20 mars 2020

Dagens händelser

Fredag 20 mars

Danmark höjer

Danmarks Nationalbank höjde sin styrränta med 15 punkter till -0,10 procent för att försvara sin växelkurs mot euron.

Norge sänker räntan igen

Norges Bank har beslutat att återigen sänka sin styrränta. Den här gången från 1 till 0,25 procent.

Riksbanken köper företagsobligationer

Riksbanken följer andra centralbanker och inleder köp av företagsobligationer, inom ramen för det tidigare beslutade programmet på 300 miljarder kronor, efter att marknaden för företagsobligationer och certifikat har hamnat under press såväl globalt som i Sverige. Riksbanken har även beslutat att erbjuda lån i amerikanska dollar till svenska företag.

Fed utvidgar tillgångsköpen

Fed utvidgar sitt stödköpsprogram till att även inkludera kommunobligationer.

Kalifornien och New York uppmanar folk att stanna hemma

Guvenörerna, för New York och Kalifornien, uppmanar nu folk att stanna hemma, vilket innebär att uppemot 60 miljoner människor sätts i karantän i två av USA:s mest folkrika delstater.

Obligatoriskt utegångsförbud i Argentina

Förbudet är en förebyggande åtgärd för att hindra virusspridningen och träder kraft idag.

Italien går om Kina

I dag rapporteras det att Italien gått om Kina i antalet döda. Milanodistriktet har satt in militär för att säkra karantänen.

Spanien stänger samtliga hotell

Samtliga hotell i Spanien har fått order om att stänga inom sju dagar för att hindra smittspridningen.

Norge räddar flygen

Norges regering sjösätter ett krispaket för att rädda landets flygindustri. SAS får kreditgarantier på 1,5 miljarder norska kronor medan Norwegians stöd uppgår till 3 miljarder norska kronor.

Ytterligare stödåtgärder i Sverige

Utöver de redan annonserade 300 miljarder, skjuter nu regeringen till 125 miljarder för att stötta svenska företag. Tidigare under fredagen enades politikerna om ett akut stöd på 1 miljard svenska kronor till kultur- och idrottsvärlden.

Tyskland på väg att lansera krisfond

Tysklands regering planerar att upprätta en rekordstor krisfond på 500 miljarder euro, för att stödja företagens problem i coronapandemin.

Kinas ekonomi börjar normaliseras

Kinas ekonomi börjar visa tecken på normalisering efter den stora chock som orsakades av coronaviruset, enligt Internationella valutafonden (IMF). Men riskerna för bakslag är stora, varnar fonden i ett blogginlägg.

Stark amerikansk bostadsförsäljning under en annars tunn statistikdag

Under en annars tunn statistikdag kom uppgifter om att amerikansk bostadsförsäljning steg med 6,5 procent under februari jämfört med förväntad 0,7 procent. En siffra som sannolikt kommer försvagas betydligt under de kommande månaderna till följd av Coronaviruset fortsatta smittspridning i USA.

Fortsatt blandad utveckling på världens börser

OMXS30 stängde på minus, i motsats till resterande börser i Europa och Asien. Även USA-börserna visade på stor spridning med det tekniktunga Nasdaq-indexet som driver uppgången.

Fortsatt stark återhämtning i oljan

Oljepriserna fortsätter att stiga i momentum efter signaler från USA att man kommer att agera för att hålla priserna uppe.

Hur ska man hantera sina investeringar?

Jag vill veta mer

Coronaviruset - så hjälper vi dig