17 mars 2020

Dagens händelser

Tisdag 17 mars

Riksbanken

Riksbanken utökar tillgångsköpen och avser att köpa såväl stats- ,kommun- och bostadsobligationer för 300 miljarder kronor. Syftet med köpen, som är en del av ett större krispaket, är att stödja den ekonomiska utvecklingen och undvika att problem i kreditförsörjningen leder till att ytterligare förvärra de ekonomiska konsekvenserna av coronaviruset.

Ytterligare stimulanser från Fed

Federal Reserve meddelade på tisdagen att den kommer att lansera en finansieringsfacilitet (CPFF)  för commercial papers (företagsobligationer) för att stödja kreditflödet till hushåll och företag. Senast det skedde var under den globala finanskrisen 2008.

Sverige inför åtgärder

Sveriges regering rekommenderar att svenska gymnasieskolor, yrkeshögskolor samt Komvux från och med imorgon bedriver sin verksamhet från distans.

Uppmaningar i USA

Trump uppmanar amerikaner att undvika resor, restauranger, barer, träningsanläggningar och skolor.

Filippinerna stoppar börshandel

Landet stoppar tillfälligt all börshandel för att skydda mäklare och medarbetare från viruset.

En positiv nyhet

De första kliniska testerna av ett vaccin mot coronaviruset har påbörjats på människor i Seattle.

Störst krispaket i NZ

Nya Zeeland aviserar ett stimulanspaket på 4 procent av landets BNP, motsvarar 70 miljarder svenska kronor.

Gigantiskt stöd i USA

Steven Mnuchin kommer att söka kongressens godkännande för ett stimulanspaket på 850 miljarder dollar.

Skattesänkningar i Japan

Japan överväger skattesänkningar för att motverka de negativa ekonomiska effekterna av coronaviruset.

Gemensamma insatser från EU

EU-länderna har enats om undantag från budgetreglerna för stora krisåtgärder. EU:s finansministrar har också beslutat att skapa en coronafond på 37 miljarder euro för insatser inom sjukvårdssystem, småföretag och arbetsmarknaden.

Brant fall i tyskt investerarförtroende

Det tyska ZEW-indexet, som mäter humöret bland tyska investerares och analytikers
förväntningar på ekonomin, sjönk mer än väntat i mars. Fallet var det brantaste sedan indexet började föras 1991.

Stigande varsel i Sverige

Under den andra veckan i mars ökade antalet inrapporterade varsel till Arbetsförmedlingen markant. Varslen är i hög grad koncentrerade till storstadslänen och inom hotell- och restaurangverksamhet.

Kraftigt stigande arbetslöshet i Norge

Antalet arbetslösa i Norge har ökat med 84 000 till 149 000 på bara en vecka.

Viss återhämtning på börserna

S&P 500 återhämtar delar av gårdagens nedgång på 12 procent och är nu ner runt 29 procent från rekordnivån i februari. I Sverige handlades börsen mellan hopp och förtvivlan men avslutade dagen på plus.

Svagaste kronan sedan 2002

Den svenska kronan höll emot under inledningen av coronaoron men under de senaste dagarna har svagheten tilltagit. Efter Riksbankens stimulanspaket handlas den svenska kronan på den svagaste nivån mot dollarn sedan 2002.

Olja & basmetaller handlas ned

Såväl WTI som Bredtoljan handlas nu kring 30 USD fatet och noterar därmed den lägsta nivån sedan januari 2016.

Coronaviruset - så hjälper vi dig