8 april 2020

Dagens händelser

Onsdag 8 april

KPI-beräkningar ändras på grund av tjänster som inte säljs

Coronapandemin har gjort att vissa tjänster inte går att konsumera längre, charterresor, biobesök och sportevenemang. SCB kommer i beräkningen av KPI att låta prisutvecklingen för dessa tjänster representeras av årsförändringen för hela KPI.

Ökade stimulanser från PBOC väntas

PBOC väntas öka sin stimulanser till följd av rådande coronapandemi. Stimulanserna väntas bli väl avvägda för att inte öka skuldsättningen och risken inom fastighetssektorn i alltför hög utsträckning.

Coronakrisen minskar antalet arbetade timmar

International Labour Organisation uppskattar att coronakrisen minskar antalet arbetade timmar i världen med 7% under Q2 och att 40% av den globala arbetskraften är sysselsatta i hårt drabbade sektorer.

Utökade coronatester i Sverige

Folkhälsoinstitutet kommer testa 4 000 svenskar över hela landet i en av flera metoder att mäta förekomsten av coronaviruset.

Fler dödsfall i Spanien

Antalet som dött i Spanien till följd av coronaviruset fortsätter att stiga för andra dagen i rad.

Mer till hårt drabbade småbolag

Vita huset vill öka storleken på låneprogrammet till småföretag med 250 miljarder dollar ovanpå de 350 miljarder dollar som godkändes av kongressen i mars.

Japan vill ta hem produktion

Av tidigare krispaket satsar regeringen totalt 20 miljarder kr till bolag som flyttar hem produktion från Kina.

Eurogruppen kunde inte enas om krispaket – fortsätter på torsdag

Eurogruppen kunde inte enas om ett ekonomiskt krispaket natten till onsdagen.

Maskinorder steg i februari i Japan

Maskinorderingången i Japan steg 2,3 procent i februari mot förväntad nedgång på 2,7 procent.

Stigande bostadspriser i mars men bleka utsikter

Trots hushållens fallande tro på svensk bostadsmarknad, där SEB:s boprisindikator indikerar ett prisfall på 5 procent det kommande året, visade marsstatistiken att priserna steg jämfört med tidigare månad. Jämfört med ett år sedan ligger priserna nu 7 procent högre även om antalet sålda bostäder sjönk med 15 procent i mars.

Merparten av börserna handlades svagt

Utvecklingen på Asienbörserna var blandad med fortsatt fokus på att bekämpa den rådande pandemin. När Europa tog över stafettpinnen tog det negativa sentimentet över samtidigt som amerikanska börser höll humöret uppe.

Italienska räntor stiger

Italienska räntor stiger kraftigt och euron tappar mot dollarn på onsdagen efter att euroländernas finansministrar under natten misslyckats med att enas om ett ekonomiskt krispaket.

Oljepriset vänder ned

USA:s oljelager steg mer än väntat vilket fick Brentoljan att falla och handlas runt 32 dollar per fat.

Hur ska man hantera sina investeringar?

Jag vill veta mer

Coronaviruset - så hjälper vi dig