Söderberg & Partners nyhetsbrev

NYHETSBREV

September 2019

Många tycker att det är svårt och krångligt med pensionen och skjuter det gärna på framtiden. Ju tidigare du får koll på din pension – desto större möjlighet har du att påverka den.

Lär nyhetsbrevet här

Juni 2019

Samhället har förändrats drastiskt det senaste decenniet. Den låga räntan gör att vi lånar allt mer pengar. Företagen har hittat en nisch där det är lättare att sälja saker till oss konsumenter med abonnemang eller på kredit till en låg månadskostnad, än att ta ut priset för varan i samband med att vi köper den.

April 2019

Vi lever allt längre. Utan att tänka på konsekvenserna för framtiden ser vi en trend att människor i ökad omfattning väljer att ta ut sina pensioner tidigare och begränsar sina uttag till en 5–10 års period istället för att ta ut den livsvarigt. Varför lockar snabba uttag och vad blir konsekvenserna för individen och samhället?

Februari 2019

I årets första nyhetsbrev tittar vi på allt från arv och enskild egendom till vad du bör tänka på när du kombinerar semester med tjänsteresa. Vilken fälla bör du undvika här? Dessutom kan vi bjuda på några viktiga datum gällande deklarationen och tips kring ditt pensionssparande.

December 2018

Vi vill tacka er för året som gått och det förtroende ni gett oss. Vi är stolta att dagligen få arbeta för att bevara och förädla det i en föränderlig bransch och marknad.

Oktober 2018

Vad händer egentligen med pensionen vid skilsmässa, måste den delas eller hur fungerar det? Hur påverkas du av Nordeas flytt till Finland som ägde rum första oktober? Samma datum trädde dessutom upphandlingen inom ITP i kraft. Vi berättar om valen du står inför och hur vi kan hjälpa dig

April 2018

I det här brevet dyker vi bland annat ner i det orangea kuvertet och ger tips på hur du som pensionssparare kan påverka hållbarheten i dina premiepensionsval. Du får läsa om hur du som företagsförsäkringskund kan nyttja kraften i gemensamma upphandlingar hos försäkringsbolagen och vi resonerar kring hur försäkringsbranschen måste förändras när tekniken utvecklas. Utöver detta hittar du information om hur vi behandlar dina personuppgifter för att du ska känna dig trygg med vår hantering.

Januari 2018

Livslängden ökar och pensionsåldern höjs, hur ska pengarna räcka och hur ska kompetensplaneringen gå till för att alla ska komma till sin rätt? Våra experter reder ut vad som är viktigt att tänka på. Vi berättar även om en nyhet inom Söderberg & Partners, vår investering i ett verktyg för bättre medarbetarsamtal, digitalt och GDPR-säkrat. Du kan också läsa om de nya finanslagarna och vikten av att ha en VD- och styrelseförsäkring. Mycket nöje!

November 2017

Är du nyfiken på hur svenska pensionsbolag använder sitt inflytande i valberedningar för att främja hållbarhetsfrågor? I detta nummer av Söderberg & Partners nyhetsbrev kan du fördjupa dig i just den frågan genom att läsa vår senaste rapport om hållbara pensionsbolag. Du får också lära dig allt du behöver veta om Flexpension, och vad du ska tänka på om du vill hantera risken på ditt sparande. Trevlig läsning!