VD- och Styrelseansvarsförsäkring

Försäkringsnytt

VD- och Styrelseansvarsförsäkring

Grundprincipen i aktiebolag är att ägarna inte är personligt ansvariga för bolaget. Att bolaget sköts enligt lagar och regler som gäller faller på VD eller styrelsemedlemmar, där du har ett personligt ansvar att det företräffa bolaget sköts i enlighet med lagen. Du kan alltså bli stämd personligen för fel och brister i bolagets skötsel. Det är därför viktigt att du som ledande befattningshavare är medveten om hur du genom en VD- och Styrelseansvarsförsäkring kan skydda dig mot krav på betalning och skadestånd.

I Sverige har vi har vi stränga regler för bolagsföreträdare vilket innebär att även små misstag eller okunskap kan leda till förödande ekonomiska konsekvenser. Bolagets ägarsituation, styrelse- och VD-uppsättning, verksamhet och övriga försäkringssituation är alla faktorer som påverkar behovet av en VD och styrelseansvarsförsäkring (VDS-försäkring). Oavsett bolags- och ägarstruktur kan ett lämpligt försäkringsskydd vara avgörande för att kunna försvara sig mot ett betalningskrav.

Just på grund av de stränga regler och krav som finns på ledningen är VDS-försäkringar något som efterfrågas alltmer. VDS-försäkringar tecknas och betalas av företag med syfte att skydda personer i företagsledningen mot skadeståndsskyldighet och betalningsansvar. Dessa typer av ansvar faller direkt på de fysiska personerna som företräder företaget och omfattas inte av företagets vanliga ansvarsförsäkring. Utöver skyddet för den försäkrade personen så skyddar VDS-försäkringar även de som har rätt att få ersättning, ofta bolaget självt, varför också aktieägare har ett intresse i försäkringen.

Processkostnader för egna ombud betalas under rättsprocessens gång och kan uppgå till stora summor. Därför är det viktigt att försäkringen kan ersätta sådana kostnader löpande, även om det från början finns misstanke om att ett undantag i försäkringen kan vara aktuellt. Bra VDS-försäkringar har även en möjlighet att ersätta försvarskostnader i processer där kravet i sig inte omfattas.

Söderberg & Partners analyserar löpande försäkringsvillkoren på den svenska försäkringsmarknaden för att se hur dessa skyddar de försäkrade mot olika risker. I Söderberg & Partners senaste villkorsanalys inom VDS-försäkringar ingick tio försäkringsgivare och av dessa fick fyra grönt ljus av Söderberg & Partners. AIG, Ace, Chubb och Zurich var de försäkringsbolag som erbjöd det mest omfattande försäkringsskyddet.

Våra analyser visar att det finns betydande skillnader både i generell omfattning och i till synes små detaljer som kan visa sig vara av stor betydelse. Tecknandet av en VDS-försäkring bör därför avgöras individuellt och i samråd med en förmedlare.

Vinterfällor för bilister – hur och när gäller försäkringen?

21 januari · 2022

Vintern och det kalla klimatet med frost och snö kombinerat med mörker och minskad sikt skapar ökade risker för Sveriges bilister. Vet du när din försäkring gäller, vad som händer vid en viltolycka, och vilken roll dina vinterdäck spelar? Vi listar våra bästa tips för att minimera vinterfällorna.

Vinterdäckens påverkan på säkerhet och försäkring

I Sverige är det enligt lag krav på vinterdäck under perioden 1 december till 31 mars om det är vinterväglag, och dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och den 15 april. Det finns dock undantag som du kan läsa mer om på Transportstyrelsens hemsida.

För att försäkringen ska gälla fullt ut och för att minska riskerna för skada under vinterhalvåret bör du kontrollera att dina vinterdäck uppfyller lagkraven. Det gör du genom att mäta mönsterdjupen på däcken. Mönsterdjupet på vinterdäcken ska vara minst 3 millimeter och på tunga fordon som bussar och lastbilar ska det vara minst 5 millimeter.

Det är även viktigt att säkerställa att vinterdäcken har rätt sorts märkning. Från och med den 1 juni 2019 ska däcken ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller vara dubbade och uppfylla kraven för dubbdäck. Tidigare skulle vinterdäcken vara märkta med M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller Mud and Snow. Dessa däck får fortfarande användas som vinterdäck under en övergångsperiod fram till den 30 november 2024.

