14 april 2020

Dagens händelser

Tisdag 14 april

Fed-chefen i Minneapolis varnar om en lång och svår återhämtning

Fed-chefen i Minneapolis, Neel Kashkari, varnade i en intervju med CBS på söndagen, för att återhämtningen för den amerikanska ekonomin efter coronavirusutbrottet sannolikt kommer att bli "lång och svår" när delar av ekonomin periodvis stänger och startar upp.

Mer lättnader på gång i Japan

Bank of Japan överväger att genomföra mer lättnader vid nästa policymöte den 27-28 april.

Vaccin mot coronaviruset kan dröja

Coronaviruset fortsätter att spridas över världen och ett vaccin mot smittan är hett eftertraktat. Men det kan dröja innan ett sådant är klart att använda, säger Världshälsoorganisationen WHO:s talesperson Margaret Harris.

Pandemin kan ha nått sin topp

Commerzbank menar på att pandemin ser ut att ha nått sin topp, med tydliga indikationer på att hastigheten i antalet nya smittade inte längre stiger. Flera länder närmar sig ett läge där de planerar att dra tillbaka restriktioner och öppna samhällena igen.

IMF beviljar miljardlån till nödställda länder

Internationella valutafonden IMF har beviljat stora nödlån till en rad länder för att bekämpa effekterna av coronapandemin.

Regeringen gör permitteringsregler mer generösa

Regeringen, Centern och Liberalerna kommer på tisdagen att presentera generösare regler för korttidspermitteringarna.

Småbolagspaket bromsat i USA

Stödpaketet på 250 miljarder dollar riktat mot småföretag fastnade i kongressen.

Bättre kinesisk handelsstatistik än väntat

Kinas export, mätt i lokal valuta, föll med 3,5 procent i mars jämfört med samma månad året innan. Analytikerna hade väntat sig ett fall på 12,8 procent.

Antalet arbetslösa minskar något

Totalt 13 835 personer skrev in sig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen i förra veckan. Det kan jämföras med 25 350 personer veckan dessförinnan och 15 052 veckan före det.

Positiva börser inför rapportperioden

Börserna är genomgående positiva i ljuset av fortsatt lägre sjukdoms- och dödstal tillsammans med bättre handelsstatistik från Kina. Vi står inför en rapportsäsong där investerare kommer att få sin fösta riktiga glimt av coronavirusets effekter och vad bolagen ser framför sig resten av 2020. Först ut är de amerikanska storbankerna som presenterar sina rapporter i veckan.

Tillslut kom OPEC + överens

OPEC+ kom tillslut överens om stora produktionsneddragningar fram till Q1 2021. Oljepriset pekar idag svagt uppåt för andra dagen i följd efter uppgörelsen.

Guldet fortsätter upp

Guldpriset har på tisdagen varit uppe och snuddat vid 1 716 dollar per uns, vilket är den högsta nivån seden 2012.

Hur ska man hantera sina investeringar?

Jag vill veta mer

Coronaviruset - så hjälper vi dig