18 mars 2020

Dagens händelser

Onsdag 18 mars

Island sänker

Islands centralbank sänkte på onsdagen styrräntan med 50 räntepunkter från 2,25 till 1,75 procent. Kravet på den kontracykliska kapitalbufferten sänks samtidigt från 2 till 0 procent.

ESCB intervenerar för att stabilisera marknad

ESCB (European System of Central Banks) intervenerar via Italiens centralbank för att säkra ordnade marknadsförhållanden. Interventionerna avser också att bringa klarhet om det skulle råda någon tveksamhet beträffande de beslut som fattats av ECB-rådet. Italienska statssräntor har stigit kraftigt efter negativa tolkningar av ECB-chefen Christine Lagardes uttalanden vid presskonferensen i samband med ECB:s räntebesked förra torsdagen.

Sverige inför åtgärder

Sverige beslutade sent igår kväll att tillfälligt stoppa icke nödvändiga resor till Sverige. Alla resor stoppas dock inte t.ex. kommer svenska medborgare och andra personer bosatta i Sverige självklart kunna återvänta hem.

Tåg ställs in i Sverige

SJ ställer in vart fjärde tåg i hela Sverige, på grund av coronavirusets effekter.

Ytterligare stängning av gränser

USA stänger gränsen till Kanada för icke-nödvändig trafik.

Över 200 000 smittade

Nu har fler än 200 000 coronafall konstaterats globalt samtidigt som cirka 83 000 personer har återhämtat sig.

Gigantiskt stödpaket i USA

Igår efter stänging presenterade Trump-administrationen ett stimluanspaket på hela 1 250 miljarder USD där Trump vill ge varje amerikan 1 000 USD i form av checkar, vilket motsvarar uppemot 250 miljarder dollar.

Brittiska regeringen lanserar stimulanspaket

Idag presenterade den brittiska regeringen sitt stumlanspaket för att hantera krisen till följd av COV-19 viruset. Den består av statliga lånegarantier till företag och nödlån samt 20 miljarder pund i direkt stöd till företag som krisar i virusets spår. Hela krispaketet väntas uppgå till 3 900 miljarder svenska kronor.

Svag bilförsäljning i Kina

Kinas bilförsäljning rasade med 47 procent under de 15 första dagarna av mars jämfört med samma period i fjol. Däremot är det betydligt lindrigare än i februari då bilförsäljningen kollapsade med hela 80 procent.

Färre nybilsregistreringar i EU under februari

Nybilsregistreringar i EU föll med 7,4 procent i februari. Tyskland hade den största nedgången, -10,8 procent, följt av Italien på -8,8 procent.

Fortsatt oroligt på börserna

Trots fortsatta ekonomiska stimulanser är investerarna pessimistiska och de kraftiga svängningarna på världens börser fortsätter. Aktieindexterminerna i USA stoppades återigen före öppning i en så kallad "limit-down", då fallet varit för stort. Europeiska börser lyste rött under hela handelsdagen.

Svag råvarumarknad

Iraks oljeminister har bett om ett krismöte mellan parterna i Opec+ för att nå en omedelbar lösning på utbudssituationen så att marknaden kan återgå till en bättre balans. På onsdagen var Brentoljan nere runt 26 dollar per fatet medan WTI-oljan handlas till den lägsta nivån sedan 2002, omkring 22 dollar per fat. Även bas- och ädelmetaller noterades lägre i den rådande pandemioron.

Coronaviruset - så hjälper vi dig