23 mars 2020

Dagens händelser

Måndag 23 mars

Fed lanserar nytt räddningspaket helt utan gräns

Fed presenterade ett nytt räddningspaket där man inte satt någon övre gräns för tillgångsköpen, utan man kommer köpa i den mån det behövs och väntas istället ange en daglig takt. Fed kommer också att köpa obligationer med kommersiella fastigheter som säkerhet. Flera andra åtgärder, som var i bruk under finanskrisen, sätts också in.

Riksbanken utökar lånetillfällen för bankerna

Riksbanken har beslutat att vid fyra tillfällen, mellan den 27 mars och 17 april, erbjuda totalt 400 miljarder svenska kronor i lån till bankerna i syfte att öka deras utlåning till företag.

Spanien kan bli värre än Italien

Spaniens prognos mörknade på söndagen när statistik visat att dödstalen ökat avsevärt snabbare än i det hårt drabbade Italien.

Indien sätter städer i karantän

Indiska jättestäder som Delhi, Bombay och Bangalore sätts i karantän fram till den 31 mars. Totalt omfattas 75 distrikt i landet av de nya reglerna.

HongKong förbjuder all turism

Hongkong förbjuder turister och genomresande från onsdag och framåt.

OECD uppmanar till stimulanser

Att länder snabbt ska återhämta sig från coronakrisen är rent önsketänkande, menar OECD:s generalsekreterare Angel Gurría. OECD uppmanar regeringar runt om i världen att vidta rejäla åtgärder.

Tyskland lanserar räddningspaket

Tysklands regering har fattat beslut om ett räddningspaket på över 156 miljarder euro för att motverka coronakrisen.

Hopp om krispaket i USA

Efter att senaten stoppat regeringens stödpaket på 2 000 miljarder dollar finns hopp om en lösning idag.

Rekordmånga bolag vill skjuta upp skatten

På bara en vecka har Skatteverket fått in över 600 ansökningar från företag om möjlighet till anstånd med skatten.

Allt fler svenska bolag påverkade

Mer än ett dussin svenska bolag meddelade i helgen om vinstvarningar, indragna utdelningar eller annan påverkan från coronaviruset.

Kraftig varselvåg i Sverige

Totalt 18 367 personer har varslats om uppsägning i mars, vilken är en dubblering gentemot förra året.

Svaga börser trots stimulanser

Stockholmsbörsen handlades lägre på måndagen i likhet med övriga europeiska börser. Trots kraftfulla stimulanser från Fed orkade inte börsena hålla humöret uppe.

Räntor ned

I spåren av börsnedgångarna sjönk europeiska, svenska och amerikanska räntor.

Oljepriser kvar på låga nivåer

Oljepriset (Brent) fortsatte ned under måndagen och har nu fallit cirka 60 procent sedan årskiftet.

Hur ska man hantera sina investeringar?

Jag vill veta mer

Coronaviruset - så hjälper vi dig