7 april 2020

Dagens händelser

Tisdag 7 april

Australiens centralbank lämnar räntan oförändrad på 0,25 procent

Australiens centralbank, RBA, lämnade på tisdagen sin styrränta oförändrad på 0,25 procent.

Hård kritik mot Ingves ovilja att använda räntevapnet

Räntesänkningar finns inte med på Riksbankens lista med krisverktyg. Det ifrågasätts på sina håll, bland annat efter att interbankräntan stigit till den högsta nivån på fem år.

Den 16:e april väntas bli USA:s tuffaste dag

I USA, där omkring 10 000 har dött till följd av viruset, väntas den 16 april bli den värsta dagen sett till antalet dödstal. Dödstalet i USA väntas toppa på drygt 3 000 per dag, rapporterar Bloomberg.

Inga nya coronafall i Kina

För första gången sedan januari, då Kina började publicera uppgifter om antalet döda i sviterna av coronaviruset, finns det enligt landet inga nya dödsfall att rapportera.

Antalet döda stiger åter i Spanien

Antalet som dött till följd av coronaviruset stiger åter i Spanien efter fyra dagar med nedgångar.

Ännu mer stimulanser från USA

Ytterligare 1 500 miljarder dollar ska användas för att stödja den amerikanska ekonomin genom nya utbetalningar till hushåll, breddad arbetslöshetsförsäkring och lån till mindre företag enligt representanthusets talman Nancy Pelosi.

Stimulanser i Norge

Stortinget i Norge har beslutat om att lansera finanspolitiska stimulanser på 50 miljarder NOK.

Japan utlyser nödläge

Premiärminister Shinzo Abe utlyser ett månadslångt nödläge som gäller i stora delar av landet på grund av coronavirusets spridning.

Industriproduktion i Tyskland

Industriproduktionen i Tyskland steg 0,3 procent i februari jämfört med föregående månad, och sjönk 1,2 procent jämfört med samma månad föregående år. Värt att notera är att siffrorna är tagna före coronakrisen slog till mot Europa.

Tryck på permitteringsstöd

Efter att Tillväxtverket öppnade för ansökningar om statligt permitteringsstöd hade 8 000 ansökningar kommit in före lunch under gårdagen. Myndighetens sajt hade omkring 70 000 sidanvisningar, vilket bekräftar det otroligt stora intresset.

Muntra tongångar efter positiv virusutveckling

Signaler om att smittspridningen i USA och Europa avtar i hastighet ledde till muntra tongångar på världens börser under tisdagen. Aktiemarknaden, som vanligtvis ligger före den reala utvecklingen, tolkar just nu virusspridningen i Europa som att vi nått toppen.

Förhoppning om ett slut på priskriget

Oljepriserna handlades något högre på tisdagen på förhoppningar om att världens största producentländer kan komma till en överenskommelse, som innebär slutet på det priskrig som pågått under större delen av mars. Ett avtal som begränsar utbudet efter den senaste tidens kraftiga överproduktion och svaga efterfrågan skulle få priset att stabiliseras igen.

Hur ska man hantera sina investeringar?

Jag vill veta mer

Coronaviruset - så hjälper vi dig