VD- och Styrelseansvarsförsäkring

Försäkringsnytt

VD- och Styrelseansvarsförsäkring

18 maj · 2015

Grundprincipen i aktiebolag är att ägarna inte är personligt ansvariga för bolaget. Att bolaget sköts enligt lagar och regler som gäller faller på VD eller styrelsemedlemmar, där du har ett personligt ansvar att det företräffa bolaget sköts i enlighet med lagen. Du kan alltså bli stämd personligen för fel och brister i bolagets skötsel. Det är därför viktigt att du som ledande befattningshavare är medveten om hur du genom en VD- och Styrelseansvarsförsäkring kan skydda dig mot krav på betalning och skadestånd.

I Sverige har vi har vi stränga regler för bolagsföreträdare vilket innebär att även små misstag eller okunskap kan leda till förödande ekonomiska konsekvenser. Bolagets ägarsituation, styrelse- och VD-uppsättning, verksamhet och övriga försäkringssituation är alla faktorer som påverkar behovet av en VD och styrelseansvarsförsäkring (VDS-försäkring). Oavsett bolags- och ägarstruktur kan ett lämpligt försäkringsskydd vara avgörande för att kunna försvara sig mot ett betalningskrav.

Just på grund av de stränga regler och krav som finns på ledningen är VDS-försäkringar något som efterfrågas alltmer. VDS-försäkringar tecknas och betalas av företag med syfte att skydda personer i företagsledningen mot skadeståndsskyldighet och betalningsansvar. Dessa typer av ansvar faller direkt på de fysiska personerna som företräder företaget och omfattas inte av företagets vanliga ansvarsförsäkring. Utöver skyddet för den försäkrade personen så skyddar VDS-försäkringar även de som har rätt att få ersättning, ofta bolaget självt, varför också aktieägare har ett intresse i försäkringen.

Processkostnader för egna ombud betalas under rättsprocessens gång och kan uppgå till stora summor. Därför är det viktigt att försäkringen kan ersätta sådana kostnader löpande, även om det från början finns misstanke om att ett undantag i försäkringen kan vara aktuellt. Bra VDS-försäkringar har även en möjlighet att ersätta försvarskostnader i processer där kravet i sig inte omfattas.

Söderberg & Partners analyserar löpande försäkringsvillkoren på den svenska försäkringsmarknaden för att se hur dessa skyddar de försäkrade mot olika risker. I Söderberg & Partners senaste villkorsanalys inom VDS-försäkringar ingick tio försäkringsgivare och av dessa fick fyra grönt ljus av Söderberg & Partners. AIG, Ace, Chubb och Zurich var de försäkringsbolag som erbjöd det mest omfattande försäkringsskyddet.

Våra analyser visar att det finns betydande skillnader både i generell omfattning och i till synes små detaljer som kan visa sig vara av stor betydelse. Tecknandet av en VDS-försäkring bör därför avgöras individuellt och i samråd med en förmedlare.

Så skyddar du företagets laptop och mobil när du jobbar hemifrån

20 april · 2020

Digitaliseringen innebär att allt fler företag förser sina medarbetare med mobiler och laptops som arbetsredskap. Utvecklingen har medfört att anställda och egenföretagare kan arbeta i princip var som helst. I coronatider har detta blivit extra tydligt då många arbetsgivare uppmuntrat medarbetare att jobba hemifrån för att minimera smittspridning. Men hur ser egentligen försäkringsskyddet ut för arbetsgivarens egendom när du arbetar på annan plats?

Idag väljer många medarbetare att arbeta hemifrån eller när man är på resande fot. En fråga som uppstår i samband med detta är hur de traditionella försäkringslösningarna täcker eventuella skador och stölder av sådan utrustning på olika platser. Det finns ofta ett samspel mellan en företagsförsäkring, hemförsäkring och tjänstereseförsäkring som avgör vilket skydd du har när du nyttjar företagets egendom på och utanför arbetsplatsen.

Hur ser försäkringsskyddet ut för arbetsgivarens egendom på följande platser?

På arbetsplatsen

Din företagsförsäkring täcker i regel stöld och skada av företagets egendom som befinner sig inom den ordinarie arbetsplatsen. Det innebär att egendom på arbetsplatsen kommer att ersättas vid exempelvis brand, vattenläckor, strömavbrott, inbrott och skadegörelse. Har du ett allrisktillägg kommer i regel även plötsliga och oförutsedda skador att ersättas, exempelvis om en anställd spiller kaffe över datorn. Det är dock viktigt att tänka på att laptops och mobiler klassas som stöldbegärlig egendom vilket innebär att de är förenade med särskilda aktsamhetskrav, ersättningstak och självrisker.

Om din laptop eller mobil skadas eller blir stulen kommer möjligheten till ersättning i hög grad bero på vilken självrisk och vilket ersättningstak som gäller. Det är därför viktigt att kolla upp att du har ett skydd som är väl anpassat till värdet på dina mobila enheter. Använder företaget avancerade laptops kan ett högt ersättningsbelopp vara viktigt, har man istället billigare produkter kan självrisken vara avgörande för om det är värt att nyttja försäkringen.

