas ned av riksdagen fyra gånger på raken, och i skrivande stund har talmannen enbart presenterat ett förslag som kammaren ännu inte röstat om.

Nästa datum att hålla reda på är den 15 november då riksdagen senast ska rösta om budgeten. Övergångsregeringen kommer lämna sitt förslag till riksdagen, men även moderaterna har meddelat att det tänker lämna ett förslag. Vi får helt enkelt avvakta för att se hur det nu går med regeringsbildandet, budgeten och ett eventuellt nyval. Hur detta slutar visar sig så småningom – det vi kan vara säkra på är att vi kommer att betala skatt i morgon också.

Blogg

Innebär nedgången på världens börser slutet för denna investeringscykel?

25 oktober · 2018

Aktiemarknaderna verkar följa det sedvanliga säsongsmönstret med en nedgång under tidig höst. Men det har väl inte undgått någon att utvecklingen i denna nedgång är något snabbare än vad vi har sett de senaste åren samtidigt som den direkt utlösande faktorn är svår att peka på.

Men jag blir ändå inte riktigt förvånad och magnituden är inte olik det vi har sett tidigare. Lågräntemiljön har bidragit till onormalt låga svängningar för de flesta tillgångsklasserna, men även för ekonomisk statistik överlag. Det bidrar till att obalanser byggs upp och att det blir trångt i dörren när fler aktörer samtidigt ska ta hem vinster. Det är heller inte ovanligt att börsen är mer känslig för en nedgång när värderingen är hög. Vill man ändå hitta faktorer som ligger bakom just denna nedgång så ser jag framförallt uppgången i den amerikanska 10-årsräntan som avgörande. Själva nivån, idag på cirka 3,1 procent, oroar jag mig mindre för då det historiskt inte går att hitta större samband med denna och den efterföljande avkastningen på aktiemarknaden. Men när uppgången sker snabbt brukar det vara en anledning att vara mer vaksam.

Tydliga avmattningstendenser ökar risken

Utöver detta finns naturligtvis en rad aktuella orosmoln i form av Saudiarabien, Italien, Brexit osv. Men det vi har fokuserat på i vår försiktiga marknadssyn under året är framförallt en global konjunkturell avmattning. Skattereformen i USA har överskuggat denna temporärt och konsumenterna är alltjämt mycket optimistiska där exempelvis konsumentförtroendet pekar på den högsta nivån på 18 år. Men förutom att denna typ av positiva sentimentsindikatorer historiskt sett är en varningssignal har avmattningstendenserna varit tydliga. Centralbanken har stramat åt till följd av en stärkt inflationstakt, husförsäljningen har börjat vika och handelskonflikten har redan drabbat den globala handeln. För mer exportberoende länder har detta fått tydlig påverkan och det bidrog bland annat till att den Internationella Valutafonden, IMF, reviderade ner sina globala tillväxtprognoser för någon vecka sedan.

Teknologisektorn i fokus

Värt att nämna är naturligtvis också teknologisektorns framfart. Sektorn har varit den lysande stjärnan på aktiemarknaden länge och förutom att teknologijättarnas återköp av aktier har gett stöd till börsen har analytikerkollektivet varit ytterst optimistiska. Även idag har mer än 95 procent av alla analytiker en positiv rekommendation på Amazon och skulle bolaget redovisa sämre siffror än väntat är naturligtvis fallhöjden i aktien stor. Jag säger inte att förutsättningarna för många av bolagen inte är goda och till skillnad från slutet av 1990-talet har många av dessa bolag en god vinstutveckling, men när sektorer växer sig allt större möter de normalt ett ökat hot från regleringar samtidigt som det i dessa bolags fall har varit så att regelverken inte har hunnit ikapp användandet. Det är också tydligt att många av dagens stora bolag dels mer eller mindre har ett monopol och dels visar att det finns en brist på personlig integritet. Med tanke på att det är den minst reglerade sektorn i USA är min bedömning att det finns en risk för att man likt andra sektorer som tidigare har stått för en stor del av det globala marknadsvärdet ser en ökad reglering och därmed en mer dämpad vinstutveckling.

