6 april 2020

Dagens händelser

Måndag 6 april

Fed väntas inte stoppa amerikanska bankers utdelningar i dagsläget

Amerikanska banker kommer sannolikt att tillåtas fortsätta att ge utdelningar till sina aktieägare trots att coronaviruspandemin riskerar att skapa ”ett berg” av dåliga lån som på sikt kan försvaga kreditgivarna.

Israel sänker styrräntan

Israels centralbank sänkte på måndagen sin styrränta med 0,15 procentenheter, till 0,10 procent.

Riksbankens enkät

Coronaviruset får alltmer tydliga effekter på företagen och vissa branscher ser ingen vändning.

Över 50 000 har dött av corona i Europa – värst drabbade kontinenten

Över 50 200 människor har avlidit sedan de har smittats av coronaviruset i Europa. Det framgår av en sammanställning som nyhetsbyrån AFP har gjort och som utgår från officiellt bekräftade fall vid klockan 13 på måndagen.

Virusdrabbat kryssningsfartyg får lägga till

Det coronadrabbade kryssningsfartyget The Ruby Princess får lägga till 80 kilmeter söder om Sydney efter drygt två veckor till havs.

Japan presenterar stimulanspaket

Japans stimulanspaket väntas inkludera bidrag till företag som påverkas av coronaviruset samt att skattebetalningar kan skjutas upp ett år, sänkt fastighetsskatt och utbetalningar till drabbade hushåll.

EU ger 8 miljarder euro i lånegarantier till småföretag

EU-kommissionen har beslutat att anslå 1 miljard euro som ska omvandlas till 8 miljarder euro i lånegarantier till 100 000 små och medelstora företag i EU.

Tydlig nedgång för bostadsmarknaden

SEB:s boprisindikator, som visar skillnaden mellan andelen hushåll som tror på stigande priser och på fallande priser föll med hela 67 indexenheter, det största fallet för en enskild månad sedan start 2003. Boprisindikatorn är nu på -20, vilket är i linje med bottennivåerna från 2012 och 2017, men en bra bit över lägstanivån från finanskrisen på -62.

Varslen fortsätter

Närmare 50 000 personer har varslats sedan första mars och 7 100 personer under de tre första dagarna i april. Samtidigt skrev 25 350 svenskar in sig som arbetslösa i förra veckan enligt Arbetsförmedlingens veckostatistik.

Optimismen dominerar på börserna

Tecken på avmattning i virusspridning och dödlighet under helgen gav stöd till börserna. Europabörserna tog rygg på Asien och inledde veckan med relativt kraftiga uppgångar vilket sedan fortsatte i USA.

OPEC+-möte skjuts upp

Vi ser att oljan fortsätter ned efter att krismötet mellan OPEC och Ryssland, som skulle ägt rum idag, skjuts upp till på torsdag.

Den japanska yenen försvagas

Efter signaler om att premiärminister Shinzo Abe kan utlysa undantagstillstånd har den japanska yenen försvagats under dagen.

Hur ska man hantera sina investeringar?

Jag vill veta mer

Coronaviruset - så hjälper vi dig