2 april 2020

Dagens händelser

Torsdag 2 april

Idag inledde Riksbanken sina planerade köp av företagscertifikat

Riksbanken köpte idag sina första företagscertifikat utgivna i svenska kronor av svenska icke-finansiella företag till ett nominellt belopp om 4 miljarder kronor.

USA skeptisk till Kinas rapportering

USA:s underrättelsetjänst anklagar Kina för att ha mörklagt omfattningen av coronavirusutbrottet, och underrapporterat både antalet fall och döda, vilket givetvis nekas från kinesiskt håll.

Kina sätter ny region i karantän efter coronafall

En region med 600 000 invånare i den kinesiska provinsen Henan har satts under karantän sedan coronaviruset upptäckts i ett lokalt sjukhus.

Finansinspektionen slopar amorteringskravet

Bankerna ska få möjlighet att ge bolånetagare ett undantag från amorteringskrav med hänvisning till coronavirusets effekter på ekonomin. Undantaget gäller till och med juni 2021.

Regeringen ger ytterligare 15 miljarder i coronastöd

Kommuner och regioner kommer att få ytterligare cirka 15 miljarder kronor till följd av coronakrisen.

Ryssar behöver inte jobba på hela april

Ryska medborgare behöver inte gå till jobbet under hela april, meddelade Vladimir Putin idag.

Ny extrem arbetslöshetsstatistik från USA

Hela 6,6 miljoner amerikaner anmälde sig arbetslösa under förra veckan. Förra veckan var samma siffra 3,3 miljoner. Det i sig var den klart högsta siffran som någonsin uppmätts. Den tidigare högstanoteringen innan coronakrisen var nära 700 000 personer under en vecka från 1982.

Industriorder oförändrade i februari

Orderingången i USA:s industri var oförändrad i februari, jämfört med månaden före.

Blandad utveckling på börserna

Virusspridningen och dess effekter fortsätter att prägla marknadshumöret. Efter en rekordsvag start på kvartalet, till följ av en ökad coronaoro igår, kunde vi idag skönja en fortsatt svag utveckling. Efter att rekordmånga amält sig som arbetslösa i USA handlades amerikanska börser slagit mellan plus och minus i den inledande torsdagshandeln.

Hopp om slut på priskriget

Räntor har visat en dragning uppåt medan oljepriset avancerat på hopp om att priskriget kan avslutas. Enligt rykten ska Saudiarabien och Ryssland minska oljeproduktionen kraftigt.

Hur ska man hantera sina investeringar?

Jag vill veta mer

Coronaviruset - så hjälper vi dig