Det gäller vid dikeskörning och viltolycka

När väglaget är halt ökar riskerna för dikeskörning. För att få ersättning vid dikeskörning måste din bil ha vagnskadeförsäkring (s.k. helförsäkring) eller vagnskadegaranti. Detta gäller även vid bärgning av din bil efter dikeskörning, vilket normalt ersätts oavsett om din bil skadats eller inte.

Även viltolyckor är vanligare under vinterhalvåret, främst på grund av mörkret och att stoppsträckan förlängs av ett halt väglag. En viktig sak att ha i åtanke är att en trafikförsäkring inte ersätter dig i samband med viltolycka. En vanlig uppfattning är att halvförsäkring med djurkollisionstillägg ger ett fullvärdigt skydd, men i regel innebär det endast en självriskreducering. För att få full ersättning vid viltolyckor är istället en helförsäkring med djurkollisionstillägg att rekommendera. Ett sådant skydd innebär att försäkringsbolaget även står för hela eller delar av självrisken utöver skadekostnaden.

8 snabba tips för att minimera vinterns risker

• Använd de bästa däcken bak. De däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade bak på bilen för att minska risken för sladd vid inbromsning och i svängar. Detta gäller för både fram- och bakhjulsdrivna bilar.

• Förvara dina bildäck svalt, torrt och mörkt. Då ökar kvalitén och livslängden på bildäcken.

• Säkerställ att du har rätt däcktryck. Fel däcktryck kan påverka köregenskaper, bränsleförbrukning och däckens livslängd. Vilket däcktryck din bil ska ha hittar du i bilens instruktionsbok.

• Frostskydda sprinkler och kylvätska upp till minst 25–35 minusgrader. När vätska som kylvätska och tvättvätska fryser på vintern expanderar den, vilket kan innebära att bilens rör och behållare går sönder.

• Kontrollera bilens batteri. Se över batteriets kapacitet och att det är laddat. Du kan vanligtvis nöja dig med ett batteri på 50–70 % laddning, men på vintern krävs mer av batteriet, till exempel när det gäller värme, lampor, el fönster, vindrutetorkare och liknande.

• Kontrollera vindrutetorkarna och byt till mer robusta vindrutetorkare vid behov. Vinterväder kan tära på vindrutetorkare, särskilt gamla, och halvslitna torkare med hårt gummi är inte optimalt för vinterkylan.

• Smörj bilens lås och lister. Både lås och lister blir lätt slitna och smutsiga, och genom att rengöra och smörja dem med låsolja respektive silikonfett kan du undvika att bildörrarna fryser på vintern.

• Reparera stenskott i vindrutan omgående. Det är högre sannolikhet att ett stenskott kommer att spricka i frostigt väder, vilket då innebär att hela rutan måste bytas ut. Försäkringen gäller i regel med en lägre självrisk om vindrutan kan repareras istället för att bytas.

Behöver du hjälp att se över ditt skydd?

Vi på Söderberg & Partners ser gärna över ditt försäkringsskydd och säkerställer att din försäkring är rätt anpassad för just dig. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig omgående.

Snöras och istappar - vilket ansvar har bostadsrättsföreningens styrelse?

10 december · 2021

Vinterhalvåret innebär ofta hårt arbete och ansvar för bostadsrättsföreningar. Hantering av snöras och istappar är några vanliga exempel som måste hanteras på rätt sätt. Vilket ansvar har man som bostadsrättsförening och vad kan man göra för att förebygga eventuella skador?

Att snön ligger vit på taken är i sig inget problem. När temperaturen däremot skiftar och snön smälter bildas tunga isblock och istappar som förr eller senare kan släppa och riskera att falla mot marken i hög hastighet. Om en bil står parkerad intill fastigheten eller om någon går förbi vid fel tidpunkt kan det bli en farlig och obehaglig överraskning.

Vilket ansvar har bostadsrättsföreningen under vintern?

Hantering av det löpande underhållet av fastigheten är en av de mest tidskrävande och betydande uppgifterna för styrelsen – men det är inte alltid som underhållet hanteras på rätt sätt. Synpunkter om brister i underhåll är ett av de vanligaste klagomålen från medlemmar i bostadsrättsföreningar.