I hemmet eller på annan plats utanför kontoret

Den ordinarie företagsförsäkringen täcker i regel inte skador på arbetsgivarens egendom utanför arbetsplatsen. Det här är viktigt att tänka på om du tar hem din jobbdator eller tar med den på lunchen. Vill man skydda datorn i sådana situationer kan dock företagsförsäkringen ofta anpassas genom ett särskilt tilläggsvillkor. I ett sådant tillägg kan man välja vilken egendom man vill skydda och får då täckning för plötsliga och oförutsedda skador även utanför arbetsplatsen.

En vanlig missuppfattning kan vara att hemförsäkringen gäller utanför arbetsplatsen eftersom den i regel ersätter skador eller stöld av egendom du äger, hyr eller lånar. Hemförsäkringen omfattar dock endast lånad egendom som används för privat bruk. Om du tar hem företagets laptop kan det vara svårt att visa att den endast använts i privat syfte vilket innebär att hemförsäkringen inte kommer täcka eventuella skador eller stölder.

Vid tjänsteresa

Vid tjänsteresan ersätter tjänstereseförsäkringen företagets egendom vid exempelvis stöld, rån eller inbrott under tjänsteresan. För stöldbegärlig egendom som dator eller mobil kan det ställas vissa krav, exempelvis att de ska låsas in i skåp, resväska eller dylikt när man lämnar den tillfälliga bostaden. Följer man aktsamhetskraven kommer tjänstereseförsäkringen innebära ett gott skydd där ersättningen dessutom följer utan självrisk.

Det kan vara bra att ha i åtanke att tjänstereseförsäkringen inte gäller om du tappar bort mobil eller dator vid flygplats, hamn eller järnvägsstation trots att det skett under tjänsteresan. Tjänstereseförsäkringen avser alltså skada eller stöld av egendom och i regel inte borttappad egendom.

Vid privat semester

Tjänsteförsäkringen skyddar dig inte bara under själva tjänsteresan, utan den kan även gälla under semester som följer i direkt anslutning till tjänsteresan. Det innebär att egendomsskyddet då fortsätter att gälla under semestern. Här bör du dock ta reda på hur många dagar försäkringen gäller efter tjänsteresans slut eftersom detta kan skilja sig åt beroende på försäkring.

Om du tar med din jobbdator på en privat semester utan anknytning till tjänsteresa beror skyddet för arbetsgivarens egendom till stor del på omfattningen i din tjänstereseförsäkring. Vissa tjänstereseförsäkringar innehåller nämligen ett egendomsskydd även på dina privata resor som gäller utan självrisk. Däremot är det viktigt att tänka på att din hemförsäkring i regel inte omfattar företagets egendom oavsett om du är hemma eller ute på resande fot.

Behöver du hjälp med att se över egendomsskyddet i dina försäkringar? Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Coronaviruset – så skyddas du på tjänsteresan

6 april · 2020

Coronaviruset har under den senaste tiden haft en stor inverkan på vårt resande. Många har fått avboka eller avbryta sina planerade resor och resebolagen har ställt in en mängd avgångar. Dessa händelser väcker frågor om vilket reseskydd man egentligen har i nuvarande situation.

Idag har många företagare och anställda tjänstereseförsäkringar, men i den här typen av sammanhang kan det vara bra att se över sitt försäkringsskydd och vad tjänstereseförsäkringen täcker för skador.

Se över följande delar i försäkringsskyddet:

• I vilka delar av världen gäller försäkringen?
  • Vad gäller om resan är bokad och betald men UD avråder från att åka?
  • Vad gäller om man redan befinner sig i ett drabbat område som UD och/eller försäkringsbolaget avråder från att befinna sig i?
  • Vad händer om den resande blir sjuk under tjänsteresan och blir inlagd på sjukhus?

Många tjänstereseförsäkringar erbjuder ett skydd inom hela världen men undantar vissa länder eller delar av ett land som Utrikesdepartementet avråder från att åka till. UD avråder sedan den 14 mars 2020 från icke nödvändiga resor till alla länder. Avrådan gäller till och med den 15 juli, varefter en ny bedömning kommer att göras. Du kan läsa mer om UD:s reseavrådan här. Sedan tidigare gäller även en avrådan från alla resor till Hubei-provinsen i Kina och Iran. Som resenär bör man hålla sig uppdaterad om läget i de länder man planerar att resa till. Det kan man göra på UD:s hemsida eller via appen UD Resklar.