Mer åtstramande miljö

Står vi då inför ett ännu större fall? Nedgången hittills får främst anses vara en rekyl, men det är värt att påminnas om att det inte är ovanligt med en större nedgång vart tionde år. Den huvudsakliga anledningen till de senaste årens expansionsfas, penningpolitiken, väntas bli alltmer åtstramande under nästa år. Det gör att vi räknar med ett högre ränteläge som normalt försämrar förutsättningarna för aktier. I kombination med att tillväxttakten i världen viker, vilket historiskt har varit en negativ signal för aktiemarknaden, ser vi all anledning att fortsatt vara något försiktiga. Men de indikatorer vi följer som signalerar att man bör lämna aktiemarknaden helt visar att vi inte riktigt är på denna nivå än. Därför är det viktigt att se hur en studs uppåt ser ut och om vi kan nå tillbaka till tidigare högstanivåer.

Blogg

Vi tar klimatförändringarna på allvar – följer de andra med?

12 oktober · 2018

Sällan har en fråga varit mer aktuell än vad klimatförändringarna är just nu.

I somras lärde vi oss ett nytt ord: klimatångest. Visst kunde vi njuta på badstranden mer än någonsin förr. Men många kan nog relatera till den där känslan, en knut i magen, när vi tänker på sommarens skogsbränder och torra åkrar. Där har vi klimatångesten.

IPCC* skriver i den senaste rapporten att vi sannolikt når en genomsnittlig global temperaturökning på 1,5°C mellan 2030 och 2053 om vi fortsätter i nuvarande takt. Att begränsa uppvärmningen till 1,5°C är möjligt inom fysikens lagar, men det skulle kräva förändringar i en takt och omfattning som vi aldrig tidigare skådat, enligt IPCC.

Samma dag som IPCC:s rapport publiceras delas Nobels Ekonomipris 2018 ut till två forskare för forskning om ”hur vi kan uppnå uthållig och hållbar ekonomisk tillväxt i världen”. Hur klimatförändringar påverkar ekonomiska modeller, och hur vi kan uppnå bästa klimatnytta genom investeringar är alltså så centrala frågor inom ekonomi idag att de tilldelas Riksbankens pris i Alfred Nobels minne.

Kanske känner du också igen dig i att klimatförändringar och miljö dyker upp allt oftare i samtal med vänner och bekanta? Det är tyvärr inte en slump att frågan kommer upp överallt.

Söderberg & Partners medarbetare först att bli klimatpositiva

Vi har sedan flera år tillbaka arbetat med hållbarhetsanalyser av olika slag, för att hjälpa sparare att hitta de sparprodukter som har bäst möjligheter att vara med och bidra inom miljö- och samhällsfrågor. Självklart ska vi också göra vår del i det praktiska arbetet, och vi är miljöcertifierade enligt ISO 14001 sedan 2016, men vi kände att vi vill göra mer. Våra medarbetare och kunder vill att vi ska vara i framkant inom klimatfrågan.

Därför har vi valt att gå ett steg längre än vad vi sett andra företag göra. Vi har valt att klimatkompensera för alla våra medarbetare, i alla länder och under alla olika varumärken under Söderberg & Partners-paraplyet. Det gäller dessutom på fritiden. Hur har vi räknat? Gå in på We Don’t Have Time Climate Positive Employees för detaljerna. Vi på Söderberg & Partners vill uppmana alla i finansbranschen att följa med. Detta är något vi kan göra tillsammans!

* IPCC, Intergovernmental Panel on Climate Change, är FN:s klimatpanel. Organisationen har bildats för att förse världen med ett vetenskapligt perspektiv över det rådande kunskapsläget om klimatförändring och dess miljömässiga och socioekonomiska påverkan.