Enligt ordningslagen ska bostadsrättsföreningen, i egenskap av fastighetsägare, röja undan snö och is som kan rasa ned och skada personer och egendom på offentlig plats. Skulle olyckan vara framme vilar ofta ett tungt ansvar på styrelsen i bostadsrättföreningen. Styrelsens ledamöter har i många fall ett gemensamt ansvar, men föreningens ordförande kan också kan bli ensamt ansvarig om bristfälligt underhåll har orsakat skada på person eller egendom.

Föreningens framgång gällande underhåll och ekonomi beror till stor del på hur styrelsen sköter sitt jobb. Ett väl utfört styrelsearbete inkluderar att skydda föreningens ekonomi genom att ha rätt försäkringsskydd.

Tips på vad föreningen bör tänka på i vintertid

• Det lönar sig sällan att chansa! Teckna ett avtal om skottning av tak med en plåtslagare som är van att arbeta på tak och har rätt skyddsutrustning.

• Spärra av gångbanor och trottoarer om det finns risk för ras av istappar eller snö.

• Som fastighetsägare ansvarar man både för de som vistas på och under taket, därför bör en besiktning av taksäkerheten finnas med i underhållsplanen från styrelsen.

• Säkerställ att det finns rätt egendomsförsäkring för fastigheten och bra ansvarsförsäkring för styrelsen.

Går det att försäkra sig mot ansvaret?

En person- eller sakskada på grund av fallande istappar eller snö kan medföra skadeståndsansvar eller straffrättsligt ansvar. Det finns möjlighet att till viss del försäkra sig mot det skadeståndsrättsliga ansvaret genom en ansvarsförsäkring. Det är dock viktigt att tänka på att ansvarsförsäkringar ofta undantar förutsebara skador samt skador som beror på åsidosättande av lag eller föreskrift. I ordningslagen är det formulerat att snöröjning ska ske ”utan oskäligt dröjsmål”. Om man inte följer denna föreskrift finns det därmed stor risk för att ansvarsförsäkringen inte kommer gälla vid eventuell skada.

Skador på själva fastigheten och egendom däri som beror på snötryck eller snöras täcks i regel av egendomsförsäkringen. Här tillämpas ofta en extra självrisk och skyddet är beroende av att man uppnår försäkringens säkerhetsföreskrifter. Vanligtvis kräver försäkringsbolagen här att befintlig snö undanröjs löpande.

Behöver ni hjälp att se över ert skydd och ansvar?

Det kan vara svårt att välja rätt när det kommer till försäkringar. Genom att ta hjälp av en rådgivare kan ni få vägledning kring vilket skydd ni bör ha, hur långt ert ansvar som fastighetsägare sträcker sig och få en skräddarsydd lösning efter era specifika behov.

Vill du veta mer om försäkringsskyddet för din bostadsrättsförening eller har andra frågor om era försäkringar? Vi på Söderberg & Partners hjälper er gärna. kontaktformuläret så återkommer vi till dig.

Bedrägerier mot företag ökar – är ni rätt skyddade?

16 november · 2021

Under det gångna pandemiåret har antalet bedrägerier mot företag ökat kraftigt. En typ av bedrägeri som blivit allt vanligare är bedrägerier genom social manipulation där bedragaren falskeligen utger sig för att vara någon som har en relation med ditt företag, och därigenom utnyttjar en förtroenderelation. Resultatet kan bli att du eller dina kollegor för över pengar eller betalar en faktura som inte är äkta, där pengarna försvinner till bedragaren. Dessa bedrägerier blir alltmer sofistikerade och svåra att skydda sig mot då bedragarna hittar nya tillvägagångssätt för att upplevas som trovärdiga.

Olika typer av bedrägerier via social manipulation

Vd-bedrägeri
Vid vd-bedrägerier utger sig bedragaren för att vara en vd eller en annan senior befattningshavare på ditt företag. Det går ofta till så att bedragaren kontaktar en anställd på ekonomiavdelningen och begär denne att genomföra en överföring. Denna begäran kan göras per telefon eller e-post, och ofta i kombination av båda. För att undvika misstanke så är e-postadressen en kopia av den riktiga, och texten i mailet upplevs som trovärdig. Bedragaren begär vanligtvis att en större summa pengar överförs och betonar för den anställde att detta är en högst konfidentiell överföring, oftast kopplat till en hemlig transaktion som försäkringstagaren planerar att genomföra.

