26 mars 2020

Dagens händelser

Torsdag 26 mars

Bank of England lämnar styrräntan oförändrad

Den brittiska centralbanken, Bank of England, lämnar såväl räntan som nivån på tillgångsköpen oförändrad. Räntan ligger på 0,10 procent och målet för tillgångsköp på 645 miljarder pund.

Riksbankens mötesprotokoll publicerat

Vid ett extrainkallat penningpolitskt mötes beslutade Riksbanksdirektionen att inleda köp av företagscertifikat. Man utökar även motpartskretsen så att fler motparter kan delta i program för utlåning till företag via banker. Tidigare unde dagen publicerade man också protokollet från det extrainsatta direktonsmötet den 16:e mars.

Ryssland stoppar internationella flyg

Alla internationella flyg stoppas i Ryssland och Moskva stänger affärer och restauranger och många ryssar väntas få nästa vecka ledigt.

Årets första maj-demonstrationer ställs in

Socialdemokraterna har fatta beslutet att ställa in alla förstamajtåg i landet.

Nästan halva världens befolkning i karantän

Cirka 3 miljarder människor världen över har blivit ombedda att stanna hemma, vilket är nästan hälften av jordens befolkning.

Nytt krispaket i Singapore

Singapores regering presenterade på torsdagen ytterligare ett stimulanspaket på 33 miljarder dollar, motsvarande omkring 331 miljarder kronor.  Det är det andra stimulanspaketet som regeringen lägger fram. Det första omfattade åtgärder för omkring 4 miljarder dollar.

3,2 miljoner nya arbetslösa i USA

Nya arbetslösa i USA förra veckan ökade med 3 283 000 personer jämfört med 281 000 veckan före.

KI-barometern sjönk kraftigt i mars

Barometer som sammanfattar läget i svensk ekonomi, sjönk till 92,4 i mars, jämfört med februari (99,1).

Tyskt affärsklimat på den lägsta nivån sedan finanskrisen

Det tyska IFO index, som mäter den affärsklimatet i det tyska näringslivet, föll ner till den lägsta nivån sedan finanskrisen. Nivån motsvarar en årlig BNP-tillväxt på minus 4 procent för 2020.

Fortsatta uppgångar på världens börser

Efter två dagar av starka börsuppgångar på aktiemarknader fortstsatte börsoptimismen på torsdagen.

Försvagning av dollarn

Räntor sjönk och kronan stärktes mot både euron och dollarn. Större delen av rörelsen kom efter den veckovisa statistiken över nyanmälda arbetslösa i USA. Pundet stärktes 1,4 procent mot dollarn på efter Bank of Englands besked.

Hur ska man hantera sina investeringar?

Jag vill veta mer

Coronaviruset - så hjälper vi dig