Söderberg & Partners har i samarbete med ERV tagit fram PlusTjänsteresa som är en heltäckande produkt som ger ett omfattande skydd på dina resor. Även om du har ett omfattande grundskydd är det viktigt att hålla sig uppdaterad i den föränderliga situation som råder. Vi rekommenderar därför att alltid kontakta ditt försäkringsbolag eller din rådgivare innan du bokar en resa utomlands. Detta för att kunna uppdatera dig om hur försäkringsskyddet ser ut vid den aktuella tidpunkten och på den plats du planerar att resa till. Genom den här kontakten kan du även få värdefull information om hur försäkringsbolagets assistans på platsen fungerar för tillfället.

Viktigt att tänka på om du står inför en tjänsteresa

Om du redan bokat en resa och det sker en plötslig och oförutsedd händelse som medför att du inte rimligen kan genomföra resan erbjuder tjänstereseförsäkringar olika typer av ersättningar beroende på hur omfattande produkten är. Söderberg & Partners produkt PlusTjänsteresa inkluderar ett omfattande avbeställningsskydd. Medan många andra tjänstereseförsäkringar endast täcker avbokningar på grund av sjukdom eller olycksfall täcker PlusTjänsteresa även avbokningar som beror på UD:s avrådan.

Ifall du redan befinner dig i ett område som ERV, UD eller annan myndighet råder dig att lämna ersätter PlusTjänsteresa kostnader för resan tillbaka till bosättningslandet. I evakueringsskyddet igår även kostnader för mat, boende och lokala transporter i samband med hemresan samt inköp av kläder om du evakueras utan ditt bagage.

Om du blir sjuk under tjänsteresan ersätts nödvändiga och skäliga sjukvårdskostnader oavsett om du blir smittad av coronaviruset eller annan sjukdom. Förutom rena vårdkostnader omfattar skyddet bland annat mediciner, sjuktransporter, resekostnader och extrakostnader vid sjukhusvistelse. Blir du inlagd på sjukhus längre än tre dagar för en akut sjukdom täcker försäkringen även kostnader för tre närstående personers resa till dig samt deras omkostnader.

För mer information så kontakta din rådgivare på Söderberg & Partners eller fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Behöver ni hjälp med att se över företagets försäkringslösning? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till er.

Risk- och försäkringstjänster vid förvärv av företag

18 februari · 2020

Arbetar du med företagsförvärv? Oroar du dig för att inte hinna genomlysa målföretagets risker på ett adekvat sätt innan avtalet skrivs under? Lugn – vi har tagit fram en förenklad rapport så att du snabbt får en överblick över det tänkta förvärvsobjektets riskbild.

Inom Söderberg & Partners enhet Transactional Services hjälper vi våra kunder med olika typer av försäkringar och tjänster i samband med företagsförvärv såsom transaktionsförsäkring och due diligence-rapporter.

Behov av genomgång även vid mindre förvärv

Produkterna och tjänsterna blir oftast aktuella vid lite större och mer komplexa förvärv. Då vi även har sett ett behov av någon typ av systematisk genomgång av företags risker och försäkringar vid mindre förvärv (någonstans i spannet 20–100 MSEK) har vi tagit fram en förenklad due diligence-rapport benämnd S&P Insurance Audit. Utifrån grunddata i ett frågeformulär tar rapporten upp flera viktiga punkter.

Rapporten Insurance Audit innehåller följande delar:

• Nuvarande kostnader för risk- och försäkringstjänster
  • Uppskattade framtida kostnader för risk- och försäkringstjänster samt rekommendationer vad gäller omfattningen efter förvärvet
  • Analys av skadestatistiken
  • Kritiska punkter att ta hänsyn till vid förvärvet
  • Eventuella ”red flags”, dvs något i risk- och försäkringsbilden som kan bli förvärvskritisk. Ett exempel på detta är en skadestatistik som kan riskera att företaget hamnar i s.k. försäkringsnöd.

Få överblick över riskbilden

Med vår rapport S&P Insurance Audit är tanken att man som ansvarig för företagens förvärv ska få en snabb överblick vad gäller det tänkta förvärvsobjektets riskbild. Ofta kommer risk och försäkring i skymundan när det gäller mindre förvärv, dels för att den traditionella due diligence-processen kan var tung och tidskrävande och dels kostsam. Ett mindre förvärv kan också ha dolda risker i form av produkter med säkerhetsbrister, oförsäkrade exponeringar och försäkringsvillkor som är illa anpassade för verksamheten i fråga. Det kan också var fråga om dålig eller obefintlig hantering av ansvarsrisker i ingångna avtal eller eftersatt skadeförebyggande arbete.

Vår genomgång tar 1–3 arbetsdagar och arbetsbördan för förvärvsansvarig är betydligt mindre än vid de stora due dilligence-processerna. Viktigt att understryka är att det är en förenklad genomgång, men som kan avslöja grundläggande fel för en mindre kostnad i sammanhanget. S&P Insurance Audit säkerställer att även de mindre förvärven kvalitetssäkras vad gäller risk och försäkring.

Har du frågor om vår rapport S&P Insurance Audit eller några av våra andra förvärvsrelaterade försäkringstjänster? Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi till dig!