Leverantörsbedrägeri

Leverantörsbedrägerier går till så att bedragaren utger sig för att vara leverantör eller säljare till försäkringstagaren. Bedragaren kontaktar normalt din ekonomiavdelning för att meddela att ”leverantören” har bytt bankuppgifter och ber försäkringstagaren att ändra detta i deras system. Detta leder till att nästkommande betalningar till leverantören hamnar på bedragarens bankkonto.

Bankbedrägeri
Bedragaren kontaktar ditt företag och utger sig för att vara er bank. I ett försök att komma åt era inloggningsuppgifter till internetbanken förklarar bedragaren att de uppmärksammat osedvanlig aktivitet på era bankkonton och att de behöver er hjälp för att undersöka detta. Ofta hänvisas du till er inloggningssida där du ombeds logga in till internetbanken vilket gör att bedragaren efter inloggningen får full tillgång till ditt företags bankkonto.

Vilka försäkringar täcker dessa bedrägerier?

Generellt gäller smalare förmögenhetsbrottsförsäkringar endast för så kallade databrott eller dataintrång, när det är ett brott som tredje man begår mot ditt företag. I dessa fall omfattas inte bedrägerier via social manipulation, utan här krävs i regel en bred förmögenhetsbrottsförsäkring, även kallad kriminalitetsförsäkring. Även breda cyberförsäkringar kan skydda mot vissa typer av bedrägerier inom social manipulation.

Vid val av försäkring bör man säkerställa att försäkringen ersätter för direkt förmögenhetsförlust genom en ”bedräglig instruktion” eller liknande. Denna instruktion bör omfattas oavsett om bedragaren utger sig för att vara en vd eller annan ledande befattningshavare, bank, kund eller leverantör. I vissa fall kan försäkringar begränsas till att omfatta en viss typ av social manipulation och begränsar skyddet till elektroniska instruktioner och undantar därmed telefoninstruktioner. Därför bör instruktionen ha en bred omfattning och inkludera både instruktioner via telefon och e-post.

Söderberg & Partners kriminalitetsförsäkring

Söderberg & Partners har tillsammans med försäkringsbolaget AIG tagit fram en kriminalitetsförsäkring som har ett brett skydd för de risker som ditt företag utsätts för. Försäkringen skyddar mot alla typer av bedrägerier via social manipulation oavsett hur bedragaren går till väga för att förmå en anställd hos dig att betala pengar. Försäkringen gäller om bedragaren utger sig för att vara vd, partner, styrelseledamot, företagsrepresentant, kund, leverantör eller annan samarbetspartner.

Vad kan man göra för att undvika dessa bedrägerier?

• Informera hela företaget om dessa nya typer av bedrägerier, särskilt personalen som hanterar betalningar och har kontakt med era leverantörer.
  • Skapa en rutin där personen som tar emot betalningsinstruktioner alltid ringer tillbaka till er riktiga kontaktperson för att säkerställa dess äkthet. Om exempelvis er bank hör av sig – ring upp dem med de kontaktuppgifter ni har sedan tidigare och kontrollera att det är dem på riktigt.
  • Logga aldrig in med BankID på uppmaning av någon som kontaktat er. Avsluta i stället samtalet och ring upp er bank för kontroll.
  • Gör inte avsteg från dualitetsprincipen. Alla betalningar, oavsett om det är brådskande, ska godkännas av minst två personer i företaget.
  • Uppmana medarbetarna att vara uppmärksamma på e-post med dåligt språk eller fel i e-postadresser.
  • Informera era anställda om att aldrig lämna ut känslig information vid telefonsamtal från okända personer.

Har du funderingar kring kriminalitetsförsäkring eller behöver hjälp?

Vi på Söderberg & Partners ser kontinuerligt över försäkringsmarknaden på kriminalitetsområdet och har stor erfarenhet inom kriminalitetsförsäkring. Vår egen kriminalitetsprodukt ger ett brett skydd till en konkurrenskraftig premie. Om du har frågor eller funderingar så kontakta din förmedlare eller fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig för fortsatt